Тема: Біологія – наука про життя. Основні властивості живого
Мета: формувати знання учнів про біологію як науку, що вивчає живі організми, її завдання та значення біологічних знань в житті людини, активізувати знання про живу природу; розвивати уміння логічно мислити та давати розгорнуті відповіді на запитання, наводити приклади застосування біологічних знань у медицині, сільському господарстві, у справі охорони природи; сприяти вихованню бережливого ставлення до навколишнього середовища.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: набори картинок, підручник.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Знайомство з учнями. Гра „ Не хочу хвалитись, але я …”
Правила: учні стають у коло і кожен по черзі називає своє ім’я і продовжує фразу, що починається зі слів «Не хочу хвалитись, але я…». Наприклад : «Не хочу хвалитись, але я добре граю у футбол». Таким чином кожен представить себе. (Діти грають гру)
Дуже приємно було почути про вас стільки цікавого. Я бачу, що ви не тільки вмієте вчитись, а й маєте багато прихованих талантів.
ІІ. Актуалізація знань учнів
Природа – це гармонійне поєднання живих та неживих компонентів, що в результаті народжує диво, частиною якого є людина. А людині притаманна жага до знань. Одна з найскладніших та найважливіших наук, що намагається осягнути людство – це біологія, яку ми з вами починаємо сьогодні вивчати. Кожен урок ми будемо одна за одною гортати сторінки цієї чудової науки і відкривати її таємниці. В попередніх класах ви вже ознайомились із природничими науками, до яких належить і біологія.
Вправа «Точка опори»
Використовуючи знання із курсу природознавства, дайте визначення науці біології .
ІІІ. Мотивація. Оголошення теми і мети уроку
Світ живих організмів надзвичайно різноманітний, дивовижний і досконалий. Тому він завжди цікавив людей. Перші відомості про живі організми почала нагромаджувати ще первісна людина. Жива природа давала їй їжу, матеріал для одягу й житла. Уже в давні часи людина не могла обійтися без знань про властивості рослин, місця їх зростання, поширення і звички тварин, на яких вона полювала, про хижих тварин і отруйні рослини, які могли загрожувати її життю.
Пам’ятки доісторичних культур свідчать, що ще до початку нашої ери людство зібрало величезний багаж знань з біології. І вони носять не лише академічний характер, а мають величезне практичне значення. Наше завдання сьогодні – з’ясувати що є предметом біології та в чому полягає значення біологічних знань для людини.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Саме слово біологія походить з грецької мови (βίοσ (bios) - життя, λόγος (logos) - слово; наука) і дослівно перекладається, як наука про життя. Цей термін ввів французький натураліст Жан – Батист Ламарк у 1802 році.
Біологія, як і будь-яка наука, щось вивчає, досліджує має предмет свого вивчення. Давайте з’ясуємо кого саме вивчає біології.
Технологія « Мозковий штурм».
Учні з’ясовують що вивчає біологія.
Перед виконанням завдання учнів ознайомлюють з правилами мозкового штурму:
1. Висловлюйте все, що спадає на думку.
2. Не обговорюйте і не критикуйте висловлювання інших.
3. Можна повторювати ідеї, запропоновані будь-ким іншим.
4. Розширення вже озвученої ідеї заохочується.
Ідеї запропоновані учнями записуються на дошці, а потім обговорюються, аналізуються, систематизуються. В результаті обговорення робляться висновки про те, що біологія вивчає будову, життєдіяльність, різноманітність, походження та розмноження живих організмів.
Як ви вже знаєте з уроків природознавства, кожна жива істота — це єдина цілісна система, побудована зі складових частин: клітин, тканин, органів, які чітко й злагоджено взаємодіють між собою. Щодня ви стикаєтесь із різноманітними живими істотами, а також із багатьма неживими тілами - камінням, ґрунтом тощо. На перший погляд, відрізнити живе від неживого нібито й неважко, проте це не зовсім так. Часто живі організми можуть перебувати у такому стані (наприклад, насіння рослин взимку), коли прояви їхньої життєдіяльності приховані і вони зовні нагадують неживі тіла. Що ж об'єднує всі живі організми та відрізняє їх від неживої природи? Які спільні ознаки можна виділити у всіх організмів, які доводять те що вони живі ? Сьогодні на ці запитання ми дамо з вами відповідь.
Виділіть ознаки, за якими можна відрізнити живий організм від неживого тіла.
Метод «Спроб і помилок» дозволяє учням дійти правильного висновку, коли учитель лише направляє їх думки та припущення у вірному напрямку. Приймаються різні припущення та докази, але відбираються лише близькі до вірної відповіді. В результаті спільної роботи учнів та вчителя виділяються властивості живого: дихання, ріст, розвиток, рух, живлення, обмін речовин, розмноження, подразливість.
3. Вправа «Знайди визначення терміну»
Учні отримують картки : на одних написані ознаки живого, а на інших – їх визначення. Потрібно знайти відповідність між картками.
V.Закріплення вивченого матеріалу
Вправа «Експрес - тест»
1.Біологія це наука :
А) про живі організми;
Б) про властивості фізичних тіл.
2. Об’єктом вивчення біології є
А) небесні тіла, материки, речовини;
Б) рослини, тварини, гриби, мікроорганізми.
3. Біологія вивчає:
А) властивості та перетворення речовин;
Б) будову та життєдіяльність живих організмів.
4. Біологія не вивчає:
А) віруси та бактерії;
Б) космічні тіла.
5. Біологічні знання людині необхідні:
А) для ведення сільського господарства;
Б) для виробництва продуктів харчування.
Прийом «Точка зору»
Давньоіндійська легенда розповідає, що учитель послав свого учня до лісу принести кілька зовсім некорисних рослин. Повернувшись із лісу той сказав: “Учителю, я три дні ходив лісом і не знайшов жодної некорисної рослини”.
А як на вашу думку, вірно це чи ні?
Завдання: які з наведених нижче висловів відносять до живих організмів, а які до неживих ?
1. Сталактити і сталагміти – кам’яні нарости із солей кальцію в печерах, що збільшуються з кожним роком. Отже, вони ростуть.
2. Посаджена вами яблунька щодня стає вищою, отже вона росте.
3. З великої гранітної брили шляхом подрібнення виробляють щебінь, тобто каменів стає багато, отже – це розмноження.
4. Кульбаба поширює вітром парашутики з насінинками, з яких виростають
нові рослини. Це розмноження.
5. Під час дощу річка поповнюється водою – це називають живленням річки.
6. Рослина вбирає воду, вуглекислий газ та сонячне проміння, здійснює фотосинтез і так живиться.
7. На вершині гори є кратер вулкану, який періодично випускає дим – це дихання вулкану.
8. Дельфін вистрибує з води, вбирає повітря, так він дихає.
9. Дюни та бархани рухаються, коли вітер піднімає і пересипає пісок.
10. Соняшник рухається, повертаючи свої квіти до сонця.
VII. Домашнє завдання
Вивчити параграф 1 підручника. Навести приклади явищ у неживій природі, які відповідають ознакам живого. Підготувати цікаві факти про віруси.