№ з\п
|
Дата
|
Скоригована дата
|
Тема та зміст уроку
|
Очікуванні результати
(предметні компетентності)
|
Ключові компетентності
|
Домашнє завдання
|
Примітка
|
І семестр
|
Тема 1. ВЧИМОСЯ ДОСЛІДЖУВАТИ ПРИРОДУ ( 9 годин)
|
Наскрізні змістовні лінії:
Екологічна безпека та сталий розвиток: змістовна лінія націлена на формування в учнів екологічної культури, соціальної активності, відповідальності і готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і сталого розвитку суспільства.
Здоров’я і безпека: забезпечує формування здоров’язбережувалтної компетентності учнів як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінних членів суспільства, як здатні дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище.
Громадянська відповідальність: формування діяльного члена громади й суспільства та орієнтація на формування біотичних норм поведінки в природі, розуміння відповідальності за свої вчинки в природі і суспільстві.
Підприємливість і фінансова грамотність: націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, формування здатності обирати раціональні і збалансовані підходи при здійсненні господарської діяльності, на розуміння нерозривності економічної успішності з прогнозованим станом довкілля у майбутньому.
|
-
1111.
|
|
|
Інструктаж з БЖД. Звідки людина дізнається про природу. Складники природи.
Екскурсія (реальна/віртуальна) природничого музею
|
Називає складники природи; джерела інформації про природу та обладнання для вивчення природи, вказує його призначення;
розповідає про видатних дослідників природи, значення відкриттів і винаходів у житті людини, використовуючи наукову термінологію;
пояснює цінність природи і знань про неї; риси характеру та якості людини, які допомагають у пізнанні природи; роль досліджень природи для отримання нових знань; використання інструментів для досліджень і фіксування результатів;
характеризує методи дослідження природи (спостереження, експеримент, вимірювання, моделювання);
вибирає з допомогою вчителя об’єкти і явища природи, формулює щодо них запитання, для відповіді на які необхідно провести дослідження;
визначає з допомогою вчителя мету та етапи дослідження відповідно до обраної проблеми;
виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за наданим планом, використовуючи запропоновані інструменти,
фіксує презентує результати у запропонований спосіб;
дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень;
ділиться враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження;
виявляє етичне ставлення до досліджуваних об’єктів природи;
демонструє якості, знання та вміння, які сприяють досягненню мети дослідження;
оцінює важливість набутих дослідницьких умінь, власну діяльність в роботі групи.
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
§1, с. 3-10. Оформити звіт за матеріалами екскурсії
|
|
2.
|
.
|
|
Звідки ми отримуємо інформацію про природу. Джерела інформації про природу.
Дослідження. Ознайомлення з джерелами інформації природничого змісту, в тому числі інтернет-джерела
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
§1, с. 13 «Тобі до снаги»
|
|
3.
|
|
|
Екскурсія пришкільною ділянкою.
Практична частина: створення колекції рослин під час екскурсії
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
Оформити звіт за матеріалами екскурсії. Закінчити створення колекції.
|
|
4.
|
|
|
Якими методами й інструментами досліджують природу. Методи пізнання природи.
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
§2, с. 14 - 17
|
|
5.
|
|
|
Прилади та обладнання для вивчення природи.
Дослідження. Ознайомлення з приладами та обладнанням для дослідження природи.
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
§2, с. 20 «Тобі до снаги»
|
|
6.
|
|
|
Що таке наука та хто її творці. Науковці, природодослідниці та природодослідники
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
§3, с. 26 «Тобі до снаги»
|
|
7.
|
|
|
Пізнання природи. Як виконати дослідження? Правила безпеки під час виконання дослідження Дослідження (за вибором вчителя)
Як спланувати та виконати спостереження (експеримент).
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
§4, с. 27 - 30
|
|
8.
|
|
|
Вибір методу дослідження природи. Планування та проведення експерименту
Дослідження.
Які природні тіла тонуть у воді, а які – ні?
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
§4, с. 33 «тобі до снаги»
|
|
9.
|
|
|
Узагальнення. Для дослідження тіл, речовин, явищ використовують спостереження, вимірювання, моделювання, експеримент, класифікування. Перевірочна робота з теми (тестування). Самооцінювання навчальних результатів теми.
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
Повторити §§1 – 4, с. 35-36 «Самооцінювання навчальних результатів з теми»
|
|
Тема 2. ДОСЛІДЖУЄМО ТІЛА, РЕЧОВИНИ, ЯВИЩА ( 19 годин)
|
Наскрізні змістовні лінії:
Екологічна безпека та сталий розвиток: змістовна лінія націлена на формування в учнів екологічної культури, соціальної активності, відповідальності і готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і сталого розвитку суспільства.
Здоров’я і безпека: забезпечує формування здоров’язбережувалтної компетентності учнів як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінних членів суспільства, як здатні дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище.
Громадянська відповідальність: формування діяльного члена громади й суспільства та орієнтація на формування біотичних норм поведінки в природі, розуміння відповідальності за свої вчинки в природі і суспільстві.
Підприємливість і фінансова грамотність: націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, формування здатності обирати раціональні і збалансовані підходи при здійсненні господарської діяльності, на розуміння нерозривності економічної успішності з прогнозованим станом довкілля у майбутньому.
|
10.
|
|
|
Характеристики тіл. Вимірюємо лінійні розміри, об’єм і масу тіл.
Дослідження.
Лінійні розміри і маса тіл правильної форми
|
Називає фізичні характеристики тіла; методи дослідження властивостей тіл і речовин;
наводить приклади чистих речовин і сумішей та їх використання; явищ (механічних, теплових, світлових, звукових); властивостей тіл, речовин, прояву сили тертя і сили тяжіння; джерел світла і звуку;
розрізняє тіла природні й рукотворні, живої і неживої природи;
розповідає про: сприйняття людиною і тваринами світла й звуку, їхню роль у природі; використання простих механізмів в побуті українців в минулому і сьогоденні;
пояснює зв'язок між швидкістю руху частинок речовини і температурою; явище дифузії; поширення світла і звуку; вивчені теплові явища; причини зміни агрегатних станів речовин; виникнення тіні; роль дифузії, світла і звуку у природі й житті людини;
висловлює припущення про властивості тіл, виготовлених з різних речовин, пропонує способи перевірки свого припущення;
пропонує ідеї щодо зменшення тертя, збільшення швидкості дифузії і механічного руху, способів тепло- і звукоізоляції, зменшення/збільшення гучності звуку, використання простих механізмів для переміщення тіл (клину, коловороту та інших) і втілює їх у моделях;
описує, використовуючи наукову термінологію, за схемою /графічним зображенням: явища за планом; поширення речовин у природі; зв’язки між тілами, речовинами, явищами;
класифікує тіла та явища за вивченими ознаками;
визначає сфери застосування тіл і речовин відповідно до їхніх властивостей;
виконує з допомогою вчителя чи інших осіб за наданим планом вимірювання характеристик тіла, відстані, часу, швидкості руху тіла; розділення неоднорідних сумішей;
досліджує індивідуально / в групі, з допомогою вчителя/інших осіб за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти/ моделі, зокрема цифрові: агрегатні стани речовини; фізичні характеристики тіла (лінійні розміри, масу, об’єм); фізичні властивості повітря, речовин; зміни, що відбуваються з тілами й речовинами під час руху, нагрівання, охолодження; вплив різних чинників на швидкість руху; способи зменшення тертя; зміни агрегатного стану речовини; поширення світла; виникнення і поширення звуку; використання простих механізмів;
пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати; вплив на рух різних чинників (форми тіла, особливостей його поверхні та ін.);
фіксує і представляє результати дослідження у запропонований спосіб;
зіставляє одержані результати дослідження явищ і властивостей речовин з відомими даними;
порівнює тіла й речовини на основі досліджених властивостей;
дотримується правил безпеки життєдіяльності під час дослідження явищ і фізичних характеристик тіл;
складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження фізичних характеристик тіла;
виявляє зв’язки між будовою і властивостями речовин, між властивостями і застосуванням речовин, між тілами та явищами;
знаходить та узагальнює з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію про явища, властивості й застосування чистих речовин і сумішей;
представляє текстову інформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;
демонструє якості, знання та вміння, які сприяють досягненню мети дослідження;
ділиться враженнями від побаченого під час екскурсій, виконаного дослідження/ проєкту;
оцінює ризики ситуацій повсякденного життя, пов’язані з фізичними явищами, використанням тіл і речовин; важливість набутих дослідницьких умінь; власну діяльність у групі
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- математична
- підприємливість та фінансова грамотність
|
§5, цікаві факти
|
|
11.
|
|
|
Характеристики тіл. Електронні пристрої вимірювання
Дослідження. Вимірювання маси і об’єму тіл неправильної форми.
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
§5, с. 43 «Тобі до снаги»
|
|
12.
|
|
|
Як дослідити фізичні властивості тіл і речовин
Дослідження.
Фізичні властивості тіл і речовин
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
§6, с. 47 – 48 «Тобі до снаги»
|
|
13.
|
|
|
Навчальний проєкт (орієнтовано) Створення лепбуку на тему «Речовини, що найчастіше використовуються для приготування їжі»
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
До оформити проєкт
|
|
14.
|
|
|
Чому речовини бувають твердими, рідкими, газуватими. Агрегатний стан.
Дослідження. Тверді, рідкі і газуваті речовини
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
§7, с. 48 - 52
|
|
15.
|
|
|
Явище дифузії
Дослідження.
Що відбувається з частинками барвника у воді?
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
§7, с.55 «Тобі до снаги»
|
|
16.
|
|
|
Ознайомлення із сумішами та способами їх розділення. Поширення речовин у природі
Дослідження
Способи розділення сумішей
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
§8, с 62 «Тобі до снаги»
|
|
17.
|
|
|
Вимірюємо відстань, час і швидкість руху тіл. Характеристика механічного руху.
Дослідження
Вимірюємо характеристики власного механічного руху
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
§9, с. 67 «Тобі до снаги»
|
|
18.
|
|
|
Навчальний проєкт (орієнтовано) Створення таблиці «Найшвидші птахи».
Проміжне тестування
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
До оформити проєкт
|
|
19.
|
|
|
Що сприяє, а що перешкоджає руху тіл. Поняття сили. Вплив тертя та форми тіла на його рух Дослідження Вплив форми тіла на його рух
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
§10, с. 72 «Тобі до снаги»
|
|
20.
|
|
|
Ознайомлення з простими механізмами
Дослідження
Простий механізм
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
§11, с. 77 «Тобі до снаги»
|
|
21.
|
|
|
Навчальний проєкт (орієнтовно)
Прості механізми, що використовувались для захисту від нападників у фортецях
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
До оформити проєкт
|
|
22.
|
|
|
Як і для чого досліджують теплові явища. Як передається тепло?
Дослідження
Як тепло впливає на тіла і явища?
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
§12, с. 76 - 82
|
|
23.
|
|
|
Теплоізоляція. Дослідження
Як різні матеріали проводять тепло?
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- математична
- підприємливість та фінансова грамотність
|
§12, с. 84 «Тобі до снаги»
|
|
24.
|
|
|
Чим важливі звукові явища у природі та житті людини
Дослідження Виникнення звуку
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
§13, с. 85 -88
|
|
25.
|
|
|
Виникнення звуку та його поширення на відстані. Звукові явища.
Дослідження Поширення звуку на відстані.
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
§13, с. 91 «Тобі до снаги»
|
|
26.
|
|
|
Як дослідити світові явища?
Дослідження Утворення тіні.
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
§14, с. 99 «Тобі до снаги»
|
|
27.
|
|
|
Навчальний проєкт
Презентація роботи на тему «Театр тіней»
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
До оформити проєкт
|
|
28.
|
|
|
Узагальнення.
Для дослідження тіл, речовин, явищ використовують спостереження, вимірювання, моделювання, експеримент, класифікування.
АБО
Контрольна робота 1. Досліджуємо тіла та явища природи.
Самооцінювання навчальних результатів з теми.
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- математична
- підприємливість та фінансова грамотність
|
Повторити §§5 – 14, с. 100 – 101 «Самооцінювання навчальних результатів з теми»
|
|
Тема 3. ДІЗНАЄМОСЯ ПРО ЗЕМЛЮ І ВСЕСВІТ ( 11 годин)
|
Наскрізні змістовні лінії:
Екологічна безпека та сталий розвиток: змістовна лінія націлена на формування в учнів екологічної культури, соціальної активності, відповідальності і готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і сталого розвитку суспільства.
Здоров’я і безпека: забезпечує формування здоров’язбережувалтної компетентності учнів як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінних членів суспільства, як здатні дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище.
Громадянська відповідальність: формування діяльного члена громади й суспільства та орієнтація на формування біотичних норм поведінки в природі, розуміння відповідальності за свої вчинки в природі і суспільстві.
Підприємливість і фінансова грамотність: націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, формування здатності обирати раціональні і збалансовані підходи при здійсненні господарської діяльності, на розуміння нерозривності економічної успішності з прогнозованим станом довкілля у майбутньому.
|
29.
|
|
|
Яку будову має планета Земля?
|
Наводить приклади гірських порід,
називає і показує на карті й глобусі материки, водні об’єкти; розрізняє форми поверхні суходолу,
розповідає про стихійні лиха, що трапляються в різних куточках планети, на території України,
висловлює міркування щодо їхніх наслідків;
розповідає про: методи вивчення Землі, роль навколосвітніх подорожей у пізнанні нашої планети; створення календаря на основі спостережень за природою; зміну уявлень людини про Землю, Сонце, Місяць із розвитком наук і техніки;
спостерігає явища, що підтверджують кулястість Землі (затемнення, рух за горизонт); рух Сонця, зміну фаз Місяця;
описує, використовуючи наукову термінологію, будову Землі, зміни в її оболонках Землі (зміни вмісту кисню в атмосфері, зміни температури повітря упродовж доби і пір року, зміни температури води у водоймах, утворення опадів і штормів); періодичність явищ, пов’язаних із рухами Землі;
пояснює вплив води, Сонця, вітру, організмів, діяльності людини на зміну рельєфу; зміни погоди в різні пори року в Україні; вплив Сонця на здоров’я людини; значення для людини вміння орієнтуватися на місцевості; правила безпечної поведінки в ситуаціях виникнення пожежі, природних загроз (під час сильного вітру, повені, грози);
знаходить інформацію про речовини у складі оболонок Землі, причини і наслідки зміни рельєфу,
узагальнює інформацію й пояснює її значення для розв’язання навчальних і життєвих проблем;
досліджує природні об’єкти/умови своєї місцевості (погоду, водойми, форми рельєфу);
складає/використовує схеми для пояснення колообігу води в природі,
описує фізичні явища, що при цьому відбуваються;
створює моделі для дослідження рухів повітря і земної поверхні; явищ, що призводять до зміни рельєфу; рухів Землі, Сонці, Місяця; тривалості дня і ночі для спостерігача, який перебуває в різних куточках планети; формулює словесні описи складу гідросфери, атмосфери і літосфери, погоди, форм рельєфу на основі нетекстової інформації (схем, зображень тощо);
порівнює інформацію про Землю, Сонце, Місяць, гірські породи, здобуту з різних джерел;
встановлює причиново – наслідкові зв’язки між елементами погоди (температурою повітря та опадами, хмарністю й опадами та ін.);
фіксує результати спостережень за погодою у таблицях, схемах, діаграмах; складає щоденник погоди з урахуванням вивчених характеристик;
користується термометром при вимірюванні температури повітря й води;
робить висновок: вода – найпоширеніша речовина на Землі і цінний природний ресурс;
орієнтується на місцевості (з допомогою карт, Сонця, місцевих ознак тощо);
демонструє в змодельованих ситуаціях уміння користуватись приладами для дослідження оболонок Землі, безпечно поводитися під час сильного вітру, повені, грози;
дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень, використання процесів горіння;
демонструє якості, знання та вміння, які сприяють досягненню мети дослідження;
ділиться враженнями від побаченого під час екскурсій, виконаного дослідження / проєкту;
оцінює важливість набутих дослідницьких умінь, власну діяльність у групі.
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
§15, с. 106 «Тобі до снаги»
|
|
30.
|
|
|
Чому важливо знати про рухи Землі? Глобус і карти.
Дослідження.
Фізична карта світу
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
§16, с. 111 «Тобі до снаги»
|
|
ІІ семестр
|
|
31.
|
|
|
Навіщо Землі атмосфера?
Дослідження. Виявляємо повітря
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
§17, с. 112 - 114
|
|
32.
|
|
|
Горіння. Атмосферний тиск. Вітер.
Навчальний проєкт (орієнтовна тематика).
Створення постеру на тему «Користь і шкода від горіння»
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
§17, с. 117 «Тобі до снаги». До оформити проєкт
|
|
33.
|
|
|
Про погоду. Дослідження.
Досліджуємо погоду своєї місцевості
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
§18, с. 122 «Тобі до снаги»
|
|
34.
|
|
|
Навчальний проєкт (орієнтовна тематика).
Презентаційна робота на тему «Передбачення погоди за поведінкою тварин і рослин»
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
До оформити проєкт
|
|
35.
|
|
|
Гідросфера Землі. Колообіг води у природі.
Дослідження.
Водойми своєї місцевості
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
§19, с.126 «Тобі до снаги»
|
|
36.
|
|
|
Чим особлива літосфера Землі?
Навчальний проєкт
Створення постеру «Зміни рельєфу під впливом одного з чинників».
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
§20, с. 130 – 131 «Тобі до снаги». До оформити проєкт
|
|
37.
|
|
|
Сонце та Місяць. Фази Місяця.
Дослідження. Фази Місяця
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
§21, с. 136 «Тобі до снаги»
|
|
38.
|
|
|
Екскурсії (реальні/віртуальні) до обсерваторії, планетарію; ознайомлення з природою своєї місцевості
Презентаційна робота на тему «Зв'язок смартфонів, інтернету та штучних супутників Землі»
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
Оформити звіт за матеріалами екскурсії
|
|
39.
|
|
|
Узагальнення.
Земля – планета, що змінюється. Значення науки, техніки і технологій для пізнання природи Землі й проведення досліджень у Всесвіті.
Перевірочна робота з теми. Самооцінювання навчальних результатів з теми
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
Повторити §§15 – 21, с. 137 – 138 «Самооцінювання навчальних результатів з теми»
|
|
Тема 4. ВИВЧАЄМО ЖИВУ ПРИРОДУ ЗЕМЛІ (15 уроків)
|
Наскрізні змістовні лінії:
Екологічна безпека та сталий розвиток: змістовна лінія націлена на формування в учнів екологічної культури, соціальної активності, відповідальності і готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і сталого розвитку суспільства.
Здоров’я і безпека: забезпечує формування здоров’язбережувалтної компетентності учнів як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінних членів суспільства, як здатні дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище.
Громадянська відповідальність: формування діяльного члена громади й суспільства та орієнтація на формування біотичних норм поведінки в природі, розуміння відповідальності за свої вчинки в природі і суспільстві.
Підприємливість і фінансова грамотність: націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, формування здатності обирати раціональні і збалансовані підходи при здійсненні господарської діяльності, на розуміння нерозривності економічної успішності з прогнозованим станом довкілля у майбутньому.
|
40.
|
|
|
Організми та їх властивості. Методи дослідження організмів.
Дослідження.
Висівання та пророщування квасолі (випереджальне)
Екскурсії (реальні/віртуальні) до краєзнавчих і природничих музеїв.
|
Називає властивості організмів; основні компоненти клітини; основні середовища життя; ознаки рослин, тварин, грибів та умови, необхідні для їх життя; по 3-4 рослини, тварин, грибів своєї місцевості;
наводить приклади органів тварин, які забезпечують живлення і дихання; взаємозв’язку будови і функцій органів рослин і тварин; мешканців водойми / суходолу / ґрунту і пояснює їх пристосування до умов середовища / сезонних змін;
виявляє невідомі для себе знання про зв’язки організмів із середовищем існування,
розмірковує і визначає спосіб розв’язання цієї проблеми;
складає план власної діяльності у малій навчальній групі;
добирає і представляє текстову / аудіо інформацію про пристосування організмів до умов існування у формі графічної, табличної інформації або інфографіки);
розповідає про методи дослідження організмів; особливості грибів;
описує, використовуючи наукову термінологію, властивості організмів; живлення, дихання, опору і рух тварин / рослин, використовуючи знання про речовини, механічні, теплові, світлові, звукові явища;
висловлює припущення щодо середовища життя тварини за її зовнішнім виглядом і підтверджує самостійно дібраними прикладами;
вирізняє ознаки, спільні для мешканців одного середовища;
класифікує тварин / рослини за середовищем життя; за пристосувальною ознакою;
визначає ознаки, притаманні організмам одного середовища життя;
розповідає про особливості живлення рослин, умови і значення фотосинтезу;
розпізнає і називає
найпоширеніші рослини і тварин своєї місцевості; отруйні гриби, рослини, небезпечних тварин своєї місцевості;
моделює зв’язки організмів із середовищем існування;
демонструє в змодельованих ситуаціях правила поведінки й уміння надавати першу допомогу при контакті з отруйними рослинами, отруйними тваринами;
досліджує у групі пристосування тварин і рослин до певних умов середовища,
виконуючи обов’язки відповідно до своєї ролі в групі й дотримуючись правил взаємодії з іншими учасниками групи;
пояснює роль органів у житті організмів; вплив чинників середовища на організми; залежність будови й життєдіяльності рослин / тварин від умов середовища існування;
порівнює вивчені процеси життєдіяльності у тварин і рослин;
пропонує способи покращення умов існування організмів (з найближчого оточення), застосовуючи знання про чинники середовища;
добирає і презентує інформацію про методи вивчення організмів, життєдіяльність і пристосування до умов середовища рослин / тварин;
виявляє та описує пристосування організмів до середовищ життя;
робить висновок про значення навколишнього середовища для організмів, різноманітність зв’язків між організмами і середовищем;
ділиться враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження / проєкту;
виявляє етичне ставлення до організмів в навчальних і життєвих ситуаціях;
демонструє якості, знання та вміння, які сприяють досягненню мети дослідження;
оцінює важливість набутих дослідницьких умінь, власну діяльність в роботі групи;
висловлює судження про традиції українців у ставленні до живої природи
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
§22, с. 146 «Тобі до снаги». Оформити звіт за матеріалами екскурсії
|
|
41.
|
|
|
Як живляться та дихають тварини?
Корм для тварин та способи його добування.
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
§23, с. 153 «Тобі до снаги»
|
|
42.
|
|
|
Навчальний проєкт (орієнтовно)
Досліджую улюблену тваринку. Презентаційна робота «Чим харчується і дихає мій улюбленець».
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
До оформити проєкт
|
|
43.
|
|
|
Процес живлення і дихання рослин.
Дослідження.
Дихання рослин
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
§24, с. 159 «Тобі до снаги»
|
|
44.
|
|
|
Опора і рух у тварин.
Дослідження.
Способи руху тварин
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
§25, с. 160 - 163
|
|
45.
|
|
|
Опора і рух у рослин.
Дослідження.
Рух рослин до сонця.
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
§25, с.166 «Тобі до снаги»
|
|
46.
|
|
|
Способи життя і будова грибів.
Дослідження.
Різноманітність грибів.
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
§26, с. 172 «Тобі до снаги»
|
|
47.
|
|
|
Навчальний проєкт (орієнтовно).
Презентаційна робота «Як людина використовує дріжджові гриби? .»
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
До оформити проєкт
|
|
48.
|
|
|
Як організми взаємодіють із середовищем існування
Взаємодія та зв’язки між організмами.
Дослідження.
Зв’язки між організмами.
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
§27, с. 177 «Тобі до снаги»
|
|
49.
|
|
|
Наземно – повітряне середовище та його мешканці.
Дослідження.
Мешканці наземно – повітряного середовища.
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
§28, с. 183 «Тобі до снаги»
|
|
50.
|
|
|
Водне середовище та його мешканці.
Дослідження.
Мешканці водного середовища.
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
§29, с. 184 - 187
|
|
51.
|
|
|
Ґрунтове середовище та його мешканці.
Дослідження.
Мешканці ґрунтового середовища.
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
§29, с. 191 «Тобі до снаги»
|
|
52.
|
|
|
Рослини, тварини і гриби рідного краю.
Екскурсія (реальна/ віртуальна) до краєзнавчого музею Визначення назв найбільш поширених у своїй місцевості рослин/тварин/грибів (за допомогою визначників, атласів тощо). Ознайомлення з небезпечними тваринами, отруйними рослинами і грибами своєї місцевості.
Правила поведінки і перша допомога при контакті з отруйними рослинами і грибами, укусах отруйних тварин
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
Опрацювати записи в зошиті. Оформити звіт за матеріалами екскурсії
|
|
53.
|
|
|
Українські народні традиції шанобливого ставлення до живої природи.
Навчальний проект. Живий світ в околицях моєї школи.
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
Опрацювати записи в зошиті. До оформити проєкт.
|
|
54.
|
|
|
Узагальнення Організм – цілісна система, яка взаємодіє з середовищем існування. Умови існування на Землі і пристосування до них організмів як причина різноманіття живих істот.
Перевірочна з теми.
Самооцінювання навчальних результатів теми.
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
Повторити §§22 – 29, с. 192 – 193 «Самооцінювання навчальних результатів теми»
|
|
Тема 5. ПІЗНАЄМО ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ У ЙОГО СЕРЕДОВИЩІ ІСНУВАННЯ (9 уроків)
|
Наскрізні змістовні лінії:
Екологічна безпека та сталий розвиток: змістовна лінія націлена на формування в учнів екологічної культури, соціальної активності, відповідальності і готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і сталого розвитку суспільства.
Здоров’я і безпека: забезпечує формування здоров’язбережувалтної компетентності учнів як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінних членів суспільства, як здатні дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище.
Громадянська відповідальність: формування діяльного члена громади й суспільства та орієнтація на формування біотичних норм поведінки в природі, розуміння відповідальності за свої вчинки в природі і суспільстві.
Підприємливість і фінансова грамотність: націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, формування здатності обирати раціональні і збалансовані підходи при здійсненні господарської діяльності, на розуміння нерозривності економічної успішності з прогнозованим станом довкілля у майбутньому.
|
55.
|
|
|
Із чого складається організм людини? Клітини, внутрішні органи і шкіра. Функції шкіри та її гігієна.
Екскурсія (реальна, віртуальна) до анатомічного музею
|
Називає життєво важливі для людини ресурси (їжа, повітря, вода, тепло); основні органічні поживні речовини – білки, жири, вуглеводи; шкідливі звички;
наводить приклади захворювань органів травлення, дихання, скелету і м’язів,
пояснює, як їм запобігти ;
розповідає про: травлення, дихання, роботу серця, функції шкіри, опору і рух, використовуючи засвоєні в темі терміни і знання речовин та явища; захист організму від хвороб; значення особистості і побутової гігієни; про речовини, матеріали, вироби, технології у життєвому середовищі людини;
оцінює їхній вплив на здоров’я і довкілля;
пояснює потреби організму людини в поживних речовинах, чистому повітрі, воді,
характеризує діяльність людини для забезпечення себе ними; роль правильної постави і фізичних вправ для здоров’я;
усвідомлює необхідність збереження і зміцнення свого здоров’я;
моделює зв’язки між органами, взаємозв’язки між організмом людини і середовищем існування;
виявляє невідомі для себе знання про їжу як джерело поживних речовин,
складає план власної діяльності для розв’язання завдання відповідно до своєї ролі в групі;
представляє текстову/аудіо інформацію про раціон здорового харчування, свій режим дня, результати дослідження матеріалів у життєвому середовищі людини у формі графічної, табличної інформації або інфографіки);
формулює на цій основі словесний опис матеріалів;
досліджує склад виробів щоденного користування, власні звички щодо вироблення здорового способу життя, презентує результати досліджень у запропонований спосіб;
пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів цих досліджень;
пропонує власну модель фільтру для очищення води;
визначає і виконує прийнятні для себе дії щодо збереження і зміцнення власного здоров’я;
застосовує знання про властивості речовин, рух і тертя для обґрунтування правил безпечної поведінки на водоймах (у різні пори року);
бере участь в ухваленні спільних рішень щодо ознайомлення інших осіб із перевагами здорового способу життя і залучення до справи збереження і зміцнення власного здоров’я;
виявляє турботу про здоров’я інших (надає допомогу при виборі продуктів та ін.);
усвідомлює вплив поведінки, способу життя і середовища на стан здоров’я;
ділиться враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження / проєкту;
оцінює власну діяльність у роботі групи
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
§30, с. 198 «Тобі до снаги»
|
|
56.
|
|
|
Продукти, які необхідні для здорового харчування. Травна система людини.
Дослідження.
Аналіз інформації на етикетках харчових продуктів
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
§31, с. 204 «Тобі до снаги»
|
|
57.
|
|
|
Як дихає людина?
Дослідження.
Наявність води в повітрі, що видихається.
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
§32, с. 209 «Тобі до снаги»
|
|
58.
|
|
|
Органи опори і руху людини. Функції м’язів. Дослідження.
Будова скелету людини
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
§33, с. 215 «Тобі до снаги»
|
|
59.
|
|
|
Кровоносна система. Роль серця у кровообігу організму. Тренування серця.
Дослідження.
Які фізичні тренування впливають на частоту серцевих скорочень?
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
§34, с. 221 «Тобі до снаги»
|
|
60.
|
|
|
Як людина пристосувалася до середовища життя. Речі, що роблять середовище життя людини комфортним.
Дослідження.
Презентаційна робота «Вироби повсякденного вжитку, виготовленні з різних матеріалів»
Екскурсія (віртуальна). Музей скла у Львові.
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
§35, с. 227 «Тобі до снаги»
|
|
61.
|
|
|
Що робити, щоб бути здоровим?
Дослідження.
Корисні звички для здоров’я.
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
§36, с. 232 «Тобі до снаги»
|
|
62.
|
|
|
Навчальний проєкт (орієнтовна тематика)
Здоровим бути просто.
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
До оформити проєкт
|
|
63.
|
|
|
Узагальнення
Організм людини – цілісна система, на яку впливає навколишнє середовище. Людина змінює середовище свого існування.
АБО
Контрольна робота 2.
Самооцінювання навчальних результатів теми.
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
Повторити §§30 – 36, с. 233 – 234 «Самооцінювання навчальних результатів з теми»
|
|
Тема 6. ВЧИМОСЯ У ПРИРОДИ І ДБАЄМО ПРО ЇЇ ЗБЕРЕЖЕННЯ (7 уроків)
|
Наскрізні змістовні лінії:
Екологічна безпека та сталий розвиток: змістовна лінія націлена на формування в учнів екологічної культури, соціальної активності, відповідальності і готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і сталого розвитку суспільства.
Здоров’я і безпека: забезпечує формування здоров’язбережувалтної компетентності учнів як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінних членів суспільства, як здатні дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище.
Громадянська відповідальність: формування діяльного члена громади й суспільства та орієнтація на формування біотичних норм поведінки в природі, розуміння відповідальності за свої вчинки в природі і суспільстві.
Підприємливість і фінансова грамотність: націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, формування здатності обирати раціональні і збалансовані підходи при здійсненні господарської діяльності, на розуміння нерозривності економічної успішності з прогнозованим станом довкілля у майбутньому.
|
64.
|
|
|
Вплив людини на природу. Людина вчиться у природи. Поведінка людини в умовах природних загроз.
|
Наводить приклади взаємозв’язків людини з природою; об’єктів, створених людиною за природними зразками,
називає призначення цих об’єктів і знання, використані при їх створенні;
продукує власні ідеї щодо сфер застосування природних форм і конструкцій;
розповідає про: ставлення до природи у різних народів світу; роль природи і природничих знань у різних видах мистецтва; формування еко-звичок;
пояснює роль природничих наук, техніки і технологій у збереженні природи, розв’язанні екологічних проблем;
виявляє у найближчому оточенні природні і штучні матеріали,
пояснює, якими властивостями зумовлене їх використання;
виявляє зміни у природі, що виникли внаслідок діяльності людини,
визначає причини змін,
оцінює їхні наслідки;
встановлює взаємозв’язки між способом життєдіяльності людини і станом довкілля й здоров’я;
досліджує властивості матеріалів, які використовує людина, власні звички щодо вживаних речей, сортування сміття, користування водою, електроенергією, поводження з рослинами і тваринами у найближчому оточенні, поведінки у природі;
пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів цих досліджень;
визначає і виконує прийнятні для себе дії щодо ощадливого споживання води, електроенергії, тепла;
бере участь у проєкті щодо реалізації ідеї ощадливого використання матеріалів / виробів / електроенергії / води;
презентує власні ідеї щодо збереження довкілля,
підкріплюючи їх посутніми аргументами; оцінює власний внесок у збереження природи; наслідки відповідального і безвідповідального ставлення до природи; значення природничих наук для добробуту людини, створення техніки і технологій;
висловлює власну позицію щодо заощадження ресурсів планети, забруднення довкілля і своєї участі у справі збереження навколишнього середовища;
виявляє турботу про інших (доглядає за рослинами і тваринами, покращує умови їхнього існування);
робить висновок: збереження природи неможливе без природничих знань і дбайливого ставлення до природи;
ділиться враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження / проєкту;
оцінює власну діяльність у роботі групи.
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
§37, с. 240 – 241 «тобі до снаги»
|
|
65.
|
|
|
Екологія та екологічні проблеми
Дослідження.
Способи опріснення води.
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
§38, с. 241 - 244
|
|
66.
|
|
|
Екозвички. Визначення власного еко – сліду.
Дослідження. Використання пакування для харчових продуктів.
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
§38, с. 246 «Тобі до снаги»
|
|
67.
|
|
|
Екологічні проблеми сучасності та способи їх подолання
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
- підприємливість та фінансова грамотність
|
§39, с. 253 «тобі до снаги»
|
|
68.
|
|
|
Навчальний проєкт (орієнтована тематика) Життя у стилі #zerowaste (нуль відходів)
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- громадянська та соціальна
|
До оформити проєкт
|
|
69.
|
|
|
Екскурсія (віртуальна) до ботанічного парку чи заповіднику
Складання каталогу місцевих видів (рослин/тварин), які знаходяться під загрозою зникнення
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- математична
- підприємливість та фінансова грамотність
|
Оформити звіт за матеріалами екскурсії
|
|
70.
|
|
|
Узагальнення.
Природні об’єкти як моделі для техніки і технологій. Взаємодія з природою задля її збереження. Самооцінювання навчальних результатів теми.
Літні завдання
|
- природознавча
- вільне володіння державною мовою
- інноваційна
- екологічна
- інформаційно-комунікаційна
- навчання впродовж життя
- математична
- підприємливість та фінансова грамотність
|
Виконати літні завдання.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|