Календарно-тематичне планування
Біологія і екологія 11 клас
(70 годин – 2 години на тиждень)
Рівень стандарту
Всього за рік: Контрольні роботи- 2 Практичні роботи – 3 Проекти – 2 Навчальні проекти – 1
№ п/п |
Тема уроку |
Дата
|
Примітка |
Тема 5. Адаптації ( 20 год.) |
|||
1/1 |
Первинний інструктаж з БЖД Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Принцип єдності організмів та середовища мешкання. |
|
|
2/2 |
Загальні закономірності формування адаптацій. Поняття про преадаптацію та постадаптацію. Властивості адаптацій. |
|
|
3/3 |
Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації. Стратегії адаптацій організмів. |
|
|
4/4 |
Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. Поняття про адаптивну радіацію. |
|
|
5/5 |
Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання.
|
|
|
6/6 |
Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі. |
|
|
7/7 |
Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію. |
|
|
8/8 |
Основні середовища існування та адаптації до них організмів.
|
|
|
9/9 |
Водне середовище існування |
|
|
10/ 10 |
Наземно-повітряне середовище існування |
|
|
11/ 11 |
Способи терморегуляції організмів.
|
|
|
12/ 12 |
Ґрунтове середовище існування |
|
|
13/ 13 |
Симбіоз та його форми.
|
|
|
14/ 14 |
Організм як середовище мешкання.
|
|
|
15/ 15 |
Практична робота 1. Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування
|
|
|
16/ 16 |
Поширення паразитизму серед різних груп організмів. |
|
|
17/ 17 |
Форми паразитизму та його роль у природі. |
|
|
18/ 18 |
Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. |
|
|
19/ 19 |
Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. Типи адаптивних біологічних ритмів організмів. Фотоперіодизм та його адаптивне значення. |
|
|
20/ 20 |
Контрольна робота № 1 з теми «Адаптації» Тематична |
|
|
Тема 6. Біологічні основи здорового способу життя ( 12 год.) |
|||
21/ 1 |
Науки, що вивчають здоров’я людини. |
|
|
22/ 2 |
Здоровий спосіб життя, принципи та складові. |
|
|
23/ 3 |
Безпека і статева культура.
|
|
|
24/ 4 |
Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння, наркотиків. |
|
|
25/ 5 |
Вплив стресових факторів на організм людини.
|
|
|
26/ 6 |
Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини. |
|
|
27/ 7 |
Імунна система людини, особливості її функціонування. |
|
|
28/ 8 |
Імунокорекція. Імунотерапія. Навчальний проект 1. Особиста програма зміцнення здоров’я. |
|
|
29/ 9 |
Профілактика неінфекційних, інфекційних захворювань людини |
|
|
30/ 10 |
Профілактика інвазійних захворювань людини.
|
|
|
31/ 11 |
Профілактика захворювань, що передаються статевим шляхом. |
|
|
32/ 12 |
Практична робота 2. Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань Тематична
|
|
|
Тема 7. Екологія (15 год.) |
|||
33/1 |
Предмет вивчення екології, її завдання та методи. |
|
|
34/ 2 |
Екологічні зв’язки. Екологічні закони. |
|
|
35/ 3 |
Екологічні чинники та їхня класифікація. |
|
|
36/ 4 |
Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання. Стено- та еврибіонтні види. |
|
|
37/ 5 |
Популяції. Класифікація популяцій. |
|
|
38/ 6 |
Структура та характеристики популяцій. Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій. |
|
|
39/ 7 |
Функціональна роль популяцій в екосистемах. |
|
|
40/ 8 |
Проект 1. «Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних)» |
|
|
41/ 9 |
Властивості та характеристики екосистем. Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах. |
|
|
42/ 10 |
Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій.
|
|
|
43/ 11 |
Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів |
|
|
44/ 12 |
Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі. |
|
|
45/ 13 |
Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери.
|
|
|
46/ 14 |
Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи.
|
|
|
47/ 15
|
Узагальнення та систематизація знань Тематична |
|
|
Тема 8. Сталий розвиток та раціональне природокористування (11 год.) |
|||
48/ 1 |
Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні.
|
|
|
49/ 2 |
Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини. Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля. |
|
|
50/ 3 |
Антропічний вплив на атмосферу. Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона.
|
|
|
51/4 |
Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм
|
|
|
52/5 |
Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів |
|
|
53/6 |
Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери. |
|
|
54/7 |
Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди. |
|
|
55/8 |
Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України. |
|
|
56/9 |
Практична робота 3. Оцінка екологічного стану свого регіону. |
|
|
57/ 10 |
Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористування в контексті сталого розвитку. Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля.
|
|
|
58/ 11 |
Контрольна робота № 2 з теми «Сталий розвиток та раціональне природокористування» Тематична |
|
|
Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології ( 11 год.) |
|||
59/ 1 |
Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних учених-селекціонерів. |
|
|
60/ 2 |
Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів. Явище гетерозису та його генетичні основи. Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції. |
|
|
61/ 3 |
Значення для планування селекційної роботи вчення М. І. Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості. |
|
|
62/ 4 |
Застосування результатів біологічних досліджень у медицині |
|
|
63/ 5 |
Досягнення репродуктивної медицини, трансплантології та донорства. |
|
|
64/ 6 |
Генна інженерія людини: досягнення та ризики. |
|
|
65/ 7 |
Біоетичні проблеми сучасної медицини |
|
|
66/8 |
Сучасна біотехнологія та її основні напрямки.
|
|
|
67/9 |
Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології. |
|
|
68/ 10 |
Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації. |
|
|
69/ 11 |
Проект 2. (один на вибір; створення бук-трейлеру, презентації, буклету, скрайбу, постеру тощо)
|
|
|
70 |
Узагальнення: роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства. |
|
|
1