Календарно-тематичне планування з біології.
Розраховане на паралелі.
Від 6 до 11 класу.
Складене за програмами:
МIНIСТЕРСТВО ОСВIТИ I НАУКИ УКРАЇНИ. БІОЛОГІЯ 6– 9 класи.Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804;
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ. ПРОГРАМА З БІОЛОГІЇ для 10–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту (зі змінами, затвердженими наказом МОН України № 826 від 14.07.2016)
«Погоджено» «Затверджено»
_______________ «__»___________2018 року
Заступник директора з НВР Директор школи
Л. В. Масло М. А. Підгора
Заклад загальної середньої освіти № 50 м. Києва
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
З БІОЛОГІЇ
на 2018 – 2019 н.р.
Учителя Іщук Н. А.
Складено за програмою:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Розглянуто на засіданні МО
Голова МО _______________ Печура О. А.
(протокол № _______ від ______________)
6 клас (70 год. – 2 год. на тиждень, з них 6 год. - резервні)
№ п/п |
Тема уроку |
Дата |
|
6-А |
6-Б |
||
Вступ (орієнтовано 4 години) |
|||
1 |
Біологія – наука про життя. |
|
|
2 |
Основні властивості живого. Науки що вивчають життя. |
|
|
3 |
Різноманітність життя (на прикладах представників основних груп живої природи). Поняття про віруси. |
|
|
4 |
Методи біологічних досліджень. |
|
|
Тема 1. Клітина (орієнтовано 10 годин) |
|||
5 |
Клітина – одиниця живого. |
|
|
6 |
Збільшувальні прилади (лупа, мікроскопи). |
|
|
7 |
Практична робота 1. Будова світлового мікроскопа та робота з ним. |
|
|
8 |
Історія вивчення клітини. |
|
|
9 |
Загальний план будови клітини. Лабораторне дослідження. Будова клітини (листка елодеї, плоду горобини, кавуна, помідора тощо). |
|
|
10 |
Будова рослинної і тваринної клітини. |
|
|
11 |
Практична робота 2. Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа. |
|
|
12 |
Основні властивості клітини (ріст, поділ, обмін з навколишнім середовищем). |
|
|
13 |
Основні положення клітинної теорії. |
|
|
14 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
15 |
Контрольна робота.
|
|
|
Тема 2. Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності (орієнтовано 8 год) |
|||
16 |
Бактерії – найменші одноклітинні організми. |
|
|
17 |
Одноклітинні організми (на прикладі хламідомонади, представників діатомових водоростей). |
|
|
18 |
Одноклітинні організми (на прикладі евглени, амеби, інфузорії). Лабораторне дослідження. Спостереження інфузорій. |
|
|
19 |
Приклади представників одноклітинних. Паразитичні одноклітинні організми. Міні-проект. 1. Чому скисає молоко? 2. Корисний йогурт. 3. Живі фільтри. |
|
|
20 |
Середовище існування одноклітинних організмів, їхні процеси життєдіяльності, особливості будови, роль у природі та житті людини. |
|
|
21 |
Колоніальні організми, перехід до багатоклітинності (губки, ульва). |
|
|
22 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
23 |
Контрольна робота. |
|
|
Тема 3. Рослини (орієнтовано 20 год.) |
|||
24 |
Рослина – живий організм. |
|
|
25 |
Фотосинез як характерна особливість рослин. |
|
|
26 |
Живлення та дихання рослин. |
|
|
27 |
Рухи рослин. |
|
|
28 |
Будова рослин. |
|
|
29 |
Тканини рослин. |
|
|
30 |
Органи рослин. |
|
|
31 |
Корінь: будова та основні функції. Лабораторне дослідження. Будова кореня. |
|
|
32 |
Пагін: будова та основні функції. Лабораторне дослідження. Будова пагона. |
|
|
33 |
Ріноманітність і видозміни вегетативних органів. Лабораторне дослідження. Будова бруньки і цибулини. |
|
|
34 |
Розмноження рослин: статеве та нестатеве. |
|
|
35 |
Вегетативне розноження рослин. |
|
|
36 |
Квітка. Лабораторне дослідження. Будова квітки. |
|
|
37 |
Суцвіття. |
|
|
38 |
Запилення. Запліднення. |
|
|
39 |
Насінина. Лабораторне дослідження. Будова насінини. |
|
|
40 |
Плід. Лабораторне дослідження. Будова плоду. |
|
|
41 |
Способи поширення. |
|
|
42 |
Узагальнення і систематизація знань. Міні-проект. 1. Листопад. 2. Квіти і комахи. 3. Рослини-мандрівники. 4. Рослини-хижаки . |
|
|
43 |
Контрольна робота. |
|
|
Тема 4. Різноманітність рослин (орієнтовано 12 год.) |
|||
44 |
Способи класифікації рослин (за середовищем існування, будовою). |
|
|
45 |
Способи класифікації рослин (за розмноженням тощо). |
|
|
46 |
Водорості (зелені, бурі, червоні). Лабораторне дослідження. Будова зелених нитчастих водоростей. |
|
|
47 |
Мохи. Лабораторне дослідження. Будова моху. |
|
|
48 |
Папороті, хвощі, плауни. Лабораторне дослідження. Будова папоротей. |
|
|
49 |
Голонасінні. Лабораторне дослідженя. Будова пагонів і шишок хвойних рослин. |
|
|
50 |
Покритонасінні (Квіткові). |
|
|
51 |
Практична робота 3. Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин. |
|
|
52 |
Екологічні групи рослин (за відношенням до світла, води, температури). Життєві форми рослин. |
|
|
53 |
Рослинні угруповування. |
|
|
54 |
Практична робота 4. Вибір видів кімнатних рослин для вирощування в певних умовах. |
|
|
55 |
Значення рослин для існування життя на планеті Земля. Значення рослин для людини. Міні-проект. 1. Як утворились торф і кам’яне вугілля? 2. Викопні рослини. |
|
|
56 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
57 |
Контрольна робота. |
|
|
Тема 5. Гриби (орієнтовано 9 год.) |
|||
58 |
Особливості живлення та життєдіяльності грибів. |
|
|
59 |
Особливості будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодов тіло. Лабораторне дослідження. Будова шапинкових грибів. |
|
|
60 |
Розмноження та поширення грибів. |
|
|
61 |
Групи грибів: симбіотичні – мікоризоутворюючі шапинкові гриби. |
|
|
62 |
Лишайники. |
|
|
63 |
Сапротрофні – цвільові гриби, дріжджі, паразитичні (на прикладі трутовиків і збудників мікозів людини). |
|
|
64 |
Значення грибів у природі та житті людини. |
|
|
65 |
Практична робота 5. Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості. |
|
|
66 |
Узагальнення і систематизація знань. Міні-проект. Гриби у біосфері та житті людини. |
|
|
67 |
Контрольна робота. |
|
|
Узагальнення (орієнтовано 2 год.) |
|||
68 |
Будова організмів. |
|
|
69 |
Життєдіяльність організмів. |
|
|
70 |
Підсумковий урок. |
|
|
7 клас (70 год. – 2 год. на тиждень, з них 6 год. – резервні)
№ п/п |
Тема уроку |
Дата |
|
7-А |
7-Б |
||
Вступ (орієнтовано 4 год.) |
|||
1 |
Повторення. Основні відмінності тварин від рослин та грибів. |
|
|
2 |
Особливості живлення тварин. |
|
|
3 |
Будова тварин: клітини, тканини. |
|
|
4 |
Будова тварин: органи та системи органів. |
|
|
Тема 1. Різноманітність тварин (орієнтовано 26 год.) |
|||
5 |
Особливості будови тварин. |
|
|
6 |
Особливості способу життя тварин та їх різноманітність. |
|
|
7 |
Роль тварин у природі та значення в житті людини. |
|
|
8 |
Способи класифікації тварин (за середовищем існування, способом пересування). |
|
|
9 |
Способи класифікації тварин (за способом життя тощо). |
|
|
10 |
Кишковопорожнинні. |
|
|
11 |
Кільчасті черви. |
|
|
12 |
Лабораторне дочлідження. Зовнішня будова та рух кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника). |
|
|
13 |
Членистоногі: Ракоподібні. |
|
|
14 |
Членистоногі: Павукоподібні. |
|
|
15 |
Членистоногі: Комахи. |
|
|
16 |
Практична робота 1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя комах. |
|
|
17 |
Членистоногі: Молюски. |
|
|
18 |
Лабораторне дослідження. Будова черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків. |
|
|
19 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
20 |
Контрольна робота. |
|
|
21 |
Риби. |
|
|
22 |
Амфібії. |
|
|
23 |
Рептилії. Практична робота 2. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуваннями до різних умов існування. |
|
|
24 |
Птахи. |
|
|
25 |
Практична робота 3. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів. |
|
|
26 |
Ссавці. |
|
|
27 |
Міні-проект. 1. Тварини-рекордсмени. 2. Як утворюються коралові острови? 3. Як утворюються перлини? 4. Тварини-будівельники. 5. Зуби ссавців. |
|
|
28 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
29 |
Контрольна робота. |
|
|
Тема 2. Поцеси життєдіяльності тварин (орієнтовано 16год.) |
|||
30 |
Живлення і травлення тварин. |
|
|
31 |
Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. |
|
|
32 |
Різноманітність травних систем. |
|
|
33 |
Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність. Значення процесів дихання. |
|
|
34 |
Транспорт речовин у тварин. |
|
|
35 |
Незамкнена кровоноска система. |
|
|
36 |
Замкнена кровоносна система. |
|
|
37 |
Практична робота 4. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин. |
|
|
38 |
Кров, її основні функції. |
|
|
39 |
Виділення, його значення для організму. |
|
|
40 |
Органи виділення тварин. |
|
|
41 |
Опора і рух. Вииди скелета. Значення опорно-рухової системи. |
|
|
42 |
Практична робота 5. Порівняння будови скелетів хребетних тварин. |
|
|
43 |
Два типи симетрії як відображення способу життя. |
|
|
44 |
Способи пересування тварин. |
|
|
45 |
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Лабораторне дослідження. Особливості покривів тіла тварин. |
|
|
46 |
Органи чуття, їх значення. Лабораторне дослідження. Визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб). |
|
|
47 |
Нервова система, її значення, розвиток у різних тварин. |
|
|
48 |
Практична робота 6. Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на мулядах/моделях). |
|
|
49 |
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин. |
|
|
50 |
Статеві клітини та запліднення. |
|
|
51 |
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). |
|
|
52 |
Періоди та тривалість життя тварин. Узагальнення та систематизація знань. Міні-проект. 1. Майстерність маскування. 2. Як бачать тварини? |
|
|
53 |
Контрольна робота |
|
|
Тема 3. Поведінка тварин (орієнтовано 10 год.) |
|||
54 |
Поведінка тварин, методи її вивчення. Вроджена і набута поведінка. |
|
|
55 |
Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин. |
|
|
56 |
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство). Лабораторне дослідження. Спостереження за поведінкою тварин. |
|
|
57 |
Типи угрупувань тварин за К. Лоренцем. Практична робота 7. Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин. |
|
|
58 |
Ієрархія у групі. Комунікація тварин. |
|
|
59 |
Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність. |
|
|
60 |
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення. |
|
|
61 |
Узагальнення і систематизація знань. Міні-проект. 1. Угруповання тварин. 2. Чому мігрують тварини? 3. Як спілкуються тварини? 4. Як вчаться пташенята? 5. Як тварини користуються знаряддям праці? 6. Турбота про потомство. 7. Як тварини визначають тривалість руху? |
|
|
62 |
Контрольна робота.
|
|
|
Тема 4. Організм і середовище існування (орієнтовано 6 год.) |
|||
63 |
Поняття про екосистему та чинники середовища. |
|
|
64 |
Ланцюги живлення. Круггообіг речовин і потік енергії в екосистемі. Співіснування організмів в угрупованнях. Вплив людини та її діляності на екосистеми. Екологічна етика. |
|
|
65 |
Природоохоронні території. Червона книга України. Міні-проект. 1. Як тварини пристосовані в різних умовах. 2. Заповідні території України. |
|
|
66 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
67 |
Контрольна робота. |
|
|
Узагальнення (орієнтовано 2 год.) |
|||
68 |
Подібність у будові рослин, бактерійй, грибів, тварин – свідчення єдності природи. |
|
|
69 |
Подібність у проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин – свідчення єдності природи. |
|
|
70 |
Підсумковий урок |
|
|
8 клас (70 год. – 2 год. на тиждень, з них 4 год. – резервні)
№ п/п |
Тема уроку |
Дата |
|
8 - А |
8 - Б |
||
Вступ (орієнтовано 2 год.) |
|||
1 |
Повторення. Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину. Методи дослідження організму людини. |
|
|
2 |
Значення знань про людину для збереження її здоров’я |
|
|
Тема 1. Організм людини як біологічна система (орієнтовано 7 год.) |
|||
3 |
Організм людини як біологічна система. Різноманітність клітин організмулюдини. Тканини. Органи. Фізіологічні системи. |
|
|
4 |
Поняття про механізми регуляції. Лабораторне дослідження. Ознайомлення з препаратами тканин людини. |
|
|
5 |
Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга. |
|
|
6 |
Гуморальна регуляція. Поняття про гормони. |
|
|
7 |
Імунна регуляція. |
|
|
8 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
9 |
Контрольна робота. |
|
|
Тема 2. Опора та рух (орієнтовано 6 год.) |
|||
10 |
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції. |
|
|
11 |
Кістки, хрящі. Лабораторне дослідження. Мікроскопічна будова кісткової, хрящової та м’язової тканин. |
|
|
12 |
Огляд будови скелета. З’єднання кісток. |
|
|
13 |
Функції та будова скелетних м’язів. |
|
|
14 |
Робота м’язів. Втома м’язів. Основні групи скелетних м’язів. Лабораторне дослідження. Розвиток втоми при статичному та динамічному навантаженні. Вплив ритму й навантаження на розвиток втоми. |
|
|
15 |
Розвиток опорно-рухової системи людини з віком. Надання першоїдопомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи. Профілактика порушень опорно-рухової системи. |
|
|
16 |
Узагальнення і систематизація знань. Міні-проект. 1. Гіподинамія – форог сучаної людини. 2. Рухова активність – основа фізичного здоров’я. |
|
|
17 |
Контрольна робота. |
|
|
Тема 3. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини (орієнтова 3 год.) |
|||
18 |
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого. |
|
|
19 |
Харчування й обмін речовин. Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів. Міні-проект. Збалансоване харчування. |
|
|
20 |
Значення компонентів харчових продуктів. |
|
|
21 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
22 |
Контрольна робота. |
|
|
Тема 4. Травлення (орієнтовано 6 год.) |
|||
23 |
Значення травлення |
|
|
24 |
Система органів травлення. Лабораторне дослідження. Зовнішня будова зубів. |
|
|
25 |
Процес травлення: ковтання, перистальтика, всмоктування. |
|
|
26 |
Регуляція травлення. |
|
|
27 |
Харчові розлади та їх запобігання. |
|
|
28 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
29 |
Контрольна робота. |
|
|
Тема 5. Дихання (орієнтовано 4 год.) |
|||
30 |
Значення дихання. |
|
|
31 |
Система органів дихання. |
|
|
32 |
Газообмін у легенях і тканинах. Дихальні рухи. |
|
|
33 |
Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів. Профілактика захворювань дихальної системи. |
|
|
34 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
35 |
Контрольна робота. |
|
|
Тема 6. Транспорт речовин (орієнтовано 7 год.) |
|||
36 |
Внутрішнє середовище організму. |
|
|
37 |
Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Лімфа. Лабораторна робота. Мікроскопічна будова крові людини. |
|
|
38 |
Зсідання крові. Групи крові та переливання крові. |
|
|
39 |
Алергія. СНІД. |
|
|
40 |
Система кровообігу. Серце: будова та функції. Робота серця. Лабораторне дослідження. Висмірювання частоти серцевиї скорочень. |
|
|
41 |
Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. |
|
|
42 |
Кровотечі. Серцево-судинні хвороби та їх профілактика. Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
43 |
Контрольна робота. |
|
|
Тема 7. Виділення. Терморегуляція (орієнтовано 4 год.) |
|||
44 |
Виділення – важливий етап обміну речовин. |
|
|
45 |
Будова та функції сечовидільної системи. Захворювання нирок та їх профілактика. |
|
|
46 |
Значення і будова шкіри. Терморегуляція. Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри (опіки, обмороження), тепловому та сонячному ударі. Захворювання шкіри та їх профілактика. Узагальнення і систематизація знань. Міні-проект. Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою. |
|
|
Тема 8. Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система (орівєнтовано 5 год.) |
|||
46 |
Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини. |
|
|
47 |
Спинний мозок. Головний мозок. Лабораторне дослідження. Вивчення будови спинного та головного мозку людини. |
|
|
48 |
Поняття про соматичну нервову систему. Вегетативна нервова система. |
|
|
49 |
Профілактика захворювань нервової системи. Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
Тема 9. Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи (орієнтовано 7 год.) |
|||
50 |
Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова. |
|
|
51 |
Зорова сенсорна система. Око. Гігієна зору. Лабораторне дослідження. Визначення акомодації ока. Виявлення сліпої плями на сітківці ока. |
|
|
52 |
Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху. Лабораторне дослідження. Вимірювання порога слухової чутливості. |
|
|
53 |
Сенсорні системи смаку, нюху, рівноваги, руху. |
|
|
54 |
Сенсорні системи дотику, температури, болю. |
|
|
55 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
56 |
Контрольна робота. |
|
|
Тема 10. Вища нервова діяльність (орієнтовано 7 год.) |
|||
57 |
Поняття про вищу нервову діяльність і її основні типи. |
|
|
58 |
Умовні та безумовні рефлекси. Лабораторне дослідження. Визначення реакції зіниць на світло. |
|
|
59 |
Інстинкти. |
|
|
60 |
Мова. Навчання та пам’ять. Мислення та свідомість. Лабораторне дослідження. Дослідження різних видів пам’яті. |
|
|
61 |
Сон. Біоритми. |
|
|
62 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
63 |
Контрольна робота. |
|
|
Тема 11. Ендокринна система (орієнтовано 3 год.) |
|||
64 |
Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції. |
|
|
65 |
Профілактика захворювань ендокринної системи. Взаємодія регуляторних систем. Узагальнення і систематизація знань. Міні-проект. Йододефіцит в організмі людини, його наслідки та профілактика. |
|
|
Тема 12. Розмноження та розвиток людини |
|||
66 |
Будова та функції репродуктивної системи. Статаеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл. |
|
|
67 |
Вагітність. Ембріональний період розвитку. Плацента, її функції. Постембріональний розвиток людини. Репродуктивне здоров’я. Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
68 |
Контрольна робота. |
|
|
Узагальнення (орієнтовано 1 год.) |
|||
69 |
Цілісність організму. Взаємодія регуляторних систем організму. |
|
|
70 |
Підсумковий урок. |
|
|
9 клас (70 год. – 2 год. на тиждень, з них 2 год. – резервні)
№ п/п |
Тема уроку |
Дата |
|
9 - А |
9 - Б |
||
Вступ (орінтовано 2 год.) |
|||
1 |
Повторення. Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук. |
|
|
2 |
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень. |
|
|
Тема 1. Хімічний склад клітини (орієнтовано 8 год.) |
|||
3 |
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. |
|
|
4 |
Органічні молекули. Вуглеводи та ліпіди. |
|
|
5 |
Поняття про біологічні макромолекули – біополімери. |
|
|
6 |
Білки, їхня структурна організація та основні функції. |
|
|
7 |
Практична робота 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків на нуклеїнових кислот. |
|
|
8 |
Ферменти, їхня роль у клітині. Лабораторне дослідження. Властивості ферментів. |
|
|
9 |
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ. |
|
|
10 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
11 |
Контрольна робота. |
|
|
Тема 2. Структура клітини (орієнтовано 6 год.) |
|||
12 |
Методи дослідження клітини. Типи мікроскопії. |
|
|
13 |
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана, цитоплазма та основні клітинні органели. |
|
|
14 |
Ядро, його структурна організація та функції. |
|
|
15 |
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина. Лабораторна робота 1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин. |
|
|
16 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
17 |
Контрольна робота. |
|
|
Тема 3. Принципи функціонування клітин (орієнтовано 6 год.) |
|||
18 |
Оюбмін речовин та енергії. Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. |
|
|
19 |
Клітинне дихання. Біохімчні механізми дихання. |
|
|
20 |
Фотосинтез: світлова та темнова фаза. Хемосинтез. |
|
|
21 |
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах. |
|
|
22 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
23 |
Контрольна робота. |
|
|
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації (орієнтовано 11 год.) |
|||
24 |
Гени та геноми. |
|
|
25 |
Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. |
|
|
26 |
Транскрипція. |
|
|
27 |
Основні типи РНК. |
|
|
28 |
Генетичний код. Біосинтез білка. |
|
|
29 |
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК. |
|
|
30 |
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Мейоз. Лабораторне дослідження. Фази мітозу. |
|
|
31 |
Рекомбінація ДНК. |
|
|
32 |
Статеві клітини та запліднення. Етапи індивідуального розвитку. |
|
|
33 |
Узагальнення і систематизація знань. Практична робота 2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції. |
|
|
34 |
Контрольна робота. |
|
|
Тема 5. Закономірності успадкування ознак (орієнтовано 10 год.) |
|||
35 |
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі. Закони Менделя. |
|
|
36 |
Ознака як результат взаємодії генів. |
|
|
37 |
Поняття про зчеплення генів і кросинговер. |
|
|
38 |
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
|
|
39 |
Практична робота 3. Складання схем схрещування. |
|
|
40 |
Форми мінливості. Лабораторне дослідження. Мінливості в рослин і тварин. |
|
|
41 |
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. |
|
|
42 |
Спадкові захворювання людини. |
|
|
43 |
Генетичне консультування. Сучасні методи молекулярної генетики. |
|
|
44 |
Узагальнення і систематизація знань. Міні-проект. Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак / родовід родини видатних людей. |
|
|
45 |
Контрольна робота. |
|
|
Тема 6. Еволюція органічного світу (орієнтовано 7 год.) |
|||
46 |
Популяції живих організмів та їх основні характеристики. |
|
|
47 |
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін. |
|
|
48 |
Механізми видоутворення. Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна. |
|
|
49 |
Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції. |
|
|
50 |
Еволюція людини. Етапи еволюції людини. |
|
|
51 |
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя. Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
52 |
Контрольна робота. |
|
|
Тема 7. Біорізноманіття (орієнтовано 4 год.) |
|||
53 |
Основи еволюційної філогенії та систематики. |
|
|
54 |
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти. Неклітинні форми життя: віруси. Огляд основних еукаріотичних таксонів. |
|
|
55 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
56 |
Контрольна робота. |
|
|
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи (орієнтовано 7 год. ) |
|||
57 |
Екосистема. Різноманітність екосистем. |
|
|
58 |
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах. |
|
|
59 |
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори. |
|
|
60 |
Стабільність екосистем та причини її порушення. |
|
|
61 |
Біосфера як цілісна система. Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища. |
|
|
62 |
Узагальнення і систематизація знань. Міні-проект. Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості. |
|
|
63 |
Контрольна робота. |
|
|
Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини (орієнтовано 6 год.) |
|||
64 |
Поняття про селекцію. Введення в культуру рослин. Методи селекції рослин. |
|
|
65 |
Одомашнення тварин. Методи селекції тварин. Огляд традиційних біотехнологій. |
|
|
66 |
Основи генетичної та клітинної інженерії. |
|
|
67 |
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. Генетично модифіковані організми. |
|
|
68 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
69 |
Контрольна робота. |
|
|
Узагальнення |
|||
70 |
Основні загальні властивості живих систем. |
|
|
10 клас
(52 год. – 1,5 год. на тиждень, із них 4 год. – резервні)
№ п/п |
Тема уроку |
Дата |
|
10-А |
10-Б |
||
Вступ (орієнтовано 2 год.) |
|||
1 |
Повторення. Система біологічних наук. Зв’язок біологічних наук з іншими науками. |
|
|
2 |
Методи біологічних досліджень. Рівні організації живої природи. |
|
|
Розділ 1. Молекулярний рівень організації живої природи. |
|||
Тема 1. Неорганічні речовини (орієнтовано 3 год.) |
|||
3 |
Елементарний склад організмів. Класифікація хімічних елементів за їх кількістю в організмах: макроелементи, мікроелементи. |
|
|
4 |
Роль неорганічних речовин (води, кисню, мінеральних солей) у життєдіяльності організмів. Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
5 |
Контрольна робота. |
|
|
Тема 2. Органічні речовини (орієнтовано 8 год.) |
|||
6 |
Органічні речовини, що входять до складу організмів, їх різноманітність та біологічне значення. |
|
|
7 |
Будова, властивості, роль у життєдіяльності організмів органічних молекул: ліпідів, моносахаридів. |
|
|
8 |
Будова, властивості, роль у життєдіяльності організмів органічних молекул: амінокислот нуклеотидів. Лабораторна робота 1. Визначення деяких органічних речовин та їх властивостей. |
|
|
9 |
Будова, властивості, роль в життєдіяльності макромолекул (біополімерів): полісахаридів, білків. |
|
|
10 |
Будова, властивості, роль в життєдіяльності макромолекул (біополімерів): нуклеїнових кислот. |
|
|
11 |
Принцип дії ферментів, їх роль у життєдіяльності організмів. Лабораторна робота 2. Вивчення властивостей ферментів. |
|
|
12 |
Практична робота 1. Розв’язування елементарних вправ з реплікації та транскрипції. |
|
|
13 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
14 |
Контрольна робота. |
|
|
Розділ 2. Клітинний рівень організації живої природи. |
|||
Тема 1. Загальний план будови клітин. Поверхневий апарат. Ядро. (орієнтовано 5 год.) |
|||
15 |
Загальний план будови клітини. Методи цитологічних досліджень. |
|
|
16 |
Хімічний склад, будова і функції клітинних мембран (біомембран). Транспорт речовин через мембрани. Лабораторна робота 3. Будова клітин прокаріотів і еукаріотів. |
|
|
17 |
Функції та особливості будови поверхневого апарату клітин організмів різних царств живої природи. Будова і функції ядра клітин еукаріотів. |
|
|
18 |
Особливості будови клітин прокаріотів та еукаріотів. Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
19 |
Контрольна робота. |
|
|
Тема 2. Цитоплазма клітин (орієнтовано 7 год.) |
|||
20 |
Складники цитоплазми: цитозоль, цитоскелет, мембранні, немембранні органели, включення. |
|
|
21 |
Будова і функції цитоскелету. Будова клітинного центру, його роль в організації цитоскелету. |
|
|
22 |
Хімічний склад, будова і функції рибосом. Синтез білків. |
|
|
23 |
Будова і функції одномебранних органел клітин (гранулярна і гладенька ендоплазматична сітка, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі). |
|
|
24 |
Будова і функції двомембранних органел клітини. |
|
|
25 |
Гліколіз. Клітинне дихання. Фотосинтез. Значення фотосинтезу. |
|
|
26 |
Узагальнення і систематизація знань. Практична робота 2. Розв’язування елементарних вправ з трансляції. |
|
|
27 |
Контрольна робота. |
|
|
Тема 3. Клітина як цілісна система (орієнтовано 6 год.) |
|||
28 |
Функціонування клітин прокаріотів як цілісної системи. |
|
|
29 |
Поділ клітин прокаріотів. Клітинний цикл еукаріотів. |
|
|
30 |
Хімічний склад і будова хромосом на різних стадіях клітинного циклу. Лабораторна робота 4. Будова хромосом. |
|
|
31 |
Мітоз. Мейоз. Лабораторна робота 5. Мітотичний поділ клітин. |
|
|
32 |
Обмін речовин і енергії в клітині – енергетичний і пластичний обмін. |
|
|
33 |
Сучасна клітинна теорія як уточнення і доповнення клітинної теорії Т. Шванна. Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
34 |
Контрольна робота. |
|
|
Розділ 3. Організмовий рівень організації живої природи |
|||
Тема 1. Неклітинні форми життя ( орієнтовано 4 год.) |
|||
35 |
Віруси, їхній хімічний склад, будова, життєві цикли. Роль в природі й житті людини. |
|
|
36 |
Профілактика ВІЛ-інфекції / СНІДу та інших вірусних захворювань людини. Пріони. |
|
|
37 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
38 |
Контрольна робота. |
|
|
Тема 2. Одноклітинні організми (орієнтовано 4 год.) |
|||
39 |
Характеристика прокаріотів. Особливості організації і життєдіяльності прокаріотів. Роль бактерій у природі та в житті людини. |
|
|
40 |
Профілактика бактеріальних захворювань людини. Особливості організації і життєдіяльності одноклтинних еукаріотів. Колоніальні одноклітинні організми. |
|
|
41 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
42 |
Контрольна робота. |
|
|
Тема 3. Багатоклітинні організми (орієнтовано 8 год.) |
|||
43 |
Багатоклітинні організми без справжніх тканин. Багатоклітинні організми зі справжніми тканинами. |
|
|
44 |
Стовбурові клітини. Диференціація клітин. Принципи взаємодії клітин. |
|
|
45 |
Утворення тканин у тварин. Будова і функції тканин тварин. Лабораторна робота 6. Будова тканин тваринного організму. |
|
|
46 |
Гістотехнології. |
|
|
47 |
Утворення, будова і функції тканин рослин, їх здатність до регенерації. Лабораторна робота 7. Будова тканин рослинного організму. |
|
|
48 |
Органи багатоклітинних організмів. Регуляція функцій у багатоклітинних організмів. |
|
|
49 |
Колонії багатоклітинних організмів. Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
50 |
Контрольна робота. |
|
|
Узагальнення (орієнтовано 1 год.) |
|||
51 |
Принципи організації, функціонування і властивості молекулярного, клітинного, організмового рівнів організації живої природи. |
|
|
52 |
Підсумковий урок. |
|
|
11 клас
(52 год. – 1,5 год. на тиждень, із них 4 год. – резервні)
№ п/п |
Тема уроку |
Дата |
11-А |
||
Тема 4. Розмноження організмів (орієнтовано 3 год.) |
||
1 |
Повторення. Нестатеве розмноження організмів. |
|
2 |
Статеве розмноження огранізмів. |
|
3 |
Будова і утворення статевих клітин. |
|
4 |
Узагальнення і систематизація знань. Лабораторна робота 8. Будова статевих клітин. |
|
5 |
Контрольна робота. |
|
Тема 5. Закономірності спадковості (орієнтовано 7 год.) |
||
6 |
Основні поняття генетики. |
|
7 |
Методи генетичних досліджень. |
|
8 |
Закони Г. Менделя, їх статистичний характер і цитологічні основи. |
|
9 |
Хромосомна теорія спадковості. |
|
10 |
Зчеплене успадкування. |
|
11 |
Практична робота 3. Розв’язування типових задач з генетики (моно- і дигібридне схрещування). |
|
12 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
13 |
Контрольна робота. |
|
Тема 6. Закономірності мінливості (орієнтовано 4 год.) |
||
14 |
Комбінативна мінливість |
|
15 |
Мутаційна мінливість. Види мутацій. Мутагени. |
|
16 |
Модифікаційна мінливість |
|
17 |
Узагальнення і систематизація знань. Лабораторна робота 9. Вивчення мінливості у рослин. Побудова варіаційного ряду і варіаційної кривої. |
|
18 |
Контрольна робота. |
|
Тема 7. Генотип як цілісна система (орієнтовано 6 год.) |
||
19 |
Поняття про ген. |
|
20 |
Роль генотипу і середовище у формуванні фенотипу. |
|
21 |
Химерні та трансгенні організми. |
|
22 |
Генетичні основи селекції організмів. |
|
23 |
Основні напрямки сучасної біотехнології. Узагальнення і систематизація знань. |
|
24 |
Контрольна робота. |
|
Тема 8. Індивідуальний розвиток організмів (орієнтовано 6 год.) |
||
25 |
Запліднення. |
|
26 |
Періоди онтогенезу у багатоклітинних організмів: ембріогенез і постембріональний розвиток. |
|
27 |
Лабораторна робота 10. Ембріогенез хордових. |
|
28 |
Вплив генотипу та факторів зовнішнього середовища на розвиток організму. |
|
29 |
Діагностування вад розвитку людини та їх корекція. |
|
30 |
Життєвий цикл у рослин і тварин. Ембріотехнології. Клонування. Узагальнення і систематизація знань. |
|
31 |
Контрольна робота. |
|
Розділ 4. Надорганізмові рівні організації живої природи |
||
Тема 1. Популяція. Екосистема. Біосфера (орієнтовано 10 год.) |
||
32 |
Екологічні чинники. |
|
33 |
Поняття про середовище існування, шляхи пристосувань до нього організмів. |
|
34 |
Біологічні адаптивні ритми організмів. Популяція. Характеристика популяцій. |
|
35 |
Статева і вікова структура популяції. Фактори, які впливають на чисельність популяції. |
|
36 |
Угруповання та екосистеми. Склад і структура угруповань. Взаємодії організмів в екосистемах. |
|
37 |
Різноманітність екосистем. Розвиток і зміни екосистем. |
|
38 |
Колообіг речовин і потік енергії в екосистемах. |
|
39 |
Продуктивність екосистем. |
|
40 |
Загальна характеристика біосфери. Вчення В. І. Вернадського про біосферу. Роль живих організмів у біосфері. Біомаса. Збереження біорізноманіття. Узагальнення і систематизація знань. |
|
41 |
Контрольна робота. |
|
Розділ 5. Історичний розвиток органічного світу |
||
Тема 1. Основи еволюційного вчення (орієнтовано 7 год.) |
||
42 |
Становлення еволюційних поглядів. Основні положення синтетичної гіпотези еволюції. |
|
43 |
Природний добір. Вид, видоутворення. |
|
44 |
Мікроеволюція. Адаптації як результат еволюційного процесу. |
|
45 |
Макроеволюційний процес. |
|
46 |
Сучасні уявлення про фактори еволюції. |
|
47 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
48 |
Контрольна робота. |
|
Тема 2. Історичний розвиток і різноманітність органічного світу (орієнтовано 4 год.) |
||
49 |
Гіпотези виникнення життя на Землі. |
|
50 |
Еволюція одноклітинних організмів. Поява основних груп організмів на Землі та формування екосистем. |
|
51 |
Система органічного світу як відображення його історичного розвитку. Узагальнення і систематизація знань. |
|
Узагальнення курсу (орієнтовано 1 год.) |
||
52 |
Основні властивості живих систем. Можливості й переспективи застосування досягнень біології. Підсумковий урок. |
|
1