Календарно – тематичне планування уроків
з біології у 7-9 класах
Вчитель біології: Гетун Руслана Анатоліївна
Біологія
7 клас
( 70 годин – 2 години на тиждень, з них 6 години - резервні )
Навчальна програма: Біологія для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів ( оновлена ). Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 №804.
Навчальний підручник: Біологія: підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл./ Н.В.Запорожець – Харків: Ранок, 2015.
№ уроку |
Дата проведення |
Зміст навчального матеріалу |
Домашнє завдання |
Вступ ( 4 год )
|
|||
1 |
|
Основні відмінності тварин від рослин та грибів. Особливості живлення тварин. |
|
2 |
|
Будова тварин: клітини |
|
3 |
|
Будова тварин: тканини |
|
4 |
|
Органи та системи органів. |
|
Тема1. Різноманітність тварин ( 26 год + 2 год )
|
|||
5 |
|
Способи класифікації тварин (за середовищем існування, способом пересування, способом життя тощо). |
|
6 |
|
Кишковопорожнинні: особливості будови, способу життя. |
|
7 |
|
Різноманітність кишковопорожнинних, їх роль у природі та значення в житті людини |
|
8 |
|
Кільчасті черви: особливості будови, способу життя Лабораторне дослідження: зовнішньої будови та руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника). |
|
9 |
|
Різноманітність кільчастих червів, їх роль у природі та значення в житті людини. |
|
10 |
|
Узагальнення і систематизація знань з тем «Вступ. Різноманітність тварин ч.1.» |
|
11 |
|
Членистоногі. |
|
12 |
|
Ракоподібні: : особливості будови, способу життя, різноманітність, їх роль у природі та значення в житті людини |
|
13 |
|
Павукоподібні: особливості будови, способу життя, різноманітність, їх роль у природі та значення в житті людини |
|
14 |
|
Комахи: особливості будови, способу життя Практична робота№1 Виявлення прикладів пристосувань до способу життя в комах |
|
15 |
|
Різноманітність комах, роль в природі та значення в житті людини |
|
16 |
|
Молюски: особливості будови, способу життя. Лабораторне дослідження будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків |
|
17 |
|
Різноманітність молюсків, їх роль у природі та значення в житті людини. |
|
18 |
|
Паразитичні безхребетні тварини. |
|
19 |
|
Міні – проект ( за вибором ) |
|
20 |
|
Контрольна робота №1 |
|
21 |
|
Риби: особливості будови, способу життя. |
|
22 |
|
Різноманітність риб, їх роль у природі та значення в житті людини |
|
23 |
|
Амфібії: особливості будови, способу життя. Різноманітність амфібій, їх роль у природі та значення в житті людини. |
|
24 |
|
Рептилії: особливості будови, способу життя. Різноманітність рептилій, їх роль у природі та значення в житті людини. |
|
25 |
|
Птахи: особливості будови та способу життя. |
|
26 |
|
Різноманітність птахів, їх роль у природі та значення в житті людини. |
|
27 |
|
Практична робота№2 Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів. |
|
28 |
|
Ссавці: особливості будови та способу життя. |
|
29 |
|
Різноманітність ссавців, їх роль у природі та значення в житті людини. |
|
30 |
|
Практична робота №3 Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування. |
|
31 |
|
Екскурсія. Різноманітність тварин свого краю |
|
32 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми «Різноманітність тварин» ч.2 |
|
Тема2. Процеси життєдіяльності тварин ( 16 год+2 год )
|
|||
33 |
|
Живлення і травлення. Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Різноманітність травних систем. |
|
34 |
|
Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність. Значення процесів дихання. |
|
35 |
|
Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції. |
|
36 |
|
Практична робота №4 Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин. |
|
37 |
|
Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин. |
|
38 |
|
Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи. |
|
39 |
|
Практична робота №5 Порівняння будови скелетів хребетних тварин |
|
40 |
|
Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин. |
|
41 |
|
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Лабораторне дослідження: особливостей покривів тіла тварин. |
|
42 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми «Процеси життєдіяльності тварин ч.1.» |
|
43 |
|
Нервова система, її значення, розвиток у різних тварин. |
|
44 |
|
Практична робота №6 Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях). |
|
45 |
|
Органи чуття , їх значення |
|
46 |
|
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин. Статеві клітини та запліднення. |
|
47 |
|
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). |
|
48 |
|
Періоди та тривалість життя тварин. Лабораторне дослідження: визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб). |
|
49 |
|
Захист міні – проектів ( тематика за вибором учителя ) |
|
50 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми «Процеси житєдіяльності тварин ч.2.» |
|
Тема3.Поведінка тварин ( 10 год )
|
|||
51 |
|
Поведінка тварин, методи її вивчення. Вроджена і набута поведінка. Лабораторне дослідження: спостереження за поведінкою тварин (вид визначається вчителем). |
|
52 |
|
Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин. |
|
53 |
|
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство ), територіальна, соціальна. |
|
54 |
|
Ієрархія у групі. Комунікація тварин. |
|
55 |
|
Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. |
|
56 |
|
Практична робота №7 Визначення форм поведінки ( або типів угруповань) тварин (за відеоматеріалами або описом ) |
|
57 |
|
Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність. Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення. |
|
58 |
|
Захист міні – проектів ( за вибором ) |
|
59 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми «Поведінка тварин» |
|
60 |
|
Контрольна робота № 2 |
|
Тема4. Організми і середовище існування ( 6 год + 2 год )
|
|||
61 |
|
Поняття про екосистему та чинники середовища. |
|
62 |
|
Ланцюги живлення. Кругообіг речовин і потік енергії в екосистемі. |
|
63 |
|
Співіснування організмів в угрупованнях. |
|
64 |
|
Екскурсія. Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні |
|
65 |
|
Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна етика. |
|
66 |
|
Природоохоронні території. Червона книга України. |
|
68 |
|
Міні-проект(тематика за вибором учителя) |
|
69 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми «Організми і середовище існування» |
|
Узагальнення ( 2 год )
|
|||
69 |
|
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин — свідчення єдності живої природи. |
|
70 |
|
Узагальнення курсу |
|
Біологія
8 клас
( 70 годин – 2 години на тиждень, з них 4 години - резервні )
Навчальна програма: Біологія для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів ( оновлена ). Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 №804.
Навчальний підручник: Біологія: підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл./ В.І.Соболь – Камянець- Подільський: Абетка, 2016.
№ уроку |
Дата проведення |
Зміст навчального матеріалу |
Домашнє завдання |
Вступ ( 2 год )
|
|||
1 |
|
Первинний інструктаж з техніки безпеки на уроці біології. Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину. Методи дослідження організму людини. |
|
2 |
|
Значення знань про людину для збереження її здоров’я. |
|
Тема1. Організм людини як біологічна система ( 7 год )
|
|||
3 |
|
Організм людини як біологічна система. |
|
4 |
|
Різноманітність клітин організму людини |
|
5 |
|
Тканини. Лабораторне дослідження: ознайомлення з препаратами тканин людини |
|
6 |
|
Органи. Фізіологічні системи. |
|
7 |
|
Поняття про механізми регуляції. Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга. |
|
8 |
|
Імунна регуляція та гуморальна регуляція. Поняття про гормони |
|
9 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми «Організм людини як біологічна система» |
|
Тема2. Опора та рух ( 6 год )
|
|||
10 |
|
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції. Кістки, хрящі. Лабораторне дослідження мікроскопічної будови кісткової, хрящової тканин опорно-рухової системи. |
|
11 |
|
Огляд будови скелета. З’єднання кісток. |
|
12 |
|
Функції та будова скелетних м’язів. Основні групи скелетних м’язів. Лабораторне дослідження мікроскопічної будови м’язової тканини |
|
13 |
|
Робота м’язів. Втома м’язів. Лабораторне дослідження розвитку втоми при статичному та динамічному навантаженні; впливу ритму й навантаження на розвиток втоми |
|
14 |
|
Розвиток опорно-рухової системи людини з віком. Профілактика порушень опорно-рухової системи. Надання першої допомоги при ушкодженнях Проект(тематика за вибором учителя) |
|
15 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми «Опора та Рух» |
|
Тема3. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини ( 3 год )
|
|||
16 |
|
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини — основна властивість живого. Дослідницький практикум Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла. |
|
17 |
|
Харчування й обмін речовин. Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів. Харчові та енергетичні потреби людини. |
|
18 |
|
Значення компонентів харчових продуктів. Проект Збалансоване харчування (або тематика за вибором учителя) |
|
Тема4. Травлення ( 6 год )
|
|||
19 |
|
Значення травлення. Система органів травлення. Дослідницький практикум Дія ферментів слини на крохмаль |
|
20 |
|
Травлення в ротовій порожнині. Ковтання Лабораторні дослідження зовнішньої будови зубів (за муляжами, моделями). |
|
21 |
|
Травлення в шлунку |
|
22 |
|
Травлення в кишечнику: перистальтика, всмоктування. |
|
23 |
|
Регуляція травлення. Харчові розлади та їх запобігання. |
|
24 |
|
Узагальнення і систематизація знань з тем «Обмін речовин і перетворення енергії в клітині. Травлення» |
|
Тема5. Дихання ( 4 год +1 год )
|
|||
25 |
|
Значення дихання |
|
26 |
|
Система органів дихання |
|
27 |
|
Дихальні рухи. Газообмін у легенях і тканинах |
|
28 |
|
Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів. Профілактика захворювань дихальної системи |
|
29 |
|
Контрольна робота №1 |
|
Тема6. Транспорт речовин (7 год +1 год)
|
|||
30 |
|
Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. |
|
31 |
|
Кров, її склад та функції. Лімфа. Лабораторна робота: Мікроскопічна будова крові людини. |
|
32 |
|
Групи крові та переливання крові. Зсідання крові |
|
33 |
|
Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація. Алергія. СНІД |
|
34 |
|
Система кровообігу. Серце: будова та функції. Робота серця. |
|
35 |
|
Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. Лабораторне дослідження: вимірювання частоти серцевих скорочень |
|
36 |
|
Серцево-судинні хвороби та їх профілактика. Кровотечі. Дослідницький практикум Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня |
|
37 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми «Транспорт речовин» |
|
Тема7. Виділення . Терморегуляція ( 4 год )
|
|||
38 |
|
Виділення — важливий етап обміну речовин. Будова та функції сечовидільної системи. |
|
39 |
|
Захворювання нирок та їх профілактика |
|
40 |
|
Значення і будова шкіри. Проект. Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою (або тематика за вибором учителя). |
|
41 |
|
Терморегуляція. Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри (опіки, обмороження), тепловому та сонячному ударі. Захворювання шкіри та їх профілактика |
|
Тема8. Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система (5 год )
|
|||
42 |
|
Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини |
|
43 |
|
Спинний мозок. Лабораторне дослідження вивчення будови спинного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами). |
|
44 |
|
Головний мозок. Лабораторне дослідження: вивчення будови головного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами). |
|
45 |
|
Поняття про соматичну нервову систему. Вегетативна нервова система. |
|
46 |
|
Профілактика захворювань нервової системи. Узагальнення і систематизація знань з тем « Виділення. Терморегуляція. Зв'язок організму із зовнішнім середовищем. Нервова система» |
|
Тема9. Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи (7 год +1 год )
|
|||
47 |
|
Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова. |
|
48 |
|
Зорова сенсорна система. Око. Лабораторне дослідження: виявлення сліпої плями на сітківці ока |
|
49 |
|
Сприйняття світла, кольору, простору. Гігієна зору. Лабораторне дослідження: визначення акомодації ока |
|
50 |
|
Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху. Лабораторне дослідження: вимірювання порога слухової чутливості. |
|
51 |
|
Сенсорні системи смаку, нюху |
|
52 |
|
Сенсорні системи рівноваги, руху |
|
53 |
|
Сенсорні системи дотику, температури, болю. Дослідницький практикум Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри. |
|
54 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми « Зв'язок організму із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи» |
|
Тема10. Вища нервова діяльність ( 7 год +1 год )
|
|||
55 |
|
Поняття про вищу нервову діяльність і її основні типи. Дослідницький практикум Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту. |
|
56 |
|
Безумовні рефлекси. Інстинкти. Лабораторне дослідження: визначення реакції зіниць на світло |
|
57 |
|
Умовні рефлекси. |
|
58 |
|
Навчання |
|
59 |
|
Мова і мислення |
|
60 |
|
Свідомість. Память Лабораторне дослідження: дослідження різних видів пам’яті. |
|
61 |
|
Сон. Біоритми. |
|
62 |
|
Контрольна робота №2 |
|
Тема11. Ендокринна система ( 3 год )
|
|||
63 |
|
Ендокринна система |
|
64 |
|
Залози внутрішньої та змішаної секреції |
|
65 |
|
Профілактика захворювань ендокринної системи. Взаємодія регуляторних систем Проект. Йододефіцит в організмі людини, його наслідки та профілактика (або тематика за вибором учителя) |
|
Тема12. Розмноження та розвиток людини ( 4 год )
|
|||
66 |
|
Будова та функції репродуктивної системи |
|
67 |
|
Статеві клітини. Менструальний цикл |
|
68 |
|
Запліднення. Вагітність. Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції |
|
69 |
|
Постембріональний розвиток людини. Репродуктивне здоровя. Узагальнення і систематизація знань з тем «Ендокринна система. Розмноження та розвиток людини» |
|
Узагальнення ( 1 год )
|
|||
70 |
|
Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму |
|
Біологія
9 клас
( 70 годин – 2 години на тиждень, з них 2 години - резервні )
Навчальна програма: Біологія для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів ( оновлена ). Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 №804.
Навчальний підручник: Біологія: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл./ К.М.Задорожний. – Харків: Ранок, 2017.
№ уроку |
Дата проведення |
Зміст навчального матеріалу |
Домашнє завдання |
Вступ ( 2 год )
|
|||
1 |
|
Первинний інструктаж з техніки безпеки на уроці біології. Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук. |
|
2 |
|
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень |
|
Тема1. Хімічний склад клітини як біологічна система ( 8 год )
|
|||
3 |
|
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. |
|
4 |
|
Поняття про біологічні макромолекули – біополімери. |
|
5 |
|
Білки, їхня структурна організація та основні функції. |
|
6 |
|
Ферменти, їхня роль у клітині. Лабораторне дослідження: властивостей ферментів. |
|
7 |
|
Вуглеводи |
|
8 |
|
Ліпіди. |
|
9 |
|
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ. Практична робота № 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот |
|
10 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми «Хімічний склад клітини» |
|
Тема2. Структура клітини ( 6 год )
|
|||
11 |
|
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії. |
|
12 |
|
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана |
|
13 |
|
Цитоплазма та основні клітинні органели. |
|
14 |
|
Ядро, його структурна організація та функції. |
|
15 |
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина. Лабораторна робота №1 Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин. |
|
16 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми «Структура клітини» |
|
Тема3. Принципи функціонування клітини ( 6 год )
|
|||
17 |
|
Обмін речовин та енергії. Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. |
|
18 |
|
Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання. |
|
19 |
|
Фотосинтез: світлова та темнова фаза |
|
20 |
|
Хемосинтез. |
|
21 |
|
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах |
|
22 |
|
Контрольна робота №1 |
|
Тема4. Збереження та реалізація спадкової інформації ( 11 год )
|
|||
23 |
|
Гени та геноми. |
|
24 |
|
Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. |
|
25 |
|
Транскрипція. Основні типи РНК. |
|
26 |
|
Генетичний код. Біосинтез білка |
|
27 |
|
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК. |
|
28 |
|
Практична робота 1.Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
|
29 |
|
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Лабораторне дослідження: фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі). |
|
30 |
|
Мейоз. Рекомбінація ДНК. |
|
31 |
|
Статеві клітини та запліднення. |
|
32 |
|
Етапи індивідуального розвитку. |
|
33 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми «Збереження та реалізація спадкової інформації» |
|
Тема5. Закономірності успадкування ознак (10 год +1 год )
|
|||
34 |
|
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі. |
|
35 |
|
Закони Менделя. |
|
36 |
|
Ознака як результат взаємодії генів |
|
37 |
|
Практична робота№2 Складання схем схрещування. |
|
38 |
|
Поняття про зчеплення генів і кросинговер. |
|
39 |
|
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
|
40 |
|
Форми мінливості. Лабораторне дослідження мінливості в рослин і тварин. |
|
41 |
|
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. |
|
42 |
|
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування. Проект Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня) |
|
43 |
|
Сучасні методи молекулярної генетики. |
|
44 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми «Закономірності успадкування ознак» |
|
Тема6. Еволюція органічного світу (7 год )
|
|||
45 |
|
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна. Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції. |
|
46 |
|
Популяції живих організмів та їх основні характеристики. |
|
47 |
|
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін. |
|
48 |
|
Механізми видоутворення. |
|
49 |
|
Еволюція людини. Етапи еволюції людини. |
|
50 |
|
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя |
|
51 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми «Еволюція органічного світу» |
|
Тема7. Біорізноманіття розглядається опційно ( 4 год )
|
|||
52 |
|
Основи еволюційної філогенії та систематики. |
|
53 |
|
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти. |
|
54 |
|
Огляд основних еукаріотичних таксонів |
|
55 |
|
Неклітинні форми життя: віруси. |
|
Тема8. Надорганізмові біологічні системи (7 год )
|
|||
56 |
|
Екосистема. Різноманітність екосистем. |
|
57 |
|
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах. |
|
58 |
|
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори. Проект (дослідницький) Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості |
|
59 |
|
Стабільність екосистем та причини її порушення. |
|
60 |
|
Біосфера як цілісна система. |
|
61 |
|
Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища.
|
|
62 |
|
Контрольна робота №2 |
|
Тема9. Біологія як основа біотехнології та медицини (6 год + 1 год )
|
|||
63 |
|
Поняття про селекцію. Введення в культуру рослин. Методи селекції рослин. |
|
64 |
|
Одомашнення тварин. Методи селекції тварин. |
|
65 |
|
Огляд традиційних біотехнологій. |
|
66 |
|
Основи генетичної та клітинної інженерії. |
|
67 |
|
Генетично модифіковані організми |
|
68 |
|
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині |
|
69 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми «Біологія як основа біотехнології та медицини» |
|
Узагальнення ( 1 год )
|
|||
70 |
|
Основні загальні властивості живих організмів |
|