Календарне планування з біології для 9- класу
2020/2021 н.р.
« БІОЛОГІЯ 6– 9 класи»
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
9 клас
(70 год – 2 год на тиждень, з них 2 год – резервні)
№ уроку |
Дата план |
Дата факт |
Тема уроку |
Лабораторні та практичні роботи |
Домашнє завдання |
||||||||||||||||||
Корегуюче повторення основних питань курсу біології 8класу (5 годин) |
|||||||||||||||||||||||
1 |
|
|
Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції Первинний інструктаж з БЖД
|
|
|
||||||||||||||||||
2 |
|
|
Будова та функції репродуктивної системи. Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл. |
|
|
||||||||||||||||||
3 |
|
|
Вагітність. Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції. |
|
|
||||||||||||||||||
4 |
|
|
Постембріональний розвиток людини. Репродуктивне здоров’я. |
|
|
||||||||||||||||||
5 |
|
|
Контроль знань |
|
|
||||||||||||||||||
Вступ (1 год.) |
|||||||||||||||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|||||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Ставлення |
|||||||||||||||||||||
практикує: - методи біологічних досліджень у пізнанні окремих явищ живої природи (описовий, експериментальний, моделювання, моніторинг, статистичний — представлення даних); аналізує та порівнює: - біологічні системи, що перебувають на різних рівнях організації; моделює / створює моделі: - простих біологічних систем різних рівнів (наприклад, системи органів людини, угруповання тощо) |
оперує термінами: - описовий метод, експериментальний метод, моделювання називає: - основні галузі біології; - рівні організації життя; наводить приклади: - біологічних систем, що перебувають на різних рівнях організації; пояснює: - значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи; - зв’язок біології з іншими природничими й гуманітарними науками; характеризує: - методи біологічних досліджень (описовий, експериментальний, моделювання) |
усвідомлює: відмінність системи від її дискретних елементів та залежність функціонування системи від взаємозв’язків між елементами різних рівнів |
|||||||||||||||||||||
№ уроку |
Дата план |
Дата факт |
Тема уроку |
Лабораторні та практичні роботи |
Домашнє завдання |
||||||||||||||||||
6 |
|
|
Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень |
|
§1,мал. 2 с. 5 Мал..5,с.9 |
||||||||||||||||||
Тема 1. Хімічний склад клітини (7 год) |
|||||||||||||||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|||||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Ставлення |
|||||||||||||||||||||
розпізнає: - приклади органічних речовин за назвами; досліджує / спостерігає: - приклади дії ферментів; розв’язує: - елементарні вправи з молекулярної біології зі структури білків та нуклеїнових кислот; аналізує та порівнює: - структурні рівні організації білків; - властивості органічних молекул |
оперує термінами: - полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент називає: - органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів; - складові атома (міжпредметні); - типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні, водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні); описує: - властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів; - будову, властивості та функції білків, структурні рівні організації білків; - будову й функції нуклеїнових кислот; наводить приклади: - продуктів, що містять білки, ліпіди та вуглеводи; пояснює: - необхідність зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем; - роль АТФ у життєдіяльності організмів; - роль білків у життєдіяльності організмів; - роль нуклеїнових кислот у спадковості організмів |
висловлює та обґрунтовує судження: - про спільність складу та різницю вмісту хімічних елементів у живій та неживій природі; - щодо необхідності різних продуктів харчування в раціоні людини; робить висновок: - про необхідність вживання людиною різноманітних продуктів харчування; - про значення моделювання в розумінні хімічної будови живих організмів; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток біохімії (І. Ф. Мішер, Ф. Крік, Дж. Уотсон, Р. Франклін та ін.), у тому числі й українських (О. В. Палладін, О. В. Данилевський, Я. О. Парнас) |
|||||||||||||||||||||
№ уроку |
Дата план |
Дата факт |
Тема уроку |
Лабораторні та практичні роботи |
Домашнє завдання |
||||||||||||||||||
7 |
|
|
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки |
|
§2, питання 1-5 с. 14, табл.1 |
||||||||||||||||||
8 |
|
|
Органічні молекули. Поняття про біологічні макромолекули – біополімери. |
|
§3,с.15,табл.2,с.16,§4,с.19-20,табл.3,с.20, пит.1-3,с.22 |
||||||||||||||||||
9 |
|
|
Білки, їхня структурна організація та основні функції. Ферменти, їхня роль в клітині.
|
Лабораторне дослідження властивостей ферментів. |
§4-5,с.20-24,мал..17,18,19,пит..4,5,6,7, с.22,пит..1,2,с.24
|
||||||||||||||||||
10 |
|
|
Вуглеводи |
|
§3,с.17,18; мал.13,с.18; пит..5,6,7 ,с.19 |
||||||||||||||||||
11 |
|
|
Ліпіди |
|
§3,с.16-17 |
||||||||||||||||||
12 |
|
|
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації.
|
Практична робота № 1. Розв'язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот. |
§6-7,с.30,пит.1-4, |
||||||||||||||||||
13 |
|
|
АТФ. |
|
§8,с.32пит.1-5 |
||||||||||||||||||
Тема 2. Структура клітини (4год.) |
|||||||||||||||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|||||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Ставлення |
|||||||||||||||||||||
порівнює: - будову клітини прокаріотів й еукаріотів; - будову клітин рослин, тварин, грибів; дотримується правил: - виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою мікроскопа; - виконання малюнків біологічних об’єктів; спостерігає: - елементи будови клітини на постійних і тимчасових мікропрепаратах; аналізує: - взаємозв’язок між будовою та функціями органел; - взаємозв’язок між будовою та функціями ядра |
оперує термінами: - еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма, ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет називає: - методи дослідження клітин; - складові цитоплазми; - основні клітинні органели та їхні функції; - основні компоненти та функції ядра; наводить приклади: - про- та еукаріотичних організмів; - рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів; розпізнає: - компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях; пояснює: - роль мембран у життєдіяльності клітин; - взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем; характеризує: - хімічний склад клітинної мембрани |
застосовує знання: - для доказу єдності органічного світу; висловлює судження: - щодо ролі клітини як елементарної структурної одиниці живих систем; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про клітину (Т. Шванн, М. Шлейден, К. Гольджі та ін.)
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
№ уроку |
Дата план |
Дата факт |
Тема уроку |
Лабораторні та практичні роботи |
Домашнє завдання |
||||||||||||||||||
14 |
|
|
Методи дослідження клітин, типи мікроскопії. |
|
§9,с.39,пит..1-6 |
||||||||||||||||||
15 |
|
|
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана , цитоплазма та не мембранні клітинні органели
|
Демонстрування моделей –аплікацій, що ілюструють будову клітини, мікропрепаратів клітин рослин і тварин.
|
§10-11,с.43,пит..1-4; Мал..44,45,46 |
||||||||||||||||||
16 |
|
|
Структура еукаріотичної клітини: одномембранні та дво мембранні клітинні органели. Ядро, його структурна організація та функції. |
|
§12-13,с.53,пит..4-7; Мал..48,49,50,51 |
||||||||||||||||||
17 |
|
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина.
|
Лабораторна робота 1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин |
§15,с.58,табл.4; С.61,ЛР |
||||||||||||||||||
Тема 3. Принципи функціонування клітини (6год.) |
|||||||||||||||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|||||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Ставлення |
|||||||||||||||||||||
характеризує: - процеси фотосинтезу, клітинного дихання як джерел енергії для клітин;
аналізує: порівнює: - процеси фотосинтезу та хемосинтезу |
оперує термінами: - метаболізм, клітинне дихання, мітохондрії, фотосинтез, пластиди, хемосинтез називає: - процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються в цитоплазмі клітини; - органели клітини, у яких відбувається дихання та фотосинтез; наводить приклади: - процесів розщеплення органічних речовин, що відбуваються в клітині
|
висловлює судження: - щодо значення процесів фотосинтезу, хемосинтезу, клітинного дихання для забезпечення енергетичних потреб організмів; - щодо планетарної ролі фотосинтезу; застосовує знання про: - процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя; робить висновок: - про схожість процесів обміну речовин, що відбуваються в клітинах організмів різних груп організмів; - про значення методу моделювання у вивченні клітинних процесів |
|||||||||||||||||||||
Наскрізні змістові лінії |
|||||||||||||||||||||||
Здоров’я і безпека (орієнтує на застосування знання про процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя) Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення планетарної ролі фотосинтезу як одного з основних механізмів підтримання гомеостазу в атмосфері) |
|||||||||||||||||||||||
№ уроку |
Дата план |
Дата факт |
Тема уроку |
Лабораторні та практичні роботи |
Домашнє завдання |
||||||||||||||||||
18/1 |
|
|
Обмін речовин та енергії. Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. |
|
§16,с.67, пит.1-7 |
||||||||||||||||||
19/2 |
|
|
Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання.
|
|
§17,с.66,схема клітинного дихання,с.71, пит.1-5 |
||||||||||||||||||
20/3 |
|
|
Фотосинтез: світлова та темнова фаза. |
|
§18-19,с.74 пит.1-6; с. 77, пит..1-4 |
||||||||||||||||||
21/4 |
|
|
Хемосинтез.
|
|
§19, с. 77, пит..5-8 |
||||||||||||||||||
22/5 |
|
|
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах |
|
§§16-19, с.77, тести для самоконтролю |
||||||||||||||||||
23/6 |
|
|
Контрольна робота |
ТО-3 |
|
||||||||||||||||||
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації (орієнтовно 11 год) |
|||||||||||||||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|||||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Ставлення |
|||||||||||||||||||||
характеризує: - процес транскрипції; - процес біосинтезу білка; - процес реплікації ДНК; - генетичний код та його значення в біосинтезі білків; - взаємозв’язок між будовою та функціями хромосом; - процеси мітозу та мейозу в еукаріотів; - етапи клітинного циклу; - етапи онтогенезу в рослин і тварин; порівнює: - процеси транскрипції та реплікації; - процеси мітозу та мейозу |
оперує термінами: - ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз називає: - типи генів; - етапи реалізації спадкової інформації; - фази мітозу та мейозу; - періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів; наводить приклади: - застосування принципу комплементарності нуклеотидів |
робить висновок: - про визначну роль спадкового апарату клітини |
|||||||||||||||||||||
Наскрізні змістові лінії |
|||||||||||||||||||||||
Здоров’я і безпека(орієнтує на розуміння важливості генетичного консультування та молекулярних методів діагностики задля народження здорових дітей, на глибоке засвоєння впливу на потомство шкідливих звичок батьків: тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин) |
|||||||||||||||||||||||
№ уроку |
Дата план |
Дата факт |
Тема уроку |
Лабораторні та практичні роботи |
Домашнє завдання |
||||||||||||||||||
24/1 |
|
|
Гени та геноми. Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. |
|
§20,мал..105,106,пит..1-6 |
||||||||||||||||||
25/2 |
|
|
Транскрипція. |
|
§7,с.29, §22,86 |
||||||||||||||||||
26/3 |
|
|
Практична робота№2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
Практична робота№2. |
§21-22,с.89,ПР 2 |
||||||||||||||||||
27/4 |
|
|
Основні типи РНК. |
|
§21, 6-7, |
||||||||||||||||||
28/5 |
|
|
Генетичний код. Біосинтез білка |
|
§21-22,с.84,табл. 5, |
||||||||||||||||||
29/6 |
|
|
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК. |
|
§§21-22с.83,мал..107 |
||||||||||||||||||
30/7 |
|
|
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз |
Лабораторне дослідження: фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі). |
§23,мал..113,с.93,пит..1-9 |
||||||||||||||||||
31/8 |
|
|
Мейоз. Рекомбінація ДНК. |
|
§24,мал..115,с.95,пит..1-5 |
||||||||||||||||||
32/9 |
|
|
Статеві клітини та запліднення. Етапи індивідуального розвитку. |
|
§25,26,мал..118,119, с.100,пит..1-8 |
||||||||||||||||||
33/11 |
|
|
Узагальнення знань з теми «Збереження та реалізація спадкової інформації» |
ТО-4 |
§20-26, тести |
||||||||||||||||||
Тема 5. Закономірності успадкування ознак (орієнтовно 10 год) |
|||||||||||||||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|||||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Ставлення |
|||||||||||||||||||||
застосовує знання: - для складання схем схрещування; - для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини; - для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів; характеризує: - успадкування, зчеплене зі статтю; - мінливість: комбінативну, мутаційну, модифікаційну; - можливості діагностики спадкових хвороб людини; порівнює: - модифікаційну та мутаційну мінливість; - успадкування домінантних і рецесивних ознак; дотримується правил: - складання схем родоводів; застосовує знання: - для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини |
оперує термінами: - алель, генотип, фенотип, мутація (точкова, хромосомна, геномна), мутаген
називає: - методи генетичних досліджень; - закони Менделя; - форми мінливості; - мутагенні фактори; - види мутацій; - зчеплення генів у хромосомах; наводить приклади: - спадкової мінливості; - неспадкової мінливості; - спадкових захворювань людини; пояснює: - поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота, гетерозигота; - значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу |
висловлює судження: - про важливість генетичного консультування та молекулярних методів діагностики в сучасній генетиці; - щодо впливу на потомство шкідливих звичок батьків (тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин); усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток генетичних знань (Г. Мендель, Т. Х. Морган та ін.), у тому числі й українських (С.М. Гершензон) |
|||||||||||||||||||||
Наскрізні змістові лінії |
|||||||||||||||||||||||
Здоров’я і безпека (орієнтує на розуміння важливості генетичного консультування та молекулярних методів діагностики задля народження здорових дітей, на глибоке засвоєння впливу на потомство шкідливих звичок батьків: тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин) |
|||||||||||||||||||||||
№ уроку |
Дата план |
Дата факт |
Тема уроку |
Лабораторні та практичні роботи |
Домашнє завдання |
||||||||||||||||||
34/1 |
|
|
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі. |
|
§§29,30 |
||||||||||||||||||
35/2 |
|
|
Закони Менделя. |
|
§31,пит..1-7,с.124 |
||||||||||||||||||
36/3 |
|
|
Ознака як результат взаємодії генів. Поняття про зчеплення генів і кросинговер. Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
|
§32-33,пит..1-5,с.132 |
||||||||||||||||||
37/4 |
|
|
Форми мінливості.
|
Лабораторні дослідження мінливості в рослин і тварин. |
§35 |
||||||||||||||||||
38/5 |
|
|
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. |
|
§36 |
||||||||||||||||||
39/6 |
|
|
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування. |
|
§37, робота над складанням родоводу |
||||||||||||||||||
40/7 |
|
|
Сучасні методи молекулярної генетики |
|
§30 |
||||||||||||||||||
41/8 |
|
|
Практична робота 3. Складання схем схрещування |
Практична робота 3.
|
§31 |
||||||||||||||||||
42/9 |
|
|
Проект Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня) |
|
§37 |
||||||||||||||||||
43/10 |
|
|
Узагальнення з теми «Закономірності успадкування ознак» |
ТО-5 |
§29-37,тести |
||||||||||||||||||
Тема 6. Еволюція органічного світу (орієнтовно 7 год) |
|||||||||||||||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|||||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Ставлення |
|||||||||||||||||||||
характеризує: - розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот; порівнює: - географічне й екологічне видоутворення; дотримується правил: - складання елементарних таблиць, схем, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі |
оперує термінами: - вид, популяція, еволюція, природний добір, антропогенез дає визначення понять: - конвергенція, дивергенція, паралелізм; пояснює: - основні положення сучасної теорії еволюції; - популяцію як елементарну одиницю еволюції; - основні характеристики популяції; - елементарні фактори еволюції; - критерії виду; - способи видоутворення; - докази еволюції;
- види природного добору; - етапи еволюції людини; - різноманіття організмів як результат еволюції; наводить приклади: - адаптації організмів до умов середовища; - викопних організмів різних геологічних епох |
висловлює судження: - щодо співвідношення біологічних та соціокультурних факторів у розвитку людини; робить висновок: - про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття; - про значення моделювання в дослідженні еволюційних процесів різних рівнів; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток еволюційного учення (Е. Геккель, Ч. Дарвін, Ж.- Б. Ламарк та ін.), у тому числі й українських (О. О. Ковалевський) |
|||||||||||||||||||||
№ уроку |
Дата план |
Дата факт |
Тема уроку |
Лабораторні та практичні роботи |
Домашнє завдання |
||||||||||||||||||
44/1 |
|
|
Популяції живих організмів та їх основні характеристики. |
|
§40 |
||||||||||||||||||
45/2 |
|
|
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін |
|
§41 |
||||||||||||||||||
46/3 |
|
|
Механізми видоутворення. |
|
§40 |
||||||||||||||||||
47/4 |
|
|
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна. Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції. |
|
§39,42 |
||||||||||||||||||
48/5 |
|
|
Еволюція людини. Етапи еволюції людини. |
|
§44 |
||||||||||||||||||
49/6 |
|
|
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя |
|
§43 |
||||||||||||||||||
50/7 |
|
|
Узагальнення з теми «Еволюція органічного світу» |
ТО-6 |
§40-43,тести |
||||||||||||||||||
Тема 7. Біорізноманіття (розглядається опційно, орієнтовно 4 год) |
|||||||||||||||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|||||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Ставлення |
|||||||||||||||||||||
характеризує: - основні принципи біологічної систематики; аналізує та порівнює: - засоби боротьби із хворобами різної природи (вірусні, бактеріальні, протозойні тощо) |
називає: - таксономічні одиниці; - основні групи організмів |
робить висновок: - про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття; усвідомлює : - значення різних форм життя для збереження здоров’я людини |
|||||||||||||||||||||
№ уроку |
Дата план |
Дата факт |
Тема уроку |
Лабораторні та практичні роботи |
Домашнє Завдання |
||||||||||||||||||
51/1 |
|
|
Основи еволюційної філогенії та систематики. |
|
§45 |
||||||||||||||||||
52/2 |
|
|
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти |
|
§43,44 |
||||||||||||||||||
53/3 |
|
|
Неклітинні форми життя: віруси. |
|
§43 |
||||||||||||||||||
54/4 |
|
|
Огляд основних еукаріотичних таксонів |
|
§44
|
||||||||||||||||||
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи (орієнтовно 7 год) |
|||||||||||||||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|||||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Ставлення |
|||||||||||||||||||||
застосовує знання: - про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах; розпізнає: - основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем; застосовує знання: - для складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах; дотримується правил: - побудови екологічних пірамід різних типів; спостерігає: - дію екологічних факторів на різні групи організмів; аналізує та порівнює: - різні середовища життя; - природні та штучні екосистеми; описує: - антропічний вплив на природні екосистеми; бере участь у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури в повсякденному житті |
оперує термінами: - екологічний фактор, продуценти, консументи, редуценти, екосистема, трофічний ланцюг (мережа), біосфера називає: - методи дослідження процесів в екосистемах; - екологічні фактори; наводить приклади: - угруповань, екосистем; - пристосованості організмів до умов середовища; - ланцюгів живлення; пояснює: - структуру екосистем; - взаємодію організмів в екосистемах; - структуру ланцюгів живлення; - правило екологічної піраміди; - значення колообігу речовин у збереженні екосистем; - функціональні компоненти біосфери; - роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері; порівнює: - природні та штучні екосистеми; - роль продуцентів, консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах |
робить висновок: - про цілісність і саморегуляцію живих систем; - про значення природних угруповань для збереження рівноваги в біосфері; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток екології (Е. Геккель, Ю. Лібіх, Е. Шелфорд та ін.), у тому числі й українських (М. І. Вернадський); формує громадянську позицію: - в галузі збереження довкілля |
|||||||||||||||||||||
Наскрізні змістові лінії |
|||||||||||||||||||||||
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розуміння антропічного впливу на природні екосистеми, значення колообігу речовин у збереженні екосистем, роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері; спрямовує на дотримання екологічної культури в повсякденному житті, участь у природоохоронній діяльності та вияв громадянської позиції в галузі збереження довкілля) Підприємливість та фінансова грамотність (орієнтує на усвідомлення відмінностей між природними та штучними екосистемами за показниками продуктивності й ефективності; спрямовує на усвідомлення економічної оцінки природних екосистем та антропічного впливу на них; спрямовує на дотримання екологічної культури в бізнесі). Здоров’я і безпека (націлює на розуміння наслідків антропічного впливу на природні екосистеми для здоров’я людини; сприяє дотриманню екологічної культури в повсякденному житті, формуванню активної громадянської позиції в галузі збереження довкілля як одного з напрямів боротьби за здоров’я) Громадянська відповідальність (спрямовує на активну участь у природоохоронній діяльності та дотримання екологічної культури в повсякденному житті, вияв громадянської позиції в галузі збереження довкілля) |
|||||||||||||||||||||||
№ уроку |
Дата план |
Дата факт |
Тема уроку |
Лабораторні та практичні роботи |
Домашнє Завдання |
||||||||||||||||||
55/1 |
|
|
Екосистема. Різноманітність екосистем. |
|
§48 |
||||||||||||||||||
56/2 |
|
|
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах. |
|
§49 |
||||||||||||||||||
57/3 |
|
|
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори. |
|
§50 |
||||||||||||||||||
58/4 |
|
|
Стабільність екосистем та причини її порушення |
|
§51 |
||||||||||||||||||
59/5 |
|
|
Біосфера як цілісна система. |
|
§52 |
||||||||||||||||||
60/6 |
|
|
Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища |
|
§53 |
||||||||||||||||||
61/7 |
|
|
Проект (дослідницький) Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості |
|
§48,50 |
||||||||||||||||||
62/8 |
|
|
Узагальнення і контроль знань Контрольна робота |
Контрольна робота ТО-7 |
|
||||||||||||||||||
Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини (орієнтовно 6 год) |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Ставлення |
|||||||||||||||||||||
порівнює: - класичні методи селекції із сучасними біотехнологічними підходами |
оперує термінами: - біотехнологія, селекція, генетична інженерія, генетично-модифіковані організми називає: - методи селекції; - завдання та основні напрями сучасної біотехнології; - методи сучасної біотехнології; - можливості діагностики спадкових хвороб людини; пояснює: - переваги та можливі ризики використання генетично модифікованих організмів; наводить приклади: - речовин (продукції), які одержують методами традиційних біотехнологій; - речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії |
застосовує знання для оцінки: - можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій; висловлює судження: - щодо можливості використання генетично модифікованих організмів; - щодо моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень |
|||||||||||||||||||||
Наскрізні змістові лінії |
|||||||||||||||||||||||
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розуміння переваг сучасних біотехнологічних підходів над методами класичної селекції; спрямовує на обговорення переваг та можливих ризиків використання генетично модифікованих організмів, моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень; на прикладах речовин (продукції), які одержують методами біотехнологій і генної інженерії, демонструє важливість наукоємних технологій у сталому розвитку людства) Громадянська відповідальність (спрямовує на розуміння моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень в галузі біотехнології та генетичної інженерії, важливість профілактики упередженого ставлення до сучасних технологій) Здоров’я і безпека (орієнтує на розуміння сучасних технологій у галузі діагностики та корекції спадкових хвороб людини; можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій, генетично модифікованих організмів) Підприємливість і фінансова грамотність (орієнтує на розуміння переваг сучасних біотехнологій над класичними методами селекції; значення для підприємницької діяльності сучасних наукоємних технологій, зокрема, в діагностиці та корекції спадкових хвороб людини, у використанні генетично модифікованих організмів та речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії) |
|||||||||||||||||||||||
№ уроку |
Дата план |
Дата факт |
Тема уроку |
Лабораторні та практичні роботи |
Домашнє Завдання |
||||||||||||||||||
63/1 |
|
|
Поняття про селекцію. Введення в культуру рослин. |
|
§54 |
||||||||||||||||||
64/2 |
|
|
Методи селекції рослин. |
|
§55 |
||||||||||||||||||
65/3 |
|
|
Одомашнення тварин. Методи селекції тварин |
|
§55 |
||||||||||||||||||
66/4 |
|
|
Огляд традиційних біотехнологій. Основи генетичної та клітинної інженерії. |
|
§56 |
||||||||||||||||||
67/5 |
|
|
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. |
|
§57,58 |
||||||||||||||||||
68/6 |
|
|
Генетично модифіковані організми |
|
§57 |
||||||||||||||||||
Узагальнення |
|||||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Ставлення |
|||||||||||||||||||||
характеризує: - основні загальні властивості живих систем |
оперує термінами: - система |
робить висновок: - про єдність живих систем різних рівнів |
|||||||||||||||||||||
№ уроку |
Дата план |
Дата факт |
Тема уроку |
Лабораторні та практичні роботи |
Домашнє Завдання |
||||||||||||||||||
69/1 |
|
|
Основні загальні властивості живих систем |
|
§1 |
||||||||||||||||||
70/2 |
|
|
Єдність живих систем різних рівнів |
ТО-8 |
Тести |
||||||||||||||||||