Підручник. Грущинська І.В. Природознавство : підруч. для 4 кл. загальноосвіт. навч. закл. / І.В. Грущинська. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2015. – 176 с.
Підручник. Я у світі. 4 клас : підр. для загальноосвіт. навч. закл. / О.В. Тагліна,Г. Ж. Іванова. – Х. : Вид-во. «Ранок», 2015. – 144 с. : іл.
Інклюзія створює умови для присутності, участі та досягнень усіх учнів. Термін «присутність» означає місце навчання дітей і те, наскільки регулярно вони його відвідують. Термін «участь» описує якість їхнього навчального досвіду і тому вимагає врахування думок тих, хто навчається. Термін «досягнення» стосується не лише результатів тестів чи екзаменів, а охоплює також результати навчання в межах усіх навчальних планів і програм.
Природознавство
2 год на тиждень І семестр
Підручник. Грущинська І.В. Природознавство : підруч. для 4 кл. загальноосвіт. навч. закл. / І.В. Грущинська. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2015. – 176 с.
№ з/п |
Дата |
Зміст уроку |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
Спрямованість корекційно-розвивальної роботи |
1 |
|
Уявлення давніх людей про Землю і Всесвіт |
розповідає про уявлення стародавніх людей про Землю та Всесвіт; сучасні уявлення про Всесвіт;
|
Вчити: володіти зорово-просторовим сприйняттям при роботі з картографічним матеріалом (карта зоряного неба, глобус), компасом;
розпізнавати Землю за фотографіями; порівнювати планети Сонячної системи за формою і розмірами;
спостерігати за Місяцем;
розкривати причинно-наслідкові зв’язки (зміну дня і ночі обертанням Землі навколо осі; видимий рух Сонця на небі обертанням Землі навколо осі;
спостерігати за Полярною зорею;
знаходити інформацію про тіла Сонячної системи; про планети та їх дослідження;
повідомляти здобуту інформацію в групах. |
2 |
|
Склад Сонячної системи: Сонце, великі та карликові планети, малі тіла. |
Учень: називає тіла, що входять до складу Сонячної системи; планети Сонячної системи; |
|
3 |
|
Склад Сонячної системи: Сонце, великі та карликові планети, малі тіла. |
Учень: називає тіла, що входять до складу Сонячної системи; планети Сонячної системи; |
|
4 |
|
Земля – планета Сонячної системи |
Учень: називає тіла, що входять до складу Сонячної системи; планети Сонячної системи; |
|
5 |
|
Теплові пояси. Вплив Сонця на різноманітність природи Землі. |
Учень: називає тіла, що входять до складу Сонячної системи;
|
|
6 |
|
Добовий рух Землі. |
розповідає про причини зміни дня і ночі на Землі; |
|
7 |
|
Річний рух Землі. |
розповідає про причини змін пір року на Землі; зміну дня і ночі на Землі; |
|
8 |
|
Місяць – природний супутник Землі |
Учень: називає тіла, що входять до складу Сонячної системи;
|
|
9 |
|
Сузір’я. Велика та Мала Ведмедиця. |
Учень: називає тіла, що входять до складу Сонячної системи;
|
|
10 |
|
Полярна зоря. |
Учень: називає тіла, що входять до складу Сонячної системи;
|
|
11 |
|
Молочний шлях – наша Галактика. |
Учень: називає тіла, що входять до складу Сонячної системи;
|
|
12 |
|
Сучасні уявлення про Всесвіт. |
Учень: називає першого космонавта Ю.Гагаріна та українського космонавта Л. Каденюка;
|
|
13 |
|
Перевір свої досягнення: Що ти знаєш про Всесвіт? Контрольна робота №1. |
|
|
14 |
|
Аналіз контрольної роботи. Навчальний проект . Таємниця Червоної планети” (про Марс). |
находить інформацію про тіла Сонячної системи; про планети та їх дослідження; повідомляє здобуту інформацію в групах. |
|
|
|
План і карта |
|
|
15 |
|
Горизонт, сторони горизонту. |
називає основні та проміжні сторони горизонту;
|
визначати основні і проміжні сторони горизонту з допомогою компаса;
|
16 |
|
Орієнтування на місцевості за Сонцем, місцевими ознаками. |
знає способи орієнтування на місцевості; орієнтується на місцевості за Сонцем та місцевими ознаками;
|
|
17 |
|
Орієнтування на місцевості за компасом
|
визначає сторони горизонту за допомогою компаса;
|
Вчити: володіти зорово-просторовим сприйняттям при роботі з картографічним матеріалом (атлас, контурна карта);
аналізувати та пояснювати схему будови річки;
зв’язно, усвідомлено повідомляти інформацію здобуту під час роботи з різними джерелами (підручником, методичним посібником);
працювати в парі, в групі;
розвивати самоконтроль під час роботи з картою, при виконання природознавчих завдань. |
18 |
|
Зображення місцевості на плані, умовні знаки. |
має уявлення про план місцевості, розрізняє план і карту; знає деякі умовні знаки на плані та карті;
|
|
19 |
|
Масштаб. Практична робота. Читання плану місцевості. |
Учень: має уявлення про план місцевості, масштаб; розрізняє план і карту; знає розташування України на карті світу, півкуль і Європи. розрізняє форми поверхні Землі;
|
|
20 |
|
Географічна карта, умовні знаки на карті.
|
користується атласами, контурними картами. |
|
21 |
|
Робота з планом і картою. Практична робота. Читання карти. Порівняння плану та карти. |
володіє елементарними прийомами читання плану і карти;
|
|
22 |
|
Перевір свої досягнення: Що ти знаєш про план і карту? Контрольна робота №2.
|
застосовує знання про план місцевості і карту для розв’язання навчальних і життєвих ситуацій. |
|
23 |
|
Аналіз контрольної роботи. Екскурсія. Визначення сторін горизонту за Сонцем, компасом або місцевими ознаками. |
застосовує знання про план місцевості і карту для розв’язання навчальних і життєвих ситуацій. |
|
|
|
Природа материків і океанів |
|
|
24 |
|
Населення Землі.
|
Учень: знає чисельність населення світу; України; називає: раси; розповідає: про зовнішні ознаки людей різних рас; показує на карті материки і океани; користується атласами, контурними картами. |
Вчити: володіти зорово-просторовим сприйняттям при роботі з контурними картами;
пояснювати залежність господарської діяльності людей від природних умов; пристосування живих організмів до різних умов існування;
аналізувати представників рослинного і тваринного різних материків;
володіти природознавчими термінами, про які йшла мова в темі; зв’язно, усвідомлено повідомляти інформацію здобуту під час роботи з різними джерелами природничих знань (підручник, науково-популярна література); розвивати зв’язане мовлення для виконанні природничих завдань у парі, групі; розповідати про природу материків і океанів;
виступати перед класом з підготовленою інформацією (Дослідницький практикум. Мандрівка до океану, про яку ти мрієш); розвивати самоконтроль у всіх видах діяльності (при роботі з картографічним матеріалом, виконанні дослідницького практикуму). |
25 |
|
Умови життя на Землі
|
Учень: розповідає: про зовнішні ознаки людей різних рас; про представників рослинного і тваринного світу материків; користується атласами, контурними картами. |
|
26 |
|
Материки і океани. Практична робота. Читання карти світу, позначення на контурній карті назв материків і океанів |
Учень: показує на карті материки і океани; користується атласами, контурними картами. |
|
27 |
|
Особливості природи Тихого океану
|
називає: океани; представників рослинного і тваринного світу ;
|
|
28 |
|
Особливості природи Атлантичного океану
|
називає: океани; представників рослинного і тваринного світу ;
|
|
29 |
|
Особливості природи Індійського океану
|
називає: океани; представників рослинного і тваринного світу ;
|
|
30 |
|
Особливості природи Північного Льодовитого океану. Контрольна робота №3.
|
називає: океани; представників рослинного і тваринного світу ;
|
|
31 |
|
Аналіз контрольної роботи. Навчальний проект Земля – планета «Вода» (природа океанів) |
Виступає перед класом з підготовленою інформацією (Дослідницький практикум. Мандрівка до океану, про яку ти мрієш);
|
Я у світі
1 год на тиждень І семестр
№ з/п |
Дата |
Зміст уроку |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
Спрямованість корекційно-розвивальної роботи |
1 |
|
Вступ. Я – неповторна людина |
Учень/учениця має уявлення про:
|
особистісний розвиток: сприяти усвідомленню власної цінності як особистості, здатності визначати, цінувати, підтримувати свої індивідуальні особливості, несхожість на інших; формувати позитивну самооцінку, толерантне ставлення до інших людей, розвивати здатність визнавати та поважати відмінні риси іншої людини; створювати ситуації успіху, описувати власні досягнення.пізнавальна діяльність: формувати активний пізнавальний інтерес до ознайомлення із досягненнями людини в науці, спорті чи мистецтві; мовленнєвий розвиток: оволодіння поняттями успіх-неуспіх, досягнення, вміння, цінність, здібності; здійснювати порівняння ознак в описовій розповіді; емоційно-вольовий розвиток: розвивати вміння визначати і вербально висловлювати переживання та емоційні стани свої та іншого, підбираючи для цього відповідні слова, вміти називати свій настрій, розвивати здатність до співпереживання; пізнавальна діяльність: розширювати розуміння і використання понять громадянські права, обов’язки, правопорушення, розвивати здатність встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між вчинком і наслідком; вчити пов’язувати свої знання із реальними життєвими ситуаціями, виявляти допитливість.
|
2 |
|
Навчальний проект (індивідуальний проект) Постать, що подолали життєві труднощі (за вибором учнів). |
Учень/учениця має уявлення про: можливості людини;
|
|
3 |
|
Життя – найвища цінність. |
Учень/учениця має уявлення про: неприпустимість заподіяння будь-якої шкоди собі й іншим;
|
|
4 |
|
Практична робота (Обговорення ст. 6 Конвенції ООН про права дитини, ст. 3, ст. 21, ст. 27 Конституції України). |
Учень / учениця має уявлення про:
|
|
5 |
|
Особистісний розвиток людини упродовж життя. Навчання як засіб досягнення життєвої мети. Як самому себе виховувати? |
значення знань, освіти, працелюбства в житті людини, в досягненні успіхів. |
|
6 |
|
Практична робота (за вибором учителя) Плануємо пізнавальну діяльність (пізнавальну тему обирає учень). Планування самонавчання, взаємонавчання. |
значення знань, освіти, працелюбства в житті людини, в досягненні успіхів. |
|
7 |
|
Навчальний проект (індивідуальний, за вибором учня) «Історія досягнень людини (в науці, спорті чи мистецтві)», «Мої досягнення». |
наводить приклади досягнень відомих людей; презентує власні успіхи та успіхи людей, з яких бере приклад. |
|
8 |
|
Узагальнення та систематизація знань учнів за розділом « Я – людина» |
наводить приклади досягнень відомих людей; презентує власні успіхи та успіхи людей, з яких бере приклад. |
|
|
|
Я та інші |
|
|
9 |
|
Роль сім’ї в моєму житті. Мій родовід. |
Учень/учениця: ознайомлений/а із прикладами позитивного й негативного ставлення до старших і молодших; наводить приклади взаємних обов’язків батьків і дітей; має уявлення про культуру взаємин людей в сім’ї; вживає доречно слова етикету; встановлює зв’язки між конкретними вчинками і ставленням людей, наводить показові приклади;
|
мовленнєвий розвиток: збагачення лексичного запасу поняттями на означення соціальних ролей, громадянських прав та обов’язків; розвивати діалогові навички у ситуаціях спілкування із знайомим/ незнайомим ровесником, дорослим; вчити різноманітних форм звертання до старших людей та ровесників.
особистісний розвиток: розвивати прагнення до співпраці, до прояву ініціативи, демонструвати свої здібності та вміння;
виховувати почуття відповідальності за стан природного довкілля, за збереження культурної спадщини та традицій, вчити здійснювати оцінку власних дій та вчинків та їх наслідків для себе та інших. |
10 |
|
Бюджет сім’ї. Економія і збереження майна. |
дбає про збереження майна та ощадливе використання сімейного бюджету; дбає про збереження природних об’єктів, цілісність майна та ощадливе використання ресурсів школи, місцевої громади, до яких він/вона належить;
|
|
11 |
|
Навчальний проект (дослідницький, індивідуальний) Дослідження своїх витрат за тиждень (які товари чи послуги були потрібними і якісними, а на покупці яких можна було зекономити) |
дбає про збереження майна та ощадливе використання сімейного бюджету; дбає про збереження природних об’єктів, цілісність майна та ощадливе використання ресурсів школи, місцевої громади, до яких він/вона належить;
|
|
12 |
|
Культура поведінки учня. |
має уявлення про те як поводитися у гостях, про правила гостинності, значення добрих взаємин, їх перевагу над конфліктами, сутність доброзичливості, милосердя, поступливості, наполегливості, відповідальності; наводить приклади такої поведінки, де виявляються ці чесноти. |
|
13 |
|
Засоби масової інформації мого села.
|
виявляє інтерес до діяльності засобів масової інформації; розуміє її значення у житті людей; |
|
14 |
|
Практична робота Написання замітки до місцевої газети про важливі події, що відбулися в селі. |
виявляє інтерес до діяльності засобів масової інформації; розуміє її значення у житті людей; |
|
15 |
|
Соціальна (екологічна) акція (тематика за вибором учителя). Чому виникають конфлікти? Як налагодити хороші взаємини? |
Учень/учениця: має уявлення про культуру взаємин людей в сім’ї, школі, на вулиці; вживає доречно слова етикету; встановлює зв’язки між конкретними вчинками і ставленням людей, наводить показові приклади;
|
мовленнєвий розвиток: складати розповідь на задану тему з опорою на власний досвід чи з уяву;
особистісний розвиток: підвищення активності та самостійності, стимулювати здатність проявляти ініціативу у співпраці з однолітками. |
16 |
|
Практична робота Складання правил ведення дискусії. Дискусія (на вибір вчителя): «Чи може неправда бути рятівною?» |
уміє тримати дистанцію, відчувати межу бажаної-небажаної поведінки; бере участь в дискусії: вислуховує, погоджується, відстоює власну точку зору, домовляється; моделює спосіб поведінки у відповідності до конкретної ситуації. |