Погоджую Погоджую
календарно-тематичні плани календарно-тематичні плани
на І семестр на ІІ семестр
____________________ 2021 р. ____________________2022 р.
_____________________________ ____________________________
КАЛЕНДАРНО - ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ ХІМІЇ у 7-му класі
(відповідно до Програми затвердженої Наказом Міністерства освіти і науки України
від 07.06.2017 № 804)
Підручник:
Ярошенко О. Г. Хімія : підруч. для 7 класу загальноосвіт. навч. зак л. / О. Г. Ярошенко. — К. : Вид-во «Оріон», 2016. — 256 с. : іл.
№п/п |
Дата проведення
|
Коригуюча дата |
Тема уроку |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Навчальні проекти. Лабараторні досліди |
Приміт. |
І Семестр ВСТУП (3 ГОД) |
||||||
1 |
|
|
Хімія — природнича наука. Речовини та їх перетворення у навколишньому світі. Короткі відомості з історії хімії. Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. |
Знаннєвий компонент називає лабораторний посуд і основне обладнання кабінету хімії; знає і розуміє правила поведінки учнів у хімічному кабінеті та правила безпеки під час роботи з лабораторним посудом і обладнанням кабінету хімії; пояснює призначення лабораторного посуду та обладнання кабінету хімії.
Діяльнісний компонент виконує найпростіші лабораторні операції з використанням обладнання кабінету хімії за вказівкою вчителя; дотримується правил поведінки учнів у хімічному кабінеті та правил безпеки під час роботи з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії.
Ціннісний компонент висловлює судження про застосування хімічних знань та історію їхнього розвитку; доцільність марковання небезпечних речовин, які входять до складу харчових продуктів і побутових хімікатів; робить висновки щодо безпечного використання речовин, з урахуванням їхнього марковання; усвідомлює право на власний вибір і прийняття рішення. |
|
Первинний інструктаж з БЖД Демонстрації 1. Взаємодія харчової соди (натрій гідрогенкарбонату) з оцтом (водним розчином етанової кислоти). 2. Зміна забарвлення природних індикаторів у середовищі побутових хімікатів і харчових продуктів. |
2 |
|
|
Ознайомлення з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії, маркуванням небезпечних речовин. Правила безпеки під час роботи з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії. Лабораторний дослід №1. Проведено інструктаж з БЖД
|
ЛД №1. Дослідження будови полум’я. Навчальний проект: «Хімічні речовини навколо нас» «Історичне значення вогню.» |
|
|
3 |
|
|
Практична робота №1. Прийоми поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівними приладами. Виконання найпростіших лабораторних операцій. Проведено інструктаж з БЖД.
|
|
|
|
Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека. Громадянська відповідальність. Екологічна безпека і сталий розвиток. Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з маркованням небезпечних речовин |
||||||
ТЕМА 1. ПОЧАТКОВІ ХІМІЧНІ ПОНЯТТЯ (22 ГОД) |
||||||
4 |
|
|
Фізичні тіла. Матеріали. Речовини. Лабораторний дослід №2. Проведено інструктаж з БЖД
|
Знаннєвий компонент називає хімічні елементи (не менше 20-ти) за сучасною науковою українською номенклатурою, записує їхні символи; найпоширеніші хімічні елементи в природі; наводить приклади простих і складних речовин, хімічних явищ у природі та побуті; пояснює зміст хімічних формул, сутність закону збереження маси речовин, рівнянь хімічних реакцій.
Діяльнісний компонент розрізняє фізичні тіла, речовини, матеріали, фізичні та хімічні явища, фізичні та хімічні властивості речовин, чисті речовини і суміші, прості й складні речовини, металічні та неметалічні елементи, використовуючи періодичну систему; метали й неметали, атоми, молекули; спостерігає хімічні й фізичні явища; описує якісний і кількісний склад речовин за хімічними формулами; явища, які супроводжують хімічні реакції; використовує Періодичну систему як довідкову для визначення відносної атомної маси елементів; складає формули бінарних сполук за валентністю елементів, план розділення сумішей; визначає валентність елементів за формулами бінарних сполук; обчислює відносну молекулярну масу речовини за її формулою; масову частку елемента в складній речовині та масу елемента в складній речовині за його масовою часткою, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; дотримується правил поведінки учнів у хімічному кабінеті та правил безпеки під час роботи з лабораторним посудом і обладнанням кабінету хімії; виконує найпростіші лабораторні операції з нагрівання речовин, розділення сумішей;
Ціннісний компонент усвідомлює необхідність збереження власного здоров’я і довкілля при використанні хімічних речовин; висловлює судження про багатоманітність речовин та значення закону збереження маси речовини; виробляє власні ставлення до природи як найвищої цінності; робить висновки на основі спостережень (за допомогою вчителя). |
ЛД №2 Ознайомлення з маркуванням небезпечних речовин (на прикладі побутових хімікатів). |
|
5 |
|
|
Як вивчають речовини. Молекули. Атоми. Спостереження й експеримент у хімії |
|
|
|
6 |
|
|
Фізичні властивості речовин. Лабораторний дослід №3. Проведено інструктаж з БЖД
|
ЛД №3 «Ознайомлення з фізичними властивостями речовин. Опис спостережень. Формулювання висновків» |
|
|
7 |
|
|
Чисті речовини і суміші (однорідні, неоднорідні). Способи розділення сумішей. |
|
|
|
8 |
|
|
Практична робота №2. Розділення сумішей. Проведено інструктаж з БЖД.
|
|
|
|
9 |
|
|
Хімічні елементи, їхні назви і символи. Поширеність хімічних елементів у природі. Ознайомлення з Періодичною системою хімічних елементів. |
|
Демонстрації 3. Періодична система хімічних елементів |
|
10 |
|
|
Маса атома. Атомна одиниця маси. Відносні атомні маси хімічних елементів. |
|
|
|
11 |
|
|
Хімічні формули речовин. Прості та складні речовини. Багатоманітність речовин. Лабораторний дослід №4. Проведено інструктаж з БЖД
|
ЛД №4 «Ознайомлення зі зразками простих і складних речовин.» |
|
|
12 |
|
|
Метали й неметали. Металічні та неметалічні елементи. |
|
Демонстрації 4. Зразки металів і неметалів. |
|
13 |
|
|
Контроль знань з теми «Початкові хімічні поняття»
|
|
ТО |
|
14 |
|
|
Валентність хімічних елементів. Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів. |
|
|
|
15 |
|
|
Визначення валентності елементів за формулами бінарних сполук. |
|
|
|
16 |
|
|
Відносна молекулярна маса, її обчислення за хімічною формулою. Розрахункові задачі №1. Обчислення відносної молекулярної маси речовини за її формулою. |
|
|
|
17 |
|
|
Масова частка елемента в складній речовині. Розрахункові задачі №2. Обчислення масової частки елемента в складній речовині. |
|
|
|
18 |
|
|
Розрахункові задачі №3. Обчислення маси елемента в складній речовині за його масовою часткою. |
|
|
|
19 |
|
|
Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. Лабораторний дослід №5-9. Проведено інструктаж з БЖД
|
ЛД №5-9 «Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом.» Домашній експеримент 1. Взаємодія харчової соди із соком квашеної капусти, лимонною кислотою, кефіром. |
|
|
20 |
|
|
Хімічні властивості речовин Представлення результатів навчальних проектів з тем №3 , №4. |
Навчальні проекти №3. «Хімічні явища у природі»,№ 4. «Хімічні явища в побуті.» |
|
|
21 |
|
|
Практична робота №3. Дослідження фізичних і хімічних явищ на прикладах побутових хімікатів і харчових продуктів. Проведено інструктаж з БЖД.
|
|
|
|
22 |
|
|
Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння.
|
|
Демонстрації 5. Дослід, що ілюструє закон збереження маси речовин (реальний або віртуальний). |
|
23 |
|
|
Розв’язування задач і вправ
|
|
|
|
24 |
|
|
Контроль знань з теми «Початкові хімічні поняття»
|
|
|
|
25 |
|
|
Представлення результатів навчальних проектів з тем №5, №6. |
Навчальні проекти №5 «Використання хімічних явищ у художній творчості й народних ремеслах.», № 6 «Речовини і хімічні явища в літературних творах і народній творчості.» |
ТО |
|
Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека Безпечне поводження з речовинами. Підприємливість і фінансова грамотність Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Розв’язування розрахункових задач за темою «Масова частка елемента в складній речовині». |
||||||
ІІ СЕМЕСТР ТЕМА 2. КИСЕНЬ (12 ГОД) |
||||||
26 |
|
|
Повітря, його склад. Оксиген. Поширеність Оксигену в природі. |
Знаннєвий компонент називає склад молекул кисню, оксидів, якісний та кількісний склад повітря; наводить приклади оксидів, реакцій розкладу і сполучення; пояснюєсуть реакцій розкладу і сполучення, процесів окиснення, колообігу Оксигену.
Діяльнісний компонент розрізняє процеси горіння, повільного окиснення, дихання, реакції розкладу і сполучення; описує поширеність Оксигену в природі; його фізичні властивості; характеризує хімічні властивості кисню; аналізує умови процесів горіння та повільного окиснення; складає рівняння реакцій: добування кисню з гідроген пероксиду; кисню з воднем, вуглецем, сіркою, магнієм, залізом, міддю, метаном, гідроген сульфідом; використовує лабораторний посуд для добування (з гідроген пероксиду) і збирання кисню; визначає наявність кисню дослідним шляхом; дотримується запобіжних заходів під час використання процесів горіння; інструкції щодо виконання хімічних дослідів та правил безпеки під час роботи в хімічному кабінеті.
Ціннісний компонент обґрунтовує застосування кисню; оцінюєзначення кисню в життєдіяльності організмів; озону в атмосфері; вплив діяльності людини на стан повітря; усвідомлює наслідки небезпечного поводження з вогнем, відповідальність за збереження повітря від шкідливих викидів. |
|
|
27 |
|
|
Кисень, склад його молекули, поширеність у природі. Фізичні властивості кисню. |
|
|
|
28 |
|
|
Добування кисню в лабораторії та промисловості. Реакція розкладу. Поняття про каталізатор. Способи збирання кисню. Доведення наявності кисню. |
|
Демонстрації 6. Добування кисню з гідроген пероксиду. 7. Збирання кисню витісненням повітря та витісненням води. 8. Доведення наявності кисню. |
|
29 |
|
|
Практична робота №4. Добування кисню з гідроген пероксиду з використанням різних біологічних каталізаторів, доведення його наявності. Проведено інструктаж з БЖД. |
|
|
|
30 |
|
|
Хімічні властивості кисню: взаємодія з простими речовинами (вуглець, водень, сірка, магній, залізо, мідь). Реакція сполучення. |
|
Демонстрації 9. Спалювання простих і складних речовин |
|
31
|
|
|
Розв’язування задач і вправ. |
|
|
|
32 |
|
|
Поняття про оксиди, окиснення (горіння, повільне окиснення, дихання). Умови виникнення та припинення горіння. |
|
Демонстрації 9. Спалювання простих і складних речовин.1 |
|
33 |
|
|
Взаємодія кисню зі складними речовинами (повне окиснення метану, гідроген сульфіду). |
|
Демонстрації 9. Спалювання простих і складних речовин. |
|
34 |
|
|
Колообіг Оксигену в природі. Озон. Проблема чистого повітря. Застосування та біологічна роль кисню.
|
|
|
|
35 |
|
|
Розв’язування задач і вправ
|
|
|
|
36 |
|
|
Контроль знань з теми «Кисень». |
|
|
|
37 |
|
|
Представлення результатів навчальних проектів з тем №7, №8. |
Навчальнй проект №7 Проблема забруднення та способи розвязання її №8 «Поліпшення стану повітря у класній кімнаті під час занять.» |
ТО |
|
Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Умови виникнення та припинення горіння. Здоров’я і безпека Безпечне поводження з речовинами. Колообіг Оксигену в природі. Озон. Проблема чистого повітря. Екологічна безпека і сталий розвиток Склад повітря. Проблема чистого повітря. Застосування та біологічна роль кисню. Поняття про окиснення (горіння, повільне окиснення, дихання). Підприємливість і фінансова грамотність Проблема чистого повітря. Поняття про каталізатор. |
||||||
ТЕМА 3. ВОДА (12 ГОД) |
||||||
38 |
|
|
Вода, склад и молекули, поширеність у природі, фізичні властивості. Вода — розчинник. |
Знаннєвий компонент називає склад молекули води; наводить приклади водних розчинів; формули кислот і основ.
Діяльнісний компонент описує поширеність води у природі, фізичні властивості води; розрізняє розчинник і розчинену речовину; складає рівняння реакцій води з кальцій оксидом, натрій оксидом, фосфор(V) оксидом, карбон(ІV) оксидом; обчислює масову частку і масу розчиненої речовини, масу і об’єм води в розчині, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; виготовляє розчини з певною масовою часткою розчиненої речовини; розпізнає дослідним шляхом кислоти і луги; використовує здобуті знання та навички в побуті для раціонального використання води та збереження довкілля; володіє елементарними навичками очищення води в домашніх умовах;
Ціннісний компонент обґрунтовує значення розчинів у природі та житті людини; оцінює роль води в життєдіяльності організмів; висловлює судження про вплив діяльності людини на чистоту водойм та охорону їх від забруднень; відповідально ставиться до збереження водних ресурсів. |
|
|
39 |
|
|
Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина. |
|
|
|
40 |
|
|
Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини.
|
|
|
|
41 |
|
|
Розрахункові задачі 4. Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині. |
|
|
|
42 |
|
|
Виготовлення розчину.
|
|
Демонстрації 10. Виготовлення розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини |
|
43 |
|
|
Практична робота №5. Виготовлення водних розчинів із заданими масовими частками розчинених речовин. Проведено інструктаж з БЖД. |
|
|
|
44 |
|
|
Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти й основи. Поняття про індикатори Лабораторний дослід №10. Проведено інструктаж з БЖД
|
ЛД №10 «Випробування водних розчинів кислот і лугів індикаторами.» |
Демонстрації 11. Взаємодія кальцій оксиду з водою. Випробування водного розчину добутої речовини індик-ом. |
|
45 |
|
|
Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі. |
|
|
|
46 |
|
|
Представлення результатів еколого-економічного проекту №13. Зберігаючи воду – заощаджую родинний бюджет. |
|
|
|
47 |
|
|
Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення. Навчальний проект із теми №9, №10 . |
Навчальні проекти |
|
|
48 |
|
|
Контроль знань з теми «Вода».
|
|
|
|
49 |
|
|
Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах. Навчальний проект із теми №11, №12. |
Навчальні проекти |
|
|
50 |
|
|
Узагальнюючий урок із теми «Вода»
|
|
ТО |
|
51 |
|
|
Повторення навчального матеріалу
|
|
|
|
52 |
|
|
Повторення навчального матеріалу
|
|
|
|
53 |
|
|
Повторення навчального матеріалу
|
|
|
|
Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах. Здоров’я і безпека Хімічні властивості води. Кислотні дощі. Екологічна безпека і сталий розвиток Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення. Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі. Підприємливість і фінансова грамотність Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах. Охорона водойм від забруднення. Розв’язування розрахункових задач за темою «Масова частка розчиненої речовини». |
||||||
Орієнтовні об’єкти екскурсій. Хімічні лабораторії промислових і сільськогосподарських підприємств, науково-дослідних інститутів, вищих навчальних закладів. Пожежна частина. Водоочисна станція. Аптека. Краєзнавчий музей |
Контрольні роботи- 2 Практичних робіт - 5 Навчальних проектів -13
Тематичні атестації- 4 Лабораторні дослідження - 10