Конспект уроку Тема: “Які об’єкти належать до вод суходолу”

Про матеріал
Тема: “Які об’єкти належать до вод суходолу” Мета: сформувати уявлення про води суходолу та його складові; дати визначення поняттям «річка», «озеро», «болото», «підземні води» та навчити розрізняти їх між собою;Сформувати уявлення про будову річки та дати визначення поняттям «витік», «гирло», «притока»; навчити визначати притоки річки; розвивати навички роботи з географічною картою, контурною картою та додатковими джерелами географічної інформації; продовжити формувати вміння аналізувати та розділяти отриману інформацію; формувати природничу компетентність засобами сучасних освітніх технологій; виховувати любов до Батьківщини та її багатств
Перегляд файлу

Дата________                             Урок №27                              Пізнаємо природу 5 клас

Тема: Які об’єкти належать до вод суходолу”

Мета: сформувати уявлення про води суходолу та його складові; дати визначення поняттям «річка», «озеро», «болото», «підземні води» та навчити розрізняти їх між собою;Сформувати уявлення про будову річки та дати визначення поняттям «витік», «гирло», «притока»; навчити визначати притоки річки; розвивати навички роботи з географічною картою, контурною картою та додатковими джерелами географічної інформації; продовжити формувати вміння аналізувати та розділяти отриману інформацію; формувати природничу компетентність засобами сучасних освітніх технологій; виховувати любов до Батьківщини та її багатств

Обладнання: презентація, зошити, ручки, сервіси Google.

Ключові поняття та терміни:  «річка», «озеро», «болото», «підземні води», «витік», «гирло», «притока»

Тип  уроку : комбінований

Хід уроку

І.Організаційний момент

Організація класу. Налаштування на позитивну роботу

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь

Опитування «Відкритий мікрофон»

Запитання

Де міститься вода на Землі?

Що називають океаном?

Що таке Світовий океан?

Назвіть складові малого коло обігу води

Назвіть складові великого коло обігу води

Що таке протока і затока?

Як досліджують океан

Перевірка підготованих запитань для учнів вдома

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Більшість води на планеті Земля зосереджено у Світовому океані. Хоча води суходолу становлять лише малу частку світових запасів води, вони відіграють величезну роль у житті людства. Вода у Світовому океані солона і непридатна для пиття. Тому майже все водопостачання здійснюють завдяки водам суходолу.

Запитання

Поміркуй, як люди використовують прісну воду (Слайд 2)

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Води суходолу - частина водної оболонки Землі. За розміщенням води суходолу поділяють на дві великі групи (слайд 3-4)

Поміркуйте, що на вашу думку ми відносимо до вод суходолу?

Чи є у твоїй місцевості водойми, які належать до поверхневих? Які вони мають назви? Яке їхнє значення для жителів населеного пункту?

У складі поверхневих вод найбільша частка припадає на льодовики - близько половини всіх вод суходолу.

Підземні води містяться у товщі гірських порід верхньої частини земної кори в рідкому, твердому і пароподібному станах. Вони утворюються внаслідок просочування з поверхні дощових, талих і річкових вод. Підземні води постійно переміщуються як у горизонтальному, так і у вертикальному напрямках.( слайд 5-6)

Робота з картою

Розглянь фізичну карту світу або України. Назви і покажи водойми, які є на суходолі.

Для людей найбільший практичний інтерес становлять річки. Вони відігравали важливу роль упродовж усієї історії людства.

Робота з картою

Знайди на фізичній карті України річку Дніпро. Назви міста, які розміщені на її берегах

Територією України протікає понад 63 тисячі річок. Річка - це потік води, який тече по виробленому ним самим заглибленню. Кожна річка має витік, русло та гирло. Витік - місце, де річка бере початок. Здебільшого річки беруть початок з озер, боліт, гірських льодовиків і джерел 

СЛОВНИЧОК

Витік – це місце , де річка бере початок.

Гирло – це місце куди впадає річка

Притока – це місце, де одна річка впадає в іншу. ( Бувають ліві і праві)

Як же нам дізнатися, де ліва , а де права притока?

Досить кинути на воду гілочку, листочок або кораблик з паперу і подивитися, куди його понесе течія річки . Тепер ти можеш визначити, на якому березі річки стоїш. Повернись обличчям у напрямку течії. Права рука вказуватиме на правий берег, а ліва - на лівий.

Важливою характеристикою річки є тип живлення. Розрізняють дощове, снігове, підземне та льодовикове живлення річки.

Працюємо з картою

Користуючись малюнком 124, назвіть і запишіть, за можливості, три чинники, які пояснюють розміщення давніх поселень біля берегів річок.

На характеристики річок значно впливає рельєф місцевості. Залежно від того, по якій території протікає водний потік, річки поділяють на рівнинні і гірські.

Гірські річки зазвичай течуть у глибоких і вузьких долинах з крутими скелястими схилами і кам’янистим руслом. У гірських річок великі швидкості течії, але незначна глибина, нариклад річка Тиса (мал. 125, 1).

Рівнинні річки, що течуть по рівнинній місцевості, мають широкі долини з пологими берегами, невелику швидкість течії. До рівнинних річок належать Дніпро, Сіверський Донець, Амазонка, Ніл (мал. 125, 2). Річки бувають не тільки глибокими, але і дуже довгими і повноводними. Найбільш повноводною річкою є Амазонка.

Озеро - це природне заглиблення на суходолі, заповнене водою. На території України понад 20 тисяч озер. Найглибше озеро - Світязь. Його максимальна глибина - понад 58 м. Світязь є однією з водойм комплексу Шацьких озер на Волині. Воно таке чисте, що піщане дно проглядається до восьми метрів.

Це цікаво

Озеро Бребенескул - найбільш високогірне озеро в Українських Карпатах. Воно розташоване на висоті 1801 м над рівнем моря.

Найбільше озеро України та друге за величиною в Європі - Ялпуг, розташоване на Одещині. В озері водиться багато раків і близько сорока видів риб. Один з наймальовничіших куточків Українських Карпат - озеро Синевір.

Робота з картою

Знайди на карті України озера, зазначені в тексті. Потренуйся показувати їх на карті.

Неглибокі озера дуже часто заростають водоростями. Відмираючи, ці рослини перетворюються на мул, який рік за роком накопичується на дні. У результаті таке озеро поступово міліє і може перетворитися на болото.

Працюємо разом

Об’єднайте річки у групи. Ознаку, за якою будете класифікувати, визначте самостійно. Амазонка, Дніпро, Конго, Південний Буг, Дністер, Ніл, Янцзи, Сіверський Донець, Тиса, Прут, Колорадо, Прип’ять

V. Фізкульхвилинка

https://www.youtube.com/watch?v=RvbEX2b5wDs

VІІ. Рефлексія

 

VІІІ. Домашнє завдання

Домашнє завдання

§32

Вивчити нові поняття та терміни

Виконати письмово с.119 завдання 5

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кокарєва Лідія Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 січня 2023
Переглядів
4029
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку