Календарно-тематичне планування
8 клас
(курс «Україна у світі: природа, населення»)
70 годин, 2 години на тиждень
№ з\п |
Параг рафи |
Зміст навчального матеріалу |
Практична робота/ Дослідження |
к-ть год |
дата |
При міт ка |
|||
ВСТУП (3год) |
|||||||||
1 |
|
Урок корекції знань. |
|
1 |
|
|
|||
2 |
§1 |
Об’єкти вивчення і методи досліджень фізичної та суспільної географії України. Джерела географічної інформації. |
|
1 |
|
|
|||
3 |
§2 |
Географічні відомості про територію України в минулому. Дослідження Геродота, Г. Боплана, С. Рудницького. Сучасні географічні дослідження. |
|
1 |
|
|
|||
Розділ І. Географічна карта та робота з нею (5год) |
|||||||||
Тема 1.Географічна карта |
2 |
|
|
||||||
4 |
§3, 4 |
Зображення України в картографічних творах. Елементи карти, картографічні проекції та види спотворень на географічних картах Способи зображення географічних об`єктів та явищ на картах. Класифікація карт. |
|
1 |
|
|
|||
5 |
§ 5 |
Навчальні карти й атласи. Національний атлас України, електронні карти. Картографічні інтернет-джерела. Геоінформаційні та сучасні навігаційні системи. |
|
1 |
|
|
|||
Тема 2. Топографічні карти |
3 |
|
|
||||||
6 |
§6 |
Топокарта. Читання та практичне використання топографічних карт. |
|
1 |
|
|
|||
7 |
|
Практична робота1. Визначення напрямків, відстаней, площ, географічних і прямокутних координат, висот точок за топографічною картою. |
Практична робота1.
|
1 |
|
|
|||
8 |
§ 7 |
Плани міст, схеми руху транспорту Дослідження Прокладання маршрутів за топографічною картою та їх обґрунтування. |
Дослідження
|
1 |
|
|
|||
Розділ ІІ. Географічний простір України (6 год) |
|||||||||
Тема 1. Україна на політичній карті Європи і світу (2 год) |
|||||||||
9 |
§ 8 |
Політичнакарта світу, її елементи та процес формування. Державний лад: форми правління та адміністративно-територіальний устрій країн. Державний лад в Україні. Практична робота 2.Позначення на контурній карті кордонів сусідніх держав,крайніх точок, географічних центрів України та Європи і зазначення їхніх назв; визначення координат точок, протяжності території України в градусах і кілометрах. |
Практична робота2 |
1 |
|
|
|||
10 |
§ 9 |
Географічне положення (фізико-географічне, економіко-географічне, політико-географічне). Геополітика. Державна територія України. Державні кордони, розміри території, крайні точки, географічні центри України та Європи. Дослідження Порівняльна оцінка географічного положення України з країнами світу (2 – 3 на вибір). |
Дослідження
|
1 |
|
|
|||
Тема 2. Формування території України |
1 |
|
|
||||||
11 |
§ 10 |
Територіальні зміни меж України з ХХ ст. Особливості сучасного адміністративно-територіального устрою, його проблеми та шляхи вдосконалення на різних територіальних рівнях |
|
1 |
|
|
|||
Тема 3. Україна на карті годинних поясів |
2 |
|
|
||||||
12 |
§11 |
Міжнародна система відліку часу. Годинні пояси. Місцевий час. Поясний час. Літній час. Особливості регулювання системи відліку часу в країнах світу. Час в Україні. Дослідження Планування маршруту мандрівки країнами світу з визначенням різниці в часі в них порівняно з київським. |
Дослідження
|
1 |
|
|
|||
13 |
|
Практична робота3. Аналіз карти годинних поясів світу. Розв’язування задач на визначення часу. |
Практична робота3 |
1 |
|
|
|||
14 |
|
Урок узагальнення та систематизації |
|
1 |
|
|
|||
Розділ ІІІ. Природні умови і ресурси України (37 год) |
|||||||||
Тема 1. Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси |
7 |
|
|
||||||
15 |
§ 12 |
Форми земної поверхні. Простягання низовин, височин, гір, річкових долин. Карта «Фізична поверхня». |
|
1 |
|
|
|||
16 |
§13 |
Геологічна історія Землі. Геологічне літочислення. Геологічні ери. |
|
1 |
|
|
|||
17 |
§14 |
Карта «Тектонічна будова». Основні тектонічні структури. Зв`язок рельєфу з тектонічними структурами. Геологічна будова. Дослідження П. Тутковського. Неотектонічні рухи. Вплив геологічної будови та тектоніки на діяльність людини. Дослідження Історія геологічних досліджень території України Г. Капустіним, В. Зуєвим, В. Вернадським, В. Бондарчуком (на вибір). |
Дослідження
|
1 |
|
|
|||
18 |
§15 |
Формування рельєфу. Внутрішні та зовнішні рельєфотвірні чинники і процеси. Типи рельєфу за походженням. Рельєф і діяльність людини |
|
1 |
|
|
|||
19 |
§16 |
Корисні копалини України, їх класифікація за використанням, географія, закономірності поширення. Паливні корисні копалини. Діючі та перспективні басейни й райони видобутку вугілля, нафти, природного газу, «сланцевого газу», торфу, горючих сланців. |
|
1 |
|
|
|||
20 |
§ 17 |
Рудні та нерудні корисні копалини: басейни, райони залягання та видобутку. Мінеральні води та грязі. Проблеми раціонального використання мінеральних ресурсів. Дослідження Використання продуктів переробки корисних копалин у побуті. |
Дослідження
|
1 |
|
|
|||
21 |
|
Практична робота 4. Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язків між тектонічними структурами, рельєфом, геологічною будовою та корисними копалинами у межах України. |
Практична робота 4. |
1 |
|
|
|||
Тема 2. Клімат і кліматичні ресурси. |
5 |
|
|
||||||
22 |
§ 18 |
Кліматотвірні чинники: сонячна енергія, циркуляція атмосфери, підстильна поверхня, їх взаємодія. Розподіл сонячної енергії в атмосфері і на земній поверхні. |
|
1 |
|
|
|||
23 |
§19 |
Властивості повітряних мас, що впливають на територію України. Атмосферні фронти, циклони та антициклони. |
|
1 |
|
|
|||
24 |
§20 |
Кліматичні показники: температура, вологість повітря, опади, коефіцієнт зволоження та їх розподіл в Україні. Річний та сезонний хід кліматичних показників. Кліматична карта. Регіональні відмінності клімату. Кліматичні ресурси. Сезонні погодні умови та явища. Практична робота 5 Визначення вологості повітря за заданими показниками |
Практична робота 5.
|
1 |
|
|
|||
25 |
§21 |
Несприятливі погодно-кліматичні явища. Метеорологічна служба. Б. Срезневський – організатор метеослужби в Україні. Прогноз погоди за даними синоптичної карти, народними прикметами. Практична робота 6 Встановлення особливостей клімату різних регіонів України за аналізом карт та кліматичних діаграм. |
Практична робота6.
|
1 |
|
|
|||
26 |
§22 |
Вплив погодно-кліматичних умов на здоров’я і господарську діяльність людини. Охорона атмосферного повітря. Кліматичні особливості своєї місцевості. Дослідження Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет-джерелах, ЗМІ. |
Дослідження
|
1 |
|
|
|||
27 |
|
Контрольна робота |
|
1 |
|
|
|||
Тема 3. Води суходолу і водні ресурси |
5 |
|
|
||||||
28 |
§23 |
Склад вод суходолу. Поверхневі води. Річки. Будова річкової долини: річище, заплава, тераси, меандри, твердий стік. |
|
1 |
|
|
|||
29 |
§24 |
Основні річкові басейни та системи. Вплив рельєфу на річки. Характер течії. Падіння, похил річки. Вплив клімату на формування річкової системи. Живленняі режим річок, густота річкової мережі. Річковий стік, витрати води. Практична робота 7 Позначення на контурній карті назв найбільших річок, озер, водосховищ, каналів, позначення боліт України.
|
Практична робота 7. |
1 |
|
|
|||
30 |
§25 |
Озера, їх типи, особливості водного режиму. Лимани, водосховища та канали. Практична робота 7 .(продовження) Позначення на контурній карті назв Найбільших озер, водосховищ, лиманів України. |
Практична робота 7 (продовження)
|
1 |
|
|
|||
31 |
§26 |
Болота, їх типи і поширення, причини заболочення. Підземні води. Основні артезіанські басейни. Практична робота 7 (продовження) Позначення наконтурній карті назв Боліт та артезіанських басейнів України. |
Практична робота7. (продовження)
|
1 |
|
|
|||
32 |
§27 |
Водні ресурси України, шляхи їх раціонального використання та охорони. Води суходолу своєї місцевості. Дослідження Аналіз забезпеченості водними ресурсами різних територій України. |
Дослідження
|
1 |
|
|
|||
Тема 4. Ґрунти та ґрунтові ресурси |
2 |
|
|
||||||
33 |
§28 |
Умови ґрунтоутворення, структура ґрунту, ґрунтові горизонти, родючість. Основні типи ґрунтів, закономірності їх поширення. Карта ґрунтів. Дослідження Вплив людини на родючість ґрунтів. |
Дослідження
|
1 |
|
|
|||
34 |
§29 |
Ґрунтові ресурси України. Ґрунти своєї місцевості. Зміни ґрунтів у результаті господарської діяльності людини. Заходи з раціонального використання й охорони ґрунтових ресурсів. Практична робота 8. Порівняльний аналіз різних типів ґрунтів України. |
Практична робота 8.
|
1 |
|
|
|||
Тема 5. Рослинність |
1 |
|
|
||||||
35 |
§30 |
Різноманітність рослинності. Закономірності поширення рослинного покриву в Україні. Рослинні угруповання. Червона та Зелена книги України. Рослинні ресурси, їх охорона і відтворення. Рослинність своєї місцевості. |
|
1 |
|
|
|||
Тема 6. Тваринний світ України. |
1 |
|
|
||||||
36 |
§31 |
Різноманітність тваринного світу. Закономірності поширення тваринного світу в Україні. Тварини, занесені до Червоної книги України. Вплив людини на тваринний світ. Тваринні ресурси України, заходи з їх відтворення й охорони. Тваринний світ своєї місцевості. Дослідження Рослини і тварини України, які походять з інших материків і частин Євразії. |
Дослідження
|
1 |
|
|
|||
37 |
|
Урок узагальнення та систематизації |
|
1 |
|
|
|||
Тема 7. Ландшафти України |
10 |
|
|
||||||
38 |
§32 |
Ландшафт як просторово-цілісна система. Карта «Ландшафти». Дослідження К. Геренчука. Районування природних ландшафтів, їх відображення на картах. Антропогенні ландшафти. |
|
1 |
|
|
|||
39 |
§33 |
Рівнинні ландшафти, їх різноманітність. Природні зони України: мішаних лісів, широколистих лісів. |
|
1 |
|
|
|||
40 |
§34 |
Природні зони України: лісостепова. Використання та охорона рівнинних ландшафтів. |
|
1 |
|
|
|||
41 |
§34 |
Природні зони України: степова зона. Використання та охорона рівнинних ландшафтів. |
|
1 |
|
|
|||
42 |
|
Практична робота 9. Складання порівняльної характеристики природних зон.України. |
Практична робота 9.
|
1 |
|
|
|||
43 |
§35 |
Гірські ландшафти Українських Карпат, особливості їх зміни з висотою, використання та охорона. |
|
1 |
|
|
|||
44 |
§36 |
Гірські ландшафти Кримських гір, особливості їх зміни з висотою, використання та охорона. |
|
1 |
|
|
|||
45 |
§37 |
Природні умови і ресурси Чорного моря, проблеми їх раціонального використання. |
|
1 |
|
|
|||
46 |
§38 |
Природні умови і ресурси Азовського моря, проблеми їх раціонального використання. |
|
1 |
|
|
|||
47 |
|
Ландшафти своєї місцевості. Дослідження Ландшафти своєї місцевості, їх освоєння і використання. Виявлення ландшафтів у світі, що мають схожість з ландшафтами України. |
Дослідження
|
1 |
|
|
|||
Тема 8. Природокористування |
4 |
|
|
||||||
48 |
§39 |
Використання природно-ресурсного потенціалу України. Основні види забруднень довкілля в Україні. Вплив екологічної ситуації на життєдіяльність населення. Дослідження Зміни природи своєї місцевості під впливом діяльності людини. |
Дослідження
|
1 |
|
|
|||
49 |
§40 |
Природно-заповідний фонд України. Національна екологічна мережа. Природно-заповідні об’єкти своєї місцевості. Практична робота10 Позначення на контурній карті об’єктів природно-заповідного фонду України. |
Практична робота10.
|
1 |
|
|
|||
50 |
§41 |
Моніторинг навколишнього середовища. Основні заходи щодо раціонального використання природних ресурсів та охорони довкілля. Природокористування в умовах сталого розвитку. |
|
1 |
|
|
|||
51 |
|
Урок узагальнення та систематизації |
|
1 |
|
|
|||
Розділ IV. Населення України та світу |
13 |
|
|
||||||
Тема 1. Кількість населення в світі та Україні |
3 |
|
|
||||||
52 |
§42 |
Кількість населення в світі та Україні. Чинники, що впливають на кількість населення: природний рух, міграції. Зміна кількості населення в світі та Україні. Регіональні відмінності демографічних процесів. Дослідження Чубинського. Демографічна політика Практична робота11.Обчислення показників природного та механічного руху населення в різних регіонах України. |
Практична робота11 |
1 |
|
|
|||
53 |
§43 |
Механічний рух населення: причини і види міграцій, основні напрямки міграційних потоків у світі та Україні. Українська діаспора. Міграційна політика. Практичнаробота 11.(продовження) Обчислення показників природного та механічного руху населення в різних регіонах України. |
Практична робота 11.(продовження)
|
1 |
|
|
|||
54 |
§44 |
Статево-віковий склад населення світу й України. Тривалість життя населення. Практичнаробота 12.Аналіз статево-вікових пірамід України та окремихкраїн світу. |
Практична робота 12. |
1 |
|
|
|||
Тема 2.Розселення |
3 |
|
|
||||||
55 |
§45 |
Густота населення. Територіальні відмінності густоти населення в світі й Україні. Дослідження Визначення регіонів України з найбільшою і найменшою густотою населення. |
Дослідження
|
1 |
|
|
|||
56 |
§46 |
Міські і сільські населені пункти. Критерії їх розмежування в Україні та країнах світу. Класифікація міст за кількістю населення та функціями. Міське і сільське населення. |
|
1 |
|
|
|||
57 |
§47 |
Урбанізація, причини, що її зумовлюють. Міські агломерації. Мегаполіси. Світові міста. Відмінності в рівнях і темпах урбанізації в Україні і світі. Субурбанізація. Хибна урбанізація. |
|
1 |
|
|
|||
Тема 3. Етнічний склад населення |
2 |
|
|
||||||
58 |
§48 |
Етноси. Найпоширеніші мовні сім'ї. Однонаціональні та багатонаціональні країни. |
|
1 |
|
|
|||
59 |
§49 |
Національний склад населення України: особливості та регіональні відмінності. Національні меншини та етнічні групи, основні райони їх розселення. |
|
1 |
|
|
|||
Тема 4.Релігійний склад населення |
1 |
|
|
||||||
60 |
§50 |
Релігія як явище культури. Світові релігії. Регіональні відмінності релігійних вірувань в Україні. |
|
1 |
|
|
|||
Тема 5. Зайнятість населення в світі й Україні |
3 |
|
|
||||||
61 |
§51 |
Трудові ресурси. Кількість і якість трудових ресурсів. |
|
1 |
|
|
|||
62 |
§52 |
Економічно активне населення. Зайнятість населення. Проблеми зайнятості населення. |
|
1 |
|
|
|||
63 |
|
Урок узагальнення та систематизації |
|
1 |
|
|
|||
Розділ V. Природа та населення свого адміністративного регіону |
5 |
|
|
||||||
64 |
|
Географічне положення, адміністративно-територіальний устрій, історія формування і розвитку. |
|
1 |
|
|
|||
65 |
|
Природа регіону. Особливості природних умов і ресурсів. |
|
1 |
|
|
|||
66 |
|
Населення регіону. Кількість та структура населення. |
|
1 |
|
|
|||
67 |
|
Трудові ресурси регіону.Зайнятість населення. Проблеми зайнятості населення регіону. |
|
1 |
|
|
|||
68 |
|
Природокористування. Об’єкти природно-заповідного фонду. |
|
1 |
|
|
|||
69 |
|
Екскурсія Ознайомлення з об’єктами природи своєї місцевості. Дослідження Особливості природи місцевості для життя, господарювання та побуту населення. |
Дослідження |
|
|
|
|||
70 |
|
Урок узагальнення та систематизації |
|
1 |
|
|
|||