Календарно-тематичне планування «Пізнаємо природу» 6 клас

Про матеріал
Календарно-тематичне планування «Пізнаємо природу» 6 клас. Розроблена на основі чинної модельної програми інтегрованого курсу «Пізнаємо природу» для 5–6 класів авторів Біда Д. Д., Гільберг Т. Г., Колісник Я. І. До підручника: Пізнаємо природу: підр. інтегр. курсу для 6-го кл. закл. заг. серед. освіти / Дарія Біда, Тетяна Гільберг, Ярина Колісник. – Київ: ТОВ «Генеза», 2023. – 256 с.: іл. 70 годин (2 год. на тиждень)
Перегляд файлу

Календарно-тематичне планування  «Пізнаємо природу» 6 клас

Пізнаємо природу: підр. інтегр. курсу для 6-го кл. закл. заг. серед. освіти / Дарія Біда, Тетяна Гільберг, Ярина Колісник. – Київ: ТОВ «Генеза», 2023. – 256 с.: іл.

70 годин (2 год. на тиждень)

 

з/п

Дата

 

 

Тема уроку

Орієнтири для оцінювання

Види діяльності

 

РОЗДІЛ 1. Пізнаємо світ науки (3 год.)

 

 

Тема 1. Перший крок у науку (3 год.)

 

1

 

 

Що вивчають природничі науки. Інструктаж з БЖД

Об’єкт та предмет дослідження. Предмет вивчення природничих наук.

 

 

 

 

Д.з. п.1

Здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах;

пояснює на основі особистого досвіду,

що природу можна пізнавати,

досліджуючи її;

описує самостійно або з допомогою

вчителя чи інших осіб явища і процеси,

використовуючи відповідну наукову

термінологію;

  •               - робота з різними джерелами інформації про природу, використання QR- кодів та цифрового контенту природничого  змісту;
  •               - створення таблиці «Об’єкт і предмет природничих наук»;
  •               - створення пантбука «Природничі науки»;
  •               - робота в парах: «Естафета природничих наук»;

2

 

 

Як досягти успіху

Природничі науки, STEM і професії майбутнього.

 

 

 

 

 

 

 

Д.з. п.2

розуміє внесок учених-природознавців  і винахідників у створення нових технологій та вдосконалення техніки; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо

під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення;

 - профорієнтаційна гра «Професії майбутнього і природничі науки»;

- робота з таблицею «Поради щодо розвитку важливих навичок»;

3

 

 

Як стати дослідником

Причинно-наслідкові зв’язки у природі. Праця науковців.

 

 

 

 

 

 

 

Д.з. п.3

ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки;

виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження;

оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності;

відповідає самостійно та чітко;

- з’ясування послідовності та суті етапів наукового методу пізнання;

- вправа «фішбоун» «Причина-наслідок-висновок»;

- складання схеми для ілюстрації причинно-наслідкових зв’язків «Погіршення якості водних ресурсів»;

 

РОЗДІЛ 2. Пізнаємо явища природи (31год.)

 

 

Тема 1. Пізнаємо фізичні явища (11 год.)

 

4

 

 

Що таке рух і спокій

Механічний рух тіл. Відносність руху і спокою. Траєкторія. Шлях. Час. Відстань. Швидкість.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Д.з. п.4

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

зіставляє одержані результати дослідження з відомими (довідковими) даними;

  •        - природничий диктант «Фізичні явища»;
  •        - вимірювання відстані й часу;
  •        - практична робота з  обрахунку середньої      швидкості руху пішохода;
  •        - розв’язування задач на знаходження швидкості, часу, відстані;
  •        - заповнення таблиці з визначення видів руху об’єктів;

5

 

 

Як передається тепло

Теплопередача. Поняття про передачу тепла у твердих тілах, рідинах і газах. Пароутворення.

 

 

 

 

 

 

Д.з. п.5

пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; формулює запитання, щоб уточнити розуміння почутого повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту); складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; досліджує об’єкти і явища, використовуючи відповідні моделі дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень;

- практична робота з дослідження теплопрвідності різних матеріалів: метал, скло, процеляна, пластик, деревина;

  -  спостереження явища теплопередачі;

- аналіз випадків практичного застосування явищ теплопередачі;

- складання схеми «Види теплопередачі»; 

 

6

 

 

Що відбувається з тілами за нагрівання

Теплове розширення твердих тіл, рідин і газів. Негативні впливи теплового розширення. Використання ефектів теплового розширення.

 

Д.з. п.6

ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; формулює запитання, щоб уточнити розуміння почутого повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту);

- практична робота з дослідження  теплового розширення рідин і газів;

- пояснення застосування теплових  явищ в побуті, народному господарстві;

- виконання тестових завдань;

 

7

 

 

Що таке електризація

Електричний заряд: позитивний та негативний. Електричний розряд. Провідники та ізолятори. Блискавка.

 

 

 

 

 

 

Д.з. п.7

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; використовує наукові факти для формулювання власних суджень;

- спостереження взаємодії тіл, наелектризованих тертям;

  •        - спостереження електризації через тертя;
  •        - заповнення схеми «Провідники та ізолятори»;
  •        - пошук інформації з використанням різних джерел про виникнення блискавки;
  •        - складання пам’ятки «Правила поведінки під час грози»;

8

 

 

Як скласти електричне коло

Електричне коло. Елементи електричних кіл.

Практична робота №1. Складання найпростішого електричного кола

 

 

 

 

 

Д.з. п.8

виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; використовує наукові факти для формулювання власних суджень; дотримується правил БЖД;

  •        - укладання словничка термінів;
  •        - складання електричних кіл;
  •        - спостереження дій електричного струму;
  •        - схематичне зображення окремих елементів та схеми електричного кола;

9

 

 

Як ми використовуємо електричний струм

Електрична енергія у нашому домі. Транспорт майбутнього.

Правила безпечної поведінки з електроприладами.

Д.з. п.9

використовує наукові факти для формулювання власних суджень; пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб» визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми;

  •        - складання розповіді «Шлях електричного стуму до вашого дому»;
  •        - заповнення схеми «Дія електричного струму»;
  •        - виготовлення буклету «Правила безпечної поведінки з електроприладами»;
  •        - робота в парах: «Складання правил заощадження електричної енергії»;

10

 

 

Світло й тінь

Джерела світла. Природні та штучні джерела світла. Світловий промінь. Утворення тіні.

 

Д.з. п.10

описує етапи дослідження; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; досліджує об’єкти та явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема цифрові;

  •        - укладання словничка термінів;
  •        -  складання схеми «Джерела світла»;
  •        - дослідження утворення тіні;

11

 

 

Як ми використовуємо світлові явища

Дзеркальне та дифузне відбиття.

 

 

 

 

 

 

Д.з. п.11

формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; пропонує і створює самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження

- спостереження прямолінійного поширення світла, розсіяння світла, відбивання та заломлення світла;

  •        - STEM-проєкт «Виготовлення камери-обскури»;
  •        - STEM-проєкт «Виготовлення калейдоскопа»;
  •        - ігри із дзеркалом;

12

 

 

Як діє оптична лінза

Будова лупи. Утворення зображення у оці

Д.з. п.12

.

досліджує об’єкти та явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема цифрові; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень;

  •        - дослідження будови лупи;
  •        - спостереження утворення зображення за допомогою лупи;
  •        - демонстрація моделі будови ока;

13

 

 

Що таке звук

Джерела звуку. Гучність і висота звуку. Поширення звуку.

 

 

 

 

 

 

 

Д.з. п.13

виявляє невідомі для себе знання; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб протиріччя в запропонованій ситуації; розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми;

; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

  •        - заповнення таблиці «Швидкість поширення звуку в різних середовищах;
  •        - дослідження залежності характеристик звуку від натягу і довжини струни;
  •        - STEM-проєкт «Моделювання голосових зв’язок людини»;

14

 

 

Урок узагальнення

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя опрацьовану інформацію природничого  змісту;

  •        - виконання діагностичної роботи для тематичного оцінювання;

 

Тема 2. Пізнаємо речовини та їхні зміни (5 год.)

 

15

 

 

Із чого складається Земля

Речовини навколо тебе. Основні речовини, що входять до складу атмосфери (кисень, азот, вуглекислий газ), гідросфери (вода) та літосфери (пісок, вапняк, вугілля).

Д.з. п.14

використовує наукові факти для формулювання власних суджень;

формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження;

фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб;

представляє результати дослідження у запропонований спосіб;

  •        - виготовлення гри «Хімічне лото»;
  •        - робота з діаграмами «Хімічний склад атмосфери та гідросфери»;
  •        - виготовлення плаката «Хімічний склад Землі»;

16

 

 

Що таке чисті речовини та суміші

Однорідні та неоднорідні суміші.

Повітря та морська вода – природні суміші.

Д.з. п.15

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження;

  •        - спостереження сумішей за допомогою лупи (або зуму в мобільному телефоні);
  •        - складання схеми «Однорідні та неоднорідні суміші»;

17

 

 

Способи розділення сумішей

Способи розділення сумішей однорідних та неоднорідних сумішей.

Д.з. п.16

використовує наукові факти для формулювання власних суджень;

пояснює явища науково;

 

  •        - вивчення способів розділення сумішей (за презентацією);
  •        - виготовлення фільтрів;
  •        - вправа «Думай. Збирайся. Ділися.»;

18

 

 

Практична робота №2. «Приготування та розділення сумішей»

формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; дотримується правил БЖД;

  •        - практична робота «Приготування та розділення сумішей»;

- дослідження чинників, що впливають на розчинність;

 

19

 

 

Яких перетворень зазнають речовини

Зворотні та незворотні зміни речовин.

 

 

Д.з. п.16

вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

  •        - дослідження зворотних та незворотних змін;
  •        - вправа «Розділи. Поясни» (зворотні чи незворотні зміни);
  •        - міні проєкт «Як виникає пліснява. Чи завжди пліснява шкідлива?»;

Тема 3. Пізнаємо астрономічні явища (3 год.)

20

 

 

Які явища пов’язані з рухами Землі та Місяця

Теорія гравітації Енштейна. Зміна дня і ночі. Поняття про часові пояси. Зміна пір року.

Д.з. п.17

описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації;

  •        - ознайомлення з аерокосмічними знімками поверхні Землі, за якими досліджують фактори антропогенного впливу;
  •        - вивчення фотографій Землі з космосу;
  •        - робота з географічною картою та картою часових поясів;

21

 

 

Які явища пов’язані з рухами Землі та Місяця

Сонячні та місячні затемнення.

Вплив Місяця на гідросферу.

 

Д.з. п.17

   описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

 

  •        - визначення фаз Місяця за додатком Phases of the Moon;
  •        - ознайомлення з фотографіями Місяця;
  •        - моделювання сонячного та місячного затемнення;
  •        - мініпроєкт «Як людина використовує припливи і відпливи»;

22

 

 

Урок узагальнення

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя опрацьовану інформацію природничого змісту;

- виконання діагностичної роботи для тематичного оцінювання;

Тема 4. Пізнаємо біологічні явища (12 год.)

23

 

 

Чому і як живляться організми

Органічні та неорганічні речовини. Роль живлення для організмів.

 

 

Д.з. п.18

вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

  •        - складання схеми «Органічні та неорганічні речовини»;
  •        - гра «Лото термінів» (вигитовлення та гра);
  •        - гра «Автотрофи чи гетеротрофи? Розділи!»

24

 

 

Як живляться рослини

Живлення рослин. Фотосинтез.

Мінеральне живлення.

 

 

 

 

 

 

 

Д.з. п.18

вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти і явища, які можна дослідити; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; представляє результати дослідження;

генерує та висловлює власні думки у вирішенні проблемних питань;

 

  •        - мозковий штурм «Чи можливе життя не планеті Земля без рослин»;
  •        - дослідницька робота: дослід Сакса, дослід з вуглекислим газом;
  •        - складання схеми «Поєднання фотосинтезу з іншими способами живлення»;
  •         

25

 

 

Як живляться тварини

Типи живлення тварин. Перетворення речовин в організмі людини.

 

 

Д.з. п.19

виділяє нову для себе інформацію, опрацьовує, усвідомлює, засвоює; працює в групі над спільним артпроєктом; формулює та вільно висловлює думки; структурує відомі факти про природні процеси живих організмів;

  •        - заповнення таблиці «Основні типи живлення тварин»
  •        - створення коміксу «Шлях речовин від ротової порожнини до клітини;
  •        - оформлення кластера «Живлення»;
  •        - гра «Живлення і травлення тварин» у додатку Wordwall;

26

 

 

Екскурсія «Сезонні явища в житті рослин. Пристосованість рослин до середовища існування»

складає план екскурсії; виявляє зміни, які відбулися в рослинному світі з приходом осені, причини цих змін, пристосування до перенесення несприятливих умов; виявляє вміння спостерігати, порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, робити висновки;

  •        - дослідження змін, які відбулися в рослинному світі з приходом осені;
  •        - вибір та спостереження за об’єктами живої та неживої природи;
  •        - складання звіту про екскурсію (фото чи відео);

27

 

 

Що таке дихання організмів

Дихання живих істот. Основні етапи дихання. Різноманітність органів і способів дихання тварин.

 

 

 

Д.з. п.20

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

  •        - дискусія «Чи всі організми дихають?»;
  •        - складання таблиці «Основні етапи дихання»;
  •        - заповнення схеми «Способи дихання тварин»;
  •        - створення колажу «Різноманітність органів і способів дихання тварин»;
  •        - дослідження і спостереження за диханням людини;
  •        - інформаційний пошук «Що таке дихальна недостатність», «Що показує пульсоксиметр»;

28

 

 

Дихання рослин

Порівняння процесів дихання і фотосинтезу в рослин.

 

 

 

 

 

Д.з. п.20

описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; планує дослідження, вибирає об’єкти, прогнозує результати, звітує про проведену роботу, формулює висновки; виявляє вміння порівнювати, робити висновки;

 

  •        - дослідження дихання рослин з використанням елодеї та вапняної води;
  •        - заповнення таблиці «Порівняння дихання і фотосинтезу в рослин»;
  •         

29

 

 

Як організми використовують інформацію з навколишнього середовища

Біологічне значення подразливості рослин тварин та людини.

 

 

 

Д.з. п.21

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують / спростовують досягнення мети дослідження; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження;

  •        - укладання словничка термінів;
  •        - спостереження за подразливістю рослин на прикладі кислиці;
  •        - складання схеми «Подразник-Реакція»;

30

 

 

Чи можливе життя без руху

Рухи рослин: ростові, тургорні рухи. Рухи тварин.

Д.з. п.22

представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

  •        - заповнення таблиці «Рухи рослин»;
  •        - спостереження за рухами рослин на підвіконні;
  •        - гра «Способи руху тварин»;
  •         

31

 

 

Що таке розмноження організмів

Форми розмноження організмів. Особливості розмноження рослин.

Практична робота №3. «Розмноження рослин».

 

 

Д.з. п.23

визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; оцінює власний внесок у дослідження і важливість набутих дослідницьких навичок; представляє результати досліджень; дотримується правил БЖД;

  •        - виготовлення колекції насіння різних рослин, що трапляються в регіоні;
  •        - практична робота «Розмноження рослин»;
  •         

32

 

 

Особливості розмноження тварин

Статеве та нестатеве розмноження.

 

 

 

Д.з. п.23

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

  •        - розпізнавання різних форм розмноження різних видів тварин (за лепбуком «Розмноження»);
  •        - мініпроєкт «Як тварини турбуються про потомство»;

33

 

 

Що таке ріст і розвиток організмів

Основні етапи індивідуального розвитку квіткової рослин та тварин. Тривалість життя організмів. Ріст рослин, тварин та людини.

 

 

 

Д.з. п.24

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують / спростовують досягнення мети дослідження;

  •        - складання схем «Етапи розвитку рослин», «Етапи розвитку тварин»;
  •        - робота з таблицями «Життєві цикли організмів»;

34

 

 

Узагальнення знань

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя опрацьовану інформацію природничого  змісту;

- виконання діагностичної роботи для тематичного оцінювання;

 

Розділ 3. Пізнаємо Сонячну систему (10 год.)

 

 

Тема 1. Астрономічні інструменти та спостереження (2год.)

 

35

 

 

Чим озброєні астрономи

Астрономія як наука. Небесні тіла. Астрономічні прилади. Телескопи.

 

 

 

 

 

 

Д.з. п.25

Вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити

 ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

  •        - ознайомлення з картою зоряного неба;
  •        - мініпроєкт «Історія телескопа»;
  •        - віртуальна екскурсія до астрономічної обсерваторії міста Київ;
  •         

36

 

 

Що ми бачимо на небі

Небесна сфера. Сузір’я. Географічні відкриття.

 

 

 

 

Д.з. п.26

використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах;

 

  •        - спостереження за зоряним небом і небесними тілами за допомогою додатку Sky Map ;
  •        -  зображення та розпізнавання сузір’їв;
  •        - віртуальна екскурсія в планетарій;
  •        - виготовлення буклету «Про сузір’я цікаво»;
  •         

 

Тема 2. Сонячна система (5год.)

 

37

 

 

Що кружляє навколо Сонця?

Будова сонячної системи. Малі небесні тіла.

 

 

 

 

 

Д.з. п.27

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації природничого змісту; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

  •        - заповнення схеми «Склад Сонячної системи»;
  •        - STEM-проєкт «Моделюємо Сонячну систему»;
  •        - обробка інформації за QR-кодом «Сонце – наша рідна зоря»;

38

 

 

Які планети належать до земної групи

Особливості планет земної групи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Д.з. п.28

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

  •        - складання характеристики планет земної групи;
  •        - порівняння поверхонь Марса та Місяця за фотографіями з мережі;
  •        - інформаційний проєкт «Які тварини і рослини побували в космосі?»;

39

 

 

Які планети називають гігантами

Спільні характеристики планет-гігантів. Особливості будови Юпітера, Сатурна,Урану, Нептуну.

 

 

 

 

 

 

 

Д.з. п.29

формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв;

  •        - складання характеристики планет земної групи;
  •        - виготовлення лепбука «Сонячна система»;
  •        - інформаційний проєкт «Імена України в космосі»;

40

 

 

Малеча Сонячної системи

Карликові планети. Малі тіла Сонячної системи: комети, метеороїди, метеорити. Астроблема.

 

Д.з. п.30

створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; оцінює власний внесок у дослідження і важливість набутих дослідницьких навичок;

  •        - укладання словничка термінів;

- колективне створення презентації «Малеча Сонячної системи»;

  •         
  •         

41

 

 

Як досліджують Сонячну систему

Космічний зонд. Дослідження Сонячної системи.

 

 

 

 

 

Д.з. п.31

пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; використовує наукові факти для формулювання власних суджень; виявляє невідомі для себе знання;

  •        - перегляд та обговорення відеоролика «В гості на МКС»;
  •        - вправа фішбоун «Космічне сміття»;
  •        - гра «Поціль у планету»;

 

Тема 3. Всесвіт (3год.)

 

42

 

 

Ми тут. А де всі?

Зорі у всесвіті. Зона життя. Тераформування.

 

 

 

Д.з. п.32

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб протиріччя в запропонованій ситуації ; здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах;

  •        - дослідження зони життя;
  •        - інформаційний проєкт «Які тварини і рослини побували в космосі?»;
  •        -  інформаційний пошук «Скільки зір у Всесвіті»;

43

 

 

Як влаштований Всесвіт

Гео- та геліоцентрична система світу. Утворення всесвіту. Основні об’єкти всесвіту.

 

 

Д.з. п.33

здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

  •        - ознайомлення з термінами гео- та геліоцентрична система;
  •        - складання характеристики нашої Галактики за планом;

44

 

 

Урок узагальнення знань

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя опрацьовану інформацію природничого  змісту;

- виконання діагностичної роботи для тематичного оцінювання;

 

 

Розділ 4. Пізнаємо взаємозв’язки у природі (20 год.)

 

 

Тема 1. Взаємозв’язки організмів з неживою та живою природою (4 год.)

 

45

 

 

Що таке середовище існування

Екосистеми. Чинники середовища, які впливають на ріст, розвиток і активність організмів.

 

 

 

 

Д.з. п.34

Встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки природних об’єктів, явищ і процесів;

  •        - ознайомлення з термінами «екосистема» та «екологія»;
  •        - складання схеми «Екологічні фактори»;
  •         

 

46

 

 

Які умови існування у водному середовищі

Особливості водного середовища. Поширення організмів у водному середовищі. Водні екосистеми.

Д.з. п.35

 

встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки природних об’єктів, явищ і процесів; здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах

поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів);

  •        - з’ясування особливостей водного середовища;
  •        - дидактична гра «Хто в озері живе?»;
  •        - доповнення схеми «Водні системи»;

 

47

 

 

Які особливості наземно-повітряного середовища

Вологість і температура в НПС. Значення тепла та світла для мешканців НПС.

Д.з. п.36

представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

  •        - з’ясування особливостей наземно-повітряного середовища;
  •        - створення постера «Наземно-повітряне середовище та його мешканці»;

 

48

 

 

Як тварини пристосувалися до життя в грунті

Особливості ґрунтового середовища. Пристосування у мешканців ґрунту.

 

 

 

 

Д.з. п.37

встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки природних об’єктів, явищ і процесів; здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

  •        - з’ясування особливостей ґрунтового середовища;
  •        - мініпроєкт «Пристосування мешканців ґрунту»;

 

 

Тема 2. Взаємозв’язки між живими організмами (6 год.)

 

49

 

 

Організм як середовище.

Як організми співіснують у середовищі

Особливості організму, як середовища існування. Симбіоз. Взаємозв’язки між живим організмами.

 

 

 

 

Д.з. п.38

встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки природних об’єктів, явищ і процесів; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів);

  •        - з’ясування особливостей організмів, як середовища;
  •        - заповнення схеми «Взаємозв’язки між організмами»;
  •        - ознайомлення з поняттями «симбіоз» та «конкуренція»;
  •        - розв’язування екологічних задач;
  •        - складання плану спостережень з використанням наукової казки «Садові війни»;
  •         

50

 

 

Як організми співіснують у середовищі. Паразити і хижаки

Взаємозв’язки між хижаками та жертвами.

 

 

 

 

 

 

 

Д.з. п.39

встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід, виступає з повідомленням перед аудиторією;

  •        - ознайомлення з поняттями «хижаки», «паразити», «зовнішні і внутрішні паразити»;
  •        - з’ясування пристосувань хижаків до виявлення і утримування здобичі;
  •        - мініпроєкт «Пристосування, які дають змогу рослинам і тваринам рятуватися від хижаків»;
  •        - підготовка до проведення інформаційної години «Паразити домашніх тварин»;
  •        - опрацювання наукової казки «Сповідь паразита»;
  •         

51

 

 

Як організми співіснують у середовищі. Партнери. Нахлібники і квартиранти

Користь партнерства у природі. Мутуалізм. Коменсалізм.

Д.з. п.40

встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;

- з’ясування значення понять «мутуалізм», «коменсалізм», «нахлібництво», «квартирантство»;

- гра «Визнач форму співіснування»;

 

 

 

52

 

 

Як складати ланцюги живлення

Колообіг речовин у природі. Ланцюг живлення, як основна умова існування екосистем.

 

Д.з. п.41

оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; представляє текстову інформацію з одного джерела (зокрема художнього тексту, медіатексту), використовуючи різні способи і засоби візуалізації змісту;

  •        - складання схеми колообігу хімічних речовин у природі;
  •        - колективне вирішення проблемного питання: «Чому ланцюги живлення є основною умовою існування екосистем?»;

53

 

 

Практична робота №4 «Складання ланцюгів живлення водойми, парку, лісу, поля, грядки (на вибір)»

формулює очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; дотримується правил БЖД;

  •        - практична робота «Складання ланцюгів живлення водойми, парку, лісу, поля, грядки (на вибір)»;

54

 

 

Урок узагальнення знань

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя опрацьовану інформацію природничого змісту;

- виконання діагностичної роботи для тематичного оцінювання;

 

Тема 3. Взаємозв’язки організмів між собою та неживою природою в різних угрупованнях (8 год.)

 

55

 

 

Що таке мистецтво виживання

Значення пристосувань.

 

 

Д.з. п.42

використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ природи для розв’язання запропонованої життєвої / навчальної проблеми; працює в групі над створенням артпроєкту;

  •        - заповнення схеми «Пристосування організмів»;
  •        - складання таблиці «Як рослини захищаються від поїдання»;
  •        - створення коміксу «Як тварини захищаються»;

56

 

 

Що таке природні та штучні угрупування

Особливості природніх та штучних угрупувань.

 

 

 

 

Д.з. п.43

пропонує і створює самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;

  •        - опрацювання нових понять «популяція», «угруповання»;
  •        - створення діаграми Венна «Відмінність та подібність природних і штучних угруповань»;
  •         

57

 

 

Які взаємозв’язки організмів у прісній водоймі, морі чи океані

Стійкість водних екосистем. Умови існування для прісноводних мешканців.

 

 

 

 

 

Д.з. п.44

виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності;

  •        - класифікація водних екосистем;
  •        - з’ясування основних споживачів і руйнівників у водоймах;
  •        - доповнення схеми «Умови існування для прісноводних мешканців»;
  •        - моделювання водних угруповань у прісноводному акваріумі;
  •         

58

 

 

У чому відмінність лісу та парку

Особливості лісових угрупувань. Взаємозв’язки організмів в лісових угрупуваннях.

 

 

 

 

 

 

 

 

Д.з. п.45

об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; пропонує і створює самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;

фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

  •        - створення діаграми Венна «У чому відмінність лісу і парку»;
  •        - дослідження взаємозв’язків організмів в лісових угрупованнях за планом:
  •            харчові зв’язки;
  •            просторові зв’язки;
  •            зв’язки поширення;
  •            зв’язки поселення.
  • - складання ланцюгів живлення лісу/парку (виїдання та розкладання);

59

 

 

Які взаємини організмів між собою та неживою природою на луках і городах

Лучні угрупування. Умови для вирощування городніх культур.

 

 

 

 

 

Д.з. п.46

виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

  • - гра «Засели луки»;
  • - дослідження взаємозв’язків городніх рослин між собою та іншими організмами за планом:
  •                харчові зв’язки;
  •                просторові зв’язки;
  •                зв’язки поширення;
  •                зв’язки поселення.
  • - заповнення схеми «Однорічні, дворічні, багаторічні городні культури»;
  • - гра «Які овочі дружать між собою»;
  •  

60

 

 

Які взаємозв’язки організмів у ґрунті

Значення ґрунтових мешканців у природі та для людини.

 

 

 

 

 

Д.з. п.47

створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності;

  • - визначення найпоширеніших в Україні ґрунтів;
  • - з’ясування значення ґрунтових організмів у природі;
  • - дослідження взаємозв’язків організмів у ґрунтових угрупованнях за планом:
  •                харчові зв’язки;
  •                просторові зв’язки;
  •                зв’язки поширення;
  •                зв’язки поселення.

- написання есе «Родючість ґрунту»;

61

 

 

Як організми виживають у пустелях

Умови існування у пустелях. Пристосування рослин та тварин які живуть в пустелі.

 

 

 

 

 

 

 

Д.з. п.48

 

створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; представляє текстову інформацію з одного джерела (зокрема художнього тексту, медіатексту), використовуючи різні способи і засоби візуалізації змісту; пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб»;

  • - колективне створення презентації «Рослини і тварини пустелі»;
  • - заповнення схеми «Пристосування організмів до життя в пустелях»;
  •  

62

 

 

Які рослини і тварини живуть серед людей

Синантропні організми.

 

 

 

Д.з. п.49

пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

- з’ясування значення поняття «синантропні організми»;

  • - складання схеми-переліку «Організми, які живуть серед людей»;
  • - порівняльне спостереження за птахами ластівка сільська та ластівка міська;

 

Тема 3. Біологічні ритми організмів (2 год.)

 

63

 

 

Як організми пристовуються до періодичних змін середовища

Біологічні ритми. Причини біоритмів.

 

 

 

 

 

 

Д.з. п.50

 

використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові / медіатекстові джерела інформації; обирає із запропонованих самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб спосіб перевірки розв’язання навчальної / життєвої проблеми; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;

- з’ясування значення поняття «біологічні ритми»;

  •        - укладання словничка термінів;

- наведення прикладів добових, сезонних, місяцевих, багаторічних біоритмів;

  • - інформаційний пошук: «Як живуть організми на березі морів чи океанів між припливами», «Як птахи здійснюють перельоти без GPS», «Таємниці життя денних і нічних тварин», «Пристосування організмів до змін пір року»;
  •  

64

 

 

Урок узагальнення знань

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя опрацьовану інформацію природничого змісту;

- виконання діагностичної роботи для тематичного оцінювання;

 

Розділ 5. Пізнаємо себе і світ (6 год.)

 

 

Тема 1. Тема 1. Пізнай свої здібності (1 год.)

 

65

 

 

Як пізнати свої здібності

Пам’ять та увага. Збереження рівноваги в довкіллі. Біологічні ритми.

 

 

 

 

 

 

 

Д.з. п.51

Обирає із запропонованих самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб спосіб перевірки розв’язання навчальної / життєвої проблеми; визначає з допомогою вчителя або інших осіб чинники, які сприяли / завадили розв’язанню навчальної / життєвої проблеми; обґрунтовує унікальність та неповторність кожної людини; детально описує та характеризує в цілому себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо);

пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки і добробуту; здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах;

 

 

 

 

  • - ігри та вправи на перевірку та розвиток спостережливості, уваги, витривалості, гостроти зору, швидкості реакції на світловий і звуковий сигнали («Заборонений рух», «Запам’ятай все», «Що змінилося?);
  • - виготовлення гри-головоломки «Танграм» та складання фігур
  • - заповнення схеми «Мої здібності»;
  • - складання порадника «Як покращити пам’ять»;
  •  

 

Тема 2. Мистецтво виживання (2 год.)

 

66

 

 

Як підкорили земні оболонки

Дослідження океанів і атмосфери. Дослідження полюсів.

 

 

 

Д.з. п.52

використовує наукові факти для формулювання власних суджень; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; планує послідовність дій для виготовлення моделі виробу, орієнтовні строки їхнього виконання, можливості використання цифрових засобів;

  • - створення презентації «Як підкорили земні оболонки»;
  • - ділова гра «Турагенство «Світ». Експедиція в Антарктиду»;
  • - опрацювання статті на сайті Wikipedia «Перелік антарктичних експедицій»;
  •  

67

 

 

Що приховує Амазонія?

Рекорди Амазонії. Дослідження Амазонки.

 

 

 

 

 

 

Д.з. п.54

наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі та просторі, взаємодії людини та природи; бере до уваги зміни, оцінює їхні ризики та переваги для власного життя та життя спільноти; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі; пропонує правила взаємодії в групі і дотримується їх;

  • - перегляд та обговорення відоеролика «Амазонія»;
  • - складання списку рослин і тварин Амазонії;
  • - заповнення таблиці «Географічні дані. Амазонка»;

 

                  Тема 3. Як змінити світ на краще (3 год.)

 

68

 

 

Як змінити світ на краще

Потепління на Землі. Рівновага у природі.

 

 

 

 

 

 

 

 

Д.з. п.55

розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту); здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

- дослідження явища глобального потепління за матеріалами інтернетмережі;

- складання «Дерева рішень»;

- написання есе «Життя в екостилі»;

69

 

 

Урок узагальнення знань

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя опрацьовану інформацію природничого змісту    ;

- виконання діагностичної роботи для тематичного оцінювання;

70

 

 

Підсумковий урок

демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями і правилами в соціальному і природному середовищі; аналізує взаємозв’язок між потребами людини та обмеженістю ресурсів; визначає потребу в ощадливому використанні ресурсів і повторній переробці вторинної сировини; доводить, що здоров’я, безпека і добробут є підґрунтям успішного майбутнього; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту).

- складання наукових казок  природничого змісту;

- складання сенканів;

  •    - написання есе «Чому я люблю  природу?».
  •     

 


 

docx
Додано
25 серпня
Переглядів
143
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку