Календарно тематичне планування для 6 класу "Пізнаємо природу"

Про матеріал
Календарно-тематичне планування Пізнаємо природу 6 клас Модельна навчальна програма «Пізнаємо природу. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Біда Д. Д., Гільберг Т. Г., Колісник Я. І.)
Перегляд файлу

Календарно-тематичне планування 

Пізнаємо природу 6 клас

 

Модельна навчальна програма «Пізнаємо природу. 5-6 класи (інтегрований курс)»  для закладів загальної середньої освіти (авт. Біда Д. Д., Гільберг Т. Г., Колісник Я. І.)

(70 год. - 2 год. на тиждень)

 

№ п/п

Дата

Тема уроку

Види діяльності

Домашнє завдання

6 А

6 Б

6 В

РОЗДІЛ 1. Пізнаємо світ науки

Тема 1. Перший крок у науку

  1.  

 

 

 

Інструктаж з БЖД

Що вивчають природничі науки

Об’єкт та предмет дослідження. Предмет вивчення природничих наук.

Робота з різними джерелами інформації про природу, використання QR- кодів та цифрового контенту природничого змісту;

створення таблиці «Науки, їхні предмети вивчення»

§1 ст. 4

Підготувати інформацію на тему «Відомі українці STEMнапрямів» (за вибором)

  1.  

 

 

 

Як досягнути успіху

Природничі науки, STEM і професії майбутнього.

профорієнтаційна гра «Професії майбутнього і природничі науки»; розв'язування тестових  завдань; робота з логічними таблицями та картками;

§2. ст. 9

  1.  

 

 

 

Як стати дослідником

Причинно-наслідкові зв’язки у природі. Праця науковців.

-з’ясування послідовності та суті етапів наукового методу пізнання; створення моделей об’єктів (явищ природи); пошук, систематизація та обробка інформації про обраний об’єкт (явище) з використанням цифрового контенту, обмін інформацією в групах; мозковий штурм (брейнстормінг) «Генеруємо гіпотези»;

§3. ст. 13

Добрати і записати два прислів’я на встановлення причиннонаслідкових зв’язків (за вибором)

РОЗДІЛ 2. Пізнаємо явища природи

Тема 1. Пізнаємо фізичні явища

  1.  

 

 

 

Що таке рух і спокій

Механічний рух тіл. Відносність руху і спокою. Траєкторія. Шлях. Час. Відстань. Швидкість.

вимірювання відстані й часу; обрахунок середньої швидкості руху пішохода; розв’язування задач на знаходження швидкості.

§4 ст.19

 

  1.  

 

 

 

Як передається тепло

Теплопередача. Поняття про передачу тепла у твердих тілах, рідинах і газах. Пароутворення.

спостереження явища кипіння; спостереження явища теплопередачі; виготовлення моделі рідинного термометра; 

§5 ст. 23

  1.  

 

 

 

Що відбувається з тілами за нагрівання

Теплове розширення твердих тіл, рідин і газів. Негативні впливи теплового розширення. Використання ефектів теплового розширення.

спостереження (або відеоролик) демонстрації теплового розширення твердих тіл (кільце і куля); спостереження теплового розширення рідин і газів;

§6 ст.27

  1.  

 

 

 

Що таке електризація

Електричний заряд: позитивний та негативний. Електричний розряд. Провідники та ізолятори. Блискавка.

спостереження взаємодії тіл, наелектризованих тертям; спостереження електризації через вплив; в групах «Яким буде транспорт через 100 років?»;

§7 ст.31

  1.  

 

 

 

Як скласти електричне коло

Електричне коло. Елементи електричних кіл.

Практична робота №1. Складання найпростішого електричного кола.

складання електричних кіл; спостереження дій електричного струму; схематичне зображення окремих елементів та схеми електричного кола;

§8 ст.35

Розроби пам’ятку безпечної поведінки з електроприладами, які використовують у тебе вдома.

  1.  

 

 

 

Як ми використовуємо електричний струм

Електрична енергія у нашому домі. Транспорт майбутнього.

Правила безпечної поведінки з електроприладами.

дискусія в групах «Яким буде транспорт через 100 років?»;

§9 ст. 38

 

  1.  

 

 

 

Світло й тінь

Джерела світла. Природні та штучні джерела світла. Світловий промінь. Утворення тіні.

спостереження прямолінійного поширення світла, розсіяння світла, відбивання та заломлення світла; спостереження утворення тіні;

§10 ст.42

  1.  

 

 

 

Як ми використовуємо світлові явища.

Дзеркальне та дифузне відбиття.

спостереження прямолінійного поширення світла, розсіяння світла, відбивання та заломлення світла; виготовлення (демонстрація) камери-обскури;

§11 ст. 46

  1.  

 

 

 

Як діє оптична лінза.

Будова лупи. Утворення зображення у оці.

спостереження утворення зображення за допомогою лупи; демонстрація моделі будови ока;

§12 ст.50

  1.  

 

 

 

Що таке звук.

Джерела звуку. Гучність і висота звуку. Поширення звуку.

дослідження швидкості поширення звуку в різних середовищах; дослідження залежності характеристик звуку від натягу і довжини струни (пластини); демонстрація моделі поширення звуку (або відеоролик);

§13 ст. 53

  1.  

 

 

 

Діагностична робота

Виконання різнорівневих завдань

 

Тема 2. Пізнаємо речовини та їхні зміни

  1.  

 

 

 

Що таке чисті речовини та суміші

Однорідні та неоднорідні суміші. Способи розділення сумішей однорідних та неоднорідних сумішей.

спостереження сумішей за допомогою лупи (або зуму в мобільному телефоні); виготовлення фільтра

§15 ст. 61 розробіть пам’ятку «Як зменшити шум у квартирі».

  1.  

 

 

 

Практична робота №2 . «Приготування та розділення сумішей»

виготовлення фільтра; практична робота «Приготування та розділення сумішей»; демонстраційний експеримент (або відеоролик) «Спостереження явища випарювання»;

Повторити способи озділення сумішей та їх застосування.

  1.  

 

 

 

Яких перетворень зазнають речовини.

Зворотні та незворотні зміни речовин.

дослідження чинників, що впливають на розчинність; дослідження зворотних та незворотних змін.

§16 ст. 66

Тема 3. Пізнаємо астрономічні явища.

  1.  

 

 

 

Із чого складається Земля.

Геохімія як наука. Хімічний склад Землі.

дослідницьке завдання «Як утворюються кратери?»; ознайомлення з аерокосмічними знімками поверхні Землі, за якими досліджують фактори антропогенного впливу; вивчення фотографій Землі з космосу;

§14 ст.58

  1.  

 

 

 

Які явища пов’язані з рухами Землі та Місяця.

Теорія гравітації Енштейна. Зміна дня і ночі. Зміна пір року. Сонячні та місячні затемнення.

ознайомлення з фотографіями Місяця; моделювання (або відеоролик) сонячного та місячного затемнення;

§17 ст. 70

  1.  

 

 

 

Припливи та відпливи.

Вплив Місяця на гідросферу.

остереження за фазами Місяця та виготовлення таблицісхеми «Фази Місяця»;

Повт §17

  1.  

 

 

 

Діагностична робота

Виконання різнорівневих завдань

 

Тема 4. Пізнаємо біологічні явища.

  1.  

 

 

 

Чому і як живляться організми

Органічні та неорганічні речовини. Роль живлення для організмів. Живлення рослин. Фотосинтез.

дослід, що підтверджує утворення крохмалю на світлі в процесі фотосинтезу; створення буклета «Чим харчуються дикі тварини (які живуть біля людей чи в зоопарку, лісі, озері і т. д. (на вибір учнів)», «Чим харчуються домашні тварини»;

§18 ст.80

  1.  

 

 

 

Як живляться тварини.

Типи живлення тварин. Перетворення речовин в організмі людини.

складання узагальнювальних схем «Живлення рослин», «Способи живлення тварин», «Шлях речовин від ротової порожнини до клітини тіла (на прикладі організму людини)»;

§19 ст. 85

  1.  

 

 

 

Що таке дихання організмів.

Дихання живих істот. Основні етапи дихання. Дихання рослин пов’язане з фотосинтезом.

 

дискусія «Чи всі організми дихають?»; дослідження дихання рослин; дослідження і спостереження за диханням людини;  інформаційний пошук «Що таке дихальна недостатність», «Що показує пульсоксиметр»;

§20 ст. 90

  1.  

 

 

 

Як організми використовують інформацію з навколишнього середовища.

Біологічне значення подразливості рослин тварин та людини.

спостереження за подразливістю рослин на прикладі мімози сором’язливої або комахоїдних рослин (росички, венериної мухоловки); обговорення відео з прикладами подразливості різних тварин; спостереження за реакцією тварин на подразники;

§21 ст.97

  1.  

 

 

 

Чи можливе життя без руху.

Рухи рослин: ростові, тургорні рухи. Рухи тварин.

дослідження за рухами рослин на підвіконні; обговорення відео з прикладами рухів тварин;

§22 ст. 103

  1.  

 

 

 

Що таке розмноження організмів. 

Форми розмноження організмів. Особливості розмноження рослин.

розпізнавання насіння різних рослин, що трапляються в регіоні;

§ 23 ст.107

  1.  

 

 

 

Практична робота №3, «Розмноження рослин»

практична робота «Розмноження рослин»;

екскурсія в теплицю або фермерське господарство;

§23 ст.107

  1.  

 

 

 

Особливості розмноження тварин.

Статеве та нестатеве розмноження.

розпізнає різні форми розмноження різних видів тварин.

§23 ст.107

  1.  

 

 

 

Що таке ріст і розвиток.

Основні етапи індивідуального розвитку квіткової рослин та тварин.

дослідження «Вплив умов на проростання насіння рослин»; складання в парах схеми «Етапи розвитку рослин (на прикладі квіткових рослин)»;

§ 24 ст. 113 скласти мінідовідник (лепбук) рослин і тварин рекордсменів за віком і розмірами

  1.  

 

 

 

Життєві цикли організмів.

Тривалість життя організмів. Ріст рослин, тварин та людини.

складання в групах схеми «Етапи розвитку тварин (на прикладі комах, земноводних, птахів, домашніх ссавців)»;  виконання проєкту на вибір учнів «Розвиток квіткової рослини (обраної учнями)», «Розвиток тварини (обраної учнями)», «Розвиток людини»

Повт. §24

  1.  

 

 

 

Діагностична робота

Виконання різнорівневих завдань

 

Розділ 3. Пізнаємо Сонячну систему

Тема 1. Астрономічні інструменти та спостереження

  1.  

 

 

 

Чим озброєні астрономи.

Астрономія як наука. Небесні тіла. Астрономічні прилади. Телескопи.

ознайомлення з картою зоряного неба; спостереження за зміною точки сходу (заходу) Сонця (Місяця);

§ 25 ст. 119

  1.  

 

 

 

Що ми бачимо на небі.

Небесна сфера. Сузір’я. Географічні відкриття.

спостереження за зоряним небом і небесними тілами за допомогою цифрових ресурсів (на вибір учителя і за бажанням дітей);  виготовлення моделі сузір’я; екскурсія в планетарій (за можливості) або ознайомлення із зоряним небом за допомогою віртуального планетарію;

§ 26 ст. 124

Тема 2. Сонячна система

  1.  

 

 

 

Що кружляє навколо Сонця?

Будова сонячної системи. Малі небесні тіла

ознайомлення з фотографіями кратерів та астроблем; ознайомлення з фотографіями Марса; моделювання планетних орбіт Сонячної системи;

§ 27 ст. 128 Підготувати коротку доповідь на тему «Комета Галлея»

  1.  

 

 

 

Які планети належать до земної групи.

Особливості планет земної групи.

інформаційний пошук «Перші кроки до колонізації Марса»; виготовлення і презентація макету «Космічна база»; інформаційний проєкт «Які тварини і рослини побували в космосі?»;.

§28 ст. 131

  1.  

 

 

 

Які планети називають гігантами.

Спільні характеристики планет-гігантів. Особливості будови Юпітера, Сатурна,Урану, Нептуну.

моделювання процесу розширення Всесвіту за допомогою повітряної кульки; інформаційний проєкт «Імена України в космосі»

§29 ст. 135

  1.  

 

 

 

Малеча Сонячної системи.

Карликові планети. Малі тіла Сонячної системи: комети, метеороїди, метеорити. Астроблема.

практичне завдання «Орбіта планети – еліпс»;

§30 ст.138 дослідницьке завдання: «Чому сучасні наземні астрономічні обсерваторії зазвичай розміщують високо в горах?»

  1.  

 

 

 

Як досліджують Сонячну систему.

Космічний зонд. Дослідження Сонячної системи.

визначення розмірів Землі та Місяця; експеримент, як залежить розмір кратера від висоти та маси тіла.

§ 31 ст. 142  Скласти перелік назв українських міст, на честь яких названо астероїди.

Тема 3. Всесвіт

  1.  

 

 

 

Ми тут. А де всі?

Зорі у всесвіті. Зона життя. Тераформування.

  •         дослідження зони життя; інформаційний пошук «Скільки зір у Всесвіті».

§ 32 ст. 146 Підготувати розповідь про розсіяне зоряне скупчення, яке візуально видно в сузір’ї Тельця

  1.  

 

 

 

Як влаштований Всесвіт.

Гео- та геліоцентрична система світу. Утворення всесвіту. Основні об’єкти всесвіту.

ознайомлення з термінами гео- та геліоцентрична система; виготовлення макету «Основні об’єкти Всесвіту».

§ 33 ст. 151

 

 

 

 

Діагностична робота

Виконання різнорівневих завдань

 

Розділ 4. Пізнаємо взаємозв’язки у природі.

Тема 1. Взаємозв’язки організмів з неживою та живою природою.

  1.  

 

 

 

Що таке середовище існування.

Екосистеми. Чинники середовища, які впливають на ріст, розвиток і активність організмів.

  •         складання схеми «Взаємозв’язки неживої і живої природи»; гра для співвіднесення рослин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування;

§ 34 ст. 156

  1.  

 

 

 

Які умови існування у водному середовищі.

Особливості водного середовища. Поширення організмів у водному середовищі. Водні екосистеми.

створення таблиці-гри для співвіднесення тварин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування;

§ 35 ст. 161

  1.  

 

 

 

Які особливості наземно-повітряного середовища.

Вологість і температура в НПС. Значення тепла та світла для мешканців НПС.

створення таблиці «Здатність різних організмів затримувати дихання»;

§ 36 ст. 165

Підготувати мініпроєкт «Шкідники культурних рослин нашої місцевості».

  1.  

 

 

 

Як тварини пристосувалися до життя в грунті.

Особливості грунтового середовища. Пристосування у мешканців грунту.

проєкти «Паразити домашніх тварин», «Як тварини впливають на родючість грунту»; складання сенканів, (віршів, загадок, приказок) про  пристосування тварин;

§ 37 ст. 170

Тема 2. Взаємозв’язки між живими організмами

  1.  

 

 

 

Як організми співіснують у середовищі.

Організм як середовище.

Особливості організму, як середовища існування. Симбіоз. Взаємозв’язки між живим організмами.

складання буклетів про отруйні рослини і тварин місцевості і першу допомогу при отруєнні, укусі; складання екологічної казки.

§ 38 ст. 173

  1.  

 

 

 

Як організми співіснують у середовищі. Паразити і хижаки.

Взаємозв’язки між хижаками та жертвами.

моделювання ситуації «Якщо зникне організм (вибраний), то як це вплине на інші організми?»

§  39 ст. 177

Підготувати доповідь про хижих безхребетних тварин

  1.  

 

 

 

Як організми співіснують у середовищі. Партнери. Нахлібники і квартиранти.

Користь партнерства у природі. Мутуалізм. Коменсалізм.

моделювання ситуації «Якщо зникне організм (вибраний), то як це вплине на інші організми?»

§ 40 ст. 180

  1.  

 

 

 

Як складати ланцюги живлення.

Колообіг речовин у природі. Ланцюг живлення, як основна умова існування екосистем.

складання ланцюгів живлення

§ 41 ст. 185

  1.  

 

 

 

Практична робота №4 «Складання ланцюгів живлення водойми, парку, лісу, поля, грядки (на вибір)»

складання ланцюгів живлення

Повт. § 41

  1.  

 

 

 

Діагностична робота

Виконання різнорівневих завдань

 

Тема 3. Взаємозв’язки організмів між собою та неживою природою в різних угрупованнях

  1.  

 

 

 

Що таке мистецтво виживання.

Значення пристосувань.

гра «Хто з ким пов’язаний?»;

§ 42 ст. 189

  1.  

 

 

 

Що таке природні та штучні угрупування.

Особливості природніх та штучних угрупувань.

дискусія «Відмінність та подібність природних і штучних угруповань»; робота в групах зі складання малюнка-діаграми «Взаємозв’язки організмів у морі чи океані», «Взаємозв’язки організмів у лісі», «Взаємозв’язки організмів у ґрунті»;

§ 43 ст. 194

  1.  

 

 

 

Які взаємозв’язки організмів у прісній водоймі, морі чи океані.

Стійкість водних екосистем. Умови існування для прісноводних мешканців.

моделювання водних угруповань у прісноводному і морському акваріумах; спостереження в природі різних угруповань;

§ 44 ст. 199

  1.  

 

 

 

Захист проєктів.

проєкт на вибір: «Організми та їхні зв’язки в нашому озері», «Організми та їхні зв’язки в нашому лісі», «Організми та їхні зв’язки на городі»; «Життя рослин і тварин біля нас»;

 

  1.  

 

 

 

У чому відмінність лісу та парку.

Особливості лісових угрупувань. Взаємозв’язки організмів в лісових угрупуваннях.

дослідження взаємозв’язків організмів в лісових угрупованнях; прочитай за QR коду « У пошуках втраченого раю».

§ 45 ст.204

  1.  

 

 

 

Які взаємини організмів між собою та неживою природою на луках і городах.

Лучні угрупування. Умови для вирощування городних культур.

дискусія «Чому потрібно постійно доглядати грядку?»;

§ 46 ст. 209

  1.  

 

 

 

Які взаємозв’язки організмів у грунті.

Значення грунтових мешканців у природі та для людини.

визначення найпоширеніших в Україні грунтів; дискусія «Чому потрібно постійно доглядати грядку?»;

§ 47 ст. 213

  1.  

 

 

 

Як організми виживають у пустелях.

Умови існування у пустелях. Пристосування рослин та тварин які живуть в пустелі.

визначення та оформлення в зошитах пристосувань, які мають пустельні рослини; описування місцевості за географічною картою України або світу;

§ 48 ст. 217

  1.  

 

 

 

Які рослини і тварини живуть серед людей.

Синантропні організми.

складання наукових казок природничого змісту, віршів, написання музики, малювання картини (на вибір дітей, відповідно до здібностей);

§ 49.ст. 222  інформаційний пошук до наступної теми (№61)

  1.  

 

 

 

Як організми пристовуються до періодичних змін середовища.

Біологічні ритми. Причини біоритмів.

Практична робота №5 «Квітковий годинник на подвір’ї»;

інформаційний пошук: «Як живуть організми на березі морів чи океанів між припливами», «Як птахи здійснюють перельоти без GPS», «Таємниці життя денних і нічних тварин», «Пристосування організмів до змін пір року»; практична робота «Квітковий годинник на подвір’ї»;  дискусія «Біоритми людини та її продуктивність і лікування».

§ 50 ст. 226

  1.  

 

 

 

Діагностична робота

Виконання різнорівневих завдань

 

Розділ 5. Пізнаємо себе і світ.

Тема 1. Пізнаємо свої здібності

  1.  

 

 

 

Як пізнати свої здібності

Пам’ять та увага. Збереження рівноваги в довкіллі. Біологічні ритми.

вправи на перевірку та розвиток спостережливості, уваги, витривалості, гостроти зору, швидкості реакції на світловий і звуковий сигнали; складання раціону харчування «Смаколики для мозку»; інформаційний проєкт «Винаходи Леонардо да Вінчі»;

§ 51 ст. 230

Дізнайтеся в дорослих, хто у вашій родині мав певні вроджені здібності. Розкажіть про їхні успіхи або написати коротке есе «Моя пам’ять»

  1.  

 

 

 

Як підкорили царство холоду.

Полюси на Землі. Експедиції на полярний пояс.

добування води з повітря; очищення річкової (озерної, забрудненої ґрунтом) води, фільтрування і випарювання; опріснення солоної води;

§52 ст.234

  1.  

 

 

 

Як підкорили земні оболонки.

Дослідження океанів і атмосфери. Дослідження полюсів.

де на Землі полюс висоти?; дослідження, як підкорювалися Земні оболонки.

§ 53 ст. 241

  1.  

 

 

 

Що приховує Амазонія?

Рекорди Амазонії. Дослідження Амазонки.

гра «Подаємо сигнали про допомогу»; інформаційний мініпроєкт «Дари лісу»

§ 54 ст. 246

  1.  

 

 

 

Як змінити світ на краще.

Потепління на Землі. Рівновага у природі.

складання «Дерева рішень»; заняття на екологічній стежці;

§ 55 ст. 250

Підготувати проєкт до уроку №68

  1.  

 

 

 

Як нам жити в екостилі.

Вплив промислових підприємств на атмосферу.

проєкт «Уроки життя»; «Альтернатива хімічним засобам захисту рослин»; практичні завдання на формування екологічного стилю життя; розв’язування ситуативних завдань «Оберни негатив на позитив»; інформаційний мініпроєкт «Чи можуть позитивні емоції продовжити життя?».

Пройти тест «Мій вуглецевий слід»

  1.  

 

 

 

Діагностична робота

Виконання різнорівневих завдань

 

  1.  

 

 

 

Повторення вивченого

написання есе «Чому я люблю природу?»;

 

 

 

docx
Додано
1 жовтня
Переглядів
312
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку