Пізнаємо природу
2 години на тиждень, 70 годин на рік
Модельна навчальна програма інтегрованого курсу «Пізнаємо природу» для 5-6 класів спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей із порушеннями інтелектуального розвитку (авт. Василенко Н. А., Трикоз С. В., Калюкова Ж. С.)
№ уроку |
Тема уроку |
Дата |
Примітка |
|
|||
РОЗДІЛ 1. ДОСЛІДЖУЄМО СВІТ ПРИРОДИ (7 год.) |
|||
|
Тіла, речовини, явища природи Основні ознаки живої і неживої природи. |
|
|
|
Тіла живої природи. Тіла неживої природи. |
|
|
|
Природні тіла і їх приклади. Рукотворні тіла (вироби) і їх приклади. Визначення фізичних тіл. |
|
|
|
Речовини. Уявлення про будову речовин. |
|
|
|
Твердий, рідкий та газоподібний стан речовин. |
|
|
|
Поширення речовин в природі та використання їх людиною. Явища природи. Приклади явищ природи. |
|
|
|
Систематизація та узагальнення знань і вмінь з розділу. |
|
|
РОЗДІЛ 2. ВИВЧАЄМО НЕЖИВУ ПРИРОДУ |
|||
|
Вода Вода в природі і в побуті. Властивості води як рідини. Розчинні та нерозчинні у воді речовини. Розчини в природі. |
|
|
|
Три стани води. |
|
|
|
Кругообіг води. Туман, роса, іній, хмари. Опади, їх види. |
|
|
|
Водойми України.. |
|
|
|
Значення води для людини, тварин та рослин |
|
|
|
Використання води в побуті, промисловості, сільському господарстві. |
|
|
|
Охорона та бережливе ставлення до води в природі і в побуті. |
|
|
|
Повітря Властивості повітря. Теплопровідність повітря, використання цієї властивості в побуті. |
|
|
|
Склад повітря . Кисень. Значення кисню в житті людини, тварин, рослин. Вуглекислий газ. |
|
|
|
Чисте і забруднене повітря. Боротьба за чистоту повітря. Значення повітря. |
|
|
|
Метеорологічна служба. |
|
|
|
Систематизація та узагальнення знань і вмінь з розділу. |
|
|
|
Корисні копалини Корисні копалини, що використовуються як будівельні матеріали: граніт, вапняки, пісок, глина. |
|
|
|
Горючі корисні копалини: торф, кам’яне вугілля, нафта, природний газ. Використання горючих корисних копалин. Правила поводження з газом у побуті. |
|
|
|
Корисні копалини, з яких виробляють мінеральні добрива. |
|
|
|
Калійна сіль. Фосфорити. Кам’яна сіль. |
|
|
|
Корисні копалини, з яких одержують метали: залізна, мідна, алюмінієва руди. Охорона корисних копалин в Україні. |
|
|
|
Ґрунти Що таке ґрунти. Склад ґрунту (перегній, глина, пісок, мінеральні солі і вода). Типи ґрунтів (піщані, глинисті, чорноземні). |
|
|
|
Відмінність ґрунтів за їх складом. Властивості ґрунтів. Випаровування води з ґрунту. |
|
|
|
Родючість – основна властивість ґрунту. Підвищення родючості. Обробіток ґрунту. |
|
|
|
Значення ґрунту. Охорона ґрунтів в Україні. |
|
|
|
Систематизація та узагальнення знань і вмінь з розділу. |
|
|
РОЗДІЛ 3. ВИВЧАЄМО ЖИВУ ПРИРОДУ. РОСЛИНИ |
|||
|
Рослини Значення рослин у природі та житті людини. |
|
|
|
Загальні відомості про квіткові рослини. Органи квіткової рослини: корінь, стебло, листок, квітка, насіння. |
|
|
|
Умови життя рослин: світло, повітря, вода, мінеральні солі. |
|
|
|
Листопад і його значення. |
|
|
|
Дерева, кущі, трави. Зовнішній вигляд дерев. Різниця між деревом і кущем. Зовнішній вигляд трав. |
|
|
|
Рослини лісу. Хвойні та листяні дерева. Лісові кущі. Охорона лісів. |
|
|
|
Рослини саду. Плодові дерева: яблуня, груша, вишня та інші. |
|
|
|
Ягідні кущі. |
|
|
|
Овочеві культури. Приклади овочевих рослин: огірок, помідор, квасоля, морква, буряк, цибуля та інші. |
|
|
|
Рослини поля. Хлібні рослини. Праця людей у полі. |
|
|
|
Кімнатні рослини. Різноманітність кімнатних рослин. Догляд за кімнатними рослинами. |
|
|
|
Квітково-декоративні рослини. |
|
|
|
Охорона рослин. Національні природні парки України. |
|
|
|
Систематизація та узагальнення знань і вмінь з розділу. |
|
|
РОЗДІЛ 4. ВИВЧАЄМО ЖИВУ ПРИРОДУ. ТВАРИНИ |
|||
|
Тварини. Різноманіття тваринного світу. Тварина – частина живої природи. |
|
|
|
Тварини, які не мають хребта. Дощовий черв’як. |
|
|
|
Комахи. Різноманіття комах. Приклади комах: бджола, хрущ, кімнатна муха та інші. Роль комах в природі, значення для людей. |
|
|
|
Тварини, які мають хребет. Риби. Загальні ознаки риб. Середовище існування. |
|
|
|
Різноманітність риб. Річкові риби. Морські риби. Значення та охорона риб. |
|
|
|
Тварини, які існують і на суші, і в воді (земноводні). Різноманіття та загальні ознаки. Зелена жаба. |
|
|
|
Плазуни. Загальні ознаки та різноманіття плазунів. Вуж, ящірка, черепаха. |
|
|
|
Птахи. Загальна характеристика птахів. Різноманіття птахів: дятел, синиця, орел, сова, качка, ластівка, горобець, ворона, голуб тощо. Місця існування птахів. |
|
|
|
Свійські птахи. |
|
|
|
Тварини, які вигодують малят молоком (ссавці). Різноманіття тварин цієї групи. Приклади: білка, заєць, вовк, ведмідь, кит, дельфін, мавпа тощо.. |
|
|
|
Свійські тварини цієї групи. Охорона тварин в Україні |
|
|
|
Систематизація та узагальнення знань і вмінь з розділу. |
|
|
РОЗДІЛ 5. ПІЗНАЄМО СЕБЕ. ЛЮДИНА |
|||
|
Людина Людина – частина живої природи. Збереження та зміцнення здоров’я. |
|
|
|
Організм людини – єдине ціле. |
|
|
|
Органи руху. Формування постави. Значення фізкультури, спорту та ранкової гімнастики для розвитку м’язів. |
|
|
|
Органи травлення. Значення харчування. Харчові продукти. Гігієна органів травлення. |
|
|
|
Органи кровообігу. Пульс та його значення. |
|
|
|
Органи дихання. Необхідність чистого повітря для дихання. Значення зелених насаджень для здоров’я. |
|
|
|
Органи чуття. Шкіра. Гігієна шкіри та гігієнічні вимоги до одягу. |
|
|
|
Загартовування організму. Значення сну для організму людини. |
|
|
|
Систематизація та узагальнення знань і вмінь з розділу. |
|
|
РОЗДІЛ 6. ЛЮДИНА І ПРИРОДА. ВЧИМОСЯ ЗБЕРЕЖЕННЮ ПРИРОДНИХ БАГАТСТВ |
|||
|
Екологія людини Поняття екології та екологічних проблем. |
|
|
|
Єдність людини та навколишнього середовища. Місце і значення людини в природі. |
|
|
|
Здоров’я людини. Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини. Способи збереження здоров’я. |
|
|
|
Вплив людини на природу. Взаємодія з природою задля її збереження. Збереження природних багатств. |
|
|
|
Систематизація та узагальнення знань і вмінь з розділу. |
|
|
|
Підсумковий урок |
|
|