Календарно-тематичне планування
Історія України(35 годин, 1 година на тиждень)
7 клас
Складено до підручника Історія України для 7-го класу загальнооосвітніх навчальних закладів / О.В.Гісем.,О.Мартинюк – Харків, 2020/ за навчальною програмою, затвердженою Наказом Міністерства освіти і науки України від 21.02.2019 № 236
№ уроку |
Дата |
Результати навчально-пізнавальної діяльності |
Тема уроку |
Орієнтовні завдання для роботи на уроці |
Примітка |
||
|
|||||||
|
|
Розділ 1. ВИНИКНЕННЯ ТА СТАНОВЛЕННЯ РУСІ-УКРАЇНИ 6 год. |
|
||||
1
2
3
4
7
|
|
Знати:
Розуміти:
Уміти:
укласти історичний портрет руського князя. |
Вступ. Скориговане повторення: Трипільці на українських землях.
Розселення слов’янських племен на території України. Господарство та суспільство слов’ян. Сусіди східних слов’ян. Скориговане повторення: Кімерійськоскіфський світ. Вхідне оцінювання Утворення Русі-України. Київські князі (Аскольд, Олег, Ігор)
Правління Ольги. Правління Святослава Суспільно – політичний устрій і господарське життя Русі – України. . Практичне заняття №1 Скласти за опорною пам’яткою історичний портрет князя Святослава
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
–внести у синхронізовану хронологічну таблицю відомості про утворення Київської держави (Русі-України), правління перших князів (Аскольда, Олега, Ігоря, Ольги, Святослава), їхні походи/реформи; –позначити на контурній карті територію розселення слов’янських племен на теренах України та їхніх сусідів, напрямки походів київських князів ІХ–Х ст.; –визначити (за доступними текстовими джерелами) особливості повсякденного життя та світобачення слов’ян на теренах України в ІХ–Х ст.; –на підставі доступних джерел укласти (за допомогою вчителя) історичний портрет княгині Ольги або князя Святослава. |
|
||
Розділ 1І. РУСЬ - УКРАЇНА НАПРИКІНЦІ X – У ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ XI ст. 5 год. |
|||||||
|
|||||||
8
13
|
|
Знати:
Розуміти:
Уміти:
розпізнавати пам’ятки архітектури з часів Київської держави (Русі-України). |
Внутрішня і зовнішня політика Володимира Великого. Впровадження християнства.
Київська держава (Русь-Україна) за Ярослава Мудрого. «Руська правда».
Суспільний устрій. Влада князя. Повсякденне життя. Господарство. Міста. Ремесла. Торгівля.
Культура. Київської держави
Практичне заняття № 2 Здійснити уявну подорож Києвом часів Володимира Великого / Ярослава Мудрого
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
–внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про правління Великого та Ярослава Мудрого, хрещення Русі, утворення Київської митрополії, розгром Ярославом Мудрим печенігів під Києвом, кодифікацію руського звичаєвого права, інші (на розсуд учителя); –позначити на контурній карті територію Київської держави (Русі-України) за правління князів Володимира Святославовича та Ярослава Мудрого; –зіставити (за доступними текстовими джерелами) світосприйняття, господарство (економіку), структуру та політичний устрій руського суспільства в період становлення (ІХ – перша половина Х ст.) і розквіту (кінець Х – перша половина ХІ ст.) Київської держави; –здійснити уявну подорож Києвом часів Володимира Великого / Ярослава Мудрого. |
|
||
|
|
Розділ ІІІ. Русь - Україна у другій половині XI – першій половині XIII ст.
6 год.
|
|||||
14
17
18
19
20
|
|
Знати:
Розуміти:
Уміти:
укласти історичний портрет руського князя. |
Передумови політичного дроблення Київської держави. Любецький з’їзд князів1097 р.
Правління Володимира Мономаха та Мстислава Великого.
Київське, Переяславське та Чернігівське князівства в середині XII – першій половині XIIІ ст. Політичне і соціально-економічне життя.
Галицьке і Волинське князівства в другій половині ХІІ ст. Ярослав Осмомисл
Культура Русі-України в другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст.
Кочові народи степів України Х–ХІІІ ст. Крим у складі Візантійської імперії Практичне заняття № 3
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
–внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про Любецький з’їзд князів, правління спадкоємців Ярослава Мудрого (Володимира Мономаха та ін.), першу писемну згадку назви «Україна», зведення Успенського собору Києво-Печерської лаври, інші (на розсуд учителя); –позначити на контурній карті й надписати території князівств часів роздробленості Київської держави (Русі-України) та половецькі землі; –визначити (за «Повчанням дітям», «Словом о полку Ігоревім» та іншими доступними джерелами) характерні для Володимира Мономаха, Ярослава Осмомисла, Ігоря Святославовича (на вибір учня) вчинки і риси характеру, а також ставлення до цього князя його сучасників; висловити та обґрунтувати власну думку про цього князя. |
|
||
|
|
Розділ 4. Королівство Руське (Галицько-Волинська держава) 5 год.
|
|||||
21
23
26
27
28 |
|
Знати: – дати утворення Галицько-Волинської держави, битви на річці Калці, час монгольської навали на Русь, дату коронування Данила Романовича; – території Галицько-Волинської держави та сусідніх держав, напрямки походів монголів на Русь. Розуміти: – особливості підпорядкування окремих руських князівств Монгольській імперії (Золотій Орді); – передумови посилення західноєвропейських культурних впливів на теренах Королівства Руського; – поняття «ярлик», «баскак», «берестяна грамота»; – особливості політичного устрою, господарського розвитку і культури русько-українського суспільства як визначальні умови збереження його самобутності під час монгольського завоювання. Уміти: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про об’єднання Волинського і Галицького князівства в єдину державу; походи монголів на землі Русі, розбудову Галицько-Волинської держави; – показати на карті територію Королівства Руського, території держав – сусідів Королівства Руського, напрямки монгольських походів на Русь у 1239–1242 рр.; – охарактеризувати внутрішню та зовнішню політику короля Данила; – встановити історичне значення коронації Данила Галицького, причини розпаду Галицько-Волинської держави; – укласти і представити історичний портрет одного з правителів Галицько-Волинської держави. |
Утворення Галицько-Волинської держави.
Походи монголів на Русь. Підпорядкування руських князівств Монгольській імперії (Золотій Орді).
Король Данило – будівничий Галицько-Волинської держави.
Галицько-Волинська держава за наступників Данила Романовича друга пол. XІІІ ст..
Практичне заняття №4 Підготувати та представити історичний портрет короля Данила / іншого князя з династії Романовичів (на вибір учня). Королівство Руське у період занепаду XІV ст Культура Галицько-Волинської держави ХІІІ – першої половини XІV ст.. .
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
–внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про об’єднання Волинського і Галицького князівства в єдину державу, битву на р. Калці, вторгнення монголів на Русь, оборону Києва від монголів, коронування Данила Романовича, інші (на розсуд учителя); –позначити на контурній карті територію Королівства Руського, території держав – сусідів Королівства Руського, напрямки монгольських походів на Русь у 1239–1242 рр.; –виявити (за доступними візуальними і текстовими джерелами) свідчення впливу західноєвропейських культур на повсякденне життя і розвиток мистецтв у Королівстві Руському; –підготувати та представити історичний портрет короля Данила / іншого князя з династії Романовичів (на вибір учня). |
|
||
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
||
|
|
Розділ 5. Руські удільні князівства у складі сусідніх держав. Кримське ханство |
|||||
29
30
31
32
33
34
|
|
Знати: –час входження українських земель до складу різних держав, утворення Кримського ханства і його підпорядкування Османській імперії, дату Кревської унії; –територію русько-українських земель у складі різних держав. Розуміти: –інкорпорацію (включення) руських князівств до складу сусідніх держав як обмеження владних повноважень місцевих правителів; –наслідки ліквідації удільних князівств для українського суспільства; –причини утворення незалежного Кримського ханства і встановлення над ним протекторату Османської імперії; –роль у житті давньоукраїнського суспільства різних соціальних верств і етнічних груп; –європейський характер культури русько-українського суспільства княжої доби; –поняття «унія», «шляхта», «магнат», «султан», «магдебурзьке право». Уміти: –розташувати в хронологічній послідовності відомості про входження руських князівств до складу сусідніх держав, опір руських князів політиці централізації, утворення Кримського ханства і його підпорядкування Османській імперії; –показати на карті територію українських удільних князівств у складі сусідніх держав; територію Кримського ханства; місця подій, що визначали процес інкорпорації князівств південно-західної Русі в XІV–XV ст. до складу сусідніх держав; –визначити особливості господарського і культурного розвитку, зокрема розвитку міст на магдебурзькому праві; організації суспільства та влади в українських князівствах, що входили до складу Литовсько-Руської держави / Королівства Польського; – охарактеризувати господарство, політичний устрій та культуру Кримського ханства, повсякденне життя його населення (знаті й простолюдинів / кочовиків і осілого люду); –визначити причини та наслідки Кревської унії для української спільноти;
|
Інкорпорація руських удільних князівств до складу Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського, інших держав.
Кревська унія 1385 р. і українські території. Опір руських князів політиці централізації та його наслідки.
Держава Феодоро в Криму . Утворення Кримського ханства. Гіреї. Суспільний устрій та культура ханства. Суспільне і церковне життя на теренах України в XІV–XV ст.
Сільське господарство. Ремесла і торгівля. Міста, магдебурзьке право.
Пам’ятки середньовічної культури XІV–XV ст. Костянтин Острозький. Юрій Дрогобич.
|
- укласти історичний портрет Костянтина Острозького. |
|
||
|
|||||||
|
|
Узагальнення до курсу. Історія України в контексті епохи Середніх віків |
|||||
35 |
|
Розуміти: взаємопов’язаність і взаємозалежність процесів господарського, соціального, політичного і культурного життя русько-українського, візантійського і європейських суспільств. Уміти: – встановити цивілізаційні здобутки русько-українського суспільства в період Середньовіччя; – визначити внесок русько-українського суспільства ІХ–ХV ст. в загальноєвропейську культурну спадщину; – порівняти типові процеси і явища європейської та української історії доби Середньовіччя; – розкрити особливості українського середньовіччя (порівняно з історією тогочасної Візантії та Західної Європи). |
Здобутки середньовічного русько-українського суспільства. Особливості суспільного життя Русі-України. Внесок Русі-України у формування європейської цивілізації.
Контрольна або практична робота. На підставі укладеної синхронізованої хронологічної таблиці «Європа в добу Середньовіччя» сформулювати висновок про місце Русі-України в загальноєвропейських політичних, господарських і культурних процесах. |
–на підставі укладеної протягом навчального року синхронізованої хронологічної таблиці «Європа в добу Середньовіччя» сформулювати висновок про місце Русі-України в загальноєвропейських політичних, господарських і культурних процесах. |
|
||
|
|
|
|
|
|
||