Календарно - тематичне планування з біології (6 -11 класи)

Про матеріал
Календарно - тематичне планування з біології (6 -11 класи). Укладено відповідно до підручників: Біологія: підруч. для 6-кл. загальноосвіт. навч. Б63 закл./ І. Ю. Костіков та ін.. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2014. – 256 с.: іл. Біологія: підруч. для 7-кл. загальноосвіт. навч. Б63 закл./ Л.І. Остапченко, П. Г. Балан, В.В. Серебняков, Н. Ю. Матяш, В.А. Горбчишин – Київ : Генеза, 2015. – 256 с. : іл. Біологія: підруч. для 8-кл. загальноосвіт. навч. Б63 закл./ Н. Ю. Матяш, Л.І. Остапченко, П. Г. Балан, О. М. Пасічніченко – Київ : Генеза, 2016. – 288 с. : іл. Біологія: підруч. для 9-кл. загальноосвіт. навч. закл./ В.І. Соболь. - Кам’янець-Подільський : Абетка, 2017. – 288 с. : іл. Біологія і екологія (рівень стандарту) : підруч. для 10-кл. закл. заг. серед. освіти / В. І. Соболь. – Кам’янець – Подільський : Абетка, 2018. – 256с.:іл. Біологія і екологія ( рівень стандарту) : підрруч. Для 11кл. закл. заг. серед. освіти / В. І. Соболь. – Кам’янець – Подільський : Абетка, 2019. – 256с.:іл.
Перегляд файлу

 

Укладено відповідно до підручників:

Біологія: підруч. для 6-кл. загальноосвіт. навч. Б63 закл./ І. Ю. Костіков та ін.. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2014. – 256 с.: іл.

Біологія: підруч. для 7-кл. загальноосвіт. навч. Б63 закл./ Л.І. Остапченко, П. Г. Балан, В.В. Серебняков, Н. Ю. Матяш, В.А. Горбчишин – Київ : Генеза, 2015. – 256 с. : іл.

Біологія: підруч. для 8-кл. загальноосвіт. навч. Б63 закл./ Н. Ю. Матяш, Л.І. Остапченко, П. Г. Балан, О. М. Пасічніченко – Київ : Генеза, 2016. – 288 с. : іл.

Біологія: підруч. для 9-кл. загальноосвіт. навч.  закл./ В.І. Соболь. -  Кам’янець-Подільський : Абетка, 2017. – 288 с. : іл.

Біологія і екологія (рівень стандарту) : підруч. для 10-кл. закл. заг. серед.

  освіти / В. І. Соболь. – Кам’янець – Подільський : Абетка, 2018. – 256с.:іл.

Біологія і екологія ( рівень стандарту) : підрруч. Для 11кл. закл. заг. серед.

  освіти / В. І. Соболь. – Кам’янець – Подільський : Абетка, 2019. – 256с.:іл.

 

 

Складено згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів, БІОЛОГІЯ 6– 11 класи. Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 клас

І семестр

(70 год, 2 год на тиждень, з них 6 год резервні)

Дата уроку

 

Тема уроку

Практична частина

Примітки

Вступ (3 год)

1

 

Інструктаж з БЖД. Біологія – наука про життя. Основні властивості живого. Науки, що вивчають життя.

 

 

 2

 

Різноманітність життя (на прикладах представників основних груп живої природи). Поняття про віруси.

 

 

3

 

Методи біологічних досліджень організмів.

 

 

Тема 1 «Клітина» (10 год)

4

 

Клітина – одиниця живого. Історія вивчення клітини.

 

 

5

 

Збільшувані прилади (лупа, мікроскопи).

 

 

6

 

 

Інструктаж з БЖД. Практична робота №1 «Будова світлового мікроскопа та робота з ним».

 

7

 

Загальний план будови клітини.

Лабораторне дослідження №1 «Будова клітини (листка елодеї, плоду горобини, кавуна, помідора тощо».

 

8

 

Будова рослинної клітини.

 

 

9

 

 

Інструктаж з БЖД. Практична робота №2 «Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа».

 

10

 

Будова тваринної клітини.

 

 

11

 

Основні властивості клітини (ріст, поділ, обмін з навколишнім середовищем).

 

 

12

 

Основні положення клітинної теорії.

 

 

13

 

Узагальнення знань з теми «Вступ», «Клітина». Самостійна робота.

 

 

Тема 2. «Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності» (7 год)

14

 

Бактерії – найменші одноклітинні організми.

 

 

15

 

Одноклітинні організми (на прикладі хламідомонади, представників діатомових водоростей, евглени, амеби, інфузорії).

 

 

16

 

Приклади представників одноклітинних.

Лабораторне дослідження№2 «Спостереження інфузорій».

 

17

 

Паразитичні одноклітинні організми.

 

 

18

 

Середовища існування одноклітинних організмів, їхні  процеси життєдіяльності, особливості будови, роль у природі та житті людини.

Міні проект «Живі фільтри».

 

19

 

Колоніальні організми, перехід, перехід до багатоклітинності (губки, ульва).

 

 

20

 

Узагальнення знань з теми «Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності». Самостійна робота.

 

 

Тема 3 «Рослини»

21

 

Рослина – живий організм.

 

 

22

 

Фотосинтез як характерна особливість рослин.

 

 

23

 

Живлення та дихання   рослин.

 

 

24

 

Рухи рослин.

 

 

25

 

Будова рослини. Тканини рослин.

 

 

26

 

Органи рослин.

Дослідницький практикум «Спостереження за ростом пагона з бруньки».

 

27

 

Корінь: будова, основні функції.

Лабораторне дослідження «Будова кореня»

 

28

 

Пагін: будова, основні функції.

Лабораторні дослідження «Будова пагона», «Будова бруньки».

 

29

 

Різноманітність і видозміни вегетативних органів.

 

 

30

 

Узагальнення знань з теми «Рослини». Контрольна робота.

 

 

31

 

Розмноження: статеве та нестатеве. Вегетативне розмноження рослин.

 

 

32

 

Квітка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 клас

ІІ семестр

(70 год, 2 год на тиждень, з них 6 год резервні)

Дата уроку

 

Тема уроку

Практична частина

Примітки

Тема 3 «Рослини» (25 год)

33

 

Суцвіття.

 

 

34

 

Запилення

 

 

35

 

Запліднення.

 

 

36

 

Насінина.

Лабораторне дослідження №9 «Будова насінини».

Дослідницький практикум «Дослідження умов проростання насінини»

 

37

 

Плід.

Лабораторне дослідження №10 «Будова плода»

 

38

 

Поширення плодів.

 

 

39

 

Представлення навчальних проектів

«Листопад»

«Квіти і комахи»

«Рослини мандрівники»

«Рослини хижаки»

 

 

40

 

Узагальнення знань з теми «Рослини». Самостійна робота.

 

 

Тема 4 «Різноманітність рослин»

41

 

Способи класифікації організмів.

 

 

42

 

Водорості (зелені, бурі)

 

 

43

 

Водорості (червоні, діатомові)

 

 

44

 

Мохи.

Лабораторне дослідження №12 «Будова моху»

 

45

 

Хвощі. плауни.

 

 

46

 

Папороті.

Лабораторне дослідження №13 «Будова папороті»

 

47

 

Голонасінні.

Лабораторне дослідження №14 «Будова пагонів і шишок хвойних рослин»

 

48

 

Голонасінні.

 

 

49

 

Покритонасінні (Квіткові).

 

 

50

 

Покритонасінні (Квіткові).

 

 

51

 

 

Практична робота №3 «Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин»

 

52

 

Екологічні групи рослин (за відношенням до світла, води, температури).

 

 

53

 

 

Практична робота №4 «Визначення видів кімнатних рослин, придатних для вирощування в певних умовах».

 

54

 

Життєві форми рослин. Рослинні угруповання.

 

 

55

 

Значення рослин для існування життя на планеті Земля.

Міні проект «»

 

56

 

Узагальнення знань з теми «Різноманітність рослин». Самостійна робота.

 

 

Тема 5 «Гриби» (9 год)

57

 

Особливості живлення, життєдіяльності грибів.

 

 

58

 

Особливості будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло.

Лабораторне дослідження №15 «Будова шапинкових грибів»

 

59

 

Розмноження та поширення грибів.

 

 

60

 

Групи грибів: симбіотичні – мікоризоутворюючі шапинкові гриби; лишайники.

 

 

61

 

Сапротрофні – цвільові гриби.

 

 

62

 

Дріжджі, паразитичні (на прикладі тутовиків та збудників мікозів людини)

 

 

63

 

Значення грибів у природі та житті людини.

Міні проект «Гриби у біосфері та житті людини».

 

64

 

 

Практична робота №5 «Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцнвості»

 

65

 

Узагальнення знань з теми «Гриби». Контрольна робота.

 

 

Узагальнення (2 год)

66

 

Будова та життєдіяльність організмів рідного краю.

 

 

67

 

 

Екскурсія «Вивчення рослинних угруповань рідного краю»

 

68

 

Узагальнення та систематизація вивченого за ІІ семестр.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 клас

І семестр

( 70 год, з них 6 резервні)

Дата уроку

Тема уроку

Практична частина

Примітки

1

 

Первинний інструктаж з т/б. Тварина - живий організм. Основні відмінності тварин від рослин та грибів.

 

 

2

 

Особливості живлення  тварин.

 

 

3

 

Будова тварин: клітини, тканини.

 

 

4

 

Будова тварин: органи та системи органів.

 

 

Тема 1. Різноманітність тварин (26 год)

5

 

Способи класифікації тварин (за середовищем існування, способом пересування, способом життя тощо).

 

 

6

 

Кишковопорожнинні. Гідроїдні поліпи. Визначальні ознаки будови,   біологічні особливості, середовища існування.

 

 

7

 

Кільчасті черви. Визначальні ознаки будови,   біологічні особливості, середовища існування Різноманітність кільчастих червів, роль у природі та значення в житті людини.

Лабораторне дослідження

Зовнішня  будова та  рух кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника).

 

8

 

Членистоногі. Різноманітність Членистоногих.

 

 

 

9

 

Ракоподібні, визначальні ознаки будови,   біологічні особливості, середовища існування. Різноманітність.

 

 

10

 

Узагальнення теми «Різноманітність тварин».

 

 

11

 

Павукоподібні, визначальні ознаки будови,   біологічні особливості, середовища існування Різноманітність.

 

 

12

 

Комахи. Визначальні ознаки будови,   біологічні особливості, середовища існування.

 

 

13

 

Комахи. Типи розвитку комах. Різноманітність комах.

Практична  робота

Виявлення прикладів пристосувань до способу життя комах.

 

14

 

Молюски, або м’якуни.

Визначальні ознаки будови,   біологічні особливості, середовища існування.

Лабораторне дослідження будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків.

 

 

15

 

Різноманітність молюсків, роль у природі та значення в житті людини.

 

 

16

 

Паразитичні черви – гельмінти.

 

 

17

 

Паразитичні та кровосисні членистоногі.

 

 

18

 

Узагальнення знань теми «Різноманітність тварин» .

 

 

19

 

Риби: особливості будови, способу життя.

 

 

20

 

Риби. Кісткові риби. Визначальні ознаки будови,   біологічні особливості, середовища існування. Різноманітність риб.

 

 

 

21

 

Амфібії. Визначальні ознаки будови,   біологічні особливості.

 

 

22

 

Рептилії. Визначальні ознаки будови,   біологічні особливості.

 

 

23

 

Птахи. Пристосованість до польоту.

 

 

24

 

Птахи. Розмноження та розвиток. Сезонні явища в житті птахів.

 

 

25

 

Різноманіття. Основні групи птахів, їхнє значення  та охорона.

Практична робота

Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у птахів.

 

26

 

Узагальнення знань теми «Різноманітність тварин».

 

 

27

 

Ссавці. Загальна характеристика.

 

 

28

 

Різноманітність ссавців:яйцекладні, сумчасті, комахоїдні, рукокрилі.

 

 

29

 

Різноманітність ссавців: гризуни, зайцеподібні, парнокопитні та непарнокопитні.

 

 

30

 

Різноманітність плацентарних ссавців: хижі, китоподібні, примати.

Практична робота  Особливості зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування.

 

31

 

Різноманітність плацентарних ссавців.

Міні-проект

Значення тварин у житті людини;

Червонокнижні передставники України.

 

32

 

Узагальнення знань теми «Різноманітність тварин».

 

 

 

 7 клас

ІІ семестр

(70 год, з них 6 год резервні)

Дата уроку

Тема уроку

Практична частина

Примітки

Тема 2. Процеси життєдіяльності тварин  ( орієнтовано 16 год)

33

 

Живлення і  травлення. Особливості обміну речовин гетеротрофного організму.

 

 

34

 

Різноманітність травних систем.                                                                                                            

 

 

35

 

Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність та функції. Значення процесів дихання.

 

 

36

 

Транспорт речовин  у тварин.   Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції.

 

 

37

 

 

Практична робота:

«Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин».

 

38

 

Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин.

 

 

39

 

Опора і рух. Види скелету. Значення опорно-рухової системи. Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин.

 

 

40

 

 

Практична  робота:  «Порівняння будови скелетів хребетних тварин».

 

41

 

Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Органи чуття, їхне значення.

 

 

42

 

Нервова система, її значення, розвиток у різних тварин.

Міні-проект (на вибір):

«Майстерність маскування».

«Як бачать тварини».

«Турбота про потомство».

«Як тварини визначають напрям руху».

 

43

 

 

Практична  робота :

«Порівняння будови головного мозку хребетних тварин».

 

44

 

Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин.   Статеві клітини та запліднення.

 

 

45

 

Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення).

 

 

46

 

Періоди та тривалість життя тварин.

Лабораторне дослідження:

«Вивчення особливостей покривів тіла тварин; визначення віку тварин(на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб)».

 

47

 

Узагальнення знань з теми «Процеси життєдіяльності тварин».

 

 

Тема 3. Поведінка тварин (орієнтовано 10 год)

48

 

Поведінка тварин, методи її вивчення.

 

 

49

 

Вроджена і набута поведінка.

Лабораторне дослідження:

«Спостереження за поведінкою тварин (вид визначається вчителем)».

 

50

 

Способи орієнтування тварин.  Хомінг . Міграції тварин.

 

 

 

51

 

Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство).

 

 

52

 

Форми поведінки тварин: територіальна, соціальна.

 

 

53

 

 

Практична робота: «Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відео-матеріалами або описом)».

 

54

 

Типи угрупувань за К. Лоренцем. Ієрархія в групі. Комунікація тварин.

 

 

55

 

Використання тваринами знарядь праці.

 

 

56

 

Елементарна розумова діяльність.

 

 

57

 

Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення.

Міні-проект (на вибір):

«Спільноти тварин».

«Чому мігрують тварини».

«Як спілкуються тварини».

«Як вчаться пташенята».

«Як тварини користуються знаряддями праці».

 

58

 

Узагальнення  з теми «Поведінка тварин» .

 

 

Тема 4. Організми і середовище існування ( орієнтовано 6 год)

59

 

Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища. 

 

 

60

 

Ланцюги живлення. Кругообіг речовин і потік енергії в екосистемі.

 

 

61

 

Співіснування організмів в угрупованнях.

 

 

62

 

Вплив людини та її діяльності на організми. Екологічна етика.

Міні-проект( на вибір):

«Як тварини пристосовані до життя в різних умовах.

Заповідні території України».

 

63

 

Природоохоронні території.

 

 

64

 

Червона книга України.

 

 

65

 

Узагальнення знань з теми «Організми і середовище існування ».

 

 

Узагальнення

66

 

Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин – свідчення єдності живої природи.

 

 

67

 

 

Екскурсія

Різноманітність тварин свого краю.

 

68

 

 

Екскурсія

Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупуванні.

 

 

           

 

 

 

 

8 клас

І семестр

(70 год, 2 год на тиждень, з них 4 год резервні)

Дата уроку

 

Тема уроку

Практична частина

Примітки

 

8-А

8-Б

8-В

Вступ (2 год)

1

 

Інструктаж з БЖД. Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину.

 

 

 2

 

Значення знань про людину для збереження її здоров’я. Методи дослідження організму людини.

 

 

Тема 1 «Організм людини, як біологічна система» (8 год)

3

 

Організм людини, як біологічна система.

 

 

4

 

Різноманітність клітин організму людини. Тканини.

Лабораторне дослідження №1: «Ознайомлення з препаратами тканин людини».

 

5

 

Органи. Фізіологічні системи.

 

 

 

6

 

Поняття про механізми регуляції.

 

 

 

7

 

Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга.

 

 

 

8

 

Гуморальна регуляція. Поняття про гормони.

 

 

 

9

 

Імунна регуляція.

 

 

 

10

 

Узагальнення знань з теми «Вступ», «Організм людини, як біологічна система». Самостійна робота.

 

 

Тема 2 «Опора та рух» (8 год)

11

 

Значення опорно-рухової системи, її будова та функції.

 

 

12

 

Кістки, хрящі.

 

 

13

 

Огляд будови скелета. З’єднання кісток.

 

 

14

16.10

Функції та будова скелетних м’язів. Основні групи скелетних м’язів.

Лабораторне дослідження №2: «Дослідження мікроскопічної будови кітскової, хрящової та м’язової тканини».

 

15

 

Робота м’язів. Втома м’язів.

Лабораторне дослідження №3 «Розвиток втоми за статичного та динамічного навантаження; Вплив ритму й навантаження на розвиток утоми».

 

16

 

Розвиток опорно-рухової системи з віком.

Навчальний проект «Гіподинамія – ворог сучасної людини».

 

17

 

Надання першої допомоги в разі ушкоджень опорно-рухової системи. Профілактика порушень опорно-рухової системи.

 

 

18

 

Узагальнення знань з теми «Опора та рух». Самостійна робота.

 

 

Тема 3 «Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини» (3 год)

19

 

Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого. Харчування та обмін речовин.

Дослідницький практикум №1 «Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла»

 

20

 

Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів.

Навчальний проект «Збалансоване харчування»

 

21

 

 

 Значення компонентів харчових продуктів. Харчові та енергетичні потреби людини.

 

 

Тема 4 «Травлення» (6 год)

22

 

Значення травлення. Система органів травлення.

Лабораторне дослідження №4 «Зовнішня будова зубів (за муляжами, моделями)»

 

23

 

Процес травлення: ковтання, перистальтика, всмоктування.

Дослідницький практикум №2  «Дія ферментів слини на крохмаль».

 

24

 

Процес травлення: ковтання, перистальтика, всмоктування.

 

 

25

 

Регуляція травлення.

 

 

26

 

Харчові розлади та їх запобігання

 

 

27

 

Узагальнення знань з теми «Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини», «Травлення». Контрольна робота.

 

 

Тема 5 «Дихання»

28

 

Значення дихання. Система органів дихання

 

 

29

 

Газообмін у легенях і тканинах.

 

 

30

 

Дихальні рухи. Гуморальна регуляція дихальних рухів.

 

 

31

 

Профілактика захворювань дихальної системи.

 

 

32

 

Узагальнення знань з теми «Дихання». Самостійна робота.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 клас

ІІ семестр

(70 год, 2 год на тиждень, з них 4 год резервні)

Дата уроку

Тема уроку

Практична частина

Примітки

8-А

8-Б

8-В

Тема 6 «Транспорт речовин» (6 год)

31

 

Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Лімфа.

 

 

32

 

Групи крові та переливання крові. Зсідання крові.

Лабораторна робота «Мікроскопічна будова крові людини»

 

33

 

Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація. Алергія. СНІД.

 

 

34

 

Система кровообігу. Серце: будова та функції.

 

 

35

 

Робота серця.

Лабораторне дослідження «Вимірювання частоти серцевих скорочень"

 

36

 

Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. Кровотечі. Серцево-судинні захворювання та їх профілактика.

 

 

Тема 7 «Виділення. Терморегуляція» (6 год)

37

 

Виділення – важливий етап обміну речовин. Будова та функції сечовидільної системи.

 

 

38

 

Будова та функції сечовидільної системи. Захворювання нирок та їх профілактика

 

 

39

 

Значення і будова шкіри. Терморегуляція.

Проект «Визначення типів шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою».

 

40

 

Захворювання шкіри та їх профілактика. Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри, тепловому та сонячному ударі.

 

 

41

 

Узагальнення знань з теми «Дихання», «Транспорт речовин», «Виділення. Терморегуляція». Самостійна робота.

 

 

Тема 8 «Зв’язок організму із зовнішнім середовищем. Нервова система» (4 год)

42

 

Будова нервової системи людини. Центральна і периферична нервова система людини.

 

 

43

 

Спинний мозок.

Лабораторне дослідження «Вивчення будови спинного мозку людини (за муляжами та моделями)»

 

44

 

Головний мозок.

Лабораторне дослідження «Вивчення будови головного мозку людини (за муляжами та моделями та пластинчастими препаратами)»

 

45

 

Поняття про соматичну нервову систему. Вегетативна нервова система. Профілактика захворювань нервової системи.

 

 

Тема 9 «Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи» (7 год)

46

 

Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова.

 

 

47

 

Зорова сенсорна система. Око.

Лабораторне дослідження «Виявлення сліпої плями на сітківці ока»

 

48

 

Особливості функціонування ока людини. Гігієна зору.

Лабораторне дослідження «Визначення акомодації ока».

 

49

 

Слухова сенсорна система. Вухо.

Лабораторне дослідження «Вимірювання порога слухової чутливості»

 

50

 

Вухо. Гігієна слуху.

 

 

51

 

Сенсорні системи смаку, нюху, рівноваги, руху, дотику, температури, болю.

Дослідницький практикум «Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри».

 

52

 

Узагальнення знань з теми «Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система. Сенсорні системи». Контрольна робота.

 

 

Вища нервова діяльність (7 год)

53

 

Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи.

Лабораторне дослідження «Визначення реакції зіниць на світло»

 

54

 

Умовні та безумовні рефлекси. Інстинкти.

 

 

54

 

Мова. Мислення та свідомість

 

 

56

 

Навчання та пам’ять.

 

 

57

 

Темперамент.

 

 

58

 

Сон. Біоритми.

 

 

59

 

Узагальнення знань з теми «Вища нервова діяльність»

 

 

Ендокринна система (3 год)

60

 

Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції.

 

 

61

 

Залози внутрішньої та змішаної секреції. Профілактика захворювань ендокринної системи.

 

 

62

 

Взаємодія регуляторних систем.

 

 

Розмноження та розвиток людини (5 год)

63

 

Будова та функції репродуктивної системи. Статеві клітини.

 

 

64

 

Запліднення. Менструальний цикл. Вагітність. Плацента, її функції.

 

 

65

 

Ембріональний період розвитку людини.

 

 

66

 

Постембріональний розвиток людини. Репродуктивне здоров’я.

 

 

67

 

Узагальнення знань з теми «Ендокринна система», «Розмноження та розвиток людини».

 

 

Узагальнення (1 год)

68

 

Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 клас

І семестр

(70 год, 2 години на тиждень)

Дата уроку

 

Тема уроку

Практична частина

Примітки

9-А

9-В

Вступ ((3 год)

1

 

Вступний інструктаж з БЖД.

Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук.

 

 

2

 

Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень.

 

 

Тема 1. Хімічний склад клітини. (9 год)

3

 

Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки.

 

 

 

4

 

Органічні молекули. Поняття про біологічні макромолекули -  біополімери.

 

 

 

5

 

Білки, їхня структурна організація та основні функції.

 

 

 

6

 

Ферменти, їхня роль у клітині.

Лабораторне дослідження

«Властивостей ферментів».

 

7

 

Вуглеводи.

 

 

 

8

 

Ліпіди.

 

 

 

9

 

Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ.

 Практична робота №1

«Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот»

 

10

 

Нуклеїнові кислоти.

Практична робота № 1

«Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот»

 

11

 

Узагальнення знань з теми :

«Хімічний склад клітини».

Самостійна робота.

 

 

Тема 2. Структура клітини (5 год)

12

 

Методи дослідження клітин.

Типи мікроскопії.

 

 

13

 

Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана.

Лабораторне дослідження:

«Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин»

 

14

 

Структура еукаріотичної клітини: цитоплазма, клітинні органели.

 

 

15

 

Ядро, його структурна організація та функції.

 

 

16

 

Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина.

 

 

Тема 3. Принципи функціонування клітин (6 год)

17

 

Обмін речовин та енергії.

Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах.

 

 

18

 

Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання.

 

 

19

 

Фотосинтез: світлова та темнова фаза.

 

 

20

 

Хемосинтез.

 

 

21

 

Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах.

 

 

22

 

Узагальнення знань з теми :

«Структура клітин», «Принципи функціонування клітин». Контрольна робота №1.

 

 

Тема 4. Збереження і реалізація спадкової інформації (10 год)

23

 

Гени та геноми. Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів.

 

 

24

 

Транскрипція. Основні типи РНК.

 

 

25

 

Генетичний код. Біосинтез білка.

 

 

26

 

Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК.

 

 

27

 

 

Практична робота №2:

«Розвязування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції»

 

28

 

Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз.

 

Лабораторне дослідження

«Фази мітозу( на прикладі клітин корення цибулі)»

 

29

 

Мейоз. Рекомбінація ДНК.

 

 

30

 

Статеві клітини та запліднення.

 

 

31

 

Етапи індивідуального розвитку.

 

 

32

 

Узагальнення знань з теми : «Збереження та реалізація спадкової інформації». Самостійна робота.

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 клас

ІІ семестр

(70 год, 2 години на тиждень)

Дата уроку

Тема уроку

Практична частина

Примітки

9-А

9-В

Тема 5. Закономірності успадкування ознак (10 год)

33

 

 

Генетика як наука. Генотип та фенотип. Алелі. Класичні методи генетичних досліджень.

 

 

 

34

 

 

Закони Менделя. Ознака як результат взаємодії генів.

 

 

35

 

 

Хромосомна теорія спадковості. Поняття про зчеплення генів і кросинговер.

 

 

36

 

 

Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю.

 

 

37

 

 

Форми мінливості. Спадкова мінливість.

 

 

38

 

 

Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій.

Лабораторне дослідження:

«Мінливості в рослин і тварин».

 

39

 

 

Спадкові захворювання людини.

 

 

40

 

 

Генетичне консультування.

Сучасні методи молекулярної генетики.

Проект:

«Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей ( за вибором учня)».

 

41

 

 

 

Практична робота:

«Складання схем схрещування».

 

42

 

 

Узагальнення знань з теми «Закономірності успадкування ознак» .

 

 

Тема 6. Еволюція органічного світу (орієнтовно 7 год)

43

 

 

Популяції живих організмів та їх основні характеристики. Еволюційні фактори.

 

 

44

 

 

Механізми первинних еволюційних змін. Механізми видоутворення.

 

 

45

 

 

Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна.

 

 

46

 

 

Роль палеонтології, молекулярної генетики в обгрунтуванні теорії еволюції.

 

 

47

 

 

Еволюція людини. Етапи еволюції людини.

 

 

48

 

 

Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя.

 

 

49

 

 

Узагальнення знань з теми «Еволюція органічного світу» .

 

 

Тема 7. Біорізноманіття (розглядається опційно, орієнтовно 4 год)

50

 

 

Основи еволюційної філогенії та систематики.

 

 

51

 

 

Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти.

 

 

52

 

 

Неклітинні форми життя: віруси.

 

 

53

 

 

Огляд основних еукаріотичних таксонів.

 

 

 

Тема 8. Надорганізмові біологічні системи (орієнтовно 7 год)

54

 

 

Екосистема. Різноманітність екосистем.

 

 

55

 

 

Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах.

 

 

56

 

 

Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори.

 

 

57

 

 

Стабільність екосистем та причини її порушення.

 

 

58

 

 

Біосфера як цілісна система.

 

 

59

 

 

Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища

Проект (дослідницький):

«Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості».

 

60

 

 

Узагальнення знань з теми «Надорганізмові біологічні системи».

 

 

Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини (орієнтовно 6 год)

 

61

 

 

Поняття про селекцію. Методи селекції рослин .Методи селекції тварин.

 

 

62

 

 

Введення в культуру рослин. Одомашнення тварин.

 

 

63

 

 

Огляд традиційних біотехнологій.

 

 

64

 

 

Основи генетичної та клітинної інженерії.

 

 

65

 

 

Генетично модифіковані організми.

 

 

66

 

 

Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині.

 

 

67

 

 

Узагальнення знань з теми «Біологія як основа біотехнології та медицини» .

 

 

Узагальнення

68

 

 

Основні загальні властивості живих систем.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       10 клас

І семестр

(70 год, 2 години на тиждень)

Дата уроку

 

Тема уроку

Практична частина

Примітки

10-А

10-Б

Вступ (3 год)

1

 

Міждисциплінарні зв’язки біології та екології.

 

 

2

 

Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок.

 

 

3

 

Фундаментальні властивості живого. Стратегія сталого розвитку суспільства.

 

 

Тема 1. «Біорізноманіття» (11 год)

4

 

Систематика – наука про різноманітність організмів. Принципи наукової класифікації.

 

 

5

 

Сучасні критерії виду.

Лабораторна робота №1:«Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу»

 

6

 

Віруси. Особливості їхньої організації та функціонування.

 

 

7

 

Віроїди, пріони. Особливості їхньої організації та функціонування.

 

 

8

 

Гіпотези походження вірусів.

 

 

9

 

Взаємодія вірусів з клітиною хазяїном та їхній вплив на її функціонування.

 

 

10

 

Роль вірусів в еволюції організмів. Використання вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами.

 

 

11

 

Прокаріотичні організми: археї та бактерії. Особливості їхньої організації та функціонування.

 

 

12

 

Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів.

 

 

13

 

Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції.

Навчальний проект №1 «Складання характеристики виду за видовими характеристиками»

 

14

 

Узагальнення знань з теми «Вступ»,«Біорізноманіття». Самостійна робота.

 

 

Обмін речовин і перетворення енергії (15 год)

15

 

Білки, нуклеїнові кислоти, вуглеводи, ліпіди: огляд будови і біологічної ролі.

 

 

16

 

Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем.

 

 

17

 

Особливості обміну речовин в автотрофних та гетеротрофних організмів.

 

 

18

 

Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів.

 

 

19

 

Роль процесів дихання в забезпечення організмів енергією.

 

 

20

 

Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму.

 

 

21

 

Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму.

 

 

22

 

Вітаміни, їх роль в обміні речовин.

 

 

23

 

Порушення обміну речовин (метаболізму) пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин.

 

 

24

 

Значення якості питної води для збереження здоров’я людини.

 

 

25

 

Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин.

 

 

26

 

 

Практична робота №1 «складання схем обміну вуглеводів, ліпідів, білків в організмі людини»

 

27

 

Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини.

 

 

28

 

Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму.

 

 

29

 

Узагальнення знань з теми «Обмін речовин і перетворення енергії». Самостійна робота.

 

 

Тема 3 «Спадковість і мінливість»

30

 

Основні поняття генетики.

 

 

31

 

Закономірності спадковості

 

 

32

 

Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їх наслідки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 клас

ІІ семестр

(70 год, 2 години на тиждень)

Дата уроку

Тема уроку

Практична частина

Примітки

10-А

10-Б

Тема 3 «Спадковість і мінливість» (23 год)

33

 

Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їх наслідки.

 

 

34

 

Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їх наслідки.

 

 

35

 

Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини.

 

 

36

 

 

Практична робота №2 «Розв’язування типових генетичних задач»

 

37

 

Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація.

 

 

38

 

Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності в еукаріотичній клітині.

 

 

39

 

Каріотип людини та його особливості.

 

 

40

 

Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу. Сучасний стан досліджень геному людини.

 

 

41

 

Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини.

 

 

42

 

Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини.

 

 

43

 

Закономірності мінливості (неспадкової) людини.

Лабораторна робота №2

«Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості»

 

44

 

Закономірності мінливості (спадкової) людини.

 

 

45

 

Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні мутації.

 

 

46

 

Біологічні антимутаційні механізми. Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів.

 

 

47

 

Генетичний моніторинг в людських спільнотах. Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування. Закономірності розподілу алелів у популяціях.

Проект «Генетичний моніторинг у людських спільнотах»

 

48

 

Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби і вади людини зі спадковою схильністю, їхні причини.

Проект «Генотерапія та її перспективи»

 

49

 

Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація.

Проект «Скринінг-програми для новонароджених»

 

50

 

Узагальнення знань з теми «Спадковість та мінливість». Самостійна робота.

 

 

Тема 4 «Репродукція та розвиток» (14 год)

51

 

Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів.

 

 

52

 

Особливості процесів регенерації організму людини. Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. Правила біологічної етики.

 

 

53

 

Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають.

 

 

54

 

Старіння та смерть клітин.

 

 

55

 

Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки. Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань.

 

 

56

 

Ділення клітин: клітинний цикл, мітоз.

 

 

57

 

Мейоз. Рекомбінація ДНК.

 

 

58

 

Статеві клітини.

Лабораторна робота №3 «Вивчення будови статевих клітин людини».

 

59

 

Особливості гаметогенезу в людини. Суть та біологічне значення запліднення.

 

 

60

 

Причини порушення процесів запліднення у людини. Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров’я.

 

 

61

 

Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини. Біологічні і соціальні аспекти регуляції розмноження людини.

 

 

62

 

Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції)

Лабораторна робота №4 «Вивчення етапів ембріогенезу»

 

63

 

Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини.

 

 

64

 

Узагальнення знань з теми «Репродукція та розвиток». Контрольна робота.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11 клас

І семестр

(70 год, 2 години на тиждень)

Дата уроку

 

Тема уроку

Практична частина

Примітки

Тема 5 «Адаптації» (17 год)

1

 

Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Принцип єдності організмів та середовища мешкання.

 

 

2

 

Загальні закономірності формування адаптацій. Властивості адаптацій.

 

 

3

 

Поняття про преадаптацію та постадаптацію. Стратегії адаптацій організмів.

 

 

4

 

Поняття про адаптивну радіацію.

 

 

5

 

Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види.

 

 

6

 

Основні середовища існування адаптації до них організмів.

 

 

7

 

 

Практична робота №1 «Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування»

 

8

 

Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації.

 

 

9

 

Способи терморегуляції організмів.

 

 

10

 

Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання.

 

 

11

 

Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі.

 

 

12

 

Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію та коадаптацію)

 

 

13

 

Симбіоз та його форми.

 

 

14

 

Організм як середовище мешкання. Поширення паразитизму серед різних груп організмів.

 

 

15

 

Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів.

 

 

16

 

Адаптивні біологічні ритми біологічних систем. Різного рівня організації. Типи адаптивних біологічних ритмів організмів.

 

 

17

 

Фотоперіодизм та його адаптивне значення.

 

 

18

 

Узагальнення знань з теми «Адаптація». Самостійна робота.

 

 

Тема 6. «Біологічні основи здорового способу життя» (10 год)

19

 

Науки, що вивчають здоров’я людини. Принципи здорового способу життя.

 

 

20

 

Складові здорового способу життя: раціональне харчування, рухова активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок.

 

 

21

 

Безпека і статева культура. Профілактика захворювань, що передаються статевим шляхом.

 

 

22

 

Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння та наркотиків.

 

 

23

 

Вплив стресових факторів на організм людини.

 

 

24

 

Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини.

Навчальний проект№1 «Особиста програма зміцнення здоров’я»

 

25

 

Імунна система людини, особливості її функціонування. Імунокорекція. Імунотерапія.

 

 

26

 

Профілактика неінфекційних, інфекційних, інвазійних захворювань, що передаються статевим шляхом.

 

 

27

 

 

Практична робота №2 «Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань»

 

28

 

Узагальнення знань з теми «Біологічні основи здорового способу життя». Самостійна робота.

 

 

Тема 7. «Екологія» (13 год)

29

 

Предмет вивчення екології, її завдання та методи. Зв’язки екології з іншими науками.

 

 

30

 

Екологічні закони.

 

 

31

 

Екологічні чинники та їхня класифікація.

 

 

32

 

Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання.

 

 

 

 

11 клас

ІІ семестр

(70 год, 2 години на тиждень)

Дата уроку

 

Тема уроку

Практична частина

Примітки

Тема 6 «Екологія» (13 год)

32

 

Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання.

 

 

33

 

Стено- та еврибіонтні види.

 

 

34

 

Популяції. Класифікація популяцій. Структура та характеристики популяцій.

 

 

35

 

Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій. Функціональна роль популяцій в екосистемах.

 

 

36

 

Властивості та характеристики екосистем. Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах.

 

 

37

 

Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій.

 

 

38

 

Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів.

Проект «Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних і штучних)»

 

39

 

Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі.

 

 

40

 

Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери.

 

 

41

 

Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи.

 

 

42

 

Узагальнення знань з теми «Екологія». Самостійна робота.

 

 

Тема 8 «Сталий розвиток та раціональне природокористування» (13 год)

43

 

Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні.

 

 

44

 

Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля.

 

 

45

 

Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем людини.

 

 

46

 

Антропічний вплив на атмосферу. Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона.

 

 

47

 

Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм.

 

 

48

 

Основні джерела антропічного забруднення грунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони грунтів.

 

 

49

 

Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. Збереження різноманіття як необхідна умова стабільності біосфери.

 

 

50

 

Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавна угоди.

 

 

51

 

Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України.

 

 

52

 

Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористування в контексті сталого розвитку.

 

 

53

 

Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля.

 

 

54

 

 

Практична робота №3 «Оцінка екологічного стану свого регіону»

 

55

 

Узагальнення знань з теми «Сталий розвиток та раціональне природокористування». Контрольна робота.

 

 

Тема 9 «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології» (11 год)

56

 

Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних вчених селекціонерів.

 

 

57

 

Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів.

 

 

58

 

Явище гетерозису та його генетичні основи.

 

 

59

 

Значення для планування селекційної роботи вчення В.І. Вавилова про центр різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості.

 

 

60

 

Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції.

Проект «Клонування організмів»

 

61

 

Генна інженерія людини: досягнення та ризики. Біоетичні проблеми сучасної медицини.

 

 

62

 

Сучасна біотехнологія та її основні напрямки.

Проект «Нанотехнології в біології»

 

63

 

Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії в біотехнології.

Проект «Трансгенні організми: за і проти»

 

64

 

Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації.

 

 

65

 

Узагальнення знань з теми «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології». Самостійна робота.

 

 

66

 

Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Адаптації».

 

 

67

 

Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Біологічні основи здорового способу життя».

 

 

68

 

Узагальнення та систематизація вивчення з теми «Екологія».

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Планування
Додано
10 березня 2021
Переглядів
2887
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку