ПРИРОДОЗНАВСТВО
5 клас
(усього 70 год, 2 год на тиждень, із них – 6 год резервний час)
Номер уроку |
Дата |
Тема уроку |
Домашнє завдання |
|
|
Вступ |
|
1 |
|
Науки, що вивчають природу.
|
1-с.6, впр.4, с.9 2-с.10 читати. |
2 |
|
Методи вивчення природи .Практичне заняття 1
|
3-с.11, пит.1-4, с.15, 6 усна розповыдь |
3 |
|
Обладнання для вивчення природи. Демонстрації вимірювальних і збільшуваних приладів, лабораторного обладнання
Практичне заняття 2
Дослідницький практикум 1. Складання переліку побутових вимірювальних приладів та здійснення вимірювання за допомогою одного з них.
|
4-с.16, впр.4, с. 19 |
4 |
|
Значення природничо-наукових знань для людини Організація спостережень 1 за тілами живої та неживої природи
|
5-с.20 читати. Підготувати доповідь «Жива і нежива природа навколо нас» с.23 |
5 |
|
Навчальний проект 1 «Жива і нежива природа навколо нас»
|
Повт.1-5 |
6 |
|
Узагальнення вивченого. Тематична 1 |
Повт. пар. 5 |
|
|
РОЗДІЛ І. ТІЛА, РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС |
|
7 |
|
Тіла навколо нас. Характеристики тіла, їх вимірювання. Демонстрації: зразків природних і рукотворних тіл
|
6-с.26, впр.4, с.29 |
8 |
|
Практична робота №1
|
Повт. 6-с.26 |
9 |
|
Речовини. Фізичні властивості речовин. Властивості твердих тіл, рідин і газів |
7-с.29, пит1-5,с.33 |
10 |
|
Атоми і молекули. Дифузія. Демонстрації: моделей молекул; |
8-с.34, пит. 1-5,с.38 |
11 |
|
Різноманітність речовин. Неорганічні та органічні речовини у найближчому оточенні людини |
9-с.39, 1-4,с.43 |
12 |
|
Чисті речовини і суміші. Демонстрації: чистих речовин, сумішей; способів розділення сумішей;
|
10-с.44 читати, пит1-3, с.47 |
13 |
|
Практична робота 2 Способи розділення сумішей. Розділення сумішей фільтруванням. Тематична 2 |
11-с.49, пит1-4,с.51 |
14 |
|
Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність. |
12-с.52, впр.5,с.55 усно |
15 |
|
Фізичні явища природи. Світлові явища. |
13-с.57-58, чит.
|
16 |
|
Фізичні явища природи. Теплові явища |
13-с.56-57, чит. |
17 |
|
Дослідницький практикум 2
|
Повт.11 |
18 |
|
Явища природи. Фізичні явища. Звукові явища,поширення звуку. Демонстрації: фізичних |
13-с.58-59 чит. |
19 |
|
Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність. (механічні та магнітні) |
13-с.60, 56 чит. |
20 |
|
Хімічні явища, їх ознаки. Горіння. Гниття. Демонстрації: хімічних явищ. |
14-с.61-63 |
21 |
|
Повторюваність явищ. Взаємозв’язок явищ у природі. Організація спостережень 2 за явищами природи. |
15-с.64, чит. Повт. 1-14 |
22 |
|
Узагальнення знань Розв’язування тестів, творчих завдань. Тематична 3 |
Повторити поперед. матеріал |
|
|
РОЗДІЛ ІІ. ВСЕСВІТ |
|
23 |
|
Небо і небесна сфера. Небесні світила. Видимі рухи світил. Демонстрації: карти зоряного неба Дослідницький практикум 3
Організація спостережень 3 за змінами вигляду зоряного неба впродовж календарного року; сузір’ями Малої та Великої Ведмедиці. |
16-с.72-74 пит1-3, с.76
|
24 |
|
Небесні тіла. |
16-с.74, пит.5, с.76
|
25 |
|
Зоря – самосвітне небесне тіло. Відмінності між зорями. Поняття сузір’я. Значення зоряного неба в історії людства. -Практичне заняття 3 Визначення найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба. |
17-с.76-, пит1-4, с. 78
|
26 |
|
Планети. Сонячна система. Відмінності між планетами. Демонстрації: моделі Сонячної системи; |
18-с.79 с.82, впр.5 |
27 |
|
Міжзоряний простір. Зоряні системи — галактики. Всесвіт і його складові. Демонстрації: фотографій галактик, планет, Місяця; |
19-с.83-85 Проект «Наш дім – сонячна система» |
28 |
|
Людина і Всесвіт. Астрономія – наука, що вивчає Всесвіт. Методи та засоби астрономічних досліджень. Демонстрації: приладів для вивчення Всесвіту |
19-с.85чит. 20-с.87 Повт. 16-19 |
29 |
|
Контрольна робота №1 Тематична 4. |
С.91 |
30 |
|
Навчальний проект 2 «Наш дім – Сонячна система»
|
|
|
|
РОЗДІЛ ІІІ. ЗЕМЛЯ – ПЛАНЕТА СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ |
|
31 |
|
Форма і розміри Землі |
21-с.96, пит1-3, с.98 22-с.99, чит. |
32 |
|
Внутрішня будова Землі. |
23-с.101, пит1-4, с.103 |
33 |
|
Рухи землі . |
3,24с.104, чит, перек.
|
34 |
|
Пори року. Демонстрації: обертання Землі навколо осі; обертання Землі навколо Сонця за допомогою телурія; залежність освітлення від кута падіння сонячних променів; дослідів, які ілюструють зміну освітлення півкуль Землі впродовж року; фотографії Землі з орбітальних станцій і космічних апаратів, Організація спостережень 4 за повертанням листя і квітів рослин до Сонця; нагріванням тіл променями Сонця. |
4,25-с.108, пит.1-4, с.112
|
35
|
|
Місяць – супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення. Демонстрація: Місяця у різні фази, місячного і сонячного затемнення; |
26-с.112, с. 115, пит.1-5, усно
|
36 |
|
Способи зображення Землі. |
2,27-с.116, пит1-3 с.120 |
37 |
|
Практичне заняття 4 Знаходження на карті та глобусі екватора, полюсів, меридіанів, півкуль,
Знаходження на карті та глобусі материків і частин світу; географічних об’єктів.. Тематична 5 |
3 повт, с.119 |
38 |
|
Ґрунт, його значення. Утворення ґрунту. Демонстрації: дослідів, що демонструють властивості ґрунту, |
5,28-с.121-122, пит1-3,с. 124 |
39 |
|
Властивості ґрунту. Догляд за ґрунтом. Демонстрації: властивості та рух повітря, |
6,28-с.122-123, пит1-3, с.124 |
40 |
|
Повітря – суміш газів. Значення повітря.
|
7,29-с.124, пит1-3, с.126 |
41 |
|
Властивості повітря.
|
8,30-с.127, пит1-4,с.129 |
42 |
|
Вода на Землі.. Три стани води. Кругообіг води. |
9,31-с.130, впр.4,с.132 |
43 |
|
Властивості води Вода – розчинник. Розчинні й нерозчинні речовини. Розини в природі. Роль води. Демонстрації: розчинності речовин |
10,32-с.133-чит., перек
|
44 |
|
Дослідницький практикум 4
|
11,32-с.134 |
45 |
|
Значення води у природі. Використання води людиною. |
12,32-с.135- 21-32 повторити |
46 |
|
Узагальнення вивченого Тематична 6 |
|
|
|
Тема 2. Планета Земля як середовище життя організмів |
|
47 |
|
Організм і його властивості. Клітинна будова організмів. Навчальний проект 3 «Вирощування найвищої бобової рослини» Організація спостережень 5за основними властивостями живих організмів. |
13,33-с.142, впр 6, с.146. |
48 |
|
Різноманітність організмів: Рослини, Тварини Демонстрації: клітинної будови організмів; колекцій зображень (у тому числі електронних) рослин, тварин.
|
14,34 -с.147,пит1-3, с.151
|
49 |
|
Різноманітність організмів: Гриби, Бактерії Демонстрації: клітинної будови організмів; колекцій зображень (у тому числі електронних) грибів, бактерій.
|
15,35-с.152 Впр.6, с.156 |
50 |
|
Практичне заняття 6 Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів-визначників.
|
16, 37-с.160 |
51 |
|
Умови життя на планеті Земля. Середовище життя. Чинники середовища. Вплив на організми чинників неживої природи. Дослідницький практикум 5
|
17,38-с. 162, пит1-4, с.166 |
52 |
|
Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища.
|
18,39-с.167-176, пит1-4, с.171 |
53 |
|
Різноманітність середовищ життя і пристосування організмів до життя в кожному з них. Тематична 7 |
19,40-с.172, пит1с.176. |
54 |
|
Наземно-повітряне середовище, пристосування живих організмів до життя у ньому. |
20,40-с.173, пит2-3,с.176 |
55 |
|
Водне середовище життя. Пристосування організмів до життя у воді. |
21,41-с.176, пит1-4, с. 180 |
56 |
|
Ґрунтове середовище життя. Пристосування організмів до життя у ґрунті. |
22,42-с.181, 1-5,с.184 |
57 |
|
Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами. Співіснування організмів. |
23,43-с.184, пит1-4, с. 187 |
58 |
|
Угруповання організмів. Екосистеми.
|
24,44-с.205, пит.1-5, с.193 |
59 |
|
Рослинний і тваринний світ своєї місцевості. Практичне заняття 7
|
36-с.156 Повт. Пар 33-38 |
60 |
|
Екскурсія (відповідно до місцевих умов) до зоопарку, живого куточку, Будинку природи, краєзнавчого музею, на ферму тощо. |
Повт 38-44 |
61 |
|
Контрольна робота №2 Тематична 8 |
С.194 |
|
|
Тема 3. Людина на планеті Земля
|
|
62 |
|
Людина – частина природи. Зв’язок людини з природою. |
25,45-с.198-200, пит.1-3, с. 201 |
63 |
|
Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини. |
45, с.200-201, чит., перек. |
64 |
|
Екологічні проблеми та їх розв’язування (збереження біологічного різноманіття, боротьба зі знищенням лісів і опустелюванням, захист планети від забруднення різних видів). Демонстрації: відеоматеріалів про екологічні проблеми та шляхи їх розв’язування, охорону природи, природоохоронні території України.
|
46-с.202 Повт. 36-46 |
65 |
|
Дослідницький практикум 6 Дослідження екологічних проблем своєї місцевості. Навчальний проект 4 «Смітити не можна переробляти» (про «друге життя» побутових речей)
|
|
66 |
|
Охорона природи. Червона книга України. Практична робота №3 Складання Червоної книги своєї місцевості. Демонстрації: зображень рідкісних рослин та тварин своєї місцевості, що їх занесено до Червоної книги України; |
47, с.206, пит.1-4, с.210 |
67 |
|
Заповідники, заказники, національні парки та їх значення для збереження природи Землі.
|
48-с.211, пит1-3, с. 215 |
68 |
|
Повторення вивченого Явища природи
|
Повт. Пар. 12 |
69 |
|
Повторення вивченого. Основні властивості живих організмів |
Повт. Пар. 43 |
70 |
|
Узагальнення знань. Тематична 9 |
Повт. Пар. 37 |