Календарное планирование по зарубежной литературе в 8 классе. Рекомендовано для школ с украинским языком обучения. Составлено по новой программе. Весь программный материал распределён по темам. Включает в себя уроки внеклассного чтения. Указаны виды работ по развитию речи.
Календарно-тематичне планування
із зарубіжної літератури в 8 класі
I семестр
Тема № 1.Вступ. Священні книги людства як пам'ятки
культури i джерело лiтератури (10+1РМ)
№ з/п |
Зміст програми |
Домашнє завдання |
Дата |
1. |
Література і культура. Роди літератури (епос, лірика, драма), їхні характерні ознаки. (ТЛ) Рід літератури, епос, лірика, драма. Початкові поняття про літературний напрям, літературну течію. (ЕК) Порівняння ознак епосу, лірики, драми |
Роди літератури, їхні характерні ознаки |
|
2. |
Літературний процес. Основні літературні епохи, напрями, течії, специфіка їхнього розвитку в різних країнах. (ЛК) Своєрідність культури різних країн, народів, національностей. (УС) Взаємозв’язки української і зарубіжних літератур |
Основні літературні епохи, напрями, течії |
|
3. |
Загальнокультурне значення священних книг народів світу, найвідоміші з них. Священні книги як вихідна основа світових релігій, етичних уявлень, мистецтва різних народів. ((ЛК) Утілення сюжетів і образів священних книг людства у мистецтві (література, живопис, музика, скульптура, архітектура, кіно та ін.). |
Загальнокультурне значення священних книг народів світу |
|
4. |
Веди (огляд). Веди як пам’ятка індоєвропейської словесності II-I тис. до н.е. Образи ведійської міфології (боги, напівбоги, герої, ворожі сили, символи та ін.). Космогонічні міфи Вед. (ТЛ) Поглиблення понять про міф, міфологічний образ. |
Веди як пам’ятка індоєвропейської словесності |
|
5. |
Біблія як основа двох релігій – юдейської і християнської. Зв'язок Біблії з історією і міфологією. Структура Біблії, її складники |
Структура Біблії, її складники |
|
6. |
Біблія. Старий Заповіт (Створення світу. Каїн і Авель. 10 заповідей). Ключові ідеї та образи Старого Заповіту. Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів. |
Переказ біблійних сюжетів (за вибором) |
|
7. |
Біблія. Старий Заповіт ( 10 заповідей). Ключові ідеї та образи Старого Заповіту. Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів |
Переказ біблійних сюжетів (за вибором) |
|
8. |
Новий Заповіт (Євангеліє – 2-3 розділи за вибором учителя). Ключові ідеї та образи Нового Заповіту. Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів. РМ №1.Переказ «Острозька бiблiя» |
Переказ біблійних притч(за вибором) |
|
№ з/п |
Зміст програми |
Домашнє завдання |
Дата |
9. |
Коран (огляд). Коран – головна книга ісламу. Побудова Корану, охоплення в ньому різних сфер людського життя. (УС) Звернення українських письменників до образів, сюжетів, мотивів Біблії, Корану. Визначні пам’ятки християнства та ісламу в Україні й за кордоном. (ЕК) Схожість і відмінність між Біблією і Кораном як пам’ятками культури |
Побудова Корану |
|
10. |
Контрольна робота № 5 за темою «Вступ. Священні книги людства як пам`ятки культури і джерело літератури» (тестові завдання) |
|
|
Тема №2 «Античнiсть» (6+2РМ+1ПЧ)
№ з/п |
Зміст програми |
Домашнє завдання |
Дата |
11. |
Поняття про античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури. Специфіка розвитку літератури в Давній Греції і в Давньому Римі. Концепція людини і світу в античній літературі (ідея гармонії тілесного і духовного, любов до життя в усіх його проявах, відкриття світу, героїчне служіння, катарсис, поєднання реального і міфологічного та ін.). (ЛК) Вічні образи античності в мистецтві (живопис, скульптура, музика, кіно та ін.). Античні образи й мотиви у творчості письменників різних часів і народів. |
Специфіка розвитку літератури в Давній Греції і в Давньому Римі |
|
12. |
Давньогрецька міфологія. Основні цикли давньогрецьких міфів. Міфологічна основа героїчного епосу. (ТЛ). Героїчний епос. |
Переказ міфів фіванського циклу |
|
13. |
Міфи троянського циклу. Троя. Облога Трої. Смерть Ахілла. Троянський кінь Відображення історичних подій у міфах троянського циклу. Ключові образи циклу, їхній гуманістичний зміст. Міфологічні символи (яблуко розбрату, троянський кінь та ін.). |
Переказ міфів троянського циклу |
|
14. |
Гомер. «Іліада» (огляд). «Двобій Ахілла і Гектора» (пісня 22, вірші140-410), «Пріам у Ахілла» (пісня 24, вірші 470-670). Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур. Міфологічна основа гомерівського епосу. (ТЛ) Героїчний епос, |
Підібрати мат-л до характеристика Ахілла і Гектора |
|
15. |
Образи Ахілла і Гектора. Гуманістичний зміст «Іліади». Катарсис. РМ №2. Порiвняльна характеристика Ахілла і Гектора |
Усне висловлюван-ня « Міфологічна основа гомерів. епосу» |
|
№ з/п |
Зміст програми |
Домашнє завдання |
Дата |
16. |
Позакласне читання. Гомер «Одiссея». Звеличення людського розуму, винахiдливостi та допитливостi |
Читати сонети В.Шекспіра |
|
17. |
РМ №3.Контрольний твiр за поемою «Іліада». |
Повторити роди і жанри античної літератури |
|
18. |
Контрольна робота № 2 за темою «Античнiсть» (тестові завдання) |
|
|
Тема №3 «Античнiсть» (продовження) (7)
№ з/п |
Зміст програми |
Домашнє завдання |
Дата |
19. |
Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції. Тіртей (VII ст. до н.е.). «Добре вмирати тому…». Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція. Сапфо (VII-VI ст. до н.е.). «До Афродіти» («Барвношатна владарко, Афродіто…). Звернення у вірші до Афродіти – богині кохання. Образ ліричної героїні , глибина її почуттів і переживань. (ТЛ).Елегія, ода, віршовий розмір (гекзаметр, пентаметр) |
Вивчити напам`ять вірш з давньогрецької літератури |
|
20. |
Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві. Основні жанри давньогрецької драми – трагедія і комедія. (ТЛ). Трагедія |
Опрацювати стат. підручника «Давньогрецький театр» |
|
21. |
Есхіл (бл. 525-бл. 456 рр. до н.е.). «Прометей закутий». Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру. Втілення міфу про Прометея у трагедії «Прометей закутий». Основний конфлікт трагедії. «Дари» Прометея людству. Ідеї служіння, самопожертви, свободи. |
Прочитати уривки з «Енеїди» Вергілія |
|
22. |
«Золота доба» давньоримської літератури. Публій Вергілій Марон (70-19 рр. до н.е.). «Енеїда» (огляд). Зв’язок твору з гомерівським епосом, міфологією. Ідея громадського служіння, утвердження величі держави. Образ Енея та його значення в композиції твору. |
Життя і творчість Вергілія |
|
23. |
Квінт Горацій Флакк (65-8 рр. до н.е.). «До Мельпомени» («Мій пам’ятник стоїть…»). Тема мистецтва і призначення митця у творі. Пам’ятник як символ вічності поезії. Розуміння автором значення свого доробку. |
Виразне читання вірша Горація «До Мельпомени» |
|
№ з/п |
Зміст програми |
Домашнє завдання |
Дата |
24. |
Публій Овідій Назон (43р. до н.е. – бл. 18 р.н.е.). «Сумні елегії» («Життя поета» (IV, 10)). Життя і творчість поета. Міфологічний і філософський зміст поеми «Метаморфози» (огляд). Конфлікт митця з владою, трагедія вигнання і сум за батьківщиною у «Сумних елегіях». Образ відторгненого поета. Любов до вітчизни як провідна ідея твору . Вплив античності на розвиток світової літератури й культури. |
Життя і творчість Овідія |
|
25. |
Контрольна робота № 3 за темою «Античнiсть» (тестові завдання) |
|
|
Тема №4. Середньовіччя (9+1ВЧ)
№ з/п |
Зміст програми |
Домашнє завдання |
Дата |
26. |
Середньовіччя як доба, її хронологічні межі й специфічні ознаки в історії європейських і східних літератур. Вплив релігії, філософії на літературу і культуру в добу Середньовіччя. Основні жанри середньовічної літератури на Заході й Сході. ЛК) Культурні центри Середньовіччя на Сході і Заході. Ключові поняття китайської міфології, філософії (конфуціанство, даосизм), які знайшли відбиток у літературі. Християнство. Іслам. (УС) Українські перекладачі середньовічних творів. |
Опрацювати стат. підручника «Основні жанри середньовічної літератури на Заході й Сході» |
|
27. |
Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан. Лі Бо (701-762). «Печаль на яшмовому ганку», «Призахідне сонце навіює думки про гори», «Сосна біля південної галереї». Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд. Своєрідність пейзажів Лі Бо, втілення в них краси природи і духовного життя. |
Життя і творчість Лі Бо |
|
28. |
Ду Фу (712-770). «Пісня про хліб і шовк», «Весняний краєвид», «Подорожуючи, вночі описую почуття» (1-2 за вибором учителя). Зв'язок поезії Ду Фу з історичною реальністю. Вплив конфуціанства на його світогляд. Національні образи, символи в ліриці митця. Образ ліричного героя, його сприйняття життя і природи, почуття, мрії, ідеали, дума про батьківщину.
|
Життя і творчість Ду Фу |
|
29. |
Золота доба персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники. Омар Хайям (бл. 1048-після 1122). Рубаї. Лаконізм і місткість жанру рубаї |
Особлив.і персько-таджицької лірики;вивчити 2 рубаї напам`ять |
|
№ з/п |
Зміст програми |
Домашнє завдання |
Дата |
30. |
Омар Хайям Рубаї. Основні теми і мотиви творчості Омара Хайяма. Виразне читання рубаї Омара Хайяма |
Прочитати «Пісня про Роланда» |
|
31. |
Література середньовічної Європи: основні тенденції і жанрово-тематичне розмаїття. «Пісня про Роланда» (X ст.) (2-3 розділи за вибором учителя). Історична основа твору і поетичне переосмислення в ньому реальних подій. Патріотичні ідеї в «Пісні про Роланда» (ТЛ) Поглиблення понять про героїчний епос (середньовічний). |
Опрацювати стат. підручника «Історична основа твору і поетичне переосмислення реальних подій » |
|
32. |
Образна система (Роланд, Ганелон, Карл та ін.). Елементи фольклору. Особливості поетичної мови твору. |
Образи Роланда, Ганелона, Карла |
|
33. |
Аліг’єрі Данте (1265-1321). Сонет 11 («В своїх очах вона несе кохання…»). Данте як ключова постать італійського Середньовіччя і переходу до Відродження. Загальна характеристика його творчості. Утілення в сонеті 11 Данте краси високого почуття кохання. (ТЛ) Рубаї, сонет |
Життя і творчість Данте |
|
34. |
Контрольна робота №3 за темою «Середньовіччя» (тестові завдання) |
|
|
ІІ семестр
Тема № 5 Відродження. Творчість Ф.Петрарки . В.Шекспіра, Сервантеса. (12+2РМ+1ПЧ) (Тема № 5. Возрождение. Творчество Ф.Петрарки.
В. Шекспира, Сервантеса (12+2РР+1ВЧ)
№ з/п |
Зміст програми |
Домашнє завдання |
Дата |
35. |
Епоха Відродження(Ренесансу) в Європі. Гуманізм. Культ античності. Характерні риси ренесансної культури ї літератури. |
Характерні риси ренесансної культури ї літератури |
|
36. |
Франческо Петрарка . Сонети № 61, 132. Історія кохання в сонетах Ф. Петрарки. Структура сонетів Ф. Петрарки. Образ ліричного героя і героїні. Втілення гуманістичних ідеалів у поезії митця. |
Вивчити сонет №61 напам`ять |
|
37. |
Вільям Шекспір (1564-1616). Сонети № 66, 116, 130. Виняткова роль В. Шекспіра в розвитку англійської національної літератури і світового мистецтва. Основні теми сонетів В. Шекспіра – кохання до Смаглявої леді, дружба. Відображення внутрішнього світу ренесансної людини (через описи природи, змалювання сили почут-тів та ін.). Художні особливості сонетів В. Шекспіра. |
Вивчити сонет №66 напам`ять |
|
№ з/п |
Зміст програми |
Домашнє завдання |
Дата |
38. |
Позакласне читання. В.Шекспір «Вінець сонетів». |
Читати комедію Мольєра «Скнара» |
|
39. |
Трагедія «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра. Історія створення. Конфлікт справжнього почуття і забобонів. |
Читати трагедію «Ромео і Джу-льєтта» В.Шекспіра |
|
40. |
Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість (зміни в характерах головних героїв, їхня еволюція). |
Усна творча робота «Кохання Ромео та Джульєтти» |
|
41. |
«Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра. Проблема життя і смерті. Трактування фіналу. |
Усний вислів «Значення кохання для людини» |
|
42. |
Гуманістична цінність трагедії В. Шекспіра, її популярність серед різних поколінь |
Вислів «Популярність трагедії» |
|
43. |
РМ № 4. Контрольний письмовий твір за творчістю В.Шекспіра. ( «Вічні» проблеми в творчості В.Шекспіра. Конфлікт живого почуття і суспільства. Трагедія і урочистість кохання головних героїв. «Світлий трагізм» фіналу трагедії В.Шекспіра |
Читати I частину роману Сервантеса «Дон Кіхот» |
|
44. |
Сервантес «Дон Кіхот» I частина (огляд, 2-3 розділи). Історія створення роману, його зв’язок із лицарськими романами, пародійний характер. Особливості сюжету і композиції твору. |
Життя і творчість Сервантеса |
|
45. |
Сервантес «Дон Кіхот». Конфлікт високих прагнень Дон Кіхота і буденної дійсності, неможливості реалізації ідеалів героя. |
Поміркувати , чи потрібні сьогодні Дон Кіхоти». |
|
46. |
Дон Кіхот і Санчо Панса – парні образи, у яких утілено високу мрію і прагматизм. «Донкіхотство» . РМ№ 5. Усний диспут на тему: «Чи потрібні сьогодні Дон Кіхоти?». |
Переказ епізодів(за вибором) |
|
47. |
Синтез різних жанрових ознак у романі (героїчного епосу, лицарського, авантюрно-пригодницького, філософського роману, пародії). Широта філософського змісту твору, можливість його різних тлумачень. Популярність вічних образів до сьогодні. |
Повторити риси ренесансної культури ї літератури |
|
48. |
Контрольна робота № 7 за темою «Відродження. В. Шекспір ««Ромео і Джульєтта», Сервантес «Дон Кіхот» (тестові завдання).(Контрольная работа №7 по теме «В. Шекспир ««Ромео и Джульетта», Сервантес «Дон Кіхот» (тестове задания) |
|
|
Тема № 6. Бароко і класицизм (8 +1РМ+1ВЧ)
( Тема № 6. Барокко и классицизм (8 +1РР+1ВЧ)
№ з/п |
Зміст програми |
Домашнє завдання |
Дата |
49. |
Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві. Формування нового бачення світу і людини в епоху бароко. Видатні представники європейського бароко та їхні здобутки. |
Опрацювати стат. підруч. «Бароко в Україні» |
|
50. |
Луїс де Гонгора-і-Арготе . «Галерник». Втілення у вірші провідних тем барокової літератури: людина і Доля, блукання людини у Всесвіті, залежність від вищих сил, драматизм духовного життя. Символіка твору. Образ ліричного героя. ТЛ) Поглиблення понять про вірш (філософський). |
Поняття про вірш філософський |
|
51. |
Історичні умови, філософське та естетичні підґрунтя класицизму. Характерні ознаки класицизму як художнього напряму.
|
Характерні ознаки класицизму як художнього напряму |
|
52. |
Мольєр – майстер класицистичної комедії. Художнє новаторство Мольєра у драматургії, вплив його відкриттів на світове театральне мистецтво. Історія створення комедії «Міщанин-шляхтич» |
Життя і творчість Мольєра |
|
53. |
«Міщанин-шляхтич». Тематика і проблематика твору, його загальнолюдське значення. |
Вислів «Чому вчить комедія?» |
|
54. |
Основні образи комедії (пан Журден, пані Журден, граф Дорант, графиня Дорімена, Клеонт та ін.). РМ №6. Твір-мініатюра за темою «Виховний потенціал комедії Мольєра» |
Повторити засоби комічного |
|
55. |
Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм). Елементи народного театру. (ТЛ) Комедія, сатира, сарказм. Поглиблення понять про гумор, іронію. Виразне читання сцен комедії Мольєра «Міщанин - шляхтич» |
Повторити ознаки бароко як доби і художнього напряму |
|
56. |
Позакласне читання Мольєр «Скнара». Проблематика твору, його загальнолюдське значення. |
Читати роман Даніеля Дефо «Пригоди Робінзона Крузо» . |
|
57. |
Контрольна робота №5 за темою «Бароко і класицизм» (тестові завдання).(Контрольная работа № 5 по теме «Барокко и классицизм» (тестовые задания). |
|
|
Тема № 7 «Сучасна література. У пошуках себе і високого полету»(7)
Тема №7.«Современная литер. В поисках себя и высокого полёта(7)
№ з/п |
Зміст програми |
Домашнє завдання |
Дата |
58. |
Антуан де Сент-Екзюпері «Маленький принц». Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц». |
Життя і творчість Екзюпері |
|
59. |
Антуан де Сент-Екзюпері «Маленький принц». Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц»..
|
Дружба льотчика і Маленького принса |
|
60. |
Антуан де Сент-Екзюпері «Маленький принц». Філософський зміст твору. Художні образи.
|
Усна творча робота «Зорко одне лише серце» |
|
61. |
Антуан де Сент-Екзюпері «Маленький принц». Філософський зміст твору. Художні образи.
|
Усна творча робота «Ти назавжди відповідаєш за тих, кого приручив» |
|
62. |
Річард Бах «Чайка Джонатан Лівінгстон». Сюжет твору Р. Баха як філософська метафора людського буття. Алегоричні образи повісті. ТЛ. Поглиблення понять про метафору, алегорію, притчу |
Переказ твору Річарда Баха «Чайка Джонатан Лівінгстон». |
|
63. |
Річард Бах «Чайка Джонатан Лівінгстон». Втілення прагнення до високої мети в образі чайки Джонатана. Художній конфлікт і можливість його подолання. Ознаки притчі у творі |
Повторити поняття про метафору, алегорію, притчу |
|
64. |
Контрольна робота № 7 за темою «Сучасна література. У пошуках себе і високого полету» (тестові завдання). |
Повторити ознаки бароко |
|
65. |
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу.
|
Повторити ознаки класицизму |
|
66. |
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу.
|
|
|