Календарно-тематичне планування інтегрованого курсу
«Пізнаємо природу»
За модельною навчальною програмою «Пізнаємо природу». 5-6 класи (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти
(авт. Коршевнюк Т.В.)
( 70 годин на рік, 2 години на тиждень)
№ уроку |
Тема |
Дата |
Примітка |
Д/з |
||
Тема 1. ВЧИМОСЯ ДОСЛІДЖУВАТИ ПРИРОДУ (8 год.) |
||||||
1 |
Цінність природи і знань про неї. Складники природи |
|
|
С. 8–9 |
||
2 |
Джерела знань про природу. Практичне завдання. Ознайомлення з джерелами інформації природничого змісту |
|
|
С. 10–13 |
||
3 |
Шлях наукового пізнання природи. Інструменти природодослідника. Вибір методу дослідження природи, визначення його етапів |
|
|
С. 14–18 |
||
4 |
Практичне завдання. Ознайомлення з приладами та обладнанням для дослідження природи |
|
|
С. 18–20 |
||
5 |
Дослідники природи: видатні постаті, відкриття, винаходи. |
|
|
С. 21–26 |
||
6 |
Правила безпеки життєдіяльності під час досліджень природи. Практичне завдання. Планування і проведення спостереження об’єкта природи |
|
|
С. 27–30 |
||
7 |
Практичне завдання. Планування і проведення експерименту |
|
|
С. 30–34 |
||
8 |
Узагальнення. Пізнання природи – захоплююча, важлива і відповідальна справа |
|
|
С. 35–36 |
||
Тема 2. ДОСЛІДЖУЄМО ТІЛА, РЕЧОВИНИ, ЯВИЩА (15 год.) |
||||||
9 |
Тіла природні й рукотворні, живої і неживої природи. Фізичні характеристики тіла, їх вимірювання |
|
|
С. 38–41 |
||
10 |
Практичне завдання. Вимірювання маси, об’єму і розмірів тіл |
|
|
С. 41-43 |
||
11 |
Практичні завдання. Дослідження фізичних властивостей речовин. Дослідження впливу сили на форму тіла |
|
|
С. 44–48 |
||
12 |
Уявлення про будову речовини. Твердий, Рідкий і газуватий стан речовин. Практичні завдання. Моделювання агрегатних станів речовини. Дослідження умов зміни агрегатних станів |
|
|
С. 48–52 |
||
13 |
Дифузія у природі, побуті, техніці. Практичне завдання. Спостереження дифузії у рідинах і газах |
|
|
С. 53–55 |
||
14 |
Чисті речовини і суміші. Розділення й використання сумішей |
|
|
С. 56–59 |
||
15 |
Практичні завдання. Методи розділення сумішей: просіювання, відстоювання, фільтрування. Розділення сумішей випарюванням |
|
|
С. 59–62 |
||
16 |
Різноманітність явищ. Механічні явища. Рух. Види руху у природі й техніці. Шлях, час, швидкість руху. Залежність руху від різних чинників. Практичні завдання. Вимірювання відстані, часу, швидкості руху тіла. Особливості руху тіл у воді і повітрі (на прикладі предметів різної форми, виготовлених з різних матеріалів) |
|
|
С. 63–67 |
||
17 |
Поняття сили та енергії. Сила тертя і рух тіл. Практичне завдання. Способи зменшення і збільшення тертя |
|
|
С. 68–72 |
||
18 |
Ознайомлення з простими механізмами. Практичне завдання. Створення конструкцій на основі простих механізмів |
|
|
С. 73–77 |
||
19 |
Теплові явища. Практичне завдання. Дослідження теплових явищ |
|
|
С. 78–84 |
||
20 |
Звукові явища. Звук, голос, слух. Практичне завдання. Дослідження звукових явищ. Моделювання способів зменшення/ збільшення гучності звуку. |
|
|
С. 85–91 |
||
21 |
Світлові явища. Світло і зір. Способи орієнтування на місцевості за Сонцем. Практичне завдання. Дослідження властивостей світла |
|
|
С. 92–99 |
||
22 |
Вивчені явища у природі і житті людини. Навчальний проєкт. Як зберегти тепло/холод? Один день без світла. Саморобні музичні інструменти. Наші можливості у забезпеченні шумоізоляції |
|
|
|
||
23 |
Узагальнення. Для дослідження тіл, речовин, явищ використовують спостереження, вимірювання, моделювання, експеримент, класифікування |
|
|
С. 100–101 |
||
Тема 3. ДІЗНАЄМОСЯ ПРО ЗЕМЛЮ І ВСЕСВІТ (9 год.) |
||||||
24 |
Будова земної кулі і методи її вивчення. Уявлення про силу тяжіння |
|
|
С. 103–106 |
||
25 |
Розвиток уявлень людини про Землю, Сонце, Місяць. Місце Землі у Сонячній системі. Рухи Землі та їхні наслідки. Народний календар |
|
|
С. 107–109 |
||
26 |
Материки на глобусі і карті. Практичне завдання. Знаходження на карті і глобусі екватора, полюсів, півкуль, материків, океанів |
|
|
С. 109–111 |
||
27 |
Атмосфера, її склад і зміни. Властивості повітря. Горіння – хімічне явище. Практичні завдання. Моделювання рухів повітря. Спостереження за небом неозброєним оком і з допомогою приладів |
|
|
С. 112–117 |
||
28 |
Погода і спостереження за нею. Практичне завдання. Дослідження зміни температури повітря упродовж доби. Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет-джерелах, повідомленнях ЗМІ. Навчальний проєкт. Прогноз погоди за народними прикметами |
|
|
С. 118–122 |
||
29 |
Гідросфера, її склад і зміни. Стани і розподіл води на Землі. Про водні об’єкти нашої планети, України і своєї місцевості |
|
|
С. 123–126 |
||
30 |
Літосфера. Земна поверхня: склад, будова, зміни. Гірські породи, їх вік і різноманітність. Форми і чинники формування рельєфу. Способи зображення земної поверхні. Орієнтування на місцевості. Практичне завдання. Ознайомлення з гірськими породами, корисних копалин за колекціями (реальними/електронними) |
|
|
С. 127–131 |
||
31 |
Сонце і Місяць: характеристики, дослідження, вплив на Землю. Сонце і здоров’я людини. Практичне завдання. Спостереження за рухом Сонця, зміною фаз Місяця |
|
|
С. 132–137 |
||
32 |
Узагальнення. Земля – планета, що змінюється. Значення науки, техніки і технологій для пізнання природи Землі й проведення досліджень у Всесвіті |
|
|
С. 138–139 |
||
Тема 4. ВИВЧАЄМО ЖИВУ ПРИРОДУ ЗЕМЛІ (14 год.) |
||||||
33 |
Тіла живої природи, їхні властивості. Як людина здобуває знання про організми. Поняття клітини. Багатоклітинні організми: тварини, рослини, гриби |
|
|
С. 141–147 |
||
34 |
Процеси життєдіяльності тварин: живлення, дихання, виділення. Речовини, явища та органи, в яких відбуваються ці процеси |
|
|
С. 148–154 |
||
35 |
Процеси життєдіяльності рослин: живлення, дихання, виділення. Речовини, явища та органи, в яких відбуваються ці процеси. Практичне завдання. Дослідження будови рослини |
|
|
С. 155–160 |
||
36 |
Опора і рух у тварин. Практичне завдання. Дослідження будови і способу переміщення тварини |
|
|
С. 161–164 |
||
37 |
Опора і рух у рослин. Практичне завдання.. Спостереження рухів рослин |
|
|
С. 164–167 |
||
38 |
Життя грибів. Їстівні й отруйні гриби |
|
|
С. 168–173 |
||
39 |
Середовище існування організмів – джерело життєво необхідних ресурсів. Чинники середовища: нерівномірність поширення на планеті і вплив на організми |
|
|
С. 174–178 |
||
40 |
Наземно-повітряне середовище життя |
|
|
С. 179–184 |
||
41 |
Водне середовище життя |
|
|
С. 185–188 |
||
42 |
Ґрунтове середовище життя. Практичне завдання. Виявлення рис пристосованості рослин/тварин до умов існування |
|
|
С. 188–192 |
||
43 |
Рослини, тварини і гриби рідного краю. Українські народні традиції шанобливого ставлення до живої природи. Практичне завдання. Визначення назв найбільш поширених у своїй місцевості рослин/тварин (за допомогою визначників, атласів тощо) |
|
|
|
||
44 |
Практичні завдання. Ознайомлення з небезпечними тваринами, отруйними рослинами і грибами своєї місцевості. Правила поведінки і перша допомога при контакті з отруйними рослинами, укусах отруйних тварин |
|
|
|
||
45 |
Навчальний проєкт. Форми, барви і звуки в живій природі. Живий світ в околицях моєї школи. Природа і мистецтво |
|
|
|
||
46 |
Узагальнення. Організм – цілісна система, яка взаємодіє з середовищем існування. Умови існування на Землі і пристосування до них організмів як причина різноманіття живих істот |
|
|
С. 193–1934 |
||
Тема 5. ПІЗНАЄМО ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ У ЙОГО СЕРЕДОВИЩІ ІСНУВАННЯ (13 год.) |
||||||
47 |
Організм людини як тіло живої природи. Клітина – найменша частинка організму людини. Частини тіла, органи та їхні функції. Функції шкіри. Гігієна шкіри та одягу. Практичне завдання. Ознайомлення з внутрішньою будовою організму людини (за плакатами, предметними моделями, віртуальними колекціями) |
|
|
С. 196–199 |
||
48 |
Їжа і харчування. Практичні завдання. Аналіз свого звичного раціону. Складання власного меню на день |
|
|
С. 200–202 |
||
49 |
Травна система людини |
|
|
С. 203–205 |
||
50 |
Повітря і дихання. Захист органів дихання від небезпечних впливів довкілля. Турбота про чисте повітря. Практичне завдання. Вибір матеріалу для виготовлення засобів захисту органів дихання |
|
|
С. 206–210 |
||
51 |
Опора тіла і рух. Скелет, м’язи, постава. Розвиток і зміцнення опорно-рухової системи. Практичне завдання. Самоспостереження: знаходження великих кісток скелету і м’язів |
|
|
С. 211–216 |
||
52 |
Серце і кровообіг |
|
|
С. 217–219 |
||
53 |
Тренування серця. Опірність організму хворобам |
|
|
С. 219–222 |
||
54 |
Пристосування людини до навколишнього середовища (речовини, матеріали, вироби, технології для комфортного життя людини) |
|
|
С. 223–226 |
||
55 |
Навколишнє середовище – джерело життєво важливих для людини ресурсів. Практичне завдання. Дослідження за етикетками речовин і матеріалів у складі виробів щоденного користування (наприклад, одягу, посуду) |
|
|
С. 227–228 |
||
56 |
Здоров’я. Здоровий спосіб життя. Корисні і шкідливі звички |
|
|
С. 229–230 |
||
57 |
Вода як чинник здоров’я. Питна вода. Безпечна поведінка на водоймах. Особиста і побутова гігієна. Наслідки забруднення довкілля для здоров’я |
|
|
С. 230–233 |
||
58 |
Навчальний проєкт. Здоровим бути просто. Яку воду ми п’ємо. Наскільки потрібним є все, що ми купуємо. Здорові діти – здорова родина |
|
|
|
||
59 |
Узагальнення. Організм людини - цілісна система, на яку впливає навколишнє середовище. Людина змінює середовище свого існування |
|
|
С. 234–235 |
||
Тема 6. ВЧИМОСЯ У ПРИРОДИ І ДБАЄМО ПРО ЇЇ ЗБЕРЕЖЕННЯ (11год.) |
||||||
60 |
Ставлення людини до природи. Природні й рукотворні об’єкти – компоненти життєвого середовища людини |
|
|
С. 236–238 |
||
61 |
Використання природничо-наукових знань у повсякденному житті, мистецтві, створенні нових матеріалів, техніки, технологій. Практичне завдання. Дослідження властивостей матеріалів, які використовує людина, визначення їх безпеки/небезпеки для довкілля |
|
|
С. 239–240 |
||
62 |
Винаходи і вироби, що підказала природа. Практичне завдання. Ознайомлення з об’єктами, які людина створила за природними зразками |
|
|
С. 241–242 |
||
63 |
Людина – частинка природи. Вплив діяльності людини на довкілля |
|
|
|
||
64 |
Поняття екології, екологічних проблем |
|
|
С. 243–244 |
||
65 |
Еко-звички. Практичне завдання. Розроблення пам’ятки «Відповідальний споживач» |
|
|
С. 246–248 |
||
66 |
Подолання екологічних проблем |
|
|
С. 249–253 |
||
67 |
Практичне завдання. Складання каталогу місцевих видів, які знаходяться під загрозою зникнення |
|
|
С. 254–256 |
||
68 |
Навчальний проєкт. Життя у стилі еко. На що хворіють «легені планети». Природа і людина – друзі чи вороги? Наші сусіди в біосфері: правила співіснування. Друге життя відпрацьованих речей |
|
|
|
||
69 |
Узагальнення. Природні об’єкти як моделі для техніки і технологій. Взаємодія з природою задля її збереження |
|
|
С. 255–256 |
||
70 |
Узагальнення знань з курсу |
|
|
|
||