Укладено відповідно до підручників:
Біологія: підруч. для 6-кл. загальноосвіт. навч. Б63 закл./ І. Ю. Костіков та ін.. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2014. – 256 с.: іл.
Біологія: підруч. для 7-кл. загальноосвіт. навч. Б63 закл./ Л.І. Остапченко, П. Г. Балан, В.В. Серебняков, Н. Ю. Матяш, В.А. Горбчишин – Київ : Генеза, 2015. – 256 с. : іл.
Біологія: підруч. для 8-кл. загальноосвіт. навч. Б63 закл./ Н. Ю. Матяш, Л.І. Остапченко, П. Г. Балан, О. М. Пасічніченко – Київ : Генеза, 2016. – 288 с. : іл.
Біологія: підруч. для 9-кл. загальноосвіт. навч. закл./ В.І. Соболь. - Кам’янець-Подільський : Абетка, 2017. – 288 с. : іл.
Біологія і екологія (рівень стандарту) : підруч. для 10-кл. закл. заг. серед.
освіти / В. І. Соболь. – Кам’янець – Подільський : Абетка, 2018. – 256с.:іл.
Біологія і екологія ( рівень стандарту) : підрруч. Для 11кл. закл. заг. серед.
освіти / В. І. Соболь. – Кам’янець – Подільський : Абетка, 2019. – 256с.:іл.
Складено згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів, БІОЛОГІЯ 6– 11 класи. Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
6 клас
І семестр
(70 год, 2 год на тиждень, з них 6 год резервні)
№ |
Дата уроку
|
Тема уроку |
Практична частина |
Примітки |
Вступ (3 год) |
||||
1 |
|
Інструктаж з БЖД. Біологія – наука про життя. Основні властивості живого. Науки, що вивчають життя. |
|
|
2 |
|
Різноманітність життя (на прикладах представників основних груп живої природи). Поняття про віруси. |
|
|
3 |
|
Методи біологічних досліджень організмів. |
|
|
Тема 1 «Клітина» (10 год) |
||||
4 |
|
Клітина – одиниця живого. Історія вивчення клітини. |
|
|
5 |
|
Збільшувані прилади (лупа, мікроскопи). |
|
|
6 |
|
|
Інструктаж з БЖД. Практична робота №1 «Будова світлового мікроскопа та робота з ним». |
|
7 |
|
Загальний план будови клітини. |
Лабораторне дослідження №1 «Будова клітини (листка елодеї, плоду горобини, кавуна, помідора тощо». |
|
8 |
|
Будова рослинної клітини. |
|
|
9 |
|
|
Інструктаж з БЖД. Практична робота №2 «Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа». |
|
10 |
|
Будова тваринної клітини. |
|
|
11 |
|
Основні властивості клітини (ріст, поділ, обмін з навколишнім середовищем). |
|
|
12 |
|
Основні положення клітинної теорії. |
|
|
13 |
|
Узагальнення знань з теми «Вступ», «Клітина». Самостійна робота. |
|
|
Тема 2. «Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності» (7 год) |
||||
14 |
|
Бактерії – найменші одноклітинні організми. |
|
|
15 |
|
Одноклітинні організми (на прикладі хламідомонади, представників діатомових водоростей, евглени, амеби, інфузорії). |
|
|
16 |
|
Приклади представників одноклітинних. |
Лабораторне дослідження№2 «Спостереження інфузорій». |
|
17 |
|
Паразитичні одноклітинні організми. |
|
|
18 |
|
Середовища існування одноклітинних організмів, їхні процеси життєдіяльності, особливості будови, роль у природі та житті людини. |
Міні проект «Живі фільтри». |
|
19 |
|
Колоніальні організми, перехід, перехід до багатоклітинності (губки, ульва). |
|
|
20 |
|
Узагальнення знань з теми «Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності». Самостійна робота. |
|
|
Тема 3 «Рослини» |
||||
21 |
|
Рослина – живий організм. |
|
|
22 |
|
Фотосинтез як характерна особливість рослин. |
|
|
23 |
|
Живлення та дихання рослин. |
|
|
24 |
|
Рухи рослин. |
|
|
25 |
|
Будова рослини. Тканини рослин. |
|
|
26 |
|
Органи рослин. |
Дослідницький практикум «Спостереження за ростом пагона з бруньки». |
|
27 |
|
Корінь: будова, основні функції. |
Лабораторне дослідження «Будова кореня» |
|
28 |
|
Пагін: будова, основні функції. |
Лабораторні дослідження «Будова пагона», «Будова бруньки». |
|
29 |
|
Різноманітність і видозміни вегетативних органів. |
|
|
30 |
|
Узагальнення знань з теми «Рослини». Контрольна робота. |
|
|
31 |
|
Розмноження: статеве та нестатеве. Вегетативне розмноження рослин. |
|
|
32 |
|
Квітка. |
|
|
6 клас
ІІ семестр
(70 год, 2 год на тиждень, з них 6 год резервні)
№ |
Дата уроку
|
Тема уроку |
Практична частина |
Примітки |
|||
Тема 3 «Рослини» (25 год) |
|||||||
33 |
|
Суцвіття. |
|
|
|||
34 |
|
Запилення |
|
|
|||
35 |
|
Запліднення. |
|
|
|||
36 |
|
Насінина. |
Лабораторне дослідження №9 «Будова насінини». Дослідницький практикум «Дослідження умов проростання насінини» |
|
|||
37 |
|
Плід. |
Лабораторне дослідження №10 «Будова плода» |
|
|||
38 |
|
Поширення плодів. |
|
|
|||
39 |
|
Представлення навчальних проектів «Листопад» «Квіти і комахи» «Рослини мандрівники» «Рослини хижаки» |
|
|
|||
40 |
|
Узагальнення знань з теми «Рослини». Самостійна робота. |
|
|
|||
Тема 4 «Різноманітність рослин» |
|||||||
41 |
|
Способи класифікації організмів. |
|
|
|||
42 |
|
Водорості (зелені, бурі) |
|
|
|||
43 |
|
Водорості (червоні, діатомові) |
|
|
|||
44 |
|
Мохи. |
Лабораторне дослідження №12 «Будова моху» |
|
|||
45 |
|
Хвощі. плауни. |
|
|
|||
46 |
|
Папороті. |
Лабораторне дослідження №13 «Будова папороті» |
|
|||
47 |
|
Голонасінні. |
Лабораторне дослідження №14 «Будова пагонів і шишок хвойних рослин» |
|
|||
48 |
|
Голонасінні. |
|
|
|||
49 |
|
Покритонасінні (Квіткові). |
|
|
|||
50 |
|
Покритонасінні (Квіткові). |
|
|
|||
51 |
|
|
Практична робота №3 «Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин» |
|
|||
52 |
|
Екологічні групи рослин (за відношенням до світла, води, температури). |
|
|
|||
53 |
|
|
Практична робота №4 «Визначення видів кімнатних рослин, придатних для вирощування в певних умовах». |
|
|||
54 |
|
Життєві форми рослин. Рослинні угруповання. |
|
|
|||
55 |
|
Значення рослин для існування життя на планеті Земля. |
Міні проект «» |
|
|||
56 |
|
Узагальнення знань з теми «Різноманітність рослин». Самостійна робота. |
|
|
|||
Тема 5 «Гриби» (9 год) |
|||||||
57 |
|
Особливості живлення, життєдіяльності грибів. |
|
|
|||
58 |
|
Особливості будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло. |
Лабораторне дослідження №15 «Будова шапинкових грибів» |
|
|||
59 |
|
Розмноження та поширення грибів. |
|
|
|||
60 |
|
Групи грибів: симбіотичні – мікоризоутворюючі шапинкові гриби; лишайники. |
|
|
|||
61 |
|
Сапротрофні – цвільові гриби. |
|
|
|||
62 |
|
Дріжджі, паразитичні (на прикладі тутовиків та збудників мікозів людини) |
|
|
|||
63 |
|
Значення грибів у природі та житті людини. |
Міні проект «Гриби у біосфері та житті людини». |
|
|||
64 |
|
|
Практична робота №5 «Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцнвості» |
|
|||
65 |
|
Узагальнення знань з теми «Гриби». Контрольна робота. |
|
|
|||
Узагальнення (2 год) |
|||||||
66 |
|
Будова та життєдіяльність організмів рідного краю. |
|
|
|||
67 |
|
|
Екскурсія «Вивчення рослинних угруповань рідного краю» |
|
|||
68 |
|
Узагальнення та систематизація вивченого за ІІ семестр. |
|
|
|||
7 клас
І семестр
( 70 год, з них 6 резервні)
№ |
Дата уроку |
Тема уроку |
Практична частина |
Примітки |
1 |
|
Первинний інструктаж з т/б. Тварина - живий організм. Основні відмінності тварин від рослин та грибів. |
|
|
2 |
|
Особливості живлення тварин. |
|
|
3 |
|
Будова тварин: клітини, тканини. |
|
|
4 |
|
Будова тварин: органи та системи органів. |
|
|
Тема 1. Різноманітність тварин (26 год) |
||||
5 |
|
Способи класифікації тварин (за середовищем існування, способом пересування, способом життя тощо). |
|
|
6 |
|
Кишковопорожнинні. Гідроїдні поліпи. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування. |
|
|
7 |
|
Кільчасті черви. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування Різноманітність кільчастих червів, роль у природі та значення в житті людини. |
Лабораторне дослідження Зовнішня будова та рух кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника). |
|
8 |
|
Членистоногі. Різноманітність Членистоногих.
|
|
|
9 |
|
Ракоподібні, визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування. Різноманітність. |
|
|
10 |
|
Узагальнення теми «Різноманітність тварин». |
|
|
11 |
|
Павукоподібні, визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування Різноманітність. |
|
|
12 |
|
Комахи. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування. |
|
|
13 |
|
Комахи. Типи розвитку комах. Різноманітність комах. |
Практична робота Виявлення прикладів пристосувань до способу життя комах. |
|
14 |
|
Молюски, або м’якуни. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування. |
Лабораторне дослідження будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків.
|
|
15 |
|
Різноманітність молюсків, роль у природі та значення в житті людини. |
|
|
16 |
|
Паразитичні черви – гельмінти. |
|
|
17 |
|
Паразитичні та кровосисні членистоногі. |
|
|
18 |
|
Узагальнення знань теми «Різноманітність тварин» . |
|
|
19 |
|
Риби: особливості будови, способу життя. |
|
|
20 |
|
Риби. Кісткові риби. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування. Різноманітність риб.
|
|
|
21 |
|
Амфібії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості. |
|
|
22 |
|
Рептилії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості. |
|
|
23 |
|
Птахи. Пристосованість до польоту. |
|
|
24 |
|
Птахи. Розмноження та розвиток. Сезонні явища в житті птахів. |
|
|
25 |
|
Різноманіття. Основні групи птахів, їхнє значення та охорона. |
Практична робота Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у птахів. |
|
26 |
|
Узагальнення знань теми «Різноманітність тварин». |
|
|
27 |
|
Ссавці. Загальна характеристика. |
|
|
28 |
|
Різноманітність ссавців:яйцекладні, сумчасті, комахоїдні, рукокрилі. |
|
|
29 |
|
Різноманітність ссавців: гризуни, зайцеподібні, парнокопитні та непарнокопитні. |
|
|
30 |
|
Різноманітність плацентарних ссавців: хижі, китоподібні, примати. |
Практична робота Особливості зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування. |
|
31 |
|
Різноманітність плацентарних ссавців. |
Міні-проект Значення тварин у житті людини; Червонокнижні передставники України. |
|
32 |
|
Узагальнення знань теми «Різноманітність тварин». |
|
|
7 клас
ІІ семестр
(70 год, з них 6 год резервні)
№ |
Дата уроку |
Тема уроку |
Практична частина |
Примітки |
Тема 2. Процеси життєдіяльності тварин ( орієнтовано 16 год) |
||||
33 |
|
Живлення і травлення. Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. |
|
|
34 |
|
Різноманітність травних систем. |
|
|
35 |
|
Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність та функції. Значення процесів дихання. |
|
|
36 |
|
Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції. |
|
|
37 |
|
|
Практична робота: «Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин». |
|
38 |
|
Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин. |
|
|
39 |
|
Опора і рух. Види скелету. Значення опорно-рухової системи. Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин. |
|
|
40 |
|
|
Практична робота: «Порівняння будови скелетів хребетних тварин». |
|
41 |
|
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Органи чуття, їхне значення. |
|
|
42 |
|
Нервова система, її значення, розвиток у різних тварин. |
Міні-проект (на вибір): «Майстерність маскування». «Як бачать тварини». «Турбота про потомство». «Як тварини визначають напрям руху». |
|
43 |
|
|
Практична робота : «Порівняння будови головного мозку хребетних тварин». |
|
44 |
|
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин. Статеві клітини та запліднення. |
|
|
45 |
|
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). |
|
|
46 |
|
Періоди та тривалість життя тварин. |
Лабораторне дослідження: «Вивчення особливостей покривів тіла тварин; визначення віку тварин(на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб)». |
|
47 |
|
Узагальнення знань з теми «Процеси життєдіяльності тварин». |
|
|
Тема 3. Поведінка тварин (орієнтовано 10 год) |
||||
48 |
|
Поведінка тварин, методи її вивчення. |
|
|
49 |
|
Вроджена і набута поведінка. |
Лабораторне дослідження: «Спостереження за поведінкою тварин (вид визначається вчителем)». |
|
50 |
|
Способи орієнтування тварин. Хомінг . Міграції тварин.
|
|
|
51 |
|
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство). |
|
|
52 |
|
Форми поведінки тварин: територіальна, соціальна. |
|
|
53 |
|
|
Практична робота: «Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відео-матеріалами або описом)». |
|
54 |
|
Типи угрупувань за К. Лоренцем. Ієрархія в групі. Комунікація тварин. |
|
|
55 |
|
Використання тваринами знарядь праці. |
|
|
56 |
|
Елементарна розумова діяльність. |
|
|
57 |
|
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення. |
Міні-проект (на вибір): «Спільноти тварин». «Чому мігрують тварини». «Як спілкуються тварини». «Як вчаться пташенята». «Як тварини користуються знаряддями праці». |
|
58 |
|
Узагальнення з теми «Поведінка тварин» . |
|
|
Тема 4. Організми і середовище існування ( орієнтовано 6 год) |
||||
59 |
|
Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища. |
|
|
60 |
|
Ланцюги живлення. Кругообіг речовин і потік енергії в екосистемі. |
|
|
61 |
|
Співіснування організмів в угрупованнях. |
|
|
62 |
|
Вплив людини та її діяльності на організми. Екологічна етика. |
Міні-проект( на вибір): «Як тварини пристосовані до життя в різних умовах. Заповідні території України». |
|
63 |
|
Природоохоронні території. |
|
|
64 |
|
Червона книга України. |
|
|
65 |
|
Узагальнення знань з теми «Організми і середовище існування ». |
|
|
Узагальнення |
||||
66 |
|
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин – свідчення єдності живої природи. |
|
|
67 |
|
|
Екскурсія Різноманітність тварин свого краю. |
|
68 |
|
|
Екскурсія Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупуванні. |
|
8 клас
І семестр
(70 год, 2 год на тиждень, з них 4 год резервні)
№ |
Дата уроку
|
Тема уроку |
Практична частина |
Примітки |
|||
|
8-А |
8-Б |
8-В |
Вступ (2 год) |
|||
1 |
|
Інструктаж з БЖД. Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину. |
|
|
|||
2 |
|
Значення знань про людину для збереження її здоров’я. Методи дослідження організму людини. |
|
|
|||
Тема 1 «Організм людини, як біологічна система» (8 год) |
|||||||
3 |
|
Організм людини, як біологічна система. |
|
|
|||
4 |
|
Різноманітність клітин організму людини. Тканини. |
Лабораторне дослідження №1: «Ознайомлення з препаратами тканин людини». |
|
|||
5 |
|
Органи. Фізіологічні системи.
|
|
|
|||
6 |
|
Поняття про механізми регуляції.
|
|
|
|||
7 |
|
Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга.
|
|
|
|||
8 |
|
Гуморальна регуляція. Поняття про гормони.
|
|
|
|||
9 |
|
Імунна регуляція.
|
|
|
|||
10 |
|
Узагальнення знань з теми «Вступ», «Організм людини, як біологічна система». Самостійна робота. |
|
|
|||
Тема 2 «Опора та рух» (8 год) |
|||||||
11 |
|
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції. |
|
|
|||
12 |
|
Кістки, хрящі. |
|
|
|||
13 |
|
Огляд будови скелета. З’єднання кісток. |
|
|
|||
14 |
16.10 |
Функції та будова скелетних м’язів. Основні групи скелетних м’язів. |
Лабораторне дослідження №2: «Дослідження мікроскопічної будови кітскової, хрящової та м’язової тканини». |
|
|||
15 |
|
Робота м’язів. Втома м’язів. |
Лабораторне дослідження №3 «Розвиток втоми за статичного та динамічного навантаження; Вплив ритму й навантаження на розвиток утоми». |
|
|||
16 |
|
Розвиток опорно-рухової системи з віком. |
Навчальний проект «Гіподинамія – ворог сучасної людини». |
|
|||
17 |
|
Надання першої допомоги в разі ушкоджень опорно-рухової системи. Профілактика порушень опорно-рухової системи. |
|
|
|||
18 |
|
Узагальнення знань з теми «Опора та рух». Самостійна робота. |
|
|
|||
Тема 3 «Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини» (3 год) |
|||||||
19 |
|
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого. Харчування та обмін речовин. |
Дослідницький практикум №1 «Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла» |
|
|||
20 |
|
Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів. |
Навчальний проект «Збалансоване харчування» |
|
|||
21
|
|
Значення компонентів харчових продуктів. Харчові та енергетичні потреби людини. |
|
|
|||
Тема 4 «Травлення» (6 год) |
|||||||
22 |
|
Значення травлення. Система органів травлення. |
Лабораторне дослідження №4 «Зовнішня будова зубів (за муляжами, моделями)» |
|
|||
23 |
|
Процес травлення: ковтання, перистальтика, всмоктування. |
Дослідницький практикум №2 «Дія ферментів слини на крохмаль». |
|
|||
24 |
|
Процес травлення: ковтання, перистальтика, всмоктування. |
|
|
|||
25 |
|
Регуляція травлення. |
|
|
|||
26 |
|
Харчові розлади та їх запобігання |
|
|
|||
27 |
|
Узагальнення знань з теми «Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини», «Травлення». Контрольна робота. |
|
|
|||
Тема 5 «Дихання» |
|||||||
28 |
|
Значення дихання. Система органів дихання |
|
|
|||
29 |
|
Газообмін у легенях і тканинах. |
|
|
|||
30 |
|
Дихальні рухи. Гуморальна регуляція дихальних рухів. |
|
|
|||
31 |
|
Профілактика захворювань дихальної системи. |
|
|
|||
32 |
|
Узагальнення знань з теми «Дихання». Самостійна робота. |
|
|
|||
8 клас
ІІ семестр
(70 год, 2 год на тиждень, з них 4 год резервні)
№ |
Дата уроку |
Тема уроку |
Практична частина |
Примітки |
||
8-А |
8-Б |
8-В |
||||
Тема 6 «Транспорт речовин» (6 год) |
||||||
31 |
|
Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Лімфа. |
|
|
||
32 |
|
Групи крові та переливання крові. Зсідання крові. |
Лабораторна робота «Мікроскопічна будова крові людини» |
|
||
33 |
|
Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація. Алергія. СНІД. |
|
|
||
34 |
|
Система кровообігу. Серце: будова та функції. |
|
|
||
35 |
|
Робота серця. |
Лабораторне дослідження «Вимірювання частоти серцевих скорочень" |
|
||
36 |
|
Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. Кровотечі. Серцево-судинні захворювання та їх профілактика. |
|
|
||
Тема 7 «Виділення. Терморегуляція» (6 год) |
||||||
37 |
|
Виділення – важливий етап обміну речовин. Будова та функції сечовидільної системи. |
|
|
||
38 |
|
Будова та функції сечовидільної системи. Захворювання нирок та їх профілактика |
|
|
||
39 |
|
Значення і будова шкіри. Терморегуляція. |
Проект «Визначення типів шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою». |
|
||
40 |
|
Захворювання шкіри та їх профілактика. Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри, тепловому та сонячному ударі. |
|
|
||
41 |
|
Узагальнення знань з теми «Дихання», «Транспорт речовин», «Виділення. Терморегуляція». Самостійна робота. |
|
|
||
Тема 8 «Зв’язок організму із зовнішнім середовищем. Нервова система» (4 год) |
||||||
42 |
|
Будова нервової системи людини. Центральна і периферична нервова система людини. |
|
|
||
43 |
|
Спинний мозок. |
Лабораторне дослідження «Вивчення будови спинного мозку людини (за муляжами та моделями)» |
|
||
44 |
|
Головний мозок. |
Лабораторне дослідження «Вивчення будови головного мозку людини (за муляжами та моделями та пластинчастими препаратами)» |
|
||
45 |
|
Поняття про соматичну нервову систему. Вегетативна нервова система. Профілактика захворювань нервової системи. |
|
|
||
Тема 9 «Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи» (7 год) |
||||||
46 |
|
Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова. |
|
|
||
47 |
|
Зорова сенсорна система. Око. |
Лабораторне дослідження «Виявлення сліпої плями на сітківці ока» |
|
||
48 |
|
Особливості функціонування ока людини. Гігієна зору. |
Лабораторне дослідження «Визначення акомодації ока». |
|
||
49 |
|
Слухова сенсорна система. Вухо. |
Лабораторне дослідження «Вимірювання порога слухової чутливості» |
|
||
50 |
|
Вухо. Гігієна слуху. |
|
|
||
51 |
|
Сенсорні системи смаку, нюху, рівноваги, руху, дотику, температури, болю. |
Дослідницький практикум «Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри». |
|
||
52 |
|
Узагальнення знань з теми «Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система. Сенсорні системи». Контрольна робота. |
|
|
||
Вища нервова діяльність (7 год) |
||||||
53 |
|
Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи. |
Лабораторне дослідження «Визначення реакції зіниць на світло» |
|
||
54 |
|
Умовні та безумовні рефлекси. Інстинкти. |
|
|
||
54 |
|
Мова. Мислення та свідомість |
|
|
||
56 |
|
Навчання та пам’ять. |
|
|
||
57 |
|
Темперамент. |
|
|
||
58 |
|
Сон. Біоритми. |
|
|
||
59 |
|
Узагальнення знань з теми «Вища нервова діяльність» |
|
|
||
Ендокринна система (3 год) |
||||||
60 |
|
Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції. |
|
|
||
61 |
|
Залози внутрішньої та змішаної секреції. Профілактика захворювань ендокринної системи. |
|
|
||
62 |
|
Взаємодія регуляторних систем. |
|
|
||
Розмноження та розвиток людини (5 год) |
||||||
63 |
|
Будова та функції репродуктивної системи. Статеві клітини. |
|
|
||
64 |
|
Запліднення. Менструальний цикл. Вагітність. Плацента, її функції. |
|
|
||
65 |
|
Ембріональний період розвитку людини. |
|
|
||
66 |
|
Постембріональний розвиток людини. Репродуктивне здоров’я. |
|
|
||
67 |
|
Узагальнення знань з теми «Ендокринна система», «Розмноження та розвиток людини». |
|
|
||
Узагальнення (1 год) |
||||||
68 |
|
Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму. |
|
|
9 клас
І семестр
(70 год, 2 години на тиждень)
№ |
Дата уроку
|
Тема уроку |
Практична частина |
Примітки |
|
9-А |
9-В |
||||
Вступ ((3 год) |
|||||
1 |
|
Вступний інструктаж з БЖД. Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук. |
|
|
|
2 |
|
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень. |
|
|
|
Тема 1. Хімічний склад клітини. (9 год) |
|||||
3 |
|
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки.
|
|
|
|
4 |
|
Органічні молекули. Поняття про біологічні макромолекули - біополімери.
|
|
|
|
5 |
|
Білки, їхня структурна організація та основні функції.
|
|
|
|
6 |
|
Ферменти, їхня роль у клітині. |
Лабораторне дослідження «Властивостей ферментів». |
|
|
7 |
|
Вуглеводи.
|
|
|
|
8 |
|
Ліпіди.
|
|
|
|
9 |
|
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ. |
Практична робота №1 «Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот» |
|
|
10 |
|
Нуклеїнові кислоти. |
Практична робота № 1 «Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот» |
|
|
11 |
|
Узагальнення знань з теми : «Хімічний склад клітини». Самостійна робота. |
|
|
|
Тема 2. Структура клітини (5 год) |
|||||
12 |
|
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії. |
|
|
|
13 |
|
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана. |
Лабораторне дослідження: «Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин» |
|
|
14 |
|
Структура еукаріотичної клітини: цитоплазма, клітинні органели. |
|
|
|
15 |
|
Ядро, його структурна організація та функції. |
|
|
|
16 |
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина. |
|
|
|
Тема 3. Принципи функціонування клітин (6 год) |
|||||
17 |
|
Обмін речовин та енергії. Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. |
|
|
|
18 |
|
Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання. |
|
|
|
19 |
|
Фотосинтез: світлова та темнова фаза. |
|
|
|
20 |
|
Хемосинтез. |
|
|
|
21 |
|
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах. |
|
|
|
22 |
|
Узагальнення знань з теми : «Структура клітин», «Принципи функціонування клітин». Контрольна робота №1. |
|
|
|
Тема 4. Збереження і реалізація спадкової інформації (10 год) |
|||||
23 |
|
Гени та геноми. Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. |
|
|
|
24 |
|
Транскрипція. Основні типи РНК. |
|
|
|
25 |
|
Генетичний код. Біосинтез білка. |
|
|
|
26 |
|
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК. |
|
|
|
27 |
|
|
Практична робота №2: «Розвязування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції» |
|
|
28 |
|
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз.
|
Лабораторне дослідження «Фази мітозу( на прикладі клітин корення цибулі)» |
|
|
29 |
|
Мейоз. Рекомбінація ДНК. |
|
|
|
30 |
|
Статеві клітини та запліднення. |
|
|
|
31 |
|
Етапи індивідуального розвитку. |
|
|
|
32 |
|
Узагальнення знань з теми : «Збереження та реалізація спадкової інформації». Самостійна робота. |
|
|
9 клас
ІІ семестр
(70 год, 2 години на тиждень)
№ |
Дата уроку |
Тема уроку |
Практична частина |
Примітки |
|
9-А |
9-В |
||||
Тема 5. Закономірності успадкування ознак (10 год) |
|||||
33 |
|
|
Генетика як наука. Генотип та фенотип. Алелі. Класичні методи генетичних досліджень.
|
|
|
34 |
|
|
Закони Менделя. Ознака як результат взаємодії генів. |
|
|
35 |
|
|
Хромосомна теорія спадковості. Поняття про зчеплення генів і кросинговер. |
|
|
36 |
|
|
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
|
|
37 |
|
|
Форми мінливості. Спадкова мінливість. |
|
|
38 |
|
|
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. |
Лабораторне дослідження: «Мінливості в рослин і тварин». |
|
39 |
|
|
Спадкові захворювання людини. |
|
|
40 |
|
|
Генетичне консультування. Сучасні методи молекулярної генетики. |
Проект: «Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей ( за вибором учня)». |
|
41 |
|
|
|
Практична робота: «Складання схем схрещування». |
|
42 |
|
|
Узагальнення знань з теми «Закономірності успадкування ознак» . |
|
|
Тема 6. Еволюція органічного світу (орієнтовно 7 год) |
|||||
43 |
|
|
Популяції живих організмів та їх основні характеристики. Еволюційні фактори. |
|
|
44 |
|
|
Механізми первинних еволюційних змін. Механізми видоутворення. |
|
|
45 |
|
|
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна. |
|
|
46 |
|
|
Роль палеонтології, молекулярної генетики в обгрунтуванні теорії еволюції. |
|
|
47 |
|
|
Еволюція людини. Етапи еволюції людини. |
|
|
48 |
|
|
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя. |
|
|
49 |
|
|
Узагальнення знань з теми «Еволюція органічного світу» . |
|
|
Тема 7. Біорізноманіття (розглядається опційно, орієнтовно 4 год) |
|||||
50 |
|
|
Основи еволюційної філогенії та систематики. |
|
|
51 |
|
|
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти. |
|
|
52 |
|
|
Неклітинні форми життя: віруси. |
|
|
53 |
|
|
Огляд основних еукаріотичних таксонів.
|
|
|
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи (орієнтовно 7 год) |
|||||
54 |
|
|
Екосистема. Різноманітність екосистем. |
|
|
55 |
|
|
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах. |
|
|
56 |
|
|
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори. |
|
|
57 |
|
|
Стабільність екосистем та причини її порушення. |
|
|
58 |
|
|
Біосфера як цілісна система. |
|
|
59 |
|
|
Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища |
Проект (дослідницький): «Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості». |
|
60 |
|
|
Узагальнення знань з теми «Надорганізмові біологічні системи». |
|
|
Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини (орієнтовно 6 год)
|
|||||
61 |
|
|
Поняття про селекцію. Методи селекції рослин .Методи селекції тварин. |
|
|
62 |
|
|
Введення в культуру рослин. Одомашнення тварин. |
|
|
63 |
|
|
Огляд традиційних біотехнологій. |
|
|
64 |
|
|
Основи генетичної та клітинної інженерії. |
|
|
65 |
|
|
Генетично модифіковані організми. |
|
|
66 |
|
|
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. |
|
|
67 |
|
|
Узагальнення знань з теми «Біологія як основа біотехнології та медицини» . |
|
|
Узагальнення |
|||||
68 |
|
|
Основні загальні властивості живих систем. |
|
|
10 клас
І семестр
(70 год, 2 години на тиждень)
№ |
Дата уроку
|
Тема уроку |
Практична частина |
Примітки |
|
10-А |
10-Б |
||||
Вступ (3 год) |
|||||
1 |
|
Міждисциплінарні зв’язки біології та екології. |
|
|
|
2 |
|
Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок. |
|
|
|
3 |
|
Фундаментальні властивості живого. Стратегія сталого розвитку суспільства. |
|
|
|
Тема 1. «Біорізноманіття» (11 год) |
|||||
4 |
|
Систематика – наука про різноманітність організмів. Принципи наукової класифікації. |
|
|
|
5 |
|
Сучасні критерії виду. |
Лабораторна робота №1:«Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу» |
|
|
6 |
|
Віруси. Особливості їхньої організації та функціонування. |
|
|
|
7 |
|
Віроїди, пріони. Особливості їхньої організації та функціонування. |
|
|
|
8 |
|
Гіпотези походження вірусів. |
|
|
|
9 |
|
Взаємодія вірусів з клітиною хазяїном та їхній вплив на її функціонування. |
|
|
|
10 |
|
Роль вірусів в еволюції організмів. Використання вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами. |
|
|
|
11 |
|
Прокаріотичні організми: археї та бактерії. Особливості їхньої організації та функціонування. |
|
|
|
12 |
|
Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів. |
|
|
|
13 |
|
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. |
Навчальний проект №1 «Складання характеристики виду за видовими характеристиками» |
|
|
14 |
|
Узагальнення знань з теми «Вступ»,«Біорізноманіття». Самостійна робота. |
|
|
|
Обмін речовин і перетворення енергії (15 год) |
|||||
15 |
|
Білки, нуклеїнові кислоти, вуглеводи, ліпіди: огляд будови і біологічної ролі. |
|
|
|
16 |
|
Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем. |
|
|
|
17 |
|
Особливості обміну речовин в автотрофних та гетеротрофних організмів. |
|
|
|
18 |
|
Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів. |
|
|
|
19 |
|
Роль процесів дихання в забезпечення організмів енергією. |
|
|
|
20 |
|
Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму. |
|
|
|
21 |
|
Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму. |
|
|
|
22 |
|
Вітаміни, їх роль в обміні речовин. |
|
|
|
23 |
|
Порушення обміну речовин (метаболізму) пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин. |
|
|
|
24 |
|
Значення якості питної води для збереження здоров’я людини. |
|
|
|
25 |
|
Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин. |
|
|
|
26 |
|
|
Практична робота №1 «складання схем обміну вуглеводів, ліпідів, білків в організмі людини» |
|
|
27 |
|
Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини. |
|
|
|
28 |
|
Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму. |
|
|
|
29 |
|
Узагальнення знань з теми «Обмін речовин і перетворення енергії». Самостійна робота. |
|
|
|
Тема 3 «Спадковість і мінливість» |
|||||
30 |
|
Основні поняття генетики. |
|
|
|
31 |
|
Закономірності спадковості |
|
|
|
32 |
|
Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їх наслідки. |
|
|
10 клас
ІІ семестр
(70 год, 2 години на тиждень)
№ |
Дата уроку |
Тема уроку |
Практична частина |
Примітки |
|
10-А |
10-Б |
||||
Тема 3 «Спадковість і мінливість» (23 год) |
|||||
33 |
|
Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їх наслідки. |
|
|
|
34 |
|
Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їх наслідки. |
|
|
|
35 |
|
Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини. |
|
|
|
36 |
|
|
Практична робота №2 «Розв’язування типових генетичних задач» |
|
|
37 |
|
Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація. |
|
|
|
38 |
|
Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності в еукаріотичній клітині. |
|
|
|
39 |
|
Каріотип людини та його особливості. |
|
|
|
40 |
|
Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу. Сучасний стан досліджень геному людини. |
|
|
|
41 |
|
Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини. |
|
|
|
42 |
|
Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини. |
|
|
|
43 |
|
Закономірності мінливості (неспадкової) людини. |
Лабораторна робота №2 «Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості» |
|
|
44 |
|
Закономірності мінливості (спадкової) людини. |
|
|
|
45 |
|
Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні мутації. |
|
|
|
46 |
|
Біологічні антимутаційні механізми. Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів. |
|
|
|
47 |
|
Генетичний моніторинг в людських спільнотах. Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування. Закономірності розподілу алелів у популяціях. |
Проект «Генетичний моніторинг у людських спільнотах» |
|
|
48 |
|
Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби і вади людини зі спадковою схильністю, їхні причини. |
Проект «Генотерапія та її перспективи» |
|
|
49 |
|
Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація. |
Проект «Скринінг-програми для новонароджених» |
|
|
50 |
|
Узагальнення знань з теми «Спадковість та мінливість». Самостійна робота. |
|
|
|
Тема 4 «Репродукція та розвиток» (14 год) |
|||||
51 |
|
Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів. |
|
|
|
52 |
|
Особливості процесів регенерації організму людини. Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. Правила біологічної етики. |
|
|
|
53 |
|
Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають. |
|
|
|
54 |
|
Старіння та смерть клітин. |
|
|
|
55 |
|
Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки. Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань. |
|
|
|
56 |
|
Ділення клітин: клітинний цикл, мітоз. |
|
|
|
57 |
|
Мейоз. Рекомбінація ДНК. |
|
|
|
58 |
|
Статеві клітини. |
Лабораторна робота №3 «Вивчення будови статевих клітин людини». |
|
|
59 |
|
Особливості гаметогенезу в людини. Суть та біологічне значення запліднення. |
|
|
|
60 |
|
Причини порушення процесів запліднення у людини. Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров’я. |
|
|
|
61 |
|
Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини. Біологічні і соціальні аспекти регуляції розмноження людини. |
|
|
|
62 |
|
Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції) |
Лабораторна робота №4 «Вивчення етапів ембріогенезу» |
|
|
63 |
|
Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини. |
|
|
|
64 |
|
Узагальнення знань з теми «Репродукція та розвиток». Контрольна робота. |
|
|
11 клас
І семестр
(70 год, 2 години на тиждень)
№ |
Дата уроку
|
Тема уроку |
Практична частина |
Примітки |
Тема 5 «Адаптації» (17 год) |
||||
1 |
|
Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Принцип єдності організмів та середовища мешкання. |
|
|
2 |
|
Загальні закономірності формування адаптацій. Властивості адаптацій. |
|
|
3 |
|
Поняття про преадаптацію та постадаптацію. Стратегії адаптацій організмів. |
|
|
4 |
|
Поняття про адаптивну радіацію. |
|
|
5 |
|
Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. |
|
|
6 |
|
Основні середовища існування адаптації до них організмів. |
|
|
7 |
|
|
Практична робота №1 «Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування» |
|
8 |
|
Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації. |
|
|
9 |
|
Способи терморегуляції організмів. |
|
|
10 |
|
Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання. |
|
|
11 |
|
Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі. |
|
|
12 |
|
Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію та коадаптацію) |
|
|
13 |
|
Симбіоз та його форми. |
|
|
14 |
|
Організм як середовище мешкання. Поширення паразитизму серед різних груп організмів. |
|
|
15 |
|
Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів. |
|
|
16 |
|
Адаптивні біологічні ритми біологічних систем. Різного рівня організації. Типи адаптивних біологічних ритмів організмів. |
|
|
17 |
|
Фотоперіодизм та його адаптивне значення. |
|
|
18 |
|
Узагальнення знань з теми «Адаптація». Самостійна робота. |
|
|
Тема 6. «Біологічні основи здорового способу життя» (10 год) |
||||
19 |
|
Науки, що вивчають здоров’я людини. Принципи здорового способу життя. |
|
|
20 |
|
Складові здорового способу життя: раціональне харчування, рухова активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок. |
|
|
21 |
|
Безпека і статева культура. Профілактика захворювань, що передаються статевим шляхом. |
|
|
22 |
|
Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння та наркотиків. |
|
|
23 |
|
Вплив стресових факторів на організм людини. |
|
|
24 |
|
Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини. |
Навчальний проект№1 «Особиста програма зміцнення здоров’я» |
|
25 |
|
Імунна система людини, особливості її функціонування. Імунокорекція. Імунотерапія. |
|
|
26 |
|
Профілактика неінфекційних, інфекційних, інвазійних захворювань, що передаються статевим шляхом. |
|
|
27 |
|
|
Практична робота №2 «Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань» |
|
28 |
|
Узагальнення знань з теми «Біологічні основи здорового способу життя». Самостійна робота. |
|
|
Тема 7. «Екологія» (13 год) |
||||
29 |
|
Предмет вивчення екології, її завдання та методи. Зв’язки екології з іншими науками. |
|
|
30 |
|
Екологічні закони. |
|
|
31 |
|
Екологічні чинники та їхня класифікація. |
|
|
32 |
|
Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання. |
|
|
11 клас
ІІ семестр
(70 год, 2 години на тиждень)
№ |
Дата уроку
|
Тема уроку |
Практична частина |
Примітки |
Тема 6 «Екологія» (13 год) |
||||
32 |
|
Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання. |
|
|
33 |
|
Стено- та еврибіонтні види. |
|
|
34 |
|
Популяції. Класифікація популяцій. Структура та характеристики популяцій. |
|
|
35 |
|
Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій. Функціональна роль популяцій в екосистемах. |
|
|
36 |
|
Властивості та характеристики екосистем. Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах. |
|
|
37 |
|
Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій. |
|
|
38 |
|
Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів. |
Проект «Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних і штучних)» |
|
39 |
|
Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі. |
|
|
40 |
|
Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери. |
|
|
41 |
|
Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи. |
|
|
42 |
|
Узагальнення знань з теми «Екологія». Самостійна робота. |
|
|
Тема 8 «Сталий розвиток та раціональне природокористування» (13 год) |
||||
43 |
|
Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні. |
|
|
44 |
|
Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля. |
|
|
45 |
|
Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем людини. |
|
|
46 |
|
Антропічний вплив на атмосферу. Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона. |
|
|
47 |
|
Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм. |
|
|
48 |
|
Основні джерела антропічного забруднення грунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони грунтів. |
|
|
49 |
|
Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. Збереження різноманіття як необхідна умова стабільності біосфери. |
|
|
50 |
|
Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавна угоди. |
|
|
51 |
|
Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України. |
|
|
52 |
|
Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористування в контексті сталого розвитку. |
|
|
53 |
|
Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля. |
|
|
54 |
|
|
Практична робота №3 «Оцінка екологічного стану свого регіону» |
|
55 |
|
Узагальнення знань з теми «Сталий розвиток та раціональне природокористування». Контрольна робота. |
|
|
Тема 9 «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології» (11 год) |
||||
56 |
|
Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних вчених селекціонерів. |
|
|
57 |
|
Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів. |
|
|
58 |
|
Явище гетерозису та його генетичні основи. |
|
|
59 |
|
Значення для планування селекційної роботи вчення В.І. Вавилова про центр різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості. |
|
|
60 |
|
Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції. |
Проект «Клонування організмів» |
|
61 |
|
Генна інженерія людини: досягнення та ризики. Біоетичні проблеми сучасної медицини. |
|
|
62 |
|
Сучасна біотехнологія та її основні напрямки. |
Проект «Нанотехнології в біології» |
|
63 |
|
Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії в біотехнології. |
Проект «Трансгенні організми: за і проти» |
|
64 |
|
Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації. |
|
|
65 |
|
Узагальнення знань з теми «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології». Самостійна робота. |
|
|
66 |
|
Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Адаптації». |
|
|
67 |
|
Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Біологічні основи здорового способу життя». |
|
|
68 |
|
Узагальнення та систематизація вивчення з теми «Екологія». |
|
|
1