Календарно-тематичне планування на 2022-2023 навчальний рік
Біологія і екологія 11 клас
(до підручника К.М. Задорожний)
(70 год – 2 год на тиждень)
Навчальна програма з біології і екології для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти: рівень стандарту, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407;
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Домашнє завдання |
І семестр Тема 5. Адаптації (17 год) |
|||
1 |
|
Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Принцип єдності організмів та середовища мешкання |
§1 |
2 |
|
Загальні закономірності формування адаптацій. Властивості адаптацій |
§2 |
3 |
|
Поняття про преадаптацію та постадаптацію. Стратегії адаптацій організмів |
§3 |
4 |
|
Поняття про адаптивну радіацію |
§4 |
5 |
|
Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види |
|
6 |
|
Основні середовища існування та адаптації до них організмів |
§5 |
7 |
|
Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації |
§6 |
8 |
|
Способи терморегуляції організмів |
§7 |
9 |
|
Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання |
§8 |
10 |
|
Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі |
§9 |
11 |
|
Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію |
§10 |
12 |
|
Симбіоз та його форми |
§11 |
13 |
|
Організм як середовище мешкання. Поширення паразитизму серед серед різних груп організмів |
§12 |
14 |
|
Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. Відповідь організму хазяїна на оселення організмів |
§13 |
15 |
|
Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. Типи адаптивних біологічних ритмів організмів |
§14 |
16 |
|
Фотоперіодизм та його адаптивне значення Практична робота №1. Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування |
|
17 |
|
Узагальнюючий урок з теми «Адаптація» |
|
Тема 6. Біологічні основи здорового способу життя (11 год) |
|||
18 |
|
Науки, що вивчають здоров’я людини. Принципи здорового способу життя |
§16 |
19 |
|
Складові здорового способу життя: раціональне харчування, рухова активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок |
§17 |
20 |
|
Безпека і статева культура. Профілактика захворювань, що передаються статевим шляхом Практична робота №2. Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань |
§18 |
21 |
|
Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння, наркотиків |
§19 |
22 |
|
Вплив стресових факторів на організм людини |
§20 |
23 |
|
Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини |
§20 |
24 |
|
Імунна система людини, особливості її функціонування. Імунокорекція. Імунотерапія |
§21 |
25 |
|
Профілактика неінфекційних захворювань людини |
§22 |
26 |
|
Профілактика інфекційних захворювань, інвазійних захворювань людини |
§23 |
27 |
|
Профілактика захворювань людини Навчальний проект№1. Особиста програма зміцнення здоров’я |
§23 |
28 |
|
Узагальнюючий урок з теми «Біологічні основи здорового способу життя» |
|
Тема 7. Екологія (13 год) |
|||
29 |
|
Предмет вивчення екології, її завдання та методи. Зв’язки екології з іншими науками |
§24 |
30 |
|
Екологічні закони |
§25 |
31 |
|
Екологічні чинники та їхня класифікація |
§26 |
32 |
|
Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угрупування |
§26 |
33 |
|
Стено- та еврибіонтні види |
|
34 |
|
Популяції. Класифікація популяцій. Структура та характеристика популяцій |
§27 |
35 |
|
Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій. Функціональна роль популяцій в екосистемах |
§28 |
36 |
|
Властивості та характеристики екосистем. Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах |
§29 |
37 |
|
Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій |
§30 |
38 |
|
Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів |
§31 |
39 |
|
Біосфера як глобальна екосистема, її структура та мережі |
§32 |
40 |
|
Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери |
§32 |
41 |
|
Вчення В.І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи |
§33 |
42 |
|
Урок повторення та узагальнення з теми «Екологія» Навчальний проект№2. Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних) |
|
Тема 8. Сталий розвиток та раціональне природокористування (12 год) |
|||
43 |
|
Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні |
§34 |
44 |
|
Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля |
§35 |
45 |
|
Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини |
§36 |
46 |
|
Антропічний вплив на атмосферу. Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона |
§37 |
47 |
|
Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи екологічного стану водойм. Охорона водойм |
§38 |
48 |
|
Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів |
§39 |
49 |
|
Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери Практична робота №3. Оцінка екологічного стану свого регіону |
§40 |
50 |
|
Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди |
§41 |
51 |
|
Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України |
|
52 |
|
Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористування в контексті сталого розвитку |
§42 |
53 |
|
Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля |
§43 |
54 |
|
Узагальнюючий урок з теми «Сталий розвиток та раціональне природокористування» |
|
Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології (9год) |
|||
55 |
|
Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних учених-селекціонерів |
§44 |
56 |
|
Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів |
§45 |
57 |
|
Явище гетерозису та його генетичні основи |
§46 |
58 |
|
Значення для планування селекційної роботи вчення М.І. Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості |
§47 |
59 |
|
Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції |
§48 |
60 |
|
Генна інженерія людини: досягнення та ризики. Біоетичні проблеми сучасної медицини |
§49 |
61 |
|
Сучасна біотехнологія та її основні напрямки |
§50 |
62 |
|
Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології |
§50 |
63 |
|
Поняття про біологічні небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації Навчальний проект №3. «Клонування організмів», «Нанотехнології в біології», «Трансгенні організми: за і проти» |
§51 |
64 |
|
Узагальнюючий урок з теми «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології». Роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства |
§52 |
Узагальнення та повторення (4 год) |
|||
65 |
|
Адаптації |
|
66 |
|
Біологічні основи здорового способу життя |
|
67 |
|
Екологія, сталий розвиток та раціональне природокористування |
|
68 |
|
Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології. |
|
69 |
|
Повторення вивченого матеріалу |
|
70 |
|
Повторення вивченого матеріалу |
|