Календарно-тематичне планування навчального матеріалу
з предмету «Біологія»
на І семестр 2022-2023 н.р.
Модифікаційна освітня програма з урахуванням інтелектуальних, навчальних, фізичних, соціальних та функціональних(мовленнєвих, моторних) труднощів розроблена на основі типової навчальної програми з біології для загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністра освіти і науки України від 07.06.2017 №804
Підручник: Біологія: підруч.для 6 кл.загальноосвіт.навч.закл./І.Ю.Костіков та ін. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2014. – 256с.:іл.
Структура 2022-2023 н.р.
Семестри |
Загальна кількість навчальних годин |
Кількість годин на тиждень |
Кількість тем |
І |
32 |
2 |
3 |
ІІ |
38 |
2 |
2 |
І семестр:
№ |
Назва теми |
К-сть годин |
|
Вступ |
4 |
1 |
Клітина |
9 |
2 |
Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності |
10 |
3 |
Рослини |
9 (з 21) |
Календарно-тематичне планування з біології 6 класу на 2022-2023 навчальний рік
(70 год – 2 год на тиждень)
№ з\п |
Дата за пл. |
Дата факт. |
Теми розділів та уроків |
Очікувані результати
|
|
І семестр Вступ (4 год.) |
|||||
1 |
|
|
Біологія – наука про життя. Основні властивості живого. |
розрізняє: об’єкти живої природи; Термінами: - біологія, спостереження, експеримент називає: - основні властивості живого - основних груп організмів (бактерії, рослини, тварини, гриби); - методів біологічних досліджень організмів (спостереження, опис, порівняння, експеримент) |
|
2 |
|
|
Різноманітність життя (на прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій). Поняття про віруси. |
||
3 |
|
|
Науки, що вивчають життя. |
||
4 |
|
|
Методи біологічних досліджень організмів. |
||
Тема 1. Клітина (9 год.) |
|||||
5 |
|
|
Клітина – одиниця живого. Історія вивчення клітини. |
розпізнає: - на малюнках, фотографіях рослинну і тваринну клітини Знає правила - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням Терміни: - клітина, клітинна мембрана, клітинна стінка, цитоплазма, ядро, пластиди, мітохондрії, вакуоля; наводить приклади: - складових частин клітини (клітинна мембрана, клітинна стінка, цитоплазма, ядро, органели: пластиди, мітохондрії, вакуоля); Порівнює за підказками: рослинну і тваринну клітину |
|
6 |
|
|
Збільшувальні прилади. |
||
7 |
|
|
Практична робота 1. Будова світлового мікроскопа та робота з ним. |
||
8 |
|
|
Загальний план будови клітини. |
||
9 |
|
|
Будова рослинної клітини. Лабораторне дослідження: будова клітини (листка елодеї, плоду горобини, кавуна, помідора тощо). |
||
10 |
|
|
Практична робота 2. Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа. |
||
11 |
|
|
Будова тваринної клітини. |
||
12 |
|
|
Основні властивості клітини (ріст, поділ, обмін з навколишнім середовищем). |
||
13 |
|
|
Узагальнення і систематизація знань, умінь та навичок з тем: «Вступ», «Клітина». |
||
|
|
|
Тематична |
||
Тема 2. Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності (10 год.) |
|||||
14 |
|
|
Бактерії – найменші одноклітинні організми. Середовища існування, процеси життєдіяльності, особливості будови. |
розпізнає (на моделях і фотографіях): - одноклітинні організми (із числа вивчених); описує: - процеси життєдіяльності одноклітинних організмів;
порівнює за вказаними ознаками, допоміжними картками: застосовує знання: - для профілактики інфекційних та паразитарних захворювань; - про процеси життєдіяльності одноклітинних у побуті; дотримується правил: - роботи з мікроскопом Терміни: - бактерії, одноклітинні організми, колоніальні організми, багатоклітинні організми; знає: - особливості будови одноклітинних; розуміє: - процеси життєдіяльності (живлення, дихання, подразливість, розмноження, рух) |
|
15 |
|
|
Різноманітність бактерій, їх значення в житті людини. Шкідливі бактерії. |
||
16 |
|
|
Різноманітність бактерій, їх значення в житті людини. Корисні бактерії. Представлення результатів міні-проектів: «Чому скисає молоко?», «Корисний йогурт». |
||
17 |
|
|
Різноманітність бактерій, їх роль у природі |
||
18 |
|
|
Одноклітинні організми. Хламідомонада, діатомові водорості, (середовища існування, процеси життєдіяльності, особливості будови, роль у природі та житті людини). |
||
19 |
|
|
Евглена зелена, амеба (середовища існування, процеси життєдіяльності, особливості будови, роль у природі та житті людини). |
||
20 |
|
|
Інфузорія (середовище існування, процеси життєдіяльності, особливості будови, роль у природі та житті людини). Лабораторне дослідження: спостереження інфузорій. |
||
21 |
|
|
Паразитичні одноклітинні організми. |
||
22 |
|
|
Колоніальні організми, перехід до багатоклітинності (губки, ульва). Представлення результатів міні-проекту «Живі фільтри».
|
||
23 |
|
|
Контрольна робота № 1 з теми «Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності». |
||
Тематична |
|||||
Тема 3. Рослини (21 год.) |
|||||
24 |
|
|
Рослина живий організм. Фотосинтез як характерна особливість рослин. |
Описує за планом: ріст і розвиток рослинного організму (розвиток рослини з насінини) Розпізнає за малюнком: цибулину, кореневище, бульбу картоплі як видозмінені підземні пагони; порівнює за вказаними ознаками: статеве й нестатеве розмноження; установлює: біологічне значення видозмін вегетативних органів (на прикладах); біологічне значення суцвіть, плодів; аналізує: значення фотосинтезу, живлення, дихання, випаровування води в житті рослин; знає, як: розмножувати рослини; пророщувати насінини; дотримується правил: роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; застосовує знання: для догляду за рослинами називає: умови та речовини, необхідні для життєдіяльності рослин; умови, за яких відбувається фотосинтез; форми розмноження рослин (статеве, нестатеве); характеризує: будову кореня, стебла, листка у зв’язку з функціями; |
|
25 |
|
|
Живлення (мінеральне, повітряне) рослин. |
||
26 |
|
|
Дихання рослин. Рухи рослин. |
||
27 |
|
|
Будова рослини. Тканини рослин. |
||
28 |
|
|
Будова рослини. Органи рослин. Дослідницький практикум: дослідження процесу росту вегетативних органів. |
||
29 |
|
|
Корінь:будова,основні функції. Лабораторне дослідження будови кореня. |
||
30 |
|
|
Кореневі системи. Видозміни кореня. |
||
31 |
|
|
Пагін: будова, основні функції. Лабораторні дослідження: будови пагона; будови бруньки.Дослідницький практикум: спостереження за розвитком пагона з бруньки. |
||
32 |
|
|
Стебло – осьова частина пагона. Будова і функції стебла. Дослідницький практикум: транспорт речовин по рослині. |
||
|
|
|
Тематична |
||
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з біології
Під час оцінювання навчальних досягнень учнів слід ураховувати:
• якість знань: повноту, глибину, гнучкість, системність, міцність;
• сформованість предметних умінь і навичок;
• рівень володіння "розумовими операціями: аналіз, синтез, класифікація, узагальнення, уміння робити висновки;
• досвід творчої діяльності — уміння виявляти проблеми та розв'язувати їх;
• самостійність суджень.
Якість знань характеризується:
• повнотою знань — кількістю знань, визначених навчальною програмою;
• глибиною знань — усвідомленням існуючих зв'язків між групами знань;
• гнучкістю знань — умінням учнів застосовувати одержані знання у стандартних і нестандартних ситуаціях;
• системністю знань — усвідомленням структури знань, їх послідовності як ба-
зових для інших;
• міцністю знань — тривалістю збереження їх у пам'яті, відтворенням у необхідних ситуаціях;
• навичками дії — доведеними до автоматизму в результаті виконання вправ, завдань;
• ціннісним ставленням та особистим досвідом учнів, їх переживаннями, які виявляються у ставленні до людей, явищ природи.
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
I.Початковий |
1 |
Учень (учениця) розрізняє об'єкти вивчення |
2 |
Учень (учениця) відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про об'єкт вивчення |
|
3 |
Учень (учениця) відтворює частину навчального матеріалу; з допомогою вчителя виконує елементарні завдання |
|
II. Середній |
4 |
Учень (учениця) з допомогою вчителя відтворює основний навчальний матеріал, може повторити за зразком певну операцію, дію |
5 |
Учень (учениця) відтворює основний навчальний матеріал, здатний з помилками й неточностями дати визначення понять, сформулювати правило |
|
6 |
Учень (учениця) виявляє знання й розуміння основних положень навчального матеріалу. Відповідь його(її) правильна, але недостатньо осмислена. Вміє застосовувати знання при виконанні завдань за зразком |
|
III. Достатній |
7 |
Учень (учениця) правильно відтворює навчальний матеріал, знає основоположні теорії і факти, вміє наводити окремі власні приклади на підтвердження певних думок, частково контролює власні навчальні дії |
8 |
Знання учня (учениці) є достатніми, він (вона) застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролює власну діяльність. Відповідь його (її) логічна, хоч і має неточності |
|
9 |
Учень (учениця) добре володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, уміє аналізувати й систематизувати інформацію, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією |
|
IV. Високий |
10 |
Учень (учениця) має повні, глибокі знання, здатний (а) використовувати їх у практичній діяльності, робити висновки, узагальнення |
11 |
Учень (учениця) має гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовує їх у різних ситуаціях, уміє знаходити інформацію та аналізувати її, ставити і розв'язувати проблеми |
|
12 |
Учень (учениця) має системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях. Уміє самостійно аналізувати, оцінювати, узагальнювати опанований матеріал, самостійно користуватися джерелами інформації, приймати рішення |
Оцінювання лабораторних і практичних робіт з біології
При оцінюванні лабораторних і практичних робіт враховується:
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учня (учениці) |
Початковий |
1 |
Учень (учениця) знає правила техніки безпеки і з допомогою вчителя, використовуючи робочий зошит чи підручник, розпізнає й називає біологічні терміни. |
2 |
Учень (учениця) дотримується правил техніки безпеки і з допомогою вчителя фрагментарно виконує лабораторну чи практичну роботу без оформлення. Намагається дати характеристику біологічного об'єкта чи явища на елементарному рівні. |
|
3 |
Учень (учениця) за інструкцією з допомогою вчителя фрагментарно виконує практичну роботу без належного оформлення. Допускає значні неточності в спостереженнях, підписах малюнків, заповненні таблиць під час вивчення біологічних об'єктів і явищ. |
|
Середній |
4 |
Учень (учениця) за інструкцією з допомогою вчителя виконує лабораторну чи практичну роботу з неповним оформленням. Виявляє елементи допитливості та спостережливості, розпізнає більшість об'єктів, які вивчаються, і відтворює матеріал на елементарному рівні. |
5 |
Учень (учениця) за інструкцією учень з допомогою вчителя виконує практичну чи лабораторну роботу, частково оформлює їх. Логічно відтворює значну частину матеріалу, елементарно підписує малюнки й заповнює таблиці, схеми. |
|
6 |
Учень/учениця учень за інструкцією з допомогою вчителя виконує роботу, оформляє її без висновків. Робить елементарні порівняння, виявляє основні риси, особливості живих об'єктів, явищ, розв'язує прості типові задачі. |
|
Достатній |
7 |
Учень/учениця за інструкцією виконує роботу, звертаючись за консультацією до вчителя, робить неповні висновки з допомогою вчителя. Починає усвідомлювати мету роботи, встановлює й описує причинно-наслідкові зв'язки. Оперує основними поняттями й термінами. Розв'язує прості типові задачі. |
8 |
Учень/учениця за інструкцією виконує роботу, звертаючись за консультацією до вчителя, оформляє її, робить неповні висновки. Правильно, за планом, проводить спостереження, відображаючи особливості живого об'єкта, процесів, що в ньому відбуваються. Робить висновки, узагальнення, вільно аргументуючи будову та функції, пристосування живих об'єктів та їх складових частин; розв'язує типові задачі. |
|
9 |
Учень/учениця за інструкцією самостійно старанно виконує роботу, оформлює її, робить нечітко сформульовані висновки, самостійно правильно аргументує особливості біологічних об'єктів і явищ, вирішує стандартні ситуації, аналізує хід спостережень, бачить правильні наслідкові зв'язки між будовою та функціями живих об'єктів; самостійно розв'язує типові задачі. |
|
Високий |
10 |
Учень/учениця за інструкцією виконує роботу, оформлює її, робить чітко сформульовані висновки й узагальнення. Вільно застосовує більшість біологічних понять, здійснює класифікацію біологічних об'єктів, явищ. Проявляє повні, глибокі знання, використовує їх у практичній діяльності; розв'язує задачі в межах програми. |
11 |
Учень/учениця учень за інструкцією ретельно виконує роботу, оформлює її, робить логічно побудовані висновки й узагальнення. Чітко розуміє суть біологічних процесів. Вільно аналізує будову й функції живого у зв'язку з впливом зовнішнього середовища. Визначає причинно-наслідкові зв'язки, володіє прийомами роботи з додатковимиджерелами інформації. |
|
12 |
Учень/учениця ретельно свідомо виконує, роботу, оформлює її; аналізує, робить самостійно обгрунтовані висновки. Усвідомлено обирає форми, методи, засоби, прийоми досягнення поставленої навчальної мети. Використовує додаткові джерела інформації для розв'язання поставлених питань. Уміє виокремити проблему й визначити шляхи її розв'язання. Вільно розв'язує задачі різного рівня складності. |
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ КОНТРОЛЬНИХ РОБІТ З БІОЛОГІЇ
Для контрольної перевірки знань необхідно використовувати завдання різної форми і різних рівнів складності. Завдання для контрольної роботи мають опиратися не тільки на базові знання учнів, а й на вміння їх застосовувати. Тому необхідно включати завдання, що вимагають від учнів описувати і характеризувати, порівнювати й класифікувати, використовувати діаграми, таблиці та графіки, надавати або вибирати пояснення, формулювати пояснення причинно-наслідкових зв’язків, розв'язувати проблемні завдання, висловлювати свою думку та позицію. До контрольної роботи мають включатися завдання як у тестовій формі так і відкритих з короткою та розгорнутою відповіддю.
Оцінювання контрольних робіт
Рівні навчальних досягнень |
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
Початковий |
Не всі завдання контрольної роботи опрацьовані; відповіді неправильні або дуже поверхові; відповіді на творчі завдання відсутні або мають велику кількість помилок. |
Середній |
Всі завдання контрольної роботи опрацьовані; відповіді на встановлення відповідностей, послідовностей містять значну кількість помилок; відповіді на творчі завдання відсутні або містять значну кількість неточностей. |
Достатній |
Всі завдання контрольної роботи опрацьовані; відповіді на встановлення відповідностей, послідовностей наведені в цілому правильні, відповіді на творчі завдання можуть допускати несуттєві помилки. |
Високий |
Всі завдання контрольної роботи опрацьовані глибоко й ґрунтовно; містять змістовні відповіді на творчі теоретичні питання. |