КАЛЕНДАРНО – ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
інтегрованого курсу «Пізнаємо природу», 6 клас
70 годин (2 години на тиждень, з них 4 резервні)
І семестр – 30 години, ІІ семестр – 40 годин
№ з\п |
Дата |
Скоригована дата |
Тема та зміст уроку |
Очікуванні результати (предметні компетентності) |
Ключові компетентності |
Домашнє завдання |
Примітка |
|
І семестр |
||||||||
Тема 1. ВЧИМОСЯ ДОСЛІДЖУВАТИ ПРИРОДУ ( 7 годин) |
||||||||
Наскрізні змістовні лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток: змістовна лінія націлена на формування в учнів екологічної культури, соціальної активності, відповідальності і готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і сталого розвитку суспільства. Здоров’я і безпека: забезпечує формування здоров’язбережувалтної компетентності учнів як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінних членів суспільства, як здатні дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище. Громадянська відповідальність: формування діяльного члена громади й суспільства та орієнтація на формування біотичних норм поведінки в природі, розуміння відповідальності за свої вчинки в природі і суспільстві. Підприємливість і фінансова грамотність: націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, формування здатності обирати раціональні і збалансовані підходи при здійсненні господарської діяльності, на розуміння нерозривності економічної успішності з прогнозованим станом довкілля у майбутньому. |
||||||||
1. |
|
|
Інструктаж з БЖД, Екскурсія (віртуальна, орієнтовно) до музею науки в м. Київ |
Наводить приклади, що ілюструють взаємозв'язок між розвитком природничих знань, техніки і технологій; пояснює цінність природи і знань про неї для життя людини, роль досліджень природи для отримання нових знань, роль природничих наук і техніки упізнанні природи; розповідає про внесок видатних природодослідників і винахідників у створення нових технологій і вдосконалення техніки; вибирає самостійно об’єкти та явища навколишнього світу, формулює щодо них запитання, для відповіді на які необхідно використати різні джерела інформації / провести дослідження; пояснює вибір і використовує джерела інформації про природу відповідно до поставленої проблеми, про видатних дослідників природи; планує і проводить дослідження індивідуально / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти /створені моделі, пояснює їхнє призначення; представляє результати вимірювання / експерименту / спостереження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; аргументує можливість проведення одного дослідження з використанням кількох методів; пропонує та використовує різні способи вимірювання характеристик тіла природи і свого зросту, фіксує результати вимірювання; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; демонструє якості, знання, уміння, які сприяють досягненню мети дослідження; виявляє етичне ставлення до досліджуваних об’єктів природи; висловлює судження, використовуючи відповідну наукову термінологію, про ставлення інших людей до природи, про застосування природничих знань та їхній розвиток; ділиться враженнями від побаченого під час екскурсій, виконаного дослідження / проєкту; оцінює власний внесок у дослідження, важливість набутих дослідницьких умінь |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
Оформити звіт за матеріалами екскурсії |
|
|
2. |
|
|
Навіщо та як люди пізнають природу? Дослідження. Планування та проведення спостереження за тілами природи (на вибір учнів) |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
§1, с. 13-14 «Тобі до снаги» |
|
||
3. |
|
|
Яка роль природничих наук у житті людини? Дослідження. Добір інформації про об’єкт/явище природи у різних джерел (за вибором учнів). |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§2, с. 19 «Тобі до снаги» |
|
||
4. |
|
|
Способи розглядання проблем Дослідження. Використання експерименту для отримання нових знань |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
§3, с. 20-22 |
|
||
5. |
|
|
Дослідницький спосіб розглядання проблем Дослідження. Видалення плям з тканини |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§3, с. 25 «Тобі до снаги» |
|
||
6. |
|
|
Як роблять відкриття та створюють винаходи? Дослідження . Винаходи, що роблять комфортним життя, їх історія і призначення. |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§4, с. 31 «Тобі до снаги» |
|
||
7. |
|
|
Узагальнення. Пізнання природи – захоплююча, важлива і відповідальна справа. Перевірочна робота з теми (тестування). Самооцінювання навчальних результатів теми. |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
Повторити §§ 1-4, с. 31 «Тобі до снаги» с. 32 – 33 «Самооцінювання навчальних результатів з теми»
|
|
||
Тема 2. ДОСЛІДЖУЄМО ТІЛА, РЕЧОВИНИ, ЯВИЩА ( 16 годин) |
||||||||
Наскрізні змістовні лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток: змістовна лінія націлена на формування в учнів екологічної культури, соціальної активності, відповідальності і готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і сталого розвитку суспільства. Здоров’я і безпека: забезпечує формування здоров’язбережувалтної компетентності учнів як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінних членів суспільства, як здатні дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище. Громадянська відповідальність: формування діяльного члена громади й суспільства та орієнтація на формування біотичних норм поведінки в природі, розуміння відповідальності за свої вчинки в природі і суспільстві. Підприємливість і фінансова грамотність: націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, формування здатності обирати раціональні і збалансовані підходи при здійсненні господарської діяльності, на розуміння нерозривності економічної успішності з прогнозованим станом довкілля у майбутньому. |
||||||||
8. |
|
|
З чого складаються речовини і чому їх так багато? Атоми. Хімічні елементи. Навчальний проєкт Хімічна мова |
Наводить приклади речовин, металів і неметалів, розчинів, матеріалів; фізичних і хімічних явищ, пояснює відмінності між ними; називає джерела електричної енергії, частинки речовини – атоми, молекули; компоненти розчину; розпізнає і пояснює значення органічних речовин для організмів; плавання тіл; роль електричних і магнітних явищ у природі, побуті, техніці; використання речовин і матеріалів на основі знань про їхні властивості; розповідає про фотосинтез, горіння, іржавіння, визначає основну ознаку, за якими ці явища об’єднано в групу хімічних явищ; спостерігає фізичні й хімічні явища, складає опис у текстовій формі; висловлює припущення про властивості речовин, пропонує способи перевірки свого припущення; досліджує індивідуально / в групі, з допомогою вчителя/інших осіб за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти: властивості речовин, магнітів; вплив температури на розчинність речовин у воді; умови плавання тіл; електричні й хімічні явища, фіксує результати дослідження у запропонований спосіб; пояснює вплив умов дослідження на його результати; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів цих досліджень; знаходить інформацію про властивості й застосування речовин, фізичні й хімічні явища, узагальнює інформацію й пояснює її значення для розв’язання життєвої проблеми; представляє текстову інформацію про розчини, будову і групи речовин, електричні явища у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; класифікує речовини, явища за вказаною ознакою; визначає основну ознаку (ознаки), за якими речовини та явища об’єднано в окремі групи; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень, виготовлення розчинів, поводження з речовинами, електроприладами; виготовляє індивідуально / в групі за наданим планом водний розчин з різним вмістом розчиненої речовини; іграшку, яка рухається під дією реактивної сили; пояснює вплив умов виконання дослідження на його результати; зіставляє одержані результати дослідження явищ і властивостей тіл та речовин з відомими даними; застосовує знання для виготовлення розчинів; захисту від статичної електрики; безпечного використання речовин і розчинів, процесів горіння; визначає сфери застосування тіл і речовин відповідно до їхніх властивостей, використовуючи відповідну термінологію; демонструє розуміння будови електричного ланцюга на моделях (наданих або створених самостійно); робить висновок про пізнаваність природи, і значення природничо-наукових знань; вода найпоширеніший розчинник у природі; ділиться враженнями від виконаного дослідження / проєкту; оцінює ризики ситуацій повсякденного життя, пов’язані з фізичними явищами, використанням тіл і речовин; план експерименту і його результати; важливість набутих дослідницьких умінь, власну діяльність у роботі групи |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - математична підприємливість та фінансова грамотність |
§5, с. 36-37 До оформити проєкт |
|
|
9. |
|
|
З чого складаються речовини і чому їх так багато? Молекули. Дослідження. Як моделювати молекули з атомів? |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§5, с. 40 «Тобі до снаги» |
|
||
10. |
|
|
Хімічні явища й ознаки, що їх супроводжують. Ознаки хімічних реакцій. Дослідження. Хімічні явища (виконується вдома) Навчальний проєкт. Складання картотеки речовин і хімічних явищ із найближчого оточення. |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
§6, с. 41-44 До оформити проєкт |
|
||
11. |
|
|
Хімічні явища в природі і житті людини. Горіння. Дослідження. Виготовлення лейбуку про користь і шкоду горіння |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§6, с. 46 «Тобі до снаги».. До оформити лейбук |
|
||
12. |
|
|
З чого складаються і де використовуються розчини? Розчини та їх склад. Вода – найпоширеніший розчинник у природі Дослідження. Як виготовляють розчини? Виготовлення розчинів з різним вмістом розчинної речовини |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
§7, с. 47-50 |
|
||
13. |
|
|
З чого складаються і де використовуються розчини? Вплив температури на розчинність. Дослідження. Вплив температури на тривалість виготовлення розчину та розчинність речовин у воді (на прикладі цукру) |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§7, с. 52-53 «Тобі до снаги» |
|
||
14. |
|
|
Що називають матеріали та як їх використовують? Метали, неметали, сплави. Дослідження. Класифікація речовин на основі їх фізичних властивостей. |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
§8, с. 54 - 56 |
|
||
15. |
|
|
Використання речовин та знань про їх властивості людиною Навчальний проєкт. Дослідження матеріалів (на вибір учня) Проміжне тестування |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§8, с. 61 «Тобі до снаги». До оформити навчальний проєкт |
|
||
16. |
|
|
Чим особливі реактивний рух і сила пружності? Дослідження. Реактивний рух Навчальний проєкт (виконується вдома завчасно). Виготовлення іграшки, що працює за принципом реактивного руху. |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§9, с. 66 «Тобі до снаги». До оформити навчальний роєкт |
|
||
17. |
|
|
Чому одні тіла плавають, а інші тонуть? Дослідження. Умови плавання тіл |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
§10, с. 71 «Тобі до снаги» |
|
||
18. |
|
|
Досліджуємо електризацію тіл. Електричні явища. Дослідження. Електризація тіл |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§11, с. 72 - 73 |
|
||
19. |
|
|
Статична електрика. Блискавка. Навчальний проєкт. Складання пам’ятки «Як уберегти себе від ударів блискавки?» |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§11, с. 77 – 78 «Тобі до снаги». До оформити навчальний проєкт |
|
||
20. |
|
|
Як виникає та яку роботу виконує електричний струм? Дослідження. Електричне коло та здатність тіл проводити електричний струм |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
§12, с. 79 - 85 |
|
||
21. |
|
|
Виробництво та постачання електричної енергії. Безпека використання електричного струму. Навчальний проєкт. Світ без електрики: переваги і недоліки. |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - математична - підприємливість та фінансова грамотність |
§12, с. 87 «Тобі до снаги» До оформити проєкт |
|
||
22. |
|
|
Чим особливі магніти та навіщо вони потрібні? Дослідження.
|
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§13, с. 94 «Тобі до снаги» |
|
||
23. |
|
|
Узагальнення. Для дослідження тіл, речовин, явищ використовують спостереження, вимірювання, моделювання, експеримент, класифікування. АБО Контрольна робота 1 Самооцінювання навчальних результатів теми. |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
Повторити §§5 – 13, с. 95-97 «Самооцінювання навчальних результатів з теми» |
|
||
Тема 3. ДІЗНАЄМОСЯ ПРО ЗЕМЛЮ І ВСЕСВІТ ( 14 годин) |
||||||||
Наскрізні змістовні лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток: змістовна лінія націлена на формування в учнів екологічної культури, соціальної активності, відповідальності і готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і сталого розвитку суспільства. Здоров’я і безпека: забезпечує формування здоров’язбережувалтної компетентності учнів як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінних членів суспільства, як здатні дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище. Громадянська відповідальність: формування діяльного члена громади й суспільства та орієнтація на формування біотичних норм поведінки в природі, розуміння відповідальності за свої вчинки в природі і суспільстві. Підприємливість і фінансова грамотність: націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, формування здатності обирати раціональні і збалансовані підходи при здійсненні господарської діяльності, на розуміння нерозривності економічної успішності з прогнозованим станом довкілля у майбутньому. |
||||||||
24. |
|
|
Що належить до природних ресурсів і як їх використовує людина? Екскурсія (віртуальна) до геологічного музею СумДПУ імені А.С. Макаренка. |
Наводить приклади корисних копалин і галузей їх застосування; речовин у складі Всесвіту, малих небесних тіл, приладів для вивчення Всесвіту, досягнень українських і зарубіжних учених у вивченні Всесвіту; називає планети Сонячної системи, умови життя на Землі (вода, світло, тепло, повітря, ґрунт); пояснює значення природних умов для життя і діяльності людини, відмінності між планетою і зорею; використання штучних супутників Землі для розв’язування господарських завдань; вплив історичних періоди; склад і властивості ґрунту, пропонує способи практичного використання результатів дослідження для догляду за ґрунтом; аналізує зміни в оболонках Землі, по’вязані з діяльністю людини; виявляє зв’язки між господарською діяльністю людини і розміщенням корисних копалин, способами і наслідками природокористування; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; моделює будову Всесвіту, Сонячної системи, процеси руйнування і утворення ґрунту, складає розповідь про ці процеси; складає характеристики планет за планом; порівнює характеристики планет на основі даних, поданих у формі графічної, табличної інформації; ідентифікує і називає елементи Сонячної системи, Всесвіту; знаходить у доступних джерелах графічні ілюстрації, фото- та відеоматеріали про небесні об’єкти, інформацію про природні ресурси Землі, використання енергії, космічні тіла та явища (народження і руйнування галактик, комети, зорепад та ін.), зорі і сузір’я, узагальнює і презентує відібрану інформацію в запропонований спосіб, з використанням цифрових технологій і пристроїв; спостерігає та пояснює, використовуючи наукову термінологію, добовий рух Сонця по небосхилу, зміну дня і ночі на Землі; господарську діяльність дослідження Всесвіту; досліджує знаряддя праці і предмети побуту, особливості господарювання українців з метою з’ясувати їхнє ставлення до природи в різні людини за різних природних умов; розрізняє в інформаційних джерелах наукові і ненаукові факти про космічні об’єкти, використовує це для розпізнавання маніпулятивних впливів; прогнозує наслідки впливу господарської діяльності на гідросферу, атмосферу і літосферу; робить висновок про пізнаваність природи; оцінює значення знань про об’єкти на Землі та за її межами; власну діяльність у групі; ділиться враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження / проєкту; оцінює власну діяльність у роботі групи. |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - математична - підприємливість та фінансова грамотність |
§14, с. 100 -101 Оформити звіт за матеріалами екскурсії |
|
|
25. |
|
|
Корисні копалини. Дослідження. Корисні копалини України Презентаційна робота про використання урану, титану та інших металів (вибір учня, виконується вдома, завчасно) |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§14, с. 105 «Тобі до снаги» |
|
||
26. |
|
|
Чому ґрунти є цінним природним ресурсом? Склад, родючість, ґрунтоутворення. Дослідження. Склад ґрунту. |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
§15, с. 106 - 109 |
|
||
27. |
|
|
Різноманітність ґрунтів, роль їх у природі і господарчій діяльності людини |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§15, с. 111-112 «Тобі до снаги» |
|
||
28. |
|
|
Як людина змінює оболонки Землі? Дослідження. Технологія видобування залізної руди та її вплив на довкілля або Способи очистки морської води від нафти (на вибір учителя) |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
§16, с. 113-116 |
|
||
29. |
|
|
Застосування природних ресурсів та енергії Сонця, води та вітру людини. Роль науки, техніки і технологій природокористування в Україні та світі. Проміжне тестування |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§16, с. 119-120 «Тобі до снаги» |
|
||
30. |
|
|
Що відомо про сусідів Землі у Сонячній системі?. Сонячна система і відстані у Космосі Навчальний проєкт. В пошуках життя на інших планетах. |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§17, с. 121. До оформити проєкт |
|
||
ІІ семестр |
|
|||||||
31. |
|
|
Планети. Планети Сонячної системи. Дослідження. Данні про планети Сонячної системи |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§17, с. 122 - 126 |
|
||
32. |
|
|
Небесні тіла та обладнання для вивчення Космосу. |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
§17, с. 128 – 129 «Тобі до снаги» |
|
||
33. |
|
|
Привідкриваємо таємниці зоряного неба. Дослідження. Зоряного неба (віртуальні карти) |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§18, с. 130 - 131 |
|
||
34. |
|
|
Сузір’я’я. Галактики. Дослідження. Сузір’ю’я. Навчальний проєкт. Виготовлення проекторів сузір’я (виконується вдома) |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
§18, с. 137 «Тобі до снаги». До оформити проєкт |
|
||
35. |
|
|
Про Всесвіт та його дослідження. Екскурсія (віртуальна) до обсерваторії. |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§19, с. 144 «Тобі до снаги» Оформити звіт за матеріалами екскурсії |
|
||
36. |
|
|
Дізнаємося про освоєння Космосу. Навчальний проєкт. Подорожуємо Місяцем |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
§20, с. 151 – 152 «Тобі до снаги». До оформити проєкт. |
|
||
37. |
|
|
Узагальнення. Земля – планета, що змінюється. Значення науки, техніки і технологій для пізнання природи Землі й проведення досліджень у Всесвіті. Перевірочна робота з теми (тестування). Самооцінювання навчальних результатів теми. |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
Повторити §§ 14 – 19, с. 153 – 154 «Самооцінювання навчальних результатів з теми» |
|
||
Тема 4. ВИВЧАЄМО ЖИВУ ПРИРОДУ ЗЕМЛІ (15 уроків) |
||||||||
Наскрізні змістовні лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток: змістовна лінія націлена на формування в учнів екологічної культури, соціальної активності, відповідальності і готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і сталого розвитку суспільства. Здоров’я і безпека: забезпечує формування здоров’язбережувалтної компетентності учнів як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінних членів суспільства, як здатні дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище. Громадянська відповідальність: формування діяльного члена громади й суспільства та орієнтація на формування біотичних норм поведінки в природі, розуміння відповідальності за свої вчинки в природі і суспільстві. Підприємливість і фінансова грамотність: націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, формування здатності обирати раціональні і збалансовані підходи при здійсненні господарської діяльності, на розуміння нерозривності економічної успішності з прогнозованим станом довкілля у майбутньому. |
||||||||
38. |
|
|
Невидимий світ живої природи. Мікроскоп і мікросвіт. Різноманітність організмів. Одноклітинні гриби. |
Називає : склад екосистеми; 2-3 види організмів, які мешкають у певній екосистемі (наприклад, ліс, степ, сад, річка, море) і пояснює їх пристосованість до умов середовища; наводить приклади взаємозв’язку між будовою насінин / плодів і способами їх поширення, між компонентами екосистеми та їхніми функціями; впливу температури на ріст і розвиток організмів; групування організмів; природних і штучних екосистем; пояснює зв’язки в екосистемах і біосфері, використовуючи моделі; значення і способи класифікації організмів; значення вивчення скам’янілих решток організмів; особливості методів дослідження одноклітинних організмів; розповідає про: бактерій, особливості їх будови, різноманітність і значення у природі й житті людини; способи розмноження тварин і рослин; види і значення турботи про потомство у тваринному світі; подібності й відмінності між батьками й нащадками; світ давніх організмів, докази їх існування; внесок В.І. Вернадського у знання людства про природу Землі; ідентифікує представників тварин / рослин, використовуючи знання про організми різних груп; описує групи тварин / рослин, визначаючи подібність і відмінність; зв’язки між батьками й нащадками у тваринному й рослинному світі; пристосування рослин до поширення насінин; організмів-мешканців екосистем до умов середовища; визначає належність організму до певної групи за наявністю в нього ознаки/ознак цієї групи; спостерігає та описує різноманітність організмів у біосфері, пояснює необхідність їх збереження; моделює харчові ланцюги, пояснює взаємозв’язки між організмами в них; характеризує класифікування як метод пізнання; пропонує способи покращення умов існування організмів (у природних і штучних екосистемах), і практикує їх, застосовуючи знання про чинники середовища; розрізняє та описує тварин, які належать до різних груп (комахи, риби, амфібії, птахи, ссавці), рослини різних груп (покритонасінних, голонасінних, водоростей); класифікує тварин / рослин, використовуючи знання характерних ознак; виявляє невідомі для себе знання про умови росту і розвитку рослин, визначає спосіб розв’язання цієї проблеми; розмірковує над способом розв’язання проблеми збереження біосфери; складає план власної діяльності для з’ясування відповіді відповідно до своєї ролі у групі; добирає інформацію про штучні екосистеми, обирає спосіб її презентації, використовує знання для класифікування тварин на різні групи (хребетні і безхребетні, комахи риби, амфібії, птахи, ссавці); для пояснення значення штучних екосистем і необхідність догляду за ними; формулює опис різноманітності організмів у біосфері на основі нетекстової інформації, пояснює пристосування організмів однієї екосистеми до співіснування; висловлює припущення щодо умов, необхідних для росту рослин, здійснює його перевірку в процесі дослідження, пояснює вплив умов виконання дослідження на його результати; застосовує знання для класифікації організмів, профілактики інфекційних захворювань, демонструє розуміння ролі вакцинування; якості, знання та вміння, які сприяють досягненню мети дослідження; виявляє етичне ставлення до організмів в навчальних і життєвих ситуаціях; ділиться враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження / проєкту; оцінює моральні аспекти дослідження організмів; важливість набутих дослідницьких умінь, власну діяльність у роботі групи |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§21, с. 157-159, 162 - 164 |
|
|
39. |
|
|
Різноманітність організмів. Дослідження. Представники одноклітинних рослин і твариноподібних організмів. |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
§21, с. 164 «Тобі до снаги» |
|
||
40. |
|
|
Чим особливі бактерії? Дослідження. Вплив бактерій на скисання молока (попередньо) |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§22, с. 165 - 168 |
|
||
41. |
|
|
Чим особливі віруси?
|
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
§22, с. 168 - 171 |
|
||
42. |
|
|
Бактеріальні і вірусні хвороби. Навчальний проєкт. Невідомі друзі і вороги. |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§22, с. 172 «Тобі до снаги». До оформити навчальний проєкт |
|
||
43. |
|
|
Навіщо і як класифікують організми? Дослідження. Класифікації організмів. |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
§23, с. 178 «Тобі до снаги» |
|
||
44. |
|
|
Як розмножуються і розвиваються тварини? Дослідження. Турбота про потомство. |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§24, с. 179 - 183 |
|
||
45. |
|
|
Навчальний проєкт. Як спілкуються тварини? |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
До оформити навчальний проєкт |
|
||
46. |
|
|
Як розмножуються і розвиваються рослини? Дослідження. Умови проростання насіння (завчасно) Проміжне тестування. |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§24, с. 185 – 186 «Тобі до снаги» |
|
||
47. |
|
|
Про природні екосистеми і біосферу. Склад. Зміни в екосистемах |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
§25, с. 189 – 190, 194 |
|
||
48. |
|
|
Екскурсія (віртуальна) до екосистеми лісу |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
Оформити звіт за матеріалами екскурсії |
|
||
49. |
|
|
Харчові ланцюги. Дослідження. Моделювання екосистеми |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
§25, с. 195 «Тобі до снаги» |
|
||
50. |
|
|
Як влаштовані штучні екосистеми поля і саду? Дослідження. Презентаційна робота «Допомога птахів людині у захисті поля від шкідників». |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§26, с. 202-203 «Тобі до снаги» |
|
||
51. |
|
|
Навчальний проєкт. «Створення штучної екосистеми та підтримання її функціонування» або «Живий світ на околицях моєї школи» |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
До оформити навчальний проєкт |
|
||
52. |
|
|
Узагальнення. Розмноження організмів забезпечує безперервність життя на Землі. Класифікація як спосіб впорядкування знань про різноманітність організмів. Екосистеми – цілісні системи. Перевірочна робота з теми (тестування). Самооцінювання навчальних результатів теми. |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
Повторити §§ 21 – 26, с. 204 – 205 «Самооцінювання навчальних результатів з теми». |
|
||
Тема 5. ПІЗНАЄМО ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ У ЙОГО СЕРЕДОВИЩІ ІСНУВАННЯ (10 уроків) |
||||||||
Наскрізні змістовні лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток: змістовна лінія націлена на формування в учнів екологічної культури, соціальної активності, відповідальності і готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і сталого розвитку суспільства. Здоров’я і безпека: забезпечує формування здоров’язбережувалтної компетентності учнів як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінних членів суспільства, як здатні дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище. Громадянська відповідальність: формування діяльного члена громади й суспільства та орієнтація на формування біотичних норм поведінки в природі, розуміння відповідальності за свої вчинки в природі і суспільстві. Підприємливість і фінансова грамотність: націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, формування здатності обирати раціональні і збалансовані підходи при здійсненні господарської діяльності, на розуміння нерозривності економічної успішності з прогнозованим станом довкілля у майбутньому. |
||||||||
53. |
|
|
Як влаштована і функціонує нервова система людини? |
Називає ознаки підліткового віку; корисні і шкідливі для здоров’я звички; наводить приклади впливу на здоров’я природних і рукотворних об’єктів; розповідає про: значення органів чуття і нервової системи у забезпеченні зв’язку організму з навколишнім середовищем; значення сну в підлітковому віці; екосистему житла; забезпечення людини світлом, теплом, електрикою у побуті; використання природничо-наукових знань і технічних пристроїв для здорового життя та активного дозвілля; визначає, що потрібно для росту і розвитку організму людини; пояснює значення дотримання режиму праці і відпочинку, усвідомлює негативний вплив куріння, уживання наркотиків, алкогольних напоїв, відсутності режиму чи його постійного порушення на організм, який росте; залежність використання речовин і матеріалів від їх властивостей; розмірковує над ризиками для здоров’я, що можуть виникнути під час використання виробів і матеріалів неналежної якості, побутової техніки, засобів зв’язку, уміє діяти для уникнення цих ризиків; виявляє невідомі для себе знання про те, як зберегти здоров’я, працюючи за комп’ютером / використовуючи смартфон чи інші гаджети; використовує додаткові джерела інформації, складає та оформлює повідомлення про вікові зміни у власному організмі; представляє табличну інформацію або інфографіку про режим сну, праці і відпочинку у формі текстової та графічної інформації; досліджує речовини, матеріали, вироби, технології у життєвому середовищі людини, оцінює їхній вплив на здоров’я людини та її середовище життя; моделює у групі екосистему житлового приміщення: складає план власної діяльності під час виконання групового завдання відповідно до своєї ролі в групі, добирає необхідні ресурси, розподіляє завдання між членами групи, виконує завдання, презентує результати у визначений спосіб; пропонує і втілює у моделях / проєктах власні ідеї щодо облаштування безпечного для здоров’я і комфортного помешкання; застосовує знання про способи розділення сумішей для очищення води різними способами; добирає рослини, матеріали для оздоблення помешкання, режим освітлення, застосовуючи знання про вирощування рослин, фізичні і хімічні явища, властивості і безпечність матеріалів; визначає і виконує прийнятні для себе дії щодо збереження і зміцнення власного здоров’я; виявляє турботу про рослини, тварин та інших організмів-сусідів по помешканню; про здоров’я інших (інформує про правила роботи за комп’ютером, використання смартфону, значення дотримання режиму дня тощо); ділиться враженнями від виконаного дослідження / проєкту; усвідомлює значущість особистої гігієни, режиму дня, способу життя для здоров’я; робить висновок про залежність здоров’я від чинників середовища, власної обізнаності і поведінки; цінує власне здоров’я і дбає про його збереження |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
§27, с. 208 - 210 |
|
|
54. |
|
|
Органи чуття людини |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
§27, с. 215 «Тобі до снаги» |
|
||
55. |
|
|
Навчальний проєкт. «Гаджети і здоров’я» або «Складання пам’ятки з безпечного для організму використання компютера, смартфону та інших гаджетів». |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
До оформити навчальний проєкт |
|
||
56. |
|
|
Як змінюється організм людини, коли росте і розвивається? |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
§28, с. 216 - 217 |
|
||
57. |
|
|
Особливості підліткового віку. Дослідження. Впливу харчування і гігієни на утворення прищів у підлітковому віці. |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§28, с. 222 «Тобі до снаги» |
|
||
58. |
|
|
Як знання, природа і техніка допомагають людині піклуватися про здоров’я? Дослідження. Свій режим дня |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
§29, с. 223 - 226 |
|
||
59. |
|
|
Як знання, природа і техніка допомагають людині піклуватися про здоров’я? Дослідження. Ознайомлення з сучасними засобами дослідження організму людини. |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§29, с. 228 «Тобі до снаги» |
|
||
60. |
|
|
З чого складається екосистема житла та, що на неї впливає – житло людини як штучна екосистема. Дослідження. Екологічний стан власного житла. |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
§30, с. 233-234 «Тобі до снаги» |
|
||
61. |
|
|
Навчальний проєкт. «Як створити здорове середовище життя людини?» або «Ідеальне житло для сучасної людини» |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
До оформити навчальний проєкт |
|
||
62. |
|
|
Узагальнення. Організм людини - цілісна система, на яку впливає навколишнє середовище. Людина змінює середовище свого існування. АБО Контрольна робота 2. Самооцінювання навчальних результатів теми. |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
Повторити §§ 27 – 30, с. 235 – 237 «Самооцінювання навчальних результатів з теми» |
|
||
Тема 6. ВЧИМОСЯ У ПРИРОДИ І ДБАЄМО ПРО ЇЇ ЗБЕРЕЖЕННЯ ( 8 уроків) |
||||||||
Наскрізні змістовні лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток: змістовна лінія націлена на формування в учнів екологічної культури, соціальної активності, відповідальності і готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і сталого розвитку суспільства. Здоров’я і безпека: забезпечує формування здоров’язбережувалтної компетентності учнів як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінних членів суспільства, як здатні дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище. Громадянська відповідальність: формування діяльного члена громади й суспільства та орієнтація на формування біотичних норм поведінки в природі, розуміння відповідальності за свої вчинки в природі і суспільстві. Підприємливість і фінансова грамотність: націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, формування здатності обирати раціональні і збалансовані підходи при здійсненні господарської діяльності, на розуміння нерозривності економічної успішності з прогнозованим станом довкілля у майбутньому. |
||||||||
63. |
|
|
Які ризики і наслідки споживацької діяльності людей для природи? Навчальний проєкт. Створення постеру «Заощадливо, безпечно, зручно» |
Наводить приклади використання природних форм і конструкцій у рукотворних об’єктах (техніці, творах мистецтв та ін.), називає призначення цих об’єктів і знання, використані при їх створенні; обирає самостійно або з допомогою вчителя спосіб і моделює об’єкт за природним зразком; демонструє здатність продукувати конструкторські ідеї; розповідає про: зміни взаємин людини і природи у різні часи; роль науки і технологій у втіленні мистецьких ідей; звичаї, свята, обряди українців щодо збереження природи, власні еко-звички; ідентифікує у найближчому оточенні природні і штучні матеріали та вироби з них, пояснює їх використання на основі властивостей, пропонує власні способи застосування штучних матеріалів, враховуючи переваги і ризики використання; пояснює взаємозв’язки людини з природою; значення природничих наук для створення технологій і сучасної техніки, захисту довкілля; важливість збереження різноманітності організмів і середовища їхнього існування; значення заощадження природних ресурсів; обґрунтовує доцільність відмови людства від використання виробів із шкідливих для довкілля і здоров’я матеріалів, відповідального й ощадливого використання природних ресурсів; встановлює взаємозв’язки між способом життєдіяльності людини і станом навколишнього середовища й здоров’я; між природничими науками, технологіями, природою; досліджує власні звички щодо користування водою, електроенергією, вживаних речей і сміття, поводження з рослинами і тваринами у найближчому оточенні, поведінки у природі; визначає і виконує прийнятні для себе дії щодо ощадливого споживання води, електроенергії, тепла; бере участь у проєкті щодо реалізації ідей природозбереження; презентує власні ідеї щодо збереження довкілля, підкріплюючи їх посутніми аргументами; оцінює досягнення вчених, що вплинули на природу й людину, розвиток науки, техніки і технологій; власний внесок у збереження природи; достовірність та етичну прийнятність інформації природничого змісту; висловлює власні міркування щодо способів розв’язування екологічних проблем; виявляє турботу про інших (доглядає за рослинами і тваринами, покращує умови їхнього існування); робить висновок: збереження природи неможливе без природничих знань і дбайливого ставлення до природи; ділиться враженнями від виконаного дослідження / проєкту; оцінює власну діяльність у роботі групи |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
§31, с. 244 «Тобі до снаги» До оформити проєкт |
|
|
64. |
|
|
Чому важливо зберігати різноманіття організмів? |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя громадянська та соціальна |
§32, с. 253 – 254 «Тобі до снаги» |
|
||
65. |
|
|
Екскурсія (віртуальна) до природоохоронної території |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
Оформити звіт за матеріалами екскурсії |
|
||
66. |
|
|
Як природа впливає на конструкторську і мистецьку діяльність людини? Дослідження. Моделювання рукотворного об’єкту за природним зразком. |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
§33, с. 261 «Тобі до снаги» |
|
||
67. |
|
|
Дбаємо про збереження природи Дослідження. Українські традиції |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність |
§34, с. 267 – 268 «Тобі до снаги» |
|
||
68. |
|
|
Навчальний проєкт. «Наука і мистецтво» або «Збережемо природу у місці нашого проживання – збережемо чистоту на планеті Земля» (за вибором учителя) |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна |
До оформити навчальний проєкт |
|
||
69. |
|
|
Узагальнення. Природні об’єкти як моделі для техніки і технологій. Взаємодія з природою задля її збереження. Перевірочна робота з теми (тестування). Самооцінювання навчальних результатів теми. |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - математична - підприємливість та фінансова грамотність |
Повторити §§ 31 – 34, с. 269 – 270 «Самооцінювання навчальних результатів з теми» |
|
||
70. |
|
|
Підсумковий урок. Літні завдання. |
- природознавча - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - математична - підприємливість та фінансова грамотність |
Виконати літні завдання |
|
||