Календарно-тематичне планування з природознавства
(5 клас)
(70 годин, 2 години на тиждень)
№ |
Тема уроку |
ВСТУП |
|
1 |
Науки, що вивчають природу. |
2 |
Методи вивчення природи. Практичне заняття. Ознайомлення з довідковими виданнями з природничих наук різних типів: енциклопедії, словники, довідники величин, атласами географічних карт, визначниками рослин і тварин, науково-популярною літературою природознавчого змісту, хрестоматіями з природознавства, інтернет-ресурсами тощо. |
3 |
Обладнання для вивчення природи. Практичне заняття. Ознайомлення з простим обладнанням для природничонаукових спостережень та дослідів. |
4 |
Значення природничо-наукових знань для людини. Організація спостережень за тілами живої та неживої природи. Навчальний проект. «Жива і нежива природа навколо нас» |
5 |
Узагальнення знань ТО 1 |
Розділ І. Речовини та явища навколо нас |
|
6 |
Тіла навколо нас. Характеристики тіла, їх вимірювання. |
7 |
Практична робота. Вимірювання маси та розмірів різних тіл. |
8 |
Речовини. Фізичні властивості речовин. Властивості твердих тіл, рідин і газів |
9 |
Атоми і молекули. Дифузія. |
10 |
Практичне заняття. Дослідження залежності швидкості випаровування рідини від температури та площі поверхні. |
11 |
Різноманітність речовин. Неорганічні та органічні речовини у найближчому оточенні людини. |
12 |
Чисті речовини і суміші. |
13 |
Способи розділення сумішей. Практичне заняття. Розділення сумішей фільтруванням. |
14 |
Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність, взаємозв’язок та повторюванність у природі. |
15 |
Механічні та теплові явища |
16 |
Електричні та магнітні явища |
17 |
Звукові та світлові фізичні явища |
18 |
Хімічні явища, їх ознаки. |
19 |
Горіння. Гниття. (Опале листя) |
20 |
Узагальнення знань ТО 2 |
Розділ ІІ. Всесвіт |
|
21 |
Небо і небесна сфера. |
22 |
Небесні світила. Видимі рухи світил. |
23 |
Поняття сузір’я. Значення зоряного неба в історії людства. |
24 |
Небесні тіла. Планети. Сонячна система. Відмінності між планетами. Зоря – самосвітне небесне тіло. Відмінності між зорями. |
25 |
Міжзоряний простір. Зоряні системи — галактики. |
26 |
Всесвіт і його складові. |
27 |
Астрономія – наука, що вивчає Всесвіт. |
28 |
Людина і Всесвіт. Методи та засоби астрономічних досліджень. |
29 |
Навчальний проект. «Наш дім – сонячна система» |
30 |
Навчальний проект. «Наш дім – сонячна система» |
31 |
Узагальнення знань ТО 3 |
Розділ ІІІ. Земля - планета Сонячної системи Тема 1. Земля як планета |
|
32 |
Форма і розміри Землі. Внутрішня будова Землі. |
33 |
Рухи Землі. Пори року. |
34 |
Практичне заняття. Дослідження нагрівання тіл (різних за кольором і прозорістю) променями Сонця |
35 |
Місяць – супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення. |
36 |
Способи зображення Землі. |
37 |
Практичне заняття. Знаходження на карті та глобусі екватора, полюсів, меридіанів, півкуль, материків і частин світу; географічних об’єктів. |
38 |
Ґрунт, його значення. |
39 |
Властивості ґрунту. Догляд за ґрунтом. |
40 |
Повітря – суміш газів. Властивості повітря. Значення повітря |
41 |
Вода на Землі. Властивості води. Три стани води. Колообіг води. |
42 |
Вода – розчинник. Розчинні й нерозчинні речовини. |
43 |
Розчини в природі. Значення води у природі. Використання води людиною. |
44 |
Практичне заняття. Дослідження розчинності речовин (цукру, солі, лимонної кислоти, олії); впливу різних температур на розчинення цукру (солі) у воді; вивчення розчинності речовин: глини, олії, лимонної кислоти. |
45 |
Узагальнення знань ТО 4 |
Тема 2. Планета життя як середовище життя організмів |
|
46 |
Організм і його властивості. Клітинна будова організмів. |
47 |
Різноманітність організмів: Рослини |
48 |
Різноманітність організмів: Тварини |
49 |
Різноманітність організмів: Гриби, Бактерії. |
50 |
Практичне заняття. Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості. |
51 |
Умови життя на планеті Земля. Середовище життя. Чинники середовища. Вплив на організми чинників неживої природи. |
52 |
Навчальний проект «Вирощування найвищої бобової рослини» |
53 |
Навчальний проект «Вирощування найвищої бобової рослини» |
54 |
Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища. Різноманітність середовищ життя і пристосування організмів до життя в кожному з них. |
55 |
Практичне заняття. Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів-визначників, електронних колекцій. |
56 |
Наземно-повітряне середовище життя. |
57 |
Водне середовище життя. |
58 |
Ґрунтове середовище життя. |
59 |
Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами. Співіснування організмів. Угруповання організмів. |
60 |
Екосистеми. |
61 |
Екскурсія до зоопарку, живого куточка, Будинку природи, краєзнавчого музею, на ферму тощо (відповідно до місцевих умов; можливо, віртуальна) |
62 |
Узагальнення знань ТО 5
|
Тема 3. Людина на планеті Земля |
|
63 |
Людина – частина природи. Зв’язок людини з природою. Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини. |
64 |
Екологічні проблеми та їх розв’язування (збереження біологічного різноманіття, боротьба зі знищенням лісів і опустелюванням, захист планети від забруднення різних видів). |
65 |
Практичне заняття. Дослідження екологічних проблем своєї місцевості. |
66 |
Охорона природи. Червона книга України. Практична робота. Складання Червоної книги своєї місцевості. |
67 |
Заповідники, заказники, національні парки та їх значення для збереження природи Землі. |
68 |
Навчальний проект. «Смітити не можна переробляти» (про «друге життя» побутових речей») |
69 |
Узагальнення знань ТО 6 |
70 |
Повторення вивченого |