№ |
ДАТА |
ЗМІСТ ПРОГРАМОВОГО МАТЕРІАЛУ |
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ НАВЧАННЯ |
ВИДИ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ |
ПРИМІТКА |
ВСТУП (3 години) |
|||||
1 |
|
Біорізноманіття нашої планети та рівні його організації (генетичне, видове, екосистемне).
|
Знаннєвий: Учень/учениця: Опановує терміни:біорізноманіття, екосистема, методи дослідження біорізноманіття; наводить приклади: представників основних груп організмів; основні методи досліджень організмів; розпізнає: - рівні організації живої матерії Діяльнісний: Учень/учениця самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб здійснює наукове дослідження; ), аналізує результати, формулює висновки, презентує результати дослідження; Ціннісний: Критично оцінює біологічну інформацію, отриману з різних джерел використовує біологічні знання у практичній діяльності (медицині, сільському господарстві,у справі охорони природи тощо)
|
Розв’язання проблемних питань, задач — з теми: Яким є твій вплив на біорізноманіття нашої планети? Ігровий проєкт: -«Хто (що?) я за об’єкт?, розкажи про мене» Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації щодо розпізнавання основних груп організмів та їх класифікації; Творчий проєкт: -написання есе (твору, розповіді) про роль біології в природі та житті людини;-застосування біологічних знань у професії моїх батьків
|
|
2 |
|
Cистематика –наука, що вивчає різноманітність організмів. Основні методи дослідження біорізноманіття.
|
|||
3 |
|
Основні методи дослідження біорізноманіття. Планування біологічного дослідження. Збереження біорізноманіття – запорука стабільного існування біосфери |
|||
Розділ 1. Клітина. Прокаріоти. Одноклітинні евкаріоти (10 годин) |
|||||
Тема 1. Клітина – структурно-функціональна одиниця (6 годин) |
|||||
4 |
|
Типи організації клітин
|
Знаннєвий: Учень/учениця опановує терміни: прокаріоти, евкаріоти, клітина, оптичний (світловий) мікроскоп, оболонка клітини, цитоплазма, органели, включення, інфекційні захворювання, мікробіологія; розрізняє та розпізнає: на мікропрепаратах,моделях, фотографіях прокаріотичні та евкаріотичні клітини та їхні складові; Діяльнісний: Учень/учениця самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб здійснює наукове дослідження; порівнює та аналізує: -типи організації клітин: про- та евкаріотичні клітини. установлює зв’язки: між органелами клітини; Ціннісний: Учень/учениця висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: -про ускладнення організації евкаріотичної клітини порівняно з прокаріотичною; про клітину – одиницю будови організмів аргументує: -зв’язок органел клітини між собою; -взасмозв'язок між будовою та функціями складових клітини; -необхідність застосовувати правила гігісни для профілактики бактеріальних захворювань людини;
|
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації): - про будову та основні властивості клітин;- про різноманітність прокаріотичних організмів; функціональні ділянки (компартменти) клітини евкаріотів Інформаційно-пошуковий проєкт: “Історія відкриття клітини”;“Бактерії – збудники захворювань людини” Науково-дослідницький: “Дослідження швидкості утворення йогурту залежно від жирності молока;“Дослідження впливу температури на швидкість розмноження бактерій йогуртової культури”
|
|
5 |
|
Методи дослідження клітин. Збільшувальні прилади і правила роботи з ними. |
|||
6 |
|
Будова клітини евкаріотів. Органели клітини, особливості їхньої будови та функцій. Взаємозв’язок органел клітини між собою. |
|||
7 |
|
Практична робота 1 “Виготовлення тимчасових мікропрепаратів та їхнє дослідження за допомогою оптичного мікроскопа” |
|||
8 |
|
Особливості будови клітини прокаріотів та їх процесів життєдіяльності. |
|||
9 |
|
Різноманітність прокаріотичних організмів. Роль прокаріотів у природі. |
|||
Тема 2. Одноклітинні евкаріоти – цілісні організми (4 години) |
|||||
10 |
|
Особливості організації клітин одноклітинних евкаріотів. Одноклітинні евкаріоти – мешканці прісних водойм Лабораторне дослідження 1. “Спостереження за інфузоріями”.
|
Знаннєвий: Учень/учениця: опановує терміни: протозої, віǔки, джгутики, несправжні ніжки (псевдоподії), паразитарні (інвазіǔні) захворювання, носії збудників захворювань називає: - органели одноклітинних евкаріотів наводить приклади: одноклітинних евкаріотів – мешканців прісних водоǔм і морів, паразитичних одноклітинних розрізняє та розпізнає: на мікропрепаратах,моделях, фотографіях евкаріотичні організми та їхні складові; характеризує та пояснює: -особливості будови органел одноклітинних евкаріотів залежно від виконуваної функції класифікує: -одноклітинні евкаріоти за способом живлення, середовищем існування порівнює та аналізує: -процеси життсдіяльності в різних одноклітинних евкаріотів установлює зв’язки: - між особливостями будови одноклітинних та середовищем існування моделює / створює моделі: -будови одноклітинного евкаріотичного організму; Ціннісний: про ускладнення організації евкаріотичної клітини як цілісного організму; аргументує: -значення спеціальних органел евкаріотичних одноклітинних організмів -необхідність застосовувати правила особистої гігієни щодо запобігання протозойним інфекціям усвідомлює значення застосування: -знань про евкаріотичні одноклітинні організми у природі та житті людини. |
Робота з інформацією - про будову та різноманітність одноклітинних евкаріотів; - демонстрування тимчасових і постійних мікропрепаратів одноклітинних евкаріотів відеоматеріалів, анімацій евкаріотів прісних водойм, морів, паразитичних тощо Практико-орієнтований проєкт: створення буклета «Профілактика захворювань, які спричиняють одноклітинні евкаріотичні організми |
|
11 |
|
Паразитичні одноклітинні евкаріоти (на прикладі дизентерійної амеби, малярійного плазмодія). Профілактика паразитарних (інвазійних) захворювань людини. |
|||
12
|
|
Одноклітинні евкаріоти – предки багатоклітинних видів. Поняття про колоніальні та багатоклітинні організми.
|
|||
13 |
|
Урок узагальнення знань |
|||
Розділ 2. Різноманітність евкаріотичних організмів (70 годин) |
|||||
Тема 3. Водорості (3 години) |
|||||
14 |
|
Водорості одноклітинні, колоніальні та багатоклітинні. Різноманітність зелених водоростей. |
Знаннєвий: Учень/учениця: опановує терміни: одноклітинні, колоніальні та багатоклітинні організми, автотрофне,гетеротрофне таміксотрофне живлення називає:середовища існування водоростеǔ наводить приклади:водоростеǔ Діяльнісний: характеризує: одноклітинні, колоніальні та багатоклітинні водорості класифікує: різні групи водоростеǔ порівнює та аналізує: будову водоростеǔ та їхнс середовище існування Ціннісний: висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: -про визначальну роль водоростей в існуванні життя на нашій планеті |
Розв’язання проблемних питань, задач, завдань «Якби усі водорості одночасно зникли, то …» - Робота з інформацією - про будову та різноманітність водоростей- демонстрування відео- та фотоматеріалів водоростей, мешканців прісних водойм, морів, ґрунті Творчий проєкт: “Значення водоростей в житті людини”створення колажів, лепбуків
|
|
15 |
|
Різноманітність бурих, червоних, діатомових водоростей. |
|||
16 |
|
Роль водоростей у природних екосистемах та житті людин Лабораторне дослідження 2. “Будови зелених одноклітинних (на прикладі хламідомонади) та багатоклітинних нитчастих водоростей (на прикладі спірогіри або улотрикса)”. |
|||
Тема 4. Характерні риси та будова вищих рослин (8 годин) |
|||||
17 |
|
Формування різних типів тканин та диференційованих органів |
Знаннєвий: Учень/учениця: опановує терміни: транспірація (випаровування води), вегетативні та репродуктивні органи рослини, брунька, пагін, корінь називає: типи тканин; частини пагону; середовища мешкання вищих рослин. наводить приклади: -адаптації вищих рослин до різних умов зростання; Діяльнісний: характеризує та пояснює: -вегетативні органи, їхні видозміни та біологічне значення; класифікує: -типи тканин порівнює та аналізує: -статеве та нестатеве розмноження установлює зв’язки: між будовою вегетативного органа та його функціями Ціннісний: робить висновок: -про основні процеси життсдіяльності вищих рослин (ріст, мінеральне (tрунтове) живлення, фотосинтез, дихання, транспірація, транспорт речовин по рослині, рухи); -про основні життсві форми рослин як адаптацію до середовища існування |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації -про будову, процеси життєдіяльності, адаптації вищих рослин до умов зростання; -демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал вищих рослин), відеоматеріалів, фото органів наземних рослин та їхніх видозмін, процесів життєдіяльності; - демонстрування розвитку пагона з бруньки; поглинання води коренями та кореневого тиску; випаровування води листками; реакція рослин-хижаків на подразнення здобиччю; рухів рослин тощо Моделювання процесу транспорту речовин; транспірації; рухів рослин. Практико-орієнтований проєкт створення буклету“Дослідження впливу добрив на ріст рослин”“Способи вегетативного розмноження рослин”“Особливості вирощування мікрозелені в домашніх умовах ”
|
|
18 |
|
Середовища мешкання вищих рослин. Адаптації вищих рослин до різних умов зростання. |
|||
19
|
|
Вегетативні органи рослин - корінь, будова, функції та видозміни. Лабораторна робота 1. Дослідження кореня та видозмін кореня |
|||
20 |
|
Вегетативні органи рослин - пагін, будова, функції та видозміни. Лабораторна робота 2. Дослідження пагонів та бруньок різних рослин |
|||
21 |
|
Вегетативні органи рослин - листок, будова, функції та видозміни. |
|
||
22 |
|
Взаємозв’язки між різними органами рослини. Рухи рослин. Лабораторне дослідження 3. Дослідження транспорту речовин по рослині за допомогою барвників |
|||
23 |
|
Розмноження рослин: статеве та нестатеве. Життєві цикли вищих рослин. |
|||
24 |
|
Урок узагальнення знань |
|
|
|
Тема 5. Різноманітність вищих рослин (13 годин) |
|||||
25 |
|
Вищі спорові рослини - мохи. |
Знаннєвий: опановує терміни: квітка, суцвіття, запилення, запліднення, насінина, плід, мохи, папороті, хвощі, плауни, голонасінні, покритонасінні (квіткові). називає: -репродуктивні органи рослин; -частини квітки; -частини плоду; -ознаки вищих спорових, голонасінних, покритонасінних наводить приклади: -вищих спорових рослин; -типів суцвіть; типів плодів (сухих та соковитих) -голонасінних рослин; -покритонасінних рослин (дводольних та однодольних) розрізняє та розпізнає їх. Діяльнісний характеризує та пояснює: -цикли розвитку вищих рослин; -процеси запилення та запліднення у насінних рослин; класифікує: вищі спорові та насінні рослини порівнює та аналізує: -типи плодів; -способи запилення рослин; -ознаки спорових рослин -ознаки насінних рослин Ціннісний: висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: -про визначальну роль вищих рослин в існуванні життя на нашій планеті -про особливості будови та поширення груп вищих спорових. усвідомлює значення: -рідкісних, лікарських та отруйних рослин своєї місцевості.
|
Розв’язання проблемних питань, задач — Як особливості будови репродуктивних органів рослини (квітка, суцвіття, плоди) пов'язані з адаптацією до конкретних умов існування? - Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації щодо розпізнавання та класифікації вищих рослин; демонстрування різних об’єктів живої природи Моделювання будови квітки та процесу запилення; процесу подвійного запліднення. - Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні дослідження) - Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: “ Голонасінні в житті людини”; “Роль квіткових рослин у житті та господарській діяльності людини”;
|
|
26 |
|
Вищі спорові рослини - плауни, хвощі |
|||
27 |
|
Вищі спорові рослини - папороті. |
|||
28 |
|
Практична робота 2. “Порівняння будови різних представників вищих спорових рослин |
|||
29 |
|
Насінні рослини - голонасінні. Лабораторне дослідження 4. Дослідження шишок та хвої (сосни або ялини) |
|||
30 |
|
Насінні рослини. окритонасінні. Квітка. Суцвіття Лабораторне дослідження 5. Дослідження будови квітки та суцвіття |
|||
31 |
|
Особливості розмноження насінних рослин |
|||
32 |
|
Насінина. Лабораторне дослідження 6. Дослідження будови насінини (на прикладі квасолі та пшениці) |
|||
33 |
|
Плід. Способи поширення насіння та плодів. Лабораторне дослідження 7. Дослідження різноманітності плодів. |
|
|
|
34 |
|
Різноманітність покритонасінних (дводольні та однодольні). |
|||
35 |
|
Практична робота 3. Порівняння будови різних представників насінних рослин (голонасінних та покритонасінних (квіткових)). |
|||
36 |
|
Урок узагальнення знань |
|||
37 |
|
Контрольна робота 1 |
|||
Тема 6. Характерні риси тварин (8 годин) |
|||||
38 |
|
Характерні риси тварин. Гетеротрофний тип живлення. Середовища мешкання та пристосування до них тварин. |
Знаннєвий: Учень/учениця: опановує терміни: подразливість, рефлекси безумовні та умовні, інстинкт, запліднення зовнішнє та внутрішнє, розвиток зародковий (ембріональний) та післязародковий (постембріональний): прямий та непрямий), міграції тварин, тварини сапротрофи, рослиноїдні (фітофаги), хижаки, паразити, кровосисні види (гематофаги) називає: -способи живлення тварин; -тканини тварин; -середовища існування тварин наводить приклади: -функції різних систем органів; -різних форм поведінки тварин; -тварин, що мігрують; -тварин з різним типом розвитку Діяльнісний: характеризує та пояснює: ознаки тварин; формування тканин, органів та систем. органів у тварин класифікує: тварин за способом добування їжі за типом розвитку порівнює та аналізує: зовнішнс та внутрішнс запліднення у тварин -вроджені та набуті форми поведінки установлює зв’язки: -між рівнями організації тваринного організму (клітина–тканина–орган– система органів) -між нервовою та гуморальною регуляціями функцій у тварин моделює / створює моделі: етапи типів розвитку тварин Ціннісний: висловлює судження про взасмозв'язок органів у організмі тварини -про пристосувальне значення поведінки тварин аргументує: -відповідність пристосування тварини до середовища існування -переваги та недоліки прямого і непрямого типів розвитку -необхідність знань про поведінку тварин для збереження власного життя і здоров'я усвідомлює ціннісне ставлення до тварин. |
Розв'язання проблемних питань, задач — «Чому і для чого тварини мігрують?». Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: “Способи комунікації тварин (птахи, ссавці тощо)” “Пристосування до полювання у хижих тварин” Практико-орієнтований проєкт: «Мій домашній улюбленець: утримання та догляд»
|
|
39 |
|
Диференціація клітин, формування тканин, органів та їхніх систем. Функції різних систем органів. |
|||
40 |
|
Нейрогуморальна регуляція життєвих функцій. |
|||
41 |
|
Типи розмноження тварин. Способи запліднення (зовнішнє та внутрішнє). Типи розвитку (прямий та непрямий). Лабораторне дослідження 8. Дослідження внутрішньої будови яйця птахів – тварин з прямим типом розвитку (на прикладі яєць свійських птахів) |
|||
42 |
|
Форми поведінки тварин (рефлекси безумовні та умовні, інстинкти). Лабораторне дослідження 9. Спостереження за поведінкою тварин |
|||
43 |
|
Способи комунікації тварин. Міграції тварин та методи їх вивчення. |
|||
44 |
|
Практична робота 4 Визначення різних форм поведінки тварин |
|
||
45 |
|
Урок узагальнення знань |
|||
Тема 7. Різноманітність тварин (24 години) |
|||||
|
Губки – примітивні водні тварини, що не мають сформованих тканин. |
Знаннєвий: Учень/учениця: опановує терміни: тварини безхребетні та хордові, плацента, молочні залози, теплокровність, холоднокровність називає: - групи хордових та безхребетних тварин наводить приклади: -тварин різних груп розрізняє та розпізнає: на малюнках, фотографіях представників різних груп тварин; Діяльнісний: характеризує та пояснює: особливості зовнішньої будови тварин у зв'язку з пристосуванням до умов мешкання; -характеризус та пояснюс особливості внутрішньої будови тварин; класифікує: -тварини за певними ознаками відповідно до групової належності порівнює та аналізує: -особливості будови тварин що мешкають у різних середовищах установлює зв’язки: між особливостями зовнішньої будови тварини та її середовищем існування Ціннісний: висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: -про місце кожної окремої групи тварин у системі органічного світу -про біорізноманіття тварин України, рідного краю аргументує: -відповідність будови тварин середовищу існування усвідомлює значення тварин у природі та зв'язок їх з рослинами та грибами
|
Моделювання — Зовнішньої будови тіла безхребетної тварини (на вибір вчителя/вчительки)(лего, повітряних кульок, пластиліну, використаних матеріалів)-Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні дослідження) - Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: - комахи рідного краю;- риби рідного краю;- амфібії рідного краю;- рептилії рідного краю;- птахи рідного краю; Науково-дослідницький: Дослідження видового різноманіття тварин (безхребетних) природної або штучної екосистеми. Ігровий (рольовий) проєкт: Гра «Вгадай тварину за ознаками»; Практико-орієнтований проєкт: “Безпечна поведінка людини з отруйними безхребетними тваринами” Творчий проєкт: -«Як пов’язані тварини з рослинами та грибами»
|
|
|
47 |
|
Жалкі – двошарові тварини. Небезпека жалких для здоров’я людини. |
|||
48 |
|
Плоскі черви – паразити людини і тварин. |
|||
49 |
|
Круглі черви (нематоди) – паразити людини, тварин і рослин. |
|||
50 |
|
Кільчасті черви, їхня роль у природі та житті людини. Лабораторне дослідження 10. Дослідження зовнішньої будови та руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника) |
|||
51 |
|
Молюски: двостулкові, черевоногі та головоногі, їхня роль у природі та житті людини. Лабораторне дослідження 11. Дослідження зовнішньої будови та руху черевоногих молюсків |
|||
52 |
|
Членистоногі – безхребетні тварини із зовнішнім скелетом. Ракоподібні. Промислові види ракоподібних. Лабораторне дослідження 12. Дослідження зовнішньої будови комах |
|||
53 |
|
Павукоподібні: отруйні види (павуки), кровосисні види (кліщі) – переносники збудників захворювань людини і тварин, шкідники харчових продуктів. |
|||
54 |
|
Комахи |
|||
55 |
|
Практична робота 5 “Виявлення прикладів пристосувань до середовища та способу життя в комах” |
Моделювання — Зовнішньої будови тіла хребетної тварини (на вибір вчителя/вчительки)(лего, повітряних кульок, пластиліну, використаних матеріалів) -Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні дослідження) Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: - ссавці рідного краю;- особливості будови зубного апарату ссавців залежно від характеру живлення;. Науково-дослідницький: Дослідження чисельності популяції птахів-синантропів у населеному пункті (на прикладі голуба сизого, кільчастої горлиці, ворони сірої тощо ) Ігровий (рольовий) проєкт: -Квест «Дивовижні тварини». Практико-орієнтований проєкт: “Безпечна поведінка людини з отруйними хребетними тваринами” Творчий проєкт: -написання есе (твору, розповіді) «Тварини в моєму житті»;
|
|
|
56 |
|
Роль комах у природі та житті людини. |
|||
57 |
|
Урок узагальнення знань з теми «Безхребетні» |
|||
58 |
|
Хордові – тварини із внутрішнім скелетом. Головохордові – примітивні хордові тварини. Хрящові риби. |
|||
59 |
|
Променепері та лопатепері риби, пристосування до мешкання у водоймах. Лабораторне дослідження 13. Дослідження зовнішньої будови та руху риб |
|||
60 |
|
Четвероногі хордові тварини. Амфібії, їхня роль у природі та житті людини. |
|||
61 |
|
Рептилії, їхня роль у природі та житті людини. |
|||
62 |
|
Птахи.
|
|||
63 |
|
Практична робота 6 “Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів” |
|||
64 |
|
Роль птахів у природі та житті людини |
|||
65 |
|
Ссавці. |
|||
66 |
|
Практична робота 7 “Визначення особливостей зовнішньої будови ссавців у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування”. |
|||
67 |
|
Роль ссавців у природі та житті людини |
|
||
68 |
|
Урок узагальнення знань з теми “Хордові тварини” |
|
|
|
69 |
|
Контрольна робота 2 |
|||
Тема 8. Середовища існування тварин (3 години) |
|||||
70 |
|
Зв’язки тварин між собою та іншими організмами в екосистемах.
|
Знаннєвий: Учень/учениця: опановує терміни: ланцюги живлення, трофічна сітка, продуценти, консументи, редуценти називає: -трофічні рівні ланцюгів живлення -екосистеми України (свосї місцевості) та види тварин, що їх населяють наводить приклади: -тварин-запилювачів; -тварин-сапротрофів; -тварин-хижаків; -тварин-фітофагів; тварин-паразитів Діяльнісний: характеризує та пояснює: -зв'язки між тваринами та іншими організмами в екосистемах, роль тварин у біосфері порівнює та аналізує: різні середовища існування тварин та їх ознаки установлює зв’язки: між середовищем існування та пристосуванням до нього тварини моделює / створює моделі: трофічних сіток розв’язує проблемні запитання: -про підтримання рівноваги в екосистемах Ціннісний: висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: - про роль тварин у природі та житті людини - зв'язки тварин між собою та іншими складовими екосистем аргументує: - необхідність застосовувати знання про зв'язки тварин із середовищем існування та іншими організмами для збереження біорізноманіття |
Розв’язання проблемних питань, задач Якими способами підтримується рівновага кількості тварин в екосистемах? - Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації) — про екосистеми, ланцюги живлення, - тварин-запилювачів; - тварин-сапротрофів;-тварин-хижаків; -тварин-фітофагів;тварин-паразитів. - Моделювання — Моделювання трофічної сітки природної екосистеми (на вибір вчителя\вчительки) - Проєктна діяльність Інформаційно-пошукові проєкти: “Основні напрями тваринництва та птахівництва рідного краю”;“ |
|
71 |
|
Роль тварин у біосфері .
|
|||
72 |
|
Роль тварин у житті людини. |
|||
Тема 9. Гриби – гетеротрофні організми (11 годин) |
|||||
73 |
|
Способи живлення грибів: гриби-сапротрофи, паразити, симбіотрофи. Поняття про справжні гриби та грибоподібні організми. Гриби багатоклітинні та одноклітинні. |
Знаннєвий: Учень/учениця: опановує терміни: гриби, лишайники, гіфи, грибниця (міцелій), мікориза, симбіоз називає: різні способи живлення грибів; складові грибниці; складові слані лишайників наводить приклади: -багатоклітинних та одноклітинних грибів; -отруйних та їстівних грибів; -грибів – паразитів рослин; -грибів – паразитів людини і тварин; -лишайників розрізняє та розпізнає: на малюнках, фото та відеоматеріалах представників різних груп грибів; Діяльнісний: характеризує та пояснює: - особливості гетеротрофного живлення грибів (симбіотрофне, сапротрофне, паразитичне); -особливості життсдіяльності (живлення, розмноження) лишайників класифікує: -гриби за різними ознаками порівнює та аналізує: -особливості будови та функціонування одноклітинних і багатоклітинних грибів установлює зв’язки: -між будовою гриба та способом живлення -між грибами та рослинами /застосовує: -методику проведення спостереження; -послідовність виконання науково- дослідницького проєкту -збільшувальні прилади (лупи, мікроскопи) під час дослідницької діяльності дотримується правил: -роботи з мікропрепаратами, мікроскопом та іншим лабораторним обладнанням- збирання грибів; поведінки у природі; -правила надання долікарської допомоги у разі отруєння грибами Ціннісний: висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: -про роль грибів у природних екосистемах та житті людини; -про роль лишайників у природі та житті людини -про сучасну систему органічного світу та місце грибів у ній аргументує: -роль грибів-сапротрофів у природі для процесів грунтоутворення -необхідність дотримання правил збирання грибів
|
Розв'язання проблемних питань, задач Чи можливе життя на Землі без грибів? Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації - про різноманітність грибів, їхню будову та процеси життєдіяльності; - про біорізноманіття грибів в Україні та світі; - про особливості життєдіяльності лишайників та їхню різноманітність - Моделювання — предметне моделювання плодового тіла гриба та мікоризи; слані лишайнику; - Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні роботи) - Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: “Гриби – паразити рослин”; «Лишайники – біоіндикатори чистоти повітря” Ігровий ( рольовий ) проєкт: “Віртуальна подорож по гриби” Практико-орієнтований проєкт: “Ознаки харчового отруєння грибами та долікарська допомога”; “Різноманіття лишайників»
|
|
74 |
|
Будова та процеси життєдіяльності одноклітинних (дріжджів) грибів. Лабораторне дослідження 14. Дослідження мікроскопічних грибів (на прикладі дріжджів) |
|||
75 |
|
Гриби-сапротрофи. Цвілеві гриби. Лабораторне дослідження 15. Дослідження цвілевих грибів (на прикладі мукора) |
|||
76 |
|
Будова та процеси життєдіяльності багатоклітинних Лабораторне дослідження 16. Дослідження будови шапинкових грибів |
|||
77 |
|
Гриби їстівні та отруйні. |
|||
78 |
|
Практична робота 8 “Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості |
|||
79 |
|
Гриби – паразити рослин |
|||
80 |
|
Значення грибів у природі та житті людини. Шкода, якої завдають гриби здоров’ю та господарству людині. |
|||
81 |
|
Лишайники – асоціації справжніх грибів з фотосинтезуючими організмами. |
|||
82 |
|
Значення лишайників у природі та житті людини. |
|||
83 |
|
Урок узагальнення знань з теми “Гриби - гетеротрофні організми” |
|||
УЗАГАЛЬНЕННЯ (4 години) |
|||||
84 |
|
Сучасні уявлення про систему органічного світу |
Знаннєвий: Учень/учениця:опановує терміни: систематика, систематичні одиниці (таксони) називає: -назви основних таксонів наводить приклади: -класифікації різних груп живих організмів розрізняє та розпізнає: на малюнках, фото-та відеоматеріалах представників різних організмів; Діяльнісний: характеризує та пояснює: -ознаки різних груп живих організмів класифікує: живі організми порівнює та аналізує: групи живих організмів за різними ознаками установлює зв’язки: між живими організмами моделює / створює моделі: сучасної системи органічного світу Ціннісний: висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: -про сучасну систему органічного світу усвідомлює значення застосування: -необхідність застосовувати набуті знання впродовж навчального року в своєму житті. |
Розв’язання проблемних питань, задач «Чому вчені час від часу вносять зміни у систему різних груп організмів нашої планети?» Робота з інформацією/- про різноманітність прокаріотичних та евкаріотичних організмів Моделювання — графічної моделі “Сучасна система органічного світу”. Проєктна діяльність Ігровий проєкт: Гра “Хто я?” Практико-орієнтований проєкт: “Охорона біорізноманіття нашої планети”.
Творчий проєкт: Створення колажу, буклету: -різноманітність рослин, тварин, грибів рідного краю |
|
85 |
|
Сучасні уявлення про систему органічного світу |
|||
86 |
|
Узагальнення вивченого матеріалу |
|||
87 |
|
Узагальнення вивченого матеріалу |
|||
Практичні роботи – 8 Лабораторні роботи – 2 Лабораторні дослідження – 16 Контрольні роботи - 2 |
РОЗРОБЛЕНО: Людмила Іващук