Календарно-тематичне планування навчального матеріалу інтегрованого курсу «Пізнаємо природу», 6клас
70 годин – 2 години на тиждень, із них– резервні 6 годин.
Програма: Модельна навчальна програма «Пізнаємо природу». 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авторки: Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.) затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795 |
Підручник: Гільберг Т.Г. Пізнаємо природу : підр. інтегр. курсу для 6-го кл. заг. серед. освіти / Тетяна Гільбер[та ін.. — Київ : Генеза, 2023. — 256 с. : іл. |
№ п/п
|
Дата |
Тема уроку |
Види діяльності |
Домашнє завдання |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
||
РОЗДІЛ I.ПІЗНАЄМО СВІТ НАУКИ (3 год.) |
|||||||
Тема 1. Перший крок у науку (3 год.) |
|||||||
1. |
|
1. Інструктаж з БЖД.Що вивчають науки про природу. Перший крок у науку. Об’єкт і предмет природничих наук. Взаємозв’язок природничих наук. |
Робота з джерелами інформації. Робота у групі. Заповнення таблиці «Науки, їхні предмети вивчення» |
§1 опрацювати |
здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; розуміє внесок учених-природодослідників і винахідників у створення нових технологій та вдосконалення техніки; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту); представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень; оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; |
||
2. |
|
2. Чому змінюються професії Природничі науки, STEM і професії майбутнього.
|
Робота у групі з «Атласом нових професій для України» Робота з інформацію на визначення професій та їх типів Соціологічне дослідження серед однокласників на встановлення, якому типу професій вони віддають перевагу. З’ясування послідовності та суті етапів наукового методу пізнання. Робота з інформацією за QR кодом Профорієнтаційна гра «Професії майбутнього і природничі науки»; |
§2 опрацювати |
|||
3. |
|
3. Чому в природі все взаємопов’язано Причинно-наслідкові зв’язки у природі. |
Робота у групі на встановлення причинно- наслідкових зв’язків. Робота з інформацією за QR кодом |
§3 опрацювати |
|||
РОЗДІЛ II. ПІЗНАЄМО ЯВИЩА ПРИРОДИ (30 год.) |
|||||||
Тема 1. Пізнаємо фізичні явища (16 год) |
|||||||
4. |
|
1. Що таке рух та які бувають рухи Механічний рух тіл. Відносність руху і спокою. Траєкторія. Прямолінійний і криволінійний рух. |
Індивідуальна робота з прикладами відносності руху і заповнення таблиці «Основні поняття механічного руху» Робота у групі з прикладами видимої і невидимої траєкторії руху Робота з текстовою інформацією (основні поняття, визначення) Робота з інформацією за QR кодом Спостереження різних видів механічного руху (відео)
|
§4 опрацювати |
відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; формулює запитання, щоб уточнити розуміння почутого повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту); складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; використовує наукові факти для формулювання власних суджень; пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі,використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб» визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми; описує етапи дослідження; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; пропонує і створює самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; досліджує об’єкти та явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема цифрові; пояснює призначення інструментів / створених моделей,які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;
відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; формулює запитання, щоб уточнити розуміння почутого повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту); складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; використовує наукові факти для формулювання власних суджень; пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі,використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб» визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми; описує етапи дослідження; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; пропонує і створює самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; досліджує об’єкти та явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема цифрові; пояснює призначення інструментів / створених моделей,які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;
відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; формулює запитання, щоб уточнити розуміння почутого повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту); складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі.
|
||
5. |
|
2. Чи завжди потрібно поспішати Величини, що описують рух. Швидкість. |
Вимірювання відстані й часу; • обрахунок середньої швидкості руху пішохода; • розв’язування задач на знаходження швидкості;
|
§5 опрацювати |
|||
6. |
|
3. Чому колеса потяга стукають. Теплове розширення твердих тіл, рідин і газів. Негативні впливи теплового розширення. Використання ефектів теплового розширення
|
Індивідуальна робота з наведення прикладів нагрівання і охолодження Робота з інформацією (відео «Теплопередача в твердих тілах» за QR-кодом) Демонстрація і спостереження дослідів теплового розширення твердого тіла, рідини і газу (Відео за QR- кодом). Групова робота про наслідки теплового розширення речовин і тіл в різних агрегатних станах. Рефлексія власної навчально- |
§6 опрацювати |
|||
7. |
|
4. Чому тваринам і рослинам не холодно під снігом Теплопередача. Поняття про передачу тепла у твердих тілах, рідинах і газах.
|
Індивідуальна робота з наведення прикладів нагрівання і охолодження Демонстрація і спостереження досліду передачі тепла металевою ложкою. Робота з інформацією (відео «Теплопередача в твердих тілах» за QR-кодом) Демонстрація і спостереження досліду передачі тепла водою.Робота з графічною інформацією «Теплопровідність різних тіл і речовин». Групова робота з інфографікою «Тепловтрати в багатоквартирному будинку Робота зі схемою «Теплопередача в різних агрегатних станах». |
§7 опрацювати |
|||
8. |
|
5. Звідки береться пара. Пароутворення. |
Індивідуальна робота з наведення прикладів випаровування і факторів, що впливають на випаровування і пояснення колообігу води в природі; Демонстрація і спостереження процесу кипіння Робота з табличною інформацією «Температура кипіння деяких речовин » Аналіз залежності температури кипіння від атмосферного тиску і речовини. |
§8 опрацювати |
|||
9. |
|
6. Чому протилежності притягуються. Електризація тіл. Взаємодія наелектризованих тіл. Поняття про електричні заряди. Електричний розряд. |
Дослід з електризації пластмасової ручки чи гребінця; Дослід на взаємодію наелектризованих тіл; Аналіз проведених дослідів з формулюванням висновків про характер взаємодії наелектризованих тіл; Робота з графічною інформацією (малюнками) про електризацію в природі;Індивідуальна робота з наведення прикладів електризації в побуті; |
§9 опрацювати |
|||
10. |
|
7. Чим небезпечний електричний струм. Провідники та ізолятори. Блискавка. Правила безпечної поведінки під час грози. |
Робота з інформацією за QR- кодом «Модель блискавки»; Робота з інфографікою «Правила поведінки під час грози»; Групова робота «Скласти поради учням, які працюють за комп’ютером під час грози»; Групова та індивідуальна робота Дослід з електризації пластмасової ручки чи гребінця; Дослід на взаємодію наелектризованих тіл; . |
§10 опрацювати |
|||
11. |
|
8. Що таке електричне коло і як його складати. Електричне коло. Елементи електричних кіл. Складання електричних кіл. Дії електричного струму. |
Робота з інформацією за QR- кодом «Джерело струму з картоплі і лимону»; Дослід на складання електричного кола з паралельним послідовним з’єднанням; Індивідуальна робота на дослідження паралельного і послідовного з’єднання в побуті; Робота з табличною інформацією «Умовні позначення деяких елементів електричного кола» Аналіз електричного кола за намальованою схемою; Графічне зображення електричних схем за словесним описом; |
§11 опрацювати |
|||
12. |
|
9.Де можна використовувати електричний струм. Електроприлади. Правила безпечної поведінки з електроприладами. |
•Робота з графічною інформацією (малюнками) на теплову, світлову і магнітну дію електричного струму; Проведення і спостереження досліду «Магнітна дія електричного струму»; Групова робота з інфографікою «Правил поведінки з електропобутовими приладами.» Аналіз роботи з інфографікою і встановлення причин виникнення пожеж при неправильному використанні електропобутових приладів; |
§12 опрацювати |
|||
13. |
|
10. Чому майбутнє за електромобілями Електромобілі. Поняття про перетворення та передачу електроенергії. |
Робота з інфографікою «Споживання електроенергії побутовою технікою»; дискусія в групах «Яким буде транспорт через 100 років?» Робота з інформацією за QR- кодом «Альтернативні джерела енергії в Україні»; мозковий штурм «Як зменшити споживання електричної енергії?»; |
§13 опрацювати |
|||
14. |
|
11. Чи зустрічається світло з тінню Світло і тінь. Природні та штучні джерела світла. Прямолінійне поширення світла. Утворення тіні. |
Робота з графічною інформацією (малюнками) «Різні джерела світла»; Проведення і спостереження досліду «Утворення тіні»; Групова робота з розробки листівки на тему «Світло і здоров’я людини» Індивідуальна робота на використання світла і тіні для створення копій малюнка Проведення експерименту на залежність розміру тіні від відстані до джерела; |
§14 опрацювати |
|||
15. |
|
12. Чи може тіло бути невидимим. Прозорі, непрозорі та напівпрозорі предмети. Поняття про закони поширення світла. |
Проведення і спостереження досліду «Відбивання і розсіювання світла»; Робота з графічною інформацією (малюнками); Проведення і спостереження досліду «Заломлення світла»; Робота з інформацією за QR- кодом на схематичне зображення відбивання і заломлення світла; |
§15 опрацювати |
|||
16. |
|
13. Як ми бачимо. Як діє лінза? Як виникає зображення в оці? |
Моделювання збільшувальної лінзи Групова робота «Виготовлення камери- обскури»; Робота з графічною інформацією (малюнок) «Будова і принцип дії ока» Робота з інформацією за QR- кодом «Як бачать тварини»; Опис етапів створення зображення у фотоапараті; |
§16 опрацювати |
|||
17. |
|
14. Чому комар пищить. Джерела та характеристики звуку. |
Проведення і спостереження досліду «Коливання лінійки»; Фронтальна робота з наведенням прикладів джерел і приймачів звуку Проведення і спостереження досліду «Як підсилити звук»; Робота інформацією «Як сприймають звуки тварини зображені на малюнку»; Аналіз характеристик звуку; |
§17 опрацювати |
|||
18. |
|
15. Чи можуть дерева розмовляти Як поширюється звук? Швидкість звуку. Як ми чуємо? Вплив звуків на організм людини. |
Проведення і спостереження досліду «Поширення звуку в різних середовищах»; Аналіз властивостей звуку та здатність звукових хвиль відбиватись; Групова робота на застосування властивостей звуку при розв’язанні проблем практичного характеру (завдання про розміщення парт) Робота з графічною інформацією «Будова вуха. Як звук потрапляє до органів слуху» Робота з інфографікою за QR- кодом «Шкала рівня шуму» Робота з додатком «Звукомір» |
§18 опрацювати |
|||
19. |
|
16. Узагальнення знань |
Діагностична робота№1 |
§§ 1-18 повторити |
|||
Тема 2. Пізнаємо речовини та їхні зміни (4 год) |
|||||||
20. |
|
1. Що нас оточує. Речовини навколо тебе. Основні речовини, що входять до складу атмосфери (кисень, азот, вуглекислий газ), гідросфери (вода) та літосфери (пісок, вапняк, вугілля). |
Робота з інформацією за QR- кодом «Органічні речовини» Робота з графічною інформацією (малюнками) Аналіз шкідливості деяких речовин ;
|
§19 опрацювати |
складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; використовує наукові факти для формулювання власних суджень; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження;фіксує результати етапів дослідження; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень; наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують / спростовують досягнення мети дослідження; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб чинники, які сприяли / завадили (за наявності) досягненню мети дослідження. |
||
21. |
|
2. Чи існують чисті речовини. Чисті речовини та суміші. Однорідні та неоднорідні суміші. Способи розділення сумішей.
|
|
§20 опрацювати |
|||
22. |
|
3. Які суміші забезпечують життя Повітря та морська вода – природні суміші. Зворотні та незворотні зміни речовин. |
|
§21 опрацювати |
|||
23. |
|
4. Практична робота 1 «Приготування та розділення сумішей»;
|
Виконання практичної роботи за інструкцією |
§22 опрацювати |
|||
Тема 3. Пізнаємо астрономічні явища (3 год.) |
|||||||
24. |
|
1. Чим для землян важливий Місяць |
• дослідницьке завдання «Як утворюються кратери?»; • ознайомлення з аерокосмічними знімками поверхні Землі, за якими досліджують фактори антропогенного впливу; • вивчення фотографій Землі з космосу; • спостереження за фазами Місяця та виготовлення таблиці-схеми «Фази Місяця»; • моделювання явища припливу за допомогою повітряної кульки. |
§23 опрацювати |
пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; |
||
25. |
|
2. Чому є день і ніч та пори року. Зміна дня і ночі; зміна пір року. Добовий та орбітальний рухи Землі |
ознайомлення з добовим та орбітальним рухом Землі; інформаційний пошук «Тривалість дня і ночі на екваторі та полюсах земної кулі»; дослідницьке завдання «Де на земній кулі день дорівнює ночі круглий рік». |
§24 опрацювати |
|||
26. |
|
3. Чому відбуваються затемнення Місяця і Сонця. Фази Місяця. |
ознайомлення з фотографіями Місяця і Сонця під час різних фаз затемнення цих об’єктів; вивчення схем (рисунків), що пояснюють причини затемнення Сонця і Місяця; моделювання (або відеоролик) сонячного та місячного затемнення; вивчення впливу затемнень Місяця і Сонця на довкілля |
§25 опрацювати |
|||
Тема 4. Пізнаємо біологічні явища (7 год.) |
|||||||
27. |
|
1. Як живляться різні організми. Фотосинтез. Мінеральне живлення рослин. Рослини, які поєднують фотосинтез з іншими способами живлення. Різноманітність їжі, способів живлення і систем травлення тварин. Поняття про перетворення речовин в організмі людини (від травної системи до клітини).
|
• дослід, що підтверджує утворення крохмалю на світлі в процесі фотосинтезу; створення буклета «Чим живляться дикі тварини (які живуть біля людей чи в зоопарку, лісі, озері й т. д. (на вибір учнів))», «Чим живляться домашні тварини»; • складання узагальнювальних схем «Живлення рослин», «Способи живлення тварин», «Шлях речовин від ротової порожнини до клітини тіла (на прикладі організму людини)»; |
§26 опрацювати |
вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб правила, способи і відповідні засоби для розв’язання навчальної / життєвої проблеми; розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують / спростовують досягнення мети дослідження; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; оцінює власний внесок у дослідження і важливість набутих досліницьких навичок. допомогою вчителя чи інших осіб представляє текстову інформацію узагальнює самостійно отриману інформацію про речовини та астрономічні і біологічні явища |
||
28. |
|
2. Чому всі організми дихають. Як дихають рослини. Різноманітність органів і способів дихання тварин. |
дискусія «Чи всі організми дихають?»; • дослідження дихання рослин; • дослідження і спостереження за диханням людини; • інформаційний пошук «Що таке дихальна недостатність», «Що показує пульсоксиметр»; |
§27 опрацювати |
|||
29. |
|
3. Чим важлива подразливість для організмів. Різноманітність рухів рослин. Види руху тварин. Подразливість рослин і тварин. |
• спостереження за рухами рослин на підвіконні; • обговорення відео з прикладами рухів тварин; • спостереження за подразливістю рослин на прикладі мімози сором’язливої або комахоїдних рослин (росички, венериної мухоловки); • обговорення відео з прикладами подразливості різних тварин; спостереження за реакцією тварин на подразники; |
§28 опрацювати |
|||
30. |
|
4. Як розмножуються організми Порівняння типів розмноження рослин: нестатеве (спороутворення у папоротеподібних), статеве і вегетативне. Форми розмноження тварин. |
• розпізнавання насіння різних рослин, що трапляються в регіоні; ; |
§29 опрацювати |
|||
31. |
|
5.Практична робота 2 «Розмноження рослин» |
• практична робота «Розмноження рослин»; • екскурсія в теплицю або фермерське господарство |
§29 опрацювати |
|||
32. |
|
6. Як ростуть і розвиваються різні організми Як ростуть рослини, тварини, людина. Таємниці індивідуального розвитку різних організмів. Життєві цикли рослин і тварин. Тривалість життя
|
дослідження «Вплив умов на проростання насіння рослин»; • складання в парах схеми «Етапи розвитку рослин (на прикладі квіткових рослин)»; • складання в групах схеми «Етапи розвитку тварин (на прикладі комах, земноводних, птахів, домашніх ссавців)»; • виконання проєкту на вибір учнів «Розвиток квіткової рослини (обраної учнями)», «Розвиток тварини (обраної учнями)», «Розвиток людини» |
§30 опрацювати |
|||
33. |
|
7. Узагальнення знань |
Діагностична робота №2. |
§§19-30 повторити |
|||
РОЗДІЛ III. ПІЗНАЄМО СОНЯЧНУ СИСТЕМУ(10 год.) |
|||||||
Тема 1. Астрономічні інструменти та спостереження (3 год.) |
|||||||
34. |
|
1. Що таке сузір’я Небесна сфера. Зоряне небо. Сузір’я. |
• модельовані спостереження за зоряним небом і небесними тілами за допомогою цифрових ресурсів (на вибір учителя і за бажанням дітей); • виготовлення (моделювання) основної фігури відомого сузір’я; • екскурсія в планетарій (за можливості) або ознайомлення із зоряним небом за допомогою віртуального планетарію; • ознайомлення з картою зоряного неба та визначення на ній найвідоміших сузір’їв; дослідницьке завдання «Як на зоряному небі відрізнити зорю від планети» |
§31 опрацювати |
Вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах; узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації природничого змісту; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;
|
||
35. |
|
2. Твої власні астрономічні спостереження Твої власні астрономічні спостереження. Бінокль. |
візуальні спостереження Сонця методом темної кімнати чи проекції; •ознайомлення з принципом роботи бінокля; спостереження (за можливості) Місяця за допомогою бінокля |
§32 опрацювати |
|||
36. |
|
3. Навіщо астрономам телескопи. Оптичні телескопи та радіотелескопи. |
• ознайомлення з фотографіями українських телескопів та радіотелескопів; • ознайомлення з фотографіями найбільших наземних і космічних телескопів та радіотелескопів; • інформаційний пошук «Історія винайдення телескопа»; • ознайомлення з принципом роботи оптичного телескопа і радіотелескопа; • дослідницьке завдання: «Чому сучасні наземні астрономічні обсерваторії зазвичай розміщують високо в горах?» |
§33 опрацювати |
|||
Тема 2. Сонячна система (4 год.) |
|||||||
37. |
|
1. Як влаштована Сонячна система. Склад Сонячної системи. Сонце. Планети та карликові планети. Малі тіла. Метеороїди. |
• ознайомлення зі схемами (рисунками) будови Сонячної системи; • ознайомлення з фотографіями Сонця, планет, карликових планет, комет та астероїдів; • дослідницьке завдання «Яке небесне тіло є головним в Сонячній системі?»; • практичне завдання «Орбіта планети – еліпс»; • моделювання планетних орбіт Сонячної системи; моделювання орбіти потенційно небезпечного для Землі астероїда |
§34 опрацювати |
створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; оцінює власний внесок у дослідження і важливість набутих дослідницьких навичок; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; використовує наукові факти для формулювання власних суджень; виявляє невідомі для себе знання; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;
|
||
38. |
|
2. Які бувають планети. Загальна характеристика планет земної групи та планет-гігантів. Кратери й астроблеми. Супутники та кільця планет. |
• ознайомлення з фотографіями планет земної групи; • ознайомлення з фотографіями планет-гігантів; • інформаційний пошук «На яких планетах побували космічні апарати?»; • ознайомлення з фотографіями кратерів та астроблем; • ознайомлення з фотографіями супутників і кілець планет. |
§35 опрацювати |
|||
39. |
|
3. Як земляни шукали життя в Сонячній системі. Пошуки життя в Сонячній системі. Проєкти освоєння та колонізації Сонячної системи. |
• ознайомлення з результатами пошуку життя в Сонячній системі; • інформаційний пошук «Перші кроки до колонізації Марса»; • виготовлення і презентація макету «Космічна база»; •
|
§36 опрацювати |
|||
40. |
|
4.Інформаційний проєкт «Які тварини і рослини побували в космосі?»; «Імена України в космосі». |
• «Які тварини і рослини побували в космосі?»; • інформаційний проєкт «Імена України в космосі». |
§36 повторити |
|||
Тема 3. Всесвіт (3 год.) |
|||||||
41. |
|
1. Що таке системи світу. Геоцентрична та геліоцентрична моделі Всесвіту. |
• ознайомлення з тим, як різні народи уявляли будову Землі та Всесвіту; • ознайомлення з геоцентричною та геліоцентричною системами світу; • моделювання яскравості зір в залежності від відстані до них; • дослідницьке завдання «Яка причина відмінності в яскравості зір на нічному небі»; інформаційний пошук «Чи існуватимуть у Всесвіті весь час зорі?». |
§37 опрацювати |
узагальнює самостійно опрацьовану інформацію про Сонячну систему і Всесвіт. • ставить запитання про ознаки геоцентричної та геліоцентричної моделей світу; • здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації в доступних джерелах про уявлення різних народів щодо будови Землі та Всесвіту; • узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію про зорю як самосвітне небесне тіло; • виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації про різну яскравість зір; • описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб залежність яскравості зір від їх відстані до Землі, використовуючи відповідну наукову термінологію;
|
||
42. |
|
2. Що було, є і буде у Всесвіті. Сучасні уявлення про Всесвіт. Наше місце у Всесвіті |
• ознайомлення з фотографіями (рисунками) зір, зоряних скупчень і туманностей; • ознайомлення з фотографіями галактик і скупчень галактик; • моделювання спіральної галактики з аркуша картону; • моделювання процесу розширення Всесвіту за допомогою повітряної кульки; • дослідницьке завдання «Поблизу яких зір найперше доцільно шукати життя, подібне до нашого?» |
§38 опрацювати |
|||
43. |
|
3.Узагальнення знань |
Діагностична робота №3 |
§§ 31-38 повторити |
|||
РОЗДІЛ IV. ПІЗНАЄМО ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКИ У ПРИРОДІ (14 год.) |
|||||||
Тема 1. Взаємозв’язки організмів з неживою природою (3 год.) |
|||||||
44. |
|
1. Як пов’язана між собою жива і нежива природа. Чи зручно жити у воді. Середовище життя, чинники неживої природи. Водне середовище і пристосування до його умов рослин і тварин. |
складання схеми «Взаємозв’язки неживої і живої природи»; |
§39 опрацювати |
Встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки природних об’єктів, явищ і процесів; здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки
|
||
45. |
|
2. Життя на землі й у небі. Наземно-повітряне середовище і пристосування до життя в ньому рослин і тварин. |
гра для співвіднесення рослин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування; створення таблиці-гри для співвіднесення тварин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища |
§40 опрацювати |
|||
46. |
|
3. Хто мешкає в ґрунті. Умови ґрунту як середовища життя і пристосування його жителів. Організми як середовище життя. |
проєкти «Паразити домашніх тварин», «Як тварини впливають на родючість ґрунту»; |
§41 опрацювати |
|||
Тема 2. Взаємозв’язки між організмами (4 год.) |
|||||||
47. |
|
1. Як взаємопов’язані організми між собою. Паразити і хижаки. Нахлібники і квартиранти. Партнери.
|
• моделювання ситуації «Якщо зникне організм (вибраний), то як це вплине на інші організми?» складання екологічної казки; |
§42 опрацювати |
|
||
48. |
|
2. Хто кого чи що їсть Ланцюги живлення. |
• складання буклетів про отруйні рослини і тварин місцевості і першу допомогу при отруєнні, укусі; |
§43 опрацювати |
Встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки природних об’єктів, явищ і процесів; групує (впорядковує)самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів); встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід;
|
||
49. |
|
3. Практична робота 3 «Складання ланцюгів живлення водойми, парку, лісу, поля, грядки (на вибір)» |
|
§43 повторити |
|||
50. |
|
4. Як організми пристосовуються уникати зустрічі з ворогами або захищатись від них. Пристосування рослин і тварин, щоб не бути з’їденими чи знайденими. |
|
§44 опрацювати |
|||
Тема 3. Взаємозв’язки організмів між собою та неживою природою в різних угрупованнях (4 год.) |
|||||||
51. |
|
1. Які є угруповання організмів. Угруповання організмів, природні і створені людиною. |
гра «Хто з ким пов’язаний?»; • дискусія «Відмінність та подібність природних і штучних угруповань»; • спостереження в природі різних угруповань; дискусія «Чому потрібно постійно доглядати грядку?» |
§45 опрацювати |
використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ природи для розв’язання запропонованої життєвої / навчальної проблеми; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; пропонує і створює самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; |
||
52. |
|
2. Як живуть організми у водоймах. Взаємозв’язки в прісній водоймі, морі чи океані. |
робота в групах зі складання малюнка-діаграми «Взаємозв’язки організмів у морі чи океані», моделювання водних угруповань у прісноводному і морському акваріумах |
§46 опрацювати |
|||
53. |
|
3. Які є взаємозв’язки організмів у наземних екосистемах та у ґрунті. Взаємозв’язки в лісі й парку. Організми луки й городу, взаємозв’язки між ними та довкіллям. Взаємозв’язки організмів у ґрунті. Виживання в пустелях |
• робота в групах зі складання малюнка-діаграми «Взаємозв’язки організмів у лісі», «Взаємозв’язки організмів у ґрунті»; |
§47 опрацювати Підготувати міні-проєкт «Шкідники культурних рослин нашої місцевості». |
|||
54. |
|
4. Як живуть тварини і рослини серед людей. Життя рослин і тварин серед людей |
• проєкт на вибір: «Організми та їхні зв’язки в нашому озері», «Організми та їхні зв’язки в нашому лісі», «Організми та їхні зв’язки на городі»; «Життя рослин і тварин біля нас». |
§48 опрацювати |
|||
Тема 4. Біологічні ритми організмів (3 год.) |
|||||||
55. |
|
1. Які є біологічні ритми організмів. Періодичні зміни середовища життя і пристосування до них організмів. |
• інформаційний пошук: «Як живуть організми на березі морів чи океанів між припливами», «Як птахи здійснюють перельоти без GPS», «Таємниці життя денних і нічних тварин», «Пристосування організмів до змін пір року»; дискусія «Біоритми людини та її продуктивність і лікування». |
§49 опрацювати |
• здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах; • описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючивідповідну наукову термінологію; • використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові / медіатекстові джерела інформації; • обирає із запропонованих самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб спосіб перевірки розв’язання навчальної / життєвої проблеми; |
||
56. |
|
2. Практична робота 4 «Квітковий годинник на подвір’ї» |
|
§50 опрацювати |
|||
57. |
|
3. Узагальнення знань |
Діагностична робота № 4. |
§§39-50 повторити |
|||
РОЗДІЛ V. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ (11 год.) |
|||||||
Тема 1. Пізнай свої здібності (3 год.) |
|||||||
58. |
|
1. Як зрозуміти та розвинути свої здібності. Здібності та можливості людини. Як зрозуміти та розвинути свої здібності. |
вправи на перевірку та розвиток спостережливості, уваги, витривалості, гостроти зору, швидкості реакції на світловий і звуковий сигнали; |
§51 опрацювати |
Обирає із запропонованих самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб спосіб перевірки розв’язання навчальної / життєвої проблеми; визначає з допомогою вчителя або інших осіб чинники, які сприяли / завадили розв’язанню навчальної / життєвої проблеми; обґрунтовує унікальність та неповторність кожної людини; детально описує та характеризує в цілому себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо); обирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять задоволення і користь для здоров’я, безпеки і добробуту; аналізує вибір, свій та інших осіб, з урахуванням користі і задоволення (радості) для здорового безпечного життя; обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту); знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність; пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки і добробуту; здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах; |
||
59. |
|
2. Як розвивати пам’ять та увагу. Пам’ять і увага. Мозок – орган, який керує діяльністю організму. |
• складання раціону харчування «Смаколики для мозку»; • інформаційний проєкт «Винаходи Леонардо да Вінчі»; |
§52 опрацювати |
|||
60. |
|
3. Як циклічні процеси в природі впливають на організм людини. Вплив циклічних процесів у природі на організм людини. |
• складання схеми «Вплив сну на стан і працездатність організму». дослідження: «Вплив сну на здоров’я людини». |
§53 опрацювати |
|||
Тема 2. Мистецтво виживання (3 год.) |
|||||||
61. |
|
1. Як полярники проводять дослідження в екстремальних умовах. Мистецтво виживання Підкорення полюсів Землі. Робота полярників на станції Вернадського. |
гра «Перша допомога» (сонячні опіки і тепловий удар, обмороження); |
§54 опрацювати |
складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; використовує наукові факти для формулювання власних суджень; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; планує послідовність дій для виготовлення моделі виробу, орієнтовні строки їхнього виконання. |
||
62. |
|
2. Для чого досліджують океани та атмосферу. Дослідження океанів і атмосфери. |
• робота з картою та інформацією; підготовка презентації; • очищення річкової (озерної, забрудненої ґрунтом) води, фільтрування і випарювання; опріснення солоної води |
§55 опрацювати |
|||
63. |
|
3. Для чого підкорюють найвищі вершини та досліджують найнебезпечніші місця світу. Підкорення найвищих вершин світу. Дослідження джунглів Амазонки. Сучасні екстремальні подорожі. |
• добування води з повітря; • виготовлення посудини для пиття з паперу; гра «Подаємо сигнали про допомогу»; |
§56 опрацювати |
|||
Тема 3. Як змінити світ на краще (5 год.) |
|||||||
64. |
|
1. Як людина впливає на взаємозв’язки у природі. Вплив діяльності людини на взаємозв’язки в природі. |
• гра «Погано – добре». • заняття на екологічній стежці; • проєкт «Уроки життя»; «Альтернатива хімічним засобам захисту рослин»; |
§57 опрацювати |
наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; бере участь у прийнятті спільних рішень; пояснює наслідки недотримання здорового способу життя на основі інформації, що міститься в різних текстах; пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки і добробуту; оцінює за спільно розробленими критеріями з допомогою вчителя чи інших осіб власну діяльність і ефективність.
|
||
65. |
|
2. Чому клімат стає теплішим. Парниковий ефект. Участь України в міжнародному співробітництві з охорони навколишнього середовища. |
• складання схеми «Чинники, які посилюють «парниковий ефект • розв’язування проблем • робота з інформацією. моделювання парникового ефекту |
§58 опрацювати |
|||
66. |
|
3. Що означає жити в екостилі. Життя в екостилі та позитивні емоції. |
• практичні завдання на формування екологічного стилю життя; розв’язування ситуативних завдань «Оберни негатив на позитив» |
§59 опрацювати |
|||
67. |
|
4. Інформаційний проєкт «Чи можуть позитивні емоції продовжити життя?» |
|
Підготув. до уроку узаг. |
|||
68. |
|
5.Узагальнення знань. |
Діагностична робота №5 |
§§51- 59 повторити |
|||
Повторення (2год.) |
|||||||
69. |
|
1. Екскурсія на пришкільну ділянку. |
|
Написати звіт. |
|
||
70. |
|
2.Підсумковий урок |
|
------- |
|||