Назва загальноосвітнього навчального закладу
ПОГОДЖУЮ
Заступник директора з НВР
____________ /
__________________ 2023 р.
____________ /
_________________ 2024 р.
Календарно-тематичне планування
«Історія України»
профільний рівень
у 11-му класі
на 2023/2024 навчальний рік
Прізвище, ім’я, по батькові учителя / учительки
Календарно-тематичне планування 11 клас (профільний рівень): затверджено рішенням педагогічної ради (назва загальноосвітнього навчального закладу)
протокол № від « » серпня 2023 р.
Директор ліцею
Укладено відповідно до оновленої навчальної програми «Історія України. Всесвітня історія» 6-11 класи для закладів загальної середньої освіти, затвердженої Міністерством освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698
11 клас
Історія України (105 годин, 3 години на тиждень)
№
|
ДАТА |
ТЕМА УРОКУ
|
Примітки |
ПОВТОРЕННЯ. ВСТУП Знати: – основні етапи розвитку українського суспільства другої половини ХХ ст. – початку ХХІ ст.; – алгоритми комплексного опрацювання різних типів історичних джерел. Розуміти: – зміст понять: «воєнні злочини», «геноцид», «злочини проти людства», «права людини», «постіндустріальне (інформаційне) суспільство», «тоталітарна імперія», «українська громадянська (політична) нація»; – масштаби людських і матеріальних втрат України в 1914–1945 рр.; – як суспільно-політичні зміни позначаються на свідомості та повсякденні людей. Уміти: – застосувати знання про історію України як інструмент для аналізу розвитку суспільства |
|||
1 |
|
Уроки української історії в 1914-1945 рр. Україна на політичній карті Європи в 1914-1945 рр. |
|
2 |
|
Періодизація історії України другої половини ХХ – початку ХХІ ст. Особливості курсу історії України 1945 р. до сьогодення |
|
3 |
|
Навчальний проєкт. Моделі історичної пам’яті про Другу світову війну в Україні та Світі: спільне і відмінне |
|
Розділ 1. УКРАЇНА В ПОВОЄННИЙ ПЕРІОД Знати: – дати ключових подій політичного, соціально-економічного життя в Україні повоєнного періоду; – факти «радянізації» західних областей УРСР та боротьби з учасниками ОУН і вояками УПА. Розуміти: – зміст понять: «відбудова», «депортація», «державний антисемітизм», «ждановщина», «культ особи», «лисенківщина», «операція “Вісла”», «операція “Захід”», «спецпоселення»; – наслідки «радянізації» західних областей УРСР та боротьби ОУН і УПА; – особливості відбудови промисловості та сільського господарства; – штучний характер масового голоду 1946– 1947 рр., його наслідки; – сутність повоєнних депортацій як злочинів тоталітарної імперії проти українців; – мотиви тривалого опору УПА та націоналістичного підпілля в різних регіонах УРСР. Уміти: – встановлювати послідовність і синхронність подій про: формування територіальних меж УРСР; масові депортації та обміни населенням; «радянізацію» та репресії; український визвольний рух у 1944–1950-х рр.; процеси відбудови господарства і культурне життя республіки; ідеологічні кампанії; – показувати на карті зміни адміністративно-територіального устрою УРСР, місця локалізації осередків ОУН та збройного опору УПА на території України; – визначати передумови та наслідки депортацій українців із західних областей УРСР та південно-східних областей Польщі, ідеологічних кампаній, їхнього впливу на суспільну свідомість; – аналізувати політичну діяльність Микити Хрущова, Лазаря Кагановича як провідників союзної/імперської влади в Україні; – характеризувати науковий/творчий доробок Володимира Філатова, Катерини Білокур, Ніла Хасевича, Олександра Богомольця, Олександра Палладіна, Сергія Лебедєва, Тетяни Яблонської; укласти історичні портрети Йосипа Сліпого, Романа Шухевича |
|||
4 |
|
Україна в системі міжнародних відносин. Україна – співзасновниця Організації Об’єднаних Націй (ООН). Участь України в міжнародних організаціях |
|
5 |
|
Встановлення кордонів УРСР з сусідніми державами
|
|
6 |
|
Обмін територіями 1951 р. Передання Кримської області до складу УРСР |
|
7 |
|
Депортація за «Обміном» 1944-1946 рр. Операція «Вісла» |
|
8 |
|
Національно-визвольний рух у 1944-1950-х рр. «Велика блокада» проти УПА. |
|
9 |
|
Операція «Захід» |
|
10 |
|
Завершення «радянізації» західних областей УРСР |
|
11 |
|
Ліквідація Української греко-католицької церкви |
|
12 |
|
Внутрішньополітична ситуація в УРСР. Репресивні кампанії радянської влади |
|
13 |
|
Відбудова промисловості |
|
14 |
|
Становище сільського господарства. Голод 1946-1947 рр. |
|
15 |
|
Особливості розвитку культури |
|
16 |
|
Практичне заняття. Повсякденне життя повоєнних років |
|
17 |
|
Узагальнення знань (розділу 1) |
|
18 |
|
Контроль знань (розділу 1) |
|
Розділ 2. УКРАЇНА В УМОВАХ ДЕСТАЛІНІЗАЦІЇ Знати: – суть хрущовських надпрограм; – хронологічні межі децентралізації управління економікою УРСР; дати передання Кримської області до складу УРСР, утворення Українського національного комітету та Української робітничо-селянської спілки; – прояви дисидентського руху. Розуміти: – зміст понять: «відлига», «воєнно-промисловий комплекс», «десталінізація», «децентралізація управління», «дисидент», «культ особи», «лібералізація», «раднаргосп», «реабілітація», «російщення», «шістдесятники»; – основні протиріччя реформування промисловості, сільського господарства, соціальної сфери; – сутність імперської політики російщення України; – зв’язок між розвитком культури, освіти, науки і внутрішньополітичними процесами. Уміти: – встановлювати послідовність подій, пов’язаних із десталінізацією і лібералізацією суспільного життя, модернізацією економіки, формуванням феномену «шістдесятництва» і розгортанням дисидентського, зокрема опозиційного руху, культурним життям; – використовувати карту як джерело інформації про адміністративно-територіальний устрій УРСР; – визначати прояви, наслідки політики російщення українського суспільства; – аналізувати, робити аргументовані висновки щодо політичного, економічного, соціокультурного розвитку УРСР у другій половині 1950-х – першій половині 1960-х рр.; – обстоювати свої судження щодо розвитку культури у період «відлиги» та зародження «шістдесятництва» й дисидентського руху; – схарактеризувати науковий/творчий доробок визначних особистостей (Борис Патон, Василь Симоненко, Віктор Глушков, Ліна Костенко, Михайло Янгель, Сергій Корольов); діяльність таких осіб, як Алла Горська, Іван Світличний, Левко Лук’яненко, Ярослав Стецько |
|||
19 |
|
ХХ з’їзд Комуністичної Партії Радянського Союзу (КПРС). Десталінізація. Реабілітація жертв політичних репресій |
|
20 |
|
Децентралізація управління економікою. Розвиток промисловості |
|
21 |
|
Становище сільського господарства
|
|
22 |
|
Зміни соціальної політики
|
|
23 |
|
«Шістдесятництво». Київський клуб творчої молоді «Сучасник» |
|
24 |
|
Практичне заняття. Феномен українського шістдесятництва |
|
25 |
|
Спроби опозиційної діяльності: підпільні групи та організації. Зародження дисидентського руху. Антирежимні виступи |
|
26 |
|
Практичне заняття. Започатткування й поширення дисидентського руху: передумови, течії, діяльність |
|
27 |
|
Особливості розвитку культури: освіта та наука. Процеси зросійщення |
|
28 |
|
Особливості розвитку культури: література та мистецтво. Антирелігійна кампанія |
|
29 |
|
Повсякденне життя
|
|
30 |
|
Узагальнення знань (розділу 2)
|
|
31 |
|
Контроль знань (розділу 2)
|
|
Розділ 3. УКРАЇНА В ПЕРІОД СИСТЕМНОЇ КРИЗИ СОЮЗУ РАДЯНСЬКИХ СОЦІАЛІСТИЧНИХ РЕСПУБЛІК Знати: – хронологічні межі випуску «Українського вісника»; діяльності Української громадської групи сприяння виконанню Гельсінських угод; – напрями опозиційного руху, методи боротьби влади з інакодумцями. Розуміти: – зміст понять: «адміністративно-командна система», «депопуляція», «дефіцит», «застій», «компартійно-радянська номенклатура», «правозахисний рух», «розвинений соціалізм», «самвидав»; – мотиви активізації дисидентського руху в другій половині 1960-х – на початку 1970-х рр., прояви репресій щодо інакодумців; – протиріччя розвитку культури. Уміти: – визначати хронологічну послідовність і синхронність подій, явищ періоду «застою»; – використовувати карту як джерело інформації про політичне, соціально-економічне життя у період загострення кризи радянської системи; – порівнювати, аналізувати, робити аргументовані висновки щодо особливостей економічного розвитку УРСР у другій половині 1950-х – 1960-х рр. і в 1970-ті – на початку 1980-х рр.; – схарактеризувати правозахисний рух в УРСР; – аргументовано пояснити закономірність системної кризи тоталітарної імперії, прояви цієї кризи в УРСР; – виявляти суперечливі процеси в розвитку освіти, наук, літератури та мистецтв; – розкрити особливості політичної діяльності Петра Шелеста, обґрунтувати суперечливий характер діяльності Володимира Щербицького як провідника союзної/імперської влади в УРСР; описати творчий доробок/схарактеризувати наукову/творчу діяльність Володимира Івасюка, Івана Миколайчука, Марії Приймаченко, Миколи Амосова, Ніни Вірченко, Олега Антонова, Сергія Параджанова, Наталії Полонської-Василенко; означити досягнення у спортивній/тренерській діяльності Валерія Лобановського; схарактеризувати громадсько-політичну діяльність Василя Макуха, Василя Стуса, Вячеслава Чорновола, Івана Дзюби, Миколи Руденка, Мустафи Джемілєва, Олеся Гончара, Петра Григоренка |
|||
32 |
|
Зміни в системі влади. Неосталінізм. Конституція УРСР 1978 р. |
|
33 |
|
Вплив міжнародних процесів на ситуацію в Україні
|
|
34 |
|
Посилення репресій проти української інтелігенції. Іван Дзюба «Інтернаціоналізм чи русифікація?» |
|
35 |
|
Активізація дисидентського руху: течії, форми та методи боротьби |
|
36 |
|
«Самвидав». «Український вісник». Михайло Брайчевський «Приєднання чи возз’єднання?» |
|
37 |
|
Українська громадська група сприяння виконанню Гельсінських угод (Українська Гельсінська група/УГГ) |
|
38 |
|
Навчальний проект. 49 сміливців проти режиму
|
|
39 |
|
Кримські татари у місцях в боротьбі за повернення на батьківщину |
|
40 |
|
Наростання економічної кризи. Уповільнення темпів зростання промисловості |
|
41 |
|
Неефективність колгоспного ладу. Провал Продовольчої програми |
|
42 |
|
Етносоціальні зміни в УРСР. Життєвий рівень населення |
|
43 |
|
Практичне заняття. Повсякденне життя в місті та селі |
|
44 |
|
Особливості розвитку культури: освіта, наука, література та мистецтво |
|
45 |
|
Український спорт. Особливості державної пропаганди в Україні: «радянський народ», «радянська людина» та їхні «вороги» |
|
46 |
|
Узагальнення знань (розділу 3)
|
|
47 |
|
Контроль знань ( розділу 3)
|
|
Розділ 4. ВІДНОВЛЕННЯ ДЕРЖАВНОЇ НЕЗАЛЕЖНОСТІ УКРАЇНИ, ЇЇ РОЛЬ У РОЗПАДІ СОЮЗУ РАДЯНСЬКИХ СОЦІАЛІСТИЧНИХ РЕСПУБЛІК Знати: – дати: Чорнобильської катастрофи, ухвалення «Декларації про державний суверенітет України», «Акта проголошення державної незалежності України», Всеукраїнського референдуму і виборів Президента України 1 грудня 1991 р. Розуміти: – зміст понять: «багатопартійність», «державна незалежність», «інфляція», «мітингова демократія», «неформальні організації», «опозиція», «плюралізм», «політика гласності», «політика “перебудови”», «прискорення», «суверенітет»; – передумови, протиріччя політики «перебудови» і «гласності» в УРСР; – вплив аварії на Чорнобильській атомній електростанції (АЕС) на зміни суспільної свідомості, активізацію екологічного, національно-демократичного, антиімперського рухів; – значення прийняття «Декларації про державний суверенітет України», «Акта проголошення незалежності України»; референдуму 1 грудня 1991 р. як акту підтримки населенням України державної незалежності; – необхідність відновлення замовчуваних сторінок історії України; – ціну перебування України в складі СРСР: масштаби територіальних, людських, духовних, культурних втрат; – закономірності процесів розпаду СРСР як імперії та відродження національної держави України. Уміти: – встановлювати хронологічну послідовність і синхронність подій, явищ періоду «перебудови»; – використовувати історичну карту для реконструкції, пояснення та інтерпретації подій; – виявляти послідовність і суперечливість змін у політичному житті України; – висловлювати аргументовані судження щодо спроби державного перевороту в СРСР у серпні 1991 р., його наслідків в Україні; ролі й місця України в загальносоюзних суспільно-політичних процесах у 1991 р.; – пояснювати передумови «Революції на граніті» та її вплив на відродження державної незалежності України; передумови, значення відновлення Кримської АРСР; – схарактеризувати діяльність Вячеслава Чорновола, Ігоря Юхновського, Левка Лук’яненка, Леоніда Кравчука.
|
|||
48 |
|
Політика «перебудови-прискорення-гласності» та її наслідки в УРСР |
|
49 |
|
Відродження пам’яті про Голодомор 1932-1933 рр.
|
|
50 |
|
Українська діаспора та її внесок у відродження України |
|
51 |
|
Крах командної економіки. Невдача реформаторських зусиль |
|
52 |
|
Поглиблення диспропорцій і падіння рівня життя населення |
|
53 |
|
Чорнобильська катастрофа
|
|
54 |
|
Практичне заняття. Аварія на Чорнобильській АЕС – найбільша техногенна катастрофа в історії людства: передумови, наслідки |
|
55 |
|
Утворення неформальних громадських організацій і груп. Українська Гельсінська спілка. Народний рух України за перебудову |
|
56 |
|
Відродження релігійного та церковного життя
|
|
57 |
|
Відновлення Кримської Автономної Радянської Соціалістичної Республіки (Кримської АРСР). Створення Меджлісу кримськотатарського народу |
|
58 |
|
Перші альтернативні вибори (1990 р.)
|
|
59 |
|
Формування багатопартійності. Масові страйки шахтарів |
|
60 |
|
«Декларація про державний суверенітет України»
|
|
61 |
|
«Революція на граніті»
|
|
62 |
|
Україна під час спроби державного перевороту в СРСР. «Акт проголошення незалежності України» |
|
63 |
|
Всеукраїнський референдум і вибори Президента України 1 грудня 1991 р. |
|
64 |
|
Роль України в розпаді СРСР. Міжнародне визнання державної незалежності України |
|
65 |
|
Особливості розвитку культури
|
|
66 |
|
Узагальнення знань (розділу 4)
|
|
67 |
|
Контроль знань (розділу 4)
|
|
Розділ 5. РОЗВИТОК УКРАЇНИ ЯК НЕЗАЛЕЖНОЇ ДЕРЖАВИ Знати: – хронологічні межі Помаранчевої революції, дати схвалення Конституції України, Тузлівської кризи, проголошення курсу на євроатлантичну інтеграцію; – основні державотворчі процеси в Україні впродовж 1991–2013 рр. Розуміти: – зміст понять: «багатовекторність зовнішньої політики», «дефолт», «євроінтеграція», «корупція», «олігархічна система», «Помаранчева революція», «приватизація», «прожитковий мінімум», «тіньова економіка»; – історичне значення прийняття Конституції України, запровадження національної валюти, проголошення курсу на євроатлантичну інтеграцію, суперечливі наслідки Будапештського меморандуму; – чинники формування громадянського суспільства в незалежній Україні; – значення «Помаранчевої революції». Уміти: – встановлювати хронологічну послідовність подій, що відображають процеси державотворення в Україні, синхронізувати їх з відповідними подіями регіональної історії, історії країн Центрально-Східної Європи; – використовувати історичну карту для інтерпретації та реконструкції подій; – визначати: 1) основні тенденції та протиріччя соціально-економічного розвитку України в 1991–1998, 1999– 2004, 2005–2009, 2010–2013 рр., 2) ознаки формування олігархічної системи в Україні; 3) суперечності пошуків Україною зовнішньополітичних орієнтирів; – висловлювати аргументовані судження про перебіг державотворчих процесів; важливість розвитку України як незалежної демократичної держави, її європейської інтеграції; – схарактеризувати політичну діяльність Віктора Ющенка, Леоніда Кучми, Віктора Януковича.
|
|||
68 |
|
Державотворчі процеси 1992-1994 рр.
|
|
69 |
|
Особливості багатопартійної системи. Прийняття Конституції України 1996 р. |
|
70 |
|
Формування ринкової економіки. Запровадження гривні. |
|
71 |
|
Зміни в сільському господарстві
|
|
72 |
|
Специфіка приватизації. Матеріальне становище населення |
|
73 |
|
Демографічна ситуація. Етносоціальна структура
|
|
74 |
|
Протидія сепаратизму. Повернення кримськотатарського народу на історичну Батьківщину |
|
75 |
|
Відносини України з ЄС, НАТО, США. Вступ України до Ради Європи |
|
76 |
|
Відносини України з Росією. Проблема Чорноморського флоту. Ідея Єдиного економічного простору (ЄЕП). Тузлівська криза |
|
77 |
|
Президентські вибори 2004 р. Помаранчева революція. Конституційна реформа 2004 р. |
|
78 |
|
Основні тенденції суспільно-політичного життя в 2005-2009 рр. |
|
79 |
|
Спроби формування авторитарного режиму в 2010-1013 рр. Харківські угоди 2010 р. |
|
80 |
|
Практичне заняття. Інтеграція України в європейський та світовий економічний простір: виклики і відповіді |
|
81 |
|
Культура та духовне життя суспільства
|
|
82 |
|
Узагальнення знань (розділу 5)
|
|
83 |
|
Контроль знань (розділу 5)
|
|
Розділ 6. ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ВИБІР УКРАЇНИ. РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКА ВІЙНА Знати: – хронологічні межі Революції Гідності та російсько-української війни ХХІ ст., оборони Донецького аеропорту та міста Маріуполь, дати окупації Криму, трагедії біля міста Іловайськ та в місті Буча, широкомасштабного вторгнення військ РФ в Україну; – основні регіони і місця бойових дій російсько-української війни. Розуміти: – зміст понять: «безвізовий режим», «волонтерський рух», «гібридна війна», «денацифікація України», «добробат», «Євромайдан», «злочин агресії» «інтеграція», «кіборги», «колабораційна діяльність», «люстрація», «рашизм», «реімперіалізація», «російсько-українська війна», «русскій мір», «статус кандидата на членство в ЄС», «тимчасово окупована територія», «томос»; – передумови та значення Революції Гідності; – необхідність вшанування пам’яті героїв Небесної Сотні та російсько-української війни; – характер російсько-української війни як справедливої, визвольної для України, несправедливої, загарбницької для Росії; – псевдореферендуми в Криму та на Донбасі, анексію Автономної Республіки Крим (АРК) та міста Севастополь, російсько-українську війну як прояви процесу реімперіалізації Росії; – широкомасштабне вторгнення, злочини російських військ в Україні 2022 р. як акт геноциду української нації; – захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки, як обов’язкову умову незалежності; – роль громадянського суспільства у розвитку української держави та забезпеченні її обороноздатності; – важливість для України повноправного членства в ЄС і Організації Північноатлантичного договору (НАТО); – значення міжнародної підтримки територіальної цілісності та державної незалежності України. Уміти: – встановлювати хронологію подій російсько-української війни; – використовувати карту як джерело інформації про перебіг російсько-української війни; – обґрунтувати на основі аналізу документів злочини РФ як геноцид українського народу; – визначати передумови, ознаки та наслідки збройної агресії Росії проти України; – висловлювати обґрунтовані судження щодо можливих шляхів розвитку України в Європі та у світі; – схарактеризувати діяльність Петра Порошенка, Володимира Зеленського, інших знакових постатей політичного, громадського, культурного, церковного життя сучасної України (на вибір учительки/учителя, учениці/учня) |
|||
84 |
|
Геополітичний вибір України. Євромайдан. Революція Гідності. Небесна сотня |
|
85 |
|
Президентські та парламентські вибори 2014 р. Петро Порошенко |
|
86 |
|
Початок війни рф проти України: окупація, анексія Криму, збройна агресія на сході України |
|
87 |
|
Антитерористична операція/Операція об’єднаних сил (АТО/ООС). Перебіг бойових дій. Мінські домовленості |
|
88 |
|
Соціально-економічний розвиток України у 2014-2022 рр. |
|
89 |
|
Угода про асоціацію між Україною і ЄС. Безвізовий режим для громадян України в країни ЄС |
|
90 |
|
Релігійне життя. Створення Православної церкви України. Надання Томосу |
|
91 |
|
Практичне заняття. Зовнішні та внутрішні загрози суверенітету України в умовах «гібридної війни» |
|
92 |
|
Президентські вибори 2019 р. Володимир Зеленський. Земельна та інфраструктурна реформи. Цифровізація України |
|
93 |
|
Широкомасштабне вторгнення російських військ на терени України: перебіг, результати. Збройні сили України (ЗСУ), Національна гвардія, територіальна оборона, громадянське суспільство та влада в обороні країни |
|
94 |
|
Злочини геноциду та воєнні злочини РФ проти України. Консолідація української політичної нації в боротьбі проти російській агресії |
|
95 |
|
Російська пропаганда як інструмент підбурювання війни і геноциду. Ідеологема «денацифікація України». Протидія України російській пропаганді та дезінформації |
|
96 |
|
Розгортання дипломатичної боротьби України. Утворення міжнародної коаліції держав на підтримку незалежності і обороноздатності України. Лендліз. Надання Україні статусу кандидата в члени ЄС |
|
97 |
|
Повсякдення в умовах війни: індивідуальний досвід, стратегії виживання та протистояння. Колабораційна діяльність і кримінальна відповідальність за неї. Рух Опору на тимчасово окупованих територіях. Біженці та вимушені переселенці |
|
98 |
|
Релігія, церкви й релігійні організації та війна. Діячі української культури в допомозі фронту. Діячі світової культури в підтримці України |
|
99 |
|
Узагальнення знань (розділу 6)
|
|
100 |
|
Контроль знань (розділу 6)
|
|
101 |
|
Урок узагальнюючого повторення розділу 1-2
|
|
102 |
|
Урок узагальнюючого повторення розділу 3
|
|
103 |
|
Урок узагальнюючого повторення розділу 4
|
|
104 |
|
Урок узагальнюючого повторення розділу 5
|
|
105 |
|
Урок узагальнюючого повторення розділу 6
|