Календарно-тематичне планування «Пізнаємо природу» 6 клас
Пізнаємо природу: підр. інтегр. курсу для 6-го кл. закл. заг. серед. освіти / Дарія Біда, Тетяна Гільберг, Ярина Колісник. – Київ: ТОВ «Генеза», 2023. – 256 с.: іл.
70 годин (2 год. на тиждень)
№ з/п |
Дата
|
|
Тема уроку |
Орієнтири для оцінювання |
Види діяльності |
|
РОЗДІЛ 1. Пізнаємо світ науки (3 год.)
|
||||||
Тема 1. Перший крок у науку (3 год.)
|
||||||
1 |
|
|
Що вивчають природничі науки. Інструктаж з БЖД Об’єкт та предмет дослідження. Предмет вивчення природничих наук.
Д.з. п.1 |
Здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; пояснює на основі особистого досвіду, що природу можна пізнавати, досліджуючи її; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; |
|
|
2 |
|
|
Як досягти успіху Природничі науки, STEM і професії майбутнього.
Д.з. п.2 |
розуміє внесок учених-природознавців і винахідників у створення нових технологій та вдосконалення техніки; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення; |
- профорієнтаційна гра «Професії майбутнього і природничі науки»; - робота з таблицею «Поради щодо розвитку важливих навичок»; |
|
3 |
|
|
Як стати дослідником Причинно-наслідкові зв’язки у природі. Праця науковців.
Д.з. п.3 |
ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки; виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження; оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; відповідає самостійно та чітко; |
- з’ясування послідовності та суті етапів наукового методу пізнання; - вправа «фішбоун» «Причина-наслідок-висновок»; - складання схеми для ілюстрації причинно-наслідкових зв’язків «Погіршення якості водних ресурсів»; |
|
РОЗДІЛ 2. Пізнаємо явища природи (31год.)
|
||||||
Тема 1. Пізнаємо фізичні явища (11 год.)
|
||||||
4 |
|
|
Що таке рух і спокій Механічний рух тіл. Відносність руху і спокою. Траєкторія. Шлях. Час. Відстань. Швидкість.
Д.з. п.4 |
відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; зіставляє одержані результати дослідження з відомими (довідковими) даними; |
|
|
5 |
|
|
Як передається тепло Теплопередача. Поняття про передачу тепла у твердих тілах, рідинах і газах. Пароутворення.
Д.з. п.5 |
пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; формулює запитання, щоб уточнити розуміння почутого повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту); складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; досліджує об’єкти і явища, використовуючи відповідні моделі дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; |
- практична робота з дослідження теплопрвідності різних матеріалів: метал, скло, процеляна, пластик, деревина; - спостереження явища теплопередачі; - аналіз випадків практичного застосування явищ теплопередачі; - складання схеми «Види теплопередачі»;
|
|
6 |
|
|
Що відбувається з тілами за нагрівання Теплове розширення твердих тіл, рідин і газів. Негативні впливи теплового розширення. Використання ефектів теплового розширення.
Д.з. п.6 |
ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; формулює запитання, щоб уточнити розуміння почутого повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту); |
- практична робота з дослідження теплового розширення рідин і газів; - пояснення застосування теплових явищ в побуті, народному господарстві; - виконання тестових завдань;
|
|
7 |
|
|
Що таке електризація Електричний заряд: позитивний та негативний. Електричний розряд. Провідники та ізолятори. Блискавка.
Д.з. п.7 |
складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; використовує наукові факти для формулювання власних суджень; |
- спостереження взаємодії тіл, наелектризованих тертям;
|
|
8 |
|
|
Як скласти електричне коло Електричне коло. Елементи електричних кіл. Практична робота №1. Складання найпростішого електричного кола
Д.з. п.8 |
виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; використовує наукові факти для формулювання власних суджень; дотримується правил БЖД; |
|
|
9 |
|
|
Як ми використовуємо електричний струм Електрична енергія у нашому домі. Транспорт майбутнього. Правила безпечної поведінки з електроприладами. Д.з. п.9 |
використовує наукові факти для формулювання власних суджень; пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб» визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми; |
|
|
10 |
|
|
Світло й тінь Джерела світла. Природні та штучні джерела світла. Світловий промінь. Утворення тіні.
Д.з. п.10 |
описує етапи дослідження; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; досліджує об’єкти та явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема цифрові; |
|
|
11 |
|
|
Як ми використовуємо світлові явища Дзеркальне та дифузне відбиття.
Д.з. п.11 |
формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; пропонує і створює самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження |
- спостереження прямолінійного поширення світла, розсіяння світла, відбивання та заломлення світла;
|
|
12 |
|
|
Як діє оптична лінза Будова лупи. Утворення зображення у оці Д.з. п.12 . |
досліджує об’єкти та явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема цифрові; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; |
|
|
13 |
|
|
Що таке звук Джерела звуку. Гучність і висота звуку. Поширення звуку.
Д.з. п.13 |
виявляє невідомі для себе знання; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб протиріччя в запропонованій ситуації; розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми; ; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; |
|
|
14 |
|
|
Урок узагальнення |
узагальнює самостійно або з допомогою вчителя опрацьовану інформацію природничого змісту; |
|
|
Тема 2. Пізнаємо речовини та їхні зміни (5 год.)
|
||||||
15 |
|
|
Із чого складається Земля Речовини навколо тебе. Основні речовини, що входять до складу атмосфери (кисень, азот, вуглекислий газ), гідросфери (вода) та літосфери (пісок, вапняк, вугілля). Д.з. п.14 |
використовує наукові факти для формулювання власних суджень; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; представляє результати дослідження у запропонований спосіб; |
|
|
16 |
|
|
Що таке чисті речовини та суміші Однорідні та неоднорідні суміші. Повітря та морська вода – природні суміші. Д.з. п.15 |
складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; |
|
|
17 |
|
|
Способи розділення сумішей Способи розділення сумішей однорідних та неоднорідних сумішей. Д.з. п.16 |
використовує наукові факти для формулювання власних суджень; пояснює явища науково;
|
|
|
18 |
|
|
Практична робота №2. «Приготування та розділення сумішей» |
формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; дотримується правил БЖД; |
- дослідження чинників, що впливають на розчинність;
|
|
19 |
|
|
Яких перетворень зазнають речовини Зворотні та незворотні зміни речовин.
Д.з. п.16 |
вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; |
|
|
Тема 3. Пізнаємо астрономічні явища (3 год.) |
||||||
20 |
|
|
Які явища пов’язані з рухами Землі та Місяця Теорія гравітації Енштейна. Зміна дня і ночі. Поняття про часові пояси. Зміна пір року. Д.з. п.17 |
описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; |
|
|
21 |
|
|
Які явища пов’язані з рухами Землі та Місяця Сонячні та місячні затемнення. Вплив Місяця на гідросферу.
Д.з. п.17 |
описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;
|
|
|
22 |
|
|
Урок узагальнення |
узагальнює самостійно або з допомогою вчителя опрацьовану інформацію природничого змісту; |
- виконання діагностичної роботи для тематичного оцінювання; |
|
Тема 4. Пізнаємо біологічні явища (12 год.) |
||||||
23 |
|
|
Чому і як живляться організми Органічні та неорганічні речовини. Роль живлення для організмів.
Д.з. п.18 |
вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; |
|
|
24 |
|
|
Як живляться рослини Живлення рослин. Фотосинтез. Мінеральне живлення.
Д.з. п.18 |
вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти і явища, які можна дослідити; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; представляє результати дослідження; генерує та висловлює власні думки у вирішенні проблемних питань;
|
|
|
25 |
|
|
Як живляться тварини Типи живлення тварин. Перетворення речовин в організмі людини.
Д.з. п.19 |
виділяє нову для себе інформацію, опрацьовує, усвідомлює, засвоює; працює в групі над спільним артпроєктом; формулює та вільно висловлює думки; структурує відомі факти про природні процеси живих організмів; |
|
|
26 |
|
|
Екскурсія «Сезонні явища в житті рослин. Пристосованість рослин до середовища існування» |
складає план екскурсії; виявляє зміни, які відбулися в рослинному світі з приходом осені, причини цих змін, пристосування до перенесення несприятливих умов; виявляє вміння спостерігати, порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, робити висновки; |
|
|
27 |
|
|
Що таке дихання організмів Дихання живих істот. Основні етапи дихання. Різноманітність органів і способів дихання тварин.
Д.з. п.20 |
складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; |
|
|
28 |
|
|
Дихання рослин Порівняння процесів дихання і фотосинтезу в рослин.
Д.з. п.20 |
описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; планує дослідження, вибирає об’єкти, прогнозує результати, звітує про проведену роботу, формулює висновки; виявляє вміння порівнювати, робити висновки;
|
|
|
29 |
|
|
Як організми використовують інформацію з навколишнього середовища Біологічне значення подразливості рослин тварин та людини.
Д.з. п.21 |
відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують / спростовують досягнення мети дослідження; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; |
|
|
30 |
|
|
Чи можливе життя без руху Рухи рослин: ростові, тургорні рухи. Рухи тварин. Д.з. п.22 |
представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; |
|
|
31 |
|
|
Що таке розмноження організмів Форми розмноження організмів. Особливості розмноження рослин. Практична робота №3. «Розмноження рослин».
Д.з. п.23 |
визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; оцінює власний внесок у дослідження і важливість набутих дослідницьких навичок; представляє результати досліджень; дотримується правил БЖД; |
|
|
32 |
|
|
Особливості розмноження тварин Статеве та нестатеве розмноження.
Д.з. п.23 |
складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; |
|
|
33 |
|
|
Що таке ріст і розвиток організмів Основні етапи індивідуального розвитку квіткової рослин та тварин. Тривалість життя організмів. Ріст рослин, тварин та людини.
Д.з. п.24 |
складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують / спростовують досягнення мети дослідження; |
|
|
34 |
|
|
Узагальнення знань |
узагальнює самостійно або з допомогою вчителя опрацьовану інформацію природничого змісту; |
- виконання діагностичної роботи для тематичного оцінювання; |
|
Розділ 3. Пізнаємо Сонячну систему (10 год.)
|
||||||
Тема 1. Астрономічні інструменти та спостереження (2год.)
|
||||||
35 |
|
|
Чим озброєні астрономи Астрономія як наука. Небесні тіла. Астрономічні прилади. Телескопи.
Д.з. п.25 |
Вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; |
|
|
36 |
|
|
Що ми бачимо на небі Небесна сфера. Сузір’я. Географічні відкриття.
Д.з. п.26 |
використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах;
|
|
|
Тема 2. Сонячна система (5год.)
|
||||||
37 |
|
|
Що кружляє навколо Сонця? Будова сонячної системи. Малі небесні тіла.
Д.з. п.27 |
узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації природничого змісту; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; |
|
|
38 |
|
|
Які планети належать до земної групи Особливості планет земної групи.
Д.з. п.28 |
пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; |
|
|
39 |
|
|
Які планети називають гігантами Спільні характеристики планет-гігантів. Особливості будови Юпітера, Сатурна,Урану, Нептуну.
Д.з. п.29 |
формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; |
|
|
40 |
|
|
Малеча Сонячної системи Карликові планети. Малі тіла Сонячної системи: комети, метеороїди, метеорити. Астроблема.
Д.з. п.30 |
створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; оцінює власний внесок у дослідження і важливість набутих дослідницьких навичок; |
- колективне створення презентації «Малеча Сонячної системи»; |
|
41 |
|
|
Як досліджують Сонячну систему Космічний зонд. Дослідження Сонячної системи.
Д.з. п.31 |
пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; використовує наукові факти для формулювання власних суджень; виявляє невідомі для себе знання; |
|
|
Тема 3. Всесвіт (3год.)
|
||||||
42 |
|
|
Ми тут. А де всі? Зорі у всесвіті. Зона життя. Тераформування.
Д.з. п.32 |
відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб протиріччя в запропонованій ситуації ; здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах; |
|
|
43 |
|
|
Як влаштований Всесвіт Гео- та геліоцентрична система світу. Утворення всесвіту. Основні об’єкти всесвіту.
Д.з. п.33 |
здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; |
|
|
44 |
|
|
Урок узагальнення знань |
узагальнює самостійно або з допомогою вчителя опрацьовану інформацію природничого змісту; |
- виконання діагностичної роботи для тематичного оцінювання; |
|
Розділ 4. Пізнаємо взаємозв’язки у природі (20 год.)
|
||||||
Тема 1. Взаємозв’язки організмів з неживою та живою природою (4 год.)
|
||||||
45 |
|
|
Що таке середовище існування Екосистеми. Чинники середовища, які впливають на ріст, розвиток і активність організмів.
Д.з. п.34 |
Встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки природних об’єктів, явищ і процесів; |
|
|
46 |
|
|
Які умови існування у водному середовищі Особливості водного середовища. Поширення організмів у водному середовищі. Водні екосистеми. Д.з. п.35
|
встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки природних об’єктів, явищ і процесів; здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів); |
|
|
47 |
|
|
Які особливості наземно-повітряного середовища Вологість і температура в НПС. Значення тепла та світла для мешканців НПС. Д.з. п.36 |
представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; |
|
|
48 |
|
|
Як тварини пристосувалися до життя в грунті Особливості ґрунтового середовища. Пристосування у мешканців ґрунту.
Д.з. п.37 |
встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки природних об’єктів, явищ і процесів; здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; |
|
|
Тема 2. Взаємозв’язки між живими організмами (6 год.)
|
||||||
49 |
|
|
Організм як середовище. Як організми співіснують у середовищі Особливості організму, як середовища існування. Симбіоз. Взаємозв’язки між живим організмами.
Д.з. п.38 |
встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки природних об’єктів, явищ і процесів; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів); |
|
|
50 |
|
|
Як організми співіснують у середовищі. Паразити і хижаки Взаємозв’язки між хижаками та жертвами.
Д.з. п.39 |
встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід, виступає з повідомленням перед аудиторією; |
|
|
51 |
|
|
Як організми співіснують у середовищі. Партнери. Нахлібники і квартиранти Користь партнерства у природі. Мутуалізм. Коменсалізм. Д.з. п.40 |
встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; |
- з’ясування значення понять «мутуалізм», «коменсалізм», «нахлібництво», «квартирантство»; - гра «Визнач форму співіснування»;
|
|
52 |
|
|
Як складати ланцюги живлення Колообіг речовин у природі. Ланцюг живлення, як основна умова існування екосистем.
Д.з. п.41 |
оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; представляє текстову інформацію з одного джерела (зокрема художнього тексту, медіатексту), використовуючи різні способи і засоби візуалізації змісту; |
|
|
53 |
|
|
Практична робота №4 «Складання ланцюгів живлення водойми, парку, лісу, поля, грядки (на вибір)» |
формулює очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; дотримується правил БЖД; |
|
|
54 |
|
|
Урок узагальнення знань |
узагальнює самостійно або з допомогою вчителя опрацьовану інформацію природничого змісту; |
- виконання діагностичної роботи для тематичного оцінювання; |
|
Тема 3. Взаємозв’язки організмів між собою та неживою природою в різних угрупованнях (8 год.)
|
||||||
55 |
|
|
Що таке мистецтво виживання Значення пристосувань.
Д.з. п.42 |
використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ природи для розв’язання запропонованої життєвої / навчальної проблеми; працює в групі над створенням артпроєкту; |
|
|
56 |
|
|
Що таке природні та штучні угрупування Особливості природніх та штучних угрупувань.
Д.з. п.43 |
пропонує і створює самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; |
|
|
57 |
|
|
Які взаємозв’язки організмів у прісній водоймі, морі чи океані Стійкість водних екосистем. Умови існування для прісноводних мешканців.
Д.з. п.44 |
виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; |
|
|
58 |
|
|
У чому відмінність лісу та парку Особливості лісових угрупувань. Взаємозв’язки організмів в лісових угрупуваннях.
Д.з. п.45 |
об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; пропонує і створює самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; |
|
|
59 |
|
|
Які взаємини організмів між собою та неживою природою на луках і городах Лучні угрупування. Умови для вирощування городніх культур.
Д.з. п.46 |
виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; |
|
|
60 |
|
|
Які взаємозв’язки організмів у ґрунті Значення ґрунтових мешканців у природі та для людини.
Д.з. п.47 |
створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; |
- написання есе «Родючість ґрунту»; |
|
61 |
|
|
Як організми виживають у пустелях Умови існування у пустелях. Пристосування рослин та тварин які живуть в пустелі.
Д.з. п.48
|
створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; представляє текстову інформацію з одного джерела (зокрема художнього тексту, медіатексту), використовуючи різні способи і засоби візуалізації змісту; пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб»; |
|
|
62 |
|
|
Які рослини і тварини живуть серед людей Синантропні організми.
Д.з. п.49 |
пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; |
- з’ясування значення поняття «синантропні організми»;
|
|
Тема 3. Біологічні ритми організмів (2 год.)
|
||||||
63 |
|
|
Як організми пристовуються до періодичних змін середовища Біологічні ритми. Причини біоритмів.
Д.з. п.50
|
використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові / медіатекстові джерела інформації; обирає із запропонованих самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб спосіб перевірки розв’язання навчальної / життєвої проблеми; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; |
- з’ясування значення поняття «біологічні ритми»;
- наведення прикладів добових, сезонних, місяцевих, багаторічних біоритмів;
|
|
64 |
|
|
Урок узагальнення знань |
узагальнює самостійно або з допомогою вчителя опрацьовану інформацію природничого змісту; |
- виконання діагностичної роботи для тематичного оцінювання; |
|
Розділ 5. Пізнаємо себе і світ (6 год.)
|
||||||
Тема 1. Тема 1. Пізнай свої здібності (1 год.)
|
||||||
65 |
|
|
Як пізнати свої здібності Пам’ять та увага. Збереження рівноваги в довкіллі. Біологічні ритми.
Д.з. п.51 |
Обирає із запропонованих самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб спосіб перевірки розв’язання навчальної / життєвої проблеми; визначає з допомогою вчителя або інших осіб чинники, які сприяли / завадили розв’язанню навчальної / життєвої проблеми; обґрунтовує унікальність та неповторність кожної людини; детально описує та характеризує в цілому себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо); пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки і добробуту; здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах;
|
|
|
Тема 2. Мистецтво виживання (2 год.)
|
||||||
66 |
|
|
Як підкорили земні оболонки Дослідження океанів і атмосфери. Дослідження полюсів.
Д.з. п.52 |
використовує наукові факти для формулювання власних суджень; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; планує послідовність дій для виготовлення моделі виробу, орієнтовні строки їхнього виконання, можливості використання цифрових засобів; |
|
|
67 |
|
|
Що приховує Амазонія? Рекорди Амазонії. Дослідження Амазонки.
Д.з. п.54 |
наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі та просторі, взаємодії людини та природи; бере до уваги зміни, оцінює їхні ризики та переваги для власного життя та життя спільноти; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі; пропонує правила взаємодії в групі і дотримується їх; |
|
|
Тема 3. Як змінити світ на краще (3 год.)
|
||||||
68 |
|
|
Як змінити світ на краще Потепління на Землі. Рівновага у природі.
Д.з. п.55 |
розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту); здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; |
- дослідження явища глобального потепління за матеріалами інтернетмережі; - складання «Дерева рішень»; - написання есе «Життя в екостилі»; |
|
69 |
|
|
Урок узагальнення знань |
узагальнює самостійно або з допомогою вчителя опрацьовану інформацію природничого змісту ; |
- виконання діагностичної роботи для тематичного оцінювання; |
|
70 |
|
|
Підсумковий урок |
демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями і правилами в соціальному і природному середовищі; аналізує взаємозв’язок між потребами людини та обмеженістю ресурсів; визначає потребу в ощадливому використанні ресурсів і повторній переробці вторинної сировини; доводить, що здоров’я, безпека і добробут є підґрунтям успішного майбутнього; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту). |
- складання наукових казок природничого змісту; - складання сенканів;
|
|