Календарне планування уроків біології у 9-А класі
Навчальна програма для класів з поглибленим вивченням біології,
затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 17.07.2013 №983.
( 140 годин – 4 години на тиждень, із них 4 години – резервні)
№ |
Дата |
|
Зміст уроку |
Предметні Ключові Наскрізні компетентності компетентності змістові лінії |
|
|
|
ВСТУП |
Вивчити загальні -К. у природничих -Здоров’я і ознаки, властиві науках і технологіях; безпека; організму людини -Екологічна -Громадянська як біологічній грамотність і відповідальність системі та їх здорове життя; -Екологічна особливості. - Спілкування безпека та державною сталий мовою; розвиток. -Уміння навчатися впродовж життя.
Вивчити загальні -К. у природничих -Здоров’я і ознаки, властиві науках і технологіях; безпека; організму людини -Екологічна -Громадянська як біологічній грамотність і відповідальність системі та їх здорове життя; -Екологічна особливості. - Спілкування безпека та державною сталий мовою; розвиток. -Уміння навчатися впродовж життя. |
1 |
|
§1 |
Біологія як наука. Предмет біології, її основні галузі та місце серед інших наук. |
|
2 |
|
§1 |
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень. |
|
|
|
|
ТЕМА № 1. Хімічний склад клітини та біологічні молекули |
|
3 |
|
§2 |
Хімічний склад клітини. Неорганічні сполуки. |
|
4 |
|
§3 |
Органічні молекули. Біологічні макромолекули – біополімери. Білки, їхня структурна організація та основні функції. |
|
5 |
|
§6 |
Ферменти, їхня роль в клітині. |
|
6 |
|
§4 |
Вуглеводи та ліпіди. |
|
7 |
|
§7 |
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. |
|
8 |
|
§7 |
Макроергічні сполуки, АТФ. Поняття про перетворення Е та реакції синтезу в біологічних системах. Молекулярні мотори. |
|
9 |
|
с.38
с.39 |
Практична робота № 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот. Узагальнення з теми:» Хімічний склад клітини.» |
|
|
|
|
ТЕМА № 2. Структура клітини ( 6 годин) |
|
10 |
|
§8 |
Методи дослідження клітин, типи мікроскопії. |
|
11 |
|
§9, §10 |
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана, цитоплазма та основні клітинні органели. |
|
12 |
|
§11 |
Ядро, його структурна організація та функції. |
|
13 |
|
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина. |
|
14 |
|
с.61 |
Лабораторна робота№1. 1.Вивчення будови клітин. 2.Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин. |
|
15 |
|
с.63 |
Узагальнення з теми: «Структура клітин» |
|
|
|
|
ТЕМА № 3. Принципи функціонування клітини ( 6 годин ) |
|
16 |
|
§13 |
Обмін речовин та Е. Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. |
|
17 |
|
§24 |
Біохімічні механізми дихання. |
Вивчити загальні -К. у природничих -Здоров’я і ознаки, властиві науках і технологіях; безпека; організму людини -Екологічна -Громадянська як біологічній грамотність і відповідальність системі та їх здорове життя; -Екологічна особливості. - Спілкування безпека та державною сталий мовою; розвиток. -Уміння навчатися впродовж життя. |
18 |
|
§15 |
Фотосинтез: світлова та темнова фаза. |
|
19 |
|
§16 |
Хемосинтез. |
|
20 |
|
§17 |
Загальні принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах. |
|
21 |
|
с.83 |
Узагальнення з теми: « Принципи функціонування клітини» |
|
|
|
|
ТЕМА № 4. Збереження та реалізація спадкової інформації ( 17 годин) |
|
22 |
|
§18 |
Гени та геноми. |
|
23 |
|
§18 |
Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. |
|
24 |
|
§19 |
Транскрипція та основи її регуляції. Основні типи РНК. |
|
25 |
|
§20 |
Генетичний код. |
|
26 |
|
§21 |
Біосинтез білка |
|
27 |
|
§22 |
Подвоєння ДНК |
|
28 |
|
§23 |
Клітинний цикл. Мітоз та його фази. Значення мітозу. |
|
29 |
|
§24 |
Мейоз та його значення. |
|
30 |
|
С.100 |
Лабораторне дослідження фаз мітозу. Узагальнення з теми: Спадкова інформація |
|
31 |
|
§24 |
Рекомбінація ДНК. |
|
32 |
|
§24 |
Генетичне та епігенетичне спадкування. |
|
33 |
|
§25 |
Розмноження живих організмів. |
|
34 |
|
§25 |
Класифікація способів розмноження |
|
35 |
|
§25 |
Статеві клітини та запліднення. |
|
36 |
|
§26 |
Індивідуальний розвиток організмів. |
|
37 |
|
С.109 |
Практична робота № 2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
|
38 |
|
С.111 |
Самоконтроль: « Збереження та реалізація спадкової інформації » Узагальнення з теми: Спадкова інформація. |
|
|
|
|
ТЕМА № 5. Закономірності успадкування ознак ( 10 годин ) |
|
39 |
|
§27 |
Генетика як наука: історія та методи. |
|
40 |
|
§28 |
Основні генетичні поняття. |
|
41 |
|
§29 |
Закони Менделя |
|
42 |
|
§30 |
Неменделівське успадкування ознак |
Вивчити загальні -К. у природничих -Здоров’я і ознаки, властиві науках і технологіях; безпека; організму людини -Екологічна -Громадянська як біологічній грамотність і відповідальність системі та їх здорове життя; -Екологічна особливості. - Спілкування безпека та державною сталий мовою; розвиток. -Уміння навчатися впродовж життя.
Вивчити загальні -К. у природничих -Здоров’я і ознаки, властиві науках і технологіях; безпека; організму людини -Екологічна -Громадянська як біологічній грамотність і відповідальність системі та їх здорове життя; -Екологічна особливості. - Спілкування безпека та державною сталий мовою; розвиток. -Уміння навчатися впродовж життя.
Вивчити загальні -К. у природничих -Здоров’я і ознаки, властиві науках і технологіях; безпека; організму людини -Екологічна -Громадянська як біологічній грамотність і відповідальність системі та їх здорове життя; -Екологічна особливості. - Спілкування безпека та державною сталий мовою; розвиток. -Уміння навчатися впродовж життя. |
43 |
|
§31 |
Зчеплене успадкування. |
|
44 |
|
§32 |
Форми мінливості. Спадкова мінливість. Мутації: види мутацій, причини та наслідки Мутацій. |
|
45 |
|
§33 |
Неспадкова мінливість. |
|
46 |
|
§33 |
Лабораторна робота № 3. « Лабораторне дослідження мінливості у рослин і тварин » |
|
47 |
|
§34 |
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування. |
|
48 |
|
С.143
С.145 |
Практична робота № 3. Складання схем схрещування. Самоконтроль: « Закономірності успадкування ознак» Узагальнення з теми: «Успадкування ознак» |
|
|
|
|
ТЕМА № 6. Еволюція органічного світу - 7 ( годин ) |
|
49 |
|
§35 |
Еволюція та її докази. Відкриття Ч. Дарвіна. |
|
50 |
|
§36 |
Популяція як елементарна одиниця еволюції. |
|
51 |
|
§37 |
Видоутворення як етап еволюційного процесу. |
|
52 |
|
§38 |
Сучасні погляди на еволюцію. |
|
53 |
|
§39 |
Еволюція людини. |
|
54 |
|
§40 |
Світоглядні та наукові погляди на походження життя. |
|
55 |
|
С.175 |
Самоконтроль з теми: « Еволюція органічного світу» Узагальнення з теми: « Еволюція органічного світу» |
|
|
|
|
ТЕМА № 7. Біорізноманіття ( 12 годин) |
|
56 |
|
§41 |
Основи еволюційної філогенії та систематики. |
|
57 |
|
§42 |
Основні групи організмів: віруси, бактерії. |
|
58 |
|
§42 |
Основні групи організмів: археї, еукаріоти. |
|
59 |
|
|
Огляд основних еукаріотичних таксонів. |
|
60 |
|
|
Поняття про вид як основну класифікаційну одиницю різноманітності живого. Проблеми концепцій виду та його визначень. |
|
61 |
|
|
Узагальнення з теми: «Біорізноманіття » |
|
62 |
|
|
Уявлення про класифікацію та номенклатуру. Міжнародні Кодекси номенклатур. Банки ген |
|
63 |
|
|
Макросистема органічного світу. |
|
64 |
|
§43 |
Різноманітність органічного світу. Конвенція про біорізноманітність. |
|
65 |
|
|
Генетична, видова та екосистемна різноманітність. |
|
66 |
|
С.186 |
Практична робота № 4. Порівняння будови та процесу розмноження клітинних та неклітинних форм життя. |
|
67 |
|
С.191 |
Самоконтроль з теми; «Біорізноманіття» Узагальнення з теми: « Біорізноманіття» |
Вивчити загальні -К. у природничих -Здоров’я і ознаки, властиві науках і технологіях; безпека; організму людини -Екологічна -Громадянська як біологічній грамотність і відповідальність системі та їх здорове життя; -Екологічна особливості. - Спілкування безпека та державною сталий мовою; розвиток. -Уміння навчатися впродовж життя.
Вивчити загальні -К. у природничих -Здоров’я і ознаки, властиві науках і технологіях; безпека; організму людини -Екологічна -Громадянська як біологічній грамотність і відповідальність системі та їх здорове життя; -Екологічна особливості. - Спілкування безпека та державною сталий мовою; розвиток. -Уміння навчатися впродовж життя.
Вивчити загальні -К. у природничих -Здоров’я і ознаки, властиві науках і технологіях; безпека; організму людини -Екологічна -Громадянська як біологічній грамотність і відповідальність системі та їх здорове життя; -Екологічна особливості. - Спілкування безпека та державною сталий мовою; розвиток. -Уміння навчатися впродовж життя.
|
|
|
|
ТЕМА № 8. Надорганізмові біологічні системи ( 7 годин ) |
|
68 |
|
§45 |
Екосистема. Різноманітність екосистем. |
|
69 |
|
§46 |
Харчові зв’язки, потоки Е та колообіг речовин у екосистемах. |
|
70 |
|
§44 |
Екологічні фактори: біотичні, абіотичні та антропогенні фактори. |
|
71 |
|
§48 |
Стабільність екосистем та причини її порушення. |
|
72 |
|
§47 |
Біосфера як цілісна система. |
|
73 |
|
§49 |
Захист та збереження біосфери, основні заходи щодо охорони оточуючого середовища. |
|
74 |
|
С.216
С.217 |
Практична робота № 7. Проект. Виявлення рівня антропогенного впливу в екосистемах своєї місцевості. Самоконтроль з теми: « Надорганізмові біологічні системи» Узагальнення з теми: « Біологічні системи » |
|
|
|
|
ТЕМА № 9. Різноманітність біоти України та принципи і підходи до її збереження - 15 годин |
|
75 |
|
|
Природні зони України. Червона книга України. Зелена книга України. |
|
76 |
|
|
Природно-заповідний фонд України – основа збереження біорізноманітності держави. |
|
77 |
|
|
Основи заповідної справи. Біосферні та природні заповідники. Національні парки. Заказники та пам’ятки природи. |
|
78 |
|
|
Збереження біорізноманітності в ботанічних садах, зоопарках, колекція культур, банках гермплазми. |
|
79 |
|
|
Проблеми біологічних інвазій. |
|
80 |
|
|
Екосистеми та ландшафти України особливого наукового та природоохоронного значення. |
|
81 |
|
|
Природні зони України: Українське Полісся, лісостеп, степова зона. |
|
82 |
|
|
Гірські зони України: Українські Карпати та гірський Крим. Узагальнення з теми: « Різноманітність біоти України » |
|
83 |
|
|
Особливості інтродукції, реінтродукції та реставрації природних популяцій раритетних видів. |
|
84 |
|
|
Значення природно- заповідного фонду для збереження біорізноманітності. |
|
85 |
|
|
Принципи і підходи до збереження біорізноманіття в Україні. |
|
86 |
|
|
Екосистеми та ландшафти України особливого наукового та природоохоронного значення – гіпогейні екосистеми; екосистеми оліготрофних болот. |
|
87 |
|
|
Крейдяні та гранітні відслоненя, гіпергалійні озера, субальпійські луки, приморські коси. |
|
88 |
|
|
Пустельні псамофітні екосистеми, екосистеми термальних джерел та грязеві вулкани, карстові озера. |
|
89 |
|
|
Узагальнення з теми: « Різноманітність біоти України » |
|
|
|
|
ТЕМА № 10. Біорізноманітність Українського Полісся ( 6 годин ) |
|
90 |
|
|
Основні природні комплекси Українського Полісся. Хвойні та мішані ліси, болотні екосистеми, гідрофітні та мезофітні луки, річкові екосистеми, озера. |
|
91 |
|
|
Раритетні ландшафти та екосистеми. |
Вивчити загальні -К. у природничих -Здоров’я і ознаки, властиві науках і технологіях; безпека; організму людини -Екологічна -Громадянська як біологічній грамотність і відповідальність системі та їх здорове життя; -Екологічна особливості. - Спілкування безпека та державною сталий мовою; розвиток. -Уміння навчатися впродовж життя. |
92 |
|
|
Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення. |
|
93 |
|
|
Природні заповідники Українського Полісся. |
|
94 |
|
|
Національні природні парки. Особливості підходів до збереження біорізноманітності Українського полісся. |
|
95 |
|
|
Узагальнення з теми: « Біорізноманітність Українського полісся » |
|
|
|
|
ТЕМА № 11. Біорізноманітність лісостепу ( 6 годин ) |
|
96 |
|
|
Основні природні комплекси лісостепової зони: широколистяні ліси, лучні степи, остепнені луки, заплавні луки та ліси. |
|
97 |
|
|
Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення. |
Вивчити загальні -К. у природничих -Здоров’я і ознаки, властиві науках і технологіях; безпека; організму людини -Екологічна -Громадянська як біологічній грамотність і відповідальність системі та їх здорове життя; -Екологічна особливості. - Спілкування безпека та державною сталий мовою; розвиток. -Уміння навчатися впродовж життя.
Вивчити загальні -К. у природничих -Здоров’я і ознаки, властиві науках і технологіях; безпека; організму людини -Екологічна -Громадянська як біологічній грамотність і відповідальність системі та їх здорове життя; -Екологічна особливості. - Спілкування безпека та державною сталий мовою; розвиток. -Уміння навчатися впродовж життя. |
98 |
|
|
Природні заповідники лісостепу. |
|
99 |
|
|
Національні природні парки Лівобережного лісостепу |
|
100 |
|
|
Національні природні парки Правобережного лісостепу. |
|
101 |
|
|
Особливості підходів до збереження біорізноманітності лісостепової зони. Узагальнення з теми: « біорізноманітність лісостепу » |
|
|
|
|
ТЕМА № 12. Біорізноманітність українських степів ( 6 годин ) |
|
102 |
|
|
Основні природні комплекси степової зони ( типчаково-тирсові степи ) |
|
103 |
|
|
Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення. |
|
104 |
|
|
Біосферні заповідники, природні заповідники степів України. |
|
105 |
|
|
Степові комплекси природних заповідників та національних парків Криму. |
|
106 |
|
|
Кургани як осередок збереження степової біоти в умовах глобального розорювання степових грунтів. |
|
107 |
|
|
Ековійна. Узагальнення з теми: « Біорізноманітність Українських степів» |
|
|
|
|
ТЕМА № 13. Біорізноманітність Українських Карпат ( 6 годин ) |
|
108 |
|
|
Природні комплекси Українських Карпат ( букові ліси, ялинові та смерекові ліси, субальпійські луки ) |
|
109 |
|
|
Основні висотні пояси та їх біота. Раритетні гірські екосистеми. |
|
110 |
|
|
Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення. |
|
111 |
|
|
Біосферні заповідники – Карпатський біосферний заповідник. |
|
112 |
|
|
Національні парки Українських Карпат. |
|
113 |
|
|
Узагальнення з теми: « Біорізноманітність Українських карпат» |
|
|
|
|
ТЕМА № 14. Біорізноманітність Гірського Криму ( 6 годин ) |
|
114 |
|
|
Основні природні комплекси Гірського Криму ( чагарники та рідколісся, пухнасто- дубові та скельно – дубові ліси,гірські соснові ліси. Середземноморські степи, яйли) |
|
115 |
|
|
Природні заповідники Гірського Криму. |
|
116 |
|
|
Раритетні види, що перебувають під особливою державною та міжнародною охороною. |
|
117 |
|
|
Основні «фонові» типи екосистем ( типи рослинності) |
|
118 |
|
|
Особливості підходів до збереження біорізноманітності Гірського Криму. |
|
119 |
|
|
Узагальнення з теми: « Біорізноманітність Гірського Криму » |
|
|
|
|
ТЕМА № 15. Біорізноманітність Чорного та Азовського морів ( 6 годин ) |
|
120 |
|
|
Біота Азовського моря та проблеми її збереження. |
Вивчити загальні -К. у природничих -Здоров’я і ознаки, властиві науках і технологіях; безпека; організму людини -Екологічна -Громадянська як біологічній грамотність і відповідальність системі та їх здорове життя; -Екологічна особливості. - Спілкування безпека та державною сталий мовою; розвиток. -Уміння навчатися впродовж життя. |
121 |
|
|
Основні причини збіднення морської біоти. Проблеми інтродукованих видів. |
|
122 |
|
|
Біота Чорного моря та основні загрози для її різноманітності. Морські інвазійні види. |
|
123 |
|
|
Об’єкти природно- заповідного фонду України, що мають охоронні морські акваторії. |
|
124 |
|
|
Особливості збереження раритетних видів морської біоти та природних комплексів Азовського і Чорного морів. |
|
125 |
|
|
Узагальнення з теми: « Біорізноманітність Чорного та Азовського морів» |
|
|
|
|
ТЕМА № 16. Біологія як основа біотехнології та медицини ( 9 годин) |
|
126 |
|
§ 50 |
Одомашнення рослин і тварин. Поняття про селекцію. |
|
127 |
|
§ 51 |
Біотехнологія, її завдання та методи. |
|
128 |
|
§ 52 |
Генетична інженерія. |
|
129 |
|
§ 53 |
Клітинна інженерія. |
|
130 |
|
§ 54 |
Біологія і медицина. |
|
131 |
|
С.237 |
Самоконтроль : « Біологія як основа біотехнології та медицини» |
|
132 |
|
§ 52 |
Генетично – модифіковані організми. |
|
133 |
|
§ 53 |
Можливості діагностики спадкових хвороб. |
|
134 |
|
|
Узагальнення з теми: « Біологія як основа біотехнології та медицини» |
|
|
|
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ ( 3 години) |
|
135 |
|
§ 55 |
Загальні властивості живих систем |
|
136 |
|
§ 55 |
Самовідтворення, ріст, індивідуальний розвиток біологічних систем. |
|
137 |
|
§ 55 |
Саморегуляція біосистем. |
|
138 |
|
|
Екскурсія: Історія розвитку життя на Землі (краєзнавчий музей) |
|
139 |
|
|
Екскурсія: Вивчення біорізноманіття на прикладі своєї місцевості ( музей біофака) |
|
140 |
|
|
Підсумковий урок |