календарно -тематичне планування уроків з біології у 7-9 класах

Про матеріал
календарно - тематичне планування містить планування уроків з біології у 7 -9 класах
Перегляд файлу

 

 

 

 

Календарно – тематичне планування уроків 

з біології у 7-9 класах

 

 

Вчитель біології: Гетун Руслана Анатоліївна

 

 

 

 

 

 

 

                                              Біологія

                                                   7 клас

                 ( 70 годин – 2 години на тиждень, з них 6 години  - резервні )

Навчальна програма: Біологія  для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів ( оновлена ). Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 №804.

Навчальний підручник: Біологія: підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл./ Н.В.Запорожець – Харків: Ранок, 2015.

 

№ уроку

Дата

проведення

         Зміст навчального матеріалу

Домашнє

 завдання

                                                  

                                                        Вступ ( 4 год )

 

1

 

Основні відмінності тварин від рослин та грибів. Особливості живлення тварин.

 

2

 

Будова тварин: клітини

 

3

 

Будова тварин: тканини

 

4

 

Органи та системи органів.

 

                                             

                                        Тема1. Різноманітність тварин   ( 26 год + 2 год )

 

5

 

Способи класифікації тварин (за середовищем існування, способом пересування, способом життя тощо).

 

6

 

Кишковопорожнинні: особливості будови, способу життя.

 

7

 

Різноманітність кишковопорожнинних, їх роль у природі та значення в житті людини

 

8

 

Кільчасті черви: особливості будови, способу життя Лабораторне  дослідження:

зовнішньої будови та руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника).

 

9

 

Різноманітність кільчастих червів, їх роль у природі та значення в житті людини.

 

10

 

Узагальнення і систематизація знань з тем «Вступ. Різноманітність тварин ч.1.»

 

11

 

Членистоногі.

 

12

 

Ракоподібні: : особливості будови, способу життя, різноманітність,  їх роль у природі та значення в житті людини

 

13

 

Павукоподібні: особливості будови, способу життя, різноманітність,  їх роль у природі та значення в житті людини

 

14

 

Комахи: особливості будови, способу життя Практична робота№1 Виявлення прикладів пристосувань до способу життя в комах

 

15

 

Різноманітність комах, роль в природі та значення в житті людини

 

16

 

Молюски:  особливості будови, способу життя. Лабораторне дослідження  будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків

 

17

 

Різноманітність молюсків, їх роль у природі та значення в житті людини.

 

18

 

Паразитичні безхребетні тварини.

 

19

 

Міні – проект ( за вибором )

 

20

 

Контрольна робота №1

 

21

 

Риби: особливості будови, способу життя.

 

22

 

Різноманітність риб, їх роль у природі та значення в житті людини

 

23

 

Амфібії: особливості будови, способу життя. Різноманітність амфібій, їх роль у природі та значення в житті людини.

 

24

 

Рептилії: особливості будови, способу життя. Різноманітність рептилій, їх роль у природі та значення в житті людини.

 

25

 

Птахи: особливості будови та способу життя.

 

26

 

Різноманітність птахів, їх роль у природі та значення в житті людини.

 

27

 

Практична робота№2 Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів.

 

28

 

Ссавці: особливості будови та способу життя.

 

29

 

Різноманітність ссавців, їх роль у природі та значення в житті людини.

 

30

 

Практична робота №3 Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування.

 

31

 

Екскурсія. Різноманітність тварин свого краю

 

32

 

Узагальнення і систематизація знань з теми «Різноманітність тварин» ч.2

 

                                            

 

                                   Тема2. Процеси життєдіяльності тварин ( 16 год+2 год )

 

33

 

Живлення і травлення. Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Різноманітність травних систем.

 

34

 

Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність. Значення процесів дихання.

 

35

 

Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції.

 

36

 

Практична робота №4 Порівняння будови  кровоносної системи хребетних тварин.

 

37

 

Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин.

 

38

 

Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи.

 

39

 

Практична робота №5 Порівняння  будови скелетів хребетних тварин

 

40

 

Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин.

 

41

 

Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Лабораторне дослідження:

особливостей покривів тіла тварин.

 

42

 

Узагальнення і систематизація знань з теми «Процеси  життєдіяльності тварин ч.1.»

 

43

 

Нервова система, її значення, розвиток у різних тварин.

 

44

 

Практична робота №6 Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях).

 

45

 

Органи чуття , їх значення

 

46

 

Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин. Статеві клітини та запліднення.

 

47

 

Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення).

 

48

 

Періоди та тривалість життя тварин.

Лабораторне дослідження: визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб).

 

49

 

Захист міні – проектів ( тематика за вибором учителя )

 

50

 

Узагальнення і систематизація знань з теми «Процеси житєдіяльності тварин ч.2.»

 

                                             

                                              Тема3.Поведінка тварин ( 10 год )

                       

 

51

 

Поведінка тварин, методи її вивчення.

Вроджена і набута поведінка. Лабораторне дослідження: спостереження за поведінкою тварин (вид визначається вчителем).

 

52

 

Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин.

 

53

 

Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство ), територіальна, соціальна.

 

54

 

Ієрархія у групі. Комунікація тварин.

 

55

 

Типи угруповань тварин за К. Лоренцем.

 

56

 

Практична робота №7 Визначення форм поведінки ( або типів угруповань) тварин (за відеоматеріалами або описом )

 

57

 

Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність. Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення.

 

58

 

Захист міні – проектів ( за вибором )

 

59

 

Узагальнення і систематизація знань з теми «Поведінка тварин»

 

60

 

Контрольна робота № 2

 

                                            

 

                                                

                                              

 

                            Тема4. Організми і середовище існування ( 6 год + 2 год )

 

61

 

Поняття про екосистему та чинники середовища.

 

62

 

Ланцюги живлення. Кругообіг речовин і потік енергії в екосистемі.

 

63

 

Співіснування організмів в угрупованнях.

 

64

 

Екскурсія. Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні

 

65

 

Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна етика.

 

66

 

Природоохоронні території.

Червона книга України.

 

68

 

Міні-проект(тематика за вибором учителя)

 

69

 

Узагальнення і систематизація знань з теми «Організми і середовище існування»

 

                                               

                                                      Узагальнення  ( 2 год  )

 

69

 

Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин — свідчення єдності живої природи.

 

70

 

Узагальнення курсу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                    Біологія

                                                 8 клас

                 ( 70 годин – 2 години на тиждень, з них 4 години  - резервні )

Навчальна програма: Біологія  для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів ( оновлена ). Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 №804.

Навчальний підручник: Біологія: підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл./ В.І.Соболь – Камянець- Подільський: Абетка, 2016.

 

№ уроку

Дата

проведення

         Зміст навчального матеріалу

Домашнє

 завдання

                                                  

                                                        Вступ ( 2 год )

 

1

 

Первинний інструктаж з техніки безпеки на уроці біології.

Біосоціальна природа людини.

Науки, що вивчають людину. Методи дослідження організму людини.

 

2

 

Значення знань про людину для збереження її здоров’я.

 

                                             

                                               Тема1. Організм людини

                                               як біологічна система ( 7 год )

 

3

 

Організм людини як біологічна система.

 

4

 

Різноманітність клітин організму людини

 

5

 

Тканини. Лабораторне дослідження:

ознайомлення з препаратами тканин людини

 

6

 

Органи. Фізіологічні системи.

 

7

 

Поняття про механізми регуляції.

Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга.

 

8

 

Імунна регуляція та гуморальна регуляція. Поняття про гормони

 

9

 

Узагальнення і систематизація знань з теми «Організм людини як біологічна система»

 

                                            

 

                              

                                             Тема2. Опора та рух ( 6 год )

 

10

 

Значення опорно-рухової системи, її будова та функції. Кістки, хрящі. Лабораторне дослідження мікроскопічної будови кісткової, хрящової тканин

опорно-рухової системи.

 

11

 

Огляд будови скелета. З’єднання кісток.

 

12

 

Функції та будова скелетних м’язів. Основні групи скелетних м’язів. Лабораторне дослідження мікроскопічної будови м’язової тканини

 

13

 

Робота м’язів. Втома м’язів.

Лабораторне дослідження розвитку втоми при статичному та динамічному навантаженні; впливу ритму й навантаження на розвиток втоми

 

14

 

Розвиток опорно-рухової системи людини з віком.

Профілактика порушень опорно-рухової системи.

Надання першої допомоги при ушкодженнях Проект(тематика за вибором учителя)

 

15

 

Узагальнення і систематизація знань з теми «Опора та Рух»

 

                                             

                                              Тема3. Обмін речовин та перетворення

                                              енергії в організмі людини ( 3 год )

 

16

 

Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини — основна властивість живого. Дослідницький практикум

Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла.

 

17

 

Харчування й обмін речовин.

Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів.

Харчові та енергетичні потреби людини.

 

18

 

Значення компонентів харчових продуктів.

Проект

Збалансоване харчування (або тематика за вибором учителя)

 

                                            

 

                                                

                                                Тема4. Травлення ( 6 год )

 

19

 

Значення травлення. Система органів травлення. Дослідницький практикум

Дія ферментів слини на крохмаль

 

20

 

Травлення в ротовій порожнині. Ковтання Лабораторні дослідження

зовнішньої будови зубів (за муляжами, моделями).

 

21

 

Травлення в шлунку

 

22

 

Травлення в кишечнику: перистальтика, всмоктування.

 

23

 

Регуляція травлення.

Харчові розлади та їх запобігання.

 

24

 

Узагальнення і систематизація знань з тем «Обмін речовин і перетворення енергії в клітині. Травлення»

 

                                               

                                              Тема5. Дихання ( 4 год +1 год )

 

25

 

Значення дихання

 

26

 

Система органів дихання

 

27

 

Дихальні рухи. Газообмін у легенях і тканинах

 

28

 

Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів.

Профілактика захворювань дихальної системи

 

29

 

Контрольна робота №1

 

                                              

                                             Тема6. Транспорт речовин (7 год +1 год)

 

30

 

Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз.

 

31

 

Кров, її склад та функції. Лімфа.

Лабораторна робота:

Мікроскопічна будова крові людини.

 

32

 

Групи крові та переливання крові. Зсідання крові

 

33

 

Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація.

Алергія. СНІД

 

34

 

Система кровообігу. Серце: будова та функції. Робота серця.

 

35

 

Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. Лабораторне дослідження:

вимірювання частоти серцевих скорочень

 

36

 

Серцево-судинні хвороби та їх профілактика. Кровотечі.

Дослідницький практикум

Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня

 

37

 

Узагальнення і систематизація знань з теми «Транспорт речовин»

 

                                            

                                             Тема7. Виділення . Терморегуляція ( 4 год )

 

38

 

Виділення — важливий етап обміну речовин. Будова та функції сечовидільної системи.

 

39

 

Захворювання нирок та їх профілактика

 

40

 

Значення і будова шкіри.

Проект. Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою (або тематика за вибором учителя).

 

41

 

Терморегуляція. Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри (опіки, обмороження), тепловому та сонячному ударі. Захворювання шкіри та їх профілактика

 

                                           

                                            Тема8. Зв'язок організму людини із зовнішнім                                

                                            середовищем. Нервова система (5 год )

 

42

 

Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини

 

43

 

Спинний мозок. Лабораторне дослідження

вивчення будови спинного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами).

 

44

 

Головний мозок. Лабораторне дослідження: вивчення будови головного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами).

 

45

 

Поняття про соматичну нервову систему. Вегетативна нервова система.

 

46

 

Профілактика захворювань нервової системи.

Узагальнення і систематизація знань з тем

« Виділення. Терморегуляція. Зв'язок організму із зовнішнім середовищем. Нервова система»

 

                                           

                                            Тема9. Зв'язок організму людини із зовнішнім                                

                                            середовищем. Сенсорні системи (7 год +1 год )

 

47

 

Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова.

 

48

 

Зорова сенсорна система. Око. Лабораторне  дослідження: виявлення сліпої плями на сітківці ока

 

49

 

Сприйняття світла, кольору, простору. Гігієна зору. Лабораторне  дослідження:

визначення акомодації ока

 

50

 

Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху. Лабораторне  дослідження:

вимірювання порога слухової чутливості.

 

51

 

Сенсорні системи смаку, нюху

 

52

 

Сенсорні системи рівноваги, руху

 

53

 

Сенсорні системи дотику, температури, болю. Дослідницький практикум

Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри.

 

54

 

Узагальнення і систематизація знань з теми « Зв'язок організму із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи»

 

                                          

                                            Тема10. Вища нервова діяльність ( 7 год +1 год )

 

55

 

Поняття про вищу нервову діяльність і її основні типи. Дослідницький практикум

Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту.

 

56

 

Безумовні рефлекси.

Інстинкти. Лабораторне дослідження:

визначення реакції зіниць на світло

 

57

 

Умовні рефлекси.

 

58

 

Навчання

 

59

 

Мова і мислення

 

60

 

Свідомість. Память Лабораторне дослідження: дослідження різних видів пам’яті.

 

61

 

Сон. Біоритми.

 

62

 

Контрольна робота №2

 

                                             

                  

 

 

                                             Тема11. Ендокринна система ( 3 год )

 

63

 

Ендокринна система

 

64

 

Залози внутрішньої  та змішаної секреції

 

65

 

Профілактика захворювань ендокринної системи. Взаємодія регуляторних систем Проект.

Йододефіцит в організмі людини, його наслідки та профілактика (або тематика за вибором учителя)

 

                                           

                                             Тема12. Розмноження та розвиток людини ( 4 год )

 

66

 

Будова та функції репродуктивної системи

 

67

 

Статеві клітини. Менструальний цикл

 

68

 

Запліднення. Вагітність. Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції

 

69

 

Постембріональний розвиток людини. Репродуктивне здоровя.

Узагальнення і систематизація знань з тем «Ендокринна система. Розмноження та розвиток людини»

 

 

Узагальнення ( 1 год )

 

70

 

Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                    Біологія

                                                 9 клас

                 ( 70 годин – 2 години на тиждень, з них 2 години  - резервні )

Навчальна програма: Біологія  для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів ( оновлена ). Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 №804.

Навчальний підручник: Біологія: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл./ К.М.Задорожний. – Харків: Ранок, 2017.

 

№ уроку

Дата

проведення

         Зміст навчального матеріалу

Домашнє

 завдання

                                                  

                                                        Вступ ( 2 год )

 

1

 

Первинний інструктаж з техніки безпеки на уроці біології.

Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук.

 

2

 

Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень

 

                                             

                                               Тема1. Хімічний склад клітини

                                               як біологічна система ( 8 год )

 

3

 

Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки.

 

4

 

Поняття про біологічні макромолекули – біополімери.

 

5

 

Білки, їхня структурна організація та основні функції.

 

6

 

Ферменти, їхня роль у клітині. Лабораторне  дослідження:

властивостей ферментів.

 

7

 

Вуглеводи

 

8

 

Ліпіди.

 

9

 

Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації.

АТФ. Практична робота № 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот

 

10

 

Узагальнення і систематизація знань з теми «Хімічний склад клітини»

 

                                            

 

                                               Тема2. Структура клітини ( 6 год )

 

11

 

Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії.

 

12

 

Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана

 

13

 

Цитоплазма та основні клітинні органели.

 

14

 

Ядро, його структурна організація та функції.

 

15

 

Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина.

Лабораторна робота №1

Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин.

 

16

 

Узагальнення і систематизація знань з теми «Структура клітини»

 

                                             

                                              Тема3. Принципи функціонування клітини

                                              ( 6 год )

 

17

 

Обмін речовин та енергії.

Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах.

 

18

 

Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання.

 

19

 

Фотосинтез: світлова та темнова фаза

 

20

 

Хемосинтез.

 

21

 

Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах

 

22

 

Контрольна робота №1

 

                                            

 

                                                

                                              

 

 

                                              

 

 

                                               Тема4. Збереження та реалізація спадкової                 

                                                інформації ( 11 год )

 

23

 

Гени та геноми.

 

24

 

Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів.

 

25

 

Транскрипція. Основні типи РНК.

 

26

 

Генетичний код. Біосинтез білка

 

27

 

Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК.

 

28

 

Практична робота

1.Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції

 

29

 

Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Лабораторне дослідження:

фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі).

 

30

 

Мейоз. Рекомбінація ДНК.

 

31

 

Статеві клітини та запліднення.

 

32

 

Етапи індивідуального розвитку.

 

33

 

Узагальнення і систематизація знань з теми «Збереження та реалізація спадкової інформації»

 

                                               

                              Тема5. Закономірності успадкування ознак  (10 год +1 год )

 

34

 

Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі.

 

35

 

Закони Менделя.

 

36

 

Ознака як результат взаємодії генів

 

37

 

Практична  робота№2 Складання схем схрещування.

 

38

 

Поняття про зчеплення генів і кросинговер.

 

39

 

Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю.

 

40

 

Форми мінливості. Лабораторне дослідження мінливості в рослин і тварин.

 

41

 

Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій.

 

42

 

Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування. Проект

Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня)

 

43

 

Сучасні методи молекулярної генетики.

 

44

 

Узагальнення і систематизація знань з теми «Закономірності успадкування ознак»

 

                                              

                                             Тема6. Еволюція органічного світу  (7 год )

 

45

 

Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна. Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції.

 

46

 

Популяції живих організмів та їх основні характеристики.

 

47

 

Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін.

 

48

 

Механізми видоутворення.

 

49

 

Еволюція людини. Етапи еволюції людини.

 

50

 

Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя

 

51

 

Узагальнення і систематизація знань з теми «Еволюція органічного світу»

 

                                            

                                    Тема7.  Біорізноманіття розглядається опційно ( 4 год )

 

52

 

Основи еволюційної філогенії та систематики.

 

53

 

Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти.

 

54

 

Огляд основних еукаріотичних таксонів

 

55

 

Неклітинні форми життя: віруси.

 

                                           

                                            Тема8. Надорганізмові біологічні системи  (7 год )

 

56

 

Екосистема. Різноманітність екосистем.

 

57

 

Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах.

 

58

 

Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори.

Проект (дослідницький)

Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості

 

59

 

Стабільність екосистем та причини її порушення.

 

60

 

Біосфера як цілісна система.

 

61

 

Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища.

 

 

62

 

Контрольна робота №2

 

                                           

                                            Тема9. Біологія як основа біотехнології та

                                            медицини (6 год + 1 год )

 

63

 

Поняття про селекцію. Введення в культуру рослин. Методи селекції рослин.

 

64

 

Одомашнення тварин. Методи селекції тварин.

 

65

 

Огляд традиційних біотехнологій.

 

66

 

Основи генетичної та клітинної інженерії.

 

67

 

Генетично модифіковані організми

 

68

 

Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині

 

69

 

Узагальнення і систематизація знань з теми «Біологія як основа біотехнології та медицини»

 

                                          

                                                    Узагальнення ( 1 год )

 

70

 

Основні загальні властивості живих організмів

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Планування
Додано
3 березня 2021
Переглядів
1082
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку