Конспект уроку з біології у 6 класі на тему: "Біологія – наука про життя. Основні властивості живого"

Про матеріал
Урок дає можливість формувати знання учнів про біологію як науку, яка вивчає живі організми, її завдання та значення біологічних знань в житті людини, активізувати знання про живу природу; розвивати уміння логічно мислити та давати розгорнуті відповіді на запитання, наводити приклади застосування біологічних знань у медицині, сільському господарстві, у справі охорони природи; сприяти вихованню бережливого ставлення до навколишнього середовища.
Перегляд файлу

Тема:  Біологія – наука про життя. Основні властивості живого

                      Мета: формувати знання учнів про біологію як науку, що вивчає живі    організми, її завдання та значення біологічних знань в житті людини, активізувати знання про живу природу; розвивати  уміння логічно мислити та давати розгорнуті відповіді на запитання, наводити приклади застосування біологічних знань у медицині, сільському господарстві, у справі охорони природи; сприяти вихованню  бережливого ставлення до навколишнього середовища.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: набори  картинок, підручник.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Знайомство з учнями. Гра „ Не хочу хвалитись, але я …

           Правила: учні стають у коло і кожен по черзі  називає своє ім’я і продовжує фразу, що починається зі слів  «Не хочу хвалитись, але я…». Наприклад : «Не хочу хвалитись, але я добре граю у футбол». Таким чином кожен представить себе.     (Діти грають гру)

Дуже приємно було почути про вас стільки цікавого. Я бачу, що ви не тільки вмієте вчитись, а й маєте багато прихованих талантів.

           ІІ. Актуалізація знань учнів

Природа – це гармонійне поєднання живих та неживих компонентів, що в результаті народжує диво, частиною якого є людина. А людині притаманна жага до знань. Одна з найскладніших та найважливіших наук, що намагається осягнути людство – це біологія, яку ми з вами починаємо сьогодні вивчати.  Кожен  урок  ми будемо одна за одною гортати сторінки цієї чудової науки і відкривати її таємниці. В попередніх класах ви вже ознайомились із природничими науками, до яких належить і біологія.

 

Вправа «Точка опори»

Використовуючи знання із курсу природознавства, дайте визначення науці біології .

ІІІ. Мотивація. Оголошення теми і мети уроку

Світ живих організмів надзвичайно різноманітний, дивовижний і досконалий. Тому він завжди цікавив людей. Перші відомості про живі організми почала нагромаджувати ще первісна людина. Жива природа давала їй їжу, матеріал для одягу й житла. Уже в давні часи людина не могла обійтися без знань про властивості рослин, місця їх зростання, поширення і звички тварин, на яких вона полювала, про хижих тварин і отруйні рослини, які могли загрожувати її життю.

          Пам’ятки доісторичних культур свідчать, що ще до початку нашої ери людство зібрало величезний багаж знань з біології. І вони носять не лише академічний характер, а мають величезне практичне значення. Наше завдання сьогодні – з’ясувати що є предметом біології та в чому полягає значення біологічних знань для людини.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Саме слово біологія походить з грецької мови (βίοσ (bios) - життя, λόγος (logos) - слово; наука) і дослівно перекладається, як наука про життя. Цей термін ввів французький натураліст Жан – Батист Ламарк у 1802 році.

     Біологія, як і будь-яка  наука,  щось вивчає, досліджує має предмет свого вивчення. Давайте з’ясуємо кого  саме вивчає  біології.

Технологія « Мозковий штурм».

Учні з’ясовують що вивчає біологія.

Перед виконанням завдання учнів ознайомлюють з правилами мозкового штурму:

1. Висловлюйте все, що спадає на думку.

2. Не обговорюйте і не критикуйте висловлювання інших.

3. Можна повторювати ідеї, запропоновані будь-ким іншим.

4. Розширення вже озвученої ідеї заохочується.

    Ідеї запропоновані учнями записуються на дошці, а потім обговорюються, аналізуються, систематизуються. В результаті обговорення робляться висновки про те, що біологія вивчає будову, життєдіяльність, різноманітність, походження та розмноження живих організмів.

Як ви вже знаєте з уроків природознавства, кожна жива істота — це єдина цілісна система, побудована зі складових частин: клітин, тканин, органів, які чітко й злагоджено взаємодіють між собою. Щодня ви стикаєтесь із різноманітними живими істотами, а також із багатьма неживими тілами - камінням, ґрунтом тощо. На перший погляд, відрізнити живе від неживого нібито й неважко, проте це не зовсім так. Часто живі організми можуть перебувати у такому стані (наприклад, насіння рослин взимку), коли прояви їхньої життєдіяльності приховані і вони зовні нагадують неживі тіла. Що ж об'єднує всі живі організми та відрізняє їх від неживої природи? Які спільні  ознаки можна виділити у всіх організмів, які доводять те що вони живі ? Сьогодні на ці запитання ми дамо з вами відповідь.

       Виділіть ознаки, за якими можна відрізнити живий організм від неживого тіла.

         Метод «Спроб і помилок» дозволяє учням дійти правильного висновку, коли учитель лише направляє їх думки та припущення у  вірному напрямку. Приймаються різні припущення та докази, але відбираються лише близькі до вірної відповіді.  В результаті спільної роботи учнів та вчителя виділяються  властивості  живого: дихання, ріст, розвиток, рух, живлення, обмін речовин, розмноження, подразливість.

 

3. Вправа «Знайди визначення терміну»

Учні отримують картки : на одних написані ознаки живого, а на інших – їх визначення. Потрібно  знайти відповідність між картками.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V.Закріплення вивченого матеріалу

Вправа «Експрес - тест»

1.Біологія це наука :

А) про  живі організми;

Б)  про властивості фізичних тіл.

2. Об’єктом вивчення біології є

А)  небесні тіла, материки, речовини;

Б)  рослини, тварини, гриби, мікроорганізми.

3. Біологія вивчає:

А)  властивості та перетворення речовин;

Б)  будову та життєдіяльність живих організмів.

4. Біологія не вивчає:

А) віруси та бактерії;

Б) космічні тіла.

5. Біологічні знання людині необхідні:

А) для ведення сільського господарства;

Б)  для виробництва продуктів харчування.

Прийом «Точка зору»

Давньоіндійська легенда розповідає, що учитель послав свого учня до лісу принести кілька зовсім некорисних рослин. Повернувшись із лісу той сказав: “Учителю, я три дні ходив лісом і не знайшов жодної некорисної рослини”.

 А як на вашу думку, вірно це чи ні?

Завдання: які з наведених нижче висловів відносять до живих організмів, а які до неживих ?

1. Сталактити і сталагміти – кам’яні нарости із солей кальцію в печерах, що збільшуються з кожним роком. Отже, вони ростуть.

2. Посаджена вами яблунька щодня стає вищою, отже вона росте.

3. З великої гранітної брили шляхом подрібнення виробляють щебінь, тобто каменів стає багато, отже – це розмноження.

4. Кульбаба поширює вітром парашутики з насінинками, з яких виростають

нові рослини. Це розмноження.

5. Під час дощу річка поповнюється водою – це називають живленням річки.

6. Рослина вбирає воду, вуглекислий газ та сонячне проміння, здійснює фотосинтез і так живиться.

7. На вершині гори є кратер вулкану, який періодично випускає дим – це дихання вулкану.

8. Дельфін вистрибує з води, вбирає повітря, так він дихає.

9. Дюни та бархани рухаються, коли вітер піднімає і пересипає пісок.

10. Соняшник рухається, повертаючи свої квіти до сонця.

VII. Домашнє завдання

Вивчити параграф 1 підручника. Навести приклади явищ у неживій природі, які відповідають ознакам живого. Підготувати цікаві факти про віруси.

 

docx
Додано
9 січня
Переглядів
51
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку