Календарно-тематичне планування Пізнаємо природу 6 клас до підручника Т.Г. Гільберг

Про матеріал
Календарно-тематичне планування інтегрованого курсу Пізнаємо природу для 6 класу. Складено до підручника Т.Г. Гільберг.
Перегляд файлу

 

Календарно-тематичне планування навчального матеріалу інтегрованого курсу «Пізнаємо природу», 6клас 

70 годин – 2 години на тиждень, із них– резервні 6  годин.

 

Програма:

Модельна навчальна програма  «Пізнаємо природу». 5–6 класи»  для закладів загальної середньої освіти (авторки: Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.) затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795

Підручник:

Гільберг Т.Г. Пізнаємо природу : підр. інтегр. курсу для 6-го кл. заг. серед. освіти / Тетяна Гільбер[та ін..  — Київ : Генеза, 2023. — 256 с. : іл.

 

п/п

 

Дата

Тема уроку

Види діяльності

Домашнє завдання

Очікувані результати навчально-пізнавальної

діяльності учнів

РОЗДІЛ I.ПІЗНАЄМО СВІТ НАУКИ (3 год.)

Тема 1. Перший крок у науку (3 год.)

1.

 

1. Інструктаж з БЖД.Що вивчають науки про природу.

Перший крок у науку. Об’єкт і предмет природничих наук. Взаємозв’язок природничих наук.

Робота з джерелами інформації.

Робота у групі. Заповнення таблиці «Науки, їхні предмети вивчення»

§1 опрацювати

здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах;

розуміє внесок учених-природодослідників і винахідників у створення нових технологій та вдосконалення техніки;

розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту);

представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень;

оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності;

2.

 

2. Чому

змінюються професії

Природничі науки, STEM і професії майбутнього.

 

 

Робота у групі з «Атласом нових професій для України» Робота з інформацію на визначення професій та їх типів

Соціологічне дослідження серед однокласників на встановлення, якому типу професій вони віддають перевагу.

З’ясування послідовності та суті етапів наукового методу пізнання.

Робота з інформацією за QR кодом

Профорієнтаційна гра

«Професії майбутнього і природничі науки»;

§2 опрацювати

3.

 

3. Чому в природі все взаємопов’язано

Причинно-наслідкові зв’язки у природі.

Робота у групі на встановлення причинно- наслідкових зв’язків.

Робота з інформацією за QR кодом

§3 опрацювати

РОЗДІЛ II. ПІЗНАЄМО ЯВИЩА ПРИРОДИ (30 год.)

Тема 1. Пізнаємо фізичні явища (16 год)

4.

 

1. Що таке рух та які бувають рухи

Механічний рух тіл. Відносність руху і спокою. Траєкторія.

Прямолінійний і криволінійний рух.

Індивідуальна робота з прикладами відносності руху і заповнення таблиці «Основні поняття механічного руху» Робота у групі з прикладами видимої і невидимої траєкторії руху

Робота з текстовою інформацією

(основні поняття, визначення) Робота з інформацією за QR кодом

Спостереження різних видів механічного руху (відео)

 

§4 опрацювати

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити;

ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи,  умови виникнення  та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пояснює призначення інструментів / створених моделей,                            які              використовувалися              для досліджень і фіксування результатів; формулює запитання, щоб уточнити розуміння почутого повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту);

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;

виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; використовує наукові факти для формулювання власних суджень;

пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі,використовуючи шаблон

«якщо, то», «що треба зробити, щоб»

визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми;

описує етапи дослідження;

формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження;

фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб;

представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв;

пропонує і створює самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження;

досліджує об’єкти та явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема цифрові;

пояснює призначення інструментів / створених моделей,які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень;

представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

 

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити;

ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи,  умови виникнення  та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пояснює призначення інструментів / створених моделей,                            які              використовувалися              для досліджень і фіксування результатів; формулює запитання, щоб уточнити розуміння почутого повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту);

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;

виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; використовує наукові факти для формулювання власних суджень;

пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі,використовуючи шаблон

«якщо, то», «що треба зробити, щоб»

визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми;

описує етапи дослідження;

формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження;

фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб;

представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв;

пропонує і створює самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження;

досліджує об’єкти та явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема цифрові;

пояснює призначення інструментів / створених моделей,які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень;

представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

 

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити;

ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи,  умови виникнення  та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пояснює призначення інструментів / створених моделей,                            які              використовувалися              для досліджень і фіксування результатів; формулює запитання, щоб уточнити розуміння почутого повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту);

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;

виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі.

 

5.

 

2. Чи завжди  потрібно поспішати

Величини, що описують рух. Швидкість.

Вимірювання відстані й часу; • обрахунок середньої швидкості руху пішохода; • розв’язування задач на знаходження швидкості;

 

§5 опрацювати

6.

 

3. Чому колеса потяга стукають.

Теплове розширення твердих тіл, рідин і газів. Негативні впливи теплового розширення. Використання ефектів теплового розширення

 

Індивідуальна робота з наведення прикладів нагрівання і охолодження Робота з інформацією (відео

«Теплопередача в твердих тілах» за QR-кодом) Демонстрація і спостереження дослідів теплового розширення твердого тіла, рідини і газу (Відео за QR- кодом).

Групова робота про наслідки теплового розширення речовин і тіл в різних агрегатних станах. Рефлексія власної навчально-

§6 опрацювати

7.

 

4. Чому тваринам і рослинам не холодно під снігом

Теплопередача. Поняття про передачу тепла у твердих тілах, рідинах і газах.

 

Індивідуальна робота з наведення прикладів нагрівання і охолодження

Демонстрація і спостереження досліду передачі тепла металевою ложкою. Робота з інформацією (відео

«Теплопередача в твердих тілах» за QR-кодом) Демонстрація і спостереження досліду передачі тепла водою.Робота з графічною інформацією

«Теплопровідність різних тіл і речовин». Групова робота з

інфографікою «Тепловтрати в багатоквартирному будинку Робота зі схемою

«Теплопередача в різних агрегатних станах».

§7 опрацювати

8.

 

5. Звідки береться пара.

Пароутворення.

Індивідуальна робота з наведення прикладів

випаровування і факторів, що впливають на випаровування і пояснення колообігу води в природі; Демонстрація і спостереження процесу кипіння

Робота з табличною інформацією «Температура кипіння деяких речовин » Аналіз залежності температури кипіння від атмосферного тиску і речовини.

§8 опрацювати

9.

 

6. Чому протилежності притягуються.

Електризація тіл. Взаємодія наелектризованих тіл. Поняття про електричні заряди. Електричний розряд.

Дослід з електризації пластмасової ручки чи

гребінця; Дослід на взаємодію наелектризованих тіл; Аналіз проведених дослідів з формулюванням висновків про характер взаємодії наелектризованих тіл;

Робота з графічною інформацією (малюнками) про електризацію в природі;Індивідуальна робота з наведення прикладів електризації в побуті;

§9 опрацювати

10.

 

7. Чим небезпечний електричний струм.

Провідники та ізолятори. Блискавка. Правила безпечної поведінки під час грози.

Робота з інформацією за QR- кодом «Модель блискавки»; Робота з інфографікою

«Правила поведінки під час грози»;

Групова робота «Скласти поради учням, які працюють за комп’ютером під час грози»;

Групова та індивідуальна робота

Дослід з електризації пластмасової ручки чи гребінця;

Дослід на взаємодію наелектризованих тіл;

.

§10 опрацювати

11.

 

8. Що таке електричне коло і як його складати.

Електричне коло. Елементи електричних кіл. Складання електричних кіл. Дії електричного струму.

Робота з інформацією за QR- кодом «Джерело струму з картоплі і лимону»;

Дослід на складання електричного кола з паралельним послідовним з’єднанням;

Індивідуальна робота на

дослідження паралельного і послідовного з’єднання в побуті;

Робота з табличною

інформацією «Умовні позначення деяких елементів електричного кола»

Аналіз електричного кола за намальованою схемою; Графічне зображення електричних схем за словесним описом;

§11 опрацювати

12.

 

9.Де можна використовувати електричний струм.

Електроприлади. Правила безпечної поведінки з електроприладами.

•Робота з графічною

інформацією (малюнками) на теплову, світлову і магнітну дію електричного струму; Проведення і спостереження досліду «Магнітна дія електричного струму»;

Групова робота з

інфографікою «Правил поведінки з електропобутовими приладами.»

Аналіз роботи з інфографікою і встановлення причин виникнення пожеж при неправильному використанні електропобутових приладів;

§12 опрацювати

13.

 

10. Чому майбутнє за

електромобілями

Електромобілі. Поняття про перетворення та передачу електроенергії.

Робота з інфографікою

«Споживання електроенергії побутовою технікою»;

дискусія в групах «Яким буде транспорт через 100 років?»

Робота з інформацією за QR- кодом «Альтернативні

джерела енергії в Україні»;

мозковий штурм «Як зменшити споживання електричної енергії?»;

§13 опрацювати

14.

 

11. Чи зустрічається світло з тінню

Світло і тінь. Природні та штучні джерела світла. Прямолінійне поширення світла. Утворення тіні.

Робота з графічною

інформацією (малюнками)

«Різні джерела світла»; Проведення і спостереження досліду «Утворення тіні»; Групова робота з розробки листівки на тему «Світло і здоров’я людини»

Індивідуальна робота на використання світла і тіні для створення копій малюнка Проведення експерименту на залежність розміру тіні від відстані до джерела;

§14 опрацювати

15.

 

12. Чи може тіло бути невидимим.

Прозорі, непрозорі та напівпрозорі предмети. Поняття про закони поширення світла.

Проведення і спостереження досліду «Відбивання і

розсіювання світла»;

Робота з графічною

інформацією (малюнками); Проведення і спостереження досліду «Заломлення світла»; Робота з інформацією за QR- кодом на схематичне

зображення відбивання і заломлення світла;

§15 опрацювати

16.

 

13. Як ми бачимо.

Як діє лінза? Як виникає зображення в оці?

Моделювання збільшувальної лінзи

Групова робота

«Виготовлення камери- обскури»;

Робота з графічною

інформацією (малюнок)

«Будова і принцип дії ока»

Робота з інформацією за QR- кодом «Як бачать тварини»;

Опис етапів створення

зображення у фотоапараті;

§16 опрацювати

17.

 

14. Чому комар пищить.

Джерела та характеристики звуку.

Проведення і спостереження досліду «Коливання лінійки»;

Фронтальна робота з

наведенням прикладів джерел і приймачів звуку

Проведення і спостереження досліду «Як підсилити звук»; Робота інформацією «Як сприймають звуки тварини зображені на малюнку»; Аналіз характеристик звуку;

§17 опрацювати

18.

 

15. Чи можуть дерева розмовляти

Як поширюється звук? Швидкість звуку. Як ми чуємо? Вплив звуків на організм людини.

Проведення і спостереження досліду «Поширення звуку в різних середовищах»;

Аналіз властивостей звуку та здатність звукових хвиль відбиватись;

Групова робота на застосування властивостей звуку при розв’язанні проблем практичного характеру

(завдання про розміщення парт)

Робота з графічною

інформацією «Будова вуха. Як звук потрапляє до органів слуху»

Робота з інфографікою за QR- кодом «Шкала рівня шуму» Робота з додатком «Звукомір»

§18 опрацювати

19.

 

16. Узагальнення знань

Діагностична робота№1

§§ 1-18

повторити

Тема 2. Пізнаємо речовини та їхні зміни (4 год)

20.

 

1. Що нас оточує.

Речовини навколо тебе. Основні речовини, що входять до складу атмосфери (кисень, азот, вуглекислий газ), гідросфери (вода) та літосфери (пісок, вапняк, вугілля).

Робота з інформацією за QR- кодом «Органічні речовини»

Робота з графічною

інформацією (малюнками) Аналіз шкідливості деяких речовин ;

 

§19 опрацювати

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;

виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;

визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; використовує              наукові              факти              для формулювання власних суджень;

формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження;фіксує результати етапів дослідження; ставить запитання про будову і властивості об’єктів              природи,                            умови              виникнення                            та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пояснює призначення інструментів / створених моделей,                            які              використовувалися              для досліджень і фіксування результатів;

пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи  практичного використання результатів досліджень; наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують / спростовують досягнення мети дослідження; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб чинники, які сприяли / завадили (за наявності) досягненню мети дослідження.

21.

 

2. Чи існують чисті речовини.

Чисті речовини та суміші. Однорідні та неоднорідні суміші. Способи розділення сумішей.

 

 

§20 опрацювати

22.

 

3. Які суміші

забезпечують життя Повітря та морська вода – природні суміші. Зворотні та незворотні зміни речовин.

 

§21 опрацювати

23.

 

4. Практична робота 1 «Приготування та розділення  сумішей»;

 

 

Виконання практичної роботи за інструкцією

§22 опрацювати

Тема 3. Пізнаємо астрономічні явища (3 год.)

24.

 

1. Чим для землян важливий Місяць

  дослідницьке завдання «Як утворюються кратери?»;

  ознайомлення з аерокосмічними знімками поверхні Землі, за якими досліджують фактори антропогенного впливу;

  вивчення фотографій Землі з космосу;

  спостереження за фазами Місяця та виготовлення таблиці-схеми «Фази Місяця»;

  моделювання явища припливу за допомогою

повітряної кульки.

§23 опрацювати

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації;

25.

 

2. Чому є день і ніч та пори року.

Зміна дня і ночі; зміна пір року. Добовий та орбітальний рухи Землі

ознайомлення з добовим та орбітальним рухом Землі;

інформаційний пошук

«Тривалість дня і ночі на екваторі та полюсах земної кулі»;

дослідницьке завдання «Де на земній кулі день дорівнює ночі круглий рік».

§24 опрацювати

26.

 

3. Чому відбуваються затемнення

Місяця і Сонця.

Фази Місяця.

ознайомлення з фотографіями Місяця і Сонця під час різних фаз затемнення цих об’єктів; вивчення схем (рисунків), що пояснюють причини затемнення Сонця і Місяця; моделювання (або відеоролик) сонячного та місячного затемнення;

вивчення впливу затемнень Місяця і Сонця на довкілля

§25 опрацювати

Тема 4. Пізнаємо біологічні явища (7 год.)

27.

 

1. Як живляться різні організми.

Фотосинтез. Мінеральне живлення рослин. Рослини, які поєднують фотосинтез з іншими способами живлення. Різноманітність їжі, способів живлення і систем травлення тварин. Поняття про перетворення речовин в організмі людини (від травної системи до клітини).

 

  дослід, що підтверджує утворення крохмалю на світлі в процесі фотосинтезу;

створення буклета «Чим живляться дикі тварини (які живуть біля людей чи в зоопарку, лісі, озері й т. д. (на вибір учнів))», «Чим

живляться домашні тварини»;

  складання узагальнювальних схем «Живлення рослин»,

«Способи живлення тварин»,

«Шлях речовин від ротової порожнини до клітини тіла (на прикладі організму людини)»;

§26 опрацювати

вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити;

ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб правила, способи і відповідні засоби для розв’язання навчальної / життєвої проблеми;

розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки;

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі;

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують / спростовують досягнення мети дослідження; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; оцінює власний              внесок              у дослідження і важливість набутих досліницьких навичок. допомогою       вчителя чи інших осіб представляє текстову інформацію

узагальнює самостійно отриману інформацію про речовини та астрономічні і біологічні явища

28.

 

2. Чому всі організми дихають.

Як дихають рослини. Різноманітність органів і способів дихання тварин.

дискусія «Чи всі організми дихають?»;

  дослідження дихання рослин;

  дослідження і спостереження за диханням людини;

  інформаційний пошук «Що таке дихальна недостатність»,

«Що показує пульсоксиметр»;

§27 опрацювати

29.

 

3. Чим важлива подразливість для організмів.

Різноманітність рухів рослин. Види руху тварин. Подразливість рослин і тварин.

  спостереження за рухами рослин на підвіконні;

  обговорення відео з прикладами рухів тварин;

  спостереження за подразливістю рослин на прикладі мімози

сором’язливої або

комахоїдних рослин (росички, венериної мухоловки);

  обговорення відео з прикладами подразливості різних тварин;

спостереження за реакцією тварин на подразники;

§28 опрацювати

30.

 

4. Як розмножуються організми

Порівняння типів розмноження рослин: нестатеве (спороутворення у папоротеподібних), статеве  і вегетативне. Форми

розмноження тварин.

  розпізнавання насіння різних рослин, що трапляються в регіоні;

;

§29 опрацювати

31.

 

5.Практична робота 2 «Розмноження рослин»

  практична робота

«Розмноження рослин»;

  екскурсія в теплицю або фермерське господарство

§29 опрацювати

32.

 

6. Як ростуть і розвиваються різні організми

Як ростуть рослини, тварини, людина. Таємниці індивідуального розвитку різних організмів. Життєві цикли рослин і тварин. Тривалість життя

 

дослідження «Вплив умов на проростання насіння рослин»;

  складання в парах схеми

«Етапи розвитку рослин (на прикладі квіткових рослин)»;

  складання в групах схеми

«Етапи розвитку тварин (на прикладі комах, земноводних, птахів, домашніх ссавців)»;

  виконання проєкту на вибір учнів «Розвиток квіткової рослини (обраної учнями)»,

«Розвиток тварини (обраної учнями)», «Розвиток людини»

§30 опрацювати

33.

 

7. Узагальнення знань

Діагностична робота №2.

§§19-30 повторити

РОЗДІЛ III. ПІЗНАЄМО СОНЯЧНУ СИСТЕМУ(10 год.)

Тема 1. Астрономічні інструменти та спостереження (3 год.)

34.

 

1. Що таке сузір’я

Небесна сфера. Зоряне небо. Сузір’я.

  модельовані спостереження за зоряним небом і небесними тілами за допомогою

цифрових ресурсів (на вибір учителя і за бажанням дітей);

  виготовлення (моделювання) основної фігури відомого

сузір’я;

  екскурсія в планетарій (за можливості) або ознайомлення із зоряним небом за допомогою віртуального планетарію;

  ознайомлення з картою зоряного неба та визначення на ній найвідоміших сузір’їв;

дослідницьке завдання «Як на зоряному небі відрізнити зорю від планети»

§31 опрацювати

Вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб  інформації природничого змісту в доступних джерелах; порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи              інших                            осіб                            інформацію              природничого змісту, здобуту в різних джерелах;

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;

виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації природничого змісту;

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; представляє              самостійно              або              з              допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

 

35.

 

2. Твої власні астрономічні спостереження

Твої власні  астрономічні спостереження. Бінокль.

візуальні спостереження Сонця методом темної

кімнати чи проекції;

•ознайомлення з принципом роботи бінокля;

спостереження (за можливості) Місяця за допомогою бінокля

§32 опрацювати

36.

 

3. Навіщо астрономам телескопи.

Оптичні телескопи та  радіотелескопи.

  ознайомлення з

фотографіями українських телескопів та радіотелескопів;

  ознайомлення з

фотографіями найбільших наземних і космічних телескопів та радіотелескопів;

  інформаційний пошук

«Історія винайдення телескопа»;

  ознайомлення з принципом роботи оптичного телескопа і радіотелескопа;

  дослідницьке завдання:

«Чому сучасні наземні астрономічні обсерваторії зазвичай розміщують високо в горах?»

§33 опрацювати

Тема 2. Сонячна система (4 год.)

37.

 

1. Як влаштована Сонячна система.

Склад Сонячної системи. Сонце. Планети та карликові планети. Малі тіла. Метеороїди.

  ознайомлення зі схемами (рисунками) будови Сонячної системи;

  ознайомлення з

фотографіями Сонця, планет, карликових планет, комет та астероїдів;

  дослідницьке завдання «Яке небесне тіло є головним в Сонячній системі?»;

  практичне завдання «Орбіта планети – еліпс»;

  моделювання планетних орбіт Сонячної системи;

моделювання орбіти потенційно небезпечного для Землі астероїда

§34 опрацювати

створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій

і пристроїв; оцінює власний внесок у дослідження і важливість набутих дослідницьких навичок; пояснює призначення інструментів / створених моделей,              які використовувалися              для досліджень і фіксування результатів;

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

використовує наукові факти для формулювання власних суджень;

виявляє невідомі для себе знання;

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

 

38.

 

2. Які бувають планети.

Загальна характеристика планет земної групи та планет-гігантів. Кратери й астроблеми. Супутники та кільця планет.

  ознайомлення з

фотографіями планет земної групи;

  ознайомлення з

фотографіями планет-гігантів;

  інформаційний пошук «На яких планетах побували космічні апарати?»;

  ознайомлення з

фотографіями кратерів та астроблем;

  ознайомлення з

фотографіями супутників і кілець планет.

§35 опрацювати

39.

 

3. Як земляни шукали життя в Сонячній системі.

Пошуки життя в Сонячній системі. Проєкти освоєння та колонізації Сонячної системи.

  ознайомлення з результатами пошуку життя в Сонячній системі;

  інформаційний пошук

«Перші кроки до колонізації Марса»;

  виготовлення і презентація макету «Космічна база»;

 

 

§36 опрацювати

40.

 

4.Інформаційний проєкт «Які тварини і рослини побували в космосі?»;

«Імена України в космосі».

  «Які тварини і рослини побували в космосі?»;

  інформаційний проєкт

«Імена України в космосі».

§36 повторити

Тема 3. Всесвіт (3 год.)

41.

 

1. Що таке системи світу.

Геоцентрична та геліоцентрична моделі Всесвіту.

  ознайомлення з тим, як різні народи уявляли будову Землі та Всесвіту;

  ознайомлення з геоцентричною та геліоцентричною системами світу;

  моделювання яскравості зір в залежності від відстані до них;

  дослідницьке завдання «Яка причина відмінності в

яскравості зір на нічному небі»;

інформаційний пошук «Чи існуватимуть у Всесвіті весь час зорі?».

§37 опрацювати

узагальнює самостійно опрацьовану інформацію про Сонячну систему і Всесвіт.

  ставить запитання про ознаки геоцентричної та геліоцентричної моделей світу;

  здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації в доступних джерелах про уявлення різних народів щодо будови Землі та Всесвіту;

  узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію про зорю як самосвітне небесне тіло;

  виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації про різну яскравість зір;

  описує самостійно або з допомогою вчителя чи

інших осіб залежність яскравості зір від їх відстані до Землі, використовуючи відповідну наукову

термінологію;

 

42.

 

2. Що було, є і буде у Всесвіті.

Сучасні уявлення про Всесвіт. Наше місце у Всесвіті

  ознайомлення з

фотографіями (рисунками) зір, зоряних скупчень і туманностей;

  ознайомлення з

фотографіями галактик і скупчень галактик;

  моделювання спіральної галактики з аркуша картону;

  моделювання процесу розширення Всесвіту за допомогою повітряної кульки;

  дослідницьке завдання

«Поблизу яких зір найперше доцільно шукати життя, подібне до нашого?»

§38 опрацювати

43.

 

3.Узагальнення знань

Діагностична робота №3

§§ 31-38 повторити

РОЗДІЛ IV. ПІЗНАЄМО ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКИ У ПРИРОДІ (14 год.)

Тема 1. Взаємозв’язки організмів з неживою природою (3 год.)

44.

 

1. Як пов’язана між собою жива і нежива природа. Чи зручно жити у воді.

Середовище життя, чинники неживої природи. Водне середовище і пристосування до його умов рослин і тварин.

складання схеми

«Взаємозв’язки неживої і живої природи»;

§39 опрацювати

Встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки природних об’єктів, явищ і процесів; здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки

 

45.

 

2. Життя на землі й у небі.

Наземно-повітряне середовище і пристосування до життя в ньому рослин і тварин.

гра для співвіднесення рослин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування;

створення таблиці-гри для співвіднесення тварин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища

§40 опрацювати

46.

 

3. Хто мешкає в ґрунті.

Умови ґрунту як середовища життя і пристосування його жителів. Організми як середовище життя.

проєкти «Паразити домашніх тварин», «Як тварини впливають на родючість ґрунту»;

§41 опрацювати

Тема 2. Взаємозв’язки між організмами (4 год.)

47.

 

1. Як взаємопов’язані організми між собою.

Паразити і хижаки.

Нахлібники і квартиранти. Партнери.

 

  моделювання ситуації «Якщо зникне організм

(вибраний), то як це вплине на інші організми?»

складання екологічної казки;

§42 опрацювати

 

48.

 

2. Хто кого чи що їсть

Ланцюги живлення.

  складання буклетів про отруйні рослини і тварин

місцевості і першу допомогу при отруєнні, укусі;

§43 опрацювати

Встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки природних об’єктів, явищ і процесів;

групує (впорядковує)самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів);

встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;

створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід;

 

49.

 

3. Практична робота 3 «Складання ланцюгів живлення  водойми, парку, лісу, поля, грядки (на вибір)»

 

§43 повторити

50.

 

4. Як організми пристосовуються уникати зустрічі з ворогами або

захищатись від них.

Пристосування рослин і тварин, щоб не бути з’їденими чи знайденими.

 

§44 опрацювати

Тема 3. Взаємозв’язки організмів між собою та неживою природою в різних угрупованнях (4 год.)

51.

 

1. Які є угруповання організмів.

Угруповання організмів, природні і створені людиною.

гра «Хто з ким пов’язаний?»;

  дискусія «Відмінність та подібність природних і штучних

угруповань»;

  спостереження в природі різних угруповань;

дискусія «Чому потрібно постійно доглядати грядку?»

§45 опрацювати

використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ природи для розв’язання запропонованої життєвої / навчальної проблеми;

дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;

пропонує і створює самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження;

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;

виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження;

фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб;

52.

 

2. Як живуть організми у водоймах.

Взаємозв’язки в прісній водоймі, морі чи океані.

робота в групах зі складання малюнка-діаграми

«Взаємозв’язки організмів у морі чи океані»,

моделювання водних угруповань у прісноводному і морському акваріумах

§46 опрацювати

53.

 

3. Які є взаємозв’язки організмів у наземних екосистемах та у ґрунті.

Взаємозв’язки в лісі й парку. Організми луки й городу, взаємозв’язки між ними та довкіллям.

Взаємозв’язки організмів у ґрунті. Виживання в пустелях

робота в групах зі складання малюнка-діаграми

«Взаємозв’язки організмів у лісі»,

«Взаємозв’язки організмів у ґрунті»;

§47 опрацювати

Підготувати міні-проєкт

«Шкідники культурних рослин нашої місцевості».

54.

 

4. Як живуть тварини і рослини серед людей.

Життя рослин і тварин серед людей

  проєкт на вибір: «Організми та їхні зв’язки в нашому озері», «Організми та їхні зв’язки в нашому лісі»,

«Організми та їхні зв’язки на городі»; «Життя рослин і тварин біля нас».

§48 опрацювати

Тема 4. Біологічні ритми організмів (3 год.)

55.

 

1. Які є біологічні ритми організмів.

Періодичні зміни середовища життя і пристосування до них організмів.

інформаційний пошук: «Як живуть організми на березі морів чи океанів між припливами», «Як птахи

здійснюють перельоти без GPS», «Таємниці життя

денних і нічних тварин»,

«Пристосування організмів до змін пір року»;

дискусія «Біоритми людини та її продуктивність і лікування».

§49 опрацювати

здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи

інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах;

описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючивідповідну наукову термінологію;

використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові / медіатекстові джерела інформації;

обирає із запропонованих самостійно / з

допомогою вчителя чи інших осіб спосіб перевірки розв’язання навчальної / життєвої проблеми;

56.

 

2. Практична робота 4

«Квітковий годинник на подвір’ї»

 

§50 опрацювати

57.

 

3. Узагальнення знань

Діагностична робота № 4.

§§39-50 повторити

РОЗДІЛ V. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ (11 год.)

Тема 1. Пізнай свої здібності (3 год.)

58.

 

1. Як зрозуміти та розвинути

свої здібності.

Здібності та можливості людини. Як зрозуміти та розвинути свої здібності.

вправи на перевірку та розвиток спостережливості, уваги, витривалості, гостроти зору, швидкості реакції на світловий і звуковий сигнали;

§51 опрацювати

Обирає із запропонованих самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб спосіб перевірки розв’язання навчальної / життєвої проблеми; визначає з допомогою вчителя або інших осіб чинники, які сприяли / завадили розв’язанню навчальної / життєвої проблеми; обґрунтовує унікальність та неповторність кожної людини; детально описує та характеризує в цілому себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо); обирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять задоволення і користь для здоров’я, безпеки і добробуту; аналізує вибір, свій та інших осіб, з урахуванням користі і задоволення (радості) для здорового безпечного життя; обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту); знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність; пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки і добробуту; здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах;

59.

 

2. Як розвивати пам’ять та увагу.

Пам’ять і увага. Мозок – орган, який керує діяльністю організму.

  складання раціону харчування «Смаколики для мозку»;

  інформаційний проєкт

«Винаходи Леонардо да Вінчі»;

§52 опрацювати

60.

 

3. Як циклічні процеси в природі впливають на організм людини.

Вплив циклічних процесів у природі на організм людини.

   складання схеми «Вплив сну на стан і працездатність організму».

дослідження: «Вплив сну на здоров’я людини».

§53 опрацювати

Тема 2. Мистецтво виживання (3 год.)

61.

 

1. Як полярники проводять дослідження в екстремальних умовах.

Мистецтво виживання Підкорення полюсів Землі. Робота полярників на станції Вернадського.

гра «Перша допомога» (сонячні опіки і тепловий удар, обмороження);

§54 опрацювати

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; використовує наукові факти для формулювання власних суджень; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; планує послідовність дій для виготовлення моделі виробу, орієнтовні строки їхнього виконання.

62.

 

2. Для чого досліджують океани та атмосферу.

Дослідження океанів і атмосфери.

робота з картою та інформацією;

підготовка презентації;

очищення річкової (озерної, забрудненої ґрунтом) води,

фільтрування і випарювання; опріснення солоної води

§55 опрацювати

63.

 

3. Для чого

підкорюють найвищі вершини та досліджують найнебезпечніші місця світу.

Підкорення найвищих вершин світу. Дослідження джунглів Амазонки. Сучасні екстремальні подорожі.

  добування води з повітря;

  виготовлення посудини для пиття з паперу;

гра «Подаємо сигнали про допомогу»;

§56 опрацювати

Тема 3. Як змінити світ на краще (5 год.)

64.

 

1. Як людина впливає на взаємозв’язки у природі.

Вплив діяльності людини на взаємозв’язки в природі.

гра «Погано – добре».

заняття на екологічній стежці;

проєкт «Уроки життя»;

«Альтернатива хімічним засобам захисту рослин»;

§57 опрацювати

наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; бере участь у прийнятті спільних рішень; пояснює наслідки недотримання здорового способу життя на основі інформації, що міститься в різних текстах; пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки і добробуту; оцінює за спільно розробленими критеріями з допомогою вчителя чи інших осіб власну діяльність і ефективність.

 

 

 

65.

 

2. Чому клімат стає теплішим.

Парниковий ефект. Участь України в міжнародному співробітництві з охорони навколишнього середовища.

складання схеми «Чинники, які посилюють «парниковий ефект

розв’язування проблем

робота з інформацією.

моделювання парникового ефекту

§58 опрацювати

66.

 

3. Що означає жити в екостилі.

Життя в екостилі та позитивні емоції.

  практичні завдання на

формування екологічного стилю життя;

розв’язування ситуативних завдань «Оберни негатив на позитив»

§59 опрацювати

67.

 

4. Інформаційний проєкт «Чи можуть позитивні емоції продовжити життя?»

 

Підготув. до уроку узаг.

68.

 

5.Узагальнення знань.

Діагностична робота №5

§§51- 59 повторити

Повторення (2год.)

69.

 

1. Екскурсія на  пришкільну ділянку.

 

Написати звіт.

 

70.

 

2.Підсумковий урок

 

-------

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Форись Олена Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Димарєва Лілія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Легка Алла Віталіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 вересня 2023
Переглядів
2746
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку