ПРИРОДОЗНАВСТВО. ЛЮДИНА
9 клас
(34 годин, 1 години на тиждень)
№ з\п |
Дата |
Примітки |
К-сть год. |
Зміст навчального матеріалу |
|
|
|
|
І семестр |
1 |
|
|
1 |
Вступ. Людина – частина живої природи. Збереження та зміцнення здоров’я. |
2 |
|
|
1 |
Загальне ознайомлення з організмом людини. Органи людини та система органів: опорно-рухова, кровоносна, дихальна, травлення, видільна, нервова. Організм як єдине ціле. |
|
|
|
4 |
Опора і рух |
3 |
|
|
1 |
Значення опорно-рухової системи. Основні органи опори та руху. Кістки. Типи з’єднання кісток: суглоб, шви, хрящі. Демонстрування досліду: Статистичне та динамічне навантаження на м’язи. |
4 |
|
|
1 |
М’язи. Робота м’язів. Значення фізкультури, спорту та ранкової гімнастики для розвитку м’язів. Демонстрування досліду: Стомлення м’язів під час утримання вантажу на витягнутій руці. |
5 |
|
|
1 |
Попередження викривлення хребта і розвитку плоскостопості. Демонстрування досліду: Скорочення м’язів під час згинання і розгинання рук у лікті. |
6 |
|
|
1 |
Практична робота № 1. Перша медична допомога при ушкодже-ннях опорно-рухової системи. |
|
|
|
5 |
Кров і кровообіг |
7 |
|
|
1 |
Кров та її значення. Склад крові, плазма крові. Рух крові в організмі людини – кровообіг. |
8 |
|
|
1 |
Органи кровоносної системи: серце та судини. |
№ з\п |
Дата |
Примітки |
К-сть год. |
Зміст навчального матеріалу |
9 |
|
|
1 |
Пульс та його значення. Попередження серцево-судинних захворювань. Практична робота № 2. Підрахунок частоти пульсу в спокійному стані та після виконання ряду гімнастич-них вправ. |
10 |
|
|
1 |
Зміцнення серця. Шкідливий вплив куріння та спиртових напоїв на серце та кровоносні судини. |
11 |
|
|
1 |
Практична робота № 3. Перша допомога під час кровотеч. |
|
|
|
4 |
Дихання |
12 |
|
|
1 |
Значення дихання. Органи дихання та їх функції. Голосовий апарат. |
13 |
|
|
1 |
Хвороби органів дихання та їх попередження. Гігієна органів дихання. Інфекційні захворювання. Практична робота № 4. Техніка використання гірчичників, накладання компресів. Виготовлення марлевих пов’язок. |
14 |
|
|
1 |
Вплив нікотину на органи дихання. Необхідність чистого повітря для дихання. Підтримування чистоти повітря у приміщеннях. Значення зелених насаджень для здоров’я людини. |
15 |
|
|
1 |
Тематичний залік № 1 Тест |
|
|
|
|
ІІ семестр |
|
|
|
6 |
Харчування і травлення |
16 |
|
|
1 |
Значення харчування. Харчові продукти та поживні речовини. Вітаміни. Практична робота № 5. Перша допомога при харчових отруєннях. |
17 |
|
|
1 |
Органи травлення. Значення пережовування їжі, догляд за зубами, профілактика карієсу. |
№ з\п |
Дата |
Примітки |
К-сть год. |
Зміст навчального матеріалу |
18 |
|
|
1 |
Травлення в ротовій порожнині, шлунку, кишечнику. Демонстрування дослідів (на вибір вчителя):
|
19 |
|
|
1 |
Гігієна харчування. Запобігання шлунково-кишкових захворювань (гастрит, виразка шлунку). |
20 |
|
|
1 |
Глистові захворювання та їх попередження. Запобігання харчових отруєнь (апендицит). |
21 |
|
|
1 |
Профілактика інфекційних захворювань (дизентерія, холера, Боткіна). Вплив алкоголю та куріння на процес травлення. |
22 |
|
|
1 |
Нирки. Органи сечовидільної системи та їх значення. Запобігання нирковим захворюванням (нефрит, цистит). |
|
|
|
3 |
Шкіра |
23 |
|
|
1 |
Шкіра людини та її значення. Роль шкіри в терморегуляції. Гігієна шкіри та гігієнічні вимоги до одягу. Сучасні косметичні засоби догляду за волоссям, шкірою обличчя, рук, ніг. |
24 |
|
|
1 |
Загартування організму. Правила пра-вильного користування природничими факторами загартування. |
25 |
|
|
1 |
Практична робота № 6. Перша медична допомога при тепловому та сонячному ударах, опіках, обмороже-ннях. |
|
|
Самоопрацювання. 1,5 години на вивчення органів чуттів |
Статева система. Жіноча та чоловіча статеві системи, їх функції. Гігієна статевих органів, запобігання інфекційним захворюванням.
|
|
№ з\п |
Дата |
Примітки |
К-сть год. |
Зміст навчального матеріалу |
|
|
|
2 |
Нервова система |
26 |
|
|
1 |
Нервова система (головний та спинний мозок, нерви). Значення нервової системи. |
287 |
|
|
1 |
Режим дня, гігієна розумової праці. Сон та його значення. Вплив алкоголю, куріння, наркотиків на нервову систему. |
|
|
|
8 |
Органи чуттів |
28 |
|
|
1 |
Значення органів чуттів. |
29
|
|
|
1
|
Будова та функції органу зору. Гігієна органу зору. Будова та функції органу слуху. Попередження порушень слуху. |
30 |
|
|
1 |
Орган смаку. Орган нюху. Орган дотику. |
31 |
|
|
1 |
Практична робота № 7. Перша медична допомога при травмах органів чуттів. |
32 |
|
|
1 |
Тематичний залік № 2 Тест |
33, 34 |
|
|
1 1 |
Екологія людини. Місце і значення людини в природі. Вплив навколишнього середовища на організм людини. Демонстрування діафільму „Організм людини і середовище” (на вибір вчителя). |
35 |
|
|
1 |
Підсумковий урок за рік |
Орієнтовні навчальні досягнення учнів на кінець року:
- має уявлення про організм як єдине ціле;
- має уявлення про основи здорового способу життя;
- має уявлення про хвороби та профілактичні заходи їх запобігання;
- має знання про органи людини та систему органів: опорно-рухова, кровоносна, дихальна, травлення, видільна, нервова системи;
- вміє дотримуватись правил особистої гігієни;
- вміє надавати першу медичну допомогу при ушкодженнях опорно-рухової системи, під час кровотеч, при тепловому та сонячному ударах, опіках, обмороженнях, вміє накладати гірчичники та компреси(самостійно/ за допомогою дорослого);
- знає про фактори, що зберігають здоров’я, і такі, що порушують його.
*Орієнтовні показники стану сформованості життєвої компетентності учнів на кінець року:
- має уявлення про органи людини та систему органів: опорно-рухова, кровоносна, дихальна, видільна, нервова системи та система травлення;
- має уявлення про значення фізкультури, спорту та ранкової гімнастики;
- має уявлення про правильне харчування та його вплив на здоров’я людини;
- має уявлення про режим та розпорядок дня;
- має уявлення та намагається дотримуватись правил особистої гігієни.