(70 годин – 2 години на тиждень, із них 6 годин – резервних) Складено згідно навчальної програми «Біологія для 6 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів» Затвердженої Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
КАЛЕНДАРНО - ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
БІОЛОГІЯ 6 клас
(відповідно до Програми затвердженої
Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804)
(70 год – 2 год на тиждень)
№ |
Дата |
Тема уроку |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Примітки |
Вступ ( 3 години ) |
||||
|
|
Біологія — наука про життя. Основні властивості живого. |
називає: - основні властивості живого (ріст, розмноження, взаємодія із зовнішнім середовищем); наводить приклади: - основних груп організмів (бактерії, рослини, тварини, гриби); - методів біологічних досліджень організмів (спостереження, опис, порівняння, експеримент) оперує термінами: - біологія, спостереження, експеримент усвідомлює: взаємозв’язки між об’єктами природи робить висновки: про пізнаванність природи оцінює значення: біологічних знань у практичній діяльності людини (медицині, сільському господарстві, у справі охорони природи тощо |
|
|
|
Різноманітність життя (на прикладах представників основних груп живої природи). Поняття про віруси.
|
|
|
|
|
Науки, що вивчають життя.
Методи біологічних досліджень організмів.
|
|
|
Тема 1. Клітина ( 10 год) |
||||
|
|
Історія вивчення клітини . Основні положення клітинної теорії. |
розпізнає: - на моделях, фотографія рослинну і тваринну клітини та їхні складові частини; - на мікропрепаратах рослинних клітин їхні складові; уміє: - налаштувати шкільний оптичний мікроскоп та отримати чітке зображення мікроскопічного об’єкта; - виготовляти прості мікропрепарати рослинних клітин; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням називає: - основні елементи світлового мікроскопа; - основні властивості клітини: ріст, поділ, обмін з навколишнім середовищем; наводить приклади: - складових частин клітини (клітинна мембрана, клітинна стінка, цитоплазма, ядро, органели: пластиди, мітохондрії, вакуоля); порівнює:рослинну і тваринну клітину робить висновок: - клітина була відкрита завдяки винаходу мікроскопа; - організми мають клітинну будову; - клітини рослин і тварин мають спільні та відмінні риси будови; усвідомлює: - можливість глибшого дослідження будови клітини за допомогою сучасних приладів (електронний мікроскоп) та методів досліджень; оцінює:внесок учених у розвиток знань про клітину; обґрунтовує судження: клітина – цілісний об’єкт живої природи |
|
|
|
Збільшувальні прилади (лупа, мікроскопи).
|
|
|
|
|
Практична робота Будова світлового мікроскопа та робота з ним. |
стор.39 |
|
|
|
Практична робота Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа
|
стор.41 |
|
|
|
Загальний план будови рослинної клітини.
|
конспект |
|
|
|
Будова тваринної клітини. Основні речовини з яких складається клітина. |
|
|
|
|
Загальні риси будови рослинної та тваринної клітини |
|
|
|
|
Відмінні риси будови рослинної та тваринної клітини |
|
|
|
|
Основні властивості клітини ( поділ). |
|
|
|
|
Узагальнення знань з теми. |
|
|
Тема 2. Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності ( 10 год )
|
||||
|
|
Бактерії — найменші одноклітинні організми. |
розпізнає (на моделях і фотографіях): - одноклітинні організми (із числа вивчених); описує:- середовища існування та будову одноклітинних організмів (на прикладі вивчених); - процеси життєдіяльності одноклітинних організмів;
порівнює за вказаними ознаками: застосовує знання: - для профілактики інфекційних та паразитарних захворювань; - про процеси життєдіяльності одноклітинних у побуті; дотримується правил:- роботи з мікроскопом оперує термінами:- бактерії, одноклітинні організми, колоніальні організми, багатоклітинні організми
називає: - ознаки бактеріальної клітини; наводить приклади: - одноклітинних, колоніальнихта багатоклітинних організмів без тканин; знає: - особливості будови одноклітинних; розуміє: - процеси життєдіяльності (живлення, дихання, подразливість, розмноження, рух) оцінює: - роль одноклітинних організмів в екосистемах; усвідомлює: - небезпеку інфекційних та паразитарних захворювань робить висновок: - клітини можуть бути самостійними організмами висловлює судження: - про пристосувальне значення переходу до багатоклітинності |
|
|
|
Паразитичні одноклітинні організми. Шкідливі бактерії. |
|
|
|
|
Корисні бактерії
|
Підгот. проект |
|
|
|
Різноманітність і значення бактерій в природі.. Міні-проект:
|
|
|
|
|
Різноманітність одноклітинних .Середовища існування одноклітинних організмів, їхні процеси життєдіяльності, особливості будови.
|
|
|
|
|
Тваринні одноклітинні організми (амеба, інфузорія , малярійний плазмодій)
|
|
|
|
|
Одноклітинні водорості . |
|
|
|
|
Губка – багатоклітинний організм . Колоніальні організми перехід до багатоклітинності. |
|
|
|
|
Багатоклітинні водорості : ульва, хара . |
|
|
|
|
Узагальнення знань з теми.
|
|
|
Тема 3. Рослини ( 22 год )
|
||||
|
|
Рослина — живий організм. Будова рослини Органи рослин. |
оперує термінами: - рослини, вегетативні органи рослини (корінь, стебло, листок, брунька), статеве розмноження рослин, нестатеве розмноження рослин, фотосинтез, живлення рослин, квітка, суцвіття, запилення, запліднення, насінина, плід
називає: - основні процеси життєдіяльності рослини (ріст, живлення, фотосинтез, дихання, транспорт речовин); - умови та речовини, необхідні для життєдіяльності рослин; - умови, за яких відбувається фотосинтез; - форми розмноження рослин (статеве, нестатеве); наводить приклади: - тканин, органів рослин; - способів запилення; - способів розмноження рослин (3-4); - рухів рослин; - рослин з видозмінами кореня (3-4), - рослин з видозмінами пагона та його частин (3-4); - рослин з різними типами суцвіть, різними типами плодів, різними способами поширення плодів і насінин (3-4); пояснює: - запилення та запліднення; характеризує:- будову кореня, стебла, листка у зв’язку з функціями;- бруньку як зачаток пагона; - квітку як орган насіннєвого розмноження рослин описує:- ріст і розвиток рослинного організму (розвиток рослини з насінини); розпізнає: - клітини, тканини та органи рослини; - цибулину, кореневище, бульбу картоплі як видозмінені підземні пагони; порівнює за вказаними ознаками: - процеси фотосинтезу та дихання; - статеве й нестатеве розмноження; установлює:- біологічне значення видозмін вегетативних органів (на прикладах); - біологічне значення суцвіть, плодів; аналізує:- значення фотосинтезу, живлення, дихання, випаровування води в житті рослин; планує:- власні спостереження будови та життєдіяльності рослини; прогнозує: результати власних спостережень; практикує: - дослідження будови органів рослини; - досліди, що підтверджують основні процеси життєдіяльності рослин; уміє:- розмножувати рослини; - пророщувати насінини; - фіксувати результати дослідів і досліджень; - моделювати біологічні об’єкти та процеси; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; застосовує знання: - для догляду за рослинами |
|
|
|
Фотосинтез як характерна особливість рослин. |
|
|
|
|
Дихання, живлення, та рухи рослин. |
|
|
|
|
Тканини рослин. |
|
|
|
|
Основні групи постійних тканин. |
|
|
|
|
Корінь,: будова та основні функції. Кореневі системи. Практична робота будови кореня.
|
|
|
|
|
Внутрішня будова кореня. Видозміни кореня. |
|
|
|
|
Пагін: будова та основні функції. Лабораторне дослідження будови пагона та бруньки |
|
|
|
|
Стебло- осьова частина пагона
|
|
|
|
|
Листок- бічний орган пагона. |
|
|
|
|
Внутрішня будова листка. |
|
|
|
|
Узагальнення знань з теми. |
повт. |
|
|
|
Видозміни пагона та його частин. |
|
|
|
|
Вегетативне розмноження рослин.
|
|
|
|
|
Квітка Лабораторне дослідження . Будови квітки; |
|
|
|
|
Суцвіття. |
|
|
|
|
Запилення. |
|
|
|
|
Запліднення |
|
|
|
|
Насінина. Умови проростання насінини. Лабораторне дослідження. Будова насінини. |
|
|
|
|
Плід. Способи поширення плодів. Лабораторне дослідження. Будова плоду. |
|
|
|
|
Рухи рослин. Міні -проект : « Рослини мандрівники»,«Листопад», « Квітковий годинник»« Рослини хижаки» |
|
|
|
|
Узагальнення знань з теми.
|
|
|
Тема 4. Різноманітність рослин (14 год) |
||||
|
|
Водорості (зелені, бурі, червоні) Лабораторне дослідження: будови зелених нитчастих водоростей; |
розпізнає: - рослини різних груп (водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних);
- основні життєві форми рослин; описує: - будову тіла водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних (на прикладі хвойних) і покритонасінних (квіткових) рослин; - розмноження мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних (квіткових) рослин; порівнює за вказаними ознаками: рослини різних груп, життєвих форм тощо; уміє: підбирати види кімнатних рослин для вирощування в певних умовах оперує термінами: - рослинні угруповання, водорості, мохи, папороті, голонасінні, покритонасінні, Червона книга України називає: - середовища існування водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних рослин; - групи рослин, які розмножуються спорами та насінням;
- основні життєві форми рослин; наводить приклади: - водоростей (2-3); - мохів, хвощів, плаунів, папоротей (2-3); - голонасінних і покритонасінних рослин (4-5); - рослин різних екологічних груп (2-3); - рослин різних життєвих форм (4-5); - панівних рослин різних рослинних угруповань: лісів, степів, лук, боліт (4-5); - пристосувань рослин до середовища існування (4-5); розуміє: особливості розмноження рослин спорами та насінням |
|
|
|
Мохи. Лабораторне дослідження: будови моху; |
|
|
|
|
Хвощі, плауни. |
|
|
|
|
Папороті Лабораторне дослідження: будови папоротей; |
|
|
|
|
Голонасінні. Лабораторне дослідження: будови пагонів і шишок хвойних рослин. |
|
|
|
|
Покритонасінні (Квіткові). |
|
|
|
|
Дводольні |
конспект |
|
|
|
Однодольні |
конспект |
|
|
|
Практична робота: Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин. |
стор.209 |
|
|
|
Способи класифікації рослин (за середовищем існування, будовою, розмноженням, тощо). |
|
|
|
|
Екологічні групи рослин (за відношенням до світла, води, температури).Життєві форми рослин |
|
|
|
|
Рослинні угруповання. |
стор.210 |
|
|
|
Значення рослин для існування життя на планеті Земля. Значення рослин для людини Практична робота:. Вибір видів кімнатних рослин для вирощування в певних умовах. |
конспект |
|
|
|
Узагальнення знань з теми . |
|
|
Тема 5. Гриби (8 год ) |
||||
|
|
Особливості живлення, життєдіяльності та будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло. Розмноження та поширення грибів. |
називає: - ознаки грибної клітини; - спільні та відмінні риси в будові клітин грибів, рослин і тварин;
- основні групи грибів за їх способом живлення; - групи лишайників (накипні, листуваті, кущисті); наводить приклади: - їстівних та отруйних грибів свого краю; - співіснування грибів з рослинами;
характеризує:особливості живлення грибів; - будову лишайників порівнює за визначними ознаками:гриби і рослини;
- цвілеві та шапинкові гриби; - співіснування грибів і водоростей у лишайниках;
- роль грибів у природі; розпізнає:їстівні та отруйні гриби своєї місцевості; - лишайники; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; аналізує: - використання людиною грибів і лишайників; уміє:- відрізняти отруйні гриби (на прикладах видів своєї місцевості)
застосовує знання для:зберігання продуктів харчування; - профілактики отруєння грибами |
|
|
|
Групи грибів: симбіотичні - мікоризоутворюючі шапкові гриби; Лабораторні дослідження будови шапинкових грибів. |
|
|
|
|
Отруйні та їстівні гриби. Практична робота Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості. |
стор.247 |
|
|
|
Сапротрофні — цвільові гриби, дріжджі;
|
|
|
|
|
Паразитичні гриби (на прикладі трутовиків і збудників мікозів людини).
|
|
|
|
|
Лишайники
|
|
|
|
|
Значення грибів у природі та житті людини. Міні-проект: «Вирощування грибів у спеціальних господарствах»
|
конспект |
|
|
|
Узагальнення знань з теми
|
|
|
Узагальнення ( 1год) |
||||
|
|
Будова та життєдіяльність організмів. Повторення.
|
робить висновок: - будова організмів та особливості їхньої життєдіяльності – це результат пристосування до умов середовища |
|
|
|
Віртуальна екскурсія «Різноманітність рослин своєї місцевості» |
|
|