Завдання для закріплення знань по темі "Адаптація"

Про матеріал
Завдання спрямовані на практичне застосування знань та відпрацювання уміння учнів працювати з інформацією. У розробці надані орієнтовні відповіді та посилання на текстовий документ для учнів (без відповідей).
Перегляд файлу

Закріплення знань по темі “Адаптації”

Блакитним кольором виділені орієнтовні відповіді для вчителя Кожне завдання оцінюється в 1 бал. Максимальна кількість - 12 Знайдіть потрібну інформацію у відео  ”Сколія-гігант  – найбільша оса

України”  за покликанням https://youtu.be/x90oACzdWA0    

Завдання 1. Погодьтесь чи спростуйте твердження. Аргументуйте свою відповідь, оформивши її за алгоритмом: «так/ні; тому що…»

1)      Формування яйцекладу у

сколії та деяких інших перетинчастокрилих комах  можна вважати преадаптацією.

Так/ні, тому що …

Так. у сколій та деяких інших перетинчастокрилих яйцеклад змінює свою функцію з розмноження на захист або добування їжі. Каналом яйцекладу транспортується отрута, а не статеві клітини. Яйцеклад самиць перетворюється на жало. Отже наявність яйцекладу – це преадаптація.

2)      У особин виду Сколія гігантська яскраво виражений статевий диморфізм.

Так/ні, тому що …

Так. Самців та самиці даного виду відрізняються розміром (самиця значно більша); довжиною вусиків; формою голови, забарвленням, наявністю жала.

3)      Верхні щелепи

(мандибули) та кінцівки сколії можна вважати гомологічними органами.

Так/ні, тому що …

Так. Мандибули утворилися в ході еволюції внаслідок з’єднання сегментів тіла з головою, тобто щелепи – це видозмінені кінцівки, які призначені для утримання личинки жука під час відкладання яйця.

4)      Сколія – паразит, адже розвивається за рахунок личинок жуків.

Так/ні, тому що …

Ні, сколія НЕ паразит, а паразитоїд. Адже  доросла комаха – фітофаг. Паразитує тільки стадія личинки, яка повністю з’їдає свого хазяїна.

5)      Сколія-гігант та жук носорог пов’язані коеволюційними зв’язками.

Так/ні, тому що …

Так, адже ці два види взаємозалежні. Адаптації, що відбуваються у сколії, стимулюють взаємні адаптації у жука носорога.

6)      Адаптації солії-гіганта характеризуються відносною доцільністю

Так/ні, наприклад …

Так. Наприклад сигнальне забарвлення не завжди допомагає уникнути небезпеки. Наприклад, людина плутає сколію із шершнем і активно знищує цих комах.

8)      Сколію можна віднести до видів-еврибіонтів.

Так/ні, тому що …

Ні, адже ці комахи  залежні від популяції жуків носорогів (зрідка – від інших жуків). Вид занесено до Червоної книги. Отже, сколії – стенобіонти.

Завдання 2. Підберіть приклади до кожного виду адаптацій

Морфологічні адаптації

Яскраве сигнальне забарвлення,

Фізіологічні адаптації

Утворення отрути, що паралізує личинок  жуків

Етологічні адаптації

Пошук личинок, риття нір…

Визначте стратегію утворення названих адаптацій: активний шлях

 

Аркуш без відповідей із завданнями для учня, можна забрати тут:

https://docs.google.com/document/d/1KQ9UzaXSfuoZVUeIVYpKEpVNWdEMOOiM/edit?

usp=sharing&ouid=104181899402959782433&rtpof=true&sd=true  

pdf
Додав(-ла)
Rukina Biology
Додано
6 вересня 2022
Переглядів
566
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку