Календарно-тематичне планування Уроків інтегрованого курсу «ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ»

Про матеріал
Календарно-тематичне планування Уроків інтегрованого курсу «ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ» 2 год. на тиждень – 70 год. Підручник: «Пізнаємо природу». Автори: Коршевнюк Т.В., Ярошенко О.Г. (2022)» для 5 класу Модельна навчальна програма: «Пізнаємо природу». 5 клас (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Коршевнюк Т.В.)
Перегляд файлу

Календарно-тематичне планування

Уроків інтегрованого курсу «ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ»

2 год. на тиждень – 70 год.

Підручник: «Пізнаємо природу». Автори: Коршевнюк Т.В., Ярошенко О.Г. (2022)» для 5 класу

Модельна навчальна програма:  «Пізнаємо природу». 5  клас  (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти

(авт. Коршевнюк Т.В.)

№ уроку

Зміст модельної навчальної програми

Тема уроку

Результати навчання

Види навчальної діяльності

Домашнє завдання

Дата

Корекція

Тема 1. ВЧИМОСЯ ДОСЛІДЖУВАТИ ПРИРОДУ (9 ГОД)

1

Для чого та як досліджують природу

Цінність природи і знань про неї. Природа: складники і методи дослідження. Шлях наукового пізнання природи. Дослідники природи: видатні постаті, відкриття, винаходи.

Що повинен знати і вміти природодослідник

Правила безпеки життєдіяльності під час досліджень природи. Джерела знань про природу. Інструменти природодослідникаВибір методу дослідження природи, визначення його етапів.

Узагальнення. Пізнання природи – захоплююча, важлива і відповідальна справа.

Практичні завдання.

Ознайомлення з приладами та обладнанням для дослідження природи.

Ознайомлення з джерелами інформації природничого змісту.

Планування і проведення спостереження об’єкта природи (за вибором вчителя).

Планування і проведення експерименту (за вибором вчителя).

Складання каталогу/колекції природних об’єктів під час екскурсії.

Екскурсії (реальні/віртуальні) до хімічної чи біологічної лабораторії, музею науки, природничого музею;

Інструктаж з БЖД Повторення вивченого в початковій школі. Діагностична робота

називає: складники природи,

характеризує тваринний світ, спираючись на знання добуті в початковій школі.

Ознайомлення з правилами безпеки життєдіяльності під на уроці дослідження природи.

 

01.09

 

2

Екскурсія в природу

П.з: Створення колекції рослин під час екскурсії.

називає:складники природи; характеризує рослинний світ, спираючись на знання добуті в початковій школі. ділиться: враженнями від  побаченого під час екскурсії.

Екскурсія в природу Обмін думками і враженнями від побаченого під час екскурсії.

 

05.09

 

3

Звідки людина дізнається про природу.

П.з: Ознайомлення з джерелами інформації природ. змісту, в тому числі інтернет-джерела.

називає:джерела інформації про природу; пояснює: цінність природи і знань про неї.

Систематизація знань про складники природи, складання опорних схем, інтелектуальних карт.

§1

с.8-13

08.09

 

4

Якими методами й інструментами досліджують природу.

П.з: Ознайомлення з приладами та обладнанням для дослідження природи

називає обладн. для вивч. природи, вказує його призначення; пояснює використання інструментів для досліджень і фіксування результатів; характеризує методи дослідження природи (спостереження, експеримент, вимірювання, моделювання);

Спостереження демонстраційних матеріалів; створення пам’ятки юного природодослідника  

§2

с.14-20

12.09

 

5

Що таке наука та хто її творці. Науковці, природодослідниці та природодослідники.

називає:джерела інформації про природу; пояснює роль досліджень природи для отримання нових знань.

Набуття досвіду і знань у процесі групової роботи роботи з інформацією: опрацювання отриманої інформації про дослідників природи, визначення головного, формулювання висновків.

§3

с.21-26

15.09

 

6

Пізнання природи. Як виконати дослідження. Правила безпеки під час виконання досліджень.

П.з: Планування і проведення спостереження об’єкта природи (за вибором вчителя).

вибирає з допомогою вчителя об’єкти і явища природи, формулює щодо них запитання, для відповіді на які необхідно провести дослідження; визначає з допомогою вчителя мету та етапи дослідження відповідно до обраної проблеми; виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за наданим планом, дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень;  фіксує і презентує результати у запропонований спосіб; демонструє якості, знання та вміння, які сприяють досягненню мети дослідження.

Спостереження об’єкта природи

Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: проведення індивідуального /групового дослідження, додержуючись наданої інструкції й дотримуючись правил безпеки життєдіяльності; обговорення відповідності результатів дослідження його меті, доцільності використаних інструментів і дій; формулювання висновків; аналіз утруднень, які виникли; Обмін думками і враженнями від побаченого під час проведеного дослідження.

§ 4

с.27-34

19.09

 

7

Вибір методу дослідження природи.

П.з: Планування і проведення експерименту (за вибором вчителя).

 характеризує методи дослідження природи (спостереження, експеримент, вимірювання, моделювання); вибирає з допомогою вчителя об’єкти і явища природи, формулює щодо них запитання, для відповіді на які необхідно провести дослідження.

Ознайомлення з правилами безпеки життєдіяльності під час дослідження природи, з послідовністю виконання спостереження та експерименту, з правилами вимірювання.

 

22.09

 

8

Віртуальна екскурсія до природничого музею.

ділиться враженнями від побаченого під час екскурсії; виявляє етичне ставлення до досліджуваних об’єктів природи;

Обмін думками і враженнями від побаченого під час екскурсії, проведеного дослідження.

 

26.09

 

9

Узагальнення розділу «Вчимося досліджувати природу». Самооцінювання навчальних результатів теми.

демонструє якості, знання та вміння, які сприяють досягненню мети дослідження; оцінює важливість набутих дослідницьких умінь, власну діяльність в роботі групи.

Оцінювання результатів індивідуальної/ групової роботи, підведення її підсумків

с.35-

36

29.09

 

Тема 2. ДОСЛІДЖУЄМО ТІЛА, РЕЧОВИНИ, ЯВИЩА (16 ГОД)

10

Які властивості мають тіла і речовини та як це пов’язано з їхньою будовою

Тіла природні й рукотворні, живої і неживої природи. Фізичні характеристики тіла, їх вимірювання.

Дослідження фізичних властивостей речовин. Уявлення про будову речовини. Твердий, рідкий і газуватий стан речовин. Дифузія у природі, побуті, техніці.

Чисті речовини і суміші. Розділення й використання сумішей.

Безпечне поводження з речовинами.

Поширення речовин у природі та використання їх людиною.

Які зміни відбуваються з тілами й речовинами

Різноманітність явищ: механічні, теплові, світлові, звукові.

Механічні явища. Рух. Види руху у природі й техніці.

Шлях, час, швидкість руху. Залежність руху від різних чинників.

Поняття сили та енергії. Сила тертя і рух тіл. Ознайомлення з простими механізмами.

Теплові явища.

Звукові явища. Звук, голос, слух.

Світлові явища. Світло і зір. Способи орієнтування на місцевості за Сонцем.

Вивчені явища у природі і житті людини.

Узагальнення. Для дослідження тіл, речовин, явищ використовують спостереження, вимірювання, моделювання, експеримент, класифікування.

Практичні завдання.

Моделювання агрегатних станів речовини. Дослідження умов зміни агрегатних станів.

Вимірювання маси, об’єму і розмірів

тіл. Вимірювання відстані, часу, швидкості руху тіла.

Дослідження фізичних властивостей речовин.

Дослідження впливу сили на форму тіла.

Методи розділення сумішей: просіювання, відстоювання, фільтрування.

Розділення сумішей випарюванням.

Особливості руху тіл у воді і повітрі (на прикладі предметів різної форми,

виготовлених з різних матеріалів).

Спостереження різних видів рухів у природі і найближчому оточенні.

Дослідження звукових явищ.

Моделювання способів зменшення/збільшення гучності звуку.

Дослідження теплових явищ.

Спостереження дифузії у рідинах і газах.

Спостереження руху тіл, дії сил.

Способи зменшення і збільшення тертя.

Дослідження властивостей світла і звуку.

Створення конструкцій на основі простих механізмів.

Навчальний проєкт (орієнтована тематика)

Як зберегти тепло/холод?

Один день без світла.

Саморобні музичні інструменти.

Наші можливості у забезпеченні шумоізоляції

Характеристики тіл. Електронні пристрої вимірювання.

П.з: Вимірювання маси, об’єму і розмірів тіл.

Називає фізичні характеристики тіла; розрізняє тіла природні й рукотворні, живої і неживої природи; класифікує тіла та вивченими ознаками; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження фізичних характеристик тіла; виконує з допомогою вчителя чи інших осіб за наданим планом вимірювання фізичних характеристик тіла; порівнює тіла на основі досліджених властивостей;

Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обговорення (з учителем/у групі) можливості дослідження фізичних властивостей речовин, складання плану дослідження. Планування і проведення індивідуально/у групі вимірювання фізичних характеристик тіла.

§ 5

с.38-43

03.10

 

11

Як дослідити фізичні властивості тіл і речовин.

П.з: Дослідження фізичних властивостей речовин.

Називає методи дослідження властивостей  речовин; наводить приклади  речовин; визначає сфери застосування речовин відповідно до їхніх властивостей;

порівнює речовини на основі досліджених властивостей; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час дослідження  фізичних характеристик тіл.

Набуття досвіду і знань у процесі досліджень:

- обговорення відповідності результатів дослідження його меті, доцільності використаного обладнання й обраних методів дослідження; формулювання висновків.

§ 6

с.44-47

06.10

 

12

Навчальний проєкт Створення лепбуку на тему «Речовини, що найчастіше використовуються для приготування їжі.»

фіксує і представляє результати дослідження у запропонований спосіб;

зіставляє одержані результати дослідження явищ і властивостей речовин з відомими даними.

Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обмін думками і враженнями від побаченого під час виконаного проєкту.

 

10.10

 

13

Чому речовини бувають твердими, рідкими, газуватими. П.з: Дослідження умов зміни агрегатних станів. Моделювання агрегатних станів речовини.

досліджує індивідуально / в групі, з допомогою вчителя/інших осіб за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти/ моделі, зокрема цифрові: агрегатні стани речовини.

Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: - спостереження речовин у різних агрегатних станах, розрізнення їх, використання моделей для дослідження агрегатних станів речовини.

§7

с.48-51

13.10

 

14

Досліджуємо частинки барвника у воді. Явище дифузії.

П.з: Спостереження дифузії у рідинах і газах.

пояснює зв'язок між швидкістю руху частинок  речовини і температурою; явище дифузії; роль дифузії у природі й житті людини; пропонує ідеї щодо збільшення швидкості дифузії.

Спостереження дифузії у рідинах і газах.

Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: змін, що відбуваються з тілами й речовинами під час нагрівання, охолодження.

§7

с.52-55

17.10

 

15

Ознайомлюємося із сумішами та способами їх розділення.

П.з: Методи розділення сумішей: просіювання, відстоювання, фільтрування.

П.з: Розділення сумішей випарюванням.

наводить приклади чистих речовин і сумішей та їх використання; виконує з допомогою вчителя чи інших осіб за наданим планом розділення неоднорідних сумішей; фіксує і представляє результати дослідження у запропонований спосіб; знаходить та узагальнює з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію про властивості й застосування чистих речовин і сумішей; ділиться враженнями від побаченого під час виконаного дослідження.

Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: планування і проведення способів розділення сумішей, розподіляючи обов’язки між членами групи (у разі необхідності) й дотримуючись правил безпеки життєдіяльності; фіксування результатів у запропонований спосіб; - обговорення відповідності результатів дослідження його меті, доцільності використаного обладнання й обраних методів дослідження; формулювання висновків; аналіз утруднень, які виникли, і визначення способів запобігання подібних ризиків у подальшому.

§8

с.56-62

20.10

 

16

Поширення речовин у природі та безпечне використання їх людиною.

П.з: Створення конструкцій на основі простих механізмів.

розповідає про: використання простих механізмів в побуті українців в минулому і сьогоденні; пояснює роль дифузії, у природі й житті людини; пропонує ідеї щодо , використання простих механізмів для переміщення тіл (клину, коловороту та інших) і втілює їх у моделях.

досліджує індивідуально / в групі, з допомогою вчителя/інших осіб за складеним планом, використання простих механізмів; фіксує і представляє результати дослідження у запропонований спосіб.

 

24.10

 

17

Вимірюємо відстань, час і швидкість руху тіл. Характеристики механічного руху.

П.з: Спостереження різних видів рухів у природі і найближчому оточенні.

П.з: Особливості руху тіл у воді і повітрі

пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати; вплив на рух різних чинників (форми тіла, особливостей його поверхні та ін.).

Cтворення/використання моделей для дослідження змін, що відбуваються з тілами й речовинами під час руху.

§9

с.62-67

27.10

 

18

Навчальний проєкт Створення таблиці «Найшвидші птахи». Демонстрація та захист проєкту.

представляє текстову інформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

оцінює важливість набутих дослідницьких умінь; власну діяльність у групі.

Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: опрацювання наданої/ самостійно відібраної інформації про явища , представлення її текстовій, графічній, табличній та інших формах, в тому числі з використанням цифрових технологій і пристроїв Обмін думками і враженнями від побаченого під час проєкту.

 

07.11

 

19

Що сприяє, а що перешкоджає руху тіл. Вплив тертя та форми тіла на його рух.

П.з: Вимірювання відстані, часу, швидкості руху тіла. Способи зменшення і збільшення тертя.

виконує з допомогою вчителя чи інших осіб за наданим планом вимірювання відстані, часу, швидкості руху тіла; демонструє якості, знання та вміння, які сприяють досягненню мети дослідження; ділиться враженнями від побаченого під час виконаного дослідження

Вимірює індивідуально / в групі, з допомогою вчителя/інших осіб за складеним планом, відстаь, час, швидкість руху тіла. Способи зменшення і збільшення тертя.

§10

с.68-72

10.11

 

20

Ознайомлення з простими механізмами. Конструювання простого механізму.

П.з: Спостереження руху тіл, дії сил.

П.з: Дослід. впливу сили на форму тіла.

наводить приклади прояву сили тертя і сили тяжіння; пропонує ідеї щодо зменшення тертя, досліджує використання простих механізмів; зіставляє одержані результати дослідження явищ і властивостей речовин з відомими даними; порівнює тіла й речовини на основі досліджених властивостей.

спостерігає індивідуально / в групі, рух  тіл, дії сил. Досліджує вплив сили на форму тіла.

§11

с.73-77

14.11

 

21

Навчальний проєкт Прості механізми, що використовувались для захисту від нападників у фортецях.

представляє текстову інформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; демонструє якості, знання та вміння, які сприяють досягненню мети дослідження; ділиться враженнями від побаченого під час проєкту; оцінює важливість набутих дослідницьких умінь; власну діяльність у групі.

Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: опрацювання наданої/ самостійно відібраної інформації про явища , представлення її текстовій, графічній, табличній та інших формах, в тому числі з використанням цифрових технологій і пристроїв Обмін думками і враженнями від побаченого під час проєкту.

 

17.11

 

22

Як і для чого досліджувати теплові явища. Як передається тепло.

П.з: Дослідження теплових явищ.

наводить приклади теплових явищ;  досліджує індивідуально / в групі, з допомогою вчителя/інших осіб за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти зміни, що відбуваються з тілами й речовинами під час нагрівання, охолодження.

досліджує індивідуально / в групі, з допомогою вчителя/інших осіб за складеним планом, теплові явища. Застосування набутого досвіду і знань про вивчені явища у навчальних і життєвих ситуаціях.

§12

с.78-84

21.11

 

23

Чим важливі звукові явища у природі та житті людини. Виникнення звуку та його поширення на відстані.

П.з: Дослідження звукових явищ.

П.з: Моделювання способів зменшення/збільшення гучності звуку.

наводить приклади звукових явищ; джерел звуку; розповідає про: сприйняття людиною і тваринами звуку, його ролі у природі;.

 досліджує індивідуально / в групі, з допомогою вчителя/інших осіб за складеним планом,  звукові явища. Моделює способи  зменшення / збільшення гучності звуку.

§13

с.85-91

24.11

 

24

Як дослідити світлові явища. Утворення тіні. Роль світла в природі й житті людини.

П.з: Дослідження властивостей світла і звуку.

наводить приклади світлових явищ; джерел світла ; розповідає про: сприйняття людиною і тваринами світла , його ролі у природі; виникнення тіні.

досліджує індивідуально / в групі, з допомогою вчителя/інших осіб за складеним планом, властивості світла.

Застосування набутого досвіду і знань про вивчені явища у навчальних і життєвих ситуаціях.

§14

с.92-99

28.11

 

25

Узагальнення розділу «Досліджуємо тіла та явища природи». Самооцінювання навчальних результатів теми.

оцінює ризики ситуацій повсякденного життя, пов’язані з фізичними явищами, використанням тіл і речовин;

Застосування набутого досвіду і знань про властивості тіл і речовин, вивчені явища у навчальних і життєвих ситуаціях.. Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків

с.100-

101

01.12

 

Тема 3. ДІЗНАЄМОСЯ ПРО ЗЕМЛЮ І ВСЕСВІТ (13 ГОД)

26

Яку будову має планета Земля

Будова земної кулі і методи її вивчення. Уявлення про силу тяжіння.  Зовнішні оболонки Землі: гідросфера, літосфера, атмосфера. Гідросфера, її склад і зміни. Стани і розподіл води на Землі. Про водні об’єкти нашої планети, України і своєї місцевості. Атмосфера, її склад і зміни. Власт.повітря. Горіння – хімічне явище. Погода і спостереж. за нею. Літосфера. Земна поверхня: склад, будова, зміни. Гірські породи, їх вік і різноманітність. Форми і чинники формування рельєфу. Способи зображення земної поверхні. Орієнтування на місцевості. Материки на глобусі і карті. Безпечні і небезпечні природні явища в гідросфері, атмосфері, літосфері. Небезпечні природні явища на території України. Поведінка людини в умовах природних загроз.

Як рухається наша планета та відомості про Сонце й Місяць

Розвиток уявлень людини про Землю, Сонце, Місяць. Місце Землі у СС. Рухи Землі та їхні наслідки. Народний календар. Сонце і Місяць: характер., дослід., вплив на Землю. Сонце і здоров’я людини. Проведення спостережень за Сонцем і Місяцем.

Узагальнення. Земля – планета, що змінюється. Значення науки, техніки і технологій для пізнання природи Землі й проведення досліджень у Всесвіті.

Практичні завдання.

Ознайомл. з гірськими породами, корисних копалин за колекціями (реальними/електронними).  Моделюв. рухів повітря. Дослідж. зміни температури повітря упродовж доби.

Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет-джерелах, повідомленнях ЗМІ.

Орієнтування на місцевості (з допомогою карт, Сонця, місцевих ознак тощо). Знаходження на карті і глобусі екватора, полюсів, півкуль, материків, океанів. Дослідж. природи своєї місцевості: водойми, погода. Спостереж. за небом неозброєним оком і з допомогою приладів.

Моделювання рухів Землі, Сонця, Місяця.  Моделювання поведінки в ситуаціях виникнення пожежі, природних загроз (під час сильного вітру, повені, грози).

Спостер. за рухом Сонця, зміною фаз Місяця.

Навчальний проєкт (орієнтовна тематика) Прогноз погоди за народними прикметами

Якщо зникне Сонце, то…

Екскурсії (реальні/віртуальні) до обсерваторії, планетарію; ознайомлення з природою своєї місцевості

Яку будову має планета Земля.

П.з: Знаходження на карті і глобусі екватора, полюсів, півкуль, материків, океанів

називає і показує на карті й глобусі материки, водні об’єкти; розрізняє форми поверхні суходолу; розповідає про: методи вивчення Землі, роль навколосвітніх подорожей у пізнанні нашої планети.

Обговорення (з учителем/ у групі) необхідності дослідження будови Землі;                          Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: опрацювання наданої/самостійно відібраної інформації про силу тяжіння.

§ 15

с.103-106

05.12

 

27

Чому важливо знати про рухи Землі, глобус і карти. Фізична карта світу.

Як орієнтуватися на місцевості.

П.з: Орієнтування на місцевості.

створює моделі для дослідження рухів Землі, Сонці, Місяця; тривалості дня і ночі для спостерігача, який перебуває в різних куточках планети; розповідає про: описує, використовуючи наукову термінологію, періодичність явищ, пов'язаних із рухами Землі.

Набуття досвіду і знань у процесі досліджень:

дослідження змін, що відбуваються на Землі, використовуючи моделювання  явищ, які призводять до зміни дня і ночі, пір року; формулювання висновків;

 Обмін думками і враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження.

§ 16

с.107-

111

08.12

 

28

Навіщо Землі атмосфера. Виявляємо повітря.

П.з: Моделювання рухів повітря.

описує, використовуючи наукову термінологію, будову Землі, зміни в її оболонках Землі (зміни вмісту кисню в атмосфері, зміни температури повітря упродовж доби і пір року, зміни температури води у водоймах, утворення опадів і штормів); формулює словесні описи складу атмосфери.

Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: опрацювання наданої/самостійно відібраної інформації, читання з розумінням тексту зображень форм земної поверхні, таблиць і діаграм, що містять матеріали про оболонки Землі.

§ 17

с.112-

117

12.12

 

29

Навчальний проєкт Створення постеру на тему «Користь та шкода від горіння».

П.з: Моделювання поведінки в ситуаціях виникнення пожежі, природних загроз (під час сильного вітру, повені, грози).

ділиться враженнями від побаченого під час проєкту;

оцінює важливість набутих дослідницьких умінь, власну діяльність у групі;

Пояснює правила безпечної поведінки в ситуаціях виникнення пожежі, природних загроз (під час сильного вітру, повені, грози).

Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: опрацювання наданої/самостійно відібраної інформації, читання з розумінням тексту, порівняння інформації здобутої  з різних джерел;.- формулювання висновків; - створення презентацій, колекцій, медійних продуктів; підготовка повідомлень. Застосування набутого досвіду і знань про безпечні й небезпечні явища у навчальних і життєвих ситуаціях. Обмін думками і враженнями від побаченого під час  проєкту. Оцінювання результатів індивідуальної/групової роботи, підведення її підсумків.

 

15.12

 

30

Про погоду. Досліджуємо погоду своєї місцевості.

П.з: Дослідж. зміни темпер. повітря упродовж доби.

П.з: Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з

прогнозом в інтернет-джерелах, повідомленнях ЗМІ.

формулює словесні описи погоди, на основі нетекстової інформації; встановлює причиново-наслідкові зв’язки між елементами погоди (температурою повітря та опадами, хмарністю й опадами та ін.); фіксує результати спостережень за погодою у таблицях, схемах, діаграмах; складає щоденник погоди з урахуванням вивчених характеристик.

Набуття досвіду і знань у процесі досліджень, роботи з інформацією:  спостереження індивідуально/у групі за погодою; опрацювання наданої/самостійно відібраної інформації, створення презентацій,  буклетів, медійних продуктів; підготовка повідомлень

Обмін думками і враженнями від побаченого під час виконаного дослідження. Оцінювання результатів індивідуальної/групової роботи, підведення її підсумків.

§18

с.118-

122

19.12

 

31

Навчальний проєкт Презентаційна робота на тему «Передбачення погоди за поведінкою тварин і рослин»

ділиться враженнями від побаченого під час проєкту; оцінює важливість набутих дослідницьких умінь, власну діяльність у групі.

Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: опрацювання наданої/самостійно відібраної інформації, читання з розумінням тексту, порівняння інформації здобутої  з різних джерел;.- формулювання висновків; - створення презентацій, колекцій, медійних продуктів; підготовка повідомлень. Застосування набутого досвіду і знань про безпечні й небезпечні явища у навчальних і життєвих ситуаціях. Оцінювання результатів індивідуальної/групової роботи, підведення її підсумків.

 

22.12

 

32

Гідросфера Землі. Колообіг води у природі.  Водойми своєї місцевості.

П.з: Дослідження природи своєї місцевості: водойми, погода.

складає/використовує схеми для пояснення колообігу води в природі, описує фізичні явища, що при цьому відбуваються;робить висновок : вода – найпоширеніша речовина на Землі і цінний природний ресурс.

Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: опрацювання наданої/самостійно відібраної інформації, читання з розумінням тексту , географічних карт, схем, зображень форм земної поверхні, таблиць і діаграм, підготовка повідомлень.

§19

с.123-

126

09.01

 

33

Чим особлива літосфера Землі. Рельєф.

П.з: Ознайомлення з гірськими породами, корисних копалин за колекціями (реальними/електронними).

Наводить приклади гірських порід, знаходить інформацію про речовини у складі оболонок Землі, причини і наслідки зміни рельєфу, демонструє в змодельованих ситуаціях уміння користуватись приладами для дослідження оболонок Землі.

 Набуття досвіду і знань у процесі досліджень:  - спостереження індивідуально/у групі зображень земної поверхні на глобусі, картах, аерофотознімках, космічних знімках; роботі з інформацією: опрацювання наданої/самостійно відібраної інформації, читання з розумінням тексту, географічних карт, схем, зображень форм земної поверхні, колекцій гірських порід і корисних копалин.

§20

с.127-

131

12.01

 

34

Як раніше уявляли Землю, Сонце, Місяць. Місце Землі у Сонячній системі.

П.з: Спостереження за небом неозброєним оком і з допомогою приладів.

П.з: Моделювання рухів Землі, Сонця, Місяця.

розповідає про: зміну уявлень людини про Землю, Сонце, Місяць із розвитком наук і техніки; спостерігає явища, що підтверджують кулястість Землі (затемнення, рух за горизонт); рух Сонця, зміну фаз Місяця; порівнює інформацію про Землю, Сонце, Місяць, гірські породи, здобуту з різних джерел.

Набуття досвіду і знань у процесі досліджень:   - спостереження індивідуально/у групі денного руху Сонця по небосхилу, змін фаз Місяця; порівняння інформації про Землю, Сонце, Місяць, гірські породи, здобуту з різних джерел; фіксування й обговорення результатів спостережень, складання їх опису, використовуючи наукову термінологію; формулювання висновків.

§21

с.132-

134

16.01

 

35

Сонце та місяць. Фази місяця.

П.з: Спостереження за рухом Сонця, зміною фаз Місяця.

пояснює вплив води, Сонця, вітру, організмів, діяльності людини на зміну рельєфу; зміни погоди в різні пори року в Україні; вплив Сонця на здоров’я людини.

Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: опрацювання наданої/самостійно відібраної інформації про вплив  Сонця, води, вітру на Землю і здоров'я людини;

Обмін думками і враженнями від побаченого під час виконаного дослідження.

§21

с.134-

137

19.01

 

36

Навчальний проєкт Презентаційна робота на тему «Зв’язок смартфонів, інтернету та штучних супутників Землі».

ділиться враженнями від побаченого під час проєкту; оцінює важливість набутих дослідницьких умінь, власну діяльність у групі.

Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: опрацювання наданої/самостійно відібраної інформації, читання з розумінням тексту, порівняння інформації здобутої  з різних джерел; - формулювання висновків; - створення презентацій, колекцій, медійних продуктів; підготовка повідомлень. Застосування набутого досвіду і знань про безпечні й небезпечні явища у навчальних і життєвих ситуаціях. Обмін думками і враженнями від побаченого під час  проєкту.

 

23.01

 

37

Віртуальна екскурсія до планетарію

ділиться враженнями від побаченого під час екскурсій,

Обмін думками і враженнями від побаченого під час екскурсії.

 

26.01

 

38

Узагальнення розділу «Дізнаємося про Землю і Всесвіт». Самооцінювання навчальних результатів теми.

узагальнює інформацію й пояснює її значення для розв’язання навчальних і життєвих проблем;

Оцінювання результатів індивідуальної/групової роботи, підведення її підсумків.

с.138-

139

30.01

 

Тема 4. ВИВЧАЄМО ЖИВУ ПРИРОДУ ЗЕМЛІ (15 ГОД)

39

Хто належить до організмів та як їх вивчають

Тіла живої природи, їхні властивості.

Поняття клітини. Багатоклітинні організми: тварини, рослини, гриби. Як людина здобуває знання про організми.

Що необхідно організмам для життя, як вони це отримують і використовують

Поживні речовини, вода, повітря, світло, тепло в житті організмів.

Процеси життєдіяльності тварин і рослин: живлення, дихання, виділення. Речовини, явища та органи, в яких відбуваються ці процеси.

Опора і рух у тварин і рослин.

Зв’язки між органами в організмі тварини, рослини.

Життя грибів. Їстівні й отруйні гриби.

Як організми взаємодіють із середовищем існування

Середовище існування організмів – джерело життєво необхідних ресурсів. Чинники середовища: нерівномірність поширення на планеті і вплив на організми.

Основні середовища життя: наземно-повітряне, водне, ґрунтове. Пристосування організмів до умов існування в різних куточках планети.

Рослини, тварини і гриби рідного краю. Українські народні традиції шанобливого ставлення до живої природи.

Узагальнення. Організм – цілісна система, яка взаємодіє з середовищем існування. Умови існування на Землі і пристосування до них організмів як причина різноманіття живих істот.

Практичні завдання.

Дослідження будови і способу переміщення тварини (за вибором вчителя/учнів).

Дослідження будови рослини (за вибором вчителя/учнів).

Визначення назв найбільш поширених у своїй місцевості рослин/тварин (за допомогою визначників, атласів тощо).

Ознайомлення з небезпечними тваринами, отруйними рослинами і грибами своєї місцевості.

Правила поведінки і перша допомога при контакті з отруйними рослинами, укусах отруйних тварин.

Виявлення рис пристосованості

рослин/тварин до умов існування.

Спостереження рухів рослин.

Екскурсії (реальні/віртуальні) до краєзнавчих і природничих музеїв.

Навчальний проєкт

Форми, барви і звуки в живій природі

Живий світ в околицях моєї школи

Природа і мистецтво

Організми та їх властивості. Методи дослідження організмів. Клітина. Висівання і пророщування квасолі.

Називає властивості організмів; основні компоненти клітини;

Порівнює тіла живої природи за їх властивостями

Набуття досвіду і знань у процесі досліджень:  - виявлення пристосувань рослин до умов середовища на основі спостереження за організмами неозброєним оком і з використанням приладів (натуральні об’єкти, фото- та відеоматеріали, віртуальні колекції представників різних груп організмів тощо); фіксування результатів у запропонований спосіб; формулювання висновків; презентація результатів дослідження.

§ 22

с.141-

147

02.02

 

40

Як живляться та дихають тварини. Корм для тварин та способи його добування.

П.з: Дослідження будови і способу переміщення тварини (за вибором вчителя/учнів).

Називає ознаки рослин, тварин, грибів та умови, необхідні для їх життя;наводить приклади органів тварин, які забезпечують живлення і дихання; взаємозв’язку будови і функцій органів рослин і тварин.

- планування і проведення індивідуально/у групі дослідження способу переміщення тварин; рухів тварин,  розподіляючи обов’язки між членами групи (у разі необхідності); фіксування результатів у довільній формі.

§ 23

с.148-

154

06.02

 

41

Процес живлення та дихання рослин.

П.з: Дослідження будови рослини (за вибором вчителя/учнів).

Називає процеси життєдіяльності тварин і рослин, описує, використовуючи наукову термінологію,властивості організмів; живлення, дихання, використовуючи знання про речовини, механічні, теплові, світлові, звукові явища.

- опис, порівняння і класифікування організмів на основі виявлених у дослідженні ознак/властивостей; Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків .

§ 24

с.155-

160

09.02

 

42

Досліджуємо опору і рух тварин і рослин. Рух рослин до сонця

П.з: Спостереження рухів рослин.

 

 

Описує, використовуючи наукову термінологію, опору і рух тварин/рослин залежність будови й життєдіяльності рослин /тварин від умов середовища існування.

Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: - планування і проведення індивідуально/у групі дослідження

рухів рослин, спостереження рухів рослин, розподіляючи обов’язки між членами групи (у разі необхідності); фіксування результатів у запропонований спосіб; формулювання висновків; презентація результатів дослідження.

§25

с.161-

167

13.02

 

43

Спосіб життя і будова грибів.

Розповідає про особливості грибів; отруйні гриби, рослини своєї місцевості; розпізнає і називає найпоширеніші гриби своєї місцевості.

Застосування набутого досвіду і знань про гриби у навчальних і життєвих ситуаціях.  Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків .

§26

с.168-

173

16.02

 

44

Навчальний проєкт Презентаційна робота на тему «Як людина використовує дріжджові гриби».

описує, використовуючи наукову термінологію, властивості організмів пояснює роль органів у житті організмів

добирає і презентує інформацію про методи вивчення організмів;ділиться враженнями від побаченого під час виконання проєкту.

Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності вивчення організмів, дослідження їхніх зв’язків із середовищем існування. Застосування набутого досвіду і знань про організми і середовища життя у навчальних і життєвих ситуаціях.

 

20.02

 

45

Як організми взаємодіють із середовищем життя. Взаємодія та зв’язки між організмами.

П.з: Виявлення рис пристосованості

рослин/тварин до умов існування.

 

Називає основні середовища життя; мешканців водойми/суходолу/ґрунту і пояснює їх пристосування до умов середовища/ сезонних змін; Моделює зв’язки організмів із середовищем існування Пропонує способи покращення умов існування організмів (з найближчого оточення), застосовуючи знання про чинники середовища, Пояснює вплив чинників середовища на організми.

Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності вивчення організмів, дослідження їхніх зв’язків із середовищем існування. Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: - виявлення пристосувань рослин і тварин до умов середовища на основі спостереження за організмами неозброєним оком і з використанням приладів (натуральні об’єкти, фото- та відеоматеріали, віртуальні колекції представників різних груп організмів тощо); - створення моделей для дослідження зв’язків між органами і організмі рослини/тварини;

- планування і проведення індивідуально/у групі дослідження пристосувань рослин і тварин до середовища життя.

§27

с.174-

178

23.02

 

46

Наземно-повітряне середовище та його мешканці.

Наводять приклади мешканців суходолу  і пояснює їх пристосування до умов середовища/сезонних змін;

Висловлює припущення щодо середовища життя тварини за її зовнішнім виглядом і підтверджує самостійно дібраними прикладами; Визначає ознаки, притаманні організмам одного середовища життя; розповідає про особливості живлення рослин, умови і значення фотосинтезу.

Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності вивчення організмів, дослідження їхніх зв’язків із середовищем існування.

Застосування набутого досвіду і знань про організми і середовища життя у навчальних і життєвих ситуаціях. 

§28

с.179-

184

27.02

 

47

Водне середовище життя. Мешканці водного середовища.

Наводять приклади мешканців водойми  і пояснює їх пристосування до умов середовища/сезонних змін;

виявляє невідомі для себе знання про зв’язки організмів із середовищем існування, добирає і представляє текстову/аудіо інформацію про пристосування організмів до умов існування у формі графічної, табличної інформації або інфографіки);

висловлює припущення щодо середовища життя тварини за її зовнішнім виглядом і підтверджує самостійно дібраними прикладами;.

Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності вивчення організмів, дослідження їхніх зв’язків із середовищем існування.

Набуття досвіду і знань у процесі досліджень:

- виявлення пристосувань рослин і тварин до умов середовища на основі спостереження за організмами неозброєним оком і з використанням приладів (натуральні об’єкти, фото- та відеоматеріали, віртуальні колекції представників різних груп організмів тощо).

§29

с.185-

188

02.03

 

48

Ґрунтове середовище життя. Мешканці ґрунтового середовища.

Добирає і презентує інформацію про методи вивчення організмів, життєдіяльність і пристосування до умов середовища рослин / тварин; вирізняє ознаки, спільні для мешканців одного середовища; класифікує тварин/ рослини за середовищем життя; пристосувальною ознакою;  досліджує у групі пристосування тварин і рослин до певних умов середовища, класифікує тварин/рослини за середовищем життя; за пристосувальною ознакою; визначає ознаки, притаманні організмам одного середовища життя.

Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: - виявлення пристосувань рослин і тварин до умов середовища на основі спостереження за організмами неозброєним оком і з використанням приладів (натуральні об’єкти, фото- та відеоматеріали, віртуальні колекції представників різних груп організмів тощо); - планування і проведення індивідуально/у групі дослідження пристосувань рослин і тварин до середовища життя, розподіляючи обов’язки між членами групи (у разі необхідності); фіксування результатів у запропонований спосіб; формулювання висновків; презентація результатів дослідження; - опис, порівняння і класифікування організмів на основі виявлених у дослідженні ознак/властивостей.

§29

с.188-

192

06.03

 

49

П.з: Визначення назв найбільш поширених у своїй місцевості рослин/тварин (за допомогою визначників, атласів тощо).

П.з: Ознайомлення з небезпечними тваринами, отруйними рослинами і грибами своєї місцевості.

 

 

Розпізнає і називає найпоширеніші рослини і тварин своєї місцевості; отруйні гриби, рослини, небезпечних тварин своєї місцевості.

Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності вивчення організмів.Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: - планування і проведення індивідуально/у групі дослідження пристосувань рослин і тварин до середовища життя, розподіляючи обов’язки між членами групи (у разі необхідності); фіксування результатів у запропонований спосіб; формулювання висновків; презентація результатів дослідження.Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків .

 

09.03

 

50

Рослини, тварини і гриби рідного краю.

П.з: Правила поведінки і перша допомога при контакті з отруйними рослинами, укусах отруйних тварин.  

Демонструє в змодельованих ситуаціях правила поведінки й уміння надавати першу допомогу при контакті з отруйними рослинами, отруйними тваринами.

- моделювання поведінки при контакті з отруйними рослинами, отруйними тваринами. Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: - опрацювання наданої /самостійно відібраної інформації про речовини та явища у життєдіяльності рослин і тварин; про життя організмів у різних куточках планети.Застосування набутого досвіду і знань про організми і середовища життя у навчальних і життєвих ситуаціях. Обмін думками і враженнями від побаченого виконаного дослідження.

 

13.03

 

51

Українські народні традиції шанобливого ставлення до живої природи.

Навчальний проєкт

Форми, барви і звуки в живій природі

Виявляє етичне ставлення до організмів в навчальних і життєвих ситуаціях; висловлює судження про традиції українців у ставленні до живої природи. демонструє якості, знання та вміння, які сприяють досягненню мети дослідження.

Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності вивчення організмів, дослідження їхніх зв’язків із середовищем існування. Застосування набутого досвіду і знань про організми і середовища життя у навчальних і життєвих ситуаціях. Обмін думками і враженнями від побаченого під час виконання проєкту. Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків.

 

16.03

 

52

Екскурсії (реальні/віртуальні) до краєзнавчих і природничих музеїв.

Ділиться враженнями від побаченого під час екскурсії;виявляє етичне ставлення до організмів в навчальних і життєвих ситуаціях.

 

Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Набуття досвіду і знань у процесі екскурсії. Застосування набутого досвіду і знань про організми і середовища життя у навчальних і життєвих ситуаціях. Обмін думками і враженнями від побаченого під час екскурсії.

 

20.03

 

53

Узагальнення розділу «Вивчаємо живу природу Землі». Самооцінювання навчальних результатів теми.

Робить висновок про значення навколишнього середовища для організмів, різноманітність зв’язків між організмами і середовищем;

оцінює важливість набутих дослідницьких умінь.

 

- узагальнення і систематизація інформації, представлення її текстовій, графічній, табличній та інших формах, в тому числі з використанням цифрових технологій і пристроїв.Застосування набутого досвіду і знань про організми і середовища життя у навчальних і життєвих ситуаціях.

Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків .

с.193-

194

23.03

 

Тема 5. ПІЗНАЄМО ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ У ЙОГО СЕРЕДОВИЩІ ІСНУВАННЯ (10 ГОД)

54

З чого складається організм людини та від чого залежить його життєдіяльність

Організм людини як тіло живої природи. Клітина – найменша частинка організму людини. Частини тіла, органи та їхні функції. Їжа і харчування. Повітря і дихання. Захист органів дихання від небезпечних впливів довкілля. Турбота про чисте повітря.

Серце і кровообіг. Тренування серця. Опірність організму хворобам. Функції шкіри. Гігієна шкіри та одягу. Опора тіла і рух. Скелет, м’язи, постава. Розвиток і зміцнення опорно-рухової системи.

Навколишнє середовище – джерело життєво важливих для людини ресурсів. Пристосування людини до навколишнього середовища (речовини, матеріали, вироби, технології для комфортного життя людини).

Що таке здоров’я, як його зберігати і зміцнювати

Здоров’я. Здоровий спосіб життя. Вода як чинник здоров’я. Питна вода. Безпечна поведінка на водоймах. Особиста і побутова гігієна. Корисні і шкідливі звички. Наслідки забруднення довкілля для здоров’я.

Узагальнення. Організм людини - цілісна система, на яку впливає навколишнє середовище. Людина змінює середовище свого існування.

Практичні завдання Ознайомлення з внутрішньою будовою організму людини (за плакатами, предметними моделями, віртуальними колекціями).

Моделювання зв’язків між органами травлення/дихання.

Аналіз свого звичного раціону.

Складання власного меню на день.

Вибір матеріалу для виготовлення засобів захисту органів дихання. Самоспостереження: знаходження великих кісток скелету і м’язів.

Дослідження за етикетками речовин і матеріалів у складі виробів щоденного користування (наприклад, одягу, посуду).

Екскурсія (реальна, віртуальна) до анатомічного музею

Навчальний проєкт (орієнтовна тематика)

Здоровим бути просто.

Яку воду ми п’ємо.

Наскільки потрібним є все, що ми купуємо.

Здорові діти – здорова родина

Із чого складається організм людини. Клітини, внутрішні органи та шкіра.

П.з: Ознайомлення з внутрішньою будовою організму людини (за віртуальними колекціями).

моделює зв’язки між органами, взаємозв’язки між організмом людини і середовищем існування.

Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності вивчення організму людини, необхідності збереження здоров’я; Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: 

- спостереження та ідентифікація виучуваних органів організму людини,

Застосування набутого досвіду і знань про організм людини у навчальних і життєвих ситуаціях.

§ 30

с.196-

199

03.04

 

55

Продукти, які необхідні для здорового харчування. Травна система людини.

П.з: Аналіз свого звичного раціону.

П.з: Складання власного меню на день.

Називає життєво важливі для людини ресурси (їжа, повітря, вода, тепло);  основні органічні поживні речовини – білки, жири, вуглеводи; наводить приклади захворювань органів дихання; пояснює потреби організму людини в поживних речовинах, чистому повітрі, воді, характеризує діяльність людини для забезпечення себе ними; усвідомлює необхідність збереження і зміцнення свого здоров’я; виявляє невідомі для себе знання про їжу як джерело поживних речовин, складає план власної діяльності для розв’язання завдання відповідно до своєї ролі в групі;

 складає план власної діяльності для розв’язання завдання відповідно до своєї ролі в групі;

представляє текстову/аудіо інформацію про раціон здорового харчування, свій режим дня, результати дослідження матеріалів у життєвому середовищі людини у формі графічної, табличної інформації або інфографіки); формулює на цій основі словесний опис матеріалів.

Формулювання мети і

планування діяльності спільно з учителем.

Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності вивчення організму людини, життєво необхідних ресурсів і середовища існування, яке є джерелом цих ресурсів.

Набуття досвіду і знань у процесі досліджень:

- формулювання висновків, обговорення пропозицій щодо збереження і зміцнення здоров’я.

Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією:

опрацювання наданої/самостійно відібраної інформації про склад

їжі представлення її у текстовій, графічній, табличній та інших формах, в тому числі з використанням цифрових технологій і пристроїв;

- побудова таблиць, схем, графіків, що містять дані спостережень, та експериментів для формулювання правил збереження здоров’я.

§ 31

с.200-

205

06.04

 

56

Як дихає людина. Наявність води в повітрі, що вдихається.

П.з: Моделювання зв’язків між органами травлення/дихання.

Вибір матеріалу для виготовлення засобів захисту органів дихання.

наводить приклади захворювань органів дихання,

пояснює, як їм запобігти ; розповідає про: дихання, функції шкіри, використовуючи засвоєні в темі терміни і знання речовин та явища; захист організму від хвороб;

пояснює потреби організму людини в чистому повітрі, воді, характеризує діяльність людини для забезпечення себе ними; усвідомлює необхідність збереження і зміцнення свого здоров’я.

Набуття досвіду і знань у процесі досліджень:  -створення моделей для дослідження зв’язків між органами травлення/дихання; - формулювання висновків, обговорення пропозицій щодо збереження і зміцнення здоров’я, використання об’єктів зі свого найближчого оточення. - побудова таблиць, схем, графіків, що містять дані спостережень, та експериментів для формулювання правил збереження здоров’я. Застосування набутого досвіду і знань про організм людини і середовище його існування, про способи зміцнення здоров’я у навчальних і життєвих ситуаціях.

§ 32

с.206-

210

10.04

 

57

Органи опори й руху людини. Функції м’язів.

П.з:Самоспостереження: знаходження великих кісток скелету і м’язів.

 

наводить приклади захворювань скелету і м’язів, пояснює, як їм запобігти ;

розповідає про: опору і рух, використовуючи засвоєні в темі терміни і знання речовин та явища; захист організму від хвороб;  Пояснює роль правильної постави і для здоров’я;  характеризує діяльність людини для забезпечення правильної постави і фізичних вправ для здоров’я.

Застосування набутого досвіду і знань про організм людини і середовище його існування, про способи зміцнення здоров’я у навчальних і життєвих ситуаціях.

Обмін думками і враженнями від побаченого під час   виконаного дослідження.

Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків.

§33

с.211-

216

13.04

 

58

Кровоносна система. Роль серця у кровообігу організму. Тренування серця.

Розповідає про: роботу серця, захист організму від хвороб;

усвідомлює необхідність збереження і зміцнення свого здоров’я;

пояснює роль фізичних вправ для здоров’я.

Формулювання мети і

планування діяльності спільно з учителем.  Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: - спостереження та ідентифікація виучуваних органів організму людини, - формулювання висновків, обговорення пропозицій щодо збереження і зміцнення здоров’я, використання об’єктів зі свого найближчого оточення.

§24

с.217-

222

17.04

 

59

Як людина пристосовується до середовища життя. Речі, що роблять середовище життя людини комфортним.

Дослідження за етикетками речовин і матеріалів у складі виробів щоденного користування (наприклад, одягу, посуду).

щодо  ознайомлення інших осіб із перевагами здорового способу життя і залучення до справи збереження і зміцнення власного здоров’я;

  виявляє турботу про здоров’я інших (надає допомогу при виборі продуктів та ін.); застосовує знання про властивості речовин, рух і тертя для обґрунтування правил безпечної поведінки на водоймах (у різні пори року);

Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: - планування і проведення індивідуально/у групі дослідження складу матеріалів, з яких виготовлений одяг/взуття/ меблі/посуд, розподіляючи обов’язки між членами групи (у разі необхідності); фіксування результатів у запропонований спосіб;  

- формулювання висновків, обговорення пропозицій щодо збереження і зміцнення здоров’я, використання об’єктів зі свого найближчого оточення.

 

§35

с.223-

228

20.04

 

60

Віртуальна екскурсія - найбільші рукотворні об’єкти на планеті.

ділиться враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження оцінює власну діяльність у роботі групи.

Формулювання мети і  планування діяльності спільно з учителем. Набуття досвіду і знань у процесі досліджень

Застосування набутого досвіду і знань про організм людини і середовище його існування у життєвих ситуаціях.

Обмін думками і враженнями від побаченого під час екскурсії.

 

24.04

 

61

Навчальний проєкт Презентаційна робота на тему «Вироби повсякденного вжитку».

досліджує склад виробів щоденного користування щодо вироблення здорового способу життя,  презентує результати досліджень у запропонований спосіб; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів цих досліджень; ділиться враженнями від побаченого під час  виконаного проєкту; оцінює власну діяльність у роботі групи; пояснює потреби організму людини в поживних речовинах, воді, характеризує діяльність людини для забезпечення себе ними.

Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Набуття досвіду і знань у процесі досліджень:

розподіляючи обов’язки між членами групи (у разі необхідності); фіксування результатів у запропонований спосіб;

- формулювання висновків, обговорення пропозицій щодо збереження і зміцнення здоров’я, використання об’єктів зі свого найближчого оточення.

Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: опрацювання наданої/самостійно відібраної інформації про про речовини, матеріали, вироби, технології у життєвому середовищі людини, представлення її у текстовій, графічній, табличній та інших формах, в тому числі з використанням цифрових технологій і пристроїв.

 

27.04

 

.62

Що робити, щоб бути здоровим. Корисні звички для здоров’я.

Називає шкідливі звички визначає і виконує прийнятні для себе дії щодо збереження і зміцнення  власного здоров’я.досліджує  власні звички щодо вироблення здорового способу життя, презентує результати досліджень у запропонований спосіб; бере участь в ухваленні спільних рішень щодо ознайомлення інших осіб із перевагами здорового способу життя і залучення до справи збереження і зміцнення власного здоров’я.

Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності вивчення організму людини, життєво необхідних ресурсів і середовища існування, яке є джерелом цих ресурсів, необхідності збереження здоров’я; дослідження власних звичок щодо здорового способу життя.

 

§36

с.229-

233

01.05

 

63

Узагальнення розділу «Пізнаємо організм людини в середовищі його існування». Самооцінювання навчальних результатів теми.

усвідомлює вплив поведінки, способу життя і середовища на стан здоров’я;виявляє турботу про здоров’я інших ; усвідомлює вплив поведінки, способу життя і середовища на стан здоров’я; оцінює власну діяльність у роботі групи.

Застосування набутого досвіду і знань про організм людини і середовище його існування, про способи зміцнення здоров’я у навчальних і життєвих ситуаціях.

Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків

с.234-

235

04.05

 

Тема 6. ВЧИМОСЯ У ПРИРОДИ І ДБАЄМО ПРО ЇЇ ЗБЕРЕЖЕННЯ (7 ГОД)

64

Що людина створила за природними зразками

Ставлення людини до природи. Природні й рукотворні об’єкти – компоненти життєвого середовища людини. Використання природничо-наукових знань у повсякденному житті, мистецтві, створенні нових матеріалів, техніки, технологій. Винаходи і вироби, що підказала природа.

Як діяти задля збереження довкілля

Людина – частинка природи.

Вплив діяльності людини на довкілля. Поняття екології, екологічних проблем. Еко-звички.

Узагальнення. Природні об’єкти як моделі для техніки і технологій. Взаємодія з природою задля її збереження.

Практичні завдання.

Дослідження властивостей матеріалів, які використовує людина, визначення їх безпеки/небезпеки для довкілля.

Ознайомлення з об’єктами, які людина створила за природними зразками.

Розроблення пам’ятки «Відповідальний споживач».

Складання каталогу місцевих видів, які знаходяться під загрозою зникнення

Навчальний проєкт (орієнтована тематика)

Життя у стилі еко.

На що хворіють «легені планети».

Природа і людина – друзі чи вороги?

Наші сусіди в біосфері: правила співіснування.

Друге життя відпрацьованих речей

Вплив людини на природу. Поведінка людини в умовах природних загроз.

П.з: Дослідження властивостей матеріалів, які використовує людина, визначення їх безпеки/небезпеки для довкілля.

Наводить приклади взаємозв’язків людини з природою; об’єктів, створених людиною за природними зразками, називає призначення цих об’єктів і знання, використані при їх створенні;  продукує власні ідеї щодо сфер застосування природних форм і конструкцій;

Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності вивчення взаємозв’язків між людиною і природою, необхідність її збереження, дослідження власної поведінки щодо екологічно безпечної взаємодії з природою. Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: - планування і проведення індивідуально/у групі дослідження безпечності /небезпечності матеріалів, техніки, власних звичок щодо збереження довкілля, розподіляючи обов’язки між членами групи (у разі необхідності); фіксування результатів у запропонований спосіб; формулювання висновків; презентація результатів дослідження.

§ 37

с.136-

242

08.05

 

65

Екологія та екологічні проблеми. Екозвички. Визначення власного еко-сліду.

П.з: Ознайомлення з об’єктами, які людина створила за природними зразками.

визначає і виконує прийнятні для себе дії щодо ощадливого споживання води, електроенергії, тепла;  формування еко-звичок, бере участь у проєкті щодо реалізації ідеї ощадливого використання матеріалів/ виробів/ електроенергії/води; презентує власні ідеї щодо збереження довкілля, підкріплюючи їх посутніми аргументами; оцінює власний внесок у збереження природи.

Набуття досвіду і знань у процесі досліджень:  - ознайомлення із рукотворними об’єктами, створеними за природними зразками; обговорення сфер застосування природних форм і конструкцій; - моделювання життєвих ситуацій щодо ощадливого використання й захисту від забруднень води, збереження енергії, повторного використання вживаних речей, поводження з тваринами і рослинами.

- поширення (в колі своїх знайомих, у місцевій громаді, мережею Інтернет тощо) інформації про способи захисту довкілля кожною людиною, природоохоронні заходи. 

§ 38

с.243-

248

11.05

 

66

Розроблення пам’ятки «Відповідальний споживач»

 

висловлює власну позицію щодо заощадження  ресурсів планети, забруднення довкілля і своєї участі у справі збереження навколишнього середовища; виявляє турботу про інших (доглядає за рослинами і тваринами, покращує умови їхнього  існування); ділиться враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження/проєкту; оцінює власну діяльність у роботі групи.

Формулювання мети і  планування діяльності спільно з учителем.  - моделювання життєвих ситуацій щодо ощадливого використання й захисту від забруднень води, збереження енергії, повторного використання вживаних речей, поводження з тваринами і рослинами. Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків.

 

15.05

 

67

Екологічні проблеми сучасності та способи їх подолання.

П.з: Складання каталогу місцевих видів (рослин/тварин), які знаходяться під загрозою зникнення.

виявляє зміни у природі, що виникли внаслідок діяльності людини, визначає причини змін, оцінює їхні наслідки; 

встановлює взаємозв’язки між способом життєдіяльності людини і станом довкілля й здоров’я; досліджує властивості матеріалів, які використовує людина, власні звички щодо вживаних речей, сортування сміття, користування водою, електроенергією, поводження з рослинами і тваринами у найближчому оточенні, поведінки у природі; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів цих досліджень.

Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: - узагальнення і систематизація інформації, представлення її текстовій, графічній, табличній та інших формах, в тому числі з використанням цифрових технологій і пристроїв. - поширення (в колі своїх знайомих, у місцевій громаді, мережею Інтернет тощо) інформації про способи захисту довкілля кожною людиною, природоохоронні заходи.

Застосування набутого досвіду і знань про організми, екосистеми у навчальних і життєвих ситуаціях. Обмін думками і враженнями від побаченого під час роботи з пам’яткою. Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків.

§ 39

с.249-

253

18.05

 

68

Навчальний проект «Життя у системі #zerowaste (нуль відходів)»

висловлює власну позицію щодо заощадження  ресурсів планети, забруднення довкілля і своєї участі у справі збереження навколишнього середовища; виявляє турботу про інших (доглядає за рослинами і тваринами, покращує умови їхнього  існування); ділиться враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження/проєкту; оцінює власну діяльність у роботі групи.

Формулювання мети і

планування діяльності спільно з учителем.

Обмін думками і враженнями від побаченого під час виконання проєкту.

Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків.

 

22.05

 

69

Узагальнення розділу «Вчимося у природи і дбаємо про її збереження». Самооцінювання навчальних результатів теми.

робить висновок: збереження природи неможливе без природничих знань і дбайливого ставлення до природи.

Застосування набутого досвіду і знань про організми, екосистеми  у навчальних і життєвих ситуаціях. Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків.

 

25.05

 

70

Повторення вивченого за рік

робить висновок: збереження природи неможливе без природничих знань і дбайливого ставлення до природи;  ділиться враженнями від вивченого за рік; оцінює власну діяльність у роботі класу.

Застосування набутого досвіду і знань про організми, екосистеми у навчальних і життєвих ситуаціях. Обмін думками і враженнями від вивчення предмету.

Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків .

 

29.05

 

 

 

docx
Додано
28 січня 2023
Переглядів
923
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку