№ з/п
|
Дата
|
Тема уроку
|
Очікувані результати навчання
|
Види навчальної діяльності
|
Домашнє завдання
|
Розділ І. Пізнаємо світ науки
|
1
|
|
Інструктаж з БЖД
Як наука змінює світ
Наука.
Природничі науки. Наукові терміни і факти.
Значення науки і техніки.
|
-
Здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах;
-
Пояснює на основі особистого досвіду, що природу можна пізнавати, досліджуючи її;
-
Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;
-
Розуміє внесок учених-природознавців і винахідників у створенні нових технологій та вдосконалення техніки;
-
Розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань під час рефлексії власної діяльності або сприйманих повідомлень;
|
-
Робота з різними джерелами інформації про природу, використання QR-кодів та цифрового контенту природничого змісту;
-
Створення ментальної карти «Природничі науки» (цифрової або звичайної);
-
Пригадування наукових фактів (наукової інформації) про: тварини, рослини, організм людини, воду, повітря, ґрунти;
-
Складання словничка наукових термінів;
-
Розв’язування тестових завдань;
|
Опрацювати§1
|
2
|
|
Як стати винахідником
Патенти природи. Винаходи та відкриття.
Учені-природодослідники
|
Опрацювати §2
|
3
|
|
Як шукати відповіді на запитання
Роль органів чуття у вивченні природи. Спостереження. Гіпотеза. Експеримент. Моделювання. Науковий метод пізнання.
|
-
Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;
-
Виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження;
-
Оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності;
-
Моделює з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти та явища;
-
Відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою опрацьованою інформацією природничого змісту.
|
-
Гра-тренінг «Обираємо об’єкт (явище), ставимо запитання, висловлюємо гіпотезу»;
-
Створення моделей об’єктів (явищ природи);
-
Дослідження: на яку відстань до предмета треба піднести лупу, щоб отримати чітке зображення;
-
Мозковий штурм «Генерую гіпотези».
|
Опрацювати §3
|
4
|
|
Що таке фізичні величини і як їх вимірювати
Фізична величина. Одиниця фізичної величини.
Вимірювальні прилади та інструменти). Маса.
Еталон маси та довжини. Температура.
Об’єм.
Час.
Ціна поділки.
|
-
Пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;
-
Використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;
-
Порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту з різних джерел;
-
Узагальнює самостійно або з допомогою
вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;
-
Створює письмові тексти (художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід.
|
-
Виконання завдань на перетворення одиниць довжини, часу, маси;
-
Вимірювання об’єму води та тіл неправильної форми за допомогою мірного циліндра (мензурки);
-
Вимірювання маси;
-
Складання сенканів;
-
Планування інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка, систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Розмаїття фізичних величин»;
-
Презентація та обмін інформацією;
-
Виготовлення приладів для вимірювання об’єму та маси (мірного циліндра, мензурки, важільних терезів, та ін..)
|
Опрацювати §4
|
5
|
|
Практична робота №1
Вимірювання температури повітря і води.
|
-
Складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;
-
Виконує самостійно /в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
-
Досліджує об’єкти та явища, використовуючи відповідні моделі, дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень.
-
|
-
Вимірювання температури води, повітря.
-
Вимірювання проміжків часу.
|
Опрацювати §5
|
6
|
|
Узагальнення до розділу 1 «Пізнаємо світ науки»
|
-
Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту.
|
-
Розв’язування тестових завдань.
|
Опрацювати §6
|
Розділ ІІ. Пізнаємо будову речовин
|
7
|
|
Що нас оточує
Тіла та їхні
характеристики. Речовини та їхні властивості.
|
-
Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;
-
Визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини.
|
-
Гра «Впізнай речовину»;
-
Складання таблиці «Тіла та речовини»;
-
Дослідження властивостей деяких речовин, фіксація результатів дослідження
|
Опрацювати §7
|
8
|
|
З чого все складається
Частинки речовини – атоми та молекули. Три стани речовин. Розташування, рух та взаємодія частинок у
твердих тілах, рідинах і газах.
|
-
Пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження;
-
Представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіо інформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки.
|
-
Створення моделей молекул з пластиліну;
-
Графічне моделювання трьох станів речовини;
-
Моделювання розташування частинок речовини у твердих тілах, рідинах і газах;
|
Опрацювати §8
|
9
|
|
Які властивості у твердих тіл
Розташування рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах.
|
-
Пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів, формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження;
-
Створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв.
|
-
Вимірювання об’єму тіл за допомогою мірного циліндра (мензурки);
-
Спостереження взаємодії магнітів.
-
Моделювання розташування частинок речовини у твердих тілах, рідинах і газах.
|
Опрацювати §9
|
10
|
|
Які властивості у рідин
Пояснення властивостей рідин на основі знань про будову речовини.
Спостереження явища дифузії та взаємодії частинок речовини.
Дифузія у природі й організмі людини. Випаровування.
|
-
Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;
-
Пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів, формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження;
-
Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;
|
-
Дослідження властивостей рідин;
-
Спостереження залежності явища дифузії від температури;
-
Дослідницька задача «Чи можна змінити форму і об’єм рідини?»
|
Опрацювати §10
|
11
|
|
Чому вода – особлива
речовина
Вода в природі й організмі людини.
|
-
Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;
-
Пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів.
|
-
Робота з різними джерелами інформації про природу;
-
Спостереження твердого та рідкого станів води;
-
Моделювання особливостей агрегатних станів води;
-
Розв’язування тестових завдань.
|
Опрацювати §11
|
12
|
|
Які властивості у газів
Пояснення властивостей газів на основі знань про будову речовини.
Чи можна змінити об’єм газу?
Дифузія в газах.
Застосування властивостей газів. Повітря – природна суміш газів.
|
-
Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;
-
Формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження;
-
Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;
-
Створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв.
|
-
Робота з різними джерелами інформації про природу;
-
Дослідження «Чи можна змінити об’єм газу?»;
-
Розв’язування тестових завдань;
-
Складання таблиці «Порівняння властивостей твердих тіл, рідин, газів».
|
Опрацювати §12
|
13
|
|
Практична робота №2
Вивчення явища
випаровування води
|
-
Складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;
-
Визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми;
-
Описує етапи дослідження;
-
Формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження;
-
Фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб;
-
Дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень;
-
Представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв
|
-
Вивчення явища випаровування за наданою інструкцією.
|
Опрацювати §13
|
14
|
|
Як виміряти масу
Маса. Одиниці маси.
Еталон маси. Вимірювання маси. Як виготовити терези та важки.
|
-
Використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу;
-
Пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;
|
-
Виготовлення важільних терезів та важок;
-
Вимірювання маси;
-
Виконання завдань на перетворення одиниць маси.
|
Опрацювати §14
|
15
|
|
Що таке розчинні та нерозчинні речовини
Вода як розчинник. Розчин.
Розчинні та нерозчинні
речовини. Розчини у природі
.
|
-
Створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв;
|
-
Спостереження розчинності деяких речовин;
-
Систематизація інформації на тему «Розчини у природі, побуті та організмі людини», презентація результатів.
|
Опрацювати §15
|
16
|
|
Як приготувати та розділити розчини
Приготування розчинів.
Практична робота №3
Розділення розчинних і нерозчинних речовин
фільтруванням
|
-
Складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;
-
Визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми;
-
Описує етапи дослідження.
|
-
Приготування розчинів;
-
Виготовлення фільтру;
-
Фільтрування.
|
Опрацювати §16
|
17
|
|
Скільки є речовин
Елементи, їх символи.
Склад молекул.
Різноманіття речовин, їхні властивості та застосування.
|
-
Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;
-
Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;
|
-
Складання сенканів, (віршів, загадок, приказок) про речовини;
-
Проєкт «Речовини навколо мене».
-
Виготовлення моделі молекул.
|
Опрацювати §17
|
18
|
|
Узагальнення до розділу 2 «Пізнаємо будову речовин»
|
-
Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту.
|
-
Обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Використання властивостей твердих тіл, рідин і газів людиною»;
-
Складання таблиці «Порівняння властивостей твердих тіл, рідин і газів».
|
Опрацювати §18
|
Розділ ІІІ. Пізнаємо природу Землі
|
19
|
|
Як виникла планета Земля
Перші гіпотези і припущення щодо виникнення Землі.
|
-
Пояснює різницю між одиницями вимірювання історичного часу та співвідносить їх (рік – століття – тисячоліття).
|
-
Робота з науково- популярними текстами та представлення інформації в різних видах.
-
|
Опрацювати §19
|
20
|
|
Яку будову має Земля
Будова і склад Землі.
|
-
Пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів.
|
-
Створення моделі внутрішньої будови Землі.
-
Створення моделі руху магми.
|
Опрацювати §20
|
21
|
|
Як утворюються гірські породи
Практична робота №4
Визначення основних фізичних властивостей гірських порід і мінералів шкільної колекції.
|
-
Пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми.
|
-
Дослідження «Як ми дізнаємося про минуле нашої планети?»
-
Складання таблиці «Ознаки гірських порід і мінералів»
|
Опрацювати §21
|
22
|
|
Яку форму і розміри має Земля
Основні напрямки на глобусі та карті. Паралелі, меридіани.
|
-
Співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо).
|
-
Визначення напрямків на глобусі й географічній карті.
-
Визначення за фізичною картою півкуль географічних об’єктів.
|
Опрацювати §22
|
23
|
|
Як зображують Землю на глобусі і карті
Зображення Землі на глобусі і географічній карті.
Хто склав сучасну карту.
|
-
Знайомиться із способами зображення Землі.
|
-
Позначення на контурній карті об’єктів, поданих у тексті;
-
Використання електронних карт для отримання інформації про свій населений пункт.
|
Опрацювати §23
|
24
|
|
Про що розповідають географічні карти
Елементи карти. Умовні знаки. Значення карт.
|
-
Виокремлює основні елементи карти та пояснює їхнє значення;
-
Визначає орієнтацію об’єктів стосовно сторін світу, суб’єкта спостереження, визначає на карті положення географічних об’єктів.
|
-
Позначення на контурній карті географічних об’єктів;
-
Географічний диктант «Читаємо умовні знаки»
|
Опрацювати §24
|
25
|
|
Які бувають масштаби та як за їхньою допомогою виміряти відстані на карті й місцевості
Практична робота №5 Вимірювання відстаней на географічній карті за масштабом.
|
-
Позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані.
|
-
Вимірювання відстаней на географічній карті за масштабом.
|
Опрацювати §25
|
26
|
|
Як здійснити окомірну зйомку місцевості і скласти план місцевості
Практична робота №6
Креслення простого плану місцевості
|
-
Визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження, визначає на карті положення географічних об’єктів;
-
Позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані;
|
-
Креслення простого плану місцевості.
|
Опрацювати §26
|
27
|
|
Що охоплює суходіл Землі
Практична робота №7
Позначення на контурній карті світу й України номенклатури, поданої в тексті.
|
-
Визначає на карті положення географічних об’єктів.
|
-
Позначення на контурній карті світу номенклатури, поданої в тексті.
|
Опрацювати §27
|
28
|
|
Які бувають форми поверхні суходолу Землі
Рельєф.
Форми рельєфу суходолу
|
-
Визначає на карті положення географічних об’єктів;
-
Складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі.
|
-
Створення моделі гороутворення;
-
Робота з картами;
-
Порівняння форм рельєфу за висотою.
|
Опрацювати §28
|
29
|
|
Які особливості рельєфу України
Рельєф земної поверхні України і своєї місцевості, його зображення на фізичній карті.
Як змінюється поверхня Землі.
|
-
Розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки;
-
Наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі, використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми.
|
-
Позначення на контурній карті світу й України номенклатури, поданої в тексті;
-
Опис за фізичною картою рельєфу України та своєї області;
-
Проєкт «Переваги та ризики проживання в гірській та на рівнинній місцевості».
|
Опрацювати §29
|
30
|
|
Де міститься вода на Землі
Розподіл води на Землі.
Колообіг води в природі
|
-
Пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб».
|
-
Опис явищ, що відбувалися впродовж року, у моделі колообігу води в природі;
-
Побудова діаграми «Прісна й морська вода»
|
Опрацювати §30
|
31
|
|
Як досліджують океани
Океани, моря, затоки і протоки.
|
-
Визначає на карті положення географічних об’єктів;
-
Позначає розміщення об’єктів на карті, визначає відстані.
|
-
Нанесення на контурну карту об’єктів, зазначених в тексті.
-
Підготовка, створення буклету «Дослідження океану».
|
Опрацювати §31
|
32
|
|
Які об’єкти належать до вод суходолу
Води суходолу. Річки й озера світу та України. Робота води в природі. Як правильно долати водні перешкоди.
|
-
Наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі;
-
Демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі.
|
-
Нанесення на контурну карту об’єктів, зазначених в тексті;
-
Дослідження «Як рослинний покрив захищає ґрунти від водної ерозії?»;
-
Написання есе «День без води».
|
Опрацювати §32
|
33
|
|
Яке значення води на Землі
Вода в ґрунті, її роль у житті рослин. Значення води для життя на Землі. Охорона водойм.
Самоочищення води у природі.
|
-
Логічно структурує власне повідомлення;
-
Пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;
-
Пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх;
-
Наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи;
-
Розраховує потрібну кількість матеріалів для виготовлення спроєктованого виробу;
-
Використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу.
|
-
Робота з науково-популярними джерелами інформації, підготовка презентації та короткого виступу на тему «Роль води на планеті Земля», «Як моя сім’я береже воду».
-
Спостереження за станом рослин у різних умовах поливу;
-
Створення лепбука (буклету) «Які рослини та тварини очищають воду?».
|
Опрацювати §33
|
34
|
|
Які властивості має повітря
Повітря.
Склад і властивості повітря.
|
-
Розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення.
|
-
Проведення дослідів, формулювання висновків.
-
Моделювання руху повітря в атмосфері.
|
Опрацювати §34
|
35
|
|
Якою буває погода
Що таке погода.
Види опадів.
Прогноз погоди.
Метеорологічні прилади.
Вплив погоди на життя, здоров’я та господарську діяльність людини.
|
-
Створює письмові тексти (художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід;
-
Пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх;
-
Бере участь у прийнятті спільних рішень;
-
Використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми.
|
-
Демонстрування метеорологічних приладів та використання їх для вимірювань (температури повітря, напряму вітру, товщини снігового покриву, висоти Сонця тощо);
-
Ведення та фіксування результатів спостереження за погодою впродовж тижня та порівняння з метеорологічними прогнозами
|
Опрацювати §35
|
36
|
|
Чи міститься повітря у ґрунті. Які є небезпечні природні явища
Ґрунтове повітря.
Значення та охорона повітря.
Небезпечні природні явища: грози, урагани, смерчі.
|
-
Пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;
-
Дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;
-
Наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи.
|
-
Складання правил поведінки під час грози і буревію;
-
Спостереження та опис явищ у повітряній оболонці Землі;
-
Проєкт «Як зберегти повітря чистим у моєму населеному пункті?» (робота в групах).
|
Опрацювати §36
|
37
|
|
У чому унікальність планети Земля
Чинники, які сприяли появі життя на Землі.
Екскурсія «Як почувається природа мого краю взимку» (парк, сквер, сад).
|
-
Пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми.
|
-
Створення ментальної карти «Земля – унікальна планета»;
-
Складання схеми «Взаємозв’язки між оболонками Землі»;
-
Підготовка повідомлення «Чи є життя на інших планетах Сонячної системи».
-
Спостереження за змінами в природі; встановлення причинно-наслідкових зв’язків»;
|
Опрацювати §37
|
38
|
|
Узагальнення до розділу 3 «Пізнаємо природу Землі»
|
-
Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту.
|
-
Розв’язування тестових завдань.
|
Опрацювати §38
|
Розділ ІV. Пізнаємо різноманіття організмів
|
39
|
|
Які особливості будови різних груп організмів
Класифікація організмів.
Як побудовані організми.
Властивості організмів
Спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів.
Рівні організації рослинного і тваринного організмів.
|
-
Вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;
-
Групує (упорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;
-
Представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію, дані у формі графічної, табличної інформації або інфографіки, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо.
|
-
Складання таблиці про спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів;
-
Створення схеми про рівні організації рослинного і тваринного організмів.
|
Опрацювати §39
|
40
|
|
Як живуть і чим відрізняються клітини різних організмів
Будова, різноманітність та функціонування клітин (на прикладі клітин рослин, тварин, грибів, бактерій).
|
-
Групує (упорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;
-
Пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження;
-
Досліджує об’єкти та явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема цифрові
|
-
Лабораторне дослідження «Робота з мікроскопом та приготування тимчасового препарату»;
-
Розпізнавання загальних рис клітин рослин, тварин, грибів, бактерій на зображеннях чи мікропрепаратах.
|
Опрацювати §40
|
41
|
|
Хто такі бактерії та чим особливі віруси
Бактерії, поширення та особливості життєдіяльності.
Віруси.
|
-
Ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;
-
Представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки.
|
-
Виконання проєкту «Кисломолочні продукти»;
-
Створення ментальної карти про використання бактерій людиною.
|
Опрацювати §41
|
42
|
|
Яке значення бактерій і вірусів у природі й для людей
Хвороботворні бактерії.
Корисні бактерії в організмі людини.
Роль вірусів. Профілактика вірусних захворювань людини.
|
-
Вирізняє з-поміж об’єктів /явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;
-
Представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень.
|
-
Гра «Вірусні та бактеріальні захворювання людини, роль корисних бактерій в організмі людини»;
-
Складання пам’ятки про профілактику вірусних та бактеріальних захворювань людини.
|
Опрацювати §42
|
43
|
|
Які органи у квіткової рослини
Корінь, стебло, листки, брунька, квітка, плід, насінина. Роль органів квіткової рослини.
|
-
Вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;
-
Представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки.
|
-
Розпізнавання органів рослин на гербарних і живих зразках;
-
Створення ментальної карти «Будова квіткової рослини».
|
Опрацювати §43
|
44
|
|
Водорості та спорові рослини: хто у воді, а хто на суходолі та як їх розрізнити
Загальна характеристика, представники, їхнє поширення та пристосування.
|
-
Наводить приклади об’єктів і явищ природи;
-
Визначає основні ознаки, за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи;
-
Пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх;
-
Бере участь у прийнятті спільних рішень;
-
Обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних.
|
-
Робота в групах над створенням опорного конспекту по кожній групі рослин;
-
Розв’язування тестових завдань.
|
Опрацювати §44
|
45
|
|
Що об’єднує і відрізняє голонасінні та покритонасінні рослини
Різноманітність голонасінних і квіткових рослин, їх характеристика.
Практична робота №8
Визначення представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові) на основі загальних рис за гербарними і живими зразками.
|
-
Групує (упорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;
-
Дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля.
|
-
Визначення за алгоритмом представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові) на основі загальних рис за гербарними і живими зразками.
|
Опрацювати §45
|
46
|
|
Пристосування до життя та різноманітність рослин
Пристосування рослин до умов середовища.
Розпізнаємо рослини своєї місцевості.
|
-
Характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб властивості об’єктів дослідження, використовуючи відповідну наукову термінологію;
-
Обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних.
|
-
Виконання на вибір проєктів «Цвітіння води», «Збереження різноманіття рослин», «Моя кімнатна рослина та догляд за нею», «Моя улюблена городня рослина».
|
Опрацювати §46
|
47
|
|
Чим відрізняються гриби та лишайники від інших організмів
Особливості будови й життєдіяльності грибів та лишайників. Різноманітність грибів та лишайників, їхнє значення в природі і для людини.
|
-
Групує (упорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;
-
Визначає з допомогою вчителя чи інших осіб суперечності в запропонованій ситуації;
-
Здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах.
|
-
Спостереження за процесом бродіння, що здійснюється дріжджами;
-
Робота в групах над проєктом «Як виготовляють дріжджі»;
-
Дослідження цвілевих та шапинкових грибів;
-
Створення буклету про отруйні гриби своєї місцевості.
|
Опрацювати §47
|
48
|
|
Хто такі безхребетні тварини.
Різноманітність безхребетних тварин. Особливості будови, поширення, представники, цікаві факти про життя
безхребетних тварин.
|
-
Наводить приклади об’єктів і явищ природи;
-
Вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;
-
Представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень.
|
-
Робота в групах над створенням опорних конспектів по кожній групі тварин.
|
Опрацювати §48
|
49
|
|
Які таємниці хребетні тварини
Риби. Земноводні. Плазуни.
Птахи. Ссавці.
Практична робота №9
Визначення тварин своєї місцевості за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком.
|
-
Визначає основну ознаку (ознаки), за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи.
|
-
Визначення за особливостями
зовнішньої будови та опис за зразком тварини своєї місцевості (обраної учнями).
|
Опрацювати §49
|
50
|
|
Як доглядати за домашніми тваринами
Як обрати домашнього
улюбленця, правильно годувати, дбати про здоров’я. Про типові помилки в догляді і відповідальність.
|
-
Групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;
-
Логічно структурує власне повідомлення;
-
Поводиться безпечно під час спілкування, зокрема з тваринами;
-
Дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля.
|
-
Складання пам’ятки про догляд за домашнім улюбленцем;
-
Складання списку речей для домашніх тварин.
|
Опрацювати §50
|
51
|
|
Чим ми завдячуємо тваринам
Значення тварин у природі та у житті людини.
Збереження різноманіття тваринного світу. Поведінка тварин.Природоохоронні території.
|
-
Встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;
-
Створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв.
|
-
Робота в парах над створенням презентацій на теми «Роль тварин у природі», «Роль тварин для людини»;
-
Складання списку тварин Червоної книги України, які поширені на території твоїх області.
|
Опрацювати §51
|
52
|
|
Узагальнення. Клітини, бактерії, віруси, гриби,
рослини і тварини
|
-
Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту.
|
-
Розв’язування тестових завдань.
|
Опрацювати §52
|
53
|
|
Звідки наш організм бере енергію та будівельний матеріал
Речовини, що входять до складу їжі.
Травна система людини, будова та функція її органів.
|
-
Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;
-
Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних.
|
-
Робота в парах над виготовленням карток з назвами речовин, які входять до складу продуктів харчування;
-
Читання етикеток продуктів харчування.
|
Опрацювати §53
|
54
|
|
Як кисень потрапляє у наш організм
Значення дихання. Будова дихальної системи людини.
|
-
Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;
-
Поєднує інформацію, подану в різні способи, у межах одного або кількох текстів ( художніх текстів, медіатекстів).
|
-
Створення моделі дихальної системи людини;
-
Складання пам’ятки «Профілактика захворювань органів дихання».
|
Опрацювати §54
|
55
|
|
Як рухається кисень та поживні речовини в нашому організмі
Кровоносна система людини.
Практична робота №10
Як залежить частота серцевих скорочень від активності людини (у спокої, під час і після фізичного навантаження).
|
-
Пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати;
-
Пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень.
|
-
Пояснення залежності частоти серцевих скорочень від активності людини (у спокої, під час і після фізичного навантаження;
-
Гра «Лабораторія: аналіз крові».
|
Опрацювати §55
|
56
|
|
Захист нашого тіла ззовні і всередині
Шкіра. Імунітет, органи імунної системи людини.
Види імунітету.
|
-
Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;
-
Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів.
|
-
Створення схеми про види імунітету людини;
-
Дискусія «Догляд за шкірою і косметичні засоби».
|
Опрацювати §56
|
57
|
|
Як виділяються непотрібні речовини з організму людини
Видільна система.
|
-
Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;
-
Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів.
|
-
Робота зі схемами і малюнками видільної системи.
|
Опрацювати §57
|
58
|
|
Хто керує процесами в нашому тілі
Нервова система. Гормони.
|
-
Здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах;
-
Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів.
|
-
Створення ментальної карти «Взаємозв’язок систем органів у організмі людини».
-
Створення моделі головного мозку.
|
Опрацювати §58
|
59
|
|
Як працюють органи чуття
Різноманітність органів чуття людини, сприйняття і обробка інформації.
Профілактика порушень.
|
-
Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;
-
Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів.
|
-
Вікторина «Що ми знаємо про чуття людини»;
-
Складання пам’ятки «Як запобігти порушенням зору і слуху».
|
Опрацювати §59
|
60
|
|
Узагальнення до розділу 4. Організм людини
|
-
Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту.
|
-
Розв’язування тестових завдань.
|
Опрацювати §60
|
Розділ V. Пізнаємо себе і світ
|
61
|
|
Які навички сприяють збереженню здоров’я людини
Практична робота №11
Моя тарілка здорового харчування.
|
-
Пояснює наслідки недотримання здорового способу життя на основі інформації, що міститься в різних текстах;
-
Вибирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять задоволення й користь для здоров’я, безпеки та добробуту.
|
-
Створення ментальної карти «Правила здорового способу життя»;
-
Вибір продуктів для заповнення тарілки здорового харчування.
|
Опрацювати §61
|
62
|
|
Опорна вісь нашого тіла
Опорно-рухова фізична
активність.
|
-
Пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати;
-
Пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень.
|
-
Вивчення залежності постави й життєвої ємності легень;
-
Складання порад щодо покращення фізичної активності.
|
Опрацювати §62
|
63
|
|
Як режим дня, сон та емоції впливають на здоров’я
Що таке емоційний інтелект, режим дня і сон, емоції.
Стрес та здоров’я.
|
-
Пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки й добробуту;
-
Поєднує інформацію, подану в різні способи, у межах одного або кількох текстів (художніх текстів, медіатекстів);
-
Оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності.
|
-
Складання наукових казок природничого змісту, віршів, написання музики, малювання картини (на вибір дітей, відповідно до здібностей).
|
Опрацювати §63
|
64
|
|
Діяльність людини та довкілля
Забруднення повітря, води, ґрунтів; застосування хімічних засобів захисту рослин і здоров’я людини.
|
-
Відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;
-
Наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі та просторі, взаємодії людини та природи;
-
З розумінням визначає цінність гігієнічних властивостей матеріалів натурального походження для здоров’я людини та покращення якості життя.
|
-
Дискусія «Які матеріали / діяльність людини можуть спричинити забруднення повітря, зокрема й усередині приміщень, зміну якості води, ґрунтів та які можливі наслідки для здоров’я людини»;
-
Робота в групах «Як можна зменшити забруднення довкілля?».
|
Опрацювати стор. 253
|
65
|
|
Природні скарби України
Чому біорізноманіття важливе. Збереження біорізноманіття України.
Інвазійні види та їхній вплив на біорізноманіття.
|
-
Відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;
-
Наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі;
-
Дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;
-
Здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах;
-
Наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі і просторі, взаємодії людини та природи.
|
-
Мозковий штурм «Важливість біорізноманіття в природі й для людей»;
-
Виконання проєкту на вибір «Збереження різноманіття рослин нашої місцевості», «Збереження різноманіття тварин нашої місцевості».
|
Опрацювати §64
|
66
|
|
Зв’язок людини з природою
Людина та природа у творчості українських та світових митців
|
-
Встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;
-
Наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі;
-
Розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (художнього тексту, медіатексту).
|
-
Складання наукових казок природничого змісту, віршів, написання музики, малювання картини, виготовлення мистецько-ужиткових виробів (на вибір дітей, відповідно до їхніх здібностей);
|
Опрацювати §65
|
67
|
|
Узагальнення до розділу 5 «Пізнаємо себе і світ»
|
-
Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту.
|
-
Розв’язування тестових завдань.
|
Опрацювати §66
|
68
|
|
Екскурсія «Рослини нашої місцевості»
|
-
Дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля.
|
-
Створення буклету «Рослини – символи України»
|
|
69
|
|
Екскурсія «Тварини нашої місцевості»
|
-
Дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля.
|
-
Створення буклету «Тварини нашої місцевості»
|
|
70
|
|
Заняття на природі «Оцінка впливу людини, що загрожує біорізноманіттю на обраній території»
|
-
Наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі і просторі, взаємодії людини та природи.
|
-
Облаштування мурашників, годівниць у лісі (сквері, парку), очищення водойми тощо.
|
|