Календарно-тематичне планування
Пізнаємо природу 6 клас
Модельна навчальна програма «Пізнаємо природу. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Біда Д. Д., Гільберг Т. Г., Колісник Я. І.)
(70 год. - 2 год. на тиждень)
№ п/п |
Дата |
Тема уроку |
Види діяльності |
Домашнє завдання |
|||
6 А |
6 Б |
6 В |
|||||
РОЗДІЛ 1. Пізнаємо світ науки |
|||||||
Тема 1. Перший крок у науку |
|||||||
|
|
|
|
Інструктаж з БЖД Що вивчають природничі науки Об’єкт та предмет дослідження. Предмет вивчення природничих наук. |
Робота з різними джерелами інформації про природу, використання QR- кодів та цифрового контенту природничого змісту; створення таблиці «Науки, їхні предмети вивчення» |
§1 ст. 4 Підготувати інформацію на тему «Відомі українці STEMнапрямів» (за вибором) |
|
|
|
|
|
Як досягнути успіху Природничі науки, STEM і професії майбутнього. |
профорієнтаційна гра «Професії майбутнього і природничі науки»; розв'язування тестових завдань; робота з логічними таблицями та картками; |
§2. ст. 9 |
|
|
|
|
|
Як стати дослідником Причинно-наслідкові зв’язки у природі. Праця науковців. |
-з’ясування послідовності та суті етапів наукового методу пізнання; створення моделей об’єктів (явищ природи); пошук, систематизація та обробка інформації про обраний об’єкт (явище) з використанням цифрового контенту, обмін інформацією в групах; мозковий штурм (брейнстормінг) «Генеруємо гіпотези»; |
§3. ст. 13 Добрати і записати два прислів’я на встановлення причиннонаслідкових зв’язків (за вибором) |
|
РОЗДІЛ 2. Пізнаємо явища природи |
|||||||
Тема 1. Пізнаємо фізичні явища |
|||||||
|
|
|
|
Що таке рух і спокій Механічний рух тіл. Відносність руху і спокою. Траєкторія. Шлях. Час. Відстань. Швидкість. |
вимірювання відстані й часу; обрахунок середньої швидкості руху пішохода; розв’язування задач на знаходження швидкості. |
§4 ст.19
|
|
|
|
|
|
Як передається тепло Теплопередача. Поняття про передачу тепла у твердих тілах, рідинах і газах. Пароутворення. |
спостереження явища кипіння; спостереження явища теплопередачі; виготовлення моделі рідинного термометра; |
§5 ст. 23 |
|
|
|
|
|
Що відбувається з тілами за нагрівання Теплове розширення твердих тіл, рідин і газів. Негативні впливи теплового розширення. Використання ефектів теплового розширення. |
спостереження (або відеоролик) демонстрації теплового розширення твердих тіл (кільце і куля); спостереження теплового розширення рідин і газів; |
§6 ст.27 |
|
|
|
|
|
Що таке електризація Електричний заряд: позитивний та негативний. Електричний розряд. Провідники та ізолятори. Блискавка. |
спостереження взаємодії тіл, наелектризованих тертям; спостереження електризації через вплив; в групах «Яким буде транспорт через 100 років?»; |
§7 ст.31 |
|
|
|
|
|
Як скласти електричне коло Електричне коло. Елементи електричних кіл. Практична робота №1. Складання найпростішого електричного кола. |
складання електричних кіл; спостереження дій електричного струму; схематичне зображення окремих елементів та схеми електричного кола; |
§8 ст.35 Розроби пам’ятку безпечної поведінки з електроприладами, які використовують у тебе вдома. |
|
|
|
|
|
Як ми використовуємо електричний струм Електрична енергія у нашому домі. Транспорт майбутнього. Правила безпечної поведінки з електроприладами. |
дискусія в групах «Яким буде транспорт через 100 років?»; |
§9 ст. 38
|
|
|
|
|
|
Світло й тінь Джерела світла. Природні та штучні джерела світла. Світловий промінь. Утворення тіні. |
спостереження прямолінійного поширення світла, розсіяння світла, відбивання та заломлення світла; спостереження утворення тіні; |
§10 ст.42 |
|
|
|
|
|
Як ми використовуємо світлові явища. Дзеркальне та дифузне відбиття. |
спостереження прямолінійного поширення світла, розсіяння світла, відбивання та заломлення світла; виготовлення (демонстрація) камери-обскури; |
§11 ст. 46 |
|
|
|
|
|
Як діє оптична лінза. Будова лупи. Утворення зображення у оці. |
спостереження утворення зображення за допомогою лупи; демонстрація моделі будови ока; |
§12 ст.50 |
|
|
|
|
|
Що таке звук. Джерела звуку. Гучність і висота звуку. Поширення звуку. |
дослідження швидкості поширення звуку в різних середовищах; дослідження залежності характеристик звуку від натягу і довжини струни (пластини); демонстрація моделі поширення звуку (або відеоролик); |
§13 ст. 53 |
|
|
|
|
|
Діагностична робота |
Виконання різнорівневих завдань |
|
|
Тема 2. Пізнаємо речовини та їхні зміни |
|||||||
|
|
|
|
Що таке чисті речовини та суміші Однорідні та неоднорідні суміші. Способи розділення сумішей однорідних та неоднорідних сумішей. |
спостереження сумішей за допомогою лупи (або зуму в мобільному телефоні); виготовлення фільтра |
§15 ст. 61 розробіть пам’ятку «Як зменшити шум у квартирі». |
|
|
|
|
|
Практична робота №2 . «Приготування та розділення сумішей» |
виготовлення фільтра; практична робота «Приготування та розділення сумішей»; демонстраційний експеримент (або відеоролик) «Спостереження явища випарювання»; |
Повторити способи озділення сумішей та їх застосування. |
|
|
|
|
|
Яких перетворень зазнають речовини. Зворотні та незворотні зміни речовин. |
дослідження чинників, що впливають на розчинність; дослідження зворотних та незворотних змін. |
§16 ст. 66 |
|
Тема 3. Пізнаємо астрономічні явища. |
|||||||
|
|
|
|
Із чого складається Земля. Геохімія як наука. Хімічний склад Землі. |
дослідницьке завдання «Як утворюються кратери?»; ознайомлення з аерокосмічними знімками поверхні Землі, за якими досліджують фактори антропогенного впливу; вивчення фотографій Землі з космосу; |
§14 ст.58 |
|
|
|
|
|
Які явища пов’язані з рухами Землі та Місяця. Теорія гравітації Енштейна. Зміна дня і ночі. Зміна пір року. Сонячні та місячні затемнення. |
ознайомлення з фотографіями Місяця; моделювання (або відеоролик) сонячного та місячного затемнення; |
§17 ст. 70 |
|
|
|
|
|
Припливи та відпливи. Вплив Місяця на гідросферу. |
остереження за фазами Місяця та виготовлення таблицісхеми «Фази Місяця»; |
Повт §17 |
|
|
|
|
|
Діагностична робота |
Виконання різнорівневих завдань |
|
|
Тема 4. Пізнаємо біологічні явища. |
|||||||
|
|
|
|
Чому і як живляться організми Органічні та неорганічні речовини. Роль живлення для організмів. Живлення рослин. Фотосинтез. |
дослід, що підтверджує утворення крохмалю на світлі в процесі фотосинтезу; створення буклета «Чим харчуються дикі тварини (які живуть біля людей чи в зоопарку, лісі, озері і т. д. (на вибір учнів)», «Чим харчуються домашні тварини»; |
§18 ст.80 |
|
|
|
|
|
Як живляться тварини. Типи живлення тварин. Перетворення речовин в організмі людини. |
складання узагальнювальних схем «Живлення рослин», «Способи живлення тварин», «Шлях речовин від ротової порожнини до клітини тіла (на прикладі організму людини)»; |
§19 ст. 85 |
|
|
|
|
|
Що таке дихання організмів. Дихання живих істот. Основні етапи дихання. Дихання рослин пов’язане з фотосинтезом.
|
дискусія «Чи всі організми дихають?»; дослідження дихання рослин; дослідження і спостереження за диханням людини; інформаційний пошук «Що таке дихальна недостатність», «Що показує пульсоксиметр»; |
§20 ст. 90 |
|
|
|
|
|
Як організми використовують інформацію з навколишнього середовища. Біологічне значення подразливості рослин тварин та людини. |
спостереження за подразливістю рослин на прикладі мімози сором’язливої або комахоїдних рослин (росички, венериної мухоловки); обговорення відео з прикладами подразливості різних тварин; спостереження за реакцією тварин на подразники; |
§21 ст.97 |
|
|
|
|
|
Чи можливе життя без руху. Рухи рослин: ростові, тургорні рухи. Рухи тварин. |
дослідження за рухами рослин на підвіконні; обговорення відео з прикладами рухів тварин; |
§22 ст. 103 |
|
|
|
|
|
Що таке розмноження організмів. Форми розмноження організмів. Особливості розмноження рослин. |
розпізнавання насіння різних рослин, що трапляються в регіоні; |
§ 23 ст.107 |
|
|
|
|
|
Практична робота №3, «Розмноження рослин» |
практична робота «Розмноження рослин»; екскурсія в теплицю або фермерське господарство; |
§23 ст.107 |
|
|
|
|
|
Особливості розмноження тварин. Статеве та нестатеве розмноження. |
розпізнає різні форми розмноження різних видів тварин. |
§23 ст.107 |
|
|
|
|
|
Що таке ріст і розвиток. Основні етапи індивідуального розвитку квіткової рослин та тварин. |
дослідження «Вплив умов на проростання насіння рослин»; складання в парах схеми «Етапи розвитку рослин (на прикладі квіткових рослин)»; |
§ 24 ст. 113 скласти мінідовідник (лепбук) рослин і тварин рекордсменів за віком і розмірами |
|
|
|
|
|
Життєві цикли організмів. Тривалість життя організмів. Ріст рослин, тварин та людини. |
складання в групах схеми «Етапи розвитку тварин (на прикладі комах, земноводних, птахів, домашніх ссавців)»; виконання проєкту на вибір учнів «Розвиток квіткової рослини (обраної учнями)», «Розвиток тварини (обраної учнями)», «Розвиток людини» |
Повт. §24 |
|
|
|
|
|
Діагностична робота |
Виконання різнорівневих завдань |
|
|
Розділ 3. Пізнаємо Сонячну систему |
|||||||
Тема 1. Астрономічні інструменти та спостереження |
|||||||
|
|
|
|
Чим озброєні астрономи. Астрономія як наука. Небесні тіла. Астрономічні прилади. Телескопи. |
ознайомлення з картою зоряного неба; спостереження за зміною точки сходу (заходу) Сонця (Місяця); |
§ 25 ст. 119 |
|
|
|
|
|
Що ми бачимо на небі. Небесна сфера. Сузір’я. Географічні відкриття. |
спостереження за зоряним небом і небесними тілами за допомогою цифрових ресурсів (на вибір учителя і за бажанням дітей); виготовлення моделі сузір’я; екскурсія в планетарій (за можливості) або ознайомлення із зоряним небом за допомогою віртуального планетарію; |
§ 26 ст. 124 |
|
Тема 2. Сонячна система |
|||||||
|
|
|
|
Що кружляє навколо Сонця? Будова сонячної системи. Малі небесні тіла |
ознайомлення з фотографіями кратерів та астроблем; ознайомлення з фотографіями Марса; моделювання планетних орбіт Сонячної системи; |
§ 27 ст. 128 Підготувати коротку доповідь на тему «Комета Галлея» |
|
|
|
|
|
Які планети належать до земної групи. Особливості планет земної групи. |
інформаційний пошук «Перші кроки до колонізації Марса»; виготовлення і презентація макету «Космічна база»; інформаційний проєкт «Які тварини і рослини побували в космосі?»;. |
§28 ст. 131 |
|
|
|
|
|
Які планети називають гігантами. Спільні характеристики планет-гігантів. Особливості будови Юпітера, Сатурна,Урану, Нептуну. |
моделювання процесу розширення Всесвіту за допомогою повітряної кульки; інформаційний проєкт «Імена України в космосі» |
§29 ст. 135 |
|
|
|
|
|
Малеча Сонячної системи. Карликові планети. Малі тіла Сонячної системи: комети, метеороїди, метеорити. Астроблема. |
практичне завдання «Орбіта планети – еліпс»; |
§30 ст.138 дослідницьке завдання: «Чому сучасні наземні астрономічні обсерваторії зазвичай розміщують високо в горах?» |
|
|
|
|
|
Як досліджують Сонячну систему. Космічний зонд. Дослідження Сонячної системи. |
визначення розмірів Землі та Місяця; експеримент, як залежить розмір кратера від висоти та маси тіла. |
§ 31 ст. 142 Скласти перелік назв українських міст, на честь яких названо астероїди. |
|
Тема 3. Всесвіт |
|||||||
|
|
|
|
Ми тут. А де всі? Зорі у всесвіті. Зона життя. Тераформування. |
|
§ 32 ст. 146 Підготувати розповідь про розсіяне зоряне скупчення, яке візуально видно в сузір’ї Тельця |
|
|
|
|
|
Як влаштований Всесвіт. Гео- та геліоцентрична система світу. Утворення всесвіту. Основні об’єкти всесвіту. |
ознайомлення з термінами гео- та геліоцентрична система; виготовлення макету «Основні об’єкти Всесвіту». |
§ 33 ст. 151 |
|
|
|
|
|
Діагностична робота |
Виконання різнорівневих завдань |
|
|
Розділ 4. Пізнаємо взаємозв’язки у природі. |
|||||||
Тема 1. Взаємозв’язки організмів з неживою та живою природою. |
|||||||
|
|
|
|
Що таке середовище існування. Екосистеми. Чинники середовища, які впливають на ріст, розвиток і активність організмів. |
|
§ 34 ст. 156 |
|
|
|
|
|
Які умови існування у водному середовищі. Особливості водного середовища. Поширення організмів у водному середовищі. Водні екосистеми. |
створення таблиці-гри для співвіднесення тварин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування; |
§ 35 ст. 161 |
|
|
|
|
|
Які особливості наземно-повітряного середовища. Вологість і температура в НПС. Значення тепла та світла для мешканців НПС. |
створення таблиці «Здатність різних організмів затримувати дихання»; |
§ 36 ст. 165 Підготувати мініпроєкт «Шкідники культурних рослин нашої місцевості». |
|
|
|
|
|
Як тварини пристосувалися до життя в грунті. Особливості грунтового середовища. Пристосування у мешканців грунту. |
проєкти «Паразити домашніх тварин», «Як тварини впливають на родючість грунту»; складання сенканів, (віршів, загадок, приказок) про пристосування тварин; |
§ 37 ст. 170 |
|
Тема 2. Взаємозв’язки між живими організмами |
|||||||
|
|
|
|
Як організми співіснують у середовищі. Організм як середовище. Особливості організму, як середовища існування. Симбіоз. Взаємозв’язки між живим організмами. |
складання буклетів про отруйні рослини і тварин місцевості і першу допомогу при отруєнні, укусі; складання екологічної казки. |
§ 38 ст. 173 |
|
|
|
|
|
Як організми співіснують у середовищі. Паразити і хижаки. Взаємозв’язки між хижаками та жертвами. |
моделювання ситуації «Якщо зникне організм (вибраний), то як це вплине на інші організми?» |
§ 39 ст. 177 Підготувати доповідь про хижих безхребетних тварин |
|
|
|
|
|
Як організми співіснують у середовищі. Партнери. Нахлібники і квартиранти. Користь партнерства у природі. Мутуалізм. Коменсалізм. |
моделювання ситуації «Якщо зникне організм (вибраний), то як це вплине на інші організми?» |
§ 40 ст. 180 |
|
|
|
|
|
Як складати ланцюги живлення. Колообіг речовин у природі. Ланцюг живлення, як основна умова існування екосистем. |
складання ланцюгів живлення |
§ 41 ст. 185 |
|
|
|
|
|
Практична робота №4 «Складання ланцюгів живлення водойми, парку, лісу, поля, грядки (на вибір)» |
складання ланцюгів живлення |
Повт. § 41 |
|
|
|
|
|
Діагностична робота |
Виконання різнорівневих завдань |
|
|
Тема 3. Взаємозв’язки організмів між собою та неживою природою в різних угрупованнях |
|||||||
|
|
|
|
Що таке мистецтво виживання. Значення пристосувань. |
гра «Хто з ким пов’язаний?»; |
§ 42 ст. 189 |
|
|
|
|
|
Що таке природні та штучні угрупування. Особливості природніх та штучних угрупувань. |
дискусія «Відмінність та подібність природних і штучних угруповань»; робота в групах зі складання малюнка-діаграми «Взаємозв’язки організмів у морі чи океані», «Взаємозв’язки організмів у лісі», «Взаємозв’язки організмів у ґрунті»; |
§ 43 ст. 194 |
|
|
|
|
|
Які взаємозв’язки організмів у прісній водоймі, морі чи океані. Стійкість водних екосистем. Умови існування для прісноводних мешканців. |
моделювання водних угруповань у прісноводному і морському акваріумах; спостереження в природі різних угруповань; |
§ 44 ст. 199 |
|
|
|
|
|
Захист проєктів. |
проєкт на вибір: «Організми та їхні зв’язки в нашому озері», «Організми та їхні зв’язки в нашому лісі», «Організми та їхні зв’язки на городі»; «Життя рослин і тварин біля нас»; |
|
|
|
|
|
|
У чому відмінність лісу та парку. Особливості лісових угрупувань. Взаємозв’язки організмів в лісових угрупуваннях. |
дослідження взаємозв’язків організмів в лісових угрупованнях; прочитай за QR коду « У пошуках втраченого раю». |
§ 45 ст.204 |
|
|
|
|
|
Які взаємини організмів між собою та неживою природою на луках і городах. Лучні угрупування. Умови для вирощування городних культур. |
дискусія «Чому потрібно постійно доглядати грядку?»; |
§ 46 ст. 209 |
|
|
|
|
|
Які взаємозв’язки організмів у грунті. Значення грунтових мешканців у природі та для людини. |
визначення найпоширеніших в Україні грунтів; дискусія «Чому потрібно постійно доглядати грядку?»; |
§ 47 ст. 213 |
|
|
|
|
|
Як організми виживають у пустелях. Умови існування у пустелях. Пристосування рослин та тварин які живуть в пустелі. |
визначення та оформлення в зошитах пристосувань, які мають пустельні рослини; описування місцевості за географічною картою України або світу; |
§ 48 ст. 217 |
|
|
|
|
|
Які рослини і тварини живуть серед людей. Синантропні організми. |
складання наукових казок природничого змісту, віршів, написання музики, малювання картини (на вибір дітей, відповідно до здібностей); |
§ 49.ст. 222 інформаційний пошук до наступної теми (№61) |
|
|
|
|
|
Як організми пристовуються до періодичних змін середовища. Біологічні ритми. Причини біоритмів. Практична робота №5 «Квітковий годинник на подвір’ї»; |
інформаційний пошук: «Як живуть організми на березі морів чи океанів між припливами», «Як птахи здійснюють перельоти без GPS», «Таємниці життя денних і нічних тварин», «Пристосування організмів до змін пір року»; практична робота «Квітковий годинник на подвір’ї»; дискусія «Біоритми людини та її продуктивність і лікування». |
§ 50 ст. 226 |
|
|
|
|
|
Діагностична робота |
Виконання різнорівневих завдань |
|
|
Розділ 5. Пізнаємо себе і світ. |
|||||||
Тема 1. Пізнаємо свої здібності |
|||||||
|
|
|
|
Як пізнати свої здібності Пам’ять та увага. Збереження рівноваги в довкіллі. Біологічні ритми. |
вправи на перевірку та розвиток спостережливості, уваги, витривалості, гостроти зору, швидкості реакції на світловий і звуковий сигнали; складання раціону харчування «Смаколики для мозку»; інформаційний проєкт «Винаходи Леонардо да Вінчі»; |
§ 51 ст. 230 Дізнайтеся в дорослих, хто у вашій родині мав певні вроджені здібності. Розкажіть про їхні успіхи або написати коротке есе «Моя пам’ять» |
|
|
|
|
|
Як підкорили царство холоду. Полюси на Землі. Експедиції на полярний пояс. |
добування води з повітря; очищення річкової (озерної, забрудненої ґрунтом) води, фільтрування і випарювання; опріснення солоної води; |
§52 ст.234 |
|
|
|
|
|
Як підкорили земні оболонки. Дослідження океанів і атмосфери. Дослідження полюсів. |
де на Землі полюс висоти?; дослідження, як підкорювалися Земні оболонки. |
§ 53 ст. 241 |
|
|
|
|
|
Що приховує Амазонія? Рекорди Амазонії. Дослідження Амазонки. |
гра «Подаємо сигнали про допомогу»; інформаційний мініпроєкт «Дари лісу» |
§ 54 ст. 246 |
|
|
|
|
|
Як змінити світ на краще. Потепління на Землі. Рівновага у природі. |
складання «Дерева рішень»; заняття на екологічній стежці; |
§ 55 ст. 250 Підготувати проєкт до уроку №68 |
|
|
|
|
|
Як нам жити в екостилі. Вплив промислових підприємств на атмосферу. |
проєкт «Уроки життя»; «Альтернатива хімічним засобам захисту рослин»; практичні завдання на формування екологічного стилю життя; розв’язування ситуативних завдань «Оберни негатив на позитив»; інформаційний мініпроєкт «Чи можуть позитивні емоції продовжити життя?». |
Пройти тест «Мій вуглецевий слід» |
|
|
|
|
|
Діагностична робота |
Виконання різнорівневих завдань |
|
|
|
|
|
|
Повторення вивченого |
написання есе «Чому я люблю природу?»; |
|
|