Календарно-тематичний план
з всесвітньої історії на
2023 – 2024 навчальний рік для 7 класу
Оновлена навчальна програма для всесвітньої історії 7 класу згідно наказу Міністерства освіти і науки України
від 03 серпня 2022 року № 698
Кількість годин – 35 годин на рік, 1 година на тиждень.
№ |
Дата |
Тема уроку |
Ключові компетентності |
Очікувані результати |
|||||||
|
|
Повторення. Велике переселення народів. Розселення слов’ян. Практична робота: внести у синхронізовану хронологічну таблицю відомості про Велике переселення народів( зразок табл. у програмі) |
- Спілкування державною мовою - Спілкування іноземними мовами - використання слів іншомовного походження, вміння пояснювати ці слова та використовувати їх у власному мовленні; знаходити українські відповідники іншомовним термінам; - Соціальна та громадянська - Математична -Інформаційна |
Знати: – хронологічні межі та періодизацію Середньовіччя, час Великого переселення народів; – види джерел з історії Середньовіччя; – напрямки Великого переселення народів і розселення слов’ян. Розуміти: – Середні віки (Середньовіччя) як період між історією Стародавнього світу та Новою історією; – Середні віки в Україні як княжу добу, періоди якої збігаються з відповідними періодами європейської історії, а саме: а) період становлення племінних князівств i союзів (V–IX ст.) – з добою раннього Середньовіччя (середина V ст. – кінець IХ ст.); б) період існування Русі (IX–XIII ст.) – з добою зрілого Середньовіччя (Х–ХІІІ ст.); в) період удільних князівств (XIII–XV/XVI ст.) – з добою пізнього Середньовіччя (XІV–XV ст.); – як користуватися підручниками з історії України та всесвітньої історії для 7 класу на уроці й удома. Уміти: – охарактеризувати первісні часи та історію Стародавнього світу; – перелічити цивілізаційні здобутки населення України стародавніх часів; – назвати хронологічні межі та періодизацію Середніх віків; – укласти синхронізовану хронологічну таблицю «Європа в добу Середньовіччя». |
|||||||
|
|
Вступ: Середньовіччя як період розвитку людства. Періодизація. |
|||||||||
РОЗДІЛ 1. ПЕРШІ СЕРЕДНЬОВІЧНІ ДЕРЖАВИ |
|||||||||||
|
|
Утворення варварських королівств. Франкська держава. Хлодвіг. |
- Спілкування державною мовою - Спілкування іноземними мовами - Соціальна та громадянська - Математична -Інформаційна -Загальнокультурна. |
Знати: – хронологічні межі існування Франкського королівства, час утворення Франкської та Візантійської імперій, виникнення ісламу; – територію «варварських королівств», імперії Карла Великого, напрямки завойовницьких походів арабів. Розуміти: – поняття «варварське королівство», «експансія», «іслам», «Коран», «халіфат». Уміти: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про Велике переселення народів, Франкську та Візантійську імперії, перші Арабські халіфати (Омейядів і Аббасидів); – показати на карті «варварські» королівства, імперію Карла Великого, Візантію, напрямки завойовницьких походів арабів, Арабський халіфат; – схарактеризувати організацію влади у «варварських королівствах», Франкській та Візантійській імперіях, перших Арабських халіфатах; – визначити наслідки Великого переселення народів, розпаду імперії Карла Великого, виникнення ісламу й арабської експансії. |
|||||||
|
|
Імперія франків. Карл Великий та його завоювання. Розподіл імперії. |
|||||||||
|
|
Візантійська імперія доби Юстиніана. Розквіт Візантії за Македонської династії та династії Комнінів. |
|||||||||
|
|
Культура Візантії. |
|||||||||
|
|
Природно-географічні умови Аравії. Виникнення ісламу. Мухаммед. |
|||||||||
|
|
Арабські завоювання та халіфати. Розвиток арабо-мусульманської культури. |
|||||||||
|
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
|||||||||
РОЗДІЛ 2. СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ СВІТ ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ |
|||||||||||
|
|
Зв'язок людини і природи. Рух населення. Внутрішня і воєнна колонізація |
- Спілкування державною мовою - Спілкування іноземними мовами -Соціальна та громадянська - Математична - Інформаційна -Загальнокультурна. |
Знати: – основні стани середньовічного суспільства; – найбільші міста Європи, основні торговельні шляхи Середньовіччя, територію поширення християнства. Розуміти: – станове суспільство як суспільство з ієрархічно вибудуваною соціальною структурою, кожна з великих соціальних груп (станів) якого – відносно замкнена та умовно об’єднана своїми правовим і економічним становищем у суспільстві; – причини і наслідки внутрішньої і зовнішньої колонізації середньовічної Європи; – роль християнської церкви в Середньовіччі; – поняття «васалітет», «внутрішня колонізація», «Ганза», «гільдія», «єпархія», «зовнішня колонізація», «лихварство», «майстер», «міська комуна», «підмайстер», «суспільний стан», «учень», «феод», «феодалізм», «феодальна драбина», «церковна ієрархія», «цех». Уміти: – показати на карті найбільші міста Європи, основні торговельні шляхи Середньовіччя, територію поширення християнства; – описати повсякденне життя у феодальному замку, міському будинку (майстерня, крамниця), селянській господі; – схарактеризувати соціальне становище і роль кожного з основних станів середньовічного суспільства. |
|||||||
|
|
Середньовічне європейське суспільство. Організація християнської церкви. Практична робота: зіставити (на основі витягів з доступних джерел) правове становище різних груп середньовічного населення Західної Європи. |
|||||||||
12. |
|
Середньовічне місто. Повсякденне життя Практична робота: підготувати (з використанням кількох видів джерел) і представити усне повідомлення (п’єску, живу картинку) на теми «У феодальному замку», «У міському будинку (майстерні, крамниці)», «У селянській господі» (на вибір учителя/учениця або учнів/учениць); |
|||||||||
РОЗДІЛ 3. МАТЕРІАЛЬНИЙ І ДУХОВНИЙ СВІТ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ |
|||||||||||
13. |
|
Церковний розкол 1054 р. Католицька церква в ХІ–ХV cт. Тома Аквінський. Середньовічні єресі й боротьба з ними. Практична робота: внести у синхронізовану хронологічну таблицю відомості про розкол християнської церкви; позначити на контурній карті межі поширення впливу католицької і православної церков. |
- Спілкування державною мовою - Спілкування іноземними мовами - Соціальна та громадянська - Математична - Інформаційна -Загальнокультурна |
Знати: – хронологічні межі Раннього Відродження, дату розколу християнської церкви, час винайдення книгодрукування; – основні наукові й технічні досягнення Середньовіччя; – університетські центри Середньовіччя, межі поширення впливу католицької та православної церков. Розуміти: – основні відмінності між католицизмом і православ’ям; – роль вчення Томи Аквінського у формуванні європейської правової системи; – значення книгодрукування для розвитку європейської культури; – історичне значення технічних досягнень Середньовіччя; наукових праць (відкриттів і винаходів) Роджера Бекона, Йоганна Гутенберга, П’єра Абеляра, художньої творчості Данте, Петрарки, Боттічеллі, Донателло та ін.; – поняття «Альбігойські війни», «вітраж», «готичний стиль», «гуманізм», «єретик», «інквізиція», «Раннє Відродження», «романський стиль», «університет». Уміти: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про розкол християнської церкви, поширення романського і готичного мистецьких стилів, книгодрукування, Раннє Відродження; – показати на карті університетські центри й міста, пов’язані з початком Відродження; межі поширення впливу католицької і православної церков; – обґрунтовано оцінити вплив церкви на культуру й освіту; – визначити причини і наслідки виникнення університетів; поширення ідей гуманізму і культури Раннього Відродження; – розпізнати будівлі (храми) романського і готичного стилів. |
|
|
|
||||
14. |
|
Середньовічні школи та університети. Наукові й технічні досягнення. Книгодрукування.» Практична робота. Повсякденне життя середньовічного студента/учня описати (на основі доступних джерел) |
|
|
|
||||||
15. |
|
Архітектура і мистецтво. Раннє Відродження. Гуманізм. Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про час поширення романського і готичного мистецьких стилів, раннє Відродження; |
|
|
|
||||||
16. |
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
|
|
|||||||
РОЗДІЛ 4. ЄВРОПЕЙСЬКЕ СУСПІЛЬСТВО І ДЕРЖАВИ В X – XV СТОЛІТТЯХ |
|||||||||||
17. |
|
Скандинавія в добу середньовіччя. Походи вікінгів та їхні завоювання. Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про походи вікінгів, нормандське завоювання Англії; позначити на контурній карті напрямки походів вікінгів, |
- Спілкування державною мовою - Спілкування іноземними мовами - Соціальна та громадянська - Математична; - Інформаційна -Загальнокультурна. |
Знати: – час походів вікінгів, нормандського завоювання Англії, «Хрестових походів», Реконкісти, Столітньої війни, «Війни троянд»; – дати утворення Священної Римської імперії, початку скликання англійського парламенту та Генеральних штатів у Франції, ухвалення «Великої хартії вольностей»; – території походів вікінгів, «Хрестових походів». Розуміти: – причини політичного роздроблення держав Західної Європи та мотиви «Хрестових походів»; – суспільне значення самопожертви Жанни д’Арк; – значення формулювання принципу недоторканності особи для становлення правової культури європейської цивілізації; – феодально-теократичний характер Священної Римської імперії; – поняття «вікінги», «Генеральні штати», «династична унія», «духовно-рицарські ордени», «парламент» («кортеси», «сейм»), «Реконкіста», «станово-представницька монархія», «теократія», «феодальна роздробленість», «Хрестові походи». Уміти: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про походи вікінгів, формування середньовічних держав (від роздробленості до станово-представницьких монархій або республік), «Хрестові походи» і держави хрестоносців; – показати на карті території Королівства Іспанія, Королівства Франція, Королівства Англія, Священної Римської імперії, італійських торговельних республік, напрямки походів вікінгів, «Хрестових походів», торговельні шляхи, якими користувались італійські міста-держави; – розкрити сутність та історичне значення діяльності Жанни д’Арк; – описати і порівняти формування станово-представницької монархії у Франції та в інших державах Західної Європи; – схарактеризувати організацію влади в торговельних містах-державах (Генуї, Венеції та ін.); напрямки внутрішньої й зовнішньої політики європейських правителів (Ізабелль I і Фернандо II, Луї ХІ, Генрі ІІ Плантагенета, інших); – визначити наслідки «Хрестових походів», Реконкісти, Столітньої війни, «Війни троянд». |
|||||||
18. |
|
Хрестові походи. Держави хрестоносців. Духовно-рицарські ордени. Середньовічні держави: від роздробленості до станово-представницьких монархій. Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про Хрестові походи, позначити на контурній карті територію поширення християнства, Хрестових походів |
|||||||||
19. |
|
Реконкіста. Династична унія Ізабелль I і Фернандо II та утворення Королівства Іспанія. Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про Реконкісту, утворення королівства Іспанія, позначити на контурній карті кордони Королівства Іспанія. |
|||||||||
20. |
|
Франція у ХІ–ХV ст. Початок Столітньої війни. Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про Столітню війну, перше скликання Генеральних штатів у Франції позначити на контурній карті кордони Королівства Франція |
|||||||||
21. |
|
Столітня війна. Жанна д’Арк. Консолідація влади в руках французьких королів. Людовік ХІ. |
|||||||||
22. |
|
Англія в ХІ–ХV ст. Генрі ІІ Плантагенет. |
|||||||||
23. |
|
«Велика хартія вольностей». Війна троянд. Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про перше скликання англійського парламенту позначити на контурній карті кордони Королівства Англія |
|||||||||
24. |
|
Священна Римська імперія: устрій та боротьба за політичний провід між світськими і духовними володарями Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про утворення Священної Римської імперії, позначити на контурній карті кордони Священної Римської імперії, |
|||||||||
25. |
|
Італійські торговельні республіки (Генуя, Венеція). Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про позначити на контурній карті кордони італійських торговельних республік, найбільші міста Європи, основні торговельні шляхи Середньовіччя |
|||||||||
26. |
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
|||||||||
РОЗДІЛ 5. КРАЇНИ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ТА СХІДНОЇ ЄВРОПИ В X – XV СТ. |
|||||||||||
27. |
|
Чернечі лицарські ордени ( Тевтонський, Лівонський, орден Мечоносців) та християнізація Східної Європи. |
- Спілкування державною мовою - Спілкування іноземними мовами - Соціальна та громадянська - Математична - Інформаційна -Загальнокультурна. |
Знати: – час гуситських війн, монгольської навали на Східну Європу, утворення Польського, Угорського, Чеського королівств, Османської імперії, Золотої Орди, Новгородської боярської республіки, Великого князівства Московського, дату Грюнвальдської битви, падіння Константинополя; – території Польщі, Угорщини, Чехії, Великого князівства Московського та Новгородської боярської республіки, Золотої Орди, напрямки походів монголів. Розуміти: – наслідки панування монголів (Золотої Орди) для суспільств Східної Європи; – особливості підпорядкування Московського князівства Монгольській імперії (Золотій Орді); – роль чернечих лицарських орденів (Тевтонського, Лівонського та ордену Мечоносців) у християнізації Східної Європи; – значення Грюнвальдської битви для народів Східної Європи; – поняття «боярська республіка», «гусити», «гуситські війни». Уміти: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про утворення Польського, Угорського, Чеського королівств, Османської імперії, Новгородської боярської республіки, Великого князівства Московського, падіння Візантійської і становлення Османської імперії, гуситські війни, правління володарів держав Східної та Центральної Європи; – показати на карті території Польського, Угорського, Чеського королівств, Османської імперії, Золотої Орди, Новгородської боярської республіки, Великого князівства Московського, місце Грюнвальдської битви, територію поширення гуситського руху і гуситських воєн, напрямки завойовницьких походів турків-османів; – схарактеризувати внутрішню та зовнішню політику правителів держав Східної Європи; діяльність Яна Гуса; – обґрунтувати думку про взаємодію та зіткнення на теренах Центрально-Східної Європи візантійської, руської та західноєвропейської (католицької) культурних традицій. |
|||||||
28. |
|
Велике князівство Литовське за правління Ольгерда (Дмитра) Гедиміновича. Польське королівство за Казимира ІІІ. Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості проутворення Польського королівства, правління володарів держав Східної та Центральної Європи позначити на контурній карті територію Польського королівства |
|||||||||
29. |
|
Угорське королівство за Іштвана І. Ян Гус. Гуситські війни у Чехії. Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про утворення Угорського, Чеського королівств, гуситські війни, правління володарів держав Східної та Центральної Європи; позначити на контурній карті території Угорського, Чеського королівств, територію поширення гуситського руху і гуситських воєн. |
|||||||||
30. |
|
Монгольське панування. Новгородська боярська республіка. Устрій та територіальні надбання Великого князівства Московського XIV – на початку XVІ ст. Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про утворення Новгородської боярської республіки, Великого Московського князівства, Грюнвальдську битву, правління володарів держав Східної та Центральної Європи; позначити на контурній карті території Золотої Орди, Новгородської боярської республіки, Великого князівства Московського, місце Грюнвальдської битви. |
|||||||||
31. |
|
Утворення Османської імперії. Правління Мехмеда ІІ. Культура Османської імперії. Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про утворення Османської імперії, падіння Константинополя; позначити на контурній карті території Османської імперії, напрямки завойовницьких походів турків-османів. |
|||||||||
Розділ 6. СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ СХІД |
|||||||||||
32. |
|
Держава і суспільство в середньовічному Китаї. Досягнення китайської культури. |
- Спілкування державною мовою - Спілкування іноземними мовами - Соціальна та громадянська - Математична - Інформаційна -Загальнокультурна |
Знати: – території середньовічних Індії та Китаю. Розуміти: – значення культурних досягнень середньовічних Китаю та Індії для формування європейського культурного простору; – поняття «індуїзм», «каста», «Піднебесна імперія». Уміти: – показати на карті території середньовічних Індії, Китаю та Японії; – розповісти про пам’ятки культури Індії, Китаю та Японії епохи Середньовіччя. |
|||||||
33. |
|
Індія в період політичної децентралізації (дроблення). Делійський султанат. Досягнення індійської культури. |
|||||||||
34. |
|
Середньовічна Японія. |
|||||||||
35. |
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
|||||||||
Схвалено педагогічною радою
Глиницького ЗЗСО І – ІІІ ст.
Протокол № від