Загальна характеристика бактерій.
Мета. Продовжити формувати знання учнів про царства живої природи; ознайомити з царством Дроб’янки, будовою та процесами життєдіяльності його представників; звернути увагу на особливість їхнього існування у природі,
розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та розуміння єдності всіх живих організмів.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Обладнання: схеми, таблиці, технічні засоби: мульмедійний проектор, екран,презентація, олівці, фломастери.
Ключові поняття та терміни: прокаріоти, еукаріоти, циста, коки, бацили, вібріони, спірили, стрептокок, стафілокок.
Міжпредметні зв ́язки: фізика, історія, мікробіологія.
ХІД УРОКУ:
1. Організація класу до уроку.
2. Актуалізація опорних знань учнів.
Повторити :
- царства живої природи;
- різноманітність рослин (відділи), грибів, лишайників;
- що таке автотрофи та гетеротрофи.
В процесі бесіди з’ясувати, що учні знають про існування бактерій та відповідають на питання вчителя: «Чи бачив хто-небудь із вас бактерії?».
3. Сприймання та засвоєння учнями нового матеріалу.
ПЛАН.
3.1. Історія відкриття бактерій.
Випереджальне завдання.
Повідомлення учнів про вчених, які внесли вклад у науку:
- у ХVІ ст. брати Ясени з Голландії сконструювали прилад із збільшувальних стекол для шліфування скла;
- у ХVІІ ст. Г.Галілей виготовив перший мікроскоп;
- у кінці ХVІІ ст. Р Гук та А.Левенгук удосконалили мікроскоп (мікроскоп Левенгука збільшував у 300 р);
- у ХІХ ст. Луї Пастер став засновником науки мікробіології.
3.2. Визначення поняття „бактерії”.
Лекція з елементами бесіди.
Розповідь про нове царство живих організмів – Дроб’янки:
про особливості будови і життєдіяльності бактерій; Бактерії (від слова bacterion — паличка) — це найбільше широко розповсюджена в природі група мікроорганізмів, що представляють собою великий і надзвичайно різноманітний мир мікроскопічних істот.
Бактерії — мікроскопічні, переважно одноклітинні, організми, для яких характерна наявність клітинної стінки, цитоплазми, різних включень, відсутність ядра, мітохондрій, пластид та інших органел вперше бактерії спостерігав Антоні Левенгук в 1674 році, використовуючи мікроскоп, сконструйований ним самим. Назва «бактерія» з'явилася пізніше, вона була запропонована Крістіаном Ернбергом в 1828.
Розміри бактерій значною мірою залежать від зовнішніх умов і коливаються в межах від часток мікрометра до кількох мікрометрів. Довжина їх становить 1-10 мкм (рідко більше), ширина — 0,2—1 мкм. Більшість з них одноклітинні, але є й нитчасті багатоклітинні види.
3.3.Будова бактерій.
Демонстрація презентації.
Функції клітинної стінки бактерій:
- механічний захист;
- підтримка форми;
- транспорт речовин;
- перешкода на шляху токсичних речовин;
- імунітет;
- клітинна стінка не являється життєво необхідною структурою прокаріот.
Цитоплазматична мембрана бактерій за хімічном складом подібна до мембран еукаріотичних клітин.
Цитоплазма – це вміст клітини, оточений цитоплазматичною мембраною.
Внутрішньоцитоплазматичні включення діляться на активно функціонуючі структури та продукти клітинного метаболізму, що запасаються в середині клітини.
3.4. Існування бактерій у природі.
- Рух.
Більшість бактерій рухається за допомогою джгутиків.
По кількості та числу джгутиків на поверхні клітини бактерії підрозділяються на:
Монотрихи – мають один джгутик , лофотрихи – мають мають на одному або обох полюсах пучок джгутиків, амфітрихи – мають по одному джгутику на обох полюсах, перетрихи – велика кількість джгутиків по всій поверхні клітини.
- Форма тіла.
Більшість бактерій мають або сферичну форму — так звані коки (від грецького слова kókkos — зерно або ягода), або паличковидну — так звані бацили (від латинського слова bacillus — паличка). Деякі паличковидні бактерії (вібріони) форма коми, а інші спіральні (спірохети). Ці форми важливі для функціонування бактерій, оскільки вони можуть впливати на здатність бактерій отримувати поживні речовини, прикріплятися до поверхонь
- Живлення.
Частина з них може синтезувати всі необхідні їм органічні молекули з неорганічних речовин (автотрофи), інші ж вимагають готових органічних сполук, які вони здатні лише трансформувати (гетеротрофи).
- Дихання.
- Розмноження.
- Утворення цисти.
3.5. Поширення бактерій.
Скрізь у всіх середовищах.
В 1 грамі грунту – 40 млн бактерій, на гибині 5 метрів; повітря до 20 км може їх відносити вітер; витримують температуру від плюс 93 і до мінус 253 градуси; в організмі людини їх в 10 раз більше ніж людських клітин (на шкірі та в травному тракті); в закритому прміщенні в 1 мм кубічному 300 тисяч.
За даними південнокорейського Бюро захисту прав споживачів, кількість бактерій на ручках (без антибактеріального покриття) візків великих магазинів сягає 1100 колоній на 10 см². Друге місце займають комп'ютерні «мишки» в інтернет-кафе (690 колоній на ту ж площу). Ручки кабінок громадських вбиралень містять лише 340 колоній шкідливих мікроорганізмів.
3.6. Роль бактерій у природі та житті людини.
Профілактика бактеріальних хвороб.
4. Узагальнення та систематизація знань.
Вправа «Снігова куля».
Дати відповіді на запитання:
1. Хто і коли першим відкрив бактерії?
2. Коли виникли бактерії?
3. Яку будову має бактеріальна клітина?
4. Чому бактерії – прокаріоти?
5 Яка роль бактерій в природі?
Робота в групах. Представлення реклами боротьби з бактеріями. Учні створюють рекламні плакати.
Міні-твір на тему:»Якби я був бактерією».
5. Підведення підсумків уроку.
6. Надання та пояснення домашнього завдання.