На допомогу педагогам естетичних дисциплін
Календарно-тематичне планування з образотворчого мистецва для 5 класу за підручником Калініченко О., Масол Л. (І-ІІ семестр)
Підручник «Образотворче мистецтво»
авт. Калініченко О., Масол Л., вид-во «Сиція», 2013
5 клас - Образотворче мистецтво ВИДИ МИСТЕЦТВА 35 год. на рік (1 год. на тиждень) ТЕМА року «Фантастична подорож на Міжгалактичний мистецький фестиваль» |
|||
І семестр |
|||
Етап І. Графіка. Початок зоряного шляху (8 год.)
|
|||
№ уроку |
Дата проведення |
Навчальні завдання та тема уроку |
Техніка виконання практичних завдань та матеріали |
1. |
|
Графіка. Види графіки. Створення плакату-запрошення в космічну подорож. Д.З. Спостереження за поштовою продукцією: листівки, марки тощо. |
Матеріали: фломастери, маркери, кольоровий папір, ножиці, клей. Підручник с. – 10, альбом с. – . |
2. |
|
Графіка. Силует. Контраст. Створення композиції: «Силуети зоряної флотилії» або «Зорельоти на старті». Д.З. Спостереження за рослинама та проведіть асоціацію їх з геометричними фігурами. |
Техніка: силует. Матеріали: туш, перо, чорний маркер, гелева ручка, кольоровий папір, ножиці, клей. Підручник с. – 16, альбом с. – . |
3. |
|
Графіка. Піктограма. Стилізація. Створення піктограми для космічної експедиції. Д.З. Подума, яке зображення може стати осоновою для створення піктограми вашого населеного пункту. |
Матеріали: фломастери, маркери, кольорові олівці. Підручник с. –22, альбом с. – . |
4. |
|
Графіка. Портрет як жанр образотворчого мистецтва. Види портретів. Пропорції. Масштабність. Створення групового портрету екіпажу космічного корабля перед стартом. Д.З. Умовно відтвори архів сімейних фотографій. |
Матеріали: фломастери, кольорові олівці. Підручник с. –28, альбом с. – . |
5. |
|
Графіка. Інтер’єр. Лінійна перспектива. Створення зображення інтер’єру зорельота. Д.З. Пофантазуй над покращенням інтер'єру шкільної кімнати. |
Матеріали: графітні або кольорові олівці. Підручник с. –34, альбом с. – . |
6. |
|
Засоби виразності графіки: крапка, лінія, пляма. Рівновага. Зображення неба в ілюмінаторі космічного корабля. Д.З. Спостереження за композиційною рівновагою картин, які є у вдома. |
Матеріали: фломастери, маркери чорного кольору; гуаш білого або чорного кольору. Підручник с. –40, альбом с. – . |
7. |
|
Графіка. Автопортрет. Я – член екіпажу. Д.З. Проведи власне дослідження: чи впливає колір на враження від автопортрету. |
Матеріали: кольорові олівці. Підручник с. –46, альбом с. – . |
8. |
|
Графіка. Світлотінь. Штрих. Створення композиції «Бортовий комп’ютер – «серце» космічного корабля». Тематичне оцінювання. Д.З. Проаналізуй, як характер штрихування допомагає передати фактуру предмету. |
Матеріал: графітний олівець. Підручник с. –52, альбом с. – . |
Етап ІІ. Живопис. Кольорові простори Всесвіту |
|||
9. |
|
Живопис як вид образотворчого мистецтва. Види живопису. Хроматичні кольори. Пейзаж. Зображення марсіанського пейзажу відтінками червоного кольору. Д.З. Проаналізуй, хроматичні кольори та обери два улюблені кольори. |
Матеріали: гуашеві фарби. Підручник с. –60, альбом с. – . |
10. |
|
Холодна кольорова гама. Створення фантастичної композиції в холодному контрастному колориті: «Крижані контрасти Енцеладу» або «Кристали льодяної планети». Д.З. Поспостерігай та проаналізуй холодні відтінки кольорової гами у власній кімнаті. |
Матеріали: акварельні фарби. Підручник с. –66, альбом с. –.. |
11. |
|
Ахроматичні кольори. Створення композиції у техніці гризайль: «Стрибок крізь чорну дірку» або «Світ поза кольором». Д.З. Проведи власне дослідження: особливості техніки гризайль. |
Техніка: гризайль. Матеріали: гуаш чорного та білого кольору. Підручник с. – 72, альбом с. –. |
12. |
|
Абстрактна композиція в контрастному колориті: «Динаміка Всесвіту», «Контрасти космосу», «Зародження галактики». Д.З. Проаналізуй кольорову гаму двох абстрактних композицій за вибором. |
Техніка: акварель по-мокрому. Матеріали: акварельні фарби. Підручник с. – 78, альбом с. –. |
13 |
|
Повітряна перспектива. Створення композиції: «Фантастичне місто», «Зоряний причал». Д.З. Переглянь фото чи картини із зображенням рідного села де спостерігається повітряна перспектива. |
Матеріали: гуашеві фарби. Підручник с. – 84, альбом с. –. |
14. |
|
Живописний портрет «Зустріч із зоряним мудрецем». Д.З. Знайди фото чи копії портретів відомих людей, порівняй особливості зображення. |
Матеріали: акварельні фарби. Підручник с. – 90, альбом с. –. |
15. |
|
Натюрморт як жанр образотворчого мистецтва. Зображення космічного натюрморту в нюансному колориті. |
Матеріали: гуашеві фарби. Підручник с. – 96, альбом с. –. |
16. |
|
Урок узагальнення. Творча робота за уявою. Тематичне оцінювання. |
Техніка виконання творчої роботи і матеріали за вибором. |
Підручник «Образотворче мистецтво»
авт. Калініченко О., Масол Л., вид-во «Сиція», 2013
5 клас - Образотворче мистецтво ІІ семестр ВИДИ МИСТЕЦТВА 35 год. на рік (1 год. на тиждень) ТЕМА року «Фантастична подорож на Міжгалактичний мистецький фестиваль» |
|||
ІІ семестр |
|||
Розділ ІІІ. Скульптура. Гармонія зоряних світів ( 4 год.) |
|||
№ уроку |
Дата проведення |
Тема уроку, практичне завдання, домашнє завдання |
Основні поняття, техніка виконання практичного завдання |
17 |
|
Космонавт-першопроходець. Що таке скульптура. Види скульптури. Створити скульптуру космонавта-динамічну або статичну. Д.З. Дослідити, які твори скульптури є у вашому селищі(місті). |
Скульптура. Види скульптури: кругла і рельєфна. (Пластилін). Підручник с. – 108, альбом с. – 34.
|
18 |
|
Скульптури космічних тварин. Художній образ в скульптурі. Засоби художньої виразності у скульптурі: об’єм, фактура. Створити скульптуру фантастичної тварини. Д.З. Поспостерігати за тваринами їх геометричними формами. |
Фактура, художній образ. (Пластилін). Підручник с. – 114, альбом с. – 36. |
19 |
|
Декоративна краса космічних птахів. Види рельєфів. Рельєф у скульптурі, архітектурі, декоративному мистецтві. Сюжети рельєфів у скульптурі. Зображення тварин, зокрема птахів, у рельєфі, декоративному мистецтві. Створити рельєф «Танок космічних птахів». Д.З. Знайти відомості про використання рельєфної скульптури у підручниках. |
Барельєф, горельєф. Етапи роботи над рельєфною композицією. (Пластилін). Підручник с. – 120, альбом с. – 38. |
20 |
|
Рельєфи дивовижних рослин. Контррельєф як різновид рельєфу. Контрерльєф у прадавній і сучасній скульптурі. Застосування контрельєфа у сучасному інтер’єрі. Д.З. Створити контррельєф «Фантастичні рослини», «Чарівна квітка», «Ритми космічних трав». |
Контррельєф. Композиційна рівновага у рельєфі. Прийоми стилізації рослинних форм. (Пластилін). Підручник с. – 126, альбом с. – 40. |
Розділ ІV. Декоративно – ужиткове мистецтво. Підготовка до свята (5 год.) |
|||
21 |
|
Декор інтер’єрів зорельота. Орнамент в ДПМ, архітектурі. Колір і ритм як засіб виразності орнаменту. Оформлення інтер’єрів орнаментами. Стилізація форм звірів і птахів. Створи стрічковий зооморфний орнамент для оформлення інтер’єру зорельота. Д.З. Знайти інформацію про поширення зооморфних орнаментів у мистецтві. |
Орнамент: геометричні, рослинний, зооморфний, стрічковий, сітчастий. Рапорт, ритм. Стилізація. (Витинанка та аплікацію, кольоровий, тонований папір; ножиці, клей.). Підручник с. – 134, альбом с. – 42. |
22 |
|
Святковий одяг екіпажу. Національний одяг як складова культури кожного народу. Символіка кольорів і орнаментів. Оздоблення орнаментами національного та сучасного одягу (зокрема українського). Створи ескіз святкового одягу для членів космічної експедиції. Застосуй рослинний орнамент. Д.З. Відшукати інформацію про національні традиції костюмів своєї місцевості. |
Сітчастий орнамент, модельєр, національний костюм. Приклади схематичного зображення постаті людини модельєрами для виконання ескізу одягу. (Акварельні фарби; пензлі різної товщини, папір). Підручник с. – 140, альбом с. – 44. |
23 |
|
Візитні картки землян. Історія виникнення візитної картки та її сучасне застосування. Антропоморфний орнамент та його використання у декоративно-прикладному мистецтві. Стилізація постаті людини у графіці. Створи ескіз візитної картки для членів космічної експедиції із антропоморфним орнаментом. Д.З. Знайдіть емблеми організацій із стилізованими зображеннями людини. |
Стилізовані зображення людей на петрогліфах та стародавніх орнаментах. Композиція візитної картки. Антропоморфний орнамент (витинанка, аплікація, колаж). Підручник с. – 146, альбом с. – 46. |
24 |
|
Мистецькі подарунки космічним друзям. ДПМ. Матеріали й техніки ДПМ та їхній вплив на характер візерунків. Підготувати ескіз подарунка космічним друзям – виріб ДПМ. Д.З. Поспостерігати за орнаментами предметів побуту в дома. |
ДПМ. Оздоблення орнаментами і розписами виробів предметів побуту (глечика, тарілки, рушника, килима, народної іграшки). (Аплікація, природні матеріали, фарби). Підручник с. – 152, альбом с. – 48. |
25 |
|
Декоративне панно «Планета Земля». Декоративне мистецтво та його різновиди на прикладі різних творів (мозаїка, вітраж, гобелен, батік, живопис на склі, панно, розпис). Намалюй гуашшю ескіз живописного декоративного панно «Планета Земля». Експозицію. Д.З. Знайти твори мистецтва про рідну планету, рідний край у художній літературі. ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ |
Декоративне мистецтво, декоративний живопис, панно. Декоративне вирішення композиції. (Гуаш, пензлі, папір). Підручник с. – 158, альбом с. – 50. |
Розділ V. Поєднання різних видів мистецтв. Міжгалактичний мистецький фестиваль (10 год.). |
|||
26 |
|
Архітектура космічного міста. Архітектура як вид мистецтва та засоби її виразності. Взаємодія архітектури з іншими мистецтвами з утворенням своєрідного мистецького синтезу. Шедеври та пам’ятки архітектури України. Створити фантастичний будинок. Д.З. Знайти інформацію про пам’ятки архітектури рідного краю. |
Архітектура житлова і громадська. Паперопластика. (Папір, картон; ножиці, клей). Підручник с. – 166, альбом с. – 52. |
27 |
|
Споруди мегаполісу. Композиція. Різновиди композиції, її властивості та засоби. Композиція сучасних будівель і споруд різного призначення. Створити зображення мосту оригінальної конструкції. Д.З. Знайти інформацію по найдовший, найширший, найвужчий міст у світі. |
Мегаполіс. Існуючі і фантастичні мости різних конструкцій. (Папір, картон; ножиці, клей). Підручник с. – 172, альбом с. – 54.
|
28 |
|
Ілюстрація до зоряного літопису. Взаємодія літератури і образотворчого мистецтва. Роль ілюстрації в літературі. Ілюстрації до літературних творів про козацтво (гравюра, рисунок, витинанка). Створи ілюстрацію до зоряного літопису із зображенням козаків. Д.З. Знайти ілюстрації до відомого літературного твору виконані українськими художниками. |
Ілюстрація її зв'язок з літературою та мистецтвом. (Графічні матеріали за вибором). Підручник с. – 178, альбом с. – 56. |
29 |
|
Симфонія кольорів Всесвіту. Художні засоби абстрактного живопису. Живописні твори, створені за мотивами музичних творів, їх композиційна побудова. Створи абстрактну живописну композицію до улюбленого музичного твору. Д.З. Поспостерігати за змінами неба, провести паралель між абстрактним живописом і реальністю. |
Абстрактний живопис. Взаємодія музики і живопису. (Гуаш, акварель). Підручник с. – 184, альбом с. – 58. |
30 |
|
День цирку на фестивалі. Мистецтво цирку. Професії циркових акторів. Взаємодія мистецтв у цирку: сюжет вистави (література), музика, декорації, освітлення, костюми, грим; артистична і спортивна підготовка акторів.Створи композицію «Улюблений цирковий номер». Д.З. Знайти відомості про історію виникнення цирку в Україні. |
Цирк як мистецтво. (Графічні або живописні матеріали за вибором). Підручник с. – 190, альбом с. – 60. |
31 |
|
Фінальна святкова вистава. Мистецькі фестивалі й конкурси. Театр та його види. Найвідоміші театри світу, їх інтер’єри, сцена, декорація. Взаємодія мистецтв у театрі: музики, літератури, танцю, архітектури, скульптури, живопису. Намалюй театральну сцену з декораціями до святкової вистави на космічну тему. Д.З. Знайти цікаві матеріали про створення декорацій в театрі. |
Театр. Декорація. (Акварельні фарби; пензлі різної товщини, папір). Підручник с. – 196, альбом с. – 62. |
32 |
|
Кіно про космічну подорож. Мистецтво кінематографу. Види кіно. Українські кінофільми, що увійшли до скарбниці вітчизняної культури. Взаємодія мистецтв у кіно. Робота художників у кіно. Придумай і намалюй кадри до кінофільму про космічну подорож. Д.З. Наведи приклади фантастичних фільмів, та проаналізуй костюми їх героїв. |
Кіно, кіномистецтво, ескіз. (Графічні матеріали за вибором). Підручник с. – 202, альбом с. – 64. |
33 |
|
Повернення на Землю. Сприйняття творів мистецтва, де зображено радісні зустрічі, святкування. Багатофігурна композиція. Сімейний портрет. Роль кольору у передачі піднесеного, святкового настрою. Створи багатофігурну святкову композицію. Д.З. Спостерігай за явищами взаємодії мистецтв. |
Вернісаж. Взаємодія мистецтв. (Улюблені художні матеріали та техніки). Підручник с. – 208, альбом с. – 66. |
34 |
|
Перевір себе. Узагальнення та повторення навчального матеріалу ІІ семестру. Подорож до музею. Національний художній музей України. Віртуальні екскурсії художніми музеями України та світу. ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ |
Підручник с. – 214, альбом с. – 68. Підручник с. – 218, альбом с. – 70. |