Календарно-тематичне планування із зарубіжної літератури 5-9 класи

Про матеріал

Календарно-тематичне планування із зарубіжної літератури 5-9 класи (2 год. на тиждень, 70 год на рік).

За програмою: Світова література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН від 07.06.2017 №804.

Перегляд файлу

Календарно-тематичне планування із

зарубіжної літератури

5 клас (2 год. на тиждень, 70 год на рік)

За програмою: Світова література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН від 07.06.2017 №804.

Усього – 70 годин;

текстуальне вивчення творів – 56 годин;

розвиток мовлення – 4 години;

позакласне читання – 4 години;

резервний час – 6 годин.

Обов’язкова кількість видів контролю

Семестр

Контрольні роботи

Розвиток мовлення

Позакласне читання

Перевірка зошитів

Прим.

Різні форми контролю

Контрольний класний твір

І

2

-

2

(1у+1п)

2

4

 

ІІ

2

1

2

(1у+1п)

2

5

 

 

I СЕМЕСТР

№ уроку

 

Зміст навчального матеріалу

 

К-ть

годин

Дата  проведення

 

Примітки

ВСТУП (2 год.)

1

Художня література – духовна скарбниця людства. Роль книжки в сучас­ному житті. (ТЛ). Фольклор, прислів’я, приказка, загадка, пісня.

 

 

 

2

Фольклор, його характерні ознаки. Літера­тура і фольклор. Гуманістичні цінності, втілені у фольклорних творах різних народів. Фольклорні жанри різних народів (прислів'я, приказки, загадки, пісні).

 

 

 

3

РМ №1 (усно). Творча робота з прислів’ям (або приказкою): тлумачення змісту прислів’їв (приказок) різних народів, добір українських синонімів і антонімів, написання міні-твору на тему одного із прислів’їв (приказки).

 

 

 

КАЗКИ НАРОДІВ СВІТУ (18 год.)

4

Жанрова специфіка фольклорної і літературної казки. Різновиди казок (про тварин, чарівні, соціально-побутові тощо), їх характерні ознаки. (ТЛ) Автор, початкові поняття про оригінал і переклад.

 

 

 

5

Індійська народна казка «Фарбований шакал». «Панчатантра» – перша у світі фольклорна збірка, книга про основи житейської мудрості. Викриття в образах тварин негативних людських якостей. Повчальний зміст казки. (УС) Типологічно подібні образи в зарубіжних і українських казках Фарбований Шакал – Фарбований Лис.

(ТЛ) Антитеза, алегорія.

 

 

 

6

Японські народні казки «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик». Відображення любові до праці, кмітливості, сміливості, ставлення до природи в образі Іссумбосі. Національний колорит японських казок.

(ЛК) Національний колорит казок і засоби його створення.

 

 

 

7

Китайська народна казка «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці. Значення фантастичних елементів.

 

 

 

8

Арабська народна казка «Синдбад-Мореплавець» (третя подорож). Утвердження жаги відкриття світу, мужності й людяності в казці.

 

 

 

9

Утілення в образі Синдбада-мореплавця віри в перемогу людини над обставинами.

 

 

 

10

ПЧ №1. Казки народів світу (1 за вибором учителя). Російська народна казка «Морозко».

 

 

 

11

Брати Я. і В. Грімм «Пані Метелиця». Значення діяльності братів Грімм у збиранні й збереженні фольклору.

 

 

 

12

«Пані Метелиця». Моральні цінності в казці «Пані Метелиця».

 

 

 

13

«Пані Метелиця». Характеристика образів персонажів. Антитеза.

 

 

 

14

Олександр Сергійович Пушкін (1799-1837). Вступ по поеми «Руслан і Людмила». Синтез фольклорних і літературних елементів у творчості О. Пушкіна. (Вступ напам’ять). (ТЛ) Початкові поняття про оригінал і переклад.

 

 

 

15

«Казка про мертву царівну і сімох богатирів». Система образів. Автор. (ТЛ) Початкове поняття про автора.

 

 

 

16

Ганс Крістіан Андерсен (1805-1875).  Життєвий і творчий шлях письменника.

 

 

 

17

Ганс Крістіан Андерсен «Соловей». Протиставлення «справжнього» і «штучного» в казці «Соловей»; соловей як втілення сили природи й мистецтва; зміни в образі імператора.

 

 

 

18

Оскар Уайльд (1854-1900).  Знайомство з письменником. Казки О.Уайльда. Коментоване читання казки «Хлопчик-зірка».

 

 

 

19

Оскар Уайльд (1854-1900). «Хлопчик-зірка». Казкові персонажі, їхня характеристика.

 

 

 

20

«Хлопчик-зірка». Основний конфлікт. Символічний зміст назви твору.

 

 

 

21

«Хлопчик-зірка». Еволюція образу головного героя.

 

 

 

22

РМ № 2 (письмово). Складання власної казки.

 

 

 

23

Контрольна робота №1.  Різнорівневі завдання  з теми «Вступ», «Казки народів світу».

 

 

 

 

ПРИРОДА І ЛЮДИНА (8 год.)

24

Джон Кітс (1795-1821). «Про коника та цвіркуна». Поетизація образу природи у вірші, його ідея («Поезія землі не вмре ніколи...») (ТЛ) Початкове поняття про вірш.

 

 

 

25

Йоганн Вольфганг Гете (1749-1832). «Нічна пісня подорожнього». Зображення взаємозв'язку різних сфер природи й людини в поетичному творі. (Вірш напам’ять).

 

 

 

26

Генріх Гейне (1797-1856). «Задзвени із глибини...». Втілення краси весняної природи у вірші. Зв'язок із фольклором (пісня).

 

 

 

27

Виразне читання напам'ять поезій Генріха Гейне «Задзвени із глибини...» та Йоганна Вольфганга Гете «Нічна пісня подорожнього»

 

 

 

28

Ернест Сетон-Томпсон (1860-1946). «Лобо». Авторські спостереження за світом природи: зображення поведінки та звичок тварин. (Аналіз І розділу) (ТЛ) Тема, ідея твору.

 

 

 

29

«Лобо». Утвердження любові до всього живого. (Аналіз ІІ розділу)

 

 

 

30

«Лобо». Зображення художніх образів, їхнє розкриття в  подіях твору. (Аналіз ІІІ розділу)

 

 

 

31

Контрольна робота №2. Різнорівневі завдання з теми «Природа і людина».

 

 

 

32

ПЧ № 2. Єсенін С. О. «Біла береза», «Пісня про собаку» та інші вірші про природу (1-2 за вибором).

 

 

 

II СЕМЕСТР

СВІТ ДИТИНСТВА (10 год.)

33

Марк Твен (1835-1910). «Пригоди Тома Сойєра».

(ТЛ) Початкові поняття про повість.

 

 

 

34

Світ дорослих і світ дітей у повісті.

 (ТЛ) Початкове поняття про сюжет.

 

 

 

35

Том Сойєр і Гекльберрі Фінн.

 (ТЛ) Портрет.

 

 

 

36

Ставлення автора до своїх героїв

 

 

 

37

Провідні ідеї твору (дружба, кохання, людяність тощо)

 

 

 

38

Елеонор Портер (1868-1920). «Поліанна».

 

 

 

39

Щирість, мужність і оптимізм героїні твору, її вплив на життя міста.

(ТЛ) Початкове поняття про повість.

 

 

 

40

Поліанна та її друзі

 

 

 

41

Художні засоби розкриття образу Поліанни

 

 

 

42

Ідея радості життя й відкриття світу у творі

 

 

 

43

РМ (усно) №3. Складання порівняльної характеристики героїв (Том Сойєр і Гекльберрі Фінн. Том Сойєр і Полліанна).

 

 

 

44

ПЧ № 3. Астрід Ліндгрен «Пеппі Довгапанчоха».

 

 

 

45

Контрольна робота № 3. Різнорівневі завдання за розділом «Світ дитинства».

 

 

 

СИЛА ТВОРЧОЇ УЯВИ (8 год.)

46

Льюїс Керролл (1832-1898). «Аліса в Країні Див». Творча історія книжки її зв'язок із біографією письменника та життям Англії «вікторіанської» доби.

(ТЛ) Початкові поняття про фантастику .Поглиблення поняття про повість

 

 

 

47

Образ Аліси, світ її уяви і захопливі пригоди.

 

 

 

48

Персонажі, які оточують героїню.

 

 

 

49

Особливості художньої мови твору. Організація казки як гри (гра з часом і простором, гра зі словами (назвами), гра з правилами).  

(ТЛ) Поглиблення понять про казку (літературну), повість.

 

 

 

50

Марина Іванівна Цвєтаєва (1892-1941). «Книги в червоній палітурці». Чарівний світ літератури й мистецтва у вірші М. І. Цвєтаєвої. Знайомі образи з прочитаних книжок (Том Сойєр, Гекльберрі Фінн та ін.)

 

 

 

51

Образ ліричної героїні, яка любить читати. Роль літературних і музичних асоціацій у творі

 

 

 

52

ПЧ №4. Буличов К. Цикл «Аліса» (1-2 твори за вибором), «Навколо світу за три години»

 

 

 

53

Контрольна робота № 4 за розділом «Сила творчої уяви».

Твір-роздум за однією із запропонованих тем.

 

 

 

СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА (8 год.)

У КОЛІ ДОБРИХ ГЕРОЇВ

54

Роальд Дал (1916-1990).  «Чарлі і шоколадна фабрика».

(ТЛ) Персонаж і герой літературного твору.

 

 

 

55

Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Вонкі

 

 

 

56

Характеристика образу містера Вонкі

 

 

 

57

Зображення у творі реального та фантастичного.

 

 

 

58

Доброта і щирість головного героя. Характеристика образу Чарлі Бакета

 

 

 

59

РМ №4 (письмово). Твір-фантазія «Про що мої мрії».

 

 

 

60

Туве Янсон (19142001). «Капелюх Чарівника».

 

 

 

61

Чарівність художнього світу твору.

 

 

 

62

Його персонажі, утілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей.

 

 

 

63

Пауль Маар «Машина для здійснення бажань, або Суботик по­вертається в суботу» (нар. 1937). Яскравість художнього світу твору.

 

 

 

64

Оптимістичний образ Суботика, його віра в силу думки й фантазії.

 

 

 

65

Реальне і фантастичне у творі.

 

 

 

66

Елементи фольклору (казки) та їх значення для розкриття головної ідеї – реалізації мрій, бажань і прагнень особистості.

 

 

 

67

Контрольна робота № 5. Різнорівневі завдання з теми «Сучасна література. У колі добрих героїв».

 

 

 

68

Літературна вікторина «Я знаю світову літературу»

 

 

 

69

Презентація улюблених книжок учнів

 

 

 

70

Узагальнення і систематизація навчального матеріалу

 

 

 

 

Календарно-тематичне планування із

зарубіжної літератури

6 клас (2 год. на тиждень, 70 год на рік)

За програмою: Світова література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН від 07.06.2017 №804

 

Усього – 70 годин;

текстуальне вивчення творів – 56 годин;

розвиток мовлення – 4 години;

позакласне читання – 4 години;

резервний час – 6 годин.

Обов’язкова кількість видів контролю у 6 класі

 

Семестр

Контрольні роботи

Розвиток мовлення

Позакласне читання

Перевірка зошитів

Прим.

Різні форми контролю

Контрольний класний твір

І

2

1

2

(1у+1п)

2

4

 

ІІ

2

1

2

(1у+1п)

2

5

 

 

I СЕМЕСТР

№ уроку

Зміст навчального матеріалу

К-ть

годин

Дата проведення

Примітки

ВСТУП  (2 год.)

1

Література як вид мистецтва. Художній образ.

 

 

 

2

РМ №1 (усно). Улюблені твори літератури й мистецтва. Особливості зображення одного й того самого образу в різних видах» мистецтва.

 

 

 

МІФИ НАРОДІВ СВІТУ (7 год.)

3

Поняття про міф. Основні тематичні групи  міфів (про створення і будову світу, про героїв, календарні та ін.). Відображення єдності людини й природи в міфах різних народів. Популярні міфологічні образи, сюжети, мотиви різних народів. 

(ТЛ) Початкове поняття про міф, мотив. Поглиблення поняття про образ  (міфологічний образ).

 

 

 

4

Грецькі міфи. Міф про Прометея

 

 

 

5

Міфи про Геракла

 

 

 

6

Міфи «Дедал і Ікар», «Нарцис»

 

 

 

7

Міфи «Орфей і Еврідіка», «Деметра і Персефона»

 

 

 

8

Індійські міфи. «Про створення світу», «Про створення ночі», «Про потоп».

 

 

 

9

Єгипетські міфи. «Ра та Апоп», «Міф про те, як Тефнут покинула Єгипет».

 

 

 

МУДРІСТЬ БАЙКИ (3 год.)

10

Байка як літературний жанр. Її характерні ознаки, особливості художньої будови, повчальний зміст.

(ТЛ) Байка.

 

 

 

11

Езоп «Лисиця і виноград», «Вовк і Ягня», «Крук і лисиця». Поєднання конкретного й загального в байках Езопа. Втілення людських якостей в алегоричних образах. Мораль байок Езопа.

(ТЛ) Езопова мова.

 

 

 

12

Іван Андрійович Крилов (1769-1844). «Квартет», «Вовк і Ягня». Моральні проблеми в байках І. А. Крилова. Яскравість алегоричних образів. (Байка напам’ять).  

(ТЛ) Поглиблення понять про алегорію, образ (алегоричний образ).

 

 

 

13

Контрольна робота №1 за розділами «Вступ. Міфи народів. Мудрість байки» (різнорівневі завдання).

 

 

 

ПРИГОДИ І ФАНТАСТИКА (16 год.)

14

Ж. Верн (1828-1905). «П’ятнадцятирічний капітан. Тема духовного випробування людини в романі Ж. Верна «П’ятнадцятирічний капітан».

(ТЛ)Поглиблення понять про роман (пригодницький роман), повість. Композиція.

 

 

 

15

Образ Діка Сенда, моральні якості героя, його мужність і людяність. Дік Сенд і його друзі.

 

 

 

16

Дік Сенд і Негоро. Проблема рабства в романі.

 

 

 

17

Описи природи в романі «П’ятнадцятирічний капітан».

 

 

 

18

РМ №2 (письмово). Навчальний твір «Найяскравіша пригода Діка Сенда та його друзів».

 

 

 

19

ПЧ №1. Р. Бредбері «Все літо в один день».

 

 

 

20

Контрольна робота 2 за темою «При­рода і фантастика. Жуль Верн «П'ятнадцятирічний капітан» (тести)

 

 

 

21

Чарльз Діккенс (1812-1870). «Різдвяна пісня у прозі». Подорож у часі й просторі Скруджа.

 

 

 

22

Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження.

 

 

 

23

Сюжет і композиція повісті.

 

 

 

24

Значення образу Різдва у творі. Елементи фольклору (казки, пісні).

 

 

 

25

Микола Васильович Гоголь (1809-1852). Зв'язок Гоголя з Україною. «Ніч перед Різдвом».

 

 

 

26

Образи Оксани і Вакули.

 

 

 

27

Тема кохання в повісті «Ніч перед Різдвом».

 

 

 

28

Народні традиції і звичаї у творі.

 

 

 

29

Елементи фольклору (традиційні образи – відьма, чорт, місяць та ін.; різдвяні символи; елементи казки).

 

 

 

30

Роль фантастики в повісті.

 

 

 

31

Контрольна робота №3 (твір) (за повістями Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі» та М. В. Гоголя «Ніч перед Різдвом»).

 

 

 

32

ПЧ №2. Д. Дефо «Життя і незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II СЕМЕСТР

 

ЛЮДСЬКІ СТОСУНКИ(12 год.)

33

Антон Павлович Чехов (1860-1904) «Хамелеон». Символічність назви твору. Діалог як основна форма розкриття сюжету.

(ТЛ) Гумор, іронія, художня деталь, підтекст.

 

 

 

34

«Товстий і тонкий». Майстерність письменника у змалюванні персонажів. Роль художньої деталі. Підтекст.

 

 

 

35

Викриття пристосуванства, підлабузництва в оповіданнях А. П. Чехова.

 

 

 

36

Джек Лондон «Жага до життя» (1876-1916). Значення назви оповідання. Проблеми життя і смерті, дружби й зрадництва у творі.

 

 

 

37

Характеристика героїв твору.

 

 

 

38

Описи природи та їх роль у тексті.

 

 

 

39

В. Г. Короленко (1853-1921). «Сліпий музикант».

 

 

 

40

Пошук головним героєм (Петро Попельський) свого місця у світі. Тема мистецтва.

 

 

 

41

Петро Попельський та Евеліна.

 

 

 

42

Образ  Максима Яценка, твердість його переконань, увага й повага до інших.

 

 

 

43

Українська природа, народні  образи й традиції в повісті.

 

 

 

44

Контрольна робота 4 за розділом «Людські стосунки» (тест)

 

 

 

ПОЕТИЧНЕ БАЧЕННЯ СВІТУ (6 год.)

45

Мацуо Басьо (1644-1694). Хайку. Відображення японських уявлень про красу в поезії митця. Лаконізм форми й широта художнього змісту хайку.

(ТЛ) Хайку,  ліричний герой.

 

 

 

46

Зображення станів природи в ліриці М. Басьо. Роль художньої деталі. Підтекст. (3 – 4 хайку напам’ять).

 

 

 

47

РМ №3 (письмово). Навчальний твір «Японська природа в ліриці Мацуо Басьо».

 

 

 

48

Роберт Бернс (1759-1796). «Моє серце у верховині...». Ідея любові до батьківщини у вірші Р. Бернса.

 

 

 

49

Антитеза (рідний край – чужина). Елементи фольклору (традиційні образи, постійні епітети, повтори тощо).

 

 

 

50

Виразне читання напам’ять хайку та вірша Р. Бернса «Моє серце в верховині…».

 

 

 

51

Джанні Родарі (1920-1980). «Листівки з видами міст». Широта світу та його прийняття ліричним героєм вірша.

 

 

 

 

52

Листівки як символ широти світу й прагнення до його відкриття.

 

 

 

53

ПЧ №3 І. С. Тургенєв Вірші у прозі («Горобець». «Собака», «Жебрак» та ін.) (2-3 за вибором).

 

 

 

54

Контрольна робота № 5 за розділом «Поетичне бачення світу» (твір).

 

 

 

ОБРАЗ МАЙБУТНЬОГО В ЛІТЕРАТУРІ (4год.)

55

Рей Дуглас Бредбері (1920-2012). «Усмішка». Тривога за руйнування духовних цінностей в оповіданні «Усмішка».

(ТЛ) Конфлікт. Поглиблення поняття про фантастику.

 

 

 

56

Образ Тома, його динаміка. Значення образу Джоконди для розкриття головної ідеї твору

 

 

 

57

Роберт Шеклі (1928-2005). «Запах думок». Утвердження сили людської думки у творі

 

 

 

58

Духовне й фізичне випробування Кліві. Роздуми автора про майбутнє людини та людства

 

 

 

59

РМ № 4 (усно). Гуманістичний зміст оповідання – віра в перемогу людського розуму в оповіданні «Запах думок»

 

 

 

СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА (4 год.)

ЗРОСТАННЯ І ВЗАЄМИНИ ЗІ СВІТОМ

60

Астрід Анна Емілія Ліндґрен (1907–2002). «Міо, мій Міо». Основні відомості про життя і творчість письменниці, популярність її творів у різних країнах.

(ТЛ) Поглиблення поняття про повість (психологічна повість, повість-казка).

 

 

 

61

Моральні цінності у творчості А. Ліндгрен.

 

 

 

62

Образи головних героїв. Перемога добра над злом.

 

 

 

63

Крістіне Нестлінґер (нар. 1936). «Конрад, або Дитина з бляшанки». Незвичайність образу Конрада, риси його характеру.

 

 

 

64

Конрад і його становлення у світі.

 

 

 

65

Міхаель Андреас Гельмут Енде (19291995). «Джим Ґудзик і машиніст Лукас». Фантастична країна Усландія та її мешканці (король, Лукас, пан Ермель, пані Ваас та ін.).

 

 

 

66

Моральні цінності, що стверджуються у творі (дружба, кохання, сім’я, повага до інших, любов до батьківщини).

 

 

 

67

Контрольна робота № 6 за розділами «Образ майбутнього в літературі» та «Сучасна література. Зростання і взає­мини зі світом» (різнорівневі завдання)

 

 

 

68

ПЧ № 4. К. Крістіне Нестлінґер «Пес йде у світ».

 

 

 

ПІДСУМКИ (2 год.)

69

Літературна вікторина «Я знаю зарубіжну літературу»

 

 

 

70

Узагальнення і систематизація навчального матеріалу

 

 

 

 

Календарно-тематичне планування із

зарубіжної літератури

7 клас (2 год. на тиждень, 70 год на рік)

За програмою: Світова література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН від 07.06.2017 №804

Усього – 70 годин;

текстуальне вивчення творів – 56 годин;

розвиток мовлення – 4 години;

позакласне читання – 4 години;

резервний час – 6 годин.

Обов’язкова кількість видів контролю у 7 класі

 

Семестр

Контрольні роботи

Розвиток мовлення

Позакласне читання

Перевірка зошитів

Прим.

Різні форми контролю

Контрольний класний твір

І

2

1

2

(1у+1п)

2

4

 

ІІ

2

1

2

(1у+1п)

2

5

 

 

I СЕМЕСТР

№ уроку

Зміст навчального матеріалу

К-ть

годин

Дата проведення

Примітки

ВСТУП  (2 год.)

1

Оригінал і переклад. Види перекладів, специфіка художнього перекладу. (ТЛ) Поглиблення понять про оригінал і переклад.

 

 

 

2

Переклад і переспів. (ТЛ) Переспів.

 

 

 

БИЛИНИ І БАЛАДИ (10 год.)

3

Билина як жанр. Поетичне відображення історії Київської Русі в билинах. Основні цикли билин (Київський, Новгородський). (ТЛ) Билина, балада (фольклорна і літературна), гіпербола, символ.

 

 

 

4

«Ілля Муромець і Соловей-Розбійник». Реальність (історія, побут, звичаї) і художня вигадка в билині. Ідеал воїна-захисника в билині «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник». Утілення людських чеснот в образах героїв билин. Елементи фольклору

 

 

 

5

Балада як жанр фольклору та літератури.  Характерні ознаки балади. Фольклорні балади. «Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ.

 

 

 

6

«Як Робін Гуд став розбійником». Ідеї свободи і служіння народові.

 

 

 

7

Образ народного захисника Робіна Гуда.

 

 

 

8

Літературні балади. Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (1759-1805). «Рукавичка». Випробування головного героя балади.

 

 

 

9

Образ справжнього лицаря, його мужність, відвага, людська гідність.

 

 

 

10

Адам Міцкевич. «Світязь» (1798-1855). Утвердження любові до батьківщини й героїзму в баладі А. Міцкевича. Символічні образи, елементи фольклору у творі.

 

 

 

11

Роберт Льюїс Стівенсон (1850-1894). «Балада про вересовий напій». Основний конфлікт балади (батько і син – король, свобода – рабство). Утвердження духовної сили пиктів, їх героїзму в захисті національних цінностей. Символіка  твору.

 

 

 

12

РМ № 1 (усно). Відгук на прочитану фольклорну або літературну баладу.

 

 

 

13

Контрольна робота №1. Виконання різнорівневих завдань з тем «Вступ. Билини і балади».

 

 

 

14

ПЧ № 1. Пушкін О. С. «Пісня про віщого Олега»

 

 

 

ІСТОРІЧНЕ МИНУЛЕ В ЛІТЕРАТУРІ (10 год.)

15

Вальтер Скотт (1771-1832). «Айвенго». В. Скотт – засновник історичного роману. Історія і художній вимисел у романі «Айвенго». (ТЛ) Поглиблення понять про роман (історичний роман).

 

 

 

16

Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу.

 

 

 

17

Зіткнення добра, краси й справедливості із жорстокістю і підступністю.

 

 

 

18

Образи Бріана де Буагильбера, принца Джона, Фрон де Бефа, Моріса де Брасі, Ровени, Ребекки.

 

 

 

19

РМ №2. (письмово). Порівняльна характеристика персонажів (Бріан де Буагильбер і Айвенго, леді Ровена і Ребекка)

 

 

 

20

Історичний колорит роману «Айвенго» і засоби його створення. Динаміка сюжету і гумор.

 

 

 

21

Друга світова війна у європейській поезії. К. І. Галчинський («Лист з полону», «Пісня про солдатів  Вестерплятте» та ін.), А. Марґул Шпербер («Про назву концтабору Бухенвальд»).

 

 

 

22

Булат Шалвович Окуджава. «До побачення, хлопчики…» та ін. Зображення трагедії Другої світової війни з різних боків Європи.

 

 

 

23

Василь Володимирович Биков (1924-2003). «Альпійська балада».  Особливості сюжету і композиції повісті.

 

 

 

24

Образи Івана Терешка і Джулії. Протиставлення сили дружби і кохання світу насильства.

 

 

 

25

Гуманістичний зміст повісті. Символічність назви твору, риси жанру балади в ньому.

 

 

 

26

Контрольна робота № 2 (письмові завдання) за розділом «Історичне минуле в літературі».

 

 

 

ДУХОВНЕ ВИПРОБУВАННЯ ЛЮДИНИ (6 год.)

27

Джеймс  Олдрідж (нар. 1918). «Останній дюйм».  Проблема взаємин між батьками й дітьми. Утвердження сімейних цінностей. Символічність назви оповідання

 

 

 

28

Образи Бена і Деві, художні засоби їх створення. Віра у внутрішні можливості людини,  подолання нею життєвих випробувань, здатність до порозуміння.

 

 

 

29

Редьярд Кіплінг (1865-1936). «Балада про Схід і Захід». Протистояння і примирення Сходу й Заходу в «Баладі про Схід і Захід» Р. Кіплінга. Антитези у творі. Ідеї миру і  дружби. Динаміка образів головних героїв (Камаль, Полковничий син). (ТЛ)  Поглиблення понять про баладу (літературну), оповідання, вірш.

 

 

 

30

Проблема духовного випробування людини та її моральної стійкості у вірші Р. Кіплінга «Якщо…». Сюжет і композиція вірша.  Художні особливості твору, його провідна ідея (людина повинна залишатися собою у різних життєвих випробуваннях, зберігати вірність моральним принципам).

 

 

 

31

Контрольна робота  № 3 (твір) за розділом «Духовне випробування людини»

 

 

 

32

ПЧ № 2. М.  Хемінгуей Е. «Кішка на дощі»

 

 

 

 

 

 

II СЕМЕСТР

 

 ДРУЖБА І КОХАННЯ (9 год.)  

33

Олександр Сергійович Пушкін (1799-1837). «19 жовтня 1825 року». Дитинство та юність О. С. Пушкіна. 

 

 

 

34

Уславлення ліцейської дружби й вірності ідеалам у вірші О. С. Пушкіна «19 жовтня 1825 року». Авторські спогади й роздуми у творі.

(ТЛ) Поглиблення понять про вірш.

 

 

 

35

Шолом-Алейхем (1859-1916). «Пісня над піснями». Віхи життєвого і творчого шляху письменника. Відображення у його творах  культури та долі єврейського народу.

 

 

 

36

Тема кохання в  повісті Шолом-Алейхема «Пісня над піснями».

 

 

 

37

Еволюція героїв (Шимек і Бузя) у часі.

 

 

 

38

Біблійні мотиви в повісті. Утвердження етичних цінностей.

 

 

 

39

РМ № 3 (письмово). Творча робота  за  повістю Шолом-Алейхема «Пісня над піснями».

 

 

 

40

Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання.  Р. Бернс. «Любов». Поетизація високого почуття, розкриття його сутності

 

 

 

41

Г. Гейне. «Коли настав чудовий май…».

(Вірш напам’ять за власним вибором)

 

 

 

42

К. М. Симонов. «Жди мене…». (Вірш напам’ять)

 

 

 

43

Виразне читання віршів напам’ять.

 

 

 

44

Контрольна робота 4 (різнорівнева, тестового характеру) за розділом  «Дружба і кохання».

 

 

 

45

ПЧ № 3. Р. І. Фраєрман.  «Дикий собака динго, або Повість про перше кохання»

 

 

 

ЛІТЕРАТУРНИЙ ДЕТЕКТИВ (5 год.)

46

Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру. Жанрове розмаїття детективів.

(ТЛ) Детектив.

 

 

 

47

Едгар  Аллан По (1809-1849). «Золотий жук».  Е. А. По – засновник жанру детективу у світовій літературі. Захопливий сюжет повісті «Золотий жук». Особливості композиційної будови твору – «розповідь у розповіді», її художнє значення (поєднання різних точок зору, створення емоційної напруги, таємничої атмосфери та ін.)

 

 

 

48

Образи Вільяма Леграна, Джупітера, оповідача.

 

 

 

49

Артур Конан Дойл (1859-1930). Оповідання про Шерлока Холмса («Пістрява стрічка»). А. Конан  Дойл – відомий автор класичних детективів, популярність його героїв у різних країнах. Особливості сюжету і композиції оповідань про Шерлока Холмса. Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту в оповіданні «Пістрява стрічка».

 

 

 

50

Сутність «дедуктивного методу» Шерлока Холмса, утвердження в його образі сили інтелекту і моральних якостей. Доктор Ватсон як оповідач. Різні точки зору на події як художній прийом створення атмосфери таємничості.

 

 

 

СВІТОВА НОВЕЛА (6 год.)

51

Новела як літературний жанр, її характерні ознаки, різновиди.

О. Генрі (1862-1910). «Дари волхвів». О. Генрі – майстер новели. Моральні цінності в новелі «Дари волхвів».

 

 

 

52

Біблійні мотиви у творі, художні деталі.

(ТЛ) Поглиблення понять про оповідача і розповідача, про точку зору. Новела та її різновиди.

 

 

 

53

Новела «Останній листок» – гімн людині, котра здатна на  самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана (непримітна зовнішність, невдаха, найкращий «шедевр» митця).

 

 

 

54

Герберт Джордж Уеллс (1866-1946). «Чарівна крамниця». Видатний англійський фантаст Г. Дж. Уеллс. «Дива» та їх сприйняття персонажами.

 

 

 

55

Точка зору дорослого і дитини в новелі «Чарівна крамниця». Оповідач твору (батько). Особливості дитячого світу в оповіданні. Роль елементів фантастики.

 

 

 

56

Рюноске Акутагава (1892-1927). «Павутинка». Майстер японської новели Р. Акутагава.

 

 

 

57

Утілення ідеї про  моральну справедливість у новелі «Павутинка». Філософський зміст твору. Підтекст.

 

 

 

58

Контрольна робота № 5 (тестового характеру) за розділами «Літературний детектив» та «Світова новела»

 

 

 

СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА (6 год.)

Я І СВІТ

59

Айзек Азімов (1920-1992). «Фах». Роздуми про майбутнє людини і людства. Образ Джорджа  Плейтена.  Проблема духовної реалізації людини.

 

 

 

60

Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі..

 

 

 

61

Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей.

 

 

 

62

РМ № 4 (усно).   Складання психологічних портретів персонажів оповідання А. Азімова  «Фах»  (Джорджа Плейтена, Тревіліяна,  Омейні та ін.).

 

 

 

63

Діана Вінн  Джонс (1934-2011). «Мандрівний Замок Хаула». Творчість письменниці

 

 

 

64

Поєднання елементів казки і детективу у творі.

 

 

 

65

Образ Софі, світ її мрій, бажань, жахів.

 

 

 

66

Значення художнього прийому чаклунства у творі.

 

 

 

67

Контрольна робота № 6  (твір) за розділом «Сучасна література. Я і світ».

 

 

 

68

ПЧ № 4. А. Гавальда. «35 кіло надії».

 

 

 

ПІДСУМКИ (2 год.)

69

Узагальнення і систематизація навчального матеріалу.

 

 

 

70

Планування літературного читання («Ми – восьмикласники»:  знайомство із творами, що вивчатимуться у 8 класі).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Календарно-тематичне планування із

зарубіжної літератури

8 клас (2 год. на тиждень, 70 год на рік)

 

За програмою: Світова література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН від 07.06.2017 №804

Усього – 70 годин;

текстуальне вивчення творів – 56 годин;

розвиток мовлення – 4 години;

позакласне читання – 4 години;

резервний час – 6 години.

Обов’язкова кількість видів контролю у 8 класі

 

Семестр

Контрольні роботи

Розвиток мовлення

Позакласне читання

Перевірка зошитів

Прим.

Різні форми контролю

Контрольний класний твір

І

2

1

2

(1у+1п)

2

4

 

ІІ

2

1

2

(1у+1п)

2

5

 

 

I СЕМЕСТР

№ уроку

Зміст навчального матеріалу

К-ть

годин

Дата проведення

Примітки

ВСТУП  (2 год.)

1

Література і культура. Роди літератури (епос, лірика, драма), їхні характерні ознаки. Літературний процес.

(ТЛ) Рід літератури, епос, лірика, драма.

 

 

 

2

Основні літературні епохи, напрями,  течії, специфіка їхнього розвитку в  різних країнах.

(ТЛ) Початкові поняття про  літературний напрям, літературну течію

 

 

 

СВЯЩЕННІ КНИГИ ЛЮДСТВА

ЯК ПАМ'ЯТКИ КУЛЬТУРИ І ДЖЕРЕЛО ЛІТЕРАТУРИ (7 год.)

3

Загальнокультурне значення священних книг народів світу, найвідоміші з них. Священні книги як вихідна основа світових релігій, етичних уявлень, мистецтва різних народів.

Веди як пам’ятка індоєвропейської словесності II–I тис. до н. е.(огляд)

 

 

 

4

Образи ведійської міфології (боги, напівбоги, герої, ворожі сили, символи та ін.). Космогонічні міфи Вед 

 

 

 

5

Біблія як основа двох релігій – юдейської та християнської.

Зв’язок Біблії з історією і міфологією. Структура Біблії, її складники

 

 

 

6

Біблія. Старий Заповіт (Створення світу. Каїн і Авель. 10 заповідей). Ключові ідеї та образи Старого  Заповіту. Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів

 

 

 

7

Новий Заповіт (Євангеліє – 2-3 розділи за вибором учителя). Ключові ідеї та образи Нового Заповіту. Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів 

 

 

 

 

8

Коран (огляд). Коранголовна книга ісламу. Побудова Корану, охоплення в ньому різних сфер людського життя 

 

 

 

9

РМ № 1 (письмово). Твір-роздум на морально-етичну тему за сюжетами та образами священних книг людства

 

 

 

10

Контрольна робота №1. Різнорівневі завдання з тем «Вступ», «Священні книги людства як пам’ятки культури і джерело літератури».

 

 

 

АНТИЧНІСТЬ (11 год.)

11

Поняття про античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури.

Специфіка розвитку літератури в Давній Греції і в Давньому Римі. Концепція людини і світу в античній літературі (ідея гармонії тілесного та духовного, любов до життя в усіх його проявах, відкриття світу, героїчне служіння, катарсис, поєднання реального і міфологічного та ін.)

 

 

 

12

Давньогрецька міфологія. Основні цикли давньогрецьких міфів. Міфологічна основа героїчного епосу.

Міфи троянського циклу. Троя. Паріс викрадає Єлену. Смерть Ахілла. Троянський кінь. Відображення історичних подій у міфах троянського циклу. Ключові образи циклу, їхній гуманістичний зміст. Міфологічні символи (яблуко розбрату, троянський кінь та ін.)

 

 

 

13

Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур. Міфологічна основа гомерівського епосу.

«Іліада» (огляд). Гуманістичний зміст «Іліади». Катарсис. 

 

 

 

14

«Двобій Ахілла і Гектора» (пісня 22, вірші140–410), «Пріам у Ахілла» (пісня 24, вірші 470–670).  Образи Ахілла і Гектора.

 

 

 

15

РМ № 2 (усно). Порівняльна характеристика літературних героїв. Ахілл і Гектор

 

 

 

16

Особливості розвитку  і види лірики в Давній Греції.  

Тіртей (VII ст. до н. е.). «Добре вмирати тому…». Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція. 

Сапфо (VII–VI ст. до н. е.). «До Афродіти» («Барвношатна владарко, Афродіто…). Звернення у вірші до Афродіти – богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і переживань.

 

 

 

17

Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві. Основні жанри давньогрецької  драми – трагедія і комедія.

 

 

 

18

Есхіл (бл. 525–бл. 456 рр. до н. е.). «Прометей закутий». Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру. Утілення міфу про Прометея у трагедії «Прометей закутий». Основний конфлікт трагедії. «Дари» Прометея людству. Ідеї служіння, самопожертви,  свободи.

 

 

 

19

«Золота доба» давньоримської літератури.

Публій Вергілій Марон (70–19 рр. до н. е.). «Енеїда» (огляд, 1-2 уривки за вибором учителя). Зв’язок твору з гомерівським епосом, міфологією. Ідея громадського служіння, утвердження величі держави. Образ Енея та його значення в композиції твору

 

 

 

20

Квінт Горацій Флакк (65–8 рр. до н. е.). «До Мельпомени» («Мій пам’ятник стоїть…»). Тема мистецтва і призначення митця у творі. Пам’ятник як символ вічності поезії. Розуміння автором значення свого доробку.

 

 

 

21

Публій Овідій Назон (43 р. до н. е. – бл. 18 р. н. е.). «Сумні елегії» («Життя поета» (IV, 10)). Життя та творчість поета. Конфлікт митця з владою, трагедія вигнання і сум за батьківщиною у «Сумних елегіях». Образ відторгненого поета. Любов до вітчизни як провідна ідея твору (в межах циклу «Сумні елегії»). Міфологічний і філософський зміст поеми «Метаморфози» (огляд).

 

 

 

22

ПЧ № 1. Овідій «Метаморфози» («Потоп», «Філемон», «Бавкіда»)

 

 

 

23

Контрольна робота № 2 за розділом «Античність» (різнорівневі запитання і завдання)

 

 

 

СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ (8 год.)

24

Середньовіччя як доба, її хронологічні межі й специфічні ознаки в історії європейських і східних літератур. Вплив релігії, філософії на літературу і культуру в добу Середньовіччя. Основні жанри середньовічної літератури на Заході й Сході.

 

 

 

25

Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан. 

Лі Бо (701–762). «Печаль на яшмовому ганку», «Призахідне сонце навіює думки про гори», «Сосна біля південної галереї» (1–2 за вибором учителя). Вплив даосизму на світогляд поета.

Основні теми і мотиви лірики митця. Своєрідність пейзажів Лі Бо, утілення в них краси природи і духовного життя.

 

 

 

26

Ду Фу (712–770). «Пісня про хліб і шовк», «Весняний краєвид», «Подорожуючи, вночі описую почуття» (1-2 за вибором учителя). Зв’язок поезії Ду Фу з історичною реальністю. Вплив конфуціанства на його світогляд. Національні образи,  символи в ліриці митця. Образ ліричного героя, його сприйняття життя і природи, почуття, мрії, ідеали, дума про батьківщину.

 

 

 

27

Золота доба персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники.

Омар Хайям (бл. 1048–після 1122). Рубаї. Лаконізм і  місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма. (2 – 3 рубаї напам’ять за власним вибором)

 

 

 

28

Література  середньовічної Європи: основні тенденції та жанрово-тематичне розмаїття.

«Пісня про Роланда» (X ст.) (2-3 розділи за вибором учителя).  Історична основа твору й поетичне переосмислення в ньому реальних подій.

 

 

 

29

Патріотичні ідеї в «Пісні про Роланда». Образна система (Роланд, Ганелон, Карл та ін.). Елементи фольклору. Особливості поетичної мови твору

 

 

 

30

Аліг’єрі Данте (1265–1321). Сонет 11 («В своїх очах вона несе кохання…»).Данте як ключова постать італійського Середньовіччя і переходу до Відродження. Загальна характеристика його творчості. Утілення в сонеті 11 Данте краси високого почуття кохання

 

 

 

31

Контрольна робота №3 за розділом «Середньовіччя» (твір)

 

 

 

32

ПЧ № 2. Рудакі. Газелі, рубаї, бейти (за вибором)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II СЕМЕСТР

ВІДРОДЖЕННЯ (12 год.)

33

Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі. Гуманізм. Культ античності. Характерні риси ренесансної культури і літератури.

 

 

 

34

Франческо Петрарка (1304–1374) – видатний італійський поет-гуманіст. Багатство людської душі, краса і щирість людських почуттів, оспівування кохання в «Книзі пісень»

 

 

 

35

Сонети № 61, 132. Історія кохання в сонетах Ф. Петрарки. Образ ліричного героя і героїні. Втілення гуманістичних ідеалів у поезії митця. Структура сонетів Ф. Петрарки. (Сонет напам’ять за власним вибором).

 

 

 

36

Вільям Шекспір (1564-1616 рр.). Роль В. Шекспіра в розвитку англійської національної літератури і світового мистецтва

 

 

 

37

Вільям Шекспір. Сонети № 66, 116, 130. Художні особливості сонетів В. Шекспіра. (Сонет напам’ять за власним вибором).

 

 

 

38

Основні теми сонетів В. Шекспіра – кохання до Смаглявої леді, дружба

 

 

 

39

Трагедія «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра. Історія створення. Конфлікт справжнього почуття і забобонів.)

 

 

 

40

Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість (зміни в характерах головних героїв, їх еволюція

 

 

 

41

Проблема життя і смерті. Трактування фіналу. Гуманістична цінність трагедії В. Шекспіра, її популярність серед різних поколінь

 

 

 

42

ПЧ № 3. Шекспір та його комедії.

 

 

 

43

Мігель де Сервантес Сааведра (1547-1616 рр.). «Дон Кіхот» I частина (огляд, 2-3 розділи за вибором учителя). Історія створення роману, його зв’язок з лицарськими романами, пародійний характер. Особливості сюжету і композиції твору (ситуації «великої дороги», випробування)

 

 

 

44

Конфлікт високих прагнень Дон Кіхота і буденної дійсності, неможливості реалізації ідеалів героя.

 

 

 

45

Дон Кіхот і Санчо Панса – парні образи, у яких втілено високу мрію і прагматизм

 

 

 

46

РМ № 3 (усно) за романом Сервантеса «Дон Кіхот». Смішне та комічне в романі. «Донкіхотство»

 

 

 

47

Синтез різних жанрових ознак у романі (героїчного епосу, лицарського, авантюрно-пригодницького, філософського роману, пародії). Широта філософського змісту твору, можливість його різних тлумачень. Популярність «вічних образів» до сьогодні

 

 

 

48

Контрольна робота № 4 за розділом «Відродження». Написання твору

 

 

 

БАРОКО І КЛАСИЦИЗМ (8 год.)

49

Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві.

 

 

 

50

Видатні представники європейського бароко та їхні здобутки

 

 

 

51

Луїс де Гонгора-і-Арготе (15611627). «Галерник». Утілення у вірші провідних тем барокової літератури: людина і Доля, блукання людини у Всесвіті, залежність від вищих сил, драматизм духовного життя. Символіка твору. Образ ліричного героя.

 

 

 

52

ПЧ № 4. Педро Кальдерон де ла Барка. «Життя – це сон»

 

 

 

53

Історичні умови, філософське та естетичні підґрунтя класицизму. Характерні ознаки класицизму як художнього напряму

 

 

 

54

Мольєр (1622–1673). «Міщанин-шляхтич». Мольєр – майстер класицистичної комедії. Художнє новаторство Мольєра у драматургії, вплив його відкриттів на світове театральне мистецтво

 

 

 

 

 

55

Історія створення комедії «Міщанин-шляхтич». Тематика і проблематика твору, його загальнолюдське значення

 

 

 

56

Основні образи комедії (пан Журден, пані Журден, граф Дорант, графиня Дорімена, Клеонт та ін.). Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм)

 

 

 

57

РМ № 4 (письмово). Написання твору за комедією Мольєра «Міщанин-шляхтич»

 

 

 

58

Контрольна робота № 5 за розділом «Бароко і класицизм» (різнорівневі запитання і завдання)

 

 

 

ЛІТЕРАТУРА XX–XXI СТ.

У ПОШУКАХ СЕБЕ І ВИСОКОГО ПОЛЬОТУ (6 год.)

59

Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944 рр.). «Маленький принц» – філософська алегорична казка-притча

 

 

 

60

Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц»

 

 

 

61

Філософський зміст казки «Маленький принц». Художні образи твору

 

 

 

62

Річард Бах (нар. 1936). «Чайка Джонатан Лівінгстон». Сюжет твору Р. Баха як філософська метафора людського буття

 

 

 

63

Втілення в образі чайки Джонатана прагнення високої мети.

 

 

 

64

Алегоричні образи повісті.

 

 

 

65

Художній конфлікт і можливість його подолання. Ознаки притчі у творі

 

 

 

66

Барбара Космовська (нар. 1958). «Буба». Художній світ Б. Космовської

 

 

 

67

Барбара Космовська. «Буба», Батьки – діти, діди – онуки. Ідея поваги й любові до людини. Сімейні цінності у творі

 

 

 

68

Контрольна робота № 6 за розділом «Література ХХ–ХХ ст. У пошуках себе і високого польоту» (різнорівневі запитання і завдання)

 

 

 

ПІДСУМКИ

69

Планування літературного читання

 

 

 

70

Узагальнення та систематизація вивченого в 8-м класі

 

 

 

 

 

 

 

Календарно-тематичне планування із

зарубіжної літератури

9 клас (2 год. на тиждень, 70 год на рік)

За програмою: Світова література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН від 07.06.2017 №804

Усього – 70 годин;

текстуальне вивчення творів – 58 годин;

розвиток мовлення – 4 години;

позакласне читання – 4 години;

резервний час – 4 години.

Семестр

Контрольні роботи

Розвиток мовлення

Позакласне читання

Перевірка зошитів

Прим.

Різні форми контролю

Контрольний класний твір

І

2

1

2

(1у+1п)

2

4

 

ІІ

2

1

2

(1у+1п)

2

5

 

Обов’язкова кількість видів контролю у 9 класі

 


 

 

I СЕМЕСТР

№ уроку

Зміст навчального матеріалу

К-ть

годин

Дата проведення

Примітки

ВСТУП (2 год.)

1

Літературні жанри і стилі.  (ТЛ) Жанр, стиль.

 

 

 

2

 Перехідні явища в літературі.

 

 

 

ПРОСВІТНИЦТВО (9 год.)

3

Історичні умови та провідні ідеї Просвітництва. Вплив філософії на літературу й культуру доби. Художні напрями (просвітницький класицизм, просвітницький реалізм, сентименталізм).

 

 

 

4

Джонатан Свіфт (1667–1745). «Мандри Лемюеля Гуллівера» (1 частина). Історія написання твору. (ТЛ) Композиція.

 

 

 

5

Жанрова своєрідність роману (поєднання реалістичних елементів і соціальної фантастики). Просвітницькі ідеї у творі.

(ТЛ) Поглиблення понять про роман.

 

 

 

6

Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм). Езопова мова. Образ Гуллівера як втілення концепції нової людини.

 

 

 

 

7

РМ №1 (усно). Твір-характеристика Гуллівера.

 

 

 

8

Йоганн Вольфганг Ґете (1749–1832). Роль  Й. В. Ґете в історії Просвітництва. Ідея кохання й щастя у «Травневій пісні», ознаки фольклору.

 

 

 

9

Нове розуміння природи у ліриці Й. В. Ґете. Міфологічний зміст образів вірша «Вільшаний король».

 

 

 

10

Волелюбні мотиви та протистояння образів персонажів у «Прометеї». Образ Прометея.     

 

 

 

11

Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (17591805). Просвітницька ідея об’єднання людства в оді «До радості» Ф. Шиллера. Пафос твору, який став гімном Євросоюзу.

(ТЛ) Поглиблення понять про оду.

(Ода «До радості» напам’ять)

 

 

 

12

Контрольна робота № 1. Різнорівневі завдання з тем «Вступ», «Просвітництво».

 

 

 

   13

ПЧ №1. Ф. Шиллер «Підступність і кохання»

 

 

 

РОМАНТИЗМ (18 год.)

14

Історичні, естетичні, філософські чинники розвитку романтизму. Основні ознаки романтизму як напряму в літературі й мистецтві. Романтизм у різних країнах. Специфіка німецького романтизму і творчість Генріха Гейне (17971856).

 

 

 

15

«Книга пісень»: особливості композиції збірки, образ ліричного героя, фольклорні елементи (образи, мотиви, символи, жанрові ознаки пісні та ін.).

 

 

 

16

«На півночі кедр одинокий…», «Не знаю, що стало зо мною…», «Коли розлучаються двоє…». Утілення високого почуття кохання у віршах митця. Особливості поетичної мови творів.

(Вірш «Не знаю, що стало зо мною…» напам’ять)

 

 

 

17

Джордж Ноел Гордон Байрон (17881824). Вплив творчості Дж. Байрона на розвиток романтизму в Європі. «Хотів би жити знов у горах…», «Мій дух як ніч…». Протиставлення мрії і дійсності у ліриці поета. Фольклорні та біблійні мотиви у віршах Дж. Байрона.

 

 

 

18

Відображення духовного життя особистості та суспільства, історії та культури Європи в поемі «Паломництво Чайльд Гарольда». Герой і автор: схожість і відмінність. Особливості віршової організації поеми (спенсерова строфа). (ТЛ) Поглиблення понять про поему (романтична).

 

 

 

19

РМ № 2 (письмово). Написання асоціативного етюду, викликаного певним художнім образом (на прикладі поетичних творів Г.Гейне, Дж.Байрона).

 

 

 

ВЗАЄМОДІЯ РОМАНТИЗМУ І РЕАЛІЗМУ

20

Олександр Сергійович Пушкін (17991837). Значення творчості О. С. Пушкіна для розвитку російської та світової літератури. Лірика. Провідні мотиви його лірики. Тема призначення мистецтва у віршах митця. «Я пам’ятник собі поставив незотлінний…»

 

 

 

21

 «До А. П. Керн» («Я пам’ятаю мить чудову…»), «Я вас кохав…». Тема кохання у віршах митця.(Напам’ять 1 вірш за вибором учителя та учнів).

 

 

 

22

Взаємодія романтизму і реалізму в романі О. С. Пушкіна «Євгеній Онєгін». Реалістичне висвітлення романтичних тем (кохання, відчуження особистості, життя і смерті, розладу мрії та дійсності тощо) і образів (Онєгін – Тетяна, Ленський – Ольга). Традиції світової літератури і культури у творі (вплив Дж. Байрона та ін.).

(ТЛ) Поглиблення понять про роман (роман у віршах,), віршовий розмір.

 

 

 

23

Дзеркальна композиція (лист Тетяни – відповідь Онєгіна – дуель – лист Онєгіна – відповідь Тетяни). Зображення різних сфер життя (історії і сучасності, столиці і провінції, народних звичаїв і кола культурних інтересів суспільства тощо).

 

 

 

24

Художнє новаторство О. С. Пушкіна (у жанрі, мові, авторській позиції, підході до зображення дійсності). Образ автора.

(ТЛ) Поглиблення понять про віршовий розмір. Строфа (онєгінська).

 

 

 

25

Контрольна робота № 2. Твір-роздум за творчістю О. Пушкіна.

 

 

 

26

Михайло Юрійович Лермонтов (18141841). Лірика («Сосна», «І нудно і сумно…», «На дорогу йду я в самотині…»). Мотиви світової скорботи у ліриці М. Ю. Лермонтова. Зв’язок творчості митця із традиціями європейського романтизму (Дж. Байрона, Г. Гейне та ін.). Порівняння віршів «На півночі кедр одинокий…» Г. Гейне й «Сосна» М. Ю. Лермонтова.

(Вірш  «На дорогу йду я в самотині…» напам’ять)

 

 

 

27

Особливості розвитку сюжету й композиції в романі «Герой нашого часу». Зв’язок твору з історичною та духовною атмосферою доби.

(ТЛ) Поглиблення понять про роман (роман філософсько-психологічний).

 

 

 

28

Складність образу Печоріна, його духовна трагедія.

 

 

 

29

Новаторство М. Ю. Лермонтова в жанрі роману.

 

 

 

30

РМ № 2 (письмово). Порівняння образів Євгенія Онєгіна і Печоріна.

 

 

 

31

Контрольна робота № 3. Різнорівневі завдання з теми «Романтизм».

 

 

 

32

ПЧ №2. Проспер Меріме «Кармен».  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II СЕМЕСТР

РЕАЛІЗМ (13 год.)

33

Поняття про реалізм та історія його формування. Характерні ознаки реалізму як літературного напряму (зв’язок із дійсністю, аналітизм, типовість образів і ситуацій, розкриття впливу соціального середовища на людину, критичний пафос, дослідження життя суспільства, психологізм та ін.). Взаємодія реалізму з іншими напрямами XIX ст. (романтизмом, натуралізмом).

 

 

 

34

Оноре де Бальзак (17991850). Основні віхи творчості та особливості світогляду письменника. О. де Бальзак і Україна.

 

 

 

35

«Людська комедія»: історія написання, художня структура, тематика і проблематика, образи. (ТЛ) Поглиблення понять про оповідання. комедію.

 

 

 

36

Повість «Гобсек» у структурі «Людської комедії».

 

 

 

37

Сюжетно-композиційні особливості твору («розповідь у розповіді»).

 

 

 

38

Багатогранність образу Гобсека (як соціального типу доби, як філософа та ін.), засоби його створення (портрет, психологічна деталь, монолог, вчинки, філософське ставлення до життя та ін.).

(ТЛ) Поглиблення понять про образ (типовий), художню деталь (психологічна). Психологізм, інтер’єр.

 

 

 

39

РМ №3 (письмово). Розгорнута відповідь на питання (за повістю О. де Бальзака «Гобсек»).

 

 

 

40

Микола Васильович Гоголь (18091852). Петербурзький етап життя і творчості письменника. «Ревізор». Творча історія п’єси.

 

 

 

41

Образи чиновників. Образ Хлєстакова та його динаміка.

 

 

 

42

Засоби комічного у творі. Специфіка художнього конфлікту й жанру п’єси.

 

 

 

43

«Шинель». Цикл петербурзьких повістей: основні теми та проблеми. Побутовий, психологічний і філософський плани повісті «Шинель». Особливості сюжету й композиції. (ТЛ) Поглиблення понять про повість (соціально-психологічна, соціально-побутова, філософська)

 

 

 

44

Образ Башмачкіна та засоби його створення. Образ столиці (як чужого й ворожого для людини простору).

 

 

 

45

Трактування фіналу, значення елементів фантастики в реалістичному творі. Тема «маленької людини».

 

 

 

46

ПЧ №3. Бальзак О. «Батько Горіо» або Гоголь М. В. «Ніс», «Портрет» (1 за вибором)

 

 

 

47

Контрольна робота №4. Різнорівневі завдання з теми «Реалізм».

 

 

 

НОВІ ТЕНДЕНЦІЇ У ДРАМАТУРГІЇ

КІНЦЯ XIXПОЧАТКУ XX ст. (7 год.)

48

«Стара» і «нова драма». Зміни в драматургії кінця XIX – початку XX ст.

(ТЛ) «Нова драма».

 

 

 

49

 Генрік Ібсен (18281906). Роль Г. Ібсена в розвитку світової драматургії, його новаторство. (ТЛ) Ібсенізм.

 

 

 

50

«Ляльковий дім» як соціально-психологічна драма. Особливості драматичного конфлікту та розвиток сценічної дії (зовнішньої і внутрішньої). Композиція п’єси.

 

 

 

51

Образна система. Підтекст. Символіка. Відкритість фіналу.

 

 

 

52

Бернард Шоу (18561950). Особливості світогляду Б. Шоу. Специфіка втілення античного міфу в п’єсі «Пігмаліон».

 

 

 

53

Динаміка образу Елайзи Дулітл.

 

 

 

54

Ідеї «одухотворення» людини й життя засобами мистецтва, збереження національної культури, розвитку мови.

 

 

 

55

РМ (усно) №4. Складання анкети головного героя за вивченими творами Г.Ібсена, Б.Шоу.

 

 

 

56

Контрольна робота №5. Різнорівневі завдання з теми «Нові тенденції у драматургії кінця XIX–початку XX ст.».

 

 

 

ЛІТЕРАТУРА XXXXI ст.

ЖИТТЯ, ІСТОРІЯ, КУЛЬТУРА (7 год.)

57

Михайло Опанасович Булгаков. (18911940). «Собаче серце». Українські сторінки життя і творчості М. О. Булгакова. М. О. Булгаков і влада, трагедія митця. (ТЛ) Класична і масова література. Рецензія. Поглиблення поняття про «художність».

 

 

 

58

«Собаче серце» як метафора соціальних експериментів революційної доби.

 

 

 

59

Конфлікт натовпу, масової свідомості та інтелекту, культури.

 

 

 

60

 Персонажі – «двійники» (Шаріков – Швондер).

 

 

 

61

Ерік Вольф Сігел (19372010). «Історія одного кохання».

 

 

 

62

Розповідь про зворушливе і трагічне кохання студента, сина мільйонера, до дочки бідного італійського емігранта.

 

 

 

63

Проблеми життя і смерті, любові й відданості у творі.

 

 

 

64

Рей Дуглас Бредбері (19202012). «451° за Фаренгейтом». Тривога за майбутнє суспільства в романі-антиутопії «451° за Фаренгейтом».

 

 

 

65

Тема знецінення культури. Провідні мотиви твору – книги (читання), пожежі, тотального контролю, інакомислення тощо.

 

 

 

66

Натовп і влада. Важке прозріння особистості в тоталітарному суспільстві.

 

 

 

67

Контрольна робота № 6. Контрольний твір за темою «Література XXXX ст. Життя, історія, культура» .

 

 

 

68

ПЧ №4. Сучасна зарубіжна поезія. Унікальність, самобутність, неповторність Едуарда Асадова і його поезії.

 

 

 

ПІДСУМКИ (2 год.)

69

Літературна вікторина за вивченим матеріалом в 9-ом класі.

 

 

 

70

Узагальнення та систематизація навчального матеріалу.

 

 

 

 

doc
Додано
4 січня 2019
Переглядів
2538
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку