Календарно-тематичне планування уроків мистецтва, 8 клас, 1 год. на тиждень
( за
підручником Масол Л.М. Мистецтво: підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл.
– Х.: ФОЛІО, 2016. – 240 с.)
( за підручником Масол Л.М. Мистецтво: підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. – Х.: ФОЛІО, 2016. – 240 с.)
I семестр
№ уроку Дата |
Назва теми, (сторінки в підручнику) |
Художні твори для сприймання та аналізу-інтерпретації
|
Творче/практичне завдання з образотворчого мистецтва (варіант за вибором)* |
Музичні твори для сприймання та аналізу-інтерпретації |
Домашнє завдання |
1.
|
Архітектурні памятки мистецтва Стародавнього Єгипту
|
Піраміди, Великий сфінкс, храми в Луксорі й Карнаку. Скульптура: монументальна і малих форм, рельєфи. Фрески храму Абу-Сімбел із зображенням танцівниць, арфісток та інших музикантів. Прикраси із зображенням священного скарабея (жука з крилами).
|
1.Намалюй пейзаж із пірамідами, за бажанням застосуй стафаж. Орієнтовні теми: «Караван у пустелі», «Сфінкс – охоронець пірамід» (графітні і кольорові олівці, фломастери, сангіна). 2.Створи ескіз декорації для опери «Аїда», використай зображення деталей давньоєгипетських храмів, колон. (графітні і кольорові олівці, фломастери). 3.Групова робота. Об’єднайтеся у «майстерні ювелірів» та створіть ескізи прикрас за єгипетськими мотивами. Орієнтовні теми: «Сонце – володар світу», «Таємничий скарабей», «Чарівний лотос». |
Дж. Верді Опера «Аїда»: Марш |
Опрацювати с. 10-12 Виконати завд. 1, с. 15 |
2.
|
Мистецтво Стародавнього Єгипту: живопис, музика
|
Опрацювати с. 13-15 Виконати завд. 3, с. 16
|
|||
3
|
Мистецтво античності. Стародавня Греція
|
Парфенон. Рельєф Аполлон, Афіна і 9 муз. Колони доричного, іонічного і коринфського ордерів (порівняння). Венера Мілоська, МіронДискобол. Вазопис (чорнофігурний і червонофігурний) різних форм: кратер, лекіф, амфора. Зображення виконавців на кіфарі, лірі. Колізей, Пантеон, Триумфальна арка в Римі. Скульптура імператор Август. Фаюмські портрети. Мозаїки із зображенням виконавців на музичних інструментах: кіфара, авлос, гідравлос. |
1. Намалюй давньогрецьку вазу, декоровану орнаментом (графітні і кольорові олівці, фломастери, гелева ручка, тоновий папір). 2. Створи ескіз рекламного плаката для туристичної фірми «Запрошуємо до Греції», використай елементи античного мистецтва: архітектури, скульптури, зображень музичних інструментів, театральних масок (матеріали на вибір). 3. Намалюй римський Колізей (графітні олівці, фломастери) |
А. Хачатурян Балет «Спартак»: Тріумф Риму, Цирк. |
Опрацювати с. 18-21 Виконати завд. 1, с. 24
|
4
|
Мистецтво античності. Стародавній Рим |
Опрацювати с. 22-24 |
|||
5
6
|
Пам’ятки мистецтва Скіфії
Пам’ятки мистецтва Північного Причорномор’я
|
Нікопольська скіфська срібна амфора. Зразки скіфського золотарства: Пектораль з кургану «Товста Могила», гребінь з кургану Солоха, пластини із зображенням тварин (скіфський «звіриний» стиль).
Херсонес Таврійський: античний амфітеатр. Голова Богині Деметри, майстерня художника (розписи зі склепів у Пантікапеї (Керч). Портрет Понтійського царя Мітрідата УІ Євпатора. Керамічний посуд, монети, прикраси з Ольвії. |
1.Створи ілюстрацію до пісні «Ольвія» у вигляді колажу із зображенням фрагментів античних споруд різних ордерів на тлі морського пейзажу (кольоровий папір,графітні олівці, сангіна,різнофактурні матеріали). 2.Створи рельєф в анімалістичному жанрі, за мотивами скіфського «звіриного стилю» (фольга, пластилін, покриття «металік», лак золотистого або бронзового кольору). Спробуй передати рух тварини. Орієнтовні теми: «Кінь», «Лосеня», «Олень», «Грифон». |
С. Прокоф’єв «Скіфська сюїта для симфонічного оркестру» (І ч.) |
Опрацювати с. 26-28 За бажанням виконати завд. 4, с. 35
Опрацювати с. 29-33
|
7
|
Мистецькі перлини Візантії
|
Собор Св. Софії в (Стамбул, Турція). Мозаїки церкви Сан-Віталеу. Равенні (Італія). Спасо-Преображенський собор у Чернігові, Успенський собор у Володимирі-Волинському. Мініатюри з Остромирового Євангелія. Аліпій-іконописець – гравюра з Києво-Печерського патерика. Ікона Вишгородська Богоматір. Собор Св. Софії в Києві: фрески, мозаїки. М.Реріх Скоморохи Скула та Єрошка |
1.Виконай замальовки візантійського орнаменту. Поміркуй і запропонуй, як його можна використати у дизайні сучасного одягу та аксесуарів(графітні й кольорові олівці, фломастери)). 2.Створи ескіз мозаїки (квіти, птахи тощо) у візантійському стилі для оформлення інтер’єру (кольоровий папір, різнофактурні матеріали, пластилін). 3.Колективна робота. Намалюйте ілюстрації до «Слова о полку Ігоревім» (графітні, кольорові олівці, гелева ручка). |
Київський знаменний розспів. К.Стеценко Всенощна; І.Карабіць Опера-ораторія «Київські фрески»; Ф.Степурко Духовні твори (на вибір). |
Опрацювати с. 36-37 Виконати завд. 1 або 2, с. 44 |
8
|
Мистецькі перлини Київської держави
|
Опрацювати с. 38-43 |
|||
9
|
Романська архітектура.
|
Нотр-Дам ля Гранд у Пуатьє, (Франція). Церква Св. Пантелеймона у Галичі. Фреска церкви Св. Климента у Таулі, (Іспанія). Ансамбль у Пізі (Італія). Замок Каркасон (Франція), Аккерманська та Хотинська фортеці. В.Карпаччо Портрет Лицаря. Герби міст України, Європи |
1. Створи ескіз герба своєї школи або міста (кольоровий папір, ножиці, клей). 2. Зобрази середньовічний замок-фортецю у романському стилі (графітні , кольорові олівці, вугіль, сангіна, тонований папір). 3. Групова робота. Організуйте «Театральне ательє»: створіть ескізи костюмів для головних персонажів опери «Іоланта» враховуючи особливості одягу, притаманні добі середньовічних лицарів. |
П. Чайковський Опера «Іоланта» (фрагменти на вибір). С. Прокоф’єв Танок лицарів з балету «Ромео і Джульєтта». |
Опрацювати с. 46-51 Виконати завд. 1 або 2, с. 54 |
10
|
Лицарський кодекс честі
|
Опрацювати с. 51-53 |
|||
11
|
Готика в архітектурі
|
Собор Паризької Богоматері (портал, химери); Реймський собор (Франція); Собор у Бургосі (Іспанія); Собор Св. Анни у Вільнюсі. Ратуша у Брюгге (Бельгія); Оксфордський університет (Велика Британія). Вітражі капели Сент-Шапель у Парижі. Костьол у Берегово (Закарпатська обл.). Середньовічні мініатюри. Часослов герцога Беррійсього. |
1. Створи ескіз вітража з геометричними або рослинними мотивами для вікна певної форми - круглого, прямокутного або стрільчастого (графітні, кольорові олівці, фломастери). 2.Групова робота. Створіть ескіз календаря (кольорові олівці, фломастери, акварель, пензлі, кольоровий папір, клей). За бажанням розробіть шрифт з елементами готичного стилю. |
К. Орф Кантата «Карміна Бурана»; О.Респігі Сюїта для оркестру «Церковні вітражі». |
Опрацювати с. 56-59 Виконати завд. 1, с. 62 |
12
|
Готика у живописі та музиці |
Опрацювати с. 60-61 |
|||
13
|
Ідеали й образи Ренесансу
|
Собор Санта Марія дельФьоре у Флоренції та Собор Св. Петра в Римі (порівняння). МікеланджелоП’єта (1499) і П’єта (1550) - (порівняння). Давид Донателло, Вероккіо, Мікеланджело (порівняння).Рафаель Санті Афінська школа, Сикстинська Мадонна, С.Ботічеллі Мадонна Магніфікат, ТіціанМадонна з кроликом, Леонардо да Вінчі Мадонна з квіткою (порівняння). Л. Коста Концерт |
1.Намалюй живописний парний портрет літературних героїв доби Відродження (Ромео і Джульєтта, Дон-Кіхот і Санчо Панса або ін.) (акварель або гуаш, пензлі). 2.Намалюй автопортрет (за бажанням - в інтер’єрі), намагайся передати у ньому свій характер, світ захоплень (графітні олівці, акварель або гуаш, пензлі). |
Дж. Палестріна Меса Папи Марчело. |
Опрацювати с. 64-66 |
14
|
Титани італійського Відродження |
Опрацювати с. 67-71, підготувати розповідь про одного з митців. |
|||
15
|
Шедеври Північного Відродження Перевіряємо свої досягнення |
Підгорецький замок. Каплиця Боїмів, будинок Корнякта у Львові. Ансамбль Львівського братства Лувр. Ван Ейк Портрет подружжя Арнольфіні, І.Босх Концерт у яйці, П.Брейгель Старший Мисливці на снігу, Фламандські прислів’я; А.Дюрер Автопортрет. Ян і Хуберт ван ЕйкиГентський вівтар і МаттіасГрюневальдІзенгеймський вівтар (порівняння) |
1. Колективна робота.Орієнтуючись на картини Брейгеля Старшого «Фламандські прислів’я», вигадайте символічні сюжети до українських прислів’їв і приказок. Намалюйте серію ілюстрацій і проведіть виставку «Енциклопедія народної мудрості»» 2. Намалюй зимовий пейзаж, намагаючись створити настрій природи (гуаш). |
О.Лассо Хори «Луна, «Тік-Так»». М.Скорик Три фантазії для лютні зі Львівської табулатури ХУІ ст. |
Опрацювати с. 74-81 Виконати завд. 1, с. 82
|
( за підручником Масол Л.М. Мистецтво: підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. – Х.: ФОЛІО, 2016. – 240 с.)
II семестр
№ уроку
|
Дата |
Назва теми, (сторінки в підручнику) |
Художні твори для сприймання та аналізу-інтерпретації
|
Творче/практичне завдання з образотворчого мистецтва (варіант за вибором)* |
Музичні твори для сприймання та аналізу-інтерпретації |
Домашнє завдання |
|
16
|
|
Бароко: архітектура, скульптура (с. 88-92)
|
Церква на площі Навона (арх. Ф. Барроміні). Площа Св. Петра та Фонтан Фіумі в Римі (арх. Дж.Берніні). ДжБерніні Екстаз Св. Терези. Інтер’єри палаців: Шенбрун у Відні та Еггенберг у Граці (Австрія). Цвінгер. КараваджоАвтопортрет; Д.Веласкес Меніни; Рембрандван РейнАвтопортет, Нічний дозор; П.-П.Рубенс Портрет Гелени Фоурмен з дітьми; Я.Вермеєр Панорама Делфта, Молода жінка з глечиком води; В.К Хеда Натюрморт; А.Босхарт Квітковий натюрморт. |
1. Намалюй натюрморт з атрибутами мистецтва у стилі «малих голландців» (акварель, пензлі). 2. Колективна робота. Створіть замальовки меблів, дзеркал, світильників тощо для оформлення вітальні у стилі бароко (кольорові олівці).
|
- |
Опрацювати с. 88-92, 97 Виконати завд. 1 або 2, с. 96 |
|
17
|
|
Майстри живопису бароко (с.93-95 ) |
Опрацювати с. 93-95 |
||||
18 |
|
Стихія музики бароко. (с. 98-103)
|
Ф.М. де ля Каве Портрет АнтоніоВівальді; Е.Тобі Портрет АнтоніоСтрадіварі; Е.Хауссманн Портрет Й.- С.Баха; Б.Деннер Портрет Г.-Ф.Генделя. Караваджо Музиканти, Лютняр. Орган у соборі Св. Стефана у Пассау (Німеччина) – найбільший у світі. |
- |
А. Вівальді Концерт з циклу «Пори року» (за вибором); Й.-С. Бах Токата і фуга ре мінор для органа; Г.-Ф. Гендель Ораторії (фрагменти за вибором) |
Опрацювати с. 98-103 |
|
19 |
|
Українське бароко (с.104-113)
|
Андріївська церква, Маріїнський палац, Брама Заборовського у Києві; Собор Св. Юра у Льво-ві, Успенський собор Почаївської лаври; Кате-рининська церква у Чернігові; Покровський собор у Харкові. Пінзель Жертвоприношення Авраама. Іконостас Спасо-Преображенської церкви у с. Великі Сорочинці. Ікона Покрови Богородиці; І.Руткович Архангел Гавриїл; Й.Кондзелевич Юрій Змієборець. Сокиринсь-кий вертеп. Нар. картини «Козак Мамай». |
1.Створи живописну композицію «Козак Мамай» у стилі українського народного малярства (гуашабо акварель, пензлі). 2.Виліпи рельєфну композицію за мотивами бароко: декор для інтер’єру, меблів (пластилін, стеки). |
- |
Виконати завд. 1 с. 112, 1-3 с. 113 |
|
20 |
|
Галантне рококо (с. 114-121)
|
Екстер’єри та інтер’єри палацу Амалієнбург (Німеччина) та Келуш (Португалія). Мейсенська порцеляна. Ж.-Б.Лемуан Барельєфи залу готелю Субіз у Парижі. Ф.БушеПортет мадам де Помпадур; Ж.-Б.Ватто Актори французького театру; Л.К.Пфанцельт Портрет архітектора Бартоломео Растреллі; Е.М.ФальконеЗима. Собор РівздваБогородіиці у Козельці. Невідомий художник Портрет С.Дараган. А.Рукерс Клавесин |
1.Виготов овальну рамку для фотографій, придумай для неї декор у стилі рококо (паперопластика). 2.Виліпи декоративну скульптуру – дрібну пластику «Пастораль» за мотивами мейсенської порцеляни (пластилін, стеки). |
Л.-К. Дакен Зозуля; Ж.-Б. Люллі Гавот; Ф. Куперен Будильник; Ж.-Ф. Рамо Тамбурин, Ригодон. У. Берд Волинка, Флейта і барабан. |
Опрацювати с. 114-121 |
|
21 |
|
Класицизм: архітектура, скульптура. (с.122-133)
|
Собор будинку інвалідів у Парижі; східний фасад Лувру; арка миру в Мілані; палац і парк у Версалі (Франція). Палац гетьмана Розумовського у Батурині; палац Потоцьких в Одесі. А.Канова Амур і Психея. І Мартос Пам’ятник А. де Рішельє в Одесі. Фонтан Діана на площі Ринок у Львові. Н.Пуссен Танок під музику часу, Пейзаж з Поліфеном; К.ЛорренАсканій, що полює на оленя Сильвіни; Ж.-Л. Давид Присяга Гораціїв; А.Лосенко Володимир і Рогнеда; В.Боровиковський Портрет графіні Безбородько з доньками; Д.Левицький Портрет Катерини Нелідової ; Л.Долинський Портрет митрополита Леона Шептицького. |
1.Придумай і намалюй вигляд класичного парку з висоти пташиного лету (кольорові олівці, фломастери). 2.Намалюй архітектурний пейзаж із класичною будівлею (графітний олівець, гелева ручка, фломастери). |
- |
Опрацювати с. 122-127 Виконати завд. 2 с. 133, |
|
22 |
|
Видатні художники- класики |
Опрацювати с. 128-131, запитання на с. 133 |
||||
23 |
|
Музика класицизму. Творчість представників віденської класичної школи: Й. Гайдна, В.-А. Моцарта, Л. ван Бетховена (с. 134-145)
|
Т.Гарді Портрет Й.Гайдна; Б.Крафт Портрет В.-А.Моцарта; Й.-К.Штілер Портрет Л. ван Бетховена. Кармонтель Моцарт із сім єю; К.Шльосер Бетховен за роботою вдома |
- |
Й. Гайдн, В.-А. Моцарт, Л. ван Бетховен Сонати для фортепіано (за вибором); В.-А. Моцарт Концерт для флейти та арфи з оркестром до мажор, Й. Гайдн Симфонія з ударами литавр (ІІ ч.), Л. ван Бетховен Симфонія № 5 (фрагменти). Симфонія № 9 (фінал). М.Березовський Хоровий концерт «Не отвержи мене во время старости», Соната для скрипки і чембало (ІІ ч.); А.Ведель «Херувимська»; Д.Бортнянський Концерт для чембало з оркестром |
Опрацювати с. 134-140
|
|
24 |
|
Видатні українські композитори-класики: М.Березовський, А.Ведель, Д.Бортнянський (с. 141-144) |
Опрацювати с. 141-144 |
||||
25 |
|
Романтизм в образотворчому мистецтві (с. 146-155)
|
Е.ДелакруаСвобода на барикадах; Т.ЖерікоПоранений кірасир; К.Д.Фрідріх На вітрильнику; В.Тернер Пожежа в будинку парламенту; В.Блейк Ілюстрації до «Божественної комедії» Данте;
К.Брюллов Автопортрет, Вершниця; А.Мокрицький Портрет дружини, Дівчина на карнавалі; В.Штернберг Пастушок, Садиба Г.С.Тарновського в Качанівці; І.Айвазовський Феодосія. Захід сонця. |
1.Намалюй фантастичний пейзаж (акварель, пензлі) 2.Намалюй марину, в якій передай романтичну атмосферу морської стихії (акварель або гуаш, пензлі).Орієнтовні теми: «Захід сонця: штиль», «Серед бурхливих хвиль», «Білокрилі вітрильники на морських просторах», «Скелі на Кримському узбережжі», «Морська баталія». |
- |
Вивчити риси стилю,викон. Практ. Завд. на с. 154 |
|
26 |
|
Творчість українських та російських художників-романтиків (с. 150-153) |
Опрацювати с. 150-153 |
||||
27 |
|
Музика романтиків. Нова ера митців-виконавців: Н.Паганіні, Ф.Ліст (с. 156-163)
|
Е.Делакруа Портрет Шопена; Г.Ф.Керстінг Портрет Ніколо Паганіні; Й.Кріхубер Роберт Шуман; В.А.Рідер Портрет Ф.Шуберта |
- |
Ф.Шопен Ноктюрн А.Дворжак Слов’янські танці; Н.Паганіні Каприс № 24 для скрипки соло, Н.Паганіні-Ф.Ліст Етюди № 6, «Мазепа»; Р.Шуман «Фантастичні п’єси (за вибором); Ф.Шуберт Цикл «Зимовий шлях» (за вибором). М.Калачевський Українська симфонія (фрагменти). |
Опрацювати с. 156- 160
|
|
28
|
|
Творчість видатних композиторів-романтиків: Ф.Шопена, Ф.Шуберта, М.Калачевського (с. 160-163) |
Опрацювати с. 160-163 |
||||
29
|
|
Реалістичний стиль в образотворчому мистецтві (с. 164-168)
|
Ф.Гойя Повітряний змій, Дівчина з глечиком; Г.Курбе Автопортрет («Відчайдушний»), Віяльниці; Ф.-Ф.Мілле Збиральниці колосків; О.Дом’є Вагон третього класу; Ж.Бастьєн-Лепаж Лондонський чистильщик взуття; І.Рєпін «Запорожці»; К.Трутовський Вдягають вінок; А.Куїнджі Березовий гай; М.Пимоненко Брід; К.Костанді В люди; В.Орловський Хати в літній день; С.Васильківський Сторожа запорожських вольностей; М.Івасюк В’їзд Б.Хмельницького в Київ, Мати; К.Устиянович Шевченко на засланні; М.Микешин Пам’ятник Б.Хмельницькому в Києві; Л.ПозенЛірник
|
1.Намалюй реалістичну композицію в побутовому жанрі на тему українських народних обрядів (кольорові олівці, пастель, тонований папір). 2.Придумай і намалюй сатиричну картину, карикатуру чи шарж на тему з життя сучасного підлітка(кольорові олівці, фломастер).
|
- |
Опрацювати с. 164-168, виконати завд.2, с. 175 |
|
30
|
|
Принципи реалізму у творчості українських митців (с. 169- 173) |
Опрацювати с. 169- 173 |
||||
31
|
|
Реалістичний стиль у музичному мистецтві (с. 176-181)
|
ДжБольдіні Портрет Дж. Верді; І.Рєпін Портрет М.Мусоргського; О.Головін Портрет Ф.Шаляпіна в ролі Бориса Годунова; І.БілібінКелья у Чудовому монастирі. Ескіз декорацій до опери М.Мусоргського «БорисГодунов».
Марка з портретом Роксолани (авт. О.Штанко). |
- |
Дж.Верді Опера «Ріголетто. Арії Джільди, Ріголетто, Пісенька герцога. М.Мусоргський Хор «Расходилась, разгуля-лась удаль молодецкая» з опери «Борис Годунов»; П.Ніщинський Хор «За-кувала та сива зозуля»; Д.Січинський Хор руса-лок з опери Роксолана» |
Опрацювати с. 176-181 |
|
32 |
|
Стильовий синтез. Творчість Тараса Шевченка і Миколи Лисенка (с.182- 193)
|
Т.ШевченкоАвтопортрети (1840 і 1860 - порівняння), Портрет дівчини з собакою, Портрет Михайла Щепкіна, У соборі Почаївської лаври, Киргизеня, Селянська родина, Циганка-ворожка, Катерина. Т.Маєргоф Михайло Вербицький. Марки із зображенням М.Лисенка, М.Вербицького. О.Хвостенко-Хвостов Ескізи костюмів до опери М.Лисенка «Тарас Бульба» |
1. Створи емблему фольклорного фестивалю (графічний матеріал за вибором). 2. Створи колаж для оформлення диска «Шевченко і музика» (за бажанням застосуйте компьютерну графіку). |
М.Вербицький Хор «Заповіт», М.Лисенко Хор «Заповіт», Друга рапсодія для ф-но, Сарабанда «Сонце низенько, вечір близенько», дует «Коли розлучаються двоє». |
Опрацювати с. 182 - 192 |
|
33 |
|
Перевіряємо свої досягнення. Підсумковий урок. |
|
|
|
Опрацювати с. 194 -195 |
|