Календарно-тематичне планування
уроків етики
у 5 – 6 класах
5 клас
Етика
(18 год, 0,5 год на тиждень)
Календарно-тематичне планування для 5-го класу складено відповідно до
- модельної навчальної програми, рекомендованої Міністерством освіти і науки України (наказ МОН України від 12. 07. 2021 № 795): Модельна навчальна програма «Етика 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Ашортіа Є. Д., Бакка Т. В., Желіба О. В. та ін.);
- інструктивно-методичних рекомендацій щодо організації освітнього процесу та викладаня навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022-2023 навчальному році (лист МОН України № 1/9530-22 від 19.08 2022);
- до підручника Мелещенко Т. В. Етика : підручник для закладів загальної середньої освіти / Т. В. Мелещенко, О. В. Желіба, Т. В. Бакка, Є. Д. Ашортіа, Л. Є. Козіна. – К .: УОВЦ «Оріон», 2022.
№ з/п |
Зміст навчального матеріалу |
К-сть годин |
Дата |
Примітки |
Вступ |
||||
1. |
Вступ. Що вивчає «Етика»? Які моральні цінності формують риси характеру? Що належить до людських чеснот? У чому особливості вивчення етики? |
1 |
|
|
Моральні норми |
||||
2. |
Чим важлива унікальність людини? Як правила сприяють взаємодії людей? Як формується індивідуальність людини? Які складові має власне «Я»? Як зрозуміти й сприйняти унікальність інших? Хто і для чого встановлює правила? Як підібрати правила для взаємодії із собою? Як правила стають звичаєм і законом? |
1 |
|
|
3. |
Як моральні норми та принципи впливають на поведінку людей? Як наслідки вчинку ведуть до відповідальності? Як розрізняти добро і зло? Що показує поведінку людини? Що таке моральний вибір? Якими є мотиви вчинку? Як отримати потрібні наслідки? Чому людина відповідає за свої вчинки? |
|
|
|
4. |
Чому повага до людини є основою етики? Що таке людяність і справедливість? Який основний зміст «золотого правила» моралі? Як дотримуватися «золотого правила» в житті? |
1 |
|
|
5. |
Чому важливо поважати морально-культурні надбання суспільства? Узагальнення з теми «Моральні норми». Чому символи й закони уособлюють країну? Як виявляється повага до традицій і звичаїв народів України? Що таке патріотизм? |
1 |
|
|
Людські чесноти |
||||
6. |
Яка роль чеснот у житті людини? Звідки взялася мораль? Чому совість називають внутрішнім регулятором моралі? Як совість робить людину відповідальною? |
1 |
|
|
7. |
Що означає доброчесність, стриманість, терплячість? Як доброзичливість змінює світ? Як опанувати себе? Як виявляти терплячість і стриманість? Що таке доброчесність? Чому у спілкуванні важлива повага? Як опанувати доброзичливість? Як правильно співпереживати? |
1 |
|
|
8. |
Що таке старанність? Що таке щедрість? Як старанно виконувати обов’язки? Як старанність допоможе досягти мети? Як стати більш старанним/старанною? Як допомагати тим, хто потребує допомоги? Як не нашкодити щедрістю? Як виявляти скромність у добрих справах? |
1 |
|
|
9. |
Як ввічливість поліпшує спілкування? Узагальнення з теми «Людські чесноти». Що таке ввічливість? Із чого починається ґречність людини? Яке значення має етикет у сучасному світі? |
1 |
|
Тематична |
Людина серед людей |
||||
10. |
У чому цінність довіри? Для чого нам родина? Що таке, на твою думку, довіра? Як виявляти довіру в колі друзів, класі, школі? Як зберегти й розвивати довіру? Чому повага – основа родинних стосунків? Які відносини партнерські? Чи обов’язково ділити права та обов’язки в родині? |
1 |
|
|
11. |
Чому важливо дружити й товаришувати? Як людина має поводитися в колективі? Що таке дружба? Як бути хорошим другом чи подругою? Як почати дружити? Що таке колектив? Як дотримуватися етики у відносинах? Що таке етичний кодекс? |
1 |
|
|
12. |
Чому вчить шкільна етика? Якими мають бути стосунки в класному та шкільному колективах? Навіщо дотримуватися правил поведінки в класі та школі? Які норми поведінки з однолітками і старшими? |
1 |
|
|
13. |
Як поводитися в громадських місцях? Яку користь приносить толерантність? Що таке громадське місце? Як поводитися у громадському місці? Яка відповідальність за порушення правил поведінки в громадських місцях? Що таке толерантність? Як сприймати звичаї, традиції та церемонії інших? Як використовувати етикет інших спільнот? |
1 |
|
|
14. |
Як не зіпсувати життя конфліктами? Узагальнення з теми «Людина серед людей». Чому виникають конфлікти? Як уникнути конфліктів? Які існують шляхи розв’язання конфліктів? |
1 |
|
|
Спілкування |
||||
15. |
Яку роль у житті людини виконує спілкування? Що таке вербальне спілкування? Чому особистість прагне до спілкування? Які є види спілкування? Яку роль у спілкуванні відіграє мова? Що таке культура мови? Що таке мовний етикет? Як розвинути навички вербальної комунікації? |
1 |
|
|
16. |
Як почути і бути почутим? Як спілкуватися без слів? Як донести свою думку? Як зрозуміти інших? Що таке активне слухання? Як передавати інформацію мімікою? Що передають жести? Як мова кінцівок і постави свідчить про манери спілкування? |
1 |
|
|
17. |
Яке повідомлення несе зовнішній вигляд людини? Як спілкуватися дистанційно? Що таке стиль і мода? Чому існує дрес-код? Чому важливо мати право на самовираження в зовнішності? Як правильно спілкуватися по телефону? Як листуватися та спілкуватися в мережі Інтернет? Як безпечно спілкуватися в соціальних мережах? |
1 |
|
|
18. |
Як долати бар’єри слухання? Що варто знати про культуру спілкування? Узагальнення з теми «Спілкування». Чому люди не розуміють одне одного? Що таке емфатичне слухання та як його практикувати? Як спілкуватися з людьми, щоб потреби всіх були задоволені? Де починається межа особистої свободи спілкування? Як визначити доречний час спілкування? Чому виникли моральні норми спілкування? |
1 |
|
Тематична |
6 клас
Етика
(18 год, 0,5 год на тиждень)
Календарно-тематичне планування для 6-го класу складено відповідно до
- модельної навчальної програми, рекомендованої Міністерством освіти і науки України (наказ МОН України від 12. 07. 2021 № 795): Модельна навчальна програма «Етика 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Ашортіа Є. Д., Бакка Т. В., Желіба О. В. та ін.);
- інструктивно-методичних рекомендацій щодо організації освітнього процесу та викладаня навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022-2023 навчальному році (лист МОН України № 1/9530-22 від 19.08 2022);
- до підручника Мелещенко Т. В. Етика : підручник для закладів загальної середньої освіти / Т. В. Мелещенко, О. В. Желіба, Т. В. Бакка, Є. Д. Ашортіа, Л. Є. Козіна. – К .: УОВЦ «Оріон», 2023.
№ з/п |
Зміст навчального матеріалу |
К-сть годин |
Дата |
Примітки |
Вступ |
||||
1. |
Чому загальнолюдські цінності є основою етики? Що для людини є цінностями? Які цінності мають спільноти? Як цінності об’єднують людство? |
1 |
|
|
У світі моральних цінностей |
||||
2. |
Які потреби має людина? Які існують духовні потреби? Що таке потреби людини? Які фізіологічні потреби ти маєш? Чому важливі потреби в безпеці? Чому соціальні потреби є основою духовних потреб? Як реалізувати потребу в повазі та самовираженні? Чому моральні цінності є ефективними життєвими орієнтирами? |
1 |
|
|
3. |
Яке місце свободи в духовному світі людини? Що таке духовний світ? Що таке свобода вибору та свобода дії? Чому свобода є основою моральності? |
1 |
|
|
4. |
Для чого нам емоції та почуття? Що таке любов і кохання? Що таке емоції та почуття? Як розпізнати емоції та почуття? Чому потрібно контролювати емоції та почуття? У чому сутність любові? Що таке кохання і закоханість? Якими мають бути міжособистісні взаємини |
1 |
|
|
5. |
Як знайти гармонію в житті? Що таке щастя і радість? Як уміти радіти? Що таке успіх? Як бути успішним? Як підтримувати внутрішню гармонію? |
1 |
|
|
6. |
Що таке справедливість? Що таке справедливість? Як протидіяти несправедливості? Як правда сприяє встановленню справедливості? Узагальнення з теми «У світі моральних цінностей» |
1 |
|
|
Етичні норми у правах дитини |
||||
7. |
Чому важлива гідність? Що таке права дитини та відповідальність? Що таке почуття особистої гідності? У чому особливість людської гідності? Чи позбавляють гідності негідні вчинки? Що таке права дитини? Як обов’язки пов’язані з повагою? Чому треба відповідати за вибір та наслідки своїх дій? |
1 |
|
|
8. |
Як приймати рішення? Яка етика реалізації права участі? Які мотиви рішень? Як робити вибір під час прийняття рішень? Як проявляти самостійність у прийнятті рішень? Що таке участь? Що таке етика участі? Якими моральними принципами визначається діяльність спільнот? |
1 |
|
|
9. |
У чому важливість етичного лідерства? Що таке лідерство? Яка ціна лідерства? Якими моральними якостями має бути наділений справжній лідер? Узагальнення з теми «Етичні норми у правах дитини» |
1 |
|
Тематична |
Мистецтво жити у суспільстві |
||||
10. |
Чому в кожної людини свій світогляд? Як сприймати інакшість? Як формується світогляд? Які цінності формують багатоманіття світоглядів? Яке місце у світогляді займає батьківщина? Як склалося різноманіття спільнот, які живуть в Україні? Як інакші стали ближніми? Що допомагає приймати «інакшість»? |
1 |
|
|
11. |
Чому людина – найвища цінність? Що таке духовність і релігійність? Що таке людяність? Чому гуманістична мораль визнає людину найвищою цінністю? Що таке пріоритет прав людини і як реалізовуються права і свободи? Яка роль віри та релігії в житті людини? Як проявляти повагу до релігійних почуттів віруючих? Чому толерантність – одна з умов співжиття української спільноти? |
1 |
|
|
12. |
Що таке інклюзія? Що таке стереотипи й упередження? Чому інклюзія є способом сприйняття людської різноманітності? Як долати бар’єри й залучати всіх? Як етика допомагає у спілкуванні з людьми, які мають інвалідність? Яка роль стереотипів у житті суспільства? Які види стереотипів? Що таке забобони й упередження? Які моральні норми впливають на подолання стереотипів та упередження? |
1 |
|
|
13. |
Як благодійність покращує світ? Як доброта породжує благодійність? Як волонтерство змінює світ? Хто такі меценати та спонсори? Узагальнення з теми «Мистецтво жити в суспільстві» |
1 |
|
|
Бути культурною людиною |
||||
14. |
Чому культура є мірою людяності? Яка взаємодія людини і навколишнього середовища? Чому люди не можуть жити без матеріальної культури? Чому етика належить до духовної культури? Що значить бути культурним / культурною? Що таке навколишнє середовище (довкілля)? Яким має бути ставлення до навколишнього середовища? Як досягти гармонії співіснування людини й навколишнього середовища в майбутньому? |
1 |
|
|
15. |
Яка мета сталого розвитку? Чому він важливий? Яке місце в житті людей займає праця? Якими є екологічні проблеми сучасності? Хто несе відповідальність за все живе на Землі? Як забезпечити сталість навколишнього середовища? Яка роль праці в житті людини? Які існують види праці? У чому полягає етика праці? |
1 |
|
|
16. |
Яке місце дозвілля в житті людини? Як дбати про здоров’я людини? Чому виникає потреба у відпочинку і як її задовольнити? Чому виникає розмаїття людських інтересів і хобі? Як організувати свій вільний час? Як довкілля впливає на здоров’я людини? Чому ти дотримуєшся особистої гігієни? Як дотримуватися етики здорового способу життя? |
1 |
|
|
17. |
Як пізнати себе, або мистецтво самопізнання? Чому важливо? Навіщо потрібен саморозвиток? Для чого нам самопізнання? У чому полягає сенс людського життя? Як віднайти власну ідентичність та ідеал в житті людини? Як самореалізуватися та сформувати самооцінку? Чому важливо планувати майбутнє? Із чого почати саморозвиток? |
1 |
|
|
18. |
Узагальнення з теми «Бути культурною людиною». Узагальнення з курсу «Етика» |
1 |
|
Тематична |