Я досліджую світ
4 клас
3 год на тиждень
№ |
Дата проведення |
Тема уроку |
Мета уроку |
Очікувані результати та індекс очікуваного результату в ТОП |
Методичний коментар |
|
|
Україна — мій край, моя Батьківщина!
|
Розширити й уточнити уявлення дітей про країну проживання, формувати усвідомлення своєї приналежності до держави України, бажання пізнавати її, виховувати допитливість, патріотичні почуття; розвивати інтерес до пізнання історії свого краю; стимулювати бажання висловлювати свої почуття в спільній діяльності |
Учень/учениця цікавиться історією і культурою свого краю; накопичує відповідну інформацією [4 ГІО 8.3] |
Поєднання пізнавальної і дослідницької діяльності; спостереження. Практичний блок: - складання розповіді про свій край за зразком; - проведення інтерв’ю серед однокласників; - планування уявної подорожі Україною; створення листівки «Завітайте до України»; - рольова гра «Ми - екскурсоводи» - ведення «Щоденника спостережень» |
|
|
Основні символи держави
|
Узагальнити, доповнити й розширити уявлення учнів про державні символи України; формувати інтерес до пізнання історії свого краю, бажання колекціонувати враження від подорожей Україною; розвивати патріотичні почуття, шанобливе ставлення до символів держави |
Учень/учениця знає зміст основних символів держави (Гімн, Прапор, Герб, державна мова) [4 ГІО 1.3] |
Поєднання пізнавальної і дослідницької діяльності; встановлення причиново-наслідкових зв’язків; робота в групах; моделювання способів поведінки в уявних ситуаціях; розв’язання пізнавальних завдань Практичний блок: - краєзнавча розвідка; - мовленнєві вправи
|
|
|
Правила життя в суспільстві
|
Формувати уявлення учнів про необхідність дотримуватися правил життя в суспільстві, можливі наслідки і відповідальність за правопорушення; виховувати негативне ставлення до обману, фактів крадіжки, втечі з дому; формувати протидію непослуху, недотриманню слова тощо; аналізувати ситуації морального вибору |
Учень/учениця має уявлення про права та обов’язки; право на життя; рівноправність людей, право кожного на захист, любов і піклування; право на працю, захист, відпочинок; право на освіту;[4 ГІО 6.2] Наводить та оцінює приклади позитивного й негативного ставлення до старших і молодших, знає про можливі правопорушення серед дітей; [4 ГІО 6.2] Наводить приклади відповідальності за скоєні правопорушення |
Поєднання пізнавальної і дослідницької діяльності; встановлення причиново-наслідкових зв’язків; робота в групах; моделювання способів поведінки в уявних ситуаціях; розв’язання пізнавальних завдань Практичний блок: - рольова гра «Ми – громадяни»; - розігрування ситуацій морального вибору |
|
|
Життя людини — найвища цінність
|
Формувати і збагачувати уявлення учнів про життя як найвищу цінність; формувати ідеал людини, яку варто наслідувати; викликати інтерес до пізнавальної діяльності, спрямованої на пізнання людей |
Учень/учениця аргументує неприпустимість заподіяння будь-якої шкоди собі й іншим; [4 СЗО 1.1] пояснює можливості людини; значення знань, освіти, працелюбства в досягненні успіхів і спілкуванні; [4 ПРО 1.6] пояснює, від чого залежить безпека вдома, в школі, в довкіллі [4 СЗО 2.1]
|
Поєднання пізнавальної, ігрової і дослідницької діяльності; спостереження; встановлення причинно-наслідкових зв’язків; Практичний блок: - розв’язання ситуаційних завдань; - моделювання і розігруванння ситуацій; - драматизація казки; - складання колективної розповіді |
|
|
Поспішайте творити добро |
Формувати бажання бути добрим, подільчивим; стимулювати бажання помічати, оцінювати вияви позитивних рис поведінки; переконувати в перевагах добрих вчинків; з’ясувати зміст понять «доброта», «милосердя», «співчутливість» |
Учень/учениця розуміє значення добрих взаємин, їх перевагу над конфліктами, сутність доброзичливості, милосердя, поступливості, наполегливості, відповідальності; [4 ГІО 6.1] |
Поєднання пізнавальної, ігрової і дослідницької діяльності; спостереження; встановлення причинно-наслідкових зв’язків; Практичний блок: - проведення інтерв’ю серед однокласників на задану тему; - складання колажу добрих справ; - планування і проведення акцій добродійності
|
|
|
Неповторність кожної людини |
Розвивати інтерес до пізнання людини в ставленні до інших; учити розпізнавати вияви характеру, оцінювати поведінку в життєвих ситуаціях з погляду її значення для інших |
Учень/учениця має уявлення про неповторність кожної людини (зовнішність, поведінка, характер); [4 ПРО 1.1]
|
Поєднання пізнавальної, ігрової і дослідницької діяльності; спостереження; встановлення причинно-наслідкових зв’язків; Практичний блок: - Мовленнєві вправляння етичного змісту; - Презентація результатів дослідження походження імені - Рольова гра «Мої уподобання» - Складання розповіді «Я – це Я»
|
|
|
Я та інші |
Розширювати та збагачувати уявлення про себе, свої можливості. Виховувати повагу до себе та інших. Заохочувати позитивне ставлення до інших; вправляти у виявах культурної поведінки |
Учень/учениця має уявлення про культуру взаємин людей у сім’ї, школі, на вулиці; [4 ГІО 7.1] наводить приклади такої поведінки, де виявляються ці риси; [4 ГІО 8.1] встановлює зв’язки між конкретними вчинками і ставленням людей, розуміє необхідність культурної поведінки в громадських місцях (транспорті, музеї, бібліотеці, тощо); [4 ГІО 2.3], [4 СЗО 2.4] |
Поєднання пізнавальної, ігрової і дослідницької діяльності; спостереження; встановлення причинно-наслідкових зв’язків; Практичний блок: - Інсценізація ситуацій з твору; - Складання порад головному герою; - Придумування варіантів закінчення твору
|
|
|
Зовнішність людини. Акуратність |
Формувати потребу стежити за своїм зовнішнім виглядом; розвивати уміння самостійно дбати про акуратність |
Учень/учениця має уявлення про неповторність кожної людини (зовнішність, поведінка, здібності, характер); [4 ПРО 1.1] |
Поєднання пізнавальної, ігрової і дослідницької діяльності; спостереження; встановлення причинно-наслідкових зв’язків; Практичний блок: - опрацювання інструкції з акуратності; - добір життєвих ситуацій на задану тему |
|
|
Складові успіху. Плани на майбутнє |
Сформувати поняття про успіх як мету життєтворчості; спрямувати учнів на вироблення якостей характеру, які необхідні для досягнення успіху (працьовитість, наполегливість, зібраність, звичка контролювати себе); формувати в учнів уявлення, що праця є першоосновою життя для людини; стимулювання прагнення до переборення перешкод |
Учень/учениця пояснює можливості людини; значення знань, освіти, працелюбства в досягненні успіхів і спілкуванні; [4 ПРО 1.6] |
Поєднання пізнавальної, дослідницької, ігрової діяльності; моделювання уявних ситуацій; робота в групах Практичний блок: - Ведення обліку часу щодо доцільності його використання; - Моделювання уявних ситуацій на основі твору; - Застосування елементів самоаналізу |
|
|
Внесок українців у винаходи людства
|
Розширити поняття про Україну як спільноту гідних, працьовитих, талановитих людей; формувати пізнавальний досвід, способи ефективної пізнавальної праці; ознайомити учнів з іменами відомих українців, які змінили світ на краще, прославили Україну; формувати пошукові та дослідницькі вміння; виховувати патріотичні почуття, почуття гідності за свій народ |
Учень/учениця виявляє патріотичні почуття і прагнення знати більше про досягнення українців у різних галузях [4 ГІО 4.2] |
Поєднання пізнавальної, ігрової і дослідницької діяльності; спостереження; встановлення причинно-наслідкових зв’язків; Практичний блок: - Обмін інформацією з життєвого досвіду - Розбір ситуацій за ілюстраціями |
|
|
Безпека вдома, в школі, в довкіллі
|
Формувати уявлення про вплив поведінки на здоров’я і безпеку вдома, в школі, в довкіллі; вчити застосовувати правила безпечної поведінки на практиці; домагатись усвідомлення необхідності дотримуватись правил у різних ситуаціях, що містять ризики для життя і здоров’я |
Учень/учениця пояснює, від чого залежить безпека вдома, в школі, в довкіллі; описує можливі ризики поведінки [4 СЗО 2.1] |
Поєднання пізнавальної, ігрової і дослідницької діяльності; спостереження; встановлення причинно-наслідкових зв’язків; Практичний блок: - Створення павутинки залежностей «Я та інші» - Розігрування ситуацій вибору безпечної поведінки - Обговорення правил безпечної поведінки - Рольова гра «Ми – пішоходи. Ми знаємо дорожні знаки»
|
|
|
Діагностувальна робота |
|
|
|
|
|
Аналіз діагностувальної роботи |
|
|
|
|
|
Планета Земля – наш дім у Всесвіті
|
Розширювати і збагачувати уявлення про планету Земля як середовище проживання людей і існування живих організмів; формувати уміння спостерігати, робити висновки про залежність між живими організмами і об’єктами неживої природи |
Учень/учениця має уявлення про Всесвіт і Сонячну систему [4 ПРО 1.1]; моделює Сонячну систему, сузір’я; обертання Землі; [4 ПРО 1.4] наводить приклади небесних тіл [4 ПРО 1.4]
|
Поєднання пізнавальної, ігрової і дослідницької діяльності; спостереження; встановлення причинно-наслідкових зв’язків; Практичний блок: - Ведення спостереження за зоряним небом або уявна подорож картою зоряного неба
|
|
|
Сонячна система – частина Всесвіту |
формувати уявлення про Всесвіт, Сонячну систему і Сонце як її центр; формувати науковий світогляд; розвивати пізнавальний інтерес, уміння спостерігати, робити висновки; пояснювати зв»язки між явищами природи |
Учень/учениця має уявлення про Всесвіт і Сонячну систему [4 ПРО 1.1]. моделює Сонячну систему, сузір’я, обертання Землі; [4 ПРО 1.4] |
Поєднання пізнавальної, ігрової і дослідницької діяльності; спостереження; встановлення причинно-наслідкових зв’язків; практичні вправляння Практичний блок: - Виготовлення моделі Галактики - Рольова гра «Ми – земляни» - Моделювання Сонячної системи
|
|
|
Сонце — джерело світла і тепла на Землі
|
Формувати уявлення про Сонце як джерело світла і тепла на Землі; залежність життя рослин і тварин від сонячного світла і тепла; розвивати вміння визначати зв’язки в природі на основі власних спостережень;
|
Учень/учениця розповідає про вплив Сонця і Місяця на нашу планету [4 ПРО 2.1] |
Поєднання пізнавальної, ігрової і дослідницької діяльності; спостереження; встановлення причинно-наслідкових зв’язків; Практичний блок: - Проведення дослідів; - Фіксування результатів спостережень
|
|
|
Земля — планета Сонячної системи
|
Розвивати і розширювати уявлення про Землю як планету Сонячної системи; стимулювати інтерес до пізнання об’єктів вивчення теми; формувати досвід спостережень; встановлення зв»язків і залежностей в природі як загальнонавчального уміння
|
Учень/учениця має уявлення про Всесвіт і Сонячну систему [4 ПРО 1.1]; |
Поєднання пізнавальної, ігрової і дослідницької діяльності; спостереження; встановлення причинно-наслідкових зв’язків; Практичний блок: - збирання і обґрунтування доказів про форму Землі
|
|
|
Місяць — природний супутник Землі
|
Формувати уявлення про Місяць як природний супутник Землі та його вплив на життя на Землі; ознайомити з досягненнями людства у дослідженні Місяця; виховувати прагнення досліджувати навколишній світ. |
Учень/учениця розповідає про вплив Сонця і Місяця на нашу планету; розповідає про факти дослідження космосу людством, які зацікавили [4 ПРО 2.1] |
Поєднання пізнавальної, ігрової і дослідницької діяльності; спостереження; встановлення причинно-наслідкових зв’язків; Практичний блок: - Розв’язання пошукових завдань
|
|
|
Рухи Землі і їх наслідки. Рух Землі навколо своєї осі |
Актуалізувати та розширити знання учнів про Землю як космічне тіло та її рухи в космічному просторі; підвести учнів до розуміння наслідків рухів Землі, розвивати дослідницьку поведінку, вміння встановлювати причиново-наслідкових зв’язки між явищами та процесами. |
Учень/учениця пояснює, як рух нашої планети впливає на явища, що відбуваються у неживій і живій природі (зміни дня і ночі; нерівномірне нагрівання земної поверхні; колообіг води; сезонні зміни у природі); [4 ПРО 1.4] Моделює обертання Землі [4 ПРО 1.4] |
Поєднання пізнавальної і дослідницької діяльності; спостереження; моделювання уявних ситуацій; встановлення причинно-наслідкових зв’язків; робота в групах Практична робота: - Моделювання рухів Землі; встановлення причиново-наслідкових зв»язків - Моделювання квіткового годинника |
|
|
Рух Землі навколо Сонця. Теплові пояси |
|
Учень/учениця пояснює, як рух нашої планети впливає на явища, що відбуваються у неживій і живій природі (зміни дня і ночі; нерівномірне нагрівання земної поверхні; колообіг води; сезонні зміни у природі); [4 ПРО 1.4] Моделює обертання Землі [4 ПРО 1.4] |
Поєднання пізнавальної і дослідницької діяльності; спостереження; моделювання уявних ситуацій; встановлення причинно-наслідкових зв’язків; робота в групах Практична робота: - Моделювання рухів Землі; встановлення причиново-наслідкових зв»язків
|
|
|
Способи зображення поверхні Землі: глобус, план, карта
|
Узагальнити й уточнити знання про форму Землі; про глобус як зменшену модель Землі; ознайомити із поняттями екватор, полюси, півкулі; виховувати бажання дізнатися більше про планету Земля |
Учень/учениця складання плану приміщення, орієнтування на місцевості, [4 ПРО 1.4] значення плану місцевості і карти [4 ПРО 1.4] |
Поєднання пізнавальної і дослідницької діяльності; спостереження; моделювання уявних ситуацій; встановлення причинно-наслідкових зв’язків; робота в групах
|
|
|
Діагностувальна робота |
|
|
|
|
|
Аналіз діагностувальноїроботи |
|
|
|
|
|
Орієнтування на місцевості |
Формувати уявлення про способи орієнтування на місцевості та визначення напрямків, розвивати практично-пошукові вміння орієнтуватися за компасом; складати план місцевості; діяти за інструкцією, планом, зразком; удосконалювати вміння взаємодіяти в груповій діяльності |
Учень/учениця називає способи орієнтування на місцевості; [4 ПРО 1.1] визначає сторони горизонту по компасу [4 ПРО 1.4] орієнтування на місцевості за допомогою компасу, Сонця і місцевих ознак [4 ПРО 1.5] складання плану приміщення, орієнтування на місцевості орієнтування на місцевості, [4 ПРО 1.4] |
Поєднання пізнавальної і дослідницької діяльності; спостереження; моделювання уявних ситуацій; встановлення причинно-наслідкових зв’язків; робота в групах Практичний блок: - складання плану кімнати, пришкільної ділянки; - визначення сторін горизонту за допомогою Сонця; компаса
|
|
|
Погода. Прогноз погоди |
Упорядкувати і розвивати уявлення про зміни в природі, їх причини; заохочувати висловлювання самостійних суджень про зв’язки в природі, залежність впливу діяльності людей на зміни в природі; викликати інтерес до природоохоронної діяльності, спостережень в природі за погодою і її впливом на поведінку і діяльність людини |
Учень/учениця значення прогнозу погоди для людей і розповідає про його використання у власному житті; [4 ПРО 1.4] спостерігає і фіксує зміни елементів погоди (температуру зонах. повітря, вітру, хмарності, опадів); [4 ПРО 1.4] проводить спостереження за погодою, сезонними змінами [4 ПРО 1.2] дізнається з різних джерел про методи передбачення погоди, народні прикмети про зміну погоди; [4 ПРО 2.1] застосовує знання для спостереження за погодою орієнтування на місцевості, [4 ПРО 1.4] |
Поєднання пізнавальної і дослідницької діяльності; спостереження; моделювання уявних ситуацій; встановлення причинно-наслідкових зв’язків; робота в групах Практичний блок: - ведення Щоденника спостережень |
39 40 |
|
Природні зони Землі |
Упорядкувати пізнавальний досвід учнів щодо природних зон Землі, їх характеристик; стимулювати потребу в пізнанні різноманітності природних об’єктів, їх значення для екологічної рівноваги |
Учень/учениця робить висновок про різноманітність і цілісність природи Землі; описує і характеризує різноманість природних об»єктів в природних зонах, доводить значення об»єктів природи для людини [4 ПРО 1.4] |
Поєднання пізнавальної і дослідницької діяльності; спостереження; моделювання уявних ситуацій; встановлення причинно-наслідкових зв’язків; робота в групах Практичний блок: - Розпізнавання за знаками і символами природних зон на глобусі і фізичній карті
|
41 42
4
2 |
|
Материки Землі. Особливості природи материків |
Ознайомити із поняттям «материки»; їх назвами, зображенням на фізичній карті; формувати уявлення про різноманітність природи материків; стимулювати потребу пізнавати природу материків |
Учень/учениця знаходить і показує на картах материки та інші об’єкти відповідно до навчального завдання; [4 ПРО 2.2] розповідає про різноманітність природи материків [4 ПРО 2.1] |
Поєднання пізнавальної і дослідницької діяльності; спостереження; моделювання уявних ситуацій; встановлення причинно-наслідкових зв’язків; робота в групах Практичний блок: - позначення на контурній карті материків |
4433 43 44 |
|
Океани Землі. Особливості природи океанів |
Ознайомити із поняттям «океани», їх розміщенням на карті півкуль і глобусі; виховувати бережливе ставлення до природи; формувати уявлення про різноманітність природи океанів; стимулювати потребу пізнавати природу океанів |
Учень/учениця знаходить і показує на картах океани та інші об’єкти відповідно до навчального завдання[4 ПРО 2.2] розповідає про мешканців океанів; [4 ПРО 2.1] |
Поєднання пізнавальної і дослідницької діяльності; спостереження; моделювання уявних ситуацій; встановлення причинно-наслідкових зв’язків; робота в групах Практичний блок: - позначення на контурній карті океанів |
44
45 |
|
Рукотворний світ за зразками природи |
Розширювати уявлення про взаємозв’язки між людиною і природою; використання людиною знань про природу в створенні виробів, винаходи людства, пов’язані із знанням явищ природи; актуалізувати знання учнів про професії людей, пов’язаних із природою; викликати інтерес до пошукової діяльності, пов»язаної з пізнанням природи |
Учень/учениця наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; матеріалів і виробів з них; місцевих виробництв; [4 ГІО 2.2] розповідає про вирощування рослин, догляд за свійськими тваринами; про винаходи людства і професії, пов’язані з пізнанням природи, її використанням і збереженням (фізик, шахтар, інженер, природозахисник та інші); [4 ПРО 1.5] моделює самостійно/у групі зв’язки «природа – людина», «природа-рукотворний світ», «людина – рукотворний світ» і складає розповідь за створеною моделлю; [4 ПРО 1.4] |
Поєднання пізнавальної, ігрової і дослідницької діяльності; спостереження; встановлення причинно-наслідкових зв’язків; Практичний блок: - Розв’язання пошукових завдань - Моделювання ситуацій, пов’язаних з професіями - Моделювання зв’язків між людиною, природою і рукотворним світом
|
46 |
|
Діагностувальна робота |
|
|
|
47 |
|
Аналіз діагностувальної роботи |
|
|
|
48 |
|
Повторення вивченого за 1 семестр |
|
|
|