Мистецтво: образотворче мистецтво
Мета навчання мистецтва у школі - всебічний художньо-естетичний розвиток особистості дитини, освоєння нею культурних цінностей у процесі пізнання мистецтва; плекання пошани до вітчизняної та зарубіжної мистецької спадщини; формування ключових, мистецьких предметних та міжпредметних компетентностей, необхідних для художньо-творчого самовираження в особистому та суспільному житті.
Завдання:
Освітні технології: технології інтегративного навчання, здоров’язбережувальні технології, творчі завдання, дидактичні ігри; експериментування з матеріалами і технологіями, ІКТ-технології.
Образотворче мистецтво
1година на тиждень
Календарно-тематичне планування складено згідно Типової освітньої програми під керівництвом Савченко О.Я. 3-4 клас, затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 12.08.2022 року № 743-22
Підручник: Мистецтво: підр. для 4 кл./Людмила Масол, Олена Гайдамака, Оксана Колотило - Київ: Генеза,2021
дотримується правил техніки безпеки; добирає інструменти, художні матеріали відповідно до виду мистецтва (образотворче, декоративно-прикладне, тощо), в якому працює [4 МИО 1.1]; виконує площинні живописні та графічні зображення; об’ємні композиції [4 МИО 1.3]; дотримується правил зображення об’ємних предметів [4 МИО 1.1]; спостерігає залежність впливу освітлення на зміну кольору [4 МИО 1.3]; використовує емоційні можливості кольору: висвітлення та затемнення кольорів [4 МИО 1.1]; розрізняє види штрихування для передавання об’єму зображуваного об’єкту [4 МИО 1.1]; |
Використання правил культури роботи, гігієни і техніки безпеки під час художньо-творчої діяльності. Бачення (при спрямуванні вчителя) недоліків у своїй роботі та виправляння їх. Вільне користування (традиційними та сучасними) графічними, живописними інструментами та матеріалами під час художньо-творчої діяльності в різних художніх техніках |
передає характерні особливості жіночого, чоловічого, дитячого образів, професії через одяг та зовнішні ознаки; особливості будови птахів, тварин і пластичну виразність руху; характер силуетної форми архітектурних споруд [4 МИО 1.3]; створює відкриту чи закриту декоративну композицію (на площині або в об’ємі) [4 МИО 1.2]; |
Ліплення з пластичних матеріалів пластичним і конструктивним способом. Вирізування з паперу, конструювання з природного матеріалу. |
має уявлення про види і характерні особливості народних художніх промислів України [4 МИО |
Використання різних засобів образотворчої виразності для |
Очікувані результати навчання здобувачів освіти |
Зміст навчання |
Художньо-творча діяльність |
2.1]; виділяє композиційний центр головне і другоряднеу сюжетній композиції [4 МИО 1.1]; дотримується цілісності при створенні композиції[4 МИО 1.1]; використовує елементарні закони перспективи передаючи плановість простору у площинних зображеннях, враховуючи основні пропорції зображуваних предметів [4 МИО 1.2]; під час створення композиції використовує усю площину аркуша [4 МИО 1.1]; конструює та створює прості композиції з паперу, художніх, природних та підручних матеріалів, самостійно добирає складові композиції [4 МИО1.2]; міксує техніки та матеріали (гуаш, фломастер, витинання) для втілення власного задуму (зокрема,інсталяція) [4МИО 1.2]; |
створення образів у жанрах: натюрморт, портрет, побутовий жанр, анімалістичний жанр та ілюструванні літературних творів. Зображення багатопланової композиції з 2-х (3-х) об’ємних предметів (натюрморт), просторової композиції (пейзаж), тематичної композиції (побутовий жанр); декоративної композиції в об’ємі (ліплення, чеканка) або на площині (розпис, витинання, керамічна народна іграшка тощо). |
поєднує засоби різних видів мистецтва для втіленняхудожнього задуму [4 МИО 1.2]; |
Створення синтетичного художнього образу. |
експериментує зі знайомими художніми техніками, звуками різних тембрів (вокальними таінструментальними, у тому числі із доцільним застосуванням шумових ефектів), з лініями, кольорами, формами, матеріалами тощо [4МИО 1.2], придумує образи, використовуючи знайомі виразні засоби та способи творення (звуки, слова, пантоміму, рухи, лінії, кольори тощо), якими можевиразити свої почуття та емоції, доцільно комбінує елементи для втілення ідеї в художньому образі [4 МИО 1.1]; |
Елементарне оформлення сценічного простору дляінсценізацій, театралізацій (створення бутафорії, деталей реквізиту. Елементи гриму. Виразність костюма). Експериментування зі звуками (тембрами, регістрами), ритмами, рухами, лініями, кольорами,формами, матеріалами тощо. |
виокремлює і фіксує в доступний спосіб (фото, аудіо, відеозйомка, замальовки тощо) цікаві явища довкілля, використовує (поєднує, комбінує) їх у творчій діяльності [4 МИО 1.3]; організовує середовище навколо себе: пропонує ідеї його оформлення та можливі засоби їх художнього втілення [4 МИО 1.3]; створює елементи композиції / декору для оформлення середовища, в якому живе і навчається; використовує побачене і почуте в художньо- творчій діяльності [4 МИО 1.3]; |
Дослідження довкілля, фіксація і використанняспостережень із власного досвіду для створення художніх образів (повадки тварин; характерні особливості ходи, жестів людей різного віку, інтонація мовлення і пластики людини в різних життєвих ситуаціях тощо). Прикрашання місця, де навчається, живе. |
розпізнає власні емоції від різних видів мистецькоїдіяльності [4 МИО 3.4]; визначає улюблені види мистецької діяльності, займається ним/ ними у вільний час для задоволення; пояснює свій інтерес до певного виду діяльності; обирає їх відповідно до свого настрою, визначає твори мистецтва, звернення до яких поліпшує настрій [4 МИО 3.4]; |
Самопізнання і самовираження в художньо-творчійдіяльності.
Використання видів мистецької діяльності та власних уподобань для задоволення та поліпшенняемоційного стану. |
дотримується загальноприйнятих правил поведінки в закладах культури та мистецтва (театрі, музеї тощо) [4МИО 3.3] |
Виховання культури глядача, слухача. |
Сприймання та інтерпретація мистецтва |
|
емоційно сприймає твори різних видів мистецтва і виявляє враження у вербальний або невербальний спосіб; відтворює емоційні враження мистецтва різними художніми засобами пояснює, що подобається або не подобається у творі [4 МИО 2.1]; |
Сприймання творів різних видів мистецтва. Опанування виразними засобами (елементами) різних видів мистецтва (музичне, образотворче, театр, хореографія, кіно тощо). |
вирізняє і характеризує елементи художньої мови творів образотворчого мистецтва, застосовані для характеристики художнього образу: кольорову гаму твору (тепла, холодна), тональність (світлі й темні кольори), елементи композиції твору (центр, головне і другорядне, симетрію та асиметрію) [4 МИО 2.2]; цілісно охоплює увагою художній твір; зосереджується на характерних деталях; виявляє здатність керувати увагою під час сприймання; відзначає кульмінацію у музичному творі, танці, виставі; [4 МИО 2.1]; |
Сприймання синтетичних образів. |
порівнює музичні та візуальні, сценічні, хореографічні образи, [4 МИО 2.2] зіставляє художні образи та явища довкілля (за допомогою вчителя); [4 МИО 1.3] [4МИО 2.2]; вирізняє елементи художньої мови творів синтетичних видів мистецтва для характеристики цілісного художнього образу: акторську гру, костюми, декорації, грим, реквізит, освітлення, музичне оформлення театрального/екранного твору; [4 МИО 2.2] |
Зіставлення і характеристика виразних засобів різних видів мистецтва (музичне, образотворче, театр, хореографія, кіно тощо). |
вирізняє і порівнює засоби виразності різних видів мистецтва у створенні подібних образів (зокрема, персонажів казок, тварин, героїчних, фантастичних інших характерних образів, явищ природи) [4 МИО 2.2]; розпізнає та характеризує художні матеріали, якими виконана учнівська творча робота (кольорові олівці, фломастери, акварель, гуаш, пластилін тощо); |
Зіставлення художніх образів, подібних за сюжетомта втілених у різних видах мистецтва. |
розрізняє засоби та характеризує музичні твори вокальні та інструментальні (симфонічні), хорові; називає знайомі інструменти оркестру; розрізняє тембри вокальних голосів; характеризує твори живопису, графіки, скульптури, розрізняє засоби художньої виразності [4 МИО 2.2]; розрізняє та характеризує виразні засоби різновидів театрального мистецтва (драматичний, ляльковий, музичний – опера, балет, мюзикл), народної, класичної, сучасної хореографії; [4 МИО 2.2] розрізняє та характеризує виразні засоби анімаційних фільмів; [4 МИО 2.2] |
Мистецько-понятійна пропедевтика. Мистецька обізнаність. Різновиди музичного (вокальна, інструментальна, вокально- інструментальна, хорова, симфонічна музика), образотворчого (живопис, графіка, скульптура). Поняття про мистецтво архітектури. Сценічні мистецтва: театр (драматичний, ляльковий, зокрема, види ляльок, музичний); хореографія (народна, класична, сучасна, зокрема деякі народно-сценічні та побутові танці - гопак, козачок, вальс, полька, |
наводить приклади жанрів циркового мистецтва, покладаючись на власний досвід; [4 МИО 2.2] розпізнає за характерними ознаками деякі жанри музичного і музично-театрального (пісня, танець, опера, балет, мюзикл тощо); [4 МИО 2.2] має уявлення про етнічне походження і характеризує елемент деяких народних танців (гопак, козачок, полька, мазурка, лезгінка тощо); [4МИО 2.2] |
мазурка, полонез тощо). Цирк. Екранні мистецтва (кінофільм, мультфільм, зокрема різновиди анімації – (мальована, лялькова, пластилінова, комп’ютерна). |
називає характерні особливості жанрів образотворчого мистецтва (портрет, пейзаж (краєвид), натюрморт, анімалістичний тощо); види орнаментів за змістом (рослинний, геометричний тощо) та застосуванням (стрічковий, розетка), види анімації (мальована, лялькова, пластилінова, комп’ютерна) [4 МИО 2.2]. |
Жанри образотворчого мистецтва (портрет, пейзаж (краєвид), натюрморт, анімалістичний тощо); Видиорнаментів за змістом (рослинний, геометричнийтощо) та застосуванням (стрічковий, розетка). Мистецькі професії відповідно до видів мистецтва. |
порівнює природні форми, образи довкілля з їх художнім трактуванням [4 МИО 2.1]; |
Дослідження довкілля. Проведення паралелей міжявищами довкілля і художніми образами в різних видах мистецтва. |
розпізнає і характеризує власні емоції, враження від сприймання мистецьких творів [4 МИО 3.4]; пояснює, що подобається або не подобається у творі,[4 МИО 3.4] порівнює свої уподобання щодо різних видів мистецтва [4 МИО 3.4]; визначає свої враження від різних творів одного виду мистецтва (за жанрами, настроями, образами, засобами виразності тощо) [4 МИО 3.3]; [4 МИО 3.4]; вирізняє і обирає для сприймання твори мистецтва, що змінюють або передають його / її настрій [4 МИО 3.4]; рекомендує улюблені твори для сприймання іншим[4 МИО 3.3]. |
Самопізнання через сприймання творів мистецтва.Вербальний опис вражень, емоцій, викликаних творами. Самокорекція емоційних станів засобамимистецтва. Використання творів різних видів мистецтва длязадоволення та поліпшення власного емоційного стану. |
Комунікація через мистецтво |
|
характеризує власну творчість за поданими орієнтирами, аналізує свої досягнення, свої сильні сторони, визначає за допомогою вчителя/ вчительки необхідні для самовдосконалення дії; [4 МИО 3.1]; обирає (за допомогою вчителя/ вчительки) спосіб удосконалення та може його пояснити; [4 МИО 3.1]; |
Презентація власних творчих досягнень. Оцінювання власної творчості за поданимиорієнтирами. Відстоювання права на самовираження. |
презентує створені художні образи, обираючи за допомогою вчителя спосіб презентування (спів, танцювальні рухи, пантоміма, витвори образотворчого мистецтва, інформаційні технології) перед рідними, однолітками, молодшими учнями [4 МИО 3.2]; |
Виховні ситуації на основі творів мистецтва (обговорення сюжетів, характерів, вчинків, дій персонажів, створюваних мистецькими засобами). Порівняння сюжетів, вчинків тощо персонажів творів з життєвими |
пояснює задум, захищає свою позицію [4 МИО 3.2]; |
ситуаціями.
|
визначає досягнення в художньо-творчій діяльності однолітків, виявляючи об’єктивність і доброзичливість у висловлюваннях [4 МИО 3.1]; обговорює з іншими враження від сприймання творів різних видів мистецтва та творчої діяльності, поважаючи уподобання та інтереси інших; ділиться своїми спостереженнями у довкіллі та соціумі [4 МИО 3.3]; |
Оцінювання творчих здобутків однолітків. Колективне виконання творчого задуму. Оцінювання і самооцінювання у колективній творчості. |
знаходить просту мистецьку інформацію (підручники, енциклопедії; аудіо- та відеозаписи, інтернет-ресурси тощо), ділиться нею з іншими, пояснює свої уподобання; [4 МИО 3.2]; [4 МИО 3.3]; |
Робота з найпростішими джерелами інформації. |
бере участь у шкільних мистецьких заходах (концертах, конкурсах, інсценізаціях народних обрядів, арт-мобах, тижнях мистецтва тощо), колективних творчих проектах, зокрема із використанням засобів різних видів мистецтва і художньо-творчої діяльності [4 МИО 3.3]; виконує різні дії / ролі в колективному творчому процесі; |
Участь у шкільних мистецьких заходах. Участь в оформлення художніми засобами немистецьких заходів (олімпіад, тематичних ранків, спортивних змагань тощо). |
дотримується правил взаємодії і творчої співпраці, виявляє повагу до інших [4 МИО 3.3] |
Дотримання правил творчої співпраці, взаємодії,комунікації. Партнерство на сцені (у виконавській музичній або театральній творчості). |
Образотворче мистецтво
№
|
Дата уроку |
Тема уроку |
Примітки |
І семестр |
|||
|
06/09 |
Милуємося красою землі. Інструктаж з безпеки життєдіяльності. Пейзаж. Створення композиції «Смачний урожай» (акварель) (с.6-7) |
|
|
13/09 |
Милуємося красою землі (продовження) Графічні засоби виразності. Створення образу дерева: «Ніжна берізка», «Кремезний дуб», «Струнка тополя» (кольорові олівці, пастель). Колективна композиція «Збережи дерева – зелені легені планети!» (с. 10-11) |
|
|
20/09 |
Мистецтво крізь віки Види декоративно-ужиткового мистецтва. Створення об’ємності предмета на площині. Натюрморт з різних предметів побуту.(с. 14-15) |
|
|
24/09 |
Мистецтво крізь віки (продовження) Поняття: натюрморт. Правила композиції. Створення натюрморту за рядками вірша (аплікація). (с. 18-19) |
|
|
27/09 |
Мистецтво крізь віки (продовження) Малювання натюрморту (монотипія, гуаш). (с. 19) |
|
|
04/10 |
Мистецтво та здоров’я Петриківський розпис. Основні елементи петриківського розпису. Розпис паперової тарілки (гуаш). (с. 22-23) |
|
|
11/10 |
Мистецтво та здоров’я (продовження) Краєвиди України. Поняття: колаж, фотоколаж. Створення колажу «Україна в моєму серці» або «Карта України».(с. 26-27) |
|
|
18/10 |
У дружному слов’янському колі Глибина простору на площині. Поняття: міський пейзаж. Створення композиції «Моє місто» (використання прийому загородження).(с. 30-31) |
|
|
25/10 |
У дружному слов’янському колі (продовження) Міський пейзаж. Поняття: ритм в архітектурі. Створення міського пейзажу без використання попереднього начерку. (с. 34-35)
|
|
|
08/11 |
На гостину до угорців, румунів і молдован Гірський пейзаж. Створення гірського пейзажу «Краса чарівних Карпат»(гуаш, тонований папір). (с. 38-39) |
|
|
12/11 |
На гостину до угорців, румунів і молдован (продовження) Різновид декоративно-ужиткового мистецтва - мистецтво художньої обробки металу. Поняття: симетрія, асиметрія. Створення ескізу художнього виробу з металу «Ескіз вивіски» (фломастери). (с. 42-43) |
|
|
15/11 |
На гостину до угорців, румунів і молдован (продовження) Мистецтво художньої обробки металу. Створення ескізу ліхтаря, оздобленого візерунками, дотримуючись симетрії чи асиметрії.( с. 42-43) |
|
|
22/11 |
Національні мотиви в мистецтві кримських татар та греків Декоративно - ужиткові вироби кримських татар. Створення орнаменту в стрічці за кримськотатарськими мотивами (олівці, фломастери)(с.46-47) |
|
|
29/11 |
Національні мотиви в мистецтві кримських татар та греків (продовження) Орнамент. Види орнаментів. Створення аплікації у кримськотатарських традиціях (кольоровий папір (тканина)). (с.46-47) |
|
|
06/12 |
Національні мотиви в мистецтві кримських татар та греків (продовження) Мистецтво мозаїки. Поняття: мозаїка. Створення новорічного подарунку (мозаїка, бріколаж).(с. 50-51) |
|
|
13/12 |
Повторення та закріплення вивченого матеріалу. Перевір свої досягнення. Виставка творчих робіт. (с. 52-53) |
|
|
20/12 |
Інструктаж з безпеки життєдіяльності на уроках образотворчого мистецтва. Подорож до Німеччини та Австрії. Створення моделі годинника (техніка за вибором). (Природні матеріали, кольоровий папір.) (с.56-57) |
|
|
27/12 |
Подорож до Німеччини та Австрії. ( Продовження) Виліплення ляльки одним зі способів ліплення (пластилін чи глина). Додавання деталей одягу (тканина або папір). (с. 160-61) |
|
|
|
Франція та Англія – країни палаців, театрів, музеїв. Створення листівки «Вітання з Парижа», використовуючи знайомі техніки (воскові олівці, акварель чи гуаш) (с. 64-65) |
|
|
|
Франція та Англія – країни палаців, театрів, музеїв.(Продовження) Створення малюнка до чарівної казки (монотипія, гуаш). Перетворення плями в образи. (с. 68-69) |
|
|
|
Мандрівка до сонячної Італії та Іспанії. Створення ескізу дитячого костюма до карнавалу (олівці, фломастери) (с. 72-73) |
|
|
|
Мандрівка до сонячної Італії та Іспанії. Створення яскравої карнавальної маски (аплікація). (с.72-73) |
|
|
|
Мандрівка до сонячної Італії та Іспанії. (Продовження) Передача енергії танцю теплими кольорами. Створення композиції «Запальний іспанський танець» (акварель).(с. 76-77) |
|
|
|
Скандинавія – суворий і загадковий край. Створення пейзажу «Північне сяйво» в холодній кольоровій гамі (монотипія, акварель, гуаш) (с. 80-81) |
|
|
|
Скандинавія – суворий і загадковий край. (Продовження) Створення безпредметної композиції з кіл і ліній (штампування, гуаш). Передача у ній радісного настрою. (с. 84-85) |
|
|
|
Мистецькі візерунки з теплих країв. Створи рельєф з баранцем (пластилін). (с.88-89) |
|
|
|
Мистецькі візерунки з теплих країв. Створення рельєфного зображення «Лебідь» способом карбування - видавлюванням на фользі. Техніка чеканки. (с. 88-89) |
|
|
|
Мистецькі візерунки з теплих країв. (Продовження) Створення малюноку для настінного розпису магазину іграшок, дитячого розважального центру, зоопарку за мотивами індійських розписів (білий або тонований папір, гуаш або фломастери). (с. 92-93) |
|
|
|
Східні мотиви. Робота в парах. Виготовлення героїв казки Аладдіна та Жасмин з рухомими частинами |
|
|
|
Східні мотиви. (Продовження) Виготовлення іграшки «Мій друг Дракоша» (деталі конструкторів Лего, побутові матеріали тощо). ( с. 100-101) |
|
|
|
Ритми і кольори Америки та Африки. Створення живописного зображення ведмедя-грізлі (гуаш).(с.104-105) |
|
|
|
Ритми і кольори Америки та Африки (Продовження) Малювання африканських тварин і птахів у декоративній манері тінга-тінга. (гуаш). Застосування стилізації (с.108-109) |
|
|
|
Місто майбутнього. Колективний проєкт «Місто мрії». Малювання міста вашої мрії (олівці, фломастери, фарби - на вибір) (с.112-113) |
|
|
|
Місто майбутнього. Колективний проєкт «Місто мрії». Створення макета міста (техніка бріколаж, |
|
|
|
Повторення та закріплення вивченого матеріалу. Перевір свої досягнення. Виставка творчих робіт. (с. 114-115) |
|