Календарно-тематичне планування уроків інтегрованого курсу «Пізнаємо природу» у 5 клас

Про матеріал
Календарно-тематичне планування уроків інтегрованого курсу «Пізнаємо природу» у 5 класі на 2023-2024 навчальний рік (розроблені на основі модельної навчальної програми «ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (автори Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І)
Перегляд файлу

 

№ з/п

Дата

Тема уроку

Очікувані результати навчання

Види навчальної діяльності

Домашнє завдання

 

Розділ І. Пізнаємо світ науки

 

1

 

Інструктаж з БЖД

Як наука змінює світ

Наука.

Природничі науки. Наукові терміни і факти.

Значення науки і техніки.

 

 

  • Здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах;
  • Пояснює на основі особистого досвіду, що природу можна пізнавати, досліджуючи її;
  • Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  • Розуміє внесок учених-природознавців і винахідників у створенні нових технологій та вдосконалення техніки;
  • Розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань під час  рефлексії власної діяльності або сприйманих повідомлень;
  • Робота з різними джерелами інформації про природу, використання QR-кодів та цифрового контенту природничого змісту;
  • Створення ментальної карти «Природничі науки» (цифрової або звичайної);
  • Пригадування наукових фактів (наукової інформації) про: тварини, рослини, організм людини, воду, повітря, ґрунти;
  • Складання словничка наукових термінів;
  •  Розв’язування тестових завдань;

 

Опрацювати§1

2

 

Як стати винахідником

Патенти природи. Винаходи та відкриття.

Учені-природодослідники

 

 

 

Опрацювати §2

3

 

Як шукати відповіді на запитання

Роль органів чуття у вивченні природи. Спостереження. Гіпотеза. Експеримент. Моделювання. Науковий метод пізнання.

 

  • Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;
  • Виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження;
  • Оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності;
  •  Моделює з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти та явища;
  • Відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою опрацьованою інформацією природничого змісту.

 

  • Гра-тренінг «Обираємо об’єкт (явище), ставимо запитання, висловлюємо гіпотезу»;
  • Створення моделей об’єктів (явищ природи);
  • Дослідження: на яку відстань до предмета треба піднести лупу, щоб отримати чітке зображення;
  • Мозковий штурм  «Генерую гіпотези».

Опрацювати §3

4

 

Що таке фізичні величини і як їх вимірювати

Фізична величина. Одиниця фізичної величини.

Вимірювальні прилади та інструменти). Маса.

Еталон маси та довжини. Температура.

Об’єм.

Час.

Ціна поділки.

  • Пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;
  • Використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;
  • Порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту з різних джерел;
  • Узагальнює самостійно або з допомогою

вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;

  • Створює письмові тексти (художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід.
  • Виконання завдань на перетворення одиниць довжини, часу, маси;
  • Вимірювання об’єму води та тіл неправильної форми за допомогою мірного циліндра (мензурки);
  • Вимірювання маси;
  • Складання сенканів;
  • Планування інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка, систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Розмаїття фізичних величин»;
  • Презентація та обмін інформацією;
  • Виготовлення приладів для вимірювання  об’єму та маси (мірного циліндра, мензурки, важільних  терезів, та ін..)

Опрацювати §4

5

 

Практична робота №1

Вимірювання температури повітря і води.

  • Складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;
  • Виконує самостійно /в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  • Досліджує об’єкти та явища, використовуючи відповідні моделі, дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень.
  •  
  • Вимірювання температури води, повітря.
  • Вимірювання проміжків часу.

 

Опрацювати §5

6

 

Узагальнення до розділу 1 «Пізнаємо світ науки»

  • Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту.

 

 

  • Розв’язування тестових завдань.

Опрацювати §6

 

Розділ ІІ. Пізнаємо будову речовин  

 

7

 

Що нас оточує

Тіла та їхні

характеристики. Речовини та їхні властивості.

  • Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;
  • Визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини.
  • Гра «Впізнай речовину»;
  • Складання таблиці «Тіла та речовини»;
  • Дослідження властивостей деяких речовин, фіксація результатів дослідження

Опрацювати §7

8

 

З чого все складається

Частинки речовини – атоми та молекули. Три стани речовин. Розташування, рух та взаємодія частинок у

твердих тілах, рідинах і газах.

  • Пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження;
  • Представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіо інформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки.
  • Створення моделей молекул з пластиліну;
  • Графічне моделювання трьох станів речовини;
  • Моделювання розташування частинок речовини у твердих тілах, рідинах і газах;

Опрацювати §8

9

 

Які властивості у твердих тіл

Розташування рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах.

 

  • Пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів, формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження;
  • Створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв.
  • Вимірювання об’єму тіл за допомогою мірного циліндра (мензурки);
  • Спостереження взаємодії магнітів.
  • Моделювання розташування частинок речовини у твердих тілах, рідинах  і газах.

Опрацювати §9

10

 

Які властивості у рідин

Пояснення властивостей рідин на основі знань про будову речовини.

Спостереження явища дифузії та взаємодії частинок речовини.

Дифузія у природі й організмі людини. Випаровування.

  • Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;
  • Пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів, формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження;
  • Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;
  • Дослідження властивостей рідин;
  • Спостереження залежності явища дифузії від температури;
  • Дослідницька задача «Чи можна змінити форму і об’єм рідини?»

Опрацювати §10

11

 

Чому вода – особлива

речовина

Вода в природі й організмі людини.

  • Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  • Пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів.
  • Робота з різними джерелами інформації про природу;
  • Спостереження твердого та рідкого станів води;
  • Моделювання особливостей агрегатних станів води;
  • Розв’язування тестових завдань.

Опрацювати §11

12

 

Які властивості у газів

Пояснення властивостей газів на основі знань про будову речовини.

Чи можна змінити об’єм газу?

Дифузія в газах.

Застосування властивостей газів. Повітря – природна суміш газів.

  • Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;
  • Формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження;
  • Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  • Створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв.
  • Робота з різними джерелами інформації про природу;
  • Дослідження «Чи можна змінити об’єм газу?»;
  • Розв’язування тестових завдань;
  • Складання таблиці «Порівняння властивостей твердих тіл, рідин, газів».

Опрацювати §12

13

 

Практична робота №2

Вивчення явища

випаровування води

  • Складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;
  • Визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми;
  • Описує етапи дослідження;
  • Формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження;
  • Фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб;
  • Дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень;
  • Представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв

 

  • Вивчення явища випаровування за наданою інструкцією.

Опрацювати §13

14

 

Як виміряти масу

Маса. Одиниці маси.

Еталон маси. Вимірювання маси. Як виготовити терези та важки.

  • Використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу;
  • Пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;
  • Виготовлення важільних терезів та важок;
  • Вимірювання маси;
  • Виконання завдань на перетворення одиниць маси.  

 

Опрацювати §14

15

 

Що таке розчинні та нерозчинні речовини

Вода як розчинник. Розчин.

Розчинні та нерозчинні

речовини. Розчини у природі

.

  • Створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв;

  

  • Спостереження розчинності деяких речовин;
  • Систематизація інформації  на тему «Розчини у природі, побуті та організмі людини», презентація результатів.

Опрацювати §15

16

 

Як приготувати та розділити розчини

Приготування розчинів.

Практична робота №3

Розділення розчинних і нерозчинних речовин

фільтруванням

  • Складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;
  • Визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми;
  • Описує етапи дослідження.

  

  • Приготування розчинів;
  • Виготовлення фільтру;
  • Фільтрування.

Опрацювати §16

17

 

Скільки є речовин

Елементи, їх символи.

Склад молекул.

Різноманіття речовин, їхні властивості та застосування.

  • Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  • Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

 

  • Складання сенканів, (віршів, загадок, приказок) про речовини;
  • Проєкт «Речовини навколо мене».
  • Виготовлення моделі молекул.

Опрацювати §17

18

 

Узагальнення до розділу 2 «Пізнаємо будову речовин»

  • Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту.
  • Обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Використання властивостей твердих тіл, рідин і газів людиною»;
  • Складання таблиці «Порівняння властивостей твердих тіл, рідин і газів».

Опрацювати §18

 

 

 

Розділ ІІІ. Пізнаємо природу Землі  

 

19

 

Як виникла планета Земля

Перші гіпотези і припущення щодо виникнення Землі.

  • Пояснює різницю між одиницями вимірювання історичного часу та співвідносить їх (рік – століття – тисячоліття).
  • Робота з науково- популярними текстами та представлення інформації в різних видах.
  •  

Опрацювати §19

20

 

Яку будову має Земля

Будова і склад Землі.

  • Пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів.
  • Створення моделі внутрішньої будови Землі.
  • Створення моделі руху магми.

 

 

Опрацювати §20

21

 

Як утворюються гірські породи

Практична робота №4

Визначення основних фізичних властивостей гірських порід і мінералів шкільної колекції.

  • Пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми.
  • Дослідження «Як ми дізнаємося про минуле нашої планети?»
  • Складання таблиці «Ознаки  гірських порід і мінералів»

Опрацювати §21

22

 

Яку форму і розміри має Земля

Основні напрямки на глобусі та карті. Паралелі, меридіани.

  • Співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо).
  • Визначення напрямків на глобусі й географічній карті.
  • Визначення за фізичною картою півкуль географічних об’єктів.

 

Опрацювати §22

23

 

Як зображують Землю на глобусі і карті

Зображення Землі на глобусі і географічній карті.

Хто склав сучасну карту.

  • Знайомиться із способами зображення Землі.
  • Позначення на контурній карті об’єктів, поданих у тексті;
  • Використання електронних карт для отримання інформації про свій населений пункт.

Опрацювати §23

24

 

Про що розповідають географічні карти

Елементи карти. Умовні знаки. Значення карт.

  • Виокремлює основні елементи карти та пояснює їхнє значення;
  • Визначає орієнтацію об’єктів стосовно сторін світу, суб’єкта спостереження,    визначає на карті положення географічних об’єктів.
  • Позначення на контурній карті географічних об’єктів;
  •  Географічний диктант «Читаємо умовні знаки»

Опрацювати §24

25

 

Які бувають масштаби та як за їхньою допомогою виміряти відстані на карті й місцевості

Практична робота №5 Вимірювання  відстаней на географічній карті за масштабом.

  • Позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані.
  • Вимірювання відстаней на географічній карті за масштабом.

Опрацювати §25

26

 

Як здійснити окомірну зйомку місцевості і скласти план місцевості

Практична робота №6

Креслення простого плану місцевості

  • Визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження, визначає на карті положення географічних об’єктів;
  • Позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані;

  

  • Креслення простого плану місцевості.

Опрацювати §26

27

 

Що охоплює суходіл Землі

Практична робота №7

Позначення на контурній карті світу й України номенклатури, поданої в тексті.

  • Визначає на карті положення географічних об’єктів.
  • Позначення на контурній карті світу номенклатури, поданої в тексті.

Опрацювати §27

28

 

Які бувають форми поверхні суходолу Землі

Рельєф.

Форми рельєфу суходолу

  • Визначає на карті положення географічних об’єктів;
  • Складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі.
  • Створення моделі гороутворення;
  • Робота з картами;
  • Порівняння форм рельєфу за висотою.

Опрацювати §28

29

 

Які особливості рельєфу України

Рельєф земної поверхні України і своєї місцевості, його зображення на фізичній карті.

Як змінюється поверхня Землі.

  • Розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки;
  • Наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі, використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми.
  • Позначення на контурній карті світу й України номенклатури, поданої в тексті;
  • Опис за фізичною картою рельєфу України та своєї області;
  • Проєкт «Переваги та ризики проживання в гірській та на рівнинній місцевості».

Опрацювати §29

30

 

Де міститься вода на Землі

Розподіл води на Землі.

Колообіг води в природі

  • Пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб».
  • Опис явищ, що відбувалися впродовж року, у моделі колообігу води в природі;
  • Побудова діаграми «Прісна й морська вода»

 

Опрацювати §30

31

 

Як досліджують океани

Океани, моря, затоки і протоки.

  • Визначає на карті положення географічних об’єктів;
  • Позначає розміщення об’єктів на карті, визначає відстані.
  • Нанесення на контурну карту об’єктів, зазначених в тексті.
  • Підготовка, створення буклету «Дослідження океану».

 

Опрацювати §31

32

 

Які об’єкти належать до вод суходолу

Води суходолу. Річки й озера світу та України.  Робота води в природі. Як правильно долати водні перешкоди.

  • Наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі;
  • Демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі.
  • Нанесення на контурну карту об’єктів, зазначених в тексті;
  • Дослідження «Як рослинний покрив захищає ґрунти від водної ерозії?»;
  • Написання есе «День без води».

 

Опрацювати §32

33

 

Яке значення води на Землі

Вода в ґрунті, її роль у житті рослин. Значення води для життя на Землі. Охорона водойм.

Самоочищення води у природі.

  • Логічно структурує власне повідомлення;
  • Пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;
  • Пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх;
  • Наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи;
  • Розраховує потрібну кількість матеріалів для виготовлення спроєктованого виробу;
  •  Використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу.
  • Робота з науково-популярними джерелами інформації, підготовка презентації та короткого виступу на тему «Роль води на планеті Земля», «Як моя сім’я  береже воду».
  • Спостереження за станом рослин у різних умовах поливу;
  • Створення лепбука (буклету) «Які рослини та тварини очищають воду?».

Опрацювати §33

34

 

Які властивості має повітря

Повітря.

Склад і властивості повітря.

  • Розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення.
  • Проведення дослідів, формулювання висновків.
  • Моделювання руху повітря в атмосфері.

 

 

Опрацювати §34

35

 

Якою буває погода

Що таке погода.

Види опадів.

Прогноз погоди.

Метеорологічні прилади.

Вплив погоди на життя, здоров’я та господарську діяльність людини.

  • Створює письмові тексти (художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід;
  • Пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх;
  • Бере участь у прийнятті спільних рішень;
  • Використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми.
  • Демонстрування метеорологічних приладів та використання їх для вимірювань (температури повітря, напряму вітру, товщини снігового покриву, висоти Сонця тощо);
  • Ведення та фіксування результатів спостереження за погодою впродовж тижня та порівняння з метеорологічними прогнозами

Опрацювати §35

36

 

Чи міститься повітря у ґрунті. Які є небезпечні природні явища

Ґрунтове повітря.

Значення та охорона повітря.

Небезпечні природні явища: грози, урагани, смерчі.

  • Пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;
  • Дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;
  • Наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи.
  • Складання правил поведінки під час грози і буревію;
  • Спостереження та опис явищ у повітряній оболонці Землі;
  • Проєкт «Як зберегти повітря чистим у моєму населеному пункті?» (робота в групах).

Опрацювати §36

37

 

У чому унікальність планети Земля

Чинники, які сприяли появі життя на Землі.

Екскурсія «Як почувається природа мого краю взимку» (парк, сквер, сад).

  • Пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми.
  • Створення ментальної карти «Земля – унікальна планета»;
  • Складання схеми «Взаємозв’язки між оболонками Землі»;
  • Підготовка повідомлення «Чи є життя на інших планетах Сонячної системи».
  • Спостереження за змінами в природі; встановлення причинно-наслідкових зв’язків»;

Опрацювати §37

38

 

Узагальнення до розділу 3 «Пізнаємо природу Землі»

  • Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту.

 

  • Розв’язування тестових завдань.

Опрацювати §38

 

Розділ ІV. Пізнаємо різноманіття організмів

 

39

 

Які особливості будови різних груп організмів

Класифікація організмів.

Як побудовані організми.

Властивості організмів

Спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів.

Рівні організації рослинного і тваринного організмів.

  • Вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;
  • Групує (упорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;
  • Представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію, дані у формі графічної, табличної інформації або інфографіки, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо.
  • Складання таблиці про спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів;
  • Створення схеми про рівні організації рослинного і тваринного організмів.

Опрацювати §39

40

 

Як живуть і чим відрізняються клітини різних організмів

Будова, різноманітність та функціонування клітин (на прикладі клітин рослин, тварин, грибів, бактерій).

  • Групує (упорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;
  • Пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження;
  • Досліджує об’єкти та явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема цифрові
  • Лабораторне дослідження «Робота з мікроскопом та приготування тимчасового препарату»;
  • Розпізнавання загальних рис клітин рослин, тварин, грибів, бактерій на зображеннях чи мікропрепаратах.

Опрацювати §40

41

 

Хто такі бактерії та чим особливі віруси

Бактерії, поширення та особливості життєдіяльності.

Віруси.

  • Ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;
  • Представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки.
  • Виконання проєкту «Кисломолочні продукти»;
  • Створення ментальної карти про використання бактерій людиною.

 

Опрацювати §41

42

 

Яке значення бактерій і вірусів у природі й для людей

Хвороботворні бактерії.

Корисні бактерії в організмі людини.

Роль вірусів. Профілактика вірусних захворювань людини.

  • Вирізняє з-поміж об’єктів /явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;
  • Представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень.
  • Гра «Вірусні та бактеріальні захворювання людини, роль корисних бактерій в організмі людини»;
  •  Складання пам’ятки про профілактику вірусних та бактеріальних захворювань людини.

 

Опрацювати §42

43

 

Які органи у квіткової рослини

Корінь, стебло, листки, брунька, квітка, плід, насінина. Роль органів квіткової рослини.

  • Вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;
  • Представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки.
  • Розпізнавання органів рослин на гербарних і живих зразках;
  • Створення ментальної карти «Будова квіткової рослини».

Опрацювати §43

44

 

Водорості та спорові рослини: хто у воді, а хто на суходолі та як їх розрізнити

Загальна характеристика, представники, їхнє поширення та пристосування.

  • Наводить приклади об’єктів і явищ природи;
  • Визначає основні ознаки, за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи;
  • Пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх;
  • Бере участь у прийнятті спільних рішень;
  • Обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних.
  • Робота в групах над створенням опорного конспекту по кожній групі рослин;
  •  Розв’язування тестових завдань.

Опрацювати §44

45

 

Що об’єднує і відрізняє голонасінні та покритонасінні рослини

Різноманітність голонасінних і квіткових рослин, їх характеристика.

Практична робота №8

Визначення представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові)  на основі загальних рис за гербарними і живими зразками.

  • Групує (упорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;
  • Дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля.
  • Визначення за алгоритмом представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові)  на основі загальних рис за гербарними і живими зразками.

Опрацювати §45

46

 

Пристосування  до життя та різноманітність рослин

Пристосування рослин до умов середовища.

Розпізнаємо рослини своєї місцевості.

  • Характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб властивості об’єктів дослідження, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  • Обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних.
  • Виконання на вибір проєктів «Цвітіння води», «Збереження різноманіття рослин», «Моя кімнатна рослина та догляд за нею», «Моя улюблена городня рослина».

 

Опрацювати §46

47

 

Чим відрізняються гриби та лишайники від інших організмів

Особливості будови й життєдіяльності грибів та лишайників. Різноманітність грибів та лишайників, їхнє значення в природі і для людини.

  • Групує (упорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;
  • Визначає з допомогою вчителя чи інших осіб суперечності в запропонованій ситуації;
  • Здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах.
  • Спостереження за процесом бродіння, що здійснюється дріжджами;
  • Робота в групах над проєктом «Як виготовляють дріжджі»;
  • Дослідження цвілевих та шапинкових грибів;
  • Створення буклету про отруйні гриби своєї місцевості.

 

Опрацювати §47

48

 

Хто такі безхребетні тварини.

Різноманітність безхребетних тварин. Особливості будови, поширення, представники, цікаві факти про життя

безхребетних тварин.

  • Наводить приклади об’єктів і явищ природи;
  • Вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;
  • Представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень.
  • Робота в групах над створенням опорних конспектів по кожній групі тварин.

Опрацювати §48

49

 

Які таємниці хребетні  тварини

Риби. Земноводні. Плазуни.

Птахи. Ссавці.

Практична робота №9

Визначення тварин своєї місцевості за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком.

  • Визначає основну ознаку (ознаки), за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи.
  • Визначення за особливостями

зовнішньої будови та опис за зразком тварини своєї місцевості (обраної учнями).

Опрацювати §49

50

 

Як доглядати за домашніми тваринами

Як обрати домашнього

улюбленця, правильно годувати, дбати про здоров’я. Про типові помилки в догляді і відповідальність.

  • Групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;
  • Логічно структурує власне повідомлення;
  • Поводиться безпечно під час спілкування, зокрема з тваринами;
  • Дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля.
  • Складання пам’ятки про догляд за домашнім улюбленцем;
  • Складання списку речей для домашніх тварин.

Опрацювати §50

51

 

Чим ми завдячуємо тваринам

Значення тварин у природі та у житті людини.

Збереження різноманіття тваринного світу. Поведінка тварин.Природоохоронні території.

  • Встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;
  • Створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв.
  • Робота в парах над створенням презентацій на теми «Роль тварин у природі», «Роль тварин для людини»;
  • Складання списку тварин Червоної книги України, які поширені на території  твоїх області.

Опрацювати §51

52

 

Узагальнення. Клітини, бактерії, віруси, гриби,

рослини і тварини

  • Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту.

 

  • Розв’язування тестових завдань.

Опрацювати §52

53

 

Звідки наш організм бере енергію та будівельний матеріал

Речовини, що входять до складу їжі.

Травна система людини, будова та  функція її органів.

  • Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  • Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних.
  • Робота в парах над виготовленням карток з назвами речовин, які входять до складу продуктів харчування;
  • Читання етикеток продуктів харчування.

Опрацювати §53

54

 

Як кисень потрапляє у наш організм

Значення дихання. Будова дихальної  системи людини.

  • Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  • Поєднує інформацію, подану в різні способи, у межах одного або кількох текстів ( художніх текстів, медіатекстів).
  • Створення моделі дихальної системи людини;
  • Складання пам’ятки «Профілактика захворювань органів дихання».

Опрацювати §54

55

 

Як рухається кисень та поживні речовини в нашому організмі

Кровоносна система людини.

Практична робота №10

Як залежить частота серцевих скорочень від активності людини (у спокої, під час і після фізичного навантаження).

  • Пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати;
  • Пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень.
  • Пояснення  залежності частоти серцевих скорочень від активності людини (у спокої, під час і після фізичного навантаження;
  • Гра «Лабораторія: аналіз крові».

Опрацювати §55

56

 

Захист нашого тіла ззовні і всередині

Шкіра. Імунітет, органи імунної системи людини.

Види імунітету.

  • Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  •  Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів.
  • Створення схеми про види імунітету людини;
  • Дискусія «Догляд за шкірою і косметичні засоби».

Опрацювати §56

57

 

Як виділяються непотрібні речовини з організму людини

Видільна система.

  • Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  • Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів.
  • Робота зі схемами і малюнками видільної системи.

Опрацювати §57

58

 

Хто керує процесами в нашому тілі

Нервова система. Гормони.

  • Здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах;
  • Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів.
  • Створення ментальної карти «Взаємозв’язок систем органів у організмі людини».
  • Створення моделі головного мозку.

Опрацювати §58

59

 

Як працюють органи чуття

Різноманітність органів чуття людини, сприйняття і обробка інформації.

Профілактика порушень.

  • Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  • Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів.
  • Вікторина «Що ми знаємо про чуття людини»;
  • Складання пам’ятки «Як запобігти порушенням зору і слуху».

Опрацювати §59

60

 

Узагальнення до розділу 4. Організм людини

  • Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту.

 

  • Розв’язування тестових завдань.

Опрацювати §60

 

Розділ V. Пізнаємо себе і світ

  

61

 

Які навички сприяють збереженню здоров’я людини

Практична робота №11

Моя тарілка здорового харчування.

  • Пояснює наслідки недотримання здорового способу життя на основі інформації, що міститься в різних текстах;
  • Вибирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять задоволення й користь для здоров’я, безпеки та добробуту.
  • Створення ментальної карти «Правила здорового способу життя»;
  • Вибір продуктів для заповнення тарілки здорового харчування.

Опрацювати §61

62

 

Опорна вісь нашого тіла

Опорно-рухова фізична

активність.

  • Пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати;
  • Пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень.
  • Вивчення залежності постави й життєвої ємності легень;
  • Складання порад щодо покращення фізичної активності.

Опрацювати §62

63

 

Як режим дня, сон та емоції впливають на здоров’я

Що таке емоційний інтелект, режим дня і сон, емоції.

Стрес та здоров’я.

  • Пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки й добробуту;
  • Поєднує інформацію, подану в різні способи, у межах одного або кількох текстів (художніх текстів, медіатекстів);
  • Оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності.
  • Складання наукових казок природничого змісту, віршів, написання музики, малювання картини (на вибір дітей, відповідно до здібностей).

Опрацювати §63

64

 

Діяльність людини та довкілля

Забруднення повітря, води, ґрунтів; застосування хімічних засобів захисту рослин і здоров’я людини.

  • Відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;
  • Наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі та просторі, взаємодії людини та природи;
  • З розумінням визначає цінність гігієнічних властивостей матеріалів натурального походження для здоров’я людини та покращення якості життя.
  • Дискусія «Які матеріали / діяльність людини можуть спричинити забруднення повітря, зокрема й усередині приміщень, зміну якості води, ґрунтів та які можливі наслідки для здоров’я людини»;
  • Робота в групах «Як можна зменшити забруднення довкілля?».

Опрацювати стор. 253

65

 

Природні скарби України

Чому біорізноманіття важливе. Збереження біорізноманіття України.

Інвазійні види та їхній вплив на біорізноманіття.

  • Відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;
  • Наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі;
  • Дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;
  •  Здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах;
  • Наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі і просторі, взаємодії людини та природи.
  • Мозковий штурм «Важливість біорізноманіття в природі й для людей»;
  • Виконання проєкту на вибір «Збереження різноманіття рослин нашої місцевості», «Збереження різноманіття тварин нашої місцевості».

Опрацювати §64

66

 

Зв’язок людини з природою

Людина та природа у творчості українських та світових митців

  • Встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;
  • Наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі;
  • Розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (художнього тексту, медіатексту).
  • Складання наукових казок природничого змісту, віршів, написання музики, малювання картини, виготовлення мистецько-ужиткових виробів (на вибір дітей, відповідно до їхніх здібностей);

 

Опрацювати §65

67

 

Узагальнення до розділу 5 «Пізнаємо себе і світ»

  • Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту.
  • Розв’язування тестових завдань.

Опрацювати §66

68

 

Екскурсія «Рослини нашої місцевості»

 

 

  • Дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля.
  • Створення буклету «Рослини – символи України»

 

69

 

Екскурсія «Тварини нашої місцевості»

 

 

  • Дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля.
  • Створення буклету «Тварини нашої місцевості»

 

70

 

Заняття на природі «Оцінка впливу людини, що загрожує біорізноманіттю на обраній території»

 

  • Наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі і просторі, взаємодії людини та природи.
  • Облаштування мурашників, годівниць у лісі (сквері, парку), очищення  водойми тощо.

 

 

 

 

 

Узагальнення: 6 (І семестр – 2, ІІ семестр 4)

Практичні роботи: 11 (І семестр – 7, ІІ семестр 4)

Дослідження (9):

(Уроки №:   3,  7,  9,  10,  12,  21,  32,  35,  47)

Розділ І. Пізнаємо світ науки  

  • На яку відстань до предмета треба піднести лупу, щоб отримати чітке зображення.

Розділ ІІ. Пізнаємо будову

  • Властивості  деяких речовин.
  • Порівняння механічних властивостей твердих тіл.
  • Властивості рідин.
  • Чи можна змінити об’єм газу?

Розділ ІІІ. Пізнаємо природу Землі  

  • Як ми дізнаємося про минуле нашої планети?
  • Як рослинний покрив захищає ґрунти від водної ерозії?

Проєкти:

(Уроки №: 17,  29,  36,  41,  46,  47,  65)

Розділ ІІ. Пізнаємо будову

  • «Речовини навколо мене».

Розділ ІІІ. Пізнаємо природу Землі  

  • Переваги та ризики проживання в гірській та на рівнинній місцевості.
  • Як зберегти повітря чистим у моєму населеному пункті?

Розділ ІV. Пізнаємо різноманіття організмів  

  • Кисломолочні продукти.
  • Цвітіння води.
  • Збереження різноманіття рослин.
  • Моя кімнатна рослина та догляд за нею.
  • Моя улюблена городня рослина.
  • Як виготовляють дріжджі.

Розділ V. Пізнаємо себе і світ  

  • Збереження різноманіття рослин нашої місцевості.
  • Збереження різноманіття тварин нашої місцевості.

 

docx
Додано
19 лютого
Переглядів
114
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку