Загальна характеристика бактерій

Про матеріал
Методична розробка уроку біології (6 клас) стане в нагоді як молодим вчителям, так і вчителям з досвідом. Урок містить інтераткивні методи, цікаві матеріали, різнорівневі завдання
Перегляд файлу

             Загальна характеристика бактерій.

      Мета. Продовжити формувати знання учнів про царства живої природи; ознайомити з царством Дроб’янки, будовою та процесами життєдіяльності його представників;  звернути увагу на особливість їхнього існування у природі,

розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою,  розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та розуміння єдності всіх живих організмів.

     Тип уроку. Засвоєння нових знань.

     Обладнання: схеми, таблиці, технічні засоби: мульмедійний проектор, екран,презентація, олівці, фломастери.

     Ключові поняття та терміни: прокаріоти, еукаріоти, циста, коки, бацили, вібріони, спірили, стрептокок, стафілокок.

     Міжпредметні зв ́язки: фізика, історія, мікробіологія.

     ХІД УРОКУ:

     1. Організація класу до уроку.

     2. Актуалізація опорних знань учнів.

     Повторити :

- царства живої природи;

- різноманітність рослин (відділи), грибів, лишайників;

- що таке автотрофи та гетеротрофи.

     В  процесі бесіди з’ясувати, що учні  знають про існування  бактерій та відповідають на  питання вчителя: «Чи бачив хто-небудь із вас бактерії?».

      3. Сприймання та засвоєння учнями нового матеріалу.

     ПЛАН.

  1. Історія відкриття бактерій.
  2. Визначення поняття «бактерії».
  3. Будова бактерій.
  4. Існування бактерій у природі.
  5. Поширення бактерій .
  6. Роль бактерій у природі та житті людини.

     3.1. Історія відкриття бактерій.

     Випереджальне завдання.

     Повідомлення учнів про вчених, які внесли вклад у науку:

- у ХVІ ст. брати Ясени з Голландії сконструювали прилад із збільшувальних стекол для шліфування скла;

- у ХVІІ ст. Г.Галілей виготовив перший мікроскоп;

- у кінці ХVІІ ст. Р Гук та А.Левенгук удосконалили мікроскоп (мікроскоп Левенгука збільшував у 300 р);

- у ХІХ ст. Луї Пастер став засновником науки мікробіології.

     3.2. Визначення поняття „бактерії”.

     Лекція з елементами бесіди.

     Розповідь про нове царство живих організмів – Дроб’янки:

про особливості будови і життєдіяльності бактерій; Бактерії (від слова bacterion — паличка) — це найбільше широко розповсюджена в природі група мікроорганізмів, що представляють собою великий і надзвичайно різноманітний мир мікроскопічних істот.

     Бактерії — мікроскопічні, переважно одноклітинні, організми, для яких характерна наявність клітинної стінки, цитоплазми, різних включень, відсутність ядра, мітохондрій, пластид та інших органел вперше бактерії спостерігав Антоні Левенгук в 1674 році, використовуючи мікроскоп, сконструйований ним самим.      Назва «бактерія» з'явилася пізніше, вона була запропонована Крістіаном Ернбергом в 1828.

     Розміри бактерій значною мірою залежать від зовнішніх умов і коливаються в межах від часток мікрометра до кількох мікрометрів. Довжина їх становить 1-10 мкм (рідко більше), ширина — 0,2—1 мкм. Більшість з них одноклітинні, але є й нитчасті багатоклітинні види.

     3.3.Будова бактерій.

     Демонстрація презентації.

  Функції клітинної стінки бактерій:

- механічний захист;

- підтримка форми;

- транспорт речовин;

- перешкода на шляху токсичних речовин;

- імунітет;

- клітинна стінка не являється життєво необхідною структурою прокаріот.

     Цитоплазматична мембрана бактерій за хімічном складом подібна до мембран еукаріотичних клітин.

    Цитоплазма – це вміст клітини, оточений цитоплазматичною мембраною.

    Внутрішньоцитоплазматичні включення діляться на активно функціонуючі структури та продукти клітинного метаболізму, що запасаються в середині клітини.

     3.4. Існування бактерій у природі.

     - Рух.

   Більшість бактерій рухається за допомогою джгутиків.

     По кількості та числу джгутиків на поверхні клітини бактерії підрозділяються на:

Монотрихи – мають один джгутик , лофотрихи – мають мають на одному або обох полюсах пучок джгутиків, амфітрихи – мають по одному джгутику на обох полюсах, перетрихи – велика кількість джгутиків по всій поверхні клітини.

     - Форма тіла.

      Більшість бактерій мають або сферичну форму — так звані коки (від грецького слова kókkos — зерно або ягода), або паличковидну — так звані бацили (від латинського слова bacillus — паличка). Деякі паличковидні бактерії (вібріони)  форма коми, а інші спіральні (спірохети). Ці форми важливі для функціонування бактерій, оскільки вони можуть впливати на здатність бактерій отримувати поживні речовини, прикріплятися до поверхонь

      - Живлення.

     Частина з них може синтезувати всі необхідні їм органічні молекули з неорганічних речовин (автотрофи), інші ж вимагають готових органічних сполук, які вони здатні лише трансформувати (гетеротрофи).

     - Дихання.

     - Розмноження.

     - Утворення цисти.

     3.5. Поширення бактерій.

Скрізь у всіх середовищах.

     В 1 грамі грунту – 40 млн бактерій, на гибині 5 метрів; повітря до 20 км може їх відносити вітер; витримують температуру від плюс  93 і до мінус 253 градуси; в організмі людини їх в 10 раз більше ніж людських клітин (на шкірі та в травному тракті); в закритому прміщенні в 1 мм кубічному 300 тисяч.

     За даними південнокорейського Бюро захисту прав споживачів, кількість бактерій на ручках (без антибактеріального покриття) візків великих магазинів сягає 1100 колоній на 10 см². Друге місце займають комп'ютерні «мишки» в інтернет-кафе (690 колоній на ту ж площу). Ручки кабінок громадських вбиралень містять лише 340 колоній шкідливих мікроорганізмів.

     3.6. Роль бактерій у природі та житті людини.

     Профілактика бактеріальних хвороб.

     4. Узагальнення та систематизація знань.

     Вправа «Снігова куля».

     Дати відповіді на запитання:

1. Хто і коли першим відкрив бактерії?

2. Коли виникли бактерії?

3. Яку будову має бактеріальна клітина?

4. Чому бактерії – прокаріоти?

5 Яка роль бактерій в природі?

    Робота в групах.  Представлення реклами боротьби з бактеріями. Учні створюють рекламні плакати.

    Міні-твір на тему:»Якби я був бактерією».

     5. Підведення підсумків уроку.

     6. Надання та пояснення домашнього завдання. 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 січня 2020
Переглядів
4145
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку