Календарно-тематичне планування уроків біології і екології для11 класу //рівень стандарту// (105 години - 3 години на тиждень, із них 7 години - резервних). Складено до підручника "Біологія і екологія (рівень стандарту): підруч. для 11 кл. закл. загал. серед. освіти./ В.І.Соболь – Кам'янець-Подільський:Абетка, 2019, відповідно до навчальної програми з біології і екології для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти: рівень стандарту
Календарно-тематичне планування уроків біології і екології
11 клас //рівень стандарту//
(105 години - 3 години на тиждень, із них 7 години - резервних)
№ п/п |
Дата |
Тема уроку |
Очікувані результати навчання учня/учениці |
|||||||
Тема 7. ЕКОЛОГІЯ (20 год. + 2 год резервного часу )
|
||||||||||
1 |
|
Вступний інструктаж ТБ під час занять з біології. Повторення навчального матеріалу за 10 клас. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: екологія, екологічні чинники, обмежувальні чинники, толерантність, екологічна взаємодія, популяція, екосистема, біогеохімічні цикли, біосфера, ноосфера; називає:
наводить приклади:
характеризує: - процеси і явища у популяціях, екосистемах та біосфері; - дію екологічних чинників; - принципи застосування екологічних закономірностей в практичній діяльності людини та їхні прояви в природі; - потоки енергії в екосистемах; - властивості та характеристики екосистем.
Діяльнісний компонент встановлює: - елементарні причинно-наслідкові зв'язки між екологічними процесами та явищами; аналізує: - залежність життєдіяльності організмів від середовища існування; пояснює: -дію в природі законів оптимуму, взаємокомпенсації екологічних факторів; - закономірності структур популяцій; - причини нерівноцінності біологічного різноманіття екосистем; - механізми екологічного балансу біосфери; - механізми дії екологічних чинників; - механізми інтеграції складових екосистеми; складає схеми: - біогеохімічних циклів; - трофічних ланцюгів та трофічних сіток; порівнює: - особливості організації та функціонування агроценозів і природних екосистем. Ціннісний компонент висловлює судження щодо: - значення встановлення характеристик мінімальної життєздатної популяції тварин для збереження виду; - ролі та значення екології у сучасному світі. |
|||||||
2 |
|
Предмет вивчення екології, її завдання та методи. |
||||||||
3 |
|
Зв’язки екології з іншими науками. |
||||||||
4 |
|
Екологічні закони. |
||||||||
5 |
|
Екологічні чинники та їхня класифікація. |
||||||||
6 |
|
Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання. |
||||||||
7 |
|
Стено- та еврибіонтні види. |
||||||||
8 |
|
Популяції. Класифікація популяцій. |
||||||||
9 |
|
Структура та характеристики популяцій. |
||||||||
10 |
|
Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій. |
||||||||
11 |
|
Функціональна роль популяцій в екосистемах. (Тематична №1) |
||||||||
12 |
|
Властивості та характеристики екосистем. |
||||||||
13 |
|
Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах. |
||||||||
14 |
|
Проект: Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних). |
||||||||
15 |
|
Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. |
||||||||
16 |
|
Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій. |
||||||||
17 |
|
Агроценози, Їхня структура та особливості функціонування. |
||||||||
18 |
|
Шляхи підвищення продуктивності агроценозів. |
||||||||
19 |
|
Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі. |
||||||||
20 |
|
Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери. |
||||||||
21 |
|
Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи. |
||||||||
22 |
|
Підсумковий урок з теми «Екологія». (Тематична №2) |
||||||||
Тема 5. АДАПТАЦІЇ (26 год. + 2 год резервного часу ) |
|
Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів. |
||||||||
23 |
|
Адаптація як загальна властивість біологічних систем. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: |
|||||||
24 |
|
Принцип єдності організмів та середовища мешкання. |
адаптація, преадаптація, постадаптація, адаптивний потенціал, екологічна ніша, адаптивна радіація, коеволюція, коадаптації, життєва форма, адаптивні біологічні ритми, фотоперіодизм формулює: - принцип єдності організмів та середовища їхнього мешкання; - правило обов’язкового заповнення екологічної ніші; називає: - основні властивості адаптацій; параметри екологічної ніші; способи терморегуляції організмів; основні форми симбіозу організмів; форми паразитизму типи адаптивних біологічних ритмів організмів; наводить приклади: - адаптацій організмів до різних середовищ мешкання; - адаптацій людини до різних умов проживання - адаптивного характеру поведінкових реакцій тварин; описує: - адаптації людини та інших організмів до різних умов проживання; характеризує: - коадаптації організмів;
пояснює: - молекулярні та клітинні механізми адаптацій біологічних систем; - відносний характер адаптацій; - біологічне підґрунтя правил Алена та Бергмана; - генетичну основу формування адаптацій. Діяльнісний компонент: визначає: ступінь адаптованості організмів до середовища мешкання; розпізнає : приналежність певних видів тварин та рослин до певної життєвої форми; порівнює: особливості терморегуляції пойкілотермних та гомойотермних тварини; адаптації різних груп організмів до певного середовища мешкання; складає схеми: комплексів адаптацій, які характеризують ту чи іншу життєву форму організмів; моделює: наслідки значного перекривання екологічних ніш конкуруючих видів; Ціннісний компонент робить висновок: про значення преадаптацій та адаптацій в еволюції органічного світу, про коеволюцію як основу функціонування стабільних екосистем; про адаптивне значення фотоперіодизму. дотримується правил здорового способу життя для підвищення власного адаптивного потенціалу; обґрунтовує судження: про адаптивний потенціал екологічно пластичних та екологічно непластичних видів, виявляє ставлення до: підвищення власного адаптивного потенціалу шляхом регулярних занять фізичною культурою та загартовування організму. |
|||||||
25 |
|
Загальні закономірності формування адаптацій. |
||||||||
26 |
|
Поняття про преадаптацію та постадаптацію. |
||||||||
27 |
|
Властивості адаптацій. |
||||||||
28 |
|
Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації. |
||||||||
29 |
|
Стратегії адаптацій організмів. |
||||||||
30 |
|
Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. |
||||||||
31 |
|
Поняття про адаптивну радіацію. |
||||||||
32 |
|
Життєві форми рослин як адаптації до середовища мешкання. |
||||||||
33 |
|
Життєві форми тварин як адаптації до середовища мешкання. |
||||||||
34 |
|
Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі. |
||||||||
35 |
|
Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію. |
||||||||
36 |
|
Основні середовища існування та адаптації до них організмів: водне середовище. |
||||||||
37 |
|
Основні середовища існування та адаптації до них організмів: ґрунтове та наземно-повітряне середовище. |
||||||||
38 |
|
Способи терморегуляції організмів. Тематичне оцінювання з теми «Адаптація» (Тематична № 3) |
||||||||
39 |
|
Симбіоз та його форми. |
||||||||
40 |
|
Організм як середовище мешкання. |
||||||||
41 |
|
Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування. |
||||||||
42 |
|
Практична робота 1. Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування. |
||||||||
43 |
|
Поширення паразитизму серед різних груп організмів. |
||||||||
44 |
|
Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. |
||||||||
45 |
|
Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів. |
||||||||
46 |
|
Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. |
||||||||
47 |
|
Типи адаптивних біологічних ритмів організмів. |
||||||||
48 |
|
Фотоперіодизм та його адаптивне значення. |
||||||||
49 |
|
Контрольна робота №1. |
||||||||
50 |
|
Підсумковий урок з теми «Адаптація». (Тематична № 4) |
||||||||
Тема 6. БІОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ (17 год. + 1 год резервного часу ) |
|
|
||||||||
51 |
|
Науки, що вивчають здоров’я людини. |
Знаннєвий компонент оперує термінами: - здоров’я, здоровий спосіб життя, гіподинамія, інфекційні захворювання; називає: - науки, що вивчають здоров’я людини; - шляхи зараження інфекційними хворобами; - чинники неінфекційних хвороб людини; наводить приклади: - профілактичних заходів щодо хвороб людини; Діяльнісний компонент характеризує: - принципи здорового способу життя; - імунну систему людини, особливості її функціонування; пояснює: - механізми взаємодії системи антиген-антитіло; - заходи профілактики захворювань людини (неінфекційних, інфекційних, інвазійних, захворювань, що передаються статевим шляхом); Ціннісний компонент оцінює: - вплив регулярних тренувань і рухової активності, на здоров’я людини; вплив харчування на здоров’я людини; обґрунтовує судження про: - необхідність глобального контролю за вірусними інфекціями людини, тварин і рослин в сучасних умовах; - необхідність дотримання гігієнічних вимог в особистому житті; - негативний вплив тютюнопаління, вживання алкоголю та наркотиків на організм людини; виявляє власне ставлення: - до перспектив ліквідації найбільш небезпечних інфекцій; - до особистої та громадської профілактики захворювань робить висновки: - активний спосіб життя це основа збереження здоров’я; - особиста гігієна це умова ефективної профілактики різних захворювань |
|||||||
52 |
|
Принципи здорового способу життя. |
||||||||
53 |
|
Складові здорового способу життя: раціональне харчування. |
||||||||
54 |
|
Складові здорового способу життя: рухова активність. |
||||||||
55 |
|
Складові здорового способу життя: особиста і побутова гігієна, відпочинок. |
||||||||
56 |
|
Безпека і статева культура. |
||||||||
57 |
|
Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю. |
||||||||
58 |
|
Негативний вплив на здоров’я людини куріння та наркотиків. |
||||||||
59 |
|
Вплив стресових факторів на організм людини. |
||||||||
60 |
|
Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини. |
||||||||
61 |
|
Навчальний проект: Особиста програма зміцнення здоров’я. |
||||||||
62 |
|
Імунна система людини, особливості її функціонування. |
||||||||
63 |
|
Імунокорекція. Імунотерапія. |
||||||||
64 |
|
Профілактика неінфекційних та інфекційних захворювань людини. |
||||||||
65 |
|
Профілактика інвазійних захворювань людини. |
||||||||
66 |
|
Профілактика інвазійних захворювань людини, захворювань, що передаються статевим шляхом. |
||||||||
67 |
|
Практична робота 2. Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань. |
||||||||
68 |
|
Підсумковий урок з теми «Біологічні основи здорового способу життя». (Тематична № 5) |
||||||||
Тема 8. СТАЛИЙ РОЗВИТОК ТА РАЦІОНАЛЬНЕ ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ (15 год. + 1 год резервного часу)
|
||||||||||
69 |
|
Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: сталий розвиток, екологічне мислення, природні ресурси, раціональне природокористування; називає: - екологічні проблеми в Україні та в світі; - види забруднення довкілля; - критерії забруднення довкілля; - напрямки охорони природи в Україні та в світі; описує: - екологічний стан свого регіону; наводить приклади: - видів-вселенців свого регіону; - джерел забруднення довкілля; - видів, занесених до Червоної книги України; характеризує: - наслідки забруднення довкілля для живих організмів і людини зокрема; - проблеми акліматизації та реакліматизації видів; пояснює: - необхідність правильної утилізації побутових та промислових відходів; - необхідність міжнародної взаємодії державних установ та громадських організацій у справі охорони навколишнього природного середовища; - необхідність раціонального використання природних ресурсів; Діяльнісний компонент складає карту: - екологічного стану свого регіону; моделює: - способи утилізації відходів; порівнює: - ступінь забруднення окремих територій України; застосовує: - екологічні знання в повсякденній діяльності. Ціннісний компонент дотримується правил: - екологічної етики; - охорони навколишнього середовища; оцінює: - вплив діяльності людини на стан навко-лишнього середовища та його компонентів; висловлює судження щодо: - значення екологічних знань; - значення концепції сталого розвитку; - шляхів вирішення екологічних проблем свого регіону; - шляхів раціонального використання природних ресурсів; виявляє власну позицію щодо: - дієвості екологічної політики в Україні. |
|||||||
70 |
|
Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини. |
||||||||
71 |
|
Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля. |
||||||||
72 |
|
Антропічний вплив на атмосферу Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона. |
||||||||
73 |
|
Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів. |
||||||||
74 |
|
Принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм. |
||||||||
75 |
|
Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів. |
||||||||
76 |
|
Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. |
||||||||
77 |
|
Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери. |
||||||||
78 |
|
Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди. |
||||||||
79 |
|
Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України. |
||||||||
80 |
|
Концепція сталого розвитку та її значення. |
||||||||
81 |
|
Природокористування в контексті сталого розвитку. |
||||||||
82 |
|
Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля. |
||||||||
83 |
|
Практична робота 3. Оцінка екологічного стану свого регіону. |
||||||||
84 |
|
Підсумковий урок з теми «Сталий розвиток та раціональне природокористування». (Тематичне оцінювання № 6) |
||||||||
Тема 9. ЗАСТОСУВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ БІОЛОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ У МЕДИЦИНІ, СЕЛЕКЦІЇ ТА БІОТЕХНОЛОГІЇ (12 год. + 2 год резервного часу)
|
||||||||||
85 |
|
Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних учених-селекціонерів. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: селекція, біотехнологія, генетично модифіковані організми, клонування, біологічна безпека називає: - сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів; наводить приклади: - застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції; - використання стовбурових клітин; характеризує: - явище гетерозису та його генетичні основи; - досягнення репродуктивної медицини, трансплантології та донорства. - пояснює: - значення досягнень генетичної та клітинної інженерії. Діяльнісний компонент порівнює: - ефективність методів класичної селекції та сучасної біотехнології. робить висновки про: - застосування біотехнології в охороні навколишнього природного середовища; - застосування результатів біологічних досліджень у сучасній селекції та біотехнології
Ціннісний компонент висловлює судження про:
- досягнення та ризики генної інженерії людини;
виявляє власну позицію щодо: - дотримання біоетики в біологічних та біомедичних дослідженнях. |
|||||||
86 |
|
Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів. |
||||||||
87 |
|
Явище гетерозису та його генетичні основи. |
||||||||
88
|
|
Значення для планування селекційної роботи вчення М. І. Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості. |
||||||||
89 |
|
Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції. |
||||||||
90 |
|
Генна інженерія людини: досягнення та ризики. |
||||||||
91 |
|
Біоетичні проблеми сучасної медицини. |
||||||||
92 |
|
Проект (один на вибір; створення бук-трейлеру, презентації, буклету, скрайбу, постеру тощо)
Нанотехнології в біології. Трансгенні організми: за і проти. |
||||||||
93 |
|
Сучасна біотехнологія та її основні напрямки. |
||||||||
94 |
|
Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології. |
||||||||
95 |
|
Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. |
||||||||
96 |
|
Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації |
||||||||
97 |
|
Контрольна робота №2. |
||||||||
98 |
|
Узагальнення з теми «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології». (Тематичне оцінювання № 7) |
||||||||
УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ПОВТОРЕННЯ |
||||||||||
99 |
|
Роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства. |
|
|||||||
100 |
|
Адаптації |
||||||||
101 |
|
Біологічні основи здорового способу життя |
||||||||
102 |
|
Екологія |
||||||||
103 |
|
Сталий розвиток та раціональне природокористування |
||||||||
104 |
|
Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології |
||||||||
105 |
|
Підсумково-узагальнюючий урок |
||||||||