Програма: Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. − К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 №804).
За програмою - 70 год; 2 год на тиждень.
Планування містить очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів (предметні та ключові компетентності), міжпредметні зв'язки, окремо вказані наскрізні лінії.
Українська література 6 клас
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
6 КЛАС
(70 год, 2 год на тиждень)
Форми контролю |
І семестр |
Дата |
ІІ семестр |
Дата |
Контрольні роботи у формі:
|
3
1 2 |
|
3
1 2 |
|
Уроки розвитку мовлення* (РМ) |
2 (у+п) |
|
2 (у+п) |
|
Уроки позакласного читання (ПЧ) |
2 |
|
2 |
|
Література рідного краю (ЛРК) |
2 |
|
2 |
|
Виразне читання |
1 |
|
1 |
|
Повторення та узагальнення |
1 |
|
1 |
|
Перевірка зошитів |
4 |
|
5 |
|
І СЕМЕСТР
№ |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Наскрізні змістові лінії |
Міжпредм.зв’язки, мист.контекст, сучасна література |
Примітки |
Вступ |
||||||
1 |
|
Книжка в житті людини. Творча майстерня автора від давнини до сьогодення. Сучасний читач і його роль у новому «житті» твору.
|
Предметні компетентності
Ключові компетентності
Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення потреби шанобливого ставлення людей до книжки, до освіти. |
«Екологічна безпека та сталий розвиток» (сприяє розумінню цінності книжки) |
МЗ: культура часів Русі-України (історія України) |
|
Загадково прекрасна і славна давнина України |
||||||
2 |
|
Календарно-обрядові пісні. Роль і місце пісні в житті українців. Головні календарні обряди. Народна обрядова пісня, її різновиди. Пісні літнього циклу: „У ржі на межі", „Ой біжить, біжить мала дівчина", „Проведу я русалочки до бору" (русальні). ТЛ: народна пісня. |
Предметні компетентності
Ключові компетентності
Емоційно-ціннісне ставлення Прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу. Повага до прадавніх вірувань наших предків, гордість за свій талановитий народ, любов до рідних.
|
«Екологічна безпека та сталий розвиток» (сприяє усвідомленню важливсті сталого розвитку для збереження довкілля й розвитку суспільства) «Громадянська відповідальність» (сприяє шанобливому ставленню до наших предків, митців рідної землі, відповідальності за збереження духовної спадщини) |
МК: фольклорна спадщина інших слов’янських народів (зарубіжна література); К. Стеценко. «Колядки», |
Вивчити напам’ять: 2 пісні (на вибір)
|
3 |
|
Пісні літнього циклу: „Заплету віночок", „Ой вінку, мій вінку", „Купайло, Купайло!" (купальські); „Маяло житечко, маяло", „Там у полі криниченька" (жниварські) - на вибір. |
|
|||
4 |
|
Пісні зимового циклу: „Ой хто, хто Миколая любить", „Засівна", „Нова радість стала", „Добрий вечір тобі, пане господарю!", „Щедрик, щедрик щедрівочка" (на вибір). ТЛ. Повтори (рефрен), анафора. |
|
|||
5 |
|
Веснянки: „Ой весна, весна - днем красна", „Ой кувала зозуленька", „А в кривого танця" (на вибір). |
|
|||
6 |
|
Народні колискові пісні. „Ой ти, коте, коточок", „Ой ну, люлі, дитя, спать". Провідні мотиви, лексичні особливості колискових. ТЛ: колискова. |
|
|||
7 |
|
РМ№1. Письмова відповідь на запитання “Яку роль відіграє колискова в житті дитини?” |
|
|||
8 |
|
ЛРК №1. Календарно-обрядові пісні рідного краю.
|
Предметні компетентності
Ключові компетентності
Емоційно-ціннісне ставлення Шанобливе ставлення до митців свого краю як до особливо обдарованих людей, співців рідної землі. |
|
|
|
9 |
|
ПЧ №1 Фольклорне свято |
|
|
||
10 |
|
Контрольна робота №1 „Загадково прекрасна і славна давнина України" (тестові завдання). |
|
|
|
|
11 |
|
Тема №2. Загадково прекрасна і славна давнина України (продовження). Пісні літературного походження. „Ще не вмерла України…" П. Чубинського, М.Вербицького - національний гімн нашої держави. ТЛ: гімн. |
Предметні компетентності
Ключові компетентності
Емоційно-ціннісне ставлення Осмислення почуття патріотизму, утвердження віри в щасливе майбутнє свого народу. |
«Громадянська відповідальність» (сприяє шанобливому ставленню до митців, осмисленню терміну “патріотизм”; усвідомленню цінності історичної пам’яті для кожної людини) (орієнтує у ознаках лицарських чеснот українських козаків, утвердження цих якостей у сучасному житті) |
МК: гімн України (музичне мистецтво) |
Вивчити напам’ять: “Ще не вмерла України...”
|
12 |
|
Легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею, та її зв᾽язок із „Молитвою" О. Кониського, духовним гімном України. |
|
Вивчити напам’ять: 1 пісню (на вибір)
|
||
13 |
|
„Ой, у лузі червона калина похилилася" С. Чарнецького і Г. Труха – пісня, що стала народною. Патріотичні мотиви пісень літературного походження. |
|
|
||
14 |
|
ЛРК №2. Автори стрілецьких пісень АБО Авторські пісні, що стали народними.
|
Предметні компетентності
Ключові компетентності
Емоційно-ціннісне ставлення Шанобливе ставлення до митців свого краю як до особливо обдарованих людей, співців рідної землі.
|
|
|
|
15 |
|
Микола Вороний. „Євшан-зілля". Коротко про письменника. Патріотичні почуття й толерантне ставлення до інших народів у поемі “Євшан-зілля”. ТЛ: ліро-епічний твір, поема.
|
Предметні компетентності
Ключові компетентності
Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення важливості історичної пам’яті для кожної людини та приналежності до свого народу, національної свідомості, вірності Батьківщині. |
|
|
|
16 |
|
Поема „Євшан-зілля". Роль слова, пісні, історії в житті бідь-якої людини. Образи юнака-половця, старого хана і гудця-акина. Актуальність поеми. ТЛ: ліричний герой. |
|
|
||
17 |
|
Тарас Шевченко. Відомості про перебування поета в Петербурзі. Провідний мотив вірша «Думка» («Тече вода в синє море…»). Специфіка ліричних творів.
|
Предметні компетентності
Ключові компетентності
Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення того, що героїзм і мужність – ознаки лицарських чеснот українських козаків - духовний спадок нащадкам. |
МЗ: козацька доба (історія України)
МК: пізнавальна програма «Тарас Шевченко в Петербурзі» (архів Першого національного каналу) «Тече вода в синє море / Думка» на слова Тараса Шевченка. Виконує Олекса Керекеша, гурт «Фата Морґана» (музичне мистецтво) |
|
|
18 |
|
Патріотичні мотиви творів Т. Шевченка, зображення в них історичного минулого. «Іван Підкова». Героїзм та відвага козаків та їхнього ватажка. Особливості художніх засобів зображення штормового моря, бою. |
|
|||
19 |
|
Володимир Рутківський. «Джури козака Швайки» («На козацьких островах») - твір про волелюбних, сміливих героїв, які вміють вистояти у складних ситуаціях. Історична основа твору.
|
Предметні компетентності
Ключові компетентності
Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення лицарства, сміливості, фізичної, духовної сили наших предків, потреби виховання й утвердження цих якостей у наш час. |
МЗ: козацька доба (історія України)
МК: фільм про козаків-характерників (із серії «Козацька звитяга») |
|
|
20 |
|
Тема боротьби українських козаків проти татарської орди у творі Володимира Рутківського «Джури козака Швайки». Незвичайні здібності козаків-характерників. |
|
|||
21 |
|
В. Рутківський. «Джури козака Швайки». Сміливість і відвага козацьких джур Грицика та Санька. |
|
|||
22 |
|
Засудження підступності, жорстокості та підлості зрадників. Описи природи, портрети персонажів у творі, роль художніх засобів. |
|
|||
23 |
|
Контрольна робота №2 «Загадково прекрасна і славна давнина України» (розлгорнуті відповіді на запитання). |
|
|
|
|
Я і світ |
||||||
24 |
|
Леся Українка. Дитинство поетеси, роль родини у її вихованні. «Мрії», «Як дитиною бувало…». Неповторний світ дитинства в цих поезіях. Образ мужньої, сильної духом дівчинки. |
Предметні компетентності
Ключові компетентності
Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення потреби плекати почуття любові до батьків, родини; формування стоїчних рис характеру (мужності, цілеспрямованості, наполегливості); прагнення до самоосвіти. |
«Екологічна безпека та сталий розвиток» (сприяє бережливому ставленню до природи як чинника реалізації особистості) «Громадянська відповідальність» (сприяє усвідомленню цінності моралі, етики) «Здоров'я і безпека» (сприяє формуванню стоїчних рис характеру) «Підприємливість і фінансова грамотність» (сприяє розвиткові лідерських ініціатив, здатності успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі)
|
МК: фільм про Лесю Українку із циклу «Обличчя української історії» (кіномистецтво)
СЛ: поезії Мар’яни Савки, Маріанни Кіяновської, Любові Якимчук |
Вивчити напам’ять: “Як дитиною бувало...” |
25 |
|
Леся Українка. «Тиша морська». Життєрадісний погляд дівчини на світ, вільнолюбство, впевненість, розвинена уява.
|
|
|||
26 |
|
Урок виразного читання №1. Виразне й усвідомлене читання віршів Лесі Українки |
|
|
||
27 |
|
Володимир Винниченко. Дитинство письменника. «Федько-халамидник». Художня розповідь про Федька, його життя, стосунки з однолітками. |
Предметні компетентності
Ключові компетентності
Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину духовно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність. |
|
|
|
28 |
|
В. Винниченко. «Федько-халамидник». Добро і зло, благородство і підлість у творі. Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість. ТЛ: головний герой, другорядні герої. |
|
|
||
29 |
|
РМ №2. Письмовий план для твору-характеристики персонажа твору. Усний твір-характеристика головного персонажа твору (п). |
|
|
||
30 |
|
Контрольна робота №3 «Я і світ». Письмовий твір-роздум за творами Лесі Українки та В. Винниченка. «Яка краса врятує світ? (про красу зовнішню і красу людської душі)». |
|
|
|
|
31 |
|
ПЧ №2. Твори сучасних українських письменників про дітей |
Предметні компетентності
Ключові компетентності
Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину духовно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність. |
|
|
|
32 |
|
Робота над помилками, допущеними в контрольній роботі. Повторення та узагальнення вивченого в І семестрі. |
Предметні компетентності
Ключові компетентності
Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення потреби висловлювати власну думку, захищати власну позицію. |
|
|
ІІ СЕМЕСТР
№ |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Наскрізні змістові лінії
|
Міжпредм.зв’язки, мист.контекст, сучасна література |
Примітки |
Я і світ |
||||||
33 |
|
Станіслав Чернілевський. «Теплота родинного інтиму…», «Забула внучка в баби черевички…». Настрої і почуття, висвітлені в поезіях (любов, доброта, висока духовність). Образ рідної людини та важливість родинних цінностей. |
Предметні компетентності
Ключові компетентності
Емоційно-ціннісне ставлення Осмислення ролі батьківського дому в житті людини, відповідальності за власну родину. |
«Здоров'я і безпека»
(сприяє усвідомленню відповідальності за близьких людей, рідний дім)
«Громадянська відповідальність» (сприяє розумінню дружби як ключового поняття в житті кожної людини, усвідомленню морально-етичних цінностей) «Екологічна безпека та сталий розвиток» (сприяє потребі естетичного сприйняття художнього твору) |
|
|
34 |
|
Ірина Жиленко. «Жар-птиця». Поетичні роздуми про дружбу, доброту, красу, про людське щастя і шляхи до нього, про те, що може врятувати сучасний світ. |
Предметні компетентності
Ключові компетентності
Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення ролі почуття дружби в житті людини, уміння бачити красу навколо, цінувати доброту. |
|
|
|
35 |
|
Ірина Жиленко. «Підкова», «Гном у буфеті». Світ дитинства – вічне джерело сили, натхнення, мрій, фантазій у поезіях. Виразне читання і коментування змісту, вміння виокремлювати й пояснювати художні засоби. |
|
|
||
36 |
|
Ігор Калинець - талановитий український поет, автор віршів для дітей «Стежечка», «Блискавка», «Веселка», «Криничка», «Дим» зі збірки «Дивосвіт» (на вибір). Своєрідність форми його поезій. Персоніфіковані образи природних явищ. Гармонія людини і природи. |
Предметні компетентності
Ключові компетентності
Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення потреби естетичного сприйняття художнього твору. |
МК: твори музичного, образотворчого декоративно-ужиткового мистецтв, суголосні поезіям І. Калинця |
Вивчити напам’ять: 1 вірш (на вибір) |
|
37 |
|
Урок виразного читання №2. Виразне й усвідомлене читання поезій
|
|
|
||
38 |
|
РМ №3. Складання усних уявних картин образного бачення світу. |
|
|
||
39 |
|
Емма Андієвська. «Казка про яян». Сучасна українська письменниця і художниця. Її казки-притчі «Казка про яян». Добро й любов до світу. Порушення питань моралі, дружби, сили слова. ТЛ: притча. |
Предметні компетентності
Ключові компетентності
Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення морально-етичних цінностей, що допомагають бачити й розуміти красу світу, гармонійно і щасливо жити в ньому. |
|
|
|
40 |
|
Е. Андієвська. «Говорюща риба». Прихований повчальний зміст твору. Принципи толерантного ставлення до інших, вірності мріям, прагнення гармонії зі світом. |
|
|
||
41 |
|
Фантастичні елементи у творах Емми Андієвської. Важливість, актуальність проблем, порушених у творах. |
|
|
||
42 |
|
Контрольна робота №4 за темою «Я і світ (розгорнуті відповіді на запитання). |
|
|
|
|
Пригоди і романтика |
||||||
43 |
|
Всеволод Нестайко - відомий у світі український дитячий письменник. Повість „Тореадори з Васюківки". Пригодницький захоплюючий сюжет, мрія і дійсність, смішне, комічне, романтичне у творі. ТЛ: повість, пригодницький твір. |
Предметні компетентності
Ключові компетентності
Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення важливості активної життєвої позиції, позитивних рис характеру; сили справжньої дружби та взаємопідтримки. |
«Здоров'я і безпека» (сприяє усвідомленню важливості активної життєвої позиції) «Підприємливість і фінансова грамотність» (сприяє усвідомленню ролі навчання, самовдосконалення, самореалізації в житті кожної людини) «Громадянська відповідальність» (сприяє усвідомленню себе активним членом соціуму) «Екологічна безпека та сталий розвиток» (сприяє усвідомленню важливості збереження довкілля для сьогодення та майбутнього) |
МЗ: пригоди й романтика у творах Д. Дефо, Ж. Верна, Марка Твена (зарубіжна література).
МК: кінофільм «Тореадори з Васюківки», 1965; режисер С. Зелікін (кіномистецтво) |
|
44 |
|
Всеволод Нестайко. „Тореадори з Васюківки". Зміст твору. Виразне читання і коментар найцікавіших епізодів твору. |
|
|||
45 |
|
Всеволод Нестайко. „Тореадори з Васюківки". Проблеми у творі. Жанр твору.
|
|
|||
46 |
|
Всеволод Нестайко. „Тореадори з Васюківки". Характеристика улюбленого героя. Образи Яви Реня та Павлуші Завгороднього. |
|
|||
47 |
|
Аналіз поведінки героїв, їхніх учинків, морального вибору в різних життєвих ситуаціях. |
|
|||
48 |
|
Ярослав Стельмах. „Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера". Таємничі, веселі й незвичайні події в повісті, передані образним словом.
|
Предметні компетентності
Ключові компетентності
Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення значення романтичності, життєлюбства в житті людини. |
|
|
|
49 |
|
Ярослав Стельмах. „Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера". Зміст твору, визначення елементів сюжету в ньому. |
|
|
||
50 |
|
Ярослав Стельмах. „Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера". Переказ змісту уривка повісті. |
|
|
||
51 |
|
Ярослав Стельмах. „Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера". Допитливість, винахідливість, кмітливість хлопчиків - головних героїв. Характеристика образів Сергія і Митька, їхня поведінка у складній ситуації. |
|
|
||
52 |
|
Леся Воронина – сучасна письменниця, авторка багатьох книг для дітей. «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9» - фантастична, романтична повість. ТЛ: сюжет, його елементи. |
Предметні компетентності
Ключові компетентності
Емоційно-ціннісне ставлення Потреба формування позитивного світогляду, доброзичливого ставлення до світу та людей. Усвідомлення ролі навчання, прагнення відкривати світ і себе в ньому, самовдосконалення, самореалізації в житті кожної людини. |
МК: науково-популярні фільми про інопланетні цивілізації та паралельні світи |
|
|
53 |
|
Леся Воронина. «Таємне Товариство боягузів…». Клим Джура – рятівник світу. Його друзі й вороги. Еволюція Клима від боягуза до супергероя. |
|
|||
54 |
|
Леся Воронина. «Таємне Товариство боягузів…». Роль сім’ї у формуванні життєвих переконань людини. Стосунки між різними поколіннями в родині. |
|
|||
55 |
|
РМ №4. Підготовка до письмового контрольного твору. Складання плану. |
|
|
||
56 |
|
Контрольна робота №5. Письмовий твір за творами В.Нестайка, Я. Стельмаха, Л.Ворониної. |
|
|
|
|
57 |
|
Робота над помилками. ЛРК №3. Творчість дитячих письменників рідного краю (на вибір) |
Предметні компетентності
Ключові компетентності
Емоційно-ціннісне ставлення Шанобливе ставлення до митців свого краю як до особливо обдарованих людей, співців рідної землі. |
|
|
|
Гумористичні твори |
||||||
58 |
|
Гумористичне й сатиричне зображення. Жанрова різноманітність гумористичних творів. Роль гумору в житті українців. ТЛ: гумор, сатира, байка, алегорія, мораль. |
Предметні компетентності
Ключові компетентності
Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення важливості самокритичного погляду для успішної життєдіяльності людини, потреби життєстверджувальних, оптимістичних настроїв, уміння тактовно реагувати на іронію, гумор. |
«Громадянська відповідальність» (сприяє усвідомленню ролі мови в житті людини, проблеми мови і народу) «Здоров'я і безпека» (сприяє розумінню, що почуття гумору - ознака духовного здоров’я людини.) |
МЗ: Байки Езопа та І. Крилова (зарубіжна література |
|
59 |
|
Леонід Глібов - визначний український байкар, поет. Викривальна і повчальна спрямованість байок письменника. «Щука». Побудова байки, головна думка твору та алегоричні образи.
|
|
|||
60 |
|
Леонід Глібов. „Жаба і Віл", „Муха і Бджола". Головна думка кожної байки та алегоричні образи. |
|
|||
61 |
|
Степан Руданський. Співомовки С. Руданського – унікальне явище у світовому письменстві. «Добре торгувалось». Вияв народної мудрості у творі, головна думка гуморески. ТЛ: гумореска, співомовка. |
Предметні компетентності
Ключові компетентності
Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення, що почуття гумору - ознака духовного здоров’я людини. |
МЗ: козацька доба (історія України) |
|
|
62 |
|
С. Руданський. «Запорожці у короля». Висміювання моральних вад, негативних рис характеру. Авторська симпатія до простої людини, до її розуму, кмітливості, почуття гумору, вміння посміятися над власною безпорадністю, вміння відстояти свою гідність. |
|
|||
63 |
|
Павло Глазовий. „Еволюція", „Найважча роль". Іронічно-пародійна, викривальна спрямованість гумористичних і сатиричних творів. |
Предметні компетентності
Ключові компетентності
Емоційно-ціннісне ставлення Оптимістична настанова в житті, уміння іронічно, критично, з почуттям гумору сприймати дійсність і самого себе. |
|
Вивчити напам’ять: 1 гумореску (на вибір)
|
|
64 |
|
П. Глазовий. „Заморські гості", «Похвала», “Кухлик”. Основні ідеї, художні особливості гуморесок. |
|
|
||
65 |
|
Виразне читання гуморесок. Повторення теми, підготовка до контрольної роботи. |
|
|
||
66 |
|
Контрольна робота №6 «Гумористичні твори» (тестові завдання). |
|
|
|
|
67 |
|
Робота над помилками. ПЧ №3. Свято українського гумору. |
Предметні компетентності
Ключові компетентності
Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення, що почуття гумору - ознака духовного здоров’я людини. |
«Громадянська відповідальність» (сприяє шанобливому ставленню до митців свого краю як до особливо обдарованих людей, співців рідної землі) «Здоров'я і безпека» (сприяє розумінню, що почуття гумору - ознака духовного здоров’я людини.) «Підприємливість і фінансова грамотність» (сприяє усвідомленню ролі читання для власного зростання в технологічному швидкозмінному середовищі) «Екологічна безпека та сталий розвиток» (сприяє розумінню людських вчинків на стан навколишнього середовища)
|
|
|
68 |
|
ЛРК №4. Гумор у творчості письменників-земляків. |
Предметні компетентності
Ключові компетентності
Емоційно-ціннісне ставлення Шанобливе ставлення до митців свого краю як до особливо обдарованих людей, співців рідної землі. |
|
|
|
69 |
|
ПЧ №4. Бесіда про самостійно прочитані твори. Рекомендація літератури для читання влітку та додаткового читання в 7 класі. |
Предметні компетентності
Ключові компетентності
Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення потреби висловлювати власну думку, захищати власну позицію. |
|
|
|
70 |
|
Урок-підсумок. Повторення та узагальнення вивченого. |
|
|
Українська література 6 клас