Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Біологія», 9 клас
70 годин – 2 години на тиждень, із них 6 годин – резервні
Програма: Навчальна програма з біології для 6-9 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 |
Підручник: Соболь В.І. Біологія: підручник для 9-х класів загальноосвітніх навчальних закладів /Валерій Соболь- К.: Кам’янець-Подільській: Абетка, 2017 – 288 с., іл. |
||||||||||||||||||||||||||
п/п |
Дата |
Тема уроку, практичні роботи, навчальні проекти |
Домашнє завдання |
Очікувані результати навчання учня/учениці |
Наскрізні змістовні лінії |
||||||||||||||||||||||
Вступ (2 год) |
|||||||||||||||||||||||||||
1. |
|
Біологія як наука. Предмет біології. |
&1прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.7 письмово. |
оперує термінами:- описовий метод, експериментальний метод, моделювання називає:- основні галузі біології; - рівні організації життя; наводить приклади:- біологічних систем, що перебувають на різних рівнях організації; пояснює: - значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи;- зв’язок біології з іншими природничими й гуманітарними науками; характеризує:- методи біологічних досліджень (описовий, експериментальний, моделювання) |
|
||||||||||||||||||||||
2. |
|
Біологічні системи. Біологічне пізнання. |
&2прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.10-11 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
Тема 1. Хімічний склад клітини ( 8 год) |
|||||||||||||||||||||||||||
3. |
|
Хімічний склад клітини. Неорганічні речовини. |
&3прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.14-15 письмово. |
оперує термінами: - полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент називає:- органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів; - складові атома (міжпредметні); - типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні, водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні); наводить приклади: - продуктів, що містять білки, ліпіди та вуглеводи;
|
|
||||||||||||||||||||||
4. |
|
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. |
&4прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.19 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
5. |
|
Органічні молекули. Полімери |
&5прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.23 письмово. |
описує:- властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів;- будову, властивості та функції білків, структурні рівні організації білків; - будову й функції нуклеїнових кислот;
|
|
||||||||||||||||||||||
6. |
|
Вуглеводи, властивості та роль. |
&6прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.27 письмово. |
пояснює:- - роль АТФ у життєдіяльності організмів;- роль білків у життєдіяльності організмів; - роль нуклеїнових кислот у спадковості організмів |
|
||||||||||||||||||||||
7. |
|
Ліпіди: властивості та біологічне значення. |
&7прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.31 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
8. |
|
Білки, їхня структурна організація та основні функції. |
&8прочитати, відповідати на контрольні запитання усно. |
|
|
||||||||||||||||||||||
9. |
|
Нуклеїнові кислоти. Пр. робота № 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот. Інструктаж з ТБ |
&9прочитати, відповідати на контрольні запитання усно. |
||||||||||||||||||||||||
10. |
|
Молекулярний рівень життя. АТФ. Ферменти. Лаб. Дослідження :Властивостей ферментів. Інструктаж з ТБ |
&10прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.45 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
|
|
Тема 2. Структура клітини ( 6 год) |
|||||||||||||||||||||||||
11. |
|
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії. |
&11прочитати, відповідати на контрольні запитання усно. |
оперує термінами:- еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма, ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет називає:- методи дослідження клітин; - складові цитоплазми;- основні клітинні органели та їхні функції; - основні компоненти та функції ядра; |
|
||||||||||||||||||||||
12. |
|
Клітина та її структура. |
&12прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.53 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
13. |
|
Клітинна мембрана. |
&13прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.56-57 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
14. |
|
Цитоплазма та основні клітинні органели. |
&14прочитати, відповідати на контрольні запитання усно. |
наводить приклади:- про- та еукаріотичних організмів;- рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів; |
|
||||||||||||||||||||||
15. |
|
Ядро, його структурна організація та функції.
|
&15прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.65 письмово. |
розпізнає: - компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях; |
|
||||||||||||||||||||||
16. |
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика. Лаб. робота1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин .Інструктаж з ТБ |
&16прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.71 письмово. |
пояснює:- роль мембран у життєдіяльності клітин;- взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем; характеризує: - хімічний склад клітинної мембрани |
|
||||||||||||||||||||||
Тема 3. Принципи функціонування клітини ( 6 год) |
|||||||||||||||||||||||||||
17. |
|
Обмін речовин та енергії. |
&17прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.75 письмово. |
оперує термінами: - метаболізм, клітинне дихання, мітохондрії, фотосинтез, пластиди, хемосинтез називає: - процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються в цитоплазмі клітини; - органели клітини, у яких відбувається дихання та фотосинтез; наводить приклади: - процесів розщеплення органічних речовин, що відбуваються в клітині
|
Здоров’я і безпека (орієнтує на застосування знання про процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя) Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення планетарної ролі фотосинтезу як одного з основних механізмів підтримання гомеостазу в атмосфері) |
||||||||||||||||||||||
18. |
|
Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах |
&18прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.79 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
19. |
|
Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання.
|
&19прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.83 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
20. |
|
Фотосинтез: світлова та темнова фаза. |
&20прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.87 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
21. |
|
Хемосинтез. |
&21прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.91 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
22. |
|
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах |
Завдання на с.92-93 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації ( 11 год) |
|||||||||||||||||||||||||||
23. |
|
Ген та його будова. |
&22прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.97 письмово. |
оперує термінами: - ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз називає: - типи генів; - етапи реалізації спадкової інформації; - фази мітозу та мейозу; - періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів; наводить приклади: - застосування принципу комплементарності нуклеотидів характеризує: - процес транскрипції; - процес біосинтезу білка; - процес реплікації ДНК; - генетичний код та його значення в біосинтезі білків; - взаємозв’язок між будовою та функціями хромосом; - процеси мітозу та мейозу в еукаріотів; - етапи клітинного циклу; - етапи онтогенезу в рослин і тварин; порівнює: - процеси транскрипції та реплікації; - процеси мітозу та мейозу |
|
||||||||||||||||||||||
24. |
|
Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. |
&23прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.101 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
25. |
|
Хромосоми. |
&24прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.105 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
26. |
|
Транскрипція.Основні типи РНК. |
&25прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.109 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
27. |
|
Генетичний код. Біосинтез білка. |
&26прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.112 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
28. |
|
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК. Пр.роботи1. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції. Інструктаж з ТБ. |
&27прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.116-117 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
29. |
|
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Лаб. дослідження:фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі). Інструктаж з ТБ.
|
&28прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.121 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
30. |
|
Мейоз. Рекомбінація ДНК. |
&29прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.125усно. |
||||||||||||||||||||||||
31. |
|
Статеві клітини та запліднення. |
&30прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.129 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
32. |
|
Етапи індивідуального розвитку. |
&31прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с133письмово. |
||||||||||||||||||||||||
33. |
|
Періоди онтогенезу у багатоклітинних організмів. |
&32прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.139 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
Тема 5. Закономірності успадкування ознак ( 10 год) |
|||||||||||||||||||||||||||
34. |
|
Класичні методи генетичних досліджень. |
&33прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, зав-дання на с.143 письмово. |
оперує термінами: - алель, генотип, фенотип, мутація (точкова, хромосомна, геномна), мутаген називає: - методи генетичних досліджень; - закони Менделя; - форми мінливості; - мутагенні фактори; - види мутацій; - зчеплення генів у хромосомах; наводить приклади: - спадкової мінливості; - неспадкової мінливості; - спадкових захворювань людини; пояснює: - поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота, гетерозигота; - значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу |
Здоров’я і безпека (орієнтує на розуміння важливості генетичного консультування та молекулярних методів діагностики задля народження здорових дітей, на глибоке засвоєння впливу на потомство шкідливих звичок батьків: тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин) |
||||||||||||||||||||||
35. |
|
Закони Менделя. Домінування ознак. Розщеплення ознак. |
&34прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, зав-дання на с.147 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
36. |
|
Закони Менделя. Незалежне успадкування ознак. Пр. робота2. Складання схем схрещування. Інструктаж з ТБ
|
&35прочитати, відповідати на контрольні запитання усно. |
||||||||||||||||||||||||
37. |
|
Ознака як результат взаємодії генів |
&36прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, зав-дання на с.155 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
38 |
|
Поняття про зчеплення генів і кросинговер.
|
&37прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, зав-дання на с.158 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
39. |
|
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю.
|
&38прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, зав-дання на с.163 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
40. |
|
Мінливість. Модифікаційна мінливість. Лаб. дослідження мінливості в рослин і тварин. Інструктаж з ТБ |
&39прочитати, відповідати на контрольні запитання усно. |
||||||||||||||||||||||||
41. |
|
Комбінативна та мутаційна мінливість.Мутації. |
&40-41прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.171 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
43. |
|
Медична генетика. |
&42прочитати, відповідати на контрольні запитання усно.Проект. Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня) |
|
|
||||||||||||||||||||||
44. |
|
Захист проектів. Узагальнення. |
С.180-181 опрацювати, тести письмово. |
|
|
||||||||||||||||||||||
Тема 6. Еволюція органічного світу ( 7 год) |
|||||||||||||||||||||||||||
45. |
|
Еволюція органічного світу. |
&43прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.185 письмово. |
оперує термінами: - вид, популяція, еволюція, природний добір, антропогенез дає визначення понять:- конвергенція, дивергенція, паралелізм; пояснює основні положення сучасної теорії еволюції;- популяцію як елементарну одиницю еволюції; - основні характеристики популяції; - елементарні фактори еволюції; - критерії виду;- способи видоутворення;- докази еволюції;
- види природного добору; - різноманіття організмів як результат еволюції; наводить приклади: - адаптації організмів до умов середовища;- викопних організмів різних геологічних епох |
|
||||||||||||||||||||||
46. |
|
Теорія еволюції. |
&44прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.188 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
47 |
|
Еволюційні чинники. |
&45прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.193 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
48. |
|
Популяція. Мікроеволюція. Вид. Видоутворення. |
&46прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.197 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
49. |
|
Макроеволюція. |
&47прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.201 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
50 |
|
Еволюція людини. |
&48прочитати, відповідати на контрольні запитання усно. |
||||||||||||||||||||||||
51. |
|
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя |
&49прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, завдання на с.209-211 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
Тема 7. Біорізноманіття (розглядається опційно, 3 год) |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
52. |
|
Основи еволюційної філогенії та систематики. Неклітинні форми життя: віруси. |
&50-51прочитати, відповідати на контрольні запитання усно. |
характеризує: - основні принципи біологічної систематики; аналізує та порівнює: - засоби боротьби із хворобами різної природи (вірусні, бактеріальні, протозойні тощо) |
|
||||||||||||||||||||||
53. |
|
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти |
&52-53прочитати, відповідати на контрольні запитання усно. |
||||||||||||||||||||||||
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи (6 год) |
|||||||||||||||||||||||||||
54. |
|
Екосистема. Різноманітність екосистем. |
&54прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, зав-дання на с.233 письмово. |
оперує термінами:- екологічний фактор, продуценти, консументи, редуценти, екосистема, трофічний ланцюг (мережа), біосфера називає: - методи дослідження процесів в екосистемах;- екологічні фактори;
|
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розуміння антропічного впливу на природні екосистеми, значення колообігу речовин у збереженні екосистем, роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері; спрямовує на дотримання екологічної культури в повсякденному житті, участь у природоохоронній діяльності та вияв громадянської позиції в галузі збереження довкілля) |
||||||||||||||||||||||
55. |
|
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах. |
&55прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, зав-дання на с.237 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
56. |
|
Екологічні чинники. |
&56прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, зав-дання на с.241 письмово. |
наводить приклади: - угруповань, екосистем;- пристосованості організмів до умов середовища;- ланцюгів живлення; пояснює: - структуру екосистем;- взаємодію організмів в екосистемах; - структуру ланцюгів живлення; - правило екологічної піраміди; - значення колообігу речовин у збереженні екосистем;- функціональні компоненти біосфери;- роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері;порівнює:- природні та штучні екосистеми;- роль продуцентів, консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах
|
Підприємливість та фінансова грамотність (орієнтує на усвідомлення відмінностей між природними та штучними екосистемами за показниками продуктивності й ефективності; спрямовує на усвідомлення економічної оцінки природних екосистем та антропічного впливу на них; спрямовує на дотримання екологічної культури в бізнесі).Здоров’я і безпека(націлює на розуміння наслідків антропічного впливу на природні |
||||||||||||||||||||||
57. |
|
Середовища існування. |
&57прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, зав-дання на с.245 письмово. |
||||||||||||||||||||||||
58. |
|
Стабільність екосистем та причини її порушення.
|
&58прочитати, відповідати на контрольні запитання усно. Проект (дослідницький)Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості |
||||||||||||||||||||||||
59. |
|
Біосфера як цілісна система. Біосфера та її збереження. Захист проектів. |
59 прочитати, відповідати на контрольні запитання усно. |
||||||||||||||||||||||||
Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини (орієнтовно 6 год) |
|||||||||||||||||||||||||||
60. |
|
Поняття про селекцію. Методи селекції. |
&61-62прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, зав-дання на с.263 письмово. |
оперує термінами: - біотехнологія, селекція, генетична інженерія, генетично-модифіковані організми |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розуміння переваг сучасних біотехнологічних підходів над методами класичної селекції; спрямовує на обговорення переваг та можливих ризиків використання гмо, моральних і соціальних |
||||||||||||||||||||||
61. |
|
Біотехнологія. |
&63прочитати, відповідати на контрольні запитання усно. |
називає: - методи селекції; - завдання та основні напрями сучасної біотехнології;- методи сучасної біотехнології; - можливості діагностики спадкових хвороб людини; |
Громадянська відповідальність (спрямовує на розуміння моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень в галузі біотехнології та генетичної інженерії, |
||||||||||||||||||||||
62. |
|
Основи генетичної інженерії. |
&64прочитати, відповідати на контрольні запитання усно. |
пояснює:- переваги та можливі ризики використання генетично модифікованих організмів; |
|
||||||||||||||||||||||
63. |
|
Генетично модифіковані організми |
&65прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, зав-дання на с.279 письмово. |
|
|
||||||||||||||||||||||
64. |
|
Клітинна інженерія. |
&66прочитати, відповідати на контрольні запитання усно, с.284 письмово. |
|
|
||||||||||||||||||||||
65. |
|
Узагальнення курсу. |
С.285-286 прочитати. |
|
|
||||||||||||||||||||||
|