Тема: Де на Землі спекотно, а де — холодно. Теплові пояси Землі.
Мета: формувати природознавчу компетентність учнів: дати знання про теплові смуги (пояси) Землі, розширити уявлення учнів про причини нерівномірного освітлення і нагрівання земної поверхні сонячними променями, про залежність багатства та різноманітність рослинного і тваринного світів на території теплових полюсів Землі від природних умов; формувати ключові компетентності: комунікативну (культуру усного мовлення), уміння вчитися (бажання організувати свою працю для досягнення успішного результату), соціокультурну (виховувати пізнавальний інтерес, любов до природи), соціально-трудову (вміння працювати в групі)
Очікувані результати
Очікувані результати:
планує самостійне спостереження;
Обладнання: глобус, карта півкуль, телурій, таблиця (схема) “Теплові пояси Землі”, зошит.
Хід уроку
1.Емоційне налаштування
Один поет сказав:
Вважай, ти втратив день,
В який не усміхнувся.
Подивіться одне на одного. Усміхніться. Подумки побажайте успіхів собі та однокласникам.
Адже успіх— це:
Все це необхідно для нашого уроку.
Я вам усім бажаю бути на уроці уважними, активними, кмітливими, винахідливими. Бажаю вам відчути радість і задоволення від роботи. Нехай цей урок залишить у вас міцні знання та чудовий настрій.
Сьогодні ви будете працювати у групах. Пригадайте правила роботи в групі.
2. Актуалізація теми.
Хвилинка синоптика
– Який сьогодні стан неба?
– Хто з вас помітив, чи є вітер? Якщо є, то який він?
– Які зміни відбулися в природі?
– Як змінилася наша земля? Як світить сонечко?
Гра «Закінчи думку»
Сонце – це величезна розжарена …(куля). Завдяки Сонцю на нашій планеті існує…(життя). Сонячні промені несуть на Землю… (світло і тепло). Сонце потрібне усьому …(живому).
Емоційне налаштування («криголам»).
Попросіть учнів стати в коло. Візьміть клубок ниток. Скажіть, що це клубок тепла і доброти. Запропонуйте учням передавати цей клубок по черзі, бажаючи одне одному щось на сьогоднішній день. Після того, як клубок повернеться до вчителя, скажіть, що цей клубок огорнув теплом увесь клас. А сьогодні вони будуть досліджувати, як тепло Сонця огортає Землю.
Вправа«Мікрофон»
II. Мотивація навчальної діяльності
Проблемне запитання. Чому природні умови в різних місцях земної кулі не однакові? Чому біля екватора ростуть густі вічнозелені ліси, у нас листяні і хвойні дерева, а на півночі ліси з карликових беріз і верб стеляться по землі?
III. Повідомлення теми та мети уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
Інструкція вчителя
1) Спостерігайте, яка частина земної кулі одержує більше світла — середина чи полюси?
3) Зробіть висновки, як сонячні промені падають в районі екватора і чому ця частина земної кулі нагрівається сильніше ніж всі інші; чому найхолодніше в районах Північного іПівденного полюсів?
2.Розповідь учителя з демонстрацією схеми “Теплові пояси Землі”.
План розповіді
1) Теплові пояси Землі як результат нерівномірної кількості сонячного тепла, яке отримує Земля від екватора до полюсів.
2) Осбливості тропічного поясу.
3) Осбливості помірного поясу.
4) Осбливості холодного поясу.
3.Робота з підручником і картою .
Прочитати текст і розглянути зображення в підручнику на с. 125-127.
Запитання для обговорення:
Підсумуйте: «Залежно від того, як нагрівається поверхня Землі Сонцем, формуються теплові пояси».
Фізкультхвилинка
V. Закріплення та осмислення знань.
1. Робота в парах
— Позначте правильну відповідь.
1. Кількість сонячного тепла на поверхні Землі від екватора до полюсів:
а) поступово збільшується;
б) поступово зменшується;
в) однакова на всіх поясах.
2. У якому тепловому поясі замість пір року розрізняють сухий і дощовий періоди?
а) У помірному;
б) у жаркому;
в) у холодному.
3. У якому поясі бувають полярний день і полярна ніч?
а) У помірному;
б) у жаркому;
в) у холодному.
4. У якому поясі розрізняють чотири пори року?
а) У помірному;
б) у жаркому;
в) у холодному.
5. Від чого залежить кількість і різноманітність видів рослин і тварин у теплових поясах?
а) Від тепла і світла;
б) від пір року;
в) від кількості людей у певній місцевості.
2. Робота вгрупах
Гра «П’ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні знання про теплові пояси Землі та їх вплив на природу.
Фізкультхвилинка для очей
3. Робота з зошитом.
4. Підсумкові завдання (зворотний зв'язок, рефлексія, релаксація)
Роздайте учням завдання з Додатку 1 і запропонуйте поєднати назву теплового поясу з його описом.
VІ. Рефлексія
Як ви вважаєте, чи плідно ви попрацювали на уроці? Оцініть свою роботу в групі на аркушах.
Давайте відрахуємо правильні відповіді кожної команди і підведемо підсумки.
VІІ. Домашнє завдання
Підручник (с. 125-127).
Написати міні-твір “Подорож від екватора до полюса”.
Додаток 1
Тропічний |
Природні умови цього пояса дуже суворі. Там більшу частину року триває зима. Панують люті морози й сильні вітри. |
Помірні |
У цьому поясі сонячні промені падають на Землю майже весь час прямовисно. Тому ця частина поверхні Землі отримує багато тепла. Тут цілий рік жарко і не буває зими. Замість зими і літа розрізняють сухий період року, і дощовий, коли випадає дуже багато опадів - період злив. |
Холодні (Полярні) |
На поверхні цього поясу промені Сонця падають по-різному, залежно від пір року: взимку - косо, а влітку - пряміше. А тому зимового дня земна поверхня нагрівається слабо. У цей час дні є короткими, а ночі - довгими. Влітку ж Сонце піднімається високо над горизонтом, і сонячні промені, що падають на Землю прямовисно, добре нагрівають земну поверхню. Між цими порами року є ще прохолодні - весна і осінь. |