Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Біологія», 6 клас
70 годин – 2 години на тиждень, із них 6 годин – резервні
Програма: Навчальна програма з біології для 6 – 9 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. |
Підручник: Остапченко Л.І. та ін. Біологія : підруч. для 6-го кл. загальноосвіт. навч. закл. – К. : Генеза, 2014. –224с : іл. |
№ п/п
|
Дата |
Тема уроку |
Домашнє завдання |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
||||||
ВСТУП (4 год.) |
||||||||||
1. |
|
1. Вступ. Біологія – наука про живу природу. |
§1 опрацювати |
Діяльність (уміння) розрізняє: об’єкти живої природи; практикує: метод спостереження біологічних об’єктів |
Знання оперує термінами: - біологія, спостереження, експеримент називає: - основні властивості живого (ріст, розмноження, взаємодія із зовнішнім середовищем); наводить приклади: - основних груп організмів (бактерії, рослини, тварини, гриби); - методів біологічних досліджень організмів (спостереження, опис, порівняння, експеримент) |
|||||
2. |
|
2.Основні властивості живого. |
§2 опрацювати |
|||||||
3. |
|
3. Різноманітність життя на Землі. |
§3 опрацювати |
Ставлення усвідомлює: взаємозв’язки між об’єктами природи робить висновки: про пізнаванність природи оцінює значення: біологічних знань у практичній діяльності людини (медицині, сільському господарстві, у справі охорони природи тощо) |
||||||
4. |
|
4. Методи вивчення організмів. Застосування біологічних знань у діяльності людини. |
§4 опрацювати |
|||||||
ТЕМА 1. КЛІТИНА (11 год.) |
||||||||||
5. |
|
1. Клітина – одиниця будови організмів. Історія вивчення клітини. |
§5 опрацювати |
Діяльність(уміння) розпізнає: - на моделях, фотографіях рослинну і тваринну клітини та їхні складові частини; - на мікропрепаратах рослинних клітин їхні складові; уміє: - налаштувати шкільний оптичний мікроскоп та отримати чітке зображення мікроскопічного об’єкта; - виготовляти прості мікропрепарати рослинних клітин; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням |
Знання оперує термінами: - клітина, клітинна мембрана, клітинна стінка, цитоплазма, ядро, пластиди, мітохондрії, вакуоля називає: - основні елементи світлового мікроскопа; - основні властивості клітини: ріст, поділ, обмін з навколишнім середовищем; наводить приклади: - складових частин клітини (клітинна мембрана, клітинна стінка, цитоплазма, ядро, органели: пластиди, мітохондрії, вакуоля); порівнює: рослинну і тваринну клітину |
|||||
6. |
|
2. Збільшувальні прилади (Лупа. Мікроскоп). Практична робота № 1 Будова світлового мікроскопа та робота з ним. |
§6 опрацювати |
|||||||
7. |
|
3.Виготовлення мікропрепаратів. Практична робота №2 Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа. |
§7 опрацювати |
|||||||
8. |
|
4. Знайомство з клітиною. Клітинна мембрана. |
§8 опрацювати |
|||||||
9. |
|
5. Лабораторне дослідження: Будова клітини (листка елодеї, плоду горобини, кавуна, помідора тощо).
|
Повторити §8 |
|||||||
10. |
|
6. Внутрішнє середовище клітини: цитоплазма та включення. |
§9 опрацювати |
|||||||
11. |
|
7. Основні органели клітини. |
§10 опрацювати |
Ставлення робить висновок: - клітина була відкрита завдяки винаходу мікроскопа; - організми мають клітинну будову; - клітини рослин і тварин мають спільні та відмінні риси будови; усвідомлює: - можливість глибшого дослідження будови клітини за допомогою сучасних приладів (електронний мікроскоп) та методів досліджень; оцінює: внесок учених у розвиток знань про клітину; обґрунтовує судження: клітина – цілісний об’єкт живої природи |
||||||
12. |
|
8. Основні органели клітини (продовження) |
§10 опрацювати |
|||||||
13. |
|
9. Ядро клітини. |
§11 опрацювати |
|||||||
14. |
|
10. Ріст і розмноження клітини. |
§12 опрацювати |
|||||||
15. |
|
11. Узагальнення знань за темою: «Вступ. Клітина» |
Повторити §§ 1-12 |
|||||||
ТЕМА 2. ОДНОКЛІТИННІ ОРГАНІЗМИ. ПЕРЕХІД ДО БАГАТОКЛІТИННОСТІ (9 год.) |
||||||||||
16. |
|
1.Одноклітинні твариноподібні організми – мешканці водойм. Лабораторне дослідження. Спостереження інфузорій
|
§13 опрацювати |
Діяльність(уміння) розпізнає (на моделях і фотографіях): - одноклітинні організми (із числа вивчених); описує: - середовища існування та будову одноклітинних організмів (на прикладі вивчених); - процеси життєдіяльності одноклітинних організмів;
порівнює за вказаними ознаками: застосовує знання: - для профілактики інфекційних та паразитарних захворювань; - про процеси життєдіяльності одноклітинних у побуті; дотримується правил: - роботи з мікроскопом |
Знання оперує термінами: - бактерії, одноклітинні організми, колоніальні організми, багатоклітинні організми
називає: - ознаки бактеріальної клітини; наводить приклади: - одноклітинних, колоніальних та багатоклітинних організмів без тканин; знає: - особливості будови одноклітинних; розуміє: - процеси життєдіяльності (живлення, дихання, подразливість, розмноження, рух) |
|||||
17. |
|
2.Одноклітинні твариноподібні організми – збудники хвороб людини. |
§14 опрацювати |
|||||||
18. |
|
3. Одноклітинні організми, здатні до фотосинтезу: евглена зелена, хламідомонада та хлорела. |
§15 опрацювати |
|||||||
19. |
|
4. Одноклітинні гриби – дріжджі |
§16 опрацювати |
|||||||
20. |
|
5.Бактерії: будова та процеси життєдіяльності |
§17 опрацювати, підготувати міні-проект «Чому скисає молоко?», «Корисний йогурт», «Живі фільтри». (на вибір).
|
|||||||
21. |
|
6. Бактерії: роль у природі та житті людини. Міні-проект «Чому скисає молоко?», «Корисний йогурт», «Живі фільтри». |
§18 опрацювати |
Ставлення оцінює: - роль одноклітинних організмів в екосистемах; усвідомлює: - небезпеку інфекційних та паразитарних захворювань робить висновок: - клітини можуть бути самостійними організмами висловлює судження: - про пристосувальне значення переходу до багатоклітинності |
||||||
22. |
|
7. Перехід до багатоклітинності. |
§19 опрацювати |
|||||||
23. |
|
8. Губки – примітивні багатоклітинні тварини |
§20 опрацювати |
|||||||
24. |
|
9. Контрольна робота №1 «Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності» |
§§ 13-20 повторити |
|||||||
ТЕМА 3. РОСЛИНИ (22 год.) |
||||||||||
25. |
|
1. Рослина – живий організм. |
опрацювати конспект |
Діяльність(уміння) описує: - ріст і розвиток рослинного організму (розвиток рослини з насінини); розпізнає: - клітини, тканини та органи рослини; - цибулину, кореневище, бульбу картоплі як видозмінені підземні пагони; порівнює за вказаними ознаками: - процеси фотосинтезу та дихання; - статеве й нестатеве розмноження; установлює: - біологічне значення видозмін вегетативних органів (на прикладах); - біологічне значення суцвіть, плодів; аналізує: - значення фотосинтезу, живлення, дихання, випаровування води в житті рослин; планує: - власні спостереження будови та життєдіяльності рослини; прогнозує: - результати власних спостережень; практикує: - дослідження будови органів рослини; - досліди, що підтверджують основні процеси життєдіяльності рослин; уміє: - розмножувати рослини; - пророщувати насінини; - фіксувати результати дослідів і досліджень; - моделювати біологічні об’єкти та процеси; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; застосовує знання: - для догляду за рослинами |
Знання оперує термінами: - рослини, вегетативні органи рослини (корінь, стебло, листок, брунька), статеве розмноження рослин, нестатеве розмноження рослин, фотосинтез, живлення рослин, квітка, суцвіття, запилення, запліднення, насінина, плід називає: - основні процеси життєдіяльності рослини (ріст, живлення, фотосинтез, дихання, транспорт речовин); - умови та речовини, необхідні для життєдіяльності рослин; - умови, за яких відбувається фотосинтез; - форми розмноження рослин (статеве, нестатеве); наводить приклади: - тканин, органів рослин; - способів запилення; - способів розмноження рослин (3-4); - рухів рослин; - рослин з видозмінами кореня (3-4), - рослин з видозмінами пагона та його частин (3-4); - рослин з різними типами суцвіть, різними типами плодів, різними способами поширення плодів і насінин (3-4); пояснює: - запилення та запліднення; характеризує: - будову кореня, стебла, листка у зв’язку з функціями; - бруньку як зачаток пагона; - квітку як орган насіннєвого розмноження рослин |
|||||
26. |
|
2. Основні процеси життєдіяльності квіткової рослини. |
§21 опрацювати |
|||||||
27. |
|
3. Тканини рослин. |
§22 опрацювати |
|||||||
28. |
|
4. Корінь: будова і функції. Лабораторне дослідження. Будова кореня. |
§23 опрацювати |
|||||||
29. |
|
5. Види коренів та їх видозміна. |
§24 опрацювати |
|||||||
30. |
|
6. Пагін: будова та функції. Його розвиток з бруньки. Лабораторні дослідження. Будова пагона та будова бруньки. |
§25 опрацювати |
|||||||
31. |
|
7. Стебло: будова та функції.
|
§26 опрацювати |
|||||||
32. |
|
8. Видозміни пагона. Лабораторне дослідження. Будова цибулини. |
§27 опрацювати |
|||||||
33. |
|
9. Листок: будова та функції
|
§28 опрацювати |
|||||||
34. |
|
10. Тривалість життя листків. Видозміни листка.
|
§29 опрацювати |
|||||||
35. |
|
11. Транспорт речовин. Взаємозв’язки між різними частинами рослини. Дослідницький практикум Транспорт речовин по рослині. |
§30 опрацювати |
|||||||
36. |
|
12. Рухи рослин. |
§31 опрацювати |
|||||||
37. |
|
13. Узагальнення знань за темою: «Рослини» (Вегетативні органи рослин) |
§§21-32 повторити |
|||||||
38. |
|
14. Розмноження рослин. Дослідницький практикум. Вегетативне розмноження рослин. |
§32 опрацювати |
|||||||
39. |
|
15. Квітка - орган статевого розмноження. Лабораторне дослідження. Будова квітки. |
§33 опрацювати |
|||||||
40. |
|
16. Суцвіття. |
§34 опрацювати |
|||||||
41. |
|
17.Запилення. |
§35 опрацювати |
|||||||
42. |
|
18. Запліднення. |
§36 ст.134-135 опрацювати |
|||||||
43. |
|
19. Насінина. Лабораторне дослідження. Будова насінини. Дослідницький практикум. Дослідження умов проростання насінин. |
§36 (ст.135-136), §37 опрацювати |
|||||||
44. |
|
20.Різноманітність плодів. Лабораторне дослідження. Будова плода. |
§38 опрацювати, підготувати міні-проект: «Листопад», «Квіти і комахи», «Рослини мандрівники», «Рослини хижаки». (на вибір) |
Ставлення усвідомлює: рослина – цілісний організм; оцінює: - значення фотосинтезу; висловлює судження: - видозміни органів рослин, різні способи запилення, поширення плодів мають пристосувальний характер робить висновок: - про фотосинтез як характерну особливість рослин
|
||||||
45. |
|
21. Міні-проект «Листопад», «Квіти і комахи», «Рослини мандрівники», «Рослини хижаки». |
Підготуватися до уроку узагальнення |
|||||||
46. |
|
22. Узагальнення знань за темою: «Рослини» (Репродуктивні органи рослин).
|
§§32-38 повторити |
|
||||||
ТЕМА 4. РІЗНОМАНІТНІСТЬ РОСЛИН (13 год). |
||||||||||
47. |
|
1. Поняття про класифікацію рослин. |
§40 опрацювати |
Діяльність(уміння) розпізнає: - рослини різних груп (водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних);
- основні життєві форми рослин; описує: - будову тіла водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних (на прикладі хвойних) і покритонасінних (квіткових) рослин; - розмноження мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних (квіткових) рослин; порівнює за вказаними ознаками: рослини різних груп, життєвих форм тощо; уміє: підбирати види кімнатних рослин для вирощування в певних умовах |
Знання оперує термінами: - рослинні угруповання, водорості, мохи, папороті, голонасінні, покритонасінні, Червона книга України називає: - середовища існування водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних рослин; - групи рослин, які розмножуються спорами та насінням;
- основні життєві форми рослин; наводить приклади: - водоростей (2-3); - мохів, хвощів, плаунів, папоротей (2-3); - голонасінних і покритонасінних рослин (4-5); - рослин різних екологічних груп (2-3); - рослин різних життєвих форм (4-5); - панівних рослин різних рослинних угруповань: лісів, степів, лук, боліт (4-5); - пристосувань рослин до середовища існування (4-5); розуміє: особливості розмноження рослин спорами та насінням |
|||||
48. |
|
2. Водорості (зелені, бурі, червоні). Лабораторне дослідження. Будови зелених нитчастих водоростей. |
§41 опрацювати |
|||||||
49. |
|
3. Мохи. Лабораторне дослідження. Будова моху. |
§42 опрацювати, підготувати міні-проект «Як утворився торф і кам’яне вугілля»
|
|||||||
50. |
|
4. Папороті, хвощі, плауни. Лабораторне дослідження. Будова папоротей. Міні-проект «Як утворився торф і кам’яне вугілля?» |
§43 опрацювати |
|||||||
51. |
|
5. Голонасінні. Лабораторне дослідження. Будова пагонів і шишок хвойних рослин. |
§44 опрацювати |
|||||||
52. |
|
6. Покритонасінні (Квіткові). |
§45 опрацювати |
|||||||
53. |
|
7.Практична робота № 3 Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин. |
§§ 41-45 повторити |
|||||||
54. |
|
8. Сільськогосподарські рослини. |
§ 46 опрацювати |
|||||||
55. |
|
9. Екологічні групи рослин. |
§47 опрацювати |
|||||||
56. |
|
10. Життєві форми рослин. Зв’язки рослин з іншими організмами. |
§48 опрацювати |
|
||||||
57. |
|
11.Типи рослинних угруповань. |
§49 опрацювати |
Ставлення робить висновок: - будова, особливості життєдіяльності рослинних організмів — це результат їх пристосування до умов середовища; оцінює: - значення рослин для існування життя на планеті Земля. висловлює судження щодо: - нераціонального використання людиною водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних рослин; має переконання щодо: - необхідності збереження рослин та їх угрупувань |
||||||
58. |
|
12. Значення рослин для життя на планеті Земля та людини. Практична робота № 4 Вибір видів кімнатних рослин для вирощування в певних умовах. |
§50 опрацювати |
|||||||
59. |
|
13. Контрольна робота №2 «Різноманітність рослин» |
§§40-50 повторити |
|||||||
ТЕМА 5. ГРИБИ (9 год.) |
||||||||||
60. |
|
1. Загальна характеристика грибів. |
§51опрацювати |
Діяльність(уміння) порівнює за визначними ознаками: - гриби і рослини;
- цвілеві та шапинкові гриби; - співіснування грибів і водоростей у лишайниках;
- роль грибів у природі; розпізнає: - їстівні та отруйні гриби своєї місцевості; - лишайники; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; аналізує: - використання людиною грибів і лишайників; уміє: - відрізняти отруйні гриби (на прикладах видів своєї місцевості) застосовує знання для:
- зберігання продуктів харчування; - профілактики отруєння грибами |
Знання оперує термінами: - гриби, лишайники
називає: - ознаки грибної клітини; - спільні та відмінні риси в будові клітин грибів, рослин і тварин;
- основні групи грибів за їх способом живлення; - групи лишайників (накипні, листуваті, кущисті); наводить приклади: - їстівних та отруйних грибів свого краю; - співіснування грибів з рослинами; характеризує:
- особливості живлення грибів; - будову лишайників |
|||||
61. |
|
2. Екологічні групи грибів |
§52 опрацювати |
|||||||
62. |
|
3. Лишайники – приклад симбіотичних організмів. |
§53 опрацювати |
|||||||
63. |
|
4. Шапинкові гриби. Лабораторне дослідження. Будови шапинкових грибів. |
§54 опрацювати |
|||||||
64. |
|
5. Їстівні та отруйні шапинкові гриби. |
§55 опрацювати |
|||||||
65. |
|
6.Практична робота №5 Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості. |
§§ 55 повторити |
|||||||
66. |
|
7. Гриби-паразити.
|
§56 опрацювати, підготувати міні-проект «Гриби у біосфері та житті людини» |
|||||||
67. |
|
8. Значення грибів у природі та житті людини. Міні-проект «Гриби у біосфері та житті людини». |
§57 опрацювати |
Ставлення оцінює: значення грибів і лишайників у біосфері та житті людини; усвідомлює: небезпеку захворювань, що спричинюються грибами небезпеку отруєння грибами, які виросли в різних екологічних умовах зростання
|
||||||
68. |
|
9. Узагальнення знань за темою: «Гриби» |
§§ 51-57 повторити |
|||||||
УЗАГАЛЬНЕННЯ (2 год.) |
||||||||||
69. |
|
1. Будова та життєдіяльність організмів. |
ст. 219 -221 опрацювати |
Діяльність(уміння) описує: - особливості будови та життєдіяльності клітин рослин, тварин, грибів, бактерій; порівнює: - будову і процеси життєдіяльності основних груп організмів; класифікує: - організми за певними ознаками, об’єднує їх у групи |
Знання називає: - ознаки основних груп організмів; пояснює: - залежність особливостей будови та життєдіяльності організмів від середовища існування |
|||||
70. |
|
2. Екскурсія « Рослини шкільного подвір'я»
|
____ |
Ставлення робить висновок: - будова організмів та особливості їхньої життєдіяльності – це результат пристосування до умов середовища |
||||||