ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ
ОРІЄНТОВНЕ КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ до модельної навчальної програми
«ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ 5 клас» для закладів загальної середньої освіти
2 год на тиждень
№з/п |
Дата (місяць) |
Тема уроку |
Орієнтири для оцінювання |
Види діяльності |
Домашнє завдання |
|
|||||
|
|
РОЗДІЛ 1. ПІЗНАЄМО СВІТ НАУКИ (6 год) |
|
||
|
|
Тема 1. Знайомство з наукою (2 год) |
|
||
1 |
в |
Як наука змінює світ Наука. Природничі науки. Наукові терміни і факти. Значення науки і техніки. |
Здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; пояснює на основі особистого досвіду, що природу можна пізнавати, досліджуючи її; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; |
- Робота з різними джерелами інформації про природу, використання QR- кодів та цифрового контенту природничого змісту; - створення ментальної карти «Природничі науки» (цифрової або звичайної); - написання есе про значення науки, про винаходи та відкриття (на вибір учителя); |
|
2 |
в |
Як зробити відкриття Патенти природи. Винаходи та відкриття. Учені- природодослідники. |
розуміє внесок учених-природознавців і винахідників у створення нових технологій та вдосконалення техніки; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення; вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; |
- пригадування наукових фактів (наукової інформації) про: 1) тварин; 2) рослини; 3) організм людини; 4) воду; 5) повітря; 6) ґрунт; - розв'язування тестових завдань; - робота з логічними таблицями та картками; |
|
Тема 2. Науковий метод пізнання (1 год) |
|||||
3 |
в |
Як шукати відповіді на запитання Роль органів чуття у вивченні природи. Спостереження. Гіпотеза. Моделювання. Експеримент. Науковий метод пізнання. |
ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження; оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; моделює з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти та явища; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією |
- гра-тренінг «Вибираємо гіпотезу»; - створення моделей об’єктів (явищ природи); - пошук, систематизація та обробка інформації про обраний об’єкт (явище) з використанням цифрового контенту, обмін інформацією в групах; - складання інструкції до моделі (будова, принцип дії, з чого виготовлена, як її використовувати); |
|
|
|
|
природничого змісту; |
- опис моделі (усний і письмовий) об’єкта (явища), з’ясування спільних та відмінних ознак; - презентація моделі; - дослідження: на яку відстань до предмета треба піднести лупу, щоб отримати чітке зображення; - спостереження за дрібними об’єктами (деталями) за допомогою лупи та їх зображення; - мозковий штурм (брейнстормінг) «Генеруємо гіпотези»; |
|
Тема 3. Фізичні величини та їхнє вимірювання (3 год) |
|||||
4 |
в |
Що таке фізичні величини і як їх вимірювати Фізична величина. Одиниця фізичної величини. Вимірювальні прилади та інструменти (лінійка, вимірювальна стрічка, важільні терези, мензурка, мірний циліндр, термометр, секундомір, лупа, мікроскоп, |
пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту з різних |
- виконання завдань на перетворення одиниць довжини, часу, маси; - вимірювання об’єму води за допомогою мензурки; - складання сенканів; - планування інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка і |
|
|
|
телескоп, барометр). Ціна поділки. |
джерел; узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; створює письмові тексти (зокрема, художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; |
систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Розмаїття фізичних величин»; презентація та обмін інформацією; |
|
5 |
в |
Практична робота №1 Вимірювання температури повітря і води. |
складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; досліджує об’єкти та явища, використовуючи відповідні моделі, дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; |
- вимірювання температури води, повітря та проміжків часу.
|
|
6 |
в |
Урок узагальнення |
узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту. |
|
|
РОЗДІЛ 2. ПІЗНАЄМО БУДОВУ РЕЧОВИН (12 год) |
|||||
Тема 1. Тіла та речовини ( 2 год) |
7 |
в |
Що нас оточує. Тіла та їхні характеристики. Речовини та їхні властивості. |
Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини; |
- гра-тренінг «Запитуємо про тіла та речовини»; - гра «Впізнай речовину»; - складання таблиці «Тіла та речовини»; - розпізнавання попереджувальних знаків (небезпечні речовини); - дослідження властивостей деяких речовин, фіксація результатів дослідження; |
|
8 |
в |
З чого все складається Частинки речовини – атоми та молекули. Три стани речовин. Розташування, рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах. |
пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; |
- створення моделей молекул з пластиліну; - графічне моделювання трьох станів речовини; - моделювання розташування частинок речовини у твердих тілах, рідинах і газах; - спостереження явищ, що підтверджують подільність речовини, рух та взаємодію частинок речовини; |
|
Тема 2. Три стани речовини (6 год) |
9 |
ж |
Які властивості у твердих тіл Пояснення властивостей твердих тіл на основі знань про будову речовини. Механічні (твердість, пластичність, пружність, крихкість, міцність) та магнітні властивості твердих тіл. Застосування властивостей твердих тіл. |
ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів, формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; |
- дослідження та механічних твердих тіл; - вимірювання допомогою мірного (мензурки); - спостереження магнітів; |
порівняння властивостей об’єму тіл за циліндра взаємодії |
|
10 |
ж |
Які властивості у рідин Пояснення властивостей рідин на основі знань про будову речовини. Чи можна змінити форму і об’єм |
ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для |
- дослідження властивостей рідин; - спостереження залежності явища дифузії від температури; - дослідницька задача «Чи |
|
|
|
рідини? Спостереження явища дифузії та взаємодії частинок речовини. Залежність швидкості дифузії від температури. Дифузія у природі й організмі людини. |
досліджень і фіксування результатів, формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; |
можна змінити форму і об’єм рідини?» |
|
11 |
ж |
Чому вода – особлива речовина Вода в природі й організмі людини. |
описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; |
- робота з різними джерелами інформації про природу; - спостереження твердого та рідкого станів води; - моделювання особливостей агрегатних станів води; - розв’язування тестових завдань; |
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
ж |
Які властивості у газів Пояснення властивостей газів на основі знань про будову речовини. Чи можна змінити об’єм газу? Дифузія в газах. Застосування властивостей газів. Повітря – природна суміш газів. |
ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; |
- робота з різними інформації про природу; - дослідження «Чи змінити об’єм газу?»; - розв’язування тестових завдань; |
джерелами
можна
|
|
13 |
ж |
Як виміряти масу Маса. Еталон маси. Вимірювання маси. Як |
використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу; пояснює призначення створених |
- виготовлення важільних терезів та важок; - вимірювання маси; |
|
|
|
|
виготовити терези та важки. |
моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження; |
- виконання завдань на перетворення одиниць маси; |
|
14 |
ж |
Практична робота №2 «Вивчення явища випаровування води». |
складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми; описує етапи дослідження; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; |
- вивчення явища випаровування за наданою інструкцією; |
|
|
|
|
дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; |
|
|
Тема 3. Розчинні та нерозчинні речовини (4 год) |
|||||
15 |
ж |
Що таке розчинні та нерозчинні речовини Розчинні та нерозчинні речовини. Розчини у природі, побуті та організмі людини. |
створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; |
- спостереження розчинності деяких речовин; - планування інформаційного пошуку, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Розчини у природі, побуті та організмі людини»; презентація результатів; |
|
16 |
ж |
Як приготувати та розділити розчини Приготування розчинів. Практична робота №3. Розділення розчинних і нерозчинних речовин фільтруванням. |
складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми; описує етапи дослідження; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; |
- приготування розчинів; - виготовлення фільтру; - фільтрування; |
|
|
|
|
фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; |
|
|
17 |
л |
Скільки є речовин Різноманіття речовин, їхні властивості та застосування |
порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту з різних джерел; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; |
- складання сенканів, (віршів, загадок, приказок) про речовини; - проєкт «Речовини навколо мене»; |
|
18 |
л |
Урок узагальнення |
узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану |
- інформаційний пошук з використанням цифрового |
Д/з (випереджувальне) |
|
|
|
інформацію природничого змісту. |
контенту, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Використання властивостей твердих тіл, рідин і газів людиною»; складання таблиці «Порівняння властивостей твердих тіл, рідин і газів»; дослідження. |
Підготувати інформацію про гіпотези і припущення щодо виникнення Землі. |
|
|
РОЗДІЛ 3. ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ ЗЕМЛІ (20 год) |
|||
|
|
Тема 1. Як виникла наша планета (3 год) |
|||
19 |
л |
Як виникла планета Земля Перші гіпотези і припущення щодо виникнення Землі. |
пояснює різницю між одиницями вимірювання історичного часу та співвідносить їх (рік – століття – тисячоліття); |
- Робота з науково- популярними текстами та представлення інформації в різних видах; |
|
20 |
л |
З чого складається Земля Будова і склад Землі. |
пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; |
- створення моделі внутрішньої будови Землі; |
|
21 |
л |
Як утворюються гірські породи Гірські породи і мінерали. Які бувають корисні копалини. Метали неметали. |
пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; |
Практична робота № 4. визначення основних фізичних властивостей гірських порід і мінералів шкільної колекції;
- дослідження «Як ми дізнаємося про минуле нашої планети?» |
|
Тема 2. Земля на глобусі і фізичній карті. План місцевості (5 год) |
|||||
22 |
л |
Яку форму має Земля Основні напрямки на глобусі та карті. |
співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо); |
- визначення напрямків на глобусі й географічній карті; |
|
23 |
л |
Як зображують Землю на глобусі і карті Способи зображення Землі. Зображення Землі на глобусі і географічній карті. Хто склав сучасну карту. |
знайомиться із способами зображення Землі |
- позначення на контурній карті об’єктів, поданих у тексті; -складання схеми «Способи зображення Землі» - використання електронних карт для отримання інформації про свій населений пункт |
|
24 |
|
Про що розповідають географічні карти Елементи карти. Умовні знаки. Шкала висот і глибин. |
виокремлює основні елементи карти та пояснює їхнє значення; розрізняє відносно сталі та змінні об’єкти карти; визначає орієнтацію об’єктів стосовно сторін світу, суб’єкта спостереження, |
- позначення на контурній карті географічних об’єктів; - описування місцевості за географічною картою України або світу; - географічний диктант |
|
|
|
|
визначає на карті положення географічних об’єктів; |
«Читаємо умовні знаки»; |
|
25 |
г |
Які бувають масштаби та як за їхньою допомогою виміряти відстані на карті й місцевості Види масштабів: іменований, і лінійний. Визначення відстаней на карті за масштабом |
позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані; |
Практична робота № 5. Вимірювання відстаней на географічній карті за масштабом. |
|
26 |
г |
Практична робота №6 Вимірювання відстаней на місцевості і карті. |
визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження, визначає на карті положення географічних об’єктів; позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані; демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі; |
Практична робота № 6. Креслення простого плану місцевості. |
|
Тема 3. Суходіл на Землі (3 год) |
|||||
27 |
г |
Що охоплює суходіл Землі Материки і частини світу. Острови, півострови й архіпелаги. |
визначає на карті положення географічних об’єктів; |
-позначення на контурній карті світу номенклатури, поданої в тексті; |
|
28 |
г |
Які бувають форми поверхні суходолу Землі |
визначає на карті положення географічних об’єктів; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі; |
- створення моделі гороутворення; - робота з картами; - порівняння форм рельєфу за висотою; |
|
29 |
г |
Які особливості рельєфу України Рельєф земної поверхні України і своєї місцевості, його зображення на фізичній карті. Як змінюється поверхня Землі. |
визначає на карті положення географічних об’єктів; розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки; використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб правила, способи й відповідні засоби для розв’язання навчальної / життєвої проблеми; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень; наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі, використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; |
- позначення на контурній карті світу й України номенклатури, поданої в тексті; - опис за фізичною картою рельєфу України та своєї області; - створення моделі зсувів ґрунту;
- проєкт «Переваги та ризики проживання в гірській та на рівнинній місцевості»; |
|
Тема 4. Вода на Землі (4 год) |
|||||
30 |
г |
Де міститься вода на Землі Колообіг води в природі |
пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб»; |
- опис явищ, що відбувалися впродовж року, у моделі колообігу води в природі; - створення моделі «Джерела прісної води на Землі»; - побудова діаграми «Прісна й морська вода; |
|
31 |
с |
Як досліджують океани Океани, моря, затоки і протоки. |
визначає на карті положення географічних об’єктів; позначає розміщення об’єктів на карті, визначає відстані; |
- нанесення на контурну карту об’єктів, зазначених в тексті; |
|
32 |
с |
Які об’єкти належать до вод суходолу Річки й озера світу та України. Як правильно долати водні перешкоди. |
наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі; |
- нанесення на контурну карту об’єктів, зазначених в тексті; - дослідження «Як рослинний покрив захищає ґрунти від водної ерозії?»; - дослідження та з’ясування проблем найближчої водойми (, визначення правих і лівих приток, визначення прозорості води); |
|
33 |
|
Яке значення води на Землі Вода в ґрунті, її роль у житті рослин. Значення води для життя на Землі. |
логічно структурує власне повідомлення; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення |
- робота з науково-популярними джерелами інформації, підготовка презентації та короткого виступу на тему |
|
|
|
Самоочищення води у природі |
інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень; оцінює за спільно розробленими критеріями з допомогою вчителя чи інших осіб власну діяльність й ефективність дій групи для досягнення результату; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального / безвідповідального використання здобутків науки й техніки; наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи; розраховує потрібну кількість матеріалів для виготовлення спроєктованого виробу; використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу; |
«Роль води на планеті Земля»; - спостереження та обговорення демонстраційного експерименту «Властивості глини, піску й торфу (або різних видів ґрунту) утримувати вологу»; - спостереження за станом рослин у різних умовах поливу; - створення лепбука (буклета) «Які рослини та тварини очищають воду?»; |
|
Тема 5. Повітряна оболонка Землі (4 год) |
34 |
с |
Які властивості має повітря Склад і властивості повітря. |
розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення; |
- проведення дослідів, формулювання висновків; |
|
35 |
с |
Якою буває погода Повітря й погода. Види опадів. Прогноз погоди. Вплив погоди на життя, здоров’я та господарську діяльність людини. |
створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень; використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; |
-демонстрування метеорологічних приладів та використання їх для вимірювань (температури повітря, напряму вітру, товщини снігового покриву, висоти Сонця тощо); - ведення та фіксування результатів спостереження за погодою впродовж тижня та порівняння з метеорологічними прогнозами; - прогнозування погоди за місцевими прикметами на найближчі дні; - робота з інтернет-ресурсами; - довготривалі спостереження «Чи здійснюються прогнози метеорологів?»; - складання анкети та проведення опитування членів сім’ї та друзів про вплив погоди на стан здоров’я; - складання списку сфер |
|
|
|
|
|
людської діяльності, які залежать від погоди; - написання есе за результатами дослідження «Погода та здоров’я людей»; - гра «Хто більше» |
|
36 |
с |
Чи міститься повітря у ґрунті. Чим небезпечні природні явища Ґрунтове повітря. Небезпечні природні явища: грози, урагани, смерчі. Значення та охорона повітря. |
пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального / безвідповідального використання здобутків науки та техніки; наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи; |
- складання правил поведінки під час грози і буревію; - спостереження та опис явищ у повітряній оболонці Землі; проєкт «Як зберегти повітря чистим у моєму населеному пункті?» (робота в групах); |
|
37 |
с |
У чому унікальність планети Земля |
пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми. |
- створення ментальної карти «Земля – унікальна планета»; -складання схеми - «Взаємозв’язки між оболонками |
|
|
|
|
|
Землі» - написання есе на тему «Планета Земля – мій дім» - підготовка повідомлення «Чи є життя на інших планетах Сонячної системи» |
|
38 |
с |
Урок узагальнення |
Урок-екскурсія «Як почувається природа мого краю взимку» (парк, сквер, сад) |
- спостереження за змінами в природі; - встановлення причинно- наслідкових зв’язків»; - з’ясування екологічних проблем свого краю. |
|
|
|
РОЗДІЛ 4. ПІЗНАЄМО РІЗНОМАНІТТЯ ОРГАНІЗМІВ (20 год) |
|||
|
|
Тема 1. Світ живих організмів (1 год) |
|||
39 |
л |
Які особливості будови різних груп організмів Властивості організмів. Спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів. Рівні організації рослинного і тваринного організмів. |
вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; групує (упорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/аудіоінформацію, дані у формі графічної, табличної інформації або інфографіки, створюючи |
- складання таблиці про спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів; - створення схеми про рівні організації рослинного і тваринного організмів; |
|
|
|
|
таблиці, схеми, діаграми тощо; |
|
|
|
|
Тема 2. Клітина (1 год) |
|||
40 |
л |
Як живуть і чим відрізняються клітини різних організмів Будова, різноманітність та функціонування клітин (на прикладі клітин рослин, тварин, грибів, бактерій). |
групує (упорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; досліджує об’єкти та явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема цифрові; |
- моделювання рослинної і тваринної клітини з інтерпретацією результатів та формулювання висновків; - лабораторне дослідження «Робота з мікроскопом та приготування тимчасового препарату»; - розпізнавання загальних рис клітин рослин, тварин, грибів, бактерій на зображеннях, мікропрепаратах чи фотографіях мікропрепаратів; |
|
|
|
Тема 3. Бактерії та віруси (2 год) |
|||
41 |
л |
Хто такі бактерії та яке їхнє значення в природі і для людини Бактерії, поширення та особливості життєдіяльності. Хвороботворні бактерії. Корисні бактерії в організмі людини. Використання бактерій людиною. |
ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; з допомогою вчителя чи інших осіб виконує спостереження, експерименти, фіксує одержані результати; визначає відповідність одержаних результатів очікуваним результатам і меті дослідження; пропонує способи практичного використання результатів |
- виконання проєкту «Кисломолочні продукти»; - створення ментальної карти про використання бактерій людиною; |
|
|
|
|
досліджень; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; |
|
|
42 |
л |
Чим особливі віруси та де вони «живуть» Віруси, особливості їхньої будови, як взаємодіють з клітиною та розмножуються в ній. Роль вірусів. Профілактика вірусних захворювань людини. |
вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень; |
- гра «Вірусні та бактеріальні захворювання людини»; - складання пам’ятки про профілактику вірусних та бактеріальних захворювань людини; |
|
Тема 4. Гриби. Лишайники (1 год) |
|||||
43 |
л |
Чим відрізняються гриби та лишайники від інших організмів Особливості будови й життєдіяльності грибів та лишайників. Різноманітність грибів та лишайників, їхнє значення в природі і для людини. |
групує (упорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх, бере участь у прийнятті спільних рішень; виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені |
- спостереження за процесом бродіння, що здійснюється дріжджами; - рекомендована робота в групах над проєктом «Як виготовляють дріжджі» або екскурсія на підприємство; - дослідження цвілевих та шапинкових грибів; - створення буклета про отруйні гриби своєї місцевості; - пошук і систематизація |
|
|
|
|
моделі; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб суперечності в запропонованій ситуації; виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації природничого змісту; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; |
інформації за двома і більше джерелами на теми за вибором: «Значення грибів у природі і для людини», «Значення лишайників у природі і для людини»; |
|
Тема 5. Рослини та їхнє різноманіття (4 год) |
|||||
44 |
л |
Які органи у квіткової рослини Корінь, стебло, листки, брунька, квітка, плід, насінина. Роль органів квіткової рослини. |
вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; |
- розпізнавання органів рослин на гербарних і живих зразках; - створення ментальної карти «Будова квіткової рослини»; |
|
45 |
л |
Водорості та спорові рослини. Хто у воді, а хто на суходолі та як їх розрізнити |
наводить приклади об’єктів і явищ природи; визначає основну ознаку (ознаки), за |
- робота в групах над створенням опорного конспекту по кожній групі рослин; |
|
|
|
Загальна характеристика, їхнє поширення та пристосування, представники, значення. |
якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень; обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних; |
|
|
46 |
л |
Що об’єднує і відрізняє голонасінні та покритонасінні рослини Різноманітність голонасінних і квіткових рослин. |
групує (упорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; |
- Практична робота № 7. «Визначення представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові)» на основі загальних рис за гербарними і живими зразками; |
|
47 |
б |
Хто з рослин є нашими сусідами Рослини навколо нас, їхнє пристосування до умов середовища. Розпізнаємо рослини своєї місцевості. Догляд і розмноження квіткових та городніх рослин. |
характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб властивості об’єктів дослідження, використовуючи відповідну наукову термінологію; демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; обирає та застосовує цифрові |
- екскурсія «Рослини нашої місцевості»; - створення опису за зразком обраної учнями рослини своєї місцевості; - рекомендовано виконання на вибір проєктів «Цвітіння води», «Збереження різноманіття рослин», «Моя кімнатна рослина та догляд за нею», «Моя улюблена городня рослина»; |
|
|
|
|
інструменти для збирання чи отримання даних; |
|
|
Тема 6. Тварини та їхнє різноманіття (4 год) |
|||||
48 |
б |
Хто такі безхребетні тварини Від найпростіших до членистоногих. Особливості будови, поширення, представники, цікаві факти про життя безхребетних тварин. |
наводить приклади об’єктів і явищ природи; вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень; представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень; |
- робота в групах над створенням опорних конспектів по кожній групі тварин; |
|
49 |
б |
Які таємниці приховують хордові тварини Риби. Земноводні. Плазуни. Птахи. Ссавці. |
визначає основну ознаку (ознаки), за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи; |
Практична робота № 8. «Визначення за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком тварини своєї місцевості» (обраної учнями); |
|
50 |
б |
Чим ми завдячуємо тваринам Роль тварин в природі та для людини, збереження різноманіття тваринного світу. Поведінка тварин. |
встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, |
- робота в парах над створенням презентацій на теми «Роль тварин в природі», «Роль тварин для людини», «Поведінка тварин (на прикладі обраної учнем тварини)»; |
|
|
|
|
зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; |
|
|
51 |
б |
Як доглядати за домашніми тваринами Як обрати домашнього улюбленця, правильно годувати, дбати про здоров’я. Про типові помилки в догляді і відповідальність. |
групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; логічно структурує власне повідомлення; поводиться безпечно під час спілкування, зокрема з тваринами; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; |
- екскурсія «Тварини нашої місцевості» або в місцевий зоопарк чи притулок тварин; - складання пам’ятки про догляд за домашнім улюбленцем; |
|
Тема 7. Таємниці організму людини (7 год) |
|||||
52 |
б |
Звідки наш організм бере енергію та будівельний матеріал Травна система людини. |
описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо), у межах одного або кількох текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів); |
- створення моделі внутрішньої будови людського організму (протягом усіх уроків теми); - читання етикеток продуктів харчування; |
|
|
|
|
обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; |
|
|
53 |
к |
Як рухається кисень та поживні речовини в нашому організмі Кровоносна та дихальна система людини. |
пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень; |
Практична робота№ 9. «Як залежить частота серцевих скорочень від активності людини (у спокої, під час і після фізичного навантаження)»; - гра «Лабораторія: аналіз крові»; |
|
54 |
к |
Захист нашого тіла ззовні і всередині Шкіра та імунітет. |
описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; |
- створення схеми про види імунітету людини; - дискусія «Догляд за шкірою і косметичні засоби»; |
|
55 |
к |
Як виділяються непотрібні речовини з організму людини Видільна система. |
описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; |
- робота зі схемами і малюнками видільної системи; |
|
56 |
к |
Хто керує процесами в нашому тілі |
здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб |
- створення ментальної карти «Взаємозв’язок систем органів у |
|
|
|
Нервова система. Гормони. |
інформації природничого змісту в доступних джерелах; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; |
організмі людини»; |
|
57 |
к |
Які загадки приховують органи чуття Різноманітність органів чуття людини, сприйняття і обробка інформації. Профілактика порушень. |
описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; |
- вікторина «Що ми знаємо про чуття людини»; - складання пам’ятки «Як запобігти порушенням зору і слуху»; |
|
58 |
к |
Урок узагальнення |
узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту. |
- вправи на узагальнення; - пізнавальна гра; - тестові завдання. |
|
|
|
РОЗДІЛ 5. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ (5 год) |
|||
|
|
Тема 1. Ми і наше здоров’я (3 год) |
|||
59 |
к |
Які навички сприяють збереженню здоров’я людини Здорове харчування. |
використовує наукові факти для формулювання власних суджень; пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів |
- створення ментальної карти «Правила здорового способу життя»; Практична робота № 10. «Моя тарілка здорового харчування»; |
|
|
|
|
досліджень; пояснює наслідки недотримання здорового способу життя на основі інформації, що міститься в різних текстах; обирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять задоволення й користь для здоров’я, безпеки та добробуту; аналізує вибір, свій та інших осіб, з урахуванням користі й задоволення (радості) для здорового, безпечного життя; знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність; пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки й добробуту; |
|
|
60 |
к |
Як ми рухаємось і чи достатньо Опорно-рухова фізична активність. |
пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень; |
- вивчення залежності постави й життєвої ємності легень; - складання порад щодо покращення фізичної активності; |
|
61 |
т |
Чи важливі режим дня і сон для здоров’я людини. Що таке емоційний інтелект Про режим дня і сон, емоції і стрес та здоров’я. |
знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність; пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки й добробуту; створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо), у межах одного або кількох текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів); оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; |
- складання наукових казок природничого змісту, віршів, написання музики, малювання картини (на вибір дітей, відповідно до здібностей); |
|
|
Тема 2. Ми та наше середовище життя (1 год) |
|
|||||
62 |
т |
Діяльність людини та довкілля Забруднення повітря, води, ґрунтів; застосування хімічних засобів захисту рослин і здоров’я людини. |
відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; толерантно обстоює власну позицію, звертає увагу на спільні й різні думки учасників дискусії; |
- дискусії «Які матеріали / діяльність людини можуть спричинити забруднення повітря, зокрема й усередині приміщень, зміну якості води, ґрунтів та які можливі наслідки для здоров’я людини»; - робота в групах «Як можна |
|
|
|
|
пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; проєктує власну поведінку в ситуаціях, подібних до тих, що зображено в тексті (зокрема художньому тексті, медіатексті); наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі та просторі, взаємодії людини та природи; з розумінням визначає цінність гігієнічних властивостей матеріалів натурального походження для здоров’я людини та покращення якості життя; |
зменшити забруднення довкілля»; - розв’язування ситуаційних завдань «Вжити заходів, щоб запобігти»; |
|
Тема 3. Природні скарби України (1 год) |
|||||
63 |
т |
Чому біорізноманіття важливе Збереження біорізноманіття України. Інвазійні види та їхній вплив на біорізноманіття. |
відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; |
- мозковий штурм «Важливість біорізноманіття в природі й для людей»; - заняття на природі «Оцінка впливу людини, що загрожує біорізноманіттю на обраній території»; - виконання проєкту на вибір «Збереження різноманіття рослин нашої місцевості», «Збереження різноманіття |
|
|
|
|
пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального / безвідповідального використання здобутків науки та техніки; використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту з різних джерел; бере участь у прийнятті спільних рішень; наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі і просторі, взаємодії людини та природи; |
тварин нашої місцевості»; |
|
Тема 4. Природа надихає (1 год) |
|||||
64 |
т |
Зв’язок людини з природою Людина та природа у творчості українських та |
встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує |
- складання наукових казок природничого змісту; - складання віршів, написання |
|
|
|
світових митців. |
їх самостійно дібраними прикладами; наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі; створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; регулює власні емоції під час презентації повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту), художньої декламації; висловлює в усній та/або письмовій формі власні почуття, враження, викликані прочитаним, своє ставлення до зображених у тексті (зокрема художньому тексті, медіатексті) людей, подій, ситуацій, явищ тощо; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (зокрема |
музики, малювання картини, виготовлення мистецько- ужиткових виробів (на вибір дітей, відповідно до їхніх здібностей); - написання есе «Чому я люблю природу?»; - участь у благодійному концерті для місцевої громади, батьків. Продаж власних виробів; - благодійна акція (передати кошти у притулок для тварин, витратити на озеленення шкільної території, облаштування мурашників і годівниць у лісі, очищення (зарибнення) водойми тощо). |
|
|
|
|
художнього тексту, медіатексту); |
|
|
65-68 |
т |
Резервні години |
|
|
|
|
|