КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ БІОЛОГІЇ
11Б клас (рівень стандарту, 2 години на тиждень)
№ |
Дата |
Тема |
Очікувані результати навчання |
Тема 7. Екологія (15 год.) |
|||
32 |
15.01. |
Екологічні закони. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: екологія, екологічні чинники, обмежувальні чинники, толерантність, екологічна взаємодія, популяція, екосистема, біогеохімічні цикли, біосфера, ноосфера; називає:
наводить приклади:
характеризує: - процеси і явища у популяціях, екосистемах та біосфері; - дію екологічних чинників; - принципи застосування екологічних закономірностей в практичній діяльності людини та їхні прояви в природі; - потоки енергії в екосистемах; - властивості та характеристики екосистем. Діяльнісний компонент встановлює: - елементарні причинно-наслідкові зв'язки між екологічними процесами та явищами; аналізує: - залежність життєдіяльності організмів від середовища існування; пояснює: -дію в природі законів оптимуму, взаємокомпенсації екологічних факторів; - закономірності структур популяцій; - причини нерівноцінності біологічного різноманіття екосистем; - механізми екологічного балансу біосфери; - механізми дії екологічних чинників; - механізми інтеграції складових екосистеми; складає схеми: - біогеохімічних циклів; - трофічних ланцюгів та трофічних сіток; порівнює: - особливості організації та функціонування агроценозів і природних екосистем. Ціннісний компонент висловлює судження щодо: - значення встановлення характеристик мінімальної життєздатної популяції тварин для збереження виду; - ролі та значення екології у сучасному світі. |
33 |
16.01. |
Екологічні чинники та їхня класифікація. Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання. Стено- та еврибіонтні види. |
|
34 |
22.01. |
Популяції. Класифікація популяцій. Структура та характеристики популяцій. |
|
35 |
23.01. |
Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій. Функціональна роль популяцій в екосистемах. |
|
36 |
29.01. |
Властивості та характеристики екосистем. |
|
37 |
30.01. |
Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах. |
|
38 |
05.02. |
Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій. |
|
39 |
06.02. |
Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів. |
|
40 |
12.02. |
Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі. Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери. |
|
41 |
13.02. |
Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи. |
|
42 |
19.02. |
Навчальний проект. Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних). |
|
43 |
20.02. |
Узагальнення знань з теми «Екологія». Самостійна робота |
|
Тема 8. Сталий розвиток та раціональне природокористування (орієнтовно 13 год.) |
|||
44 |
26.02. |
Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: сталий розвиток, екологічне мислення, природні ресурси, раціональне природокористування; називає: - екологічні проблеми в Україні та в світі; - види забруднення довкілля; - критерії забруднення довкілля; - напрямки охорони природи в Україні та в світі; описує: - екологічний стан свого регіону; наводить приклади: - видів-вселенців свого регіону; - джерел забруднення довкілля; - видів, занесених до Червоної книги України; характеризує: - наслідки забруднення довкілля для живих організмів і людини зокрема; - проблеми акліматизації та реакліматизації видів; пояснює: - необхідність правильної утилізації побутових та промислових відходів; - необхідність міжнародної взаємодії державних установ та громадських організацій у справі охорони навколишнього природного середовища; - необхідність раціонального використання природних ресурсів; Діяльнісний компонент складає карту: - екологічного стану свого регіону; моделює: - способи утилізації відходів; порівнює: - ступінь забруднення окремих територій України; застосовує: - екологічні знання в повсякденній діяльності. Ціннісний компонент дотримується правил: - охорони навколишнього середовища; - екологічної етики; оцінює: - вплив діяльності людини на стан навколишнього середовища та його компонентів; висловлює судження щодо: - значення екологічних знань; - значення концепції сталого розвитку; - шляхів вирішення екологічних проблем свого регіону; - шляхів раціонального використання природних ресурсів; виявляє власну позицію щодо: - дієвості екологічної політики в Україні. |
45 |
27.02. |
Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини. Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля. |
|
46 |
04.03. |
Антропічний вплив на атмосферу Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона. |
|
47 |
05.03. |
Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм. |
|
48 |
11.03. |
Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів. |
|
49 |
12.03. |
Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери |
|
50 |
18.03. |
Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди. |
|
51 |
19.03. |
Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України. |
|
52 |
01.04. |
Практична робота Оцінка екологічного стану свого регіону. |
|
53 |
02.04. |
Навчальний проект «Червона книга Рівненської області», «Червона книга Сарненського району» |
|
54 |
08.04. |
Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористування в контексті сталого розвитку. Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля. |
|
55 |
09.04. |
Узагальнення знань з теми «Сталий розвиток та раціональне природокористування». Самостійна робота |
|
Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології (орієнтовно 15 год.) |
|||
56 |
15.04. |
Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних учених-селекціонерів. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: селекція, біотехнологія, генетично модифіковані організми, клонування, біологічна безпека називає: - сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів; наводить приклади: - застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції; - використання стовбурових клітин; характеризує: - явище гетерозису та його генетичні основи; - досягнення репродуктивної медицини, трансплантології та донорства. - пояснює: - значення досягнень генетичної та клітинної інженерії. Діяльнісний компонент порівнює:
робить висновки про: - застосування біотехнології в охороні навколишнього природного середовища;
Ціннісний компонент висловлює судження про:
- досягнення та ризики генної інженерії людини;
виявляє власну позицію щодо: - дотримання біоетики в біологічних та біомедичних дослідженнях. |
57 |
16.04. |
Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів. Явище гетерозису та його генетичні основи. |
|
58 |
22.04. |
Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції. |
|
59 |
23.04. |
Значення для планування селекційної роботи вчення М. І. Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості. |
|
60 |
29.04. |
Біоетичні проблеми сучасної медицини. |
|
61 |
30.04. |
Біоетика. |
|
62 |
06.05. |
Генна інженерія людини: досягнення та ризики. Навчальний проект (один на вибір; створення бук-трейлеру, презентації, буклету, скрайбу, постеру тощо)
Нанотехнології в біології. Трансгенні організми: за і проти. |
|
63 |
07.05. |
Контрольна робота №2 |
|
64 |
13.05. |
Сучасна біотехнологія та її основні напрямки. |
|
65 |
14.05. |
Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології. |
|
66 |
20.05. |
Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації. |
|
67 |
21.05. |
Узагальнення: роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства |
|
68 |
27.05. |
Повторення: застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології |
|
69 |
28.05. |
Повторення: застосування результатів біологічних досліджень у біотехнології |
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ БІОЛОГІЇ
11 А клас (рівень стандарту, 2 години на тиждень)
№ |
Дата |
Тема |
Очікувані результати навчання |
|
Тема 7. Екологія (15 год.) |
||||
32 |
13.01. |
Екологічні закони. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: екологія, екологічні чинники, обмежувальні чинники, толерантність, екологічна взаємодія, популяція, екосистема, біогеохімічні цикли, біосфера, ноосфера; називає:
наводить приклади:
характеризує: - процеси і явища у популяціях, екосистемах та біосфері; - дію екологічних чинників; - принципи застосування екологічних закономірностей в практичній діяльності людини та їхні прояви в природі; - потоки енергії в екосистемах; - властивості та характеристики екосистем. Діяльнісний компонент встановлює: - елементарні причинно-наслідкові зв'язки між екологічними процесами та явищами; аналізує: - залежність життєдіяльності організмів від середовища існування; пояснює: -дію в природі законів оптимуму, взаємокомпенсації екологічних факторів; - закономірності структур популяцій; - причини нерівноцінності біологічного різноманіття екосистем; - механізми екологічного балансу біосфери; - механізми дії екологічних чинників; - механізми інтеграції складових екосистеми; складає схеми: - біогеохімічних циклів; - трофічних ланцюгів та трофічних сіток; порівнює: - особливості організації та функціонування агроценозів і природних екосистем. Ціннісний компонент висловлює судження щодо: - значення встановлення характеристик мінімальної життєздатної популяції тварин для збереження виду; - ролі та значення екології у сучасному світі. |
|
33 |
17.01. |
Екологічні чинники та їхня класифікація. Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання. Стено- та еврибіонтні види. |
||
34 |
20.01. |
Популяції. Класифікація популяцій. Структура та характеристики популяцій. |
||
35 |
24.01. |
Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій. Функціональна роль популяцій в екосистемах. |
||
36 |
27.01. |
Властивості та характеристики екосистем. |
||
37 |
31.01. |
Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах. |
||
38 |
03.02. |
Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій. |
||
39 |
07.02. |
Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів. |
||
40 |
10.02. |
Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі. Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери. |
||
41 |
14.02. |
Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи. |
||
42 |
17.02. |
Навчальний проект. Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних). |
||
43 |
21.02. |
Узагальнення знань з теми «Екологія». Самостійна робота |
||
Тема 8. Сталий розвиток та раціональне природокористування (орієнтовно 13 год.) |
||||
44 |
24.02. |
Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: сталий розвиток, екологічне мислення, природні ресурси, раціональне природокористування; називає: - екологічні проблеми в Україні та в світі; - види забруднення довкілля; - критерії забруднення довкілля; - напрямки охорони природи в Україні та в світі; описує: - екологічний стан свого регіону; наводить приклади: - видів-вселенців свого регіону; - джерел забруднення довкілля; - видів, занесених до Червоної книги України; характеризує: - наслідки забруднення довкілля для живих організмів і людини зокрема; - проблеми акліматизації та реакліматизації видів; пояснює: - необхідність правильної утилізації побутових та промислових відходів; - необхідність міжнародної взаємодії державних установ та громадських організацій у справі охорони навколишнього природного середовища; - необхідність раціонального використання природних ресурсів; Діяльнісний компонент складає карту: - екологічного стану свого регіону; моделює: - способи утилізації відходів; порівнює: - ступінь забруднення окремих територій України; застосовує: - екологічні знання в повсякденній діяльності. Ціннісний компонент дотримується правил: - охорони навколишнього середовища; - екологічної етики; оцінює: - вплив діяльності людини на стан навколишнього середовища та його компонентів; висловлює судження щодо: - значення екологічних знань; - значення концепції сталого розвитку; - шляхів вирішення екологічних проблем свого регіону; - шляхів раціонального використання природних ресурсів; виявляє власну позицію щодо: - дієвості екологічної політики в Україні. |
|
45 |
28.02. |
Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини. Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля. |
||
46 |
02.03. |
Антропічний вплив на атмосферу Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона. |
||
47 |
06.03. |
Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм. |
||
48 |
13.03. |
Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів. |
||
49 |
16.03. |
Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери |
||
50 |
20.03. |
Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди. |
||
51 |
30.03. |
Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України. |
||
52 |
03.04. |
Практична робота Оцінка екологічного стану свого регіону. |
||
53 |
06.04. |
Навчальний проект «Червона книга Рівненської області», «Червона книга Сарненського району» |
||
54 |
10.04. |
Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористування в контексті сталого розвитку. Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля. |
||
55 |
13.04. |
Узагальнення знань з теми «Сталий розвиток та раціональне природокористування». Самостійна робота |
||
Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології (орієнтовно 15 год.) |
||||
56 |
17.04. |
Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних учених-селекціонерів. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: селекція, біотехнологія, генетично модифіковані організми, клонування, біологічна безпека називає: - сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів; наводить приклади: - застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції; - використання стовбурових клітин; характеризує: - явище гетерозису та його генетичні основи; - досягнення репродуктивної медицини, трансплантології та донорства. - пояснює: - значення досягнень генетичної та клітинної інженерії. Діяльнісний компонент порівнює:
робить висновки про: - застосування біотехнології в охороні навколишнього природного середовища;
Ціннісний компонент висловлює судження про:
- досягнення та ризики генної інженерії людини;
виявляє власну позицію щодо: - дотримання біоетики в біологічних та біомедичних дослідженнях. |
|
57 |
24.04. |
Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів. Явище гетерозису та його генетичні основи. |
||
58 |
27.04. |
Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції. |
||
59 |
04.05. |
Значення для планування селекційної роботи вчення М. І. Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості. |
||
60 |
08.05. |
Біоетичні проблеми сучасної медицини. |
||
61 |
15.05. |
Генна інженерія людини: досягнення та ризики. Навчальний проект (один на вибір; створення бук-трейлеру, презентації, буклету, скрайбу, постеру тощо)
Нанотехнології в біології. Трансгенні організми: за і проти. |
||
62 |
18.05. |
Контрольна робота №2 |
||
63 |
22.05. |
Сучасна біотехнологія та її основні напрямки. Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології. |
||
64 |
25.05. |
Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації. |
||
65 |
29.05. |
Узагальнення: роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства |
||