сСкладене відповідно до програми "Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів", затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Автори: Р. В. Мовчан, доктор філологічних наук (керівник групи); К.В. Таранік-Ткачук, кандидат педагогічних наук, головний спеціаліст Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України; М. П. Бондар
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
УРОКІВ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
7 клас
(70 год, 2 год на тиждень)
Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Автори: Р. В. Мовчан, доктор філологічних наук (керівник групи); К.В. Таранік-Ткачук, кандидат педагогічних наук, головний спеціаліст Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України; М. П. Бондар
І семестр |
|
|||||||
Пор. № |
|
Зміст програмного матеріалу |
7 - А |
Примітки |
||||
Вступ |
|
|
|
Вступ |
||||
1 |
|
Художній твір як явище мистецтва, новий ірреальний світ, створений письменником, його особливість і значення. Функції мистецтва. |
|
|
||||
Із пісенних скарбів |
|
|||||||
2
|
|
Жанрово-тематичне розмаїття пісень (суспільно-побутові: козацькі, чумацькі, кріпацькі, рекрутські та солдатські, бурлацькі, наймитські й заробітчанські тощо). Ідейно-художнє багатство їх. Висловлювання відомих людей про українські народні пісні. ТЛ: суспільно-побутові пісні. |
|
Вивчити напам'ять одну пісню (на вибір).
|
||||
3 |
|
Трагічний і героїчний пафос козацьких пісень. «Ой на горі та женці жнуть», «Стоїть явір над водою». ТЛ: пафос твору. |
|
|||||
4 |
|
Трагічний і героїчний пафос козацьких і чумацьких пісень. «Гомін, гомін по діброві», «Ой у степу криниченька». |
|
|
||||
5 |
|
Коломийки. «Дозвілля молоді», «Жартівливі коломийки» - «перли розсипаного намиста». Особливість жанру і його життєвість. Будова, ритм коломийок. Життєствердний і гумористичний пафос. ТЛ: коломийки. |
|
|
||||
6 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Складання коломийок. |
|
|
||||
Про далекі минулі часи |
|
|||||||
7 |
|
Іван Франко. Короткі відомості про митця і його багатогранну творчість. «Захар Беркут». Історична основа повісті. ТЛ: історична повість. |
|
|
||||
8 |
|
Змалювання у повісті героїчної боротьби русичів-українців проти монголо-татарських нападників. |
|
|
||||
9 |
|
Патріотична ідея у творі. Уславлення сміливості, патріотизму, вірності в образах Максима і Мирослави. |
|
|
||||
10 |
|
Проблема вибору людини у вирішальній ситуації. Характеристика образів Захара Беркута і Тугара Вовка. |
|
|
||||
11 |
|
Художні засоби, особливості мови повісті. Роль діалектизмів у творі. Значення повісті. |
|
|
||||
12 |
|
Урок виразного читання. Виразне читання уривка з повісті «Захар Беркут». |
|
|
||||
13 |
|
Контрольна робота. Із пісенних скарбів, коломийки, Іван Франко (тести, розгорнуті відповіді на запитання). |
|
|
||||
14 |
|
Тарас Шевченко. Повторення життєпису поета. Мотив усеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові. Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому і складному світі («Мені тринадцятий минало...»). |
|
|
||||
15 |
|
Ідея незнищенності справжнього кохання, краси, вірності («Тополя»). ТЛ: балада, метаморфоза. |
|
|
||||
16 |
|
«Заповіт» («Як умру, то поховайте...») - твір, що єднає минуле, теперішнє і майбутнє. Історія його написання. Ідея єднання з рідною землею. Мрія про щасливе майбутнє свого народу, віра в нього. ТЛ: ідея. |
|
Нап. |
||||
17 |
|
Андрій Чайковський. Коротко про митця. «За сестрою». Відтворення історичних подій з позицій гуманізму. Напружений динамічний сюжет повісті. ТЛ: героїко-романтична повість, романтичний герой, композиція. |
|
|
||||
18 |
|
Родина Судаків. Геройство і лицарська відвага Павлуся. |
|
|
||||
19 |
|
Шляхетність, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків. |
|
|
||||
20 |
|
Використання в повісті фольклорних мотивів, засобів (зокрема прийому гіперболізації). |
|
|
||||
21 |
|
Контрольна робота. Тарас Шевченко, Андрій Чайковський (тестування). |
|
|
||||
22 |
|
Урок позакласного читання. Адріан Кащенко. «Над Кодацьким порогом». |
|
|
||||
23 |
|
Михайло Стельмах. «Гуси-лебеді летять» - автобіографічна повість про дитинство. ТЛ: автобіографічний твір. |
|
|
||||
24 |
|
Звичаї, традиції українців. Єдність світу природи і світу дитячої душі. Образ гусей-лебедів. Образ чутливого до краси хлопчика Михайлика. |
|
|
||||
25 |
|
Характеристика інших образів (діда, батьків, подружки Люби). Мова повісті. Роль художніх засобів та елементів фольклору. |
|
|
||||
26 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Створення каліграм про природу. |
|
|
||||
27 |
|
Контрольна робота. Письмовий твір на одну з тем: «Шанобливе ставлення до природи у повісті "Гуси-лебеді летять"», «Поетична розповідь про дитинство (за повістю "Гуси-лебеді летять")», «Стародавні уявлення і вірування нашого народу в повісті "Гуси-лебеді летять"». |
|
|
||||
28 |
|
Урок позакласного читання. Світ поезій Михайла Стельмаха. |
|
|
||||
29
30 |
|
Урок літератури рідного краю. Літературні персоналії територіальної громади. Урок літератури рідного краю. Літературні персоналії територіальної громади. |
|
|
||||
|
|
Ти знаєш, що ти - людина... |
|
|
||||
31 |
|
Григір Тютюнник. Цікавий епізод із дитинства письменника. Повість «Климко». |
|
|
||||
II семестр |
|
|||||||
32 |
|
Тема воєнного лихоліття в повісті. Автобіографічна основа твору. |
|
|
||||
33 |
|
Морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних. |
|
|
||||
34 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Усне переказування найбільш вражаючих епізодів із повісті з аргументацією свого вибору. |
|
|
||||
35 |
|
Ідея самопожертви. Характеристика образу Климка. |
|
|
||||
36 |
|
Художні особливості твору. Мова персонажів як засіб характеристики їх. ТЛ: художня деталь. |
|
|
||||
37 |
|
Урок позакласного читання. Григір Тютюнник. «Вогник далеко в степу». |
|
|
||||
38 |
|
Олекса Стороженко. Короткі відомості про автора, його гумористичні твори. Оповідання «Скарб», морально-етичні проблеми твору. |
|
|
||||
39 |
|
Гумористичне, викривальне зображення головного героя. Скарб - узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання. |
|
|
||||
40 |
|
Богдан Лепкий. Коротко про письменника. «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)». |
|
|
||||
41 |
|
Актуальні морально-етичні питання у творі, проблема збереження загальнолюдських цінностей. Трагічна і комічна ситуації, їхня роль у розкритті головної думки, моралі. |
|
|
||||
42 |
|
Урок літератури рідного краю. Літературні персоналії територіальної громади. |
|
|
||||
43 |
|
Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Уявне, фантастичне і реальне в її поезіях. «Дощ полив...». |
|
|
||||
44 |
|
Ідея зіткнення неповторності й буденності, стандарту в «Кольорових мишах». Умовна, вигадана ситуація. Образ особливої дівчинки Анни. |
|
|
||||
45 |
|
Розгорнута притчева метафора про глибоке духовне наповнення людини - її «крилатість», що проявляється індивідуально. Духовне багатство - найбільший скарб у житті («Чайка на крижині», «Крила»). |
|
|
||||
46 |
|
Контрольна робота. Григір Тютюнник, Олекса Стороженко, Богдан Лепкий, Ліна Костенко (тести, розгорнуті відповіді на запитання). |
|
|
||||
47 |
|
Василь Симоненко - «лицар на білому коні» в українській літературі. «Лебеді материнства». Фольклорна основа поезії. Символічний зміст образу лебедів, романтичний пафос твору. |
|
Вивчити напам'ять одну поезію (на вибір). |
||||
48
|
|
Загальнолюдські цінності та ідеї у вірші «Ти знаєш, що ти - людина?». Романтичний порив, прагнення пошуку, відкриттів і самовідкриттів у поезії «Гей, нові Колумби й Магеллани». |
|
|||||
49 |
|
Урок виразного читання. Конкурс на найкращого читця поезій Ліни Костенко й Василя Симоненка. |
|
|
||||
50 |
|
Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських». Казкове й реалістичне в повісті-казці, час теперішній і минулий у ній. |
|
|
||||
51 |
|
Роздуми про сенс людського життя, моральний вибір кожного. |
|
|
||||
52 |
|
Добро і зло в повісті, у сучасному світі та в людині. Образи дітей і дорослих, аналіз їхніх учинків. |
|
|
||||
53 |
|
Роль у творі художніх засобів. Символічне значення образів старовинної шафи та чарівних коралів. |
|
|
||||
54 |
|
Урок позакласного читання. Степан Васильченко. «Приблуда». |
|
|
||||
55
|
|
Любов Пономаренко. «Гер переможений». Загальнолюдська ідея гуманізму й толерантності. |
|
|
||||
56 |
|
Особливості художніх засобів новели (роль деталей, поєднання різних часових площин тощо). ТЛ: новела. |
|
|
||||
57 |
|
Контрольна робота. Василь Симоненко, Марина Павленко, Любов Пономаренко (тестування). |
|
|
||||
Ми – українці |
|
|||||||
58 |
|
Україна періоду Другої світової війни, діяльність українських патріотів. Олег Ольжич - поет національного героїзму. Заклик іти за велінням свого серця, жити повнокровним життям у вірші «Господь багатий нас благословив». Проблема людської волі в поезії «Захочеш - і будеш...» (із циклу «Незнаному воякові»). |
|
|
||||
59 |
|
Лицар духу українського народу Олена Теліга. Вірш «Сучасникам» як моральний заповіт нащадкам. Ідея оптимізму і життєлюбства в художньому слові. Поезія «Радість» |
|
|
||||
60 |
|
Олександр Гаврош. «Неймовірні пригоди Івана Сили». Повість про пригоди українського силача. |
|
|
||||
61 |
|
Іван Сила (Іван Фірцак) - утілення непереможного духу українського народу, його доброти й щирості. |
|
|
||||
62 |
|
Морально-етична проблематика твору: добро і зло, справжня дружба і любов, чесність і підступність. |
|
|
||||
63 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Створення власної історії з головним героєм повісті Іваном Силою (письмово). |
|
|
||||
64 |
|
Андрій Малишко. Відомий український поет, його пісні, що стали народними. Оспівування любові до матері, її щирих почуттів до своєї дитини («Пісня про рушник»). |
|
Вивчити напам'ять одну поезію (на вибір). |
||||
65 |
|
Патріотичні почуття, найвищі духовні цінності у вірші «Чому, сказати, й сам не знаю...». Ліризм поезій Андрія Малишка. Оспівування ролі вчителя у навчанні та вихованні дітей у вірші «Вчителька». |
|
|||||
66 |
|
Володимир Івасюк. Пісенна творчість. «Червона рута», «Я піду в далекі гори», «Балада про мальви», «Водограй» |
|
|||||
67 |
|
Контрольна робота. Письмовий твір на одну з тем: «Ідея патріотичного оптимізму та життєлюбства у творах Олега Ольжича й Олени Теліги», «Богатир Карпат Іван Сила», «Пісенно-поетична творчість Андрія Малишка». |
|
|
||||
68 |
|
Урок літератури рідного краю. Літературні персоналії територіальної громади. |
|
|
||||
69 |
|
Мандрівка за підручником літератури |
|
|
||||
70 |
|
Підсумковий урок-бесіда про твори, що вивчалися впродовж року й викликали найбільше зацікавлення. Семестрове та річне оцінювання. |
|
|
||||