Календарно-тематичне планування

Про матеріал
Календарно-тематичне планування уроків у 5 класі за І семестр. Предмет "Пізнаємо природу"
Перегляд файлу

Календарно-тематичне планування  уроків "Пізнаємо природу" 5-А, 5-Б класи

№ з/п

Дата

Тема уроку

Очікувані результати навчання

Види навчальної діяльності

Примітки

Розділ І. Пізнаємо світ науки   (6 год)

Тема 1. Знайомство з науками   (2 год)

1

 

Повторення

 

 

 

2

 

Повторення

 

 

 

3

 

Повторення

 

 

 

4

 

Діагностичне тестування

 

 

 

5

 

Інструктаж з БЖД

Як наука змінює світ

Наука.

Природничі науки. Наукові терміни і факти.

Значення науки і техніки.

   Здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах;

   Пояснює на основі особистого досвіду, що природу можна пізнавати, досліджуючи її;

   Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

   Розуміє внесок учених-природознавців і винахідників у створенні нових технологій та вдосконалення техніки;

   Розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань під час  рефлексії власної діяльності або сприйманих повідомлень;

   Вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити.

  Робота з різними джерелами інформації про природу, використання QR-кодів та цифрового контенту природничого змісту;

  Створення ментальної карти «Природничі науки» (цифрової або звичайної);

  Написання есе про значення науки, про винаходи та відкриття (на вибір учителя);

  Пригадування наукових фактів (наукової інформації) про: тварини, рослини, організм людини, воду, повітря, ґрунти;

  Складання словничка наукових термінів;

  Розв’язування тестових завдань;

  Робота з логічними таблицями та картками.

 

 

6

 

Як стати винахідником

Патенти природи. Винаходи та відкриття.

Учені-природодослідники

 

Тема 2. Науковий метод пізнання   (1 год)

7

 

Як шукати відповіді на запитання

Роль органів чуття у вивченні природи. Спостереження. Гіпотеза. Експеримент. Моделювання. Науковий метод пізнання.

 

   Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

   Виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження;

   Оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної

доброчесності;

   Моделює з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти та явища;

   Відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою опрацьованою інформацією природничого змісту.

  Гра-тренінг «Обираємо об’єкт (явище), ставимо запитання, висловлюємо гіпотезу»;

  Створення моделей об’єктів (явищ природи);

  Пошук, систематизація та обробка інформації про обраний об’єкт (явище) з використанням цифрового контенту, обмін інформацією в групах;

  Складання інструкції до моделі (будова, принцип дії, з чого виготовлена, як її використовувати);

  Опис моделі (усний і письмовий) об’єкта (явища), з’ясування спільних та відмінних ознак; презентація моделі;

  Дослідження: на яку відстань до предмета треба піднести лупу, щоб отримати чітке зображення;

  Спостереження за дрібними об’єктами (деталями) за допомогою лупи та їх зображення;

  Мозковий штурм  «Генерую гіпотези».

 

Тема 3. Фізичні величини та їх вимірювання   (3 год)

8

 

Що таке фізичні величини і як їх вимірювати

Фізична величина. Одиниця фізичної величини.

Вимірювальні прилади та інструменти (лінійка, вимірювальна стрічка, рулетка,  важільні терези, мензурка, мірний циліндр, термометр, лупа, мікроскоп, телескоп, барометр, годинник, секундомір).

Маса.

Еталон маси та довжини. Температура.

Об’єм.

Час.

Ціна поділки.

   Пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

   Використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання

життєвої / навчальної проблеми;

   Порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту з різних джерел;

   Узагальнює самостійно або з

допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;

   Створює письмові тексти (художні тексти, медіатексти)

визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід.

  Виконання завдань на перетворення одиниць довжини, часу, маси;

  Вимірювання об’єму води та тіл неправильної форми за допомогою мірного циліндра (мензурки);

  Вимірювання маси;

  Складання сенканів;

 Планування інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка, систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Розмаїття фізичних величин»; презентація та обмін інформацією;

  Виготовлення приладів для вимірювання  об’єму та маси (мірного циліндра, мензурки, важільних  терезів, та ін..)

 

9

 

Практична робота №1

Вимірювання температури повітря і води.

   Складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;

   Виконує самостійно /в групі,

з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;

   Досліджує об’єкти та явища,

використовуючи відповідні моделі, дотримується правил

безпеки життєдіяльності під час досліджень.

  Вимірювання температури води, повітря.

  Вимірювання проміжків часу.

 

 

10

 

Урок узагальнення

   Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту.

 

 

 

 

ТО

 

 

 

Розділ ІІ. Пізнаємо будову речовин   (12 год)

Тема 1. Тіла та речовини   (2 год)

11

 

Що нас оточує

Тіла та їхні

характеристики. Речовини та

їхні властивості.

   Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

   Визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини.

  Гра-тренінг «Запитуємо про тіла та речовини»;

  Гра «Впізнай речовину»;

  Складання сенканів, віршів, загадок, приказок про речовини (на вибір учителя);

  Складання таблиці «Тіла та речовини»;

  Розпізнавання попереджувальних знаків (небезпечні речовини);

  Дослідження властивостей деяких речовин, фіксація результатів дослідження

 

12

 

З чого все складається

Частинки речовини – атоми та молекули.

Три стани речовин. Розташування, рух та

взаємодія частинок у

твердих тілах, рідинах і газах.

   Пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження;

   Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

   Представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіо інформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки.

  Створення моделей молекул з пластиліну;

  Графічне моделювання трьох станів речовини;

  Моделювання розташування частинок речовини у твердих тілах, рідинах і газах;

  Спостереження явищ, що підтверджують подільність речовини, рух та взаємодію частинок речовини.

 

Тема 2. Три стани речовини   (6 год)

13

 

Які властивості у твердих тіл

Розташування рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах.

Властивостей твердих тіл на основі знань про

будову речовини.

Механічні (твердість, пластичність, пружність, крихкість,

міцність) та магнітні властивості твердих тіл.

Застосування властивостей твердих тіл.

   Пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів, формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження;

   Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

   Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

   Створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв.

  Дослідження та порівняння механічних

властивостей твердих тіл;

  Вимірювання об’єму тіл за допомогою мірного циліндра (мензурки);

  Спостереження взаємодії магнітів.

  Моделювання розташування частинок речовини у твердих тілах, рідинах  і газах.

 

14

 

Які властивості у рідин

Пояснення властивостей рідин на основі знань про будову речовини.

Чи можна змінити форму і об’єм рідини? Спостереження явища дифузії та взаємодії частинок речовини.

Залежність швидкості дифузії від температури.

Дифузія у природі й організмі людини.

Випаровування.

   Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

   Пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів, формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження;

   Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

   Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

   Створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв.

  Гра-тренінг «Запитуємо про властивості води»;

  Дослідження властивостей рідин;

  Спостереження залежності явища дифузії від температури;

  Дослідницька

задача «Чи можна змінити форму і об’єм рідини?»

 

15

 

Чому вода – особлива

речовина

Вода в природі й організмі людини.

   Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

   Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

   Пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів.

  Робота з різними джерелами інформації про природу;

  Спостереження твердого та рідкого станів води;

  Моделювання особливостей агрегатних станів води;

  Розв’язування тестових завдань.

 

16

 

Які властивості у газів

Пояснення властивостей газів на основі знань про будову речовини.

Чи можна змінити об’єм газу?

Дифузія в газах.

Застосування властивостей газів. Повітря – природна суміш газів.

   Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

   Пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

   Формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження;

   Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

   Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

   Створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований

спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв.

  Робота з різними джерелами інформації про природу;

  Дослідження «Чи можна змінити об’єм газу?»;

  Розв’язування тестових

завдань;

  Складання таблиці «Порівняння властивостей твердих тіл, рідин, газів».

 

17

 

Практична робота №2

Вивчення явища

випаровування води.

   Складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;

   Визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої

проблеми;

   Описує етапи дослідження;

   Формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження;

   Фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб;

   Дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень;

   Представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв;

  Формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; 

   Дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень.    

  Вивчення явища випаровування за наданою інструкцією.

 

18

 

Як виміряти масу

Маса.

Одиниці маси.

Еталон маси.

Вимірювання маси.

Як виготовити терези та важки.

   Використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу;

   Пояснює призначення

створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

   Формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження.

  Виготовлення важільних терезів та важок;

  Вимірювання маси;

  Виконання завдань на перетворення одиниць маси.  

 

 

Тема 3. Розчинні та нерозчинні речовини   (4 год)

19

 

Що таке розчинні та нерозчинні речовини

Вода як розчинник. Розчин.

Розчинні та нерозчинні

речовини.

Розчини у природі, побуті та організмі людини.

   Створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв;

   Вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити;

   Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, його ознаки.

  Спостереження розчинності деяких речовин;

  Планування інформаційного пошуку, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Розчини у природі, побуті та організмі людини»; презентація результатів.

 

20

 

Як приготувати та розділити розчини

Приготування розчинів.

 

Практична робота №3

Розділення розчинних

і нерозчинних речовин

фільтруванням.

   Складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;

   Визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої

проблеми;

   Описує етапи дослідження;

   Формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати, фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб;

   Дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень;

   Формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації, дослідження.

  Приготування розчинів;

  Виготовлення фільтру;

  Фільтрування.

 

21

 

Скільки є речовин

Елементи, їх символи.

Склад молекул.

Різноманіття речовин, їхні властивості та застосування.

   Порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту з різних джерел;

   Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

   Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

   Представляє самостійно

або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки.

  Складання сенканів, (віршів, загадок, приказок) про речовини;

  Проєкт «Речовини навколо мене».

  Виготовлення моделі молекул.

 

22

 

Урок узагальнення

Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту.

  Інформаційний пошук з використанням цифрового контенту, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Використання властивостей твердих тіл, рідин і газів людиною»;

  Складання таблиці «Порівняння властивостей твердих тіл, рідин і газів».

 

 

 

 

 

ТО

 

 

 

Розділ ІІІ. Пізнаємо природу Землі   (20 год)

Тема 1. Як виникла наша планета   (3 год)

23

 

Як виникла планета Земля

Перші гіпотези і припущення щодо виникнення Землі.

   Пояснює різницю між одиницями вимірювання історичного часу та співвідносить їх (рік – століття – тисячоліття).

  Робота з науково- популярними текстами та представлення інформації в різних видах.

 

24

 

Яку будову має Земля

Будова і склад Землі.

   Пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів.

  Створення моделі внутрішньої будови Землі.

  Створення моделі руху магми.

 

25

 

Як утворюються гірські породи

Гірські породи і мінерали.

Які бувають корисні копалини.

Метали і неметали. Практична робота №4

Визначення основних фізичних властивостей гірських порід і мінералів шкільної колекції.

   Пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми.

  Дослідження «Як ми дізнаємося про минуле нашої планети?»

  Складання таблиці «Ознаки  гірських порід і мінералів»

 

Тема 2. Земля на глобусі і фізичній карті. План місцевості   (5 год)

26

 

Яку форму і розміри має Земля

Форма,  розміри Землі.

Основні напрямки на глобусі та карті.

Паралелі, меридіани.

   Співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації

(розповідь учителя, текст книжки тощо).

  Визначення напрямків на глобусі й географічній карті.

  Визначення за фізичною картою півкуль географічних об’єктів.

  Складання таблиці «Паралелі та меридіани».

 

27

 

Як зображують Землю на глобусі і карті

Способи зображення Землі.

Зображення Землі на глобусі і географічній карті.

Хто склав сучасну карту.

   Знайомиться із способами зображення Землі.

  Позначення на контурній карті об’єктів, поданих у тексті;

  Складання схеми «Способи зображення Землі»;

  Використання електронних карт для отримання інформації про свій населений пункт.

 

28

 

Про що розповідають географічні карти

Елементи карти. Умовні знаки.

Шкала висот і глибин.

Значення карт.

  Виокремлює основні елементи карти та пояснює їхнє значення;

  Розрізняє відносно сталі та змінні об’єкти карти;

   Визначає орієнтацію об’єктів стосовно сторін світу, суб’єкта спостереження,    визначає на карті положення географічних об’єктів.

  Позначення на контурній карті географічних об’єктів;

  Описування місцевості за географічною картою України або світу;

  Географічний диктант «Читаємо умовні знаки»

 

29

 

Які бувають масштаби та як за їхньою допомогою виміряти відстані на карті й місцевості

Види масштабів: іменований, лінійний. Визначення відстаней на карті за масштабом

Практична робота №5 Вимірювання  відстаней на географічній карті за масштабом.

   Позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані.

 Вимірювання відстаней на географічній карті за масштабом.

 

30

 

Як здійснити окомірну зйомку місцевості і скласти план місцевості

Полярна і маршрутна зйомка місцевості.

Практична робота №6

Креслення простого плану місцевості

   Визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження, визначає на карті положення географічних об’єктів;

   Позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані;

   Демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі.

  Креслення простого плану місцевості.

 

Тема 3. Суходіл на Землі   (3 год)

31

 

Що охоплює суходіл Землі

Суходіл.

Материки і частини світу.

Острови, півострови й архіпелаги.

Практична робота №7

Позначення на контурній карті світу й України номенклатури, поданої в тексті.

   Визначає на карті положення географічних об’єктів.

  Позначення на контурній карті світу номенклатури, поданої в

тексті.

 

32

 

Які бувають форми поверхні суходолу Землі

Рельєф.

Форми рельєфу суходолу

   Визначає на карті положення географічних об’єктів;

   Складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі.

  Створення моделі

гороутворення;

  Робота з картами;

  Порівняння форм рельєфу за висотою.

 

33

 

Які особливості рельєфу України

Рельєф земної поверхні України і своєї місцевості, його зображення на фізичній карті.

Як змінюється поверхня Землі.

   Визначає на карті положення географічних об’єктів;

   Розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної

/ життєвої проблеми, висловлює свої думки;

   Використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб правила, способи й відповідні засоби для розв’язання навчальної / життєвої проблеми;

   Пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх;

   Бере участь у прийнятті спільних рішень;

   Наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі, використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми.

  Позначення на контурній карті світу й України номенклатури, поданої в тексті;

  Опис за фізичною картою рельєфу України

та своєї області;

  Створення моделі зсувів грунту;

  Проєкт «Переваги та ризики проживання в гірській та на рівнинній місцевості».

 

Тема 4. Вода  на Землі   (4 год)

34

 

Де міститься вода на Землі

Розподіл води на Землі.

Колообіг води в природі

   Пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб».

  Опис явищ, що відбувалися впродовж року, у моделі колообігу води в природі;

  Створення моделі «Джерела прісної води на Землі»;

  Побудова діаграми «Прісна й морська вода»

 

 

 

ТО

 

 

 

 

docx
Додано
6 вересня 2022
Переглядів
462
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку