Календарно-тематичне планування Біологія 9 клас

Про матеріал
Календарно-тематичне планування з біології для 9 класу за підручником В.І.Соболь ( Видавництво :Абетка)
Перегляд файлу

Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Біологія»,  9 клас

70 годин – 2 години на тиждень, із них 6 годин – резервні

Програма:

Навчальна програма з біології  для 6-9 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

Підручник:

Соболь В.І. Біологія: підручник для 9-х класів загальноосвітніх навчальних закладів /Валерій Соболь- К.: Кам’янець-Подільській: Абетка, 2017 – 288 с., іл.

 

п/п

Дата

Тема уроку, практичні роботи, навчальні проекти

Домашнє

завдання

Очікувані результати навчання учня/учениці

Наскрізні змістовні лінії

Вступ (2 год)

1.

 

Біологія як наука. Предмет біології.

&1прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.7 письмово.

оперує термінами:- описовий метод, експериментальний метод, моделювання

називає:- основні галузі біології;

- рівні організації життя;

наводить приклади:- біологічних систем, що перебувають на різних рівнях організації;

пояснює: - значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи;- зв’язок біології з іншими природничими й гуманітарними науками;

характеризує:- методи біологічних досліджень (описовий, експериментальний, моделювання)

 

2.

 

Біологічні системи. Біологічне пізнання.

&2прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.10-11 письмово.

Тема 1. Хімічний склад клітини ( 8 год)

3.

 

Хімічний склад клітини. Неорганічні речовини.

&3прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.14-15 письмово.

оперує термінами:

- полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент

називає:- органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів;

- складові атома (міжпредметні);

- типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні, водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні);

наводить приклади: - продуктів, що містять білки, ліпіди та вуглеводи;

 

 

4.

 

Вода та її основні фізико-хімічні властивості.

&4прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.19 письмово.

5.

 

Органічні молекули. Полімери

&5прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.23 письмово.

описує:- властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів;- будову, властивості та функції білків, структурні рівні організації білків;

- будову й функції нуклеїнових кислот;

 

 

6.

 

Вуглеводи, властивості та роль.

&6прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.27 письмово.

пояснює:- - роль АТФ у життєдіяльності організмів;- роль білків у життєдіяльності організмів; - роль нуклеїнових кислот у спадковості організмів

 

7.

 

Ліпіди: властивості та біологічне значення.

&7прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.31 письмово.

8.

 

Білки, їхня структурна організація та основні функції.

&8прочитати, відповідати на контрольні запитання усно.

 

 

9.

 

Нуклеїнові кислоти. Пр. робота № 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот. Інструктаж з ТБ

&9прочитати, відповідати на контрольні запитання усно.

10.

 

Молекулярний рівень життя. АТФ. Ферменти. Лаб. Дослідження :Властивостей ферментів. Інструктаж з ТБ

&10прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.45 письмово.

 

 

Тема 2. Структура клітини ( 6 год)

11.

 

Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії.

&11прочитати, відповідати на контрольні запитання усно.

оперує термінами:- еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма, ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет

називає:- методи дослідження клітин;

- складові цитоплазми;- основні клітинні органели та їхні функції;

- основні компоненти та функції ядра;

 

12.

 

Клітина та її структура.

&12прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.53 письмово.

13.

 

Клітинна мембрана.

&13прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.56-57 письмово.

14.

 

Цитоплазма та основні клітинні органели.

&14прочитати, відповідати на контрольні запитання усно.

наводить приклади:- про- та еукаріотичних організмів;- рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів;

 

15.

 

Ядро, його структурна організація та функції.

 

&15прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.65 письмово.

розпізнає:

- компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях;

 

16.

 

Типи клітин та їхня порівняльна характеристика. Лаб. робота1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин .Інструктаж з ТБ

&16прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.71 письмово.

пояснює:- роль мембран у життєдіяльності клітин;- взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем;

характеризує:

- хімічний склад клітинної мембрани

 

Тема 3. Принципи функціонування клітини ( 6 год)

17.

 

Обмін речовин та енергії.

&17прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.75 письмово.

оперує термінами:

- метаболізм, клітинне дихання, мітохондрії, фотосинтез, пластиди, хемосинтез

називає:

- процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються в цитоплазмі клітини;

- органели клітини, у яких відбувається дихання та фотосинтез;

наводить приклади:

- процесів розщеплення органічних речовин, що відбуваються в клітині

 

Здоров’я і безпека

(орієнтує на застосування знання про процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя)

Екологічна безпека та сталий розвиток

(орієнтує на усвідомлення планетарної ролі фотосинтезу як одного з основних механізмів підтримання гомеостазу в атмосфері)

18.

 

Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах

&18прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.79 письмово.

19.

 

Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання.

 

&19прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.83 письмово.

20.

 

Фотосинтез: світлова та темнова фаза.

&20прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.87 письмово.

21.

 

Хемосинтез.

&21прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.91 письмово.

22.

 

Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах

Завдання на с.92-93 письмово.

Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації ( 11 год)

23.

 

Ген та його будова.

&22прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.97 письмово.

оперує термінами:

- ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз

називає:

- типи генів;

- етапи реалізації спадкової інформації;

- фази мітозу та мейозу;

- періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів;

наводить приклади:

- застосування принципу комплементарності нуклеотидів

характеризує:

- процес транскрипції;

- процес біосинтезу білка;

- процес реплікації ДНК;

- генетичний код та його значення в біосинтезі білків;

- взаємозв’язок між будовою та функціями хромосом;

- процеси мітозу та мейозу в еукаріотів;

- етапи клітинного циклу;

- етапи онтогенезу в рослин і тварин;

порівнює:

- процеси транскрипції та реплікації;

- процеси мітозу та мейозу

 

24.

 

Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів.

&23прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.101 письмово.

25.

 

Хромосоми.

&24прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.105 письмово.

26.

 

Транскрипція.Основні типи РНК.

&25прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.109 письмово.

27.

 

Генетичний код. Біосинтез білка.

&26прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.112 письмово.

28.

 

Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК. Пр.роботи1. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції. Інструктаж з ТБ.

&27прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.116-117 письмово.

29.

 

Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Лаб. дослідження:фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі). Інструктаж з ТБ.

 

&28прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.121 письмово.

30.

 

Мейоз. Рекомбінація ДНК.

&29прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.125усно.

31.

 

Статеві клітини та запліднення.

&30прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.129 письмово.

32.

 

Етапи індивідуального розвитку.

&31прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с133письмово.

33.

 

Періоди онтогенезу у багатоклітинних організмів.

&32прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.139 письмово.

Тема 5. Закономірності успадкування ознак ( 10 год)

34.

 

Класичні методи генетичних досліджень.

&33прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, зав-дання на с.143 письмово.

оперує термінами:

- алель, генотип, фенотип, мутація (точкова, хромосомна, геномна), мутаген

називає:

- методи генетичних досліджень;

- закони Менделя;

- форми мінливості;

- мутагенні фактори;

- види мутацій;

- зчеплення генів у хромосомах;

наводить приклади:

- спадкової мінливості;

- неспадкової мінливості;

- спадкових захворювань людини;

пояснює:

- поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота, гетерозигота;

- значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу

Здоров’я і безпека

(орієнтує на розуміння важливості генетичного консультування та молекулярних методів діагностики задля народження здорових дітей, на глибоке засвоєння впливу на потомство шкідливих звичок батьків: тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин)

35.

 

Закони Менделя. Домінування ознак. Розщеплення ознак.

&34прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, зав-дання на с.147 письмово.

36.

 

Закони Менделя. Незалежне успадкування ознак. Пр. робота2. Складання схем схрещування. Інструктаж з ТБ

 

&35прочитати, відповідати на контрольні запитання усно.

37.

 

Ознака як результат взаємодії генів

&36прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, зав-дання на с.155 письмово.

38

 

Поняття про зчеплення генів і кросинговер.

 

&37прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, зав-дання на с.158 письмово.

39.

 

Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю.

 

&38прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, зав-дання на с.163 письмово.

40.

 

Мінливість. Модифікаційна мінливість. Лаб. дослідження

мінливості в рослин і тварин.

Інструктаж з ТБ

&39прочитати, відповідати на контрольні запитання усно.

41.

 

Комбінативна та мутаційна мінливість.Мутації.

&40-41прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.171 письмово.

43.

 

Медична генетика.

&42прочитати, відповідати на контрольні запитання усно.Проект. Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня)

 

 

44.

 

Захист проектів. Узагальнення.

С.180-181 опрацювати, тести письмово.

 

 

Тема 6. Еволюція органічного світу ( 7 год)

45.

 

Еволюція органічного світу.

&43прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.185 письмово.

оперує термінами:

- вид, популяція, еволюція, природний добір, антропогенез

дає визначення понять:- конвергенція, дивергенція, паралелізм;

пояснює основні положення сучасної теорії еволюції;- популяцію як елементарну одиницю еволюції;

- основні характеристики популяції;

- елементарні фактори еволюції;

- критерії виду;- способи видоутворення;- докази еволюції;

- види природного добору;
- різні погляди на виникнення життя на Землі (креаціонізм, спонтанне зародження, біохімічна еволюція, панспермія);- етапи еволюції людини;

- різноманіття організмів як результат еволюції;

наводить приклади:

- адаптації організмів до умов середовища;- викопних організмів різних геологічних епох

 

46.

 

Теорія еволюції.

&44прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.188 письмово.

47

 

Еволюційні чинники.

&45прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.193 письмово.

48.

 

Популяція. Мікроеволюція. Вид. Видоутворення.

&46прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.197 письмово.

49.

 

Макроеволюція.

&47прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.201 письмово.

50

 

Еволюція людини.

&48прочитати, відповідати на контрольні запитання усно.

51.

 

Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя

&49прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.209-211 письмово.

Тема 7. Біорізноманіття (розглядається опційно, 3 год)

 

 

 

52.

 

Основи еволюційної філогенії та систематики. Неклітинні форми життя: віруси.

&50-51прочитати, відповідати на контрольні запитання усно.

характеризує:

- основні принципи біологічної систематики;

аналізує та порівнює:

- засоби боротьби із хворобами різної природи (вірусні, бактеріальні, протозойні тощо)

 

53.

 

Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти

&52-53прочитати, відповідати на контрольні запитання усно.

Тема 8. Надорганізмові біологічні системи (6 год)

54.

 

Екосистема. Різноманітність екосистем.

&54прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, зав-дання на с.233 письмово.

оперує термінами:- екологічний фактор, продуценти, консументи, редуценти, екосистема, трофічний ланцюг (мережа), біосфера називає:

- методи дослідження процесів в екосистемах;- екологічні фактори;

 

 

Екологічна безпека та сталий розвиток

(орієнтує на розуміння антропічного впливу на природні екосистеми, значення колообігу речовин у збереженні екосистем, роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері;

спрямовує на дотримання екологічної культури в повсякденному житті, участь у природоохоронній діяльності та вияв громадянської позиції в галузі збереження довкілля)

55.

 

Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах.

&55прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, зав-дання на с.237 письмово.

56.

 

Екологічні чинники.

&56прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, зав-дання на с.241 письмово.

наводить приклади:

- угруповань, екосистем;- пристосованості організмів до умов середовища;- ланцюгів живлення;

пояснює:

- структуру екосистем;- взаємодію організмів в екосистемах;

- структуру ланцюгів живлення;

- правило екологічної піраміди;

- значення колообігу речовин у збереженні екосистем;- функціональні компоненти біосфери;- роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері;порівнює:- природні та штучні екосистеми;- роль продуцентів, консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах

 

Підприємливість та фінансова грамотність

(орієнтує на усвідомлення відмінностей між природними та штучними екосистемами за показниками продуктивності й ефективності; спрямовує на усвідомлення економічної оцінки природних екосистем та антропічного впливу на них; спрямовує на дотримання екологічної культури в бізнесі).Здоров’я і безпека(націлює на розуміння наслідків антропічного впливу на природні

57.

 

Середовища існування.

&57прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, зав-дання на с.245 письмово.

58.

 

Стабільність екосистем та причини її порушення.

 

&58прочитати, відповідати на контрольні запитання усно. Проект (дослідницький)Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості

59.

 

Біосфера як цілісна система. Біосфера та її збереження. Захист проектів.

59 прочитати, відповідати на контрольні запитання усно.

Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини (орієнтовно 6 год)

60.

 

Поняття про селекцію. Методи селекції.

&61-62прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, зав-дання на с.263 письмово.

оперує термінами:

- біотехнологія, селекція, генетична інженерія, генетично-модифіковані організми

Екологічна безпека та сталий розвиток

(орієнтує на розуміння переваг сучасних біотехнологічних підходів над методами класичної селекції; спрямовує на обговорення переваг та можливих ризиків використання гмо, моральних і соціальних

61.

 

Біотехнологія.

&63прочитати, відповідати на контрольні запитання усно.

називає: - методи селекції;

- завдання та основні напрями сучасної біотехнології;- методи сучасної біотехнології; - можливості діагностики спадкових хвороб людини;

Громадянська відповідальність

(спрямовує на розуміння моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень в галузі біотехнології та генетичної інженерії,

62.

 

Основи генетичної інженерії.

&64прочитати, відповідати на контрольні запитання усно.

пояснює:- переваги та можливі ризики використання генетично модифікованих організмів;

 

63.

 

Генетично модифіковані організми

&65прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, зав-дання на с.279 письмово.

 

 

64.

 

Клітинна інженерія.

&66прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, с.284 письмово.

 

 

65.

 

Узагальнення курсу.

С.285-286 прочитати.

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Анциборова Вера
    Щиро дякую за вашу роботу.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Грищенко Ирина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Петренко Юля
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Корбанюк Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Пов’язані теми
Біологія, 9 клас, Планування
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
10 січня 2022
Переглядів
4762
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку