Урок "Явища природи" 6 клас

Про матеріал
Урок узагальнення та систематизації знань з інтегрованого курсу "Пізнаємо природу" для учнів 6 класу
Перегляд файлу

6 клас

Тема. Явища природи.

Мета: - повторити  та узагальнити знання про природні явища та їх різноманітність  та значення в природі та житті людини

формувати  уявлення про  взаємозв’язок і повторюваність явищ у природі;

- розвивати спостережливість, пам'ять, увагу,  сприяти розвитку креативного мислення;

 - виховувати в учнів дбайливе ставлення до природи,

   формувати екологічну культуру.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань

Обладнання:  підручник, роздатковий матеріал – тест-картки, презентація «Явища природи».

Опорні та базові поняття: природні явища, фізичні явища, хімічні явища, біологічні явища, гниття, горіння.

Очікувані результати:  учні проаналізують та систематизують значний обсяг інформації, зможуть використовувати вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях, зрозуміють причини різноманітності природних явищ.

 

    Хід уроку

І. Організація класу (налаштування на урок)

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Давним-давно людина, не розуміючи походження певних явищ, наділяла природу магічними властивостями. Грози, урагани, зливи навіювали страх, розпалювали уяву та викликали нестримне бажання пояснити їх виникнення. Багато дивного, незвіданого і незрозумілого людині залишається в природі і досі.

Світ,  в якому живе людина цікавий і різноманітний. Багато сотень років  знадобилося людині, щоб побувати в різних куточках планети, дізнатися, чому іде дощ, як утворюється веселка, як виникає блискавка, яку роль відіграють рослини, як живляться і розмножуються тварини. Але досі  вченим не все відомо про навколишній світ.

І сьогодні ми з вами перетворюємось в юних вчених, мандрівників-дослідників природи. Спостерігаємо, думаємо, робимо висновки.

 

ІІІ. Узагальненя та систематизація знань

  1. Явища та їх групи. (бесіда)

Що таке явища? (Зміни, що відбуваються з тілами)

На які групи поділяють  природні явища? (Слайд 1)

Які явища називають біологічними,  хімічними,  фізичними?

На дошці:  Прийом «знайди відповідність», створи схему.

Про які явища йдеться: росте конюшина, розбилася ваза, дозріли суниці, почорніло срібло,снігопад, іржавіння металу.

2.Фізичні явища

Назвіть групи фізичних явищ

  •          Що таке механічні явища? (Явища, пов’язані з рухом тіл)

Що називають рухом тіл? (Переміщення тіл)

Які характеристики руху ви знаєте? (Шлях, швидкість, час)

  •      Відстань від Вінниці до Києва 270 км, потяг їде 3 год. Обчисліть швидкість руху потяга. ( 90 км/год)

Рух деяких тіл супроводжується звуковими явищами. (Наведіть приклади)

Чому виникає звук? (В результаті коливань у середовищі)

Поширення звукових коливань – звукова хвиля – розходиться в різні боки.

  •      Швидкість поширення звуку у воді 1500 м/с, а у повітрі – 300 м/с. В скільки разів звук швидше поширюється у воді? (В 5 разів)

Людина сприймає звуки в 5 разів гірше, ніж кішка, в 10 – ніж дельфін.

  •          Які явища називають тепловими? (Явища, пов’язані з нагріванням і охолодженням тіл)

Які речовини найкраще проводять тепло: метали чи гази? (метали)

Де швидше охолоне чай в склянці чи в склянці з металевою ложкою?

У природі є тіла, що випромінюють і тепло, і світло. Назвіть їх.(Багаття, Сонце, свічка, електрична лампа). Це гарячі джерела світла.

Назвіть холодні джерела світла. (Медузи, риби, полярне сяйво).

Порівняйте звук і світло. (Схожість – хвилі, відмінність – світло поширюється в прозорому середовищі( повітря, вода, скло) і в безповітряному, але не в металах!)

Гра «Долоні»: чи проникає світло через скло, папір, дерев'яну лінійку, чашку, пляжну парасольку, лід, дзеркало, повітря, дошку, воду, парту.

Світло поширюється прямолінійно і не може проникати через непрозорі предмети.

Цікаві факти

  • Світло проходить середню відстань від Землі до Сонця ( 150 мільйонів кілометрів) за 8 хвилин зі швидкістю 300 000 м/с.

Дослід. Заломлення світла ( склянка з ложкою)

В теплу погоду з'являється веселка, коли сонячне світло, проходячи через краплини води, заломлюється і розкладається на сім кольорів: червоний, помаранчевий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий.

Яке природне явище належить до світлових і електричних: блискавка.

Що є причиною виникнення блискавки? (тепле повітря рухається вгору, відбувається електризація від тертя повітря і краплин води).

Цікаві факти

  • Температура типової блискавки може перевищувати 30 000 градусів за Цельсієм - це приблизно в 5 разів більше , ніж температура поверхні сонця.

 

Дослід з монетами – магнітні явища. Висновок: 2, 5 притягуються; 25, 50 –ні, але не 2014р!

Робота в групах:

  1. Чому, коли заливають окріп у скляну банку ставлять ложку?
  2. Чому утворюється тінь?
  3. Чому батареї опалення виготовляють з металів?
  4. Чому на Землі не буває різких перепадів температури, як на Місяці?
  5. Чому на Місяці не буває звуків?
  6. Як виникає луна?
  7. Що виникає раніше грім чи блискавка? Чому?
  8. Листопад – це фізичне чи хімічне явище?
  9. Про які фізичні явища йдеться: веселка, шелестіння листя, туман, дощ, блискавка, морський прибій, град, рух Землі, полярне сяйво, політ птаха, іній, грім.
  10.  Чому на Землі змінюються пори року?

3.Хімічні явища

Які ознаки хімічних явищ?( виділення газу, утворення осаду, зміна кольору, поява запаху, світла, тепла).

Які природні хімічні явища ви знаєте?(горіння, гниття, фотосинтез, корозія металів)

 Запишіть асоціації, які виникають до понять «горіння», «гниття».

* Прийом «Знаю більше». Завдання. Наведіть приклади:

- І група — позитивної ролі процесу горіння та негативної ролі процесу гниття;

- ІІ група — позитивної ролі процесу гниття та негативної ролі процесу горіння для людини.

- ІІІ група – зворотніх змін речовин та незворотніх змін речовин.

4. Біологічні явища

Завдання. Доповніть схему «Властивості організмів»:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Фізкультхвилинка

6. Взаємозв'язок явищ

У природі одні явища супроводжуються іншими.

Прийом «Ланцюг»:

Ріст організму (біологічне) →збільшення розмірів (фізичне)

Живлення (хімічне)→ріст організму(біологічне)

Горіння (хімічне)→виділення світла і тепла (фізичне)

Гниття(хімічне) →виділення тепла(фізичне)

Рух Землі навколо осі (фізичне)→зміна дня і ночі: добові зміни у рослин, тварин (біологічне)

ІV. Перевірка знань (тести - онлайн)

V. Підсумок уроку

- Чому ми сьогодні навчилися на уроці?

- Як ці навички зможете використати в буденному житті?

VІ. Рефлексія

Запиши відповідну фразу або намалюй відповідний смайлик

  1. Було все зрозуміло.
  2. Залишились питання.
  3. Було складно, не вдалося розібратися.

смайлик светофор: 2 тыс изображений найдено в Яндекс Картинках

1                   2                    3

docx
Додав(-ла)
Лазаренко Алла
Додано
12 жовтня
Переглядів
411
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку