Календарно-тематичне планування
навчального матеріалу «Біологія», 7 клас
(87,5 годин – 2,5 години на тиждень, із них 11,5 резервні)
Програма: Модельна навчальна програма «Біологія. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Балан П. Г., Кулініч О. М., Юрченко Л. П. ), що рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 06.09.2023 № 1090)
Підручник: Балан П.Г. Біологія : підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти (Балан П. Г., Кулініч О. М., Юрченко Л. П.). – Київ: «Генеза», 2024.
№ п/п
|
Дата |
Тема уроку |
Домашнє завдання |
ВСТУП (3 год.)
|
|||
1 |
|
Біологія як наука. Методи біологічного дослідження. Значення біології в природі та житті людини. |
§1
|
2 |
|
Біорізноманіття нашої планети та рівні його організації (генетичне, видове, екосистемне). Систематика – наука, що вивчає різноманітність організмів. |
§2
|
3 |
|
Збереження біорізноманіття – запорука стабільного існування біосфери. |
§3
|
РОЗДІЛ I.КЛІТИНА ПРОКАРІОТИ. ОДНОКЛІТИННІ ЕВКАРІОТИ.
|
|||
Тема 1. Клітина – структурно-функціональна одиниця (7 год.) |
|||
4 |
|
Методи дослідження клітин. Збільшувальні прилади і правила роботи з ними. |
§4 |
5 |
|
Типи організації клітин: про- та евкаріотичні клітини. |
§5 |
6 |
|
Будова клітини евкаріотів. Органели клітини, особливості їхньої будови та функцій. Взаємозв’язок органел клітини між собою. |
§6 |
7 |
|
Практична робота №1 “Виготовлення тимчасових мікропрепаратів та їхнє дослідження за допомогою оптичного мікроскопа” |
§§4-6 повтор. |
8 |
|
Особливості будови клітини прокаріотів та їх процесів життєдіяльності. |
§7 |
9 |
|
Різноманітність прокаріотичних організмів. Роль прокаріотів у природі. |
§8 |
10 |
|
Роль прокаріотів у житті людини. |
§9 |
Тема 2. Одноклітинні евкаріоти – цілісні організми (4 год.) |
|||
11 |
|
Особливості організації клітин одноклітинних евкаріотів( на прикладі інфузорії –туфельки). Лабораторне дослідження “Спостереження за інфузоріями”. |
§10 |
12 |
|
Одноклітинні евкаріоти – мешканці водойм: прісних (евглена зелена та амеба протей) та морів (форамініфери). |
§11 |
13 |
|
Паразитичні одноклітинні евкаріоти (на прикладі дизентерійної амеби, малярійного плазмодія). Профілактика паразитарних (інвазійних) захворювань людини. |
§12 |
14 |
|
Узагальнення знань Тематична №1 |
§§1-12 повтор. |
РОЗДІЛ II. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ЕВКАРІОТИЧНИХ ОРГАНІЗМІВ
|
|||
Тема 3. Водорості (3 год.) |
|||
15 |
|
Особливості будови та процесів життєдіяльності водоростей. Різноманітність зелених водоростей. |
§13 |
16 |
|
Особливості будови, процесів життєдіяльності, різноманітність бурих і червоних водоростей. |
§14 |
17 |
|
Діатомові водорості. Роль водоростей у природних екосистемах та житті людини. |
§15 |
Тема 4. Характерні риси та будова вищих рослин (10 год.) |
|||
18 |
|
Вищі рослини – багатоклітинні організми з тканинами та органами. |
§16 |
19 |
|
Вегетативні органи рослин - корінь, будова, функції та видозміни. |
§17 |
20 |
|
Лабораторна роботи № 1 «Дослідження кореня та видозмін кореня» |
§17 повт. |
21 |
|
Вегетативні органи рослин - пагін, будова, функції та видозміни. |
§18 |
22 |
|
Лабораторна робота №2 «Дослідження будови пагонів та бруньок різних рослин» |
§18 повт. |
23 |
|
Вегетативні органи рослин - листок, будова, функції та видозміни. |
§19 |
24 |
|
Взаємозв’язки між різними органами рослини. Рухи рослин. Лабораторне дослідження «Дослідження транспорту речовин по рослині за допомогою барвників» |
§20 |
25 |
|
Адаптації вищих рослин до різних умов зростання. Життєві форми вищих рослин. |
§21 |
26 |
|
Розмноження рослин: статеве та нестатеве. Життєві цикли вищих росли . |
§22 |
27 |
|
Узагальнення знань Тематична №2 |
§§16-22 Повт. |
Тема 5. Різноманітність вищих рослин (14 год.) |
|||
28 |
|
Вищі спорові рослини - мохи. |
§23 |
29 |
|
Вищі спорові рослини - плауни, хвощі. |
§24 |
30 |
|
Вищі спорові рослини - папороті. |
§25 |
31 |
|
Практична робота №2«Порівняння будови різних представників вищих спорових рослин». |
§§23-25 повт. |
32 |
|
Насінні рослини. Будова насінини. Лабораторне дослідження «Дослідження будови насінини (на прикладі квасолі та пшениці)» |
§26 |
33 |
|
Голонасінні рослини. Лабораторне дослідження «Дослідження шишок та хвої (сосни або ялини)» |
§27 |
34 |
|
Покритонасінні або Квіткові. Лабораторне дослідження «Дослідження будови квітки та суцвіття» |
§28 |
35 |
|
Особливості процесів запилення та запліднення у квіткових рослин. |
§29 |
36 |
|
Утворення плодів. Різноманітність плодів. Лабораторне дослідження «Дослідження різноманітності плодів» |
§30 |
37 |
|
Різноманітність покритонасінних (квіткових рослин) Однодольні. |
§31 |
38 |
|
Різноманітність покритонасінних (квіткових) рослин. Дводольні: Капустяні, Розові, Бобові. |
§32 |
39 |
|
Різноманітність покритонасінних (квіткових) рослин. Дводольні: Пасльонові, Айстрові. |
§33 |
40 |
|
Практична робота №3 «Порівняння будови різних представників насінних рослин (голонасінних та покритонасінних (квіткових))» |
Підгот. до уроку узагал. |
41 |
|
Узагальненя знань Тематична №3 |
§§23-33 повтор. |
Тема 6. Характерні риси тварин (8 год.) |
|||
42 |
|
Характерні риси тварин. Тканини тварин. |
§34 |
43 |
|
Органи та системи органів. Регуляція життєвих функцій. |
§35 |
44 |
|
Способи розмноження тварин. Лаб.дос «Дослідження внутрішньої будови яйця птахів – тварин з прямим типом розвитку (на прикладі яєць свійських птахів)» |
§36 |
45 |
|
Розвиток тварин. |
§37 |
46 |
|
Форми поведінки тварин (рефлекси безумовні та умовні, інстинкти). Лаб. Дос. « Спостереження за поведінкою тварин» |
§38 |
47 |
|
Способи комунікації тварин. Міграції тварин та методи їх вивчення. |
§39 |
48 |
|
Практична робота №4 «Визначення різних форм поведінки тварин» |
Підгот. до уроку узагал. |
49 |
|
Узагальнення знань Тематична №4 |
§§34-39 повтор. |
Тема 7. Різноманітність тварин(26 год.) |
|||
50 |
|
Губки – примітивні водні тварини, що не мають сформованих тканин. |
§40 |
51 |
|
Жалкі – двошарові тварини. Небезпека жалких для здоров’я людини. |
§41 |
52 |
|
Плоскі черви – паразити людини і тварин. |
§42 |
53 |
|
Круглі черви (нематоди) – паразити людини, тварин і рослин. |
§43 |
54 |
|
Кільчасті черви, їхня роль у природі та житті людини. Лабораторне дослідження: - зовнішньої будови та руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника). |
§44 |
55 |
|
Молюски: двостулкові, черевоногі та головоногі, їхня роль у природі та житті людини. Лабораторне дослідження: зовнішньої будови та руху черевоногих молюсків (на прикладі акваріумних видів). |
§45 |
56 |
|
Членистоногі – безхребетні тварини із зовнішнім скелетом. Ракоподібні. Промислові види ракоподібних. |
§46 |
57 |
|
Комахи. Різноманітність комах. Лабораторне дослідження: зовнішньої будови комах (на прикладі колекційного матеріалу та мікропрепаратів ротових органів та різних типів крил); |
§47 |
58 |
|
Роль комах у природі та житті людини. |
§48 |
59 |
|
Практична робота № 5 «Виявлення прикладів пристосувань до середовища та способу життя в комах» |
§§47-48 повтор. |
|
|
Павукоподібні: отруйні види (павуки), кровосисні види (кліщі) – переносники збудників захворювань людини і тварин, шкідники харчових продуктів. |
§49 |
60 |
|
Узагальнення знань Тематична №5 |
§§40-49 повтор. |
61 |
|
Хордові – тварини із внутрішнім скелетом. Головохордові – примітивні хордові тварини. |
§50 |
62 |
|
Риби. |
§51 |
63 |
|
Хрящові, променепері та лопатепері риби, пристосування до мешкання у водоймах. |
§52 |
64 |
|
Амфібії, їхня роль у природі та житті людини. |
§53 |
65 |
|
Рептилії, їхня роль у природі та житті людини. |
§54 |
66 |
|
Птахи. Риси пристосованості до польоту. Лабораторне дослідження: Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів. |
§55 |
67 |
|
Різноманітність птахів. Кільогруді. |
§56 |
68 |
|
Безкільові птахи. Роль птахів у природі та житті людини. |
§57 |
69 |
|
Практична робота №6 «Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів» |
§§55-57 повтор. |
70 |
|
Характерні риси ссавців. |
§58 |
71 |
|
Різноманітність ссавців. Першозвірі. Сумчасті. Комахоїдні. Рукокрилі. Гризуни. |
§59 |
72 |
|
Різноманітність ссавців. Копитні.Китоподібні. Хижі. Примати. |
§60 |
73 |
|
Практична робота №7 «Визначення особливостей зовнішньої будови ссавців у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування» |
§§58-60 повтор. |
74 |
|
Роль ссавців у природі та житті людини. Охорона ссавців. |
§61 |
Тема 8. Середовища існування тварин (3 год.) |
|||
75 |
|
Пристосування тварин до водного та грунтового середовищ існування. |
§62 |
76 |
|
Пристосування тварин до наземно-повітряного середовища та до мешкання в організмах інших істот. |
§63 |
77 |
|
Узагальнення знань Тематична №6 |
§§50-63 повтор. |
Тема 9. Гриби- гетеротрофні організми ( 8 год.) |
|||
78 |
|
Характерні риси грибів. |
§64 |
79 |
|
Різноманітність грибів. Дріжджі. Цвілеві гриби. Лабораторні дослідження: - мікроскопічних грибів (на прикладі дріжджів); - цвілевих грибів (на прикладі мукора або інших представників); |
§65 |
80 |
|
Шапинкові гриби. Лабораторне дослідження будови шапинкових грибів. |
§66 |
81 |
|
Їстівні та отруйні шапинкові гриби. |
§67 |
82 |
|
Практична робота №8 “Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості” |
§67 повт. |
83 |
|
Гриби – паразити рослин. |
§68 |
84 |
|
Лишайники – асоціації справжніх грибів з фотосинтезуючими організмами. |
§69 |
85 |
|
Узагальнення знань Тематична №7 |
§§64-69 повт. |
Узагальнення (2 год.) |
|||
86 |
|
Сучасні уявлення про систему органічного світу |
§70 |
87 |
|
Повторення вивченого за рік |
------- |